Wat is 'van tevoren'?quote:Op zondag 17 februari 2019 10:13 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dit lijkt me het enige antwoord op de kwestie. Afstand doen van een kind als je het als man niet wilt moet een optie zijn, mits van tevoren bekend gemaakt. Maar een vrouw dwingen tot het voldragen van een zwangerschap stuit op zoveel ethische en praktische bezwaren dat het simpelweg geen optie is.
dat je zaad achter laten je helemaal niet automatisch rechten geeft op een (on)geboren kindquote:Op zondag 17 februari 2019 10:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De rechter kan het ook gerechtelijk vaststellen. Maar wat is je punt?
Griezelig.quote:Op zondag 17 februari 2019 10:19 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Prima. Sterker nog. Ik ben voorstander van algehele sterilisatie, die pas ongedaan wordt gemaakt na een proeve van bekwaamheid. De eisen voor draagmoederschap en adoptie ook voor natuurlijke zwangerschap laten gelden zeg maar.
8.5 maanden.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 00:26 schreef lrishCassidy het volgende:
[..]
9 maanden, niet alleen in de eerste weken ^^
quote:Op zondag 17 februari 2019 10:48 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het helemaal niet zo ingewikkeld. De betrokkenheid, in de vorm van opoffering van tijd, energie, lichamelijk welzijn en lichamelijke autonomie, is voor de vrouw zoveel groter dan voor de man, en het "persoonschap" van de foetus zo dubieus, dat de keuze in mijn ogen geheel bij de vrouw ligt.
Euhm jawel... Ook zonder erkenning heb je rechten als vader. Daarnaast is er dus een juridische route om gezag te verkrijgen zonder toestemming van moeder.quote:Op zondag 17 februari 2019 11:20 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
dat je zaad achter laten je helemaal niet automatisch rechten geeft op een (on)geboren kind
Het gezag over ..? Een kind? Niet een foetus iig.quote:Op zondag 17 februari 2019 11:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Euhm jawel... Ook zonder erkenning heb je rechten als vader. Daarnaast is er dus een juridische route om gezag te verkrijgen zonder toestemming van moeder.
Je draait hem een beetje om.. je kunt niet van vadertje staat "verwachten" dat die een abortus bij je uitvoert. Dat is een mogelijkheid die je geboden wordt. Welke eisen daar verder aan worden gesteld is een politieke discussie.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 09:02 schreef capricia het volgende:
We zitten hier in POL.
Stel nou dat het overwogen wordt, dat de man veel meer zeggenschap zou krijgen over het al dan niet uitzitten van de zwangerschap.
Het lijkt me dat daar ook heel veel maatschappelijke en politieke consequenties aan zitten.
Van het opzeggen van allerlei verdragen over de integriteit van het menselijk lichaam.
Tot aan het feit dat vrouwen wel eens vaker arbeidsongeschikt kunnen worden.
Ook vraag ik me af of we dan meer of minder kinderen zouden krijgen in NL.
Het zou de maatschappij wel eens heel erg kunnen veranderen.
De werkzaamheid van de pil werkt voor 100% in klinische setting. En daar buiten voor 98% ofzo waar je aardig zeker van kunt zijn dat die 2% er een potje van heeft gemaakt dan wel zelf buiten de kennis van de man gewoon zwanger wilde worden.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 11:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je als man geen kind wil verwekken, is dat vrij simpel: condoom. (Al kunnen daar natuurlijk ook ongelukken bij gebeuren)
Als man heb je daar in principe dus wel degelijk zeggenschap in.
De andere kant, als je als man nu juist wel het kind wil, vind ik eigenlijk interessanter. Want daar heb je echt 0 zeggenschap over als man.
Recht op onaantastbaarheid van het menselijk lichaam is geen echt recht?quote:Op zondag 17 februari 2019 11:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je draait hem een beetje om.. je kunt niet van vadertje staat "verwachten" dat die een abortus bij je uitvoert. Dat is een mogelijkheid die je geboden wordt. Welke eisen daar verder aan worden gesteld is een politieke discussie.
Er worden rechten gecreëerd, niet weggenomen.
Dat is een goede vraag. Als abortus niet meer kan ben je sowieso te laat natuurlijk, maar het is natuurlijk wel zo netjes om het aan te geven zodra het onderwerp aan de orde is. Ik denk dat een rechter het per geval zou moeten beslissen.quote:Op zondag 17 februari 2019 11:19 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat is 'van tevoren'?
Voor de geboorte? Voor de wettelijke grens voor abortus? Voor het moment van conceptie / de seks?
Het probleem is andersom: het door jou ongewenste kind heeft rechten op jou omdat jij je zaad hebt achtergelaten, al dan niet vrijwillig. Dáár moet een einde aan worden gemaakt. Laat dat kind weten dat het voor zijn vader niet bestaat en dat er geen contact mag worden gezocht, geen DNA-onderzoek, geen toegang tot documenten die kunnen vertellen wie de vader is.quote:Op zondag 17 februari 2019 11:20 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
dat je zaad achter laten je helemaal niet automatisch rechten geeft op een (on)geboren kind
Nee, ik geef alleen aan wat gelijkwaardig zou zijn aan "een man moet een abortus kunnen afdwingen".quote:Op zondag 17 februari 2019 10:31 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Ik ga niet mee je in je vrouwen beslissen alles punt, 'discussie'
Een geboren kind natuurlijk.quote:Op zondag 17 februari 2019 11:29 schreef probeer het volgende:
[..]
Het gezag over ..? Een kind? Niet een foetus iig.
De man is gedwongen zijn zaad achter te laten of wat?quote:Op zondag 17 februari 2019 11:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het probleem is andersom: het door jou ongewenste kind heeft rechten op jou omdat jij je zaad hebt achtergelaten, al dan niet vrijwillig. Dáár moet een einde aan worden gemaakt. Laat dat kind weten dat het voor zijn vader niet bestaat en dat er geen contact mag worden gezocht, geen DNA-onderzoek, geen toegang tot documenten die kunnen vertellen wie de vader is.
Je moet toch wel uit kunnen gaan van het anticonceptie gebruik van de vrouw vind ik.quote:Op zondag 17 februari 2019 09:21 schreef capricia het volgende:
Op moment dat je je zaad onbeschermd in een vrouw spuit, weet je dat er een kind van kan komen.
Daar ligt het beslissingsmoment van de man.
kan je eenvoudig doen door je zaad niet achter te laten.quote:Op zondag 17 februari 2019 11:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het probleem is andersom: het door jou ongewenste kind heeft rechten op jou omdat jij je zaad hebt achtergelaten, al dan niet vrijwillig. Dáár moet een einde aan worden gemaakt. Laat dat kind weten dat het voor zijn vader niet bestaat en dat er geen contact mag worden gezocht, geen DNA-onderzoek, geen toegang tot documenten die kunnen vertellen wie de vader is.
Ja, waarom zou je daar zelf je verantwoordelijkheid in nemen...quote:Op zondag 17 februari 2019 11:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je moet toch wel uit kunnen gaan van het anticonceptie gebruik van de vrouw vind ik.
In klinische setting heb je te maken met een steekproef, dat geeft een benadering van de realiteit. Bij die 98% wordt gewoon uitgegaan van normaal gebruik.quote:Op zondag 17 februari 2019 11:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
De werkzaamheid van de pil werkt voor 100% in klinische setting. En daar buiten voor 98% ofzo waar je aardig zeker van kunt zijn dat die 2% er een potje van heeft gemaakt dan wel zelf buiten de kennis van de man gewoon zwanger wilde worden.
Waarom moet een vrouw niet uit kunnen gaan van het anticonceptiegebruik van de man?quote:Op zondag 17 februari 2019 11:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je moet toch wel uit kunnen gaan van het anticonceptie gebruik van de vrouw vind ik.
De vraag alleen of je als staat een abortus faciliteert als één van de ouders dat liever niet heeft blijft staan.quote:Op zondag 17 februari 2019 11:34 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik blijf me iedere keer verbazen over meningen die ik hier op Fok! lees. Als dit een afspiegeling is van de maatschappij, zijn we echt ver heen.
Natúúrlijk mag een man niet beslissen over het lichaam van een vrouw. En al helemaal niet gedurende een zwangerschap.
Dat is denk ik wel het heftigste element van de discussie, zeker als het een man is met een sterke kinderwens en al helemaal als kinderen maken wat moeilijk gaat (langzaam zaad etc). Het leed van ongewenst kinderloze mannen wordt schromelijk onderschat. Als een vrouw dan ook nog je ongeboren kind vermoord, dan wordt je daar niet vrolijker van. Natuurlijk zit er in zo'n relatie iets niet goed, en dan kan het ook nog wraak van de vrouw zijn om de man keihard te kwetsen.quote:Op zondag 17 februari 2019 11:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je potentiële kind wordt vermoord.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |