abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185061501
quote:
14s.gif Op zondag 17 februari 2019 10:13 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dit lijkt me het enige antwoord op de kwestie. Afstand doen van een kind als je het als man niet wilt moet een optie zijn, mits van tevoren bekend gemaakt. Maar een vrouw dwingen tot het voldragen van een zwangerschap stuit op zoveel ethische en praktische bezwaren dat het simpelweg geen optie is.
Wat is 'van tevoren'?

Voor de geboorte? Voor de wettelijke grens voor abortus? Voor het moment van conceptie / de seks?
"Pools are perfect for holding water"
pi_185061507
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 10:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]

De rechter kan het ook gerechtelijk vaststellen. Maar wat is je punt?
dat je zaad achter laten je helemaal niet automatisch rechten geeft op een (on)geboren kind
pi_185061523
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 10:19 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Prima. Sterker nog. Ik ben voorstander van algehele sterilisatie, die pas ongedaan wordt gemaakt na een proeve van bekwaamheid. De eisen voor draagmoederschap en adoptie ook voor natuurlijke zwangerschap laten gelden zeg maar.
Griezelig.
pi_185061533
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 00:26 schreef lrishCassidy het volgende:

[..]

9 maanden, niet alleen in de eerste weken ^^
8.5 maanden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_185061537
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 10:48 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het helemaal niet zo ingewikkeld. De betrokkenheid, in de vorm van opoffering van tijd, energie, lichamelijk welzijn en lichamelijke autonomie, is voor de vrouw zoveel groter dan voor de man, en het "persoonschap" van de foetus zo dubieus, dat de keuze in mijn ogen geheel bij de vrouw ligt.
pi_185061585
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 11:20 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

dat je zaad achter laten je helemaal niet automatisch rechten geeft op een (on)geboren kind
Euhm jawel... Ook zonder erkenning heb je rechten als vader. Daarnaast is er dus een juridische route om gezag te verkrijgen zonder toestemming van moeder.
zie email 27 oktober
pi_185061603
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 11:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Euhm jawel... Ook zonder erkenning heb je rechten als vader. Daarnaast is er dus een juridische route om gezag te verkrijgen zonder toestemming van moeder.
Het gezag over ..? Een kind? Niet een foetus iig.
pi_185061607
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 09:02 schreef capricia het volgende:
We zitten hier in POL.
Stel nou dat het overwogen wordt, dat de man veel meer zeggenschap zou krijgen over het al dan niet uitzitten van de zwangerschap.
Het lijkt me dat daar ook heel veel maatschappelijke en politieke consequenties aan zitten.

Van het opzeggen van allerlei verdragen over de integriteit van het menselijk lichaam.
Tot aan het feit dat vrouwen wel eens vaker arbeidsongeschikt kunnen worden.

Ook vraag ik me af of we dan meer of minder kinderen zouden krijgen in NL.

Het zou de maatschappij wel eens heel erg kunnen veranderen.
Je draait hem een beetje om.. je kunt niet van vadertje staat "verwachten" dat die een abortus bij je uitvoert. Dat is een mogelijkheid die je geboden wordt. Welke eisen daar verder aan worden gesteld is een politieke discussie.

Er worden rechten gecreëerd, niet weggenomen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Redactie Frontpage zondag 17 februari 2019 @ 11:30:38 #184
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_185061612
Zolang er geen ouderlijke macht is heeft de vader niets te zeggen.

Dat zou inhouden dat alleen binnen een huwelijk/geregistreerd partnerschap de vader per definitie meteen kan/mag meebeslissen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_185061635
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 11:47 schreef capricia het volgende:

[..]

Als je als man geen kind wil verwekken, is dat vrij simpel: condoom. (Al kunnen daar natuurlijk ook ongelukken bij gebeuren)
Als man heb je daar in principe dus wel degelijk zeggenschap in.

De andere kant, als je als man nu juist wel het kind wil, vind ik eigenlijk interessanter. Want daar heb je echt 0 zeggenschap over als man.
De werkzaamheid van de pil werkt voor 100% in klinische setting. En daar buiten voor 98% ofzo waar je aardig zeker van kunt zijn dat die 2% er een potje van heeft gemaakt dan wel zelf buiten de kennis van de man gewoon zwanger wilde worden.
pi_185061638
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 11:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je draait hem een beetje om.. je kunt niet van vadertje staat "verwachten" dat die een abortus bij je uitvoert. Dat is een mogelijkheid die je geboden wordt. Welke eisen daar verder aan worden gesteld is een politieke discussie.

Er worden rechten gecreëerd, niet weggenomen.
Recht op onaantastbaarheid van het menselijk lichaam is geen echt recht?
  zondag 17 februari 2019 @ 11:33:45 #187
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_185061644
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 11:19 schreef probeer het volgende:

[..]

Wat is 'van tevoren'?

Voor de geboorte? Voor de wettelijke grens voor abortus? Voor het moment van conceptie / de seks?
Dat is een goede vraag. Als abortus niet meer kan ben je sowieso te laat natuurlijk, maar het is natuurlijk wel zo netjes om het aan te geven zodra het onderwerp aan de orde is. Ik denk dat een rechter het per geval zou moeten beslissen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_185061654
Ik blijf me iedere keer verbazen over meningen die ik hier op Fok! lees. Als dit een afspiegeling is van de maatschappij, zijn we echt ver heen.

Natúúrlijk mag een man niet beslissen over het lichaam van een vrouw. En al helemaal niet gedurende een zwangerschap.
Protège moi de mes désirs.
  zondag 17 februari 2019 @ 11:34:42 #189
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185061656
Het gaat over mensen bij wie al een hoop verkeerd is gegaan.
Seks is hoofdzakelijk voor voortplanting, wil je geen kinderen, onthou je dan van seks. Wil je toch seks, is die voortplanting iets om ernstig rekening mee te houden. Dus gebruik je voorbehoedmiddelen, liefst op eigen verantwoordelijkheid, dus dubbel (bijvoorbeeld pil en condoom), of je laat je steriliseren. Geen methode -buiten "helemaal geen seks" en radicale oplossingen als verwijderen van bepaalde onderdelen- is 100% veilig.
Mocht er alsnog sprake zijn van een zwangerschap, kan de Morning After pil worden genomen, ben je daarmee ook te laat dan is abortus het laatste redmiddel als je geen kind geboren wilt laten worden. Het allerlaatste is afstand doen van het kind bij de geboorte.

Het is de vrouw die het eerste weet of ze zwanger is. Zij is sowieso degene die zonder dat de man überhaupt weet van een zwangerschap naar de Morning After pil kan grijpen. Bij een normale zwangerschap kan een vrouw dat heel lang verborgen houden voor haar omgeving. Al die tijd kan ze dus abortus plegen zonder dat de man weet dat hij aanstaand vader is. Kortom: de man weet niet eens dat er iets is waarover hij kan beslissen.

Er zit echter iets achter dat verontrustender is: hoe kom je als moderne vrouw in een situatie waarin je bij vrijwillige seks tegen je wil zwanger wordt door een man die kennelijk een grote kinderwens heeft en met wie je dusdanig van mening verschilt dat een compromis onmogelijk is? Daar verwacht je toch dat er iets aan vooraf is gegaan.
Het heeft ook iets wreeds als de relatie slechter wordt nadat het kind is verwekt, straf de man door zijn kind te vermoorden.

De regels rond abortus zouden veel strenger mogen worden, wat mij betreft. Het wordt steeds meer het domein van mensen die hun verantwoordelijkheden niet nemen.

Aan de andere kant staat het DNA-onderzoek waardoor je als vader een aantoonbare band met je kind blijft houden, zelfs als je (nog) niet weet dat je een kind hebt. Dat lag vroeger een stuk eenvoudiger: je was pas de vader als je het kind (juridisch) erkende. Enerzijds kon je zo het vaderschap weigeren, anderzijds kon je zo een kind erkennen dat (zeer waarschijnlijk) het jouwe niet was maar waarvan je zo toch 100% vader was.
Tegenwoordig kan er plotseling een jongvolwassene voor je deur staan: "Hallo pa."
Vrouwen hebben wat dat betreft teveel de touwtjes in handen als het om kinderen gaat, nu het zoeken naar de biologische vader zoveel makkelijker is geworden.
Ik zou pleiten voor een juridische abortus: als de vader vóór abortus is en de moeder wil niet, dat de vader dan nog voor de geboorte alle rechten op het kind verspeelt en het moeder en kind verboden wordt/onmogelijk wordt gemaakt de vader op te sporen.
Andersom lijkt het me dat je het kind dat de moeder niet wil maar de vader wel geboren laat worden en het aan de vader toekent, waarbij de moeder alle rechten op het kind verspeelt. Ja, dan moet je wel de zwangerschap uitdragen, maar dat had je je misschien moeten beseffen voordat je zonder afdoende voorbehoedmiddelen ging seksen en bovendien laks was bij het vragen van de Morning After pil.
  zondag 17 februari 2019 @ 11:40:02 #190
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185061719
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 11:20 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Het probleem is andersom: het door jou ongewenste kind heeft rechten op jou omdat jij je zaad hebt achtergelaten, al dan niet vrijwillig. Dáár moet een einde aan worden gemaakt. Laat dat kind weten dat het voor zijn vader niet bestaat en dat er geen contact mag worden gezocht, geen DNA-onderzoek, geen toegang tot documenten die kunnen vertellen wie de vader is.
  zondag 17 februari 2019 @ 11:40:18 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185061726
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 10:31 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Ik ga niet mee je in je vrouwen beslissen alles punt, 'discussie'
Nee, ik geef alleen aan wat gelijkwaardig zou zijn aan "een man moet een abortus kunnen afdwingen".
Dat is namelijk van de categorie "mannen beslissen alles".
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_185061733
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 11:29 schreef probeer het volgende:

[..]

Het gezag over ..? Een kind? Niet een foetus iig.
Een geboren kind natuurlijk.
zie email 27 oktober
  zondag 17 februari 2019 @ 11:41:00 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185061736
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 11:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het probleem is andersom: het door jou ongewenste kind heeft rechten op jou omdat jij je zaad hebt achtergelaten, al dan niet vrijwillig. Dáár moet een einde aan worden gemaakt. Laat dat kind weten dat het voor zijn vader niet bestaat en dat er geen contact mag worden gezocht, geen DNA-onderzoek, geen toegang tot documenten die kunnen vertellen wie de vader is.
De man is gedwongen zijn zaad achter te laten of wat?

En je wilt de rechten van het kind ondergeschikt maken aan de rechten van de verwekker? :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_185061738
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 09:21 schreef capricia het volgende:
Op moment dat je je zaad onbeschermd in een vrouw spuit, weet je dat er een kind van kan komen.
Daar ligt het beslissingsmoment van de man.
Je moet toch wel uit kunnen gaan van het anticonceptie gebruik van de vrouw vind ik.
pi_185061759
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 11:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

kan je eenvoudig doen door je zaad niet achter te laten. ^O^
  zondag 17 februari 2019 @ 11:43:42 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185061776
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 11:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je moet toch wel uit kunnen gaan van het anticonceptie gebruik van de vrouw vind ik.
Ja, waarom zou je daar zelf je verantwoordelijkheid in nemen...
En er ook nog eens van uitgaan dat die anticonceptie van de vrouw 100% werkt :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 17 februari 2019 @ 11:46:32 #197
pi_185061817
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 11:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

De werkzaamheid van de pil werkt voor 100% in klinische setting. En daar buiten voor 98% ofzo waar je aardig zeker van kunt zijn dat die 2% er een potje van heeft gemaakt dan wel zelf buiten de kennis van de man gewoon zwanger wilde worden.
In klinische setting heb je te maken met een steekproef, dat geeft een benadering van de realiteit. Bij die 98% wordt gewoon uitgegaan van normaal gebruik.

Los daarvan, wat als er inderdaad een pil is vergeten? Verlies je daarmee de zeggenschap over je lichaam als vrouw?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 17 februari 2019 @ 11:47:30 #198
pi_185061835
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 11:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Waarom moet een vrouw niet uit kunnen gaan van het anticonceptiegebruik van de man?
pi_185061836
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 11:34 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik blijf me iedere keer verbazen over meningen die ik hier op Fok! lees. Als dit een afspiegeling is van de maatschappij, zijn we echt ver heen.

Natúúrlijk mag een man niet beslissen over het lichaam van een vrouw. En al helemaal niet gedurende een zwangerschap.
De vraag alleen of je als staat een abortus faciliteert als één van de ouders dat liever niet heeft blijft staan.
  zondag 17 februari 2019 @ 11:49:33 #200
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185061860
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 11:14 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je potentiële kind wordt vermoord.
Dat is denk ik wel het heftigste element van de discussie, zeker als het een man is met een sterke kinderwens en al helemaal als kinderen maken wat moeilijk gaat (langzaam zaad etc). Het leed van ongewenst kinderloze mannen wordt schromelijk onderschat. Als een vrouw dan ook nog je ongeboren kind vermoord, dan wordt je daar niet vrolijker van. Natuurlijk zit er in zo'n relatie iets niet goed, en dan kan het ook nog wraak van de vrouw zijn om de man keihard te kwetsen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')