'eisen'?quote:Op donderdag 21 februari 2019 10:14 schreef motorbloempje het volgende:
Wij zijn ook weer aan het zoeken naar een bestemming. BEetje jammer dat dit jaar 3 weken niet gaat lukken, dus we zitten met twee, wrsch in mei of vroeg in juni...
Met 3 weken waren we naar Slowakije gegaan, maar nu is het weer even zoeken naar wat anders waar we kunnen wandelen in bergen zonder dat we ski's mee moeten nemen.
Okay, dat we ter plekke alles met de auto doen is dus geen roadtrip? Het is zo lastig daar komen zonder autoquote:Op donderdag 21 februari 2019 20:28 schreef DJSmiley het volgende:
Alleen... dit topic gaat over roadtrips. Ter plekke autotje huren is geen roadtrip meer
Imho is een roadtrip
- Veel rijden
- Grote afstanden
- al dan niet icm een oudere auto
Maw: Uitdagingen all-over
Mijne wordt zoals in t vorige deel al aangegeven een rondje Oostzee.. Schatting: 8500km.
Natuurlijk is dit ook een roadtrip.quote:Op donderdag 21 februari 2019 21:32 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Nah ik vind dat als je ergens heen vliegt, auto huurt en daar ontzettend veel kilometers maakt je alsnog een road trip maakt hoor.
Tatra was eigenlijk het doel, maar voor wandelen in de hoge Tatra word juni aangeraden, plus we willen niet teveel dagen van de vakantie, percentuele gezien, kwijt zijn aan er naartoe rijden. Doel is 2 weken echt op de plek zijn waar we willen rondkijken zeg maar, en we hebben straks 18 dagen-ish max ipv de 21 die we vorig jaar hadden. Waren toen ook op het einde 2 dagen verloren op het eind omdat ik naar was gevallen en niet meer kon lopenquote:Op donderdag 21 februari 2019 19:27 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
'eisen'?
Wat dichterbij: Harz, of iets verder weg: Sächsische Schweiz of de Tsjechische kant ( Národní park České ¦výcarsko ) of Reuzengebergte (Grens Polen/Tsjechie)
Nog iets verder: Tatra gebergte (Maar dat is zo goed als Slowakije)
Sorry, moet de eerste post wat aantrekkelijker maken. Maar dacht dat automatisch deel 1 er bij zou staan, daar staat al aardig wat in! Als ik weer thuis ben vh weekend zal ik even de link zoeken.quote:
Topic is gekoppeld aan deel 1, maar wellicht kun je in de OP links plaatsen naar de roadtrips in deel 1?quote:Op vrijdag 22 februari 2019 06:38 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Sorry, moet de eerste post wat aantrekkelijker maken. Maar dacht dat automatisch deel 1 er bij zou staan, daar staat al aardig wat in! Als ik weer thuis ben vh weekend zal ik even de link zoeken.
Dat! Anders kun je mijn roadtrip door noordwest VS / zuidwest Canada ook geen roadtrip noemen. .quote:Op donderdag 21 februari 2019 21:32 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Nah ik vind dat als je ergens heen vliegt, auto huurt en daar ontzettend veel kilometers maakt je alsnog een road trip maakt hoor.
Ik ga dit jaar ongeveer dat doen. Alleen dan andersom, dus eerst naar rechts.quote:Op maandag 25 februari 2019 15:56 schreef Feddd het volgende:
Ik zit er aan te denken dit jaar weer eens een flinke roadtrip te gaan maken, de laatste is al weer een jaar of 4 geleden. Toen ben ik met mijn ex-vriendin richting het zuiden gegaan.
Frankrijk langs de kust naar beneden, overgestoken naar de zuidkust, italie in en uiteindelijk via zwitserland en duitsland weer terug. In totaal toen zo'n 6500km gereden.
Ik ben me nu een beetje aan het orienteren op het noorden, en dan met name Noorwegen. Ik wil dit gaan doen in een cabrio, dus moet sowieso wel in de zomer om een beetje kans op mooi weer te hebben. En als het haalbaar is via zweden en de baltische staten terug naar Nederland.
Zijn er mensen die eerder die een soortgelijke trip hebben gemaakt en die me kunnen adviseren en vertellen over hun ervaringen?
(het is nog alleen maar een idee fase, dus geen idee of het er echt van gaat komen of dat het totaal iets anders wordt)
Sorry, nog niet aan toegekomen! Ik ga de OP zeker even verbeteren. Mochten jullie nog interessante links hebben (buiten FOK!) die handig zijn kan ik die er ook bij zetten.quote:Op maandag 25 februari 2019 17:09 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Topic is gekoppeld aan deel 1, maar wellicht kun je in de OP links plaatsen naar de roadtrips in deel 1?
Dat is een mooie trip! Als je terug bent een klein verslagje incl. foto's?quote:Op maandag 10 juni 2019 17:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ben nu op roadtrip.
Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Oostenrijk, Duitsland.. En naar huis.
Zitten nu in Slovenië.
Oh ja pakken Italië en Bosnië ook mee maar daar slapen we niet.
Zal ik doenquote:Op maandag 10 juni 2019 18:03 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Dat is een mooie trip! Als je terug bent een klein verslagje incl. foto's?
Goede tip! Die heb ik alleen nog gezien vanaf de achterbank bij m’n ouders 😄quote:Op maandag 22 juli 2019 08:22 schreef UIO_AMS het volgende:
Van Lac naar Les Vans kun je via de Mont Ventoux en de Gorges de l'Ardèche doen.
Welke Martigny bedoel je? Die in Zwitserland gok ik. Dan kun je toch via Chamonix en Grenoble rijden?
Martigny - Grote Bernard (pas of tunnel - zou qua rijplezier mijn voorkeur hebben boven de Mont Blanc-tunnel) - Kleine Bernard - Val d'Isere - Col du Galibier - Briancon - Verdon? Tussen die laatste twee zijn genoeg van die kronkelweggetjes die je overal in Verdon wel hebt. Die zijn net zo leuk (of uitdagender, want meestal zijn ze ook wat smaller) dan de bekendere routes.quote:Op zondag 21 juli 2019 22:44 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Toch even afstoffen. Ik was niet van plan om heel veel te gaan rijden maar het begint toch wel te jeuken. Er staan 2 plekken vast, de rest is nog open en gezien de locaties vind ik het toch zonde om gewoon via de snelweg te gaan. Weet nog niet of het met de oude vertrouwde BMW 540i wordt, want kijk stiekem ook naar een hothatch om aan te schaffen voor de lol en dan misschien ook voor deze trip
Vanaf een maandag hebben wij vakantie. Donderdag en vrijdag slapen we bij een maat vlakbij Lac de Sainte-Croix en daarna vanaf zaterdag een weekje in een huisje vlakbij Les Vans. Nou vertrekken we denk ik op dinsdag en zit er dan aan te denken om richting Martigny te gaan en vanaf daar in 1 (denk ik net te kort) of 2 dagen naar het Lac te rijden. Weet iemand nog een gave route? Omwegen zijn geen probleem. Ben gek op bergpassen uiteraard. Saint Bernard hebben we vorig jaar nog gereden, dus om wat tijd te winnen kunnen we misschien beter daar de tunnel nemen of via de Mont-Blanc tunnel. Tips are welcome. Uiteraard ook voor een route van het Lac naar Les Vans. Zie daar zelf niet zo heel veel mogelijkheden, maar misschien weet iemand nog wat leuks.
Die pas ziet er qua rijplezier wat mooier uit dan dat-ie is Wegdek is best wel matig. Hij zat ook in de wolken toen ik hem reed. Sowieso met 54 pk onder de kap gaat het allemaal ook niet zo heel vlotquote:
Thanks! Dat was ongeveer wel hoe ik ook zat te plannen, dus blij dat jij het ook aangeeft (dan zal het sowieso mooi zijn). Ik ben zelf niet zo vaak in die grensregio geweest. Wel regio Chamonix enzo en ik ben voor werk heel vaak naar Nice en Monaco geweest, vanuit daar terug ook vaak Route Napoleon gereden, maar rijd nu liever de colletjes.quote:Op donderdag 25 juli 2019 16:46 schreef Dingest het volgende:
[..]
Martigny - Grote Bernard (pas of tunnel - zou qua rijplezier mijn voorkeur hebben boven de Mont Blanc-tunnel) - Kleine Bernard - Val d'Isere - Col du Galibier - Briancon - Verdon? Tussen die laatste twee zijn genoeg van die kronkelweggetjes die je overal in Verdon wel hebt. Die zijn net zo leuk (of uitdagender, want meestal zijn ze ook wat smaller) dan de bekendere routes.
Verdon ben ik wel een aantal keer geweest, ook vanuit de regio Aosta, maar de exacte routes heb ik niet meer zo voor handen
Gave trips met gave wagens zeg! Ben ook weleens naar Griekenland gereden, maar dat was met een vrij comfortabele MB Sprinter. Heen gereden en terug met de boot vanaf Patras naar Bari.quote:Op donderdag 25 juli 2019 17:16 schreef Dingest het volgende:
Vorig jaar drie keer weggeweest:
- een weekje naar Oostenrijk voor bergwandelen, met m'n Saab 96 uit '72. Op de terugweg na 1400 km een beetje gestrand op de Autobahn, resterende 600 km met vervangend vervoer
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
- twee weken met mijn ouders mee als chauffeur naar Kreta, daar heb ik alsnog 2000 km gereden bij elkaar.
- en ik ben heel september weggeweest; weekje Zwitserland, dan doorgereden via Kroatië-Montenegro naar Albanië, daar 10 dagen geweest, in het zuiden het land uit naar Griekenland. Toen kwam die mediterrane storm opzetten en ben ik in 3 dagen of zo van Ioannina via Thessalonika, Bulgarije, Roemenië en Hongarije naar huis gereden (laatste dag 1300 km in 20 uur...). 7.703 km, in m'n eentje, probleemloos in een 205je uit '89. Geen slechte reis
[ afbeelding ]
Op de volle veerboot Koman-Fierza (rechtsonder) over het Komani-meer, Albanië
[ afbeelding ]
Berat, Albanië
[ afbeelding ]
Op een kleine pas, in de wolken en in de avond, aan de kust van Albanië
[ afbeelding ]
Op een simpel maar effectief vlotje bij Butrint, Albanië
[ afbeelding ]
Enige kleine euvel; lekke band nadat ik een steen niet meer kon ontwijken bij de afdaling op de Transfagarasan, Roemenië (krik ligt onder de motorkap, vandaar dat die openstaat )
Dit jaar minder budget en er spelen ook wat andere zaken, dus ik ben er niet over uit. Op zich zijn dat soort lange ritten echt heel fijn om te doen, en ik ben dol op de bergen. En ik heb nog een maandje bedenktijd.
Lijkt ook een prima route Bij Verdon natuurlijk ook even de Route des Cretes (D23) rijden, en de grotere ronde om de kloof en het meer heen loont ook enorm (D952, D955, D90, D71, D957, D71, D111) Veel plezier!quote:Op woensdag 31 juli 2019 22:26 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ok ik heb het eerste gedeelte gepland: beginnen in regio Martigny/Chamonix, Kleine Sint-Bernard, Col de l'Iseran, Col du Mont Cenis, Col de Montgenèvre, Col d'izzard, Col de Vars, Col de la Cayolle, Gorges de Daluis, Castellane, Gorges du Verdon en dan naar het plaatsje vlakbij Lac de Sainte Croix. Flinke route, dus hoop dat het beetje te doen is in 2 dagen. Maar aangezien ik daar niet zo vaak kom, wil ik graag het meeste er uit halen. Heb er in ieder geval erg veel zin in! Terwijl ik eerst gewoon dacht lekker de snelweg te pakken, maar dit is toch wel veel gaver. Later hebben we toch een week rust in een huisje aan een rivier in de middle of nowhere.
Edit: Net even uitgestippeld en het zou ongeveer 572km moeten zijn en volgens Google bijna 13 uur rijden. Gemiddelde snelheid ligt natuurlijk een stuk lager, maar 13 uur lijkt me wel wat overdreven. Dus denk dat het in 2 dagen wel moet lukken.
Ach, ik vond de 205 al comfortabel genoeg. Wel een beetje warm soms - 3 weken alleen 30+ graden gehad - maar een goede koelbox aan boord en zorgen voor genoeg vullingquote:Op zondag 28 juli 2019 17:05 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Gave trips met gave wagens zeg! Ben ook weleens naar Griekenland gereden, maar dat was met een vrij comfortabele MB Sprinter. Heen gereden en terug met de boot vanaf Patras naar Bari.
Misschien wat meer in de buurt blijven ivm kleiner budget? De bergen in CH (al is dat wel weer een duur land) en Italië blijven gewoon prachtig.
Route des Crêtes heb ik een keer in de herfst gereden, erg mooi en zeker ook een aanrader in de herfst! Heel veel kleuren.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 20:57 schreef Dingest het volgende:
[..]
Lijkt ook een prima route Bij Verdon natuurlijk ook even de Route des Cretes (D23) rijden, en de grotere ronde om de kloof en het meer heen loont ook enorm (D952, D955, D90, D71, D957, D71, D111) Veel plezier!
[..]
Ach, ik vond de 205 al comfortabel genoeg. Wel een beetje warm soms - 3 weken alleen 30+ graden gehad - maar een goede koelbox aan boord en zorgen voor genoeg vulling
Griekenland was niet per se m'n bedoeling, maar bij de grensovergang Kroatië-Montenegro deden de Montenegrijnen wat moeilijk over mijn niet 'originele' groene kaart (uitgeprinte versie die je in de inbox krijgt, ipv de groene die je vroeger op papier kreeg). Voor Montenegro en Albanië hoor je dus eigenlijk die 'oude' groene papieren te hebben. Om evt. gezeur te voorkomen ben ik via Griekenland, Bulgarije en Roemenië teruggereden want als EU-landen doen die daar niet moeilijk over. Misschien volgend jaar nog eens, maar dan vooral voor die landen
Misschien dat het inderdaad nog een weekje Oostenrijk of Zwitserland wordt, voor de bergen (wel om te wandelen, dan). Eerst kijken of ik deze week of zo de gerepareerde motor terug in die Saab kan kijken, en of-ie dan weer goed loopt. Was wel mooi met dat ding in de bergen.
Oh, die Route des Crêtes bedoelde ik niet Ik bedoel de D23 bij Verdon zelf (die gaat in een soort lusje van La Palud naar La Palud, deels eenrichtingsverkeer), die heet ook Route des Crêtes Die ga je echt wel tof vinden.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 23:23 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Route des Crêtes heb ik een keer in de herfst gereden, erg mooi en zeker ook een aanrader in de herfst! Heel veel kleuren.
Ah lastig ja met de papieren. Ik heb toch voor de zekerheid maar wel een echte groene kaart in de auto liggen, Heb er denk ik een stuk of 4 inmiddels. Paar keer de 540 geschorst en dan daarna krijg je weer nieuwe
Koelbox is fijn, heb voor de zomer eens een goede gekocht (voor in m'n bus, maar neem 'm uiteraard ook mee met vakantie) van Dometic. Moet zeggen dat dat wel heel fijn werkt.
Ja dat kan mijne ook, super is dat! Moest laatst ook in een hotel wachten vanaf de middag tot de volgende dag. Zat geen koelkast in. Dus ding uit m'n bus gesleept, biertjes er in en ik had een prima werkdag En ook mijne is inderdaad wel een onhandig groot ding, maar dat heb ik er wel voor over. Staat standaard in m'n bus dus sleep 'm er alleen uit bij schoonmaken en nu dan voor de vakantie. Had gisteren ook wat ijs in m'n blikje colaquote:Op dinsdag 6 augustus 2019 19:59 schreef Dingest het volgende:
Ik heb zo'n ontzettend fijn hybride ding, die werkt zowel op de 12V in de auto (al brandt de zekering de laatste jaren vaak door, mss dat het te warm wordt in de auto), en 230V. En op die laatste is-ie krachtig genoeg dat je moet opletten dat je hem niet te hoog zet qua stand, want anders bevriezen er zaken En hij is ruim zat voor flink wat flessen en vlees/vleeswaren.
Dus eigenlijk heb ik de 12V niet nodig, tenzij ik langer dan 2 dagen achter elkaar moet rijden en geen stroom heb op een camping. Anders kan-ie 's nachts aan de stroom, en dan blijft het overdag echt wel goed koel Nadeel is wel dat-ie wel relatief veel ruimte in beslag neemt, en niet bepaald licht is als hij de zoldertrap op/af moet.
Ah ik dacht al: iets klopt er niet haha! Vooral Verdon snapte ik niet. Maar toevallig zit de D23 dus ook gewoon in de Vogezen. Maar ik heb 'm gevonden! Die moet inderdaad op de lijst. Ik wilde eerst de zuidelijke route naar het meer pakken, maar denk dat ik dan toch eerst dat rondje moet doen.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 20:03 schreef Dingest het volgende:
[..]
Oh, die Route des Crêtes bedoelde ik niet Ik bedoel de D23 bij Verdon zelf (die gaat in een soort lusje van La Palud naar La Palud, deels eenrichtingsverkeer), die heet ook Route des Crêtes Die ga je echt wel tof vinden.
Wat voor merk koelboxje is dat? Het klinkt echt enorm handig.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 14:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wij hebben zo'n koelbox die je in een sigaretten aansteker kan aansluiten. Ik blijf dat toch een handig ding vinden. Altijd koud drinken en ook handig als je net boodschappen hebt gedaan en vlees in je auto hebt liggen.
Deze https://www.coolblue.nl/p(...)Gvqk6ghoCFskQAvD_BwEquote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:15 schreef Meridiaan het volgende:
[..]
Wat voor merk koelboxje is dat? Het klinkt echt enorm handig.
Dankjewel!quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Deze https://www.coolblue.nl/p(...)Gvqk6ghoCFskQAvD_BwE
Misschien elders nog goedkoper te krijgen. Heb hem zelf volgens mij twee jaar terug ofzo bij De Wit gekocht.
Bedoel je qua steden? Venetië, Siena, San Gimignano, etc. 😄 Amalfikust en Cinque Terre zijn ook erg mooi.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:39 schreef eduaplan het volgende:
Mooi topic!
Mijn vriendin en ik gaan in oktober naar Italië. Welke plaatsen mogen wij volgens jullie echt niet missen. Milaan en Rome gaan wij niet meepakken. Veel zuidelijker dan Napels gaan we niet.
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!
Ja! Steden, gebieden om mooi doorheen te rijden, goede betaalbare opties om te slapen.. Ik sta overal voor open!quote:Op woensdag 7 augustus 2019 23:37 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Bedoel je qua steden? Venetië, Siena, San Gimignano, etc. 😄 Amalfikust en Cinque Terre zijn ook erg mooi.
Genoeg mooie steden/dorpjes als je tot aan Napels gaat 😄 In oktober zal het ook niet overal poepdruk zijn lijkt mij. Ik ben zelf niet zo een city tripper dus kan je daar niet zoveel in adviseren.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 01:53 schreef eduaplan het volgende:
[..]
Ja! Steden, gebieden om mooi doorheen te rijden, goede betaalbare opties om te slapen.. Ik sta overal voor open!
Dank voor jouw suggesties!
Ik heb al eens met een kennis ontdekt dat sommige blikjes beter tegen bevriezen kunnen dan anderen dankzij dat apparaat; zijn blikjes Coca Cola bevroren alleen, mijn Pepsi Max blikjes knapten dan open Het is wel een gewurm om het ding op de achterbank te krijgen - zeker bij een 3-deurs - en meestal laat ik hem de hele vakantie er ook instaan dan.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 21:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ja dat kan mijne ook, super is dat! Moest laatst ook in een hotel wachten vanaf de middag tot de volgende dag. Zat geen koelkast in. Dus ding uit m'n bus gesleept, biertjes er in en ik had een prima werkdag En ook mijne is inderdaad wel een onhandig groot ding, maar dat heb ik er wel voor over. Staat standaard in m'n bus dus sleep 'm er alleen uit bij schoonmaken en nu dan voor de vakantie. Had gisteren ook wat ijs in m'n blikje cola
[..]
Ah ik dacht al: iets klopt er niet haha! Vooral Verdon snapte ik niet. Maar toevallig zit de D23 dus ook gewoon in de Vogezen. Maar ik heb 'm gevonden! Die moet inderdaad op de lijst. Ik wilde eerst de zuidelijke route naar het meer pakken, maar denk dat ik dan toch eerst dat rondje moet doen.
Uiteindelijk toch de hot hatch gekocht die ik laatst al voor de vakantie wilde kopen (Renault Clio RS uit 2002), maar het blijkt meer een projectje te zijn (wist ik uiteraard bij de koop) dus ga wel gewoon met de BMW, maar toch een hot hatch er bij! Samen met m'n broer gekocht, na de vakantie lekker aan klussen.
Let er wel op dat waar zij het over heeft een thermo-elektrische versie is (dwz, met een ventilator) die kan koelen tot een bepaalde temperatuur onder de omgevingstemperatuur, en die van mij (en LoveAtFirstDrive, neem ik ook aan) een compressorversie is. Nou is Mobicool een goed merk en ik weet niet hoe stil die ventilator daarvan is, maar bij goedkopere merken (die ik vroeger had) hoor je die ventilator best goed. En als dat asje droog begint te lopen of speling gaat krijgen, dan wil je daar echt niet een paar duizend kilometer of 's nachts een paar weken naar luisterenquote:
Ik heb een verlengsnoer van 20 meter of zo Komt zelden voor dat ik er dan een stroompunt op een camping niet haal (en eventueel verzet ik de auto een stukje).quote:Op donderdag 8 augustus 2019 12:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ah ja dan hebben wij het wat dat betreft weer vrij makkelijk. Wij hebben een station met aansluiting in de kofferbak. Haal hem op plaats van bestemming er trouwens wel uit want vind het wel handig om voor daar vlees koud te houden enzo.
Nogal een prijsverschilletje hequote:Op donderdag 8 augustus 2019 12:12 schreef Dingest het volgende:
[..]
Let er wel op dat waar zij het over heeft een thermo-elektrische versie is (dwz, met een ventilator) die kan koelen tot een bepaalde temperatuur onder de omgevingstemperatuur, en die van mij (en LoveAtFirstDrive, neem ik ook aan) een compressorversie is. Nou is Mobicool een goed merk en ik weet niet hoe stil die ventilator daarvan is, maar bij goedkopere merken (die ik vroeger had) hoor je die ventilator best goed. En als dat asje droog begint te lopen of speling gaat krijgen, dan wil je daar echt niet een paar duizend kilometer of 's nachts een paar weken naar luisteren
Compressors zoemen, een beetje zoals een koelkast, maar dat is in de auto stiller en buiten de auto aangenamer (imho).
Ik heb (een oudere versie van) deze: https://www.coolblue.nl/p(...)c-dc-elektrisch.html, maar destijds bij de Vrijbuiter in de aanbieding voor 70e minder aangeschaft.
Die van Coolblue is wel vrij prijzig, ja. Ik was dus 170e voor de mijne kwijt. Maar goed, verschillende technieken en veel verschil in koelcapaciteitquote:Op donderdag 8 augustus 2019 12:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Nogal een prijsverschilletje he
Ja je hoort de ventilator wel. In de auto niet trouwens. In de nacht zet ik hem op de laagste stand en dan hoor ik hem ook niet. Als hij overdag op zijn hardste stand stand staat hoor je hem wel. Maar gezien ik dan toch maar amper bij de tent ben heb ik daar dan toch geen last van.
Ik heb eerst zo'n zelfde altijd gebruikt van mijn ouders. Die hebben ze nog steeds kan niet zeggen dat we ooit problemen hebben gehad met de ventilator.
Ah ja dat zal niet helpen nee haha wij hebben er gelukkig nog nooit problemen mee gehad.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 12:24 schreef Dingest het volgende:
[..]
Die van Coolblue is wel vrij prijzig, ja. Ik was dus 170e voor de mijne kwijt. Maar goed, verschillende technieken en veel verschil in koelcapaciteit
Misschien komt het omdat mijn ouders altijd de goedkopere huismerkdingen kochten:+ Maar de laatste vakantie dat we zo'n type bij ons hadden, moesten we om de zoveel keer een klap op het ding geven omdat die ventilator als een malle begon te janken. Toen was ik het wel aardig beu, jaar erop kwam deze in de aanbieding langs.
Super!quote:Op donderdag 8 augustus 2019 02:14 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Genoeg mooie steden/dorpjes als je tot aan Napels gaat 😄 In oktober zal het ook niet overal poepdruk zijn lijkt mij. Ik ben zelf niet zo een city tripper dus kan je daar niet zoveel in adviseren.
Maar Italië is een prachtig land, dus je komt overal wel wat moois tegen. Als je vanuit Oostenrijk komt heb je bijv. Lage di Braies en Lago Dobbiaco wat echt heel mooi is. Wat verder naar het zuiden heb je ook nog Lago di Carezza. Ja ik houd heel erg van heldere bergmeertjes 😂 In de zomer erg toeristisch, in oktober hopelijk wat minder. Dan heb je daar ook nog de Grande Strada Delle Dolomiti. Maar weet niet hoe die wegen er in oktober bij liggen.
Vanuit Zwitserland kun je ook niet veel fout doen zolang je de snelwegen overslaat. Vind zelf de route van Davos naar Stelvio heel mooi (en leuker te rijden dan de Stelvio zelf). Maar verder richting het westen heb je ook hele mooie bergpassen.
In Toscane heb je de Chianti wijn route, ook mooi. Na Toscane kun je via de Abruzzen richting de Amalfikust. Het schiereiland Gargano is ook nog een leuk rondje.
Of te wel genoeg moois! Ik hoop dat je een mooi fotoverslag maakt voor hier 😄
Oooh zo ver vriest mijne niet hoor (misschien als ik lang genoeg wacht wel). Had maar paar ijsvlokjes zeg maarquote:Op donderdag 8 augustus 2019 12:06 schreef Dingest het volgende:
[..]
Ik heb al eens met een kennis ontdekt dat sommige blikjes beter tegen bevriezen kunnen dan anderen dankzij dat apparaat; zijn blikjes Coca Cola bevroren alleen, mijn Pepsi Max blikjes knapten dan open Het is wel een gewurm om het ding op de achterbank te krijgen - zeker bij een 3-deurs - en meestal laat ik hem de hele vakantie er ook instaan dan.
Bij het kamperen maak ik mij over luxe verder niet zo druk, maar die coolbox is daar wel de heel grote uitzondering op
Ja, klopt, die in de Vogezen is natuurlijk veel bekender. Maar rond de kloof loont de (noordelijke) route Castellane<>Moustiers-Sainte-Marie (de D952) echt enorm, en dan in Palud het Route des Crêtes-rondje meepikken. Zal ook vast wel druk zijn nu.
Die Cliootjes zijn leuke bakjes, maar veel daarvan zijn ook wel redelijk eh... gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, om het zachtjes uit te drukken Tenzij je de hoofdprijs neerlegt voor een exemplaar, zullen ze idd ongetwijfeld met veel achterstallig onderhoud komen. Met die BMW zal het ook wel niet vervelend zijn.
Laatste keer dat ik er was, was in een Alfa 156 2.0 TS en de keer ervoor met een Saab 9000 2.3 turbo met 200pk, dat was allebei ook aardig. Die laatste deed 1:5 bij een rondje om de kloof... De keren daarvoor met een Mazda 121 bolhoedje
Ik heb ook een thermo-elektrische hoor. Heb toen wel veel onderzoek er naar gedaan en deze is voor mijn doeleinden prima. Compressor is qua koelen inderdaad nog een stuk beter, maar vaak weer wat groter. Bij Dometic zijn die compressor dingen ook erg duur. Geloof dat mijn ouders er nog wel 1 hebben staan, maar die past niet tussen de stoelen in m'n bus (is ook erg oud). Maar heb voor een goede thermo-elektrische gekozen, was ook best duur (dacht 230 euro). Hij kan 27 graden onder de omgevingstemp koelen en ook als 'ie uitstaat (als ik ga slapen) blijft het lang koud. Ik zet mijn drinken er meestal ook koud in, dat scheelt ook natuurlijk. En als het echt warme dagen zijn zet ik er voor de start nog even een koelelement in. Ik laat 'm altijd in m'n bus staan dus, als ik 'm wel mee zou nemen zou ik 'm thuis gewoon alvast voor koelen.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 12:12 schreef Dingest het volgende:
[..]
Let er wel op dat waar zij het over heeft een thermo-elektrische versie is (dwz, met een ventilator) die kan koelen tot een bepaalde temperatuur onder de omgevingstemperatuur, en die van mij (en LoveAtFirstDrive, neem ik ook aan) een compressorversie is. Nou is Mobicool een goed merk en ik weet niet hoe stil die ventilator daarvan is, maar bij goedkopere merken (die ik vroeger had) hoor je die ventilator best goed. En als dat asje droog begint te lopen of speling gaat krijgen, dan wil je daar echt niet een paar duizend kilometer of 's nachts een paar weken naar luisteren
Compressors zoemen, een beetje zoals een koelkast, maar dat is in de auto stiller en buiten de auto aangenamer (imho).
Ik heb (een oudere versie van) deze: https://www.coolblue.nl/p(...)c-dc-elektrisch.html, maar destijds bij de Vrijbuiter in de aanbieding voor 70e minder aangeschaft.
Je kunt ook met simpele dingen ver komen inderdaad. Als ik een rit moet maken met een andere bus waar mijn koelbox niet in past (mijn bus heeft 2 stoelen, alle andere bussen hebben een bankje) dan neem ik zo een vierkant tasje mee zeg maar, 2 koelelementen er in en klaar. Blijft de heenweg in ieder geval wel koud. En daarvoor had ik een simpele koelbox voor in de 12v die minimaal 15 jaar oud is en zolang je daar ook een koelelement in deed bleef het ook behoorlijk lang koud.quote:Op vrijdag 9 augustus 2019 18:22 schreef loveli het volgende:
Vorig jaar met een 10 euro koelbox vakantie gehouden, 2 weken rondrijden door voormalig Joegoslavië, Slovenië en Italië. Elke dag een verse zak ijsblokjes onderin, plastic roostertje erop en zo nu en dan afgieten. Wel wat gedoe, maar werkt verrassend goed. De auto had wel airco.
Dat laatste ligt wel echt aan elke je hebt. Zoals gezegd heb ik er eentje van Dometic, die ook dingen in vrachtwagens bouwt. Een thermo-elektrische koelbox van hun is niet te vergelijken met eentje vn de Lidl. Het zal inderdaad wat trager gaan dan bij een compressor maar ik zet 9 van de 10x dingen koud er in en dan blijft het sowieso lang koud. Ook als ik het niet gekoeld er in zet wordt het koud, maar je moet dan wel wat meer geduld hebben inderdaad. Hoe voller hij staat (met koude dingen) hoe beter uiteraard. Maar Dometic geeft aan 27 graden onder de omgevingstemperatuur te kunnen koelen en hij kan nog verwarmen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:43 schreef DJSmiley het volgende:
Ik heb een compressorkoelbox ooit van MP gehaald, heb er toen 60 euro voor betaald.
Vervolgens op AlieExpress een omvormer gekocht die ook een pure sinus levert (anders vind zo'n koelbox dat niet leuk). Ding werkt als de brandweer. Wel is ie onderin duidelijk kouder dan bovenin, maar mn drinken werd met een paar uur goed koel. Langere ritten moest ik 'm hoger zetten want het bevroor
Overigens had ik wel een dikke aansluiting in de kofferbak liggen waar de omvormer op kon. Zo'n compressorkoelbox zuipt (kortstondig) een hele hoop stroom als ie op gang moet komen. 50A+ is dan niet bijzonder. Dat is maar een paar seconden, maar toch. Op een sigarettenaansluiting gaat dat niet goed.
Een absorbtiekoelbox kan ook, werkt ook prima, en ook vaak standaard op 12V. Maar, in een auto in de zon, is dat prima om het koel te houden, maar niet om spullen echt te koelen.
Een thermo-elektrisch ding werkt amper, dat is alleen om het opwarmen te vertragen. Tot op zekere hoogte dus wel nuttiger dan niets, maar daar is dan ook alles meegezegd.
Dat ligt er echt maar aan welke je hebt. Het was behoorlijk warm in Kroatië en mijn drinken enen eten waren heerlijk koud.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 18:43 schreef DJSmiley het volgende:
Ik heb een compressorkoelbox ooit van MP gehaald, heb er toen 60 euro voor betaald.
Vervolgens op AlieExpress een omvormer gekocht die ook een pure sinus levert (anders vind zo'n koelbox dat niet leuk). Ding werkt als de brandweer. Wel is ie onderin duidelijk kouder dan bovenin, maar mn drinken werd met een paar uur goed koel. Langere ritten moest ik 'm hoger zetten want het bevroor
Overigens had ik wel een dikke aansluiting in de kofferbak liggen waar de omvormer op kon. Zo'n compressorkoelbox zuipt (kortstondig) een hele hoop stroom als ie op gang moet komen. 50A+ is dan niet bijzonder. Dat is maar een paar seconden, maar toch. Op een sigarettenaansluiting gaat dat niet goed.
Een absorbtiekoelbox kan ook, werkt ook prima, en ook vaak standaard op 12V. Maar, in een auto in de zon, is dat prima om het koel te houden, maar niet om spullen echt te koelen.
Een thermo-elektrisch ding werkt amper, dat is alleen om het opwarmen te vertragen. Tot op zekere hoogte dus wel nuttiger dan niets, maar daar is dan ook alles meegezegd.
Gaaf! Keep us posted!quote:Op zondag 11 augustus 2019 21:36 schreef greavy het volgende:
23 september naar Canada, Toronto. intermediate SUV gehuurd, en dan op naar Vancouver. Vanaf het vliegveld gelijk naar Niagara Falls voor 3 nachten.
Rondje wat gepland staat is tussen de 7000 en 8000km, en heb er exact een maand voor.
Heb via MyMaps van Google een beetje de route uitgestippeld. Veel punten die gemerkt zijn, zijn punten die mogelijk een stopje waard zijn. Zo is de route naderhand ook ingetekend (maar vanwege beperkingen niet via elk punt, maar wel langs die route.). De kaart is dus een globale route.
[ afbeelding ]
Vanaf Vancouver met de trein (The Canadian) terug naar Toronto, de volgende ochtend per trein naar Montreal voor 2 nachten, terug naar Toronto voor 2 nachten en dan weer naar huis.
Ik ben in Juli 2 weken wezen roadtrippen door Noorwegen! Perfect weer gehad(eerste 2 dagen bewolkt, verder alleen maar zon). Prachtig land man! Vermaak je wat!quote:Op zondag 18 augustus 2019 22:16 schreef Hi_flyer het volgende:
Ben momenteel met een roadtrip bezig. Maandag vertrokken naar Denemarken, dinsdag naar Noorwegen. Rest van de week door de fjorden gereden en nu in Umea, Zweden. Morgen naar Finland en dan afzakken naar Wit-Rusland. Zal iets van 5300km worden. Kutweer hier trouwens.
Haha bedankt voor je verslag! Waarom viel het tegen? Ik heb persoonlijk ook niet zoveel met trips die kant op hoor. Ben weleens naar Estland gereden maar vond het ook behoorlijk saai qua landschap. Wit-Rusland ben ik nog nooit geweest.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 17:36 schreef Hi_flyer het volgende:
Wit-Rusland nu. Geen reet te doen :-D
Eens en nooit weer.
Holy shit, nu wil ik naar Noorwegen!quote:Op maandag 19 augustus 2019 12:46 schreef Stevenzenl het volgende:
[..]
Ik ben in Juli 2 weken wezen roadtrippen door Noorwegen! Perfect weer gehad(eerste 2 dagen bewolkt, verder alleen maar zon). Prachtig land man! Vermaak je wat!
Ik heb er een dronevideo gemaakt;
Prachtig land is het toch! Volgende zomer gaan we misschien ook maar eens daar heen (winter 2018 naar de Noordkaap gereden, was ook al super).quote:Op maandag 19 augustus 2019 12:46 schreef Stevenzenl het volgende:
[..]
Ik ben in Juli 2 weken wezen roadtrippen door Noorwegen! Perfect weer gehad(eerste 2 dagen bewolkt, verder alleen maar zon). Prachtig land man! Vermaak je wat!
Ik heb er een dronevideo gemaakt;
Het gaat er hier meer om de reis zelf dan de bestemming Zo een kmvreettrip is niet echt een road trip nee.quote:Op zondag 1 september 2019 20:34 schreef hvan het volgende:
Afgelopen vrijdag mijn 'roadtrip' gehad. Smorgens om 4.30 uur vertrokken met vrouwlief en kinderen vanaf Desenzano(Italië), savonds om 22.00 uur thuis (Amersfoort). Zelf alles gereden. Veel file gehad in Duitsland. Na 17 uur was ik er wel weer ff klaar mee vrijdag avond 😋
Denk ook dat je er voorlopig beter niet kunt komenquote:Op woensdag 28 augustus 2019 17:36 schreef Hi_flyer het volgende:
Wit-Rusland nu. Geen reet te doen :-D
Eens en nooit weer.
Persoonlijk vind ik lange stukken rijden en dan een paar dagen op een plek zijn het prettigst. Dan kun je die plek gewoon op je gemakje bekijken zonder dat je de klok in de gaten moet houden om te kijken of je wel op tijd bij je volgende hotel gaat zijn.quote:Op zaterdag 24 december 2022 01:03 schreef derLudolf het volgende:
Wat raden jullie aan? Lange stukken rijden en dan twee dagen op een plek of elke dag een stukje waardoor je elke dag ergens anders bent.
Geen van beide, ik zie nu ook dat Dresden dichter bij Sächsische Schweiz ligt. Denk dat ik in de war was.quote:Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Hyperdude het volgende:
Dresden ipv. Leipzig? Weet niet waar je al eens bent geweest?
Je bedoelt 2 nachten per plek?quote:Mijn ervaring is dat je bij 1 overnachting en veel uren in de auto je niet echt meer toekomt aan dingen zien. Beetje afwisseling tussen 1 en 2 dagen werkt vaak het beste hier.
Krakau en Dresden zijn 2 overnachtingen waard, lijkt mij. Wroclaw heeft mooie bierkellers.
Goed punt, elke dag 300km kost ook een hoop tijd en je houdt weinig tijd over om dingen te bekijken.quote:Op zaterdag 24 december 2022 09:43 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik lange stukken rijden en dan een paar dagen op een plek zijn het prettigst. Dan kun je die plek gewoon op je gemakje bekijken zonder dat je de klok in de gaten moet houden om te kijken of je wel op tijd bij je volgende hotel gaat zijn.
Ik ben alleen, dus in die zin hoef ik nergens rekening mee te houden, maar kan dus ook niet afgelost worden qua rijden.quote:Op zaterdag 24 december 2022 10:02 schreef Fogel het volgende:
Ik ben zelf erg fan van veerboten, is een mooi rustpunt, kan je eten/drinken/wc en dat terwijl je toch verder reist. Nachtboten nog beter, want je komt verder en het scheelt een hotelovernachting.
Het ligt nogal aan de stad/plek of het nodig is om meer dan een nacht te verblijven. Ook maakt het uit of je alles alleen moet rijden of dat je kan wisselen. Met kinderen erbij is het ook weer wat anders wat handig is… gewoon doen wat jou het beste uitkomt
Begin dit jaar dacht ik, Corona is voorbij. Ik wil eigenlijk wel naar Tsjernobylquote:Op zaterdag 24 december 2022 09:37 schreef Molo het volgende:
[..]
Denk ook dat je er voorlopig beter niet kunt komen
Gek om terug te lezen dit trouwens, situatie is behoorlijk veranderd afgelopen 3 jaar. In meerdere opzichten
Samequote:Op zaterdag 24 december 2022 10:02 schreef Fogel het volgende:
Ik ben zelf erg fan van veerboten, is een mooi rustpunt, kan je eten/drinken/wc en dat terwijl je toch verder reist. Nachtboten nog beter, want je komt verder en het scheelt een hotelovernachting.
Het ligt nogal aan de stad/plek of het nodig is om meer dan een nacht te verblijven. Ook maakt het uit of je alles alleen moet rijden of dat je kan wisselen. Met kinderen erbij is het ook weer wat anders wat handig is… gewoon doen wat jou het beste uitkomt
Ja dat wordt m even nietquote:Op zaterdag 24 december 2022 10:14 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Begin dit jaar dacht ik, Corona is voorbij. Ik wil eigenlijk wel naar Tsjernobyl
Nee, daar is geen veertig jaar verlaten zone omheen.quote:Op zaterdag 24 december 2022 12:34 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja dat wordt m even niet
Fukushima dan maar? Japan is weer volledig open tegenwoordig
Als je onderweg ook nog wat wil zien, zou ik niet te lange stukken op een dag rijden. Wil je snelweg trappen kan dat best.quote:Op zaterdag 24 december 2022 01:03 schreef derLudolf het volgende:
Wat raden jullie aan? Lange stukken rijden en dan twee dagen op een plek of elke dag een stukje waardoor je elke dag ergens anders bent.
In dat enorme Nazi-hotel zit tegenwoordig (in een deel ervan) een jeugdherberg, dus je kunt er zelfs slapen. Parkeerplek zat ookquote:Op zaterdag 24 december 2022 01:03 schreef derLudolf het volgende:
Etappe 1: huis-Binz 600km
Beetje aan de kust kijken, plus dat enorme nazi Hotel op Rügen lijkt me gaaf om te zien.
Ik vond Warschau best aardig voor een dagje, maar niet veel langer. Ben ook in Krakau geweest, maar dat was maar een halve dag. Had dat liever omgedraaid. Is wel alweer 12,5 jaar geleden dat ik er geweest ben, dus als je meer concrete tips over Warschau wilt zal ik eens terug moeten kijken wat ik nou ook alweer precies gedaan heb daarquote:Op maandag 9 januari 2023 22:06 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben inmiddels wat een wat concreter reisplan aan het maken.
Heeft iemand nog suggesties wat er tussen het Tatra gebergte en Vilnius te beleven is?
Vlak daarvoor heb ik al een dag en Krakau gepland, geen idee of Warschau dan nog de moeite waar is?
Ik ben twee keer in Vilnius geweest, nog nooit in Trakai, dat staat deze keer zeker op het program.quote:Op maandag 9 januari 2023 22:13 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik vond Warschau best aardig voor een dagje, maar niet veel langer. Ben ook in Krakau geweest, maar dat was maar een halve dag. Had dat liever omgedraaid. Is wel alweer 12,5 jaar geleden dat ik er geweest ben, dus als je meer concrete tips over Warschau wilt zal ik eens terug moeten kijken wat ik nou ook alweer precies gedaan heb daar
Verder is Auschwitz erg indrukwekkend. Redelijk dicht bij Krakau, maar niet helemaal op je route.
Tenslotte zou ik Trakai in Litouwen willen aanraden, maar dat is praktisch al Vilnius dus misschien had je die al gepland voor tijdens je verblijf aldaar.
Ah, dan heb ik verder niet zoveel tips meerquote:Op maandag 9 januari 2023 22:23 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik ben twee keer in Vilnius geweest, nog nooit in Trakai, dat staat deze keer zeker op het program.
Auschwitz, ik heb al meerdere kampen gezien, het is allemaal wel indrukwekkend maar qua tijd ook niet heel handig.
Misschien kort ik m'n verblijf in Krakau wat in.
Ik moet 500km rijden vanuit Sächsische Schweiz naar Krakau. Op tijd vertrekken en dan hopelijk aan het begin van de middag daar. Volgende etappe is 170km. Dus misschien de volgende dag in de middag gewoon vertrekken uit Krakau.
Geen ervaring met de boottochten maar ik vind Riga wel een stad die het waard is om een paar dagen te bekijken.quote:Op maandag 9 januari 2023 22:27 schreef derLudolf het volgende:
Qua veerboten nog maar even uitzoeken welke overtocht het snelste/goedkoopste is.
Klaipeda-Kiel
Liepāja-Travemunde
Riga-Lübeck
Ventspils-Lübeck
Mocht er iemand ervaringen hebben met een van deze boten en/of de overtocht vanuit het Baltische naar Duitsland, ik hoor het graag
Mijn Renault Clio heeft een tank van 55 liter en de zuinig dieseltje.quote:Op maandag 2 januari 2023 12:31 schreef Irritatie100 het volgende:
Hoe doen jullie het eigenlijk met benzine? [...]
En met binnendoor rijden en weinig faciliteiten tegenkomen is het met zijn 35-liter tankje ook behelpen dus, het is een vrij zuinige auto hier in Nederland maar als je terug moet schakelen en toeren moet maken in de bergen gaat ie wel zuipen en dan is 35 liter zo op.
Mocht het lukken qua planning ga ik dat ook doen. Ventspils en Liepaja liggen rond de 200km vanaf Riga, dus mocht de boot op een gunstiger tijdstip / dag vertrekken is het natuurlijk ook niet het eind van de wereld om daar heen te rijden.quote:Op maandag 9 januari 2023 22:30 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Geen ervaring met de boottochten maar ik vind Riga wel een stad die het waard is om een paar dagen te bekijken.
quote:Op maandag 9 januari 2023 22:06 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben inmiddels wat een wat concreter reisplan aan het maken.
Heeft iemand nog suggesties wat er tussen het Tatra gebergte en Vilnius te beleven is?
Vlak daarvoor heb ik al een dag en Krakau gepland, geen idee of Warschau dan nog de moeite waar is?
Precies andersom dan wat irritatie zegt, wat mij betreft.quote:Op maandag 9 januari 2023 22:13 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik vond Warschau best aardig voor een dagje, maar niet veel langer. Ben ook in Krakau geweest, maar dat was maar een halve dag. Had dat liever omgedraaid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |