abonnement Unibet Coolblue
pi_185016716
Verzameltopic over road trips!

Bij een road trip draait het niet om de bestemming, maar om de reis :+

Bedoeling van dit topic?

• Heb je plannen om een road trip te maken maar kom je er niet helemaal uit?! Stel hier al je vragen!
• Heb je een prachtige road trip gemaakt? Deel 'm hier! Graag met foto's en de globale route.
• Al een route gepland? Die zien we hier ook graag.
• Tips zijn uiteraard ook welkom! Linkjes, filmpjes, etc.


Albulapass, Zwitserland

Vorige delen
Road Trip tip topic deel 1

Handige links
Google Maps
MyRoute
Routeyou

[ Bericht 6% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 06-03-2019 20:16:54 ]
pi_185141366
TS begint ;)?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_185141730
Wij zijn ook weer aan het zoeken naar een bestemming. BEetje jammer dat dit jaar 3 weken niet gaat lukken, dus we zitten met twee, wrsch in mei of vroeg in juni...

Met 3 weken waren we naar Slowakije gegaan, maar nu is het weer even zoeken naar wat anders waar we kunnen wandelen in bergen zonder dat we ski's mee moeten nemen.
Ja doei.
  Vis een optie? donderdag 21 februari 2019 @ 11:57:02 #4
70532 loveli
N
pi_185144264
Baltics? Met de boot die kant op.
crap in = crap out
pi_185153481
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 10:14 schreef motorbloempje het volgende:
Wij zijn ook weer aan het zoeken naar een bestemming. BEetje jammer dat dit jaar 3 weken niet gaat lukken, dus we zitten met twee, wrsch in mei of vroeg in juni...

Met 3 weken waren we naar Slowakije gegaan, maar nu is het weer even zoeken naar wat anders waar we kunnen wandelen in bergen zonder dat we ski's mee moeten nemen.
'eisen'?

Wat dichterbij: Harz, of iets verder weg: Sächsische Schweiz of de Tsjechische kant ( Národní park České ¦výcarsko ) of Reuzengebergte (Grens Polen/Tsjechie)
Nog iets verder: Tatra gebergte (Maar dat is zo goed als Slowakije)
pi_185154007
Ons plan voor de zomer is combi Macedonie en Griekenland. Vliegen en dan auto huren :).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_185155383
Alleen... dit topic gaat over roadtrips. Ter plekke autotje huren is geen roadtrip meer :)

Imho is een roadtrip
- Veel rijden
- Grote afstanden
- al dan niet icm een oudere auto

Maw: Uitdagingen all-over

Mijne wordt zoals in t vorige deel al aangegeven een rondje Oostzee.. Schatting: 8500km.
pi_185155421
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 20:28 schreef DJSmiley het volgende:
Alleen... dit topic gaat over roadtrips. Ter plekke autotje huren is geen roadtrip meer :)

Imho is een roadtrip
- Veel rijden
- Grote afstanden
- al dan niet icm een oudere auto

Maw: Uitdagingen all-over

Mijne wordt zoals in t vorige deel al aangegeven een rondje Oostzee.. Schatting: 8500km.
Okay, dat we ter plekke alles met de auto doen is dus geen roadtrip? Het is zo lastig daar komen zonder auto :P
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_185157597
Nah ik vind dat als je ergens heen vliegt, auto huurt en daar ontzettend veel kilometers maakt je alsnog een road trip maakt hoor.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185157754
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:32 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Nah ik vind dat als je ergens heen vliegt, auto huurt en daar ontzettend veel kilometers maakt je alsnog een road trip maakt hoor.
Natuurlijk is dit ook een roadtrip.
pi_185159900
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 19:27 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

'eisen'?

Wat dichterbij: Harz, of iets verder weg: Sächsische Schweiz of de Tsjechische kant ( Národní park České ¦výcarsko ) of Reuzengebergte (Grens Polen/Tsjechie)
Nog iets verder: Tatra gebergte (Maar dat is zo goed als Slowakije)

Tatra was eigenlijk het doel, maar voor wandelen in de hoge Tatra word juni aangeraden, plus we willen niet teveel dagen van de vakantie, percentuele gezien, kwijt zijn aan er naartoe rijden. Doel is 2 weken echt op de plek zijn waar we willen rondkijken zeg maar, en we hebben straks 18 dagen-ish max ipv de 21 die we vorig jaar hadden. Waren toen ook op het einde 2 dagen verloren op het eind omdat ik naar was gevallen en niet meer kon lopen :')

Maar we denken nog even door welke compromissen we wel en niet willen maken.

Wij komen overigens dus uit Noord Engeland waar we wonen rijden, dus er zit ook nog een oversteek bij. ;)
Ja doei.
pi_185163614
quote:
17s.gif Op donderdag 21 februari 2019 09:54 schreef Debsterr het volgende:
TS begint ;)?
Sorry, moet de eerste post wat aantrekkelijker maken. Maar dacht dat automatisch deel 1 er bij zou staan, daar staat al aardig wat in! Als ik weer thuis ben vh weekend zal ik even de link zoeken.
pi_185237023
Ik zit er aan te denken dit jaar weer eens een flinke roadtrip te gaan maken, de laatste is al weer een jaar of 4 geleden. Toen ben ik met mijn ex-vriendin richting het zuiden gegaan.
Frankrijk langs de kust naar beneden, overgestoken naar de zuidkust, italie in en uiteindelijk via zwitserland en duitsland weer terug. In totaal toen zo'n 6500km gereden.

Ik ben me nu een beetje aan het orienteren op het noorden, en dan met name Noorwegen. Ik wil dit gaan doen in een cabrio, dus moet sowieso wel in de zomer om een beetje kans op mooi weer te hebben. En als het haalbaar is via zweden en de baltische staten terug naar Nederland.

Zijn er mensen die eerder die een soortgelijke trip hebben gemaakt en die me kunnen adviseren en vertellen over hun ervaringen?

(het is nog alleen maar een idee fase, dus geen idee of het er echt van gaat komen of dat het totaal iets anders wordt)
  Moderator maandag 25 februari 2019 @ 17:09:08 #14
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_185238142
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 06:38 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Sorry, moet de eerste post wat aantrekkelijker maken. Maar dacht dat automatisch deel 1 er bij zou staan, daar staat al aardig wat in! Als ik weer thuis ben vh weekend zal ik even de link zoeken.
Topic is gekoppeld aan deel 1, maar wellicht kun je in de OP links plaatsen naar de roadtrips in deel 1?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator maandag 25 februari 2019 @ 17:12:05 #15
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_185238186
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:32 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Nah ik vind dat als je ergens heen vliegt, auto huurt en daar ontzettend veel kilometers maakt je alsnog een road trip maakt hoor.
Dat! Anders kun je mijn roadtrip door noordwest VS / zuidwest Canada ook geen roadtrip noemen. :P.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_185241612
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 15:56 schreef Feddd het volgende:
Ik zit er aan te denken dit jaar weer eens een flinke roadtrip te gaan maken, de laatste is al weer een jaar of 4 geleden. Toen ben ik met mijn ex-vriendin richting het zuiden gegaan.
Frankrijk langs de kust naar beneden, overgestoken naar de zuidkust, italie in en uiteindelijk via zwitserland en duitsland weer terug. In totaal toen zo'n 6500km gereden.

Ik ben me nu een beetje aan het orienteren op het noorden, en dan met name Noorwegen. Ik wil dit gaan doen in een cabrio, dus moet sowieso wel in de zomer om een beetje kans op mooi weer te hebben. En als het haalbaar is via zweden en de baltische staten terug naar Nederland.

Zijn er mensen die eerder die een soortgelijke trip hebben gemaakt en die me kunnen adviseren en vertellen over hun ervaringen?

(het is nog alleen maar een idee fase, dus geen idee of het er echt van gaat komen of dat het totaal iets anders wordt)
Ik ga dit jaar ongeveer dat doen. Alleen dan andersom, dus eerst naar rechts.

Via Wit Rusland - Litouwen - Letland - Estland - Finland naar de noordkaap, dan richting de Lofoten en dan via midden-Zweden naar beneden.

De westkant van Noorwegen wil ik een keertje apart doen.
pi_185241827
TVP.

Deze zomer gaan we de Sisi route doen O+
Dromen over dames in mooie jurken en hofbals in Possenhofen, Wenen, Gödölló en wat andere plaatsen.
En naar de sauna in een spa die is ontworpen door Hundertwasser.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_185242533
quote:
14s.gif Op maandag 25 februari 2019 17:09 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Topic is gekoppeld aan deel 1, maar wellicht kun je in de OP links plaatsen naar de roadtrips in deel 1?
Sorry, nog niet aan toegekomen! Ik ga de OP zeker even verbeteren. Mochten jullie nog interessante links hebben (buiten FOK!) die handig zijn kan ik die er ook bij zetten.
pi_185253570
Zou een mod de OP open kunnen zetten? Dan zal ik binnenkort even een nieuwe OP maken. Merci!
pi_185437483
OP heb ik wat aangepast. Zelf nog tips, linkjes, filmpjes, etc. die je vindt die in de OP moeten? Let me know.
pi_187355939
Tijd voor een upje nu de zomervakantie weer in zicht is!

Zelf nog niet zoveel plannen. Waarschijnlijk met m'n vriendin niet al te veel rijden en meer beetje relaxen. Misschien in m'n eentje nog wel een tripje maken, maar ligt een beetje aan de drukte op het werk.

Jullie al plannen?
pi_187356056
Ben nu op roadtrip.

Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Oostenrijk, Duitsland.. En naar huis.

Zitten nu in Slovenië.

Oh ja pakken Italië en Bosnië ook mee maar daar slapen we niet.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_187356189
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2019 17:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ben nu op roadtrip.

Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Oostenrijk, Duitsland.. En naar huis.

Zitten nu in Slovenië.

Oh ja pakken Italië en Bosnië ook mee maar daar slapen we niet.
Dat is een mooie trip! Als je terug bent een klein verslagje incl. foto's?
pi_187356372
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 18:03 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Dat is een mooie trip! Als je terug bent een klein verslagje incl. foto's?
Zal ik doen :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188047424
Toch even afstoffen. Ik was niet van plan om heel veel te gaan rijden maar het begint toch wel te jeuken. Er staan 2 plekken vast, de rest is nog open en gezien de locaties vind ik het toch zonde om gewoon via de snelweg te gaan. Weet nog niet of het met de oude vertrouwde BMW 540i wordt, want kijk stiekem ook naar een hothatch om aan te schaffen voor de lol en dan misschien ook voor deze trip :D

Vanaf een maandag hebben wij vakantie. Donderdag en vrijdag slapen we bij een maat vlakbij Lac de Sainte-Croix en daarna vanaf zaterdag een weekje in een huisje vlakbij Les Vans. Nou vertrekken we denk ik op dinsdag en zit er dan aan te denken om richting Martigny te gaan en vanaf daar in 1 (denk ik net te kort) of 2 dagen naar het Lac te rijden. Weet iemand nog een gave route? Omwegen zijn geen probleem. Ben gek op bergpassen uiteraard. Saint Bernard hebben we vorig jaar nog gereden, dus om wat tijd te winnen kunnen we misschien beter daar de tunnel nemen of via de Mont-Blanc tunnel. Tips are welcome. Uiteraard ook voor een route van het Lac naar Les Vans. Zie daar zelf niet zo heel veel mogelijkheden, maar misschien weet iemand nog wat leuks.
  Moderator maandag 22 juli 2019 @ 08:22:32 #26
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_188050066
Van Lac naar Les Vans kun je via de Mont Ventoux en de Gorges de l'Ardèche doen.

Welke Martigny bedoel je? Die in Zwitserland gok ik. Dan kun je toch via Chamonix en Grenoble rijden?

[ Bericht 35% gewijzigd door UIO_AMS op 22-07-2019 10:30:54 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_188050394
Ik ga een mini roadtripje doen volgende maand. Ben al op vakantie geweest, maar kan het niet laten. Lang weekend richting Zuid-Bohemen. :)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_188051971
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 08:22 schreef UIO_AMS het volgende:
Van Lac naar Les Vans kun je via de Mont Ventoux en de Gorges de l'Ardèche doen.

Welke Martigny bedoel je? Die in Zwitserland gok ik. Dan kun je toch via Chamonix en Grenoble rijden?
Goede tip! Die heb ik alleen nog gezien vanaf de achterbank bij m’n ouders 😄

Martigny in Zwitserland, daar ergens in de buurt stranden we de eerste nacht denk ik.
pi_188115834
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 22:44 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Toch even afstoffen. Ik was niet van plan om heel veel te gaan rijden maar het begint toch wel te jeuken. Er staan 2 plekken vast, de rest is nog open en gezien de locaties vind ik het toch zonde om gewoon via de snelweg te gaan. Weet nog niet of het met de oude vertrouwde BMW 540i wordt, want kijk stiekem ook naar een hothatch om aan te schaffen voor de lol en dan misschien ook voor deze trip :D

Vanaf een maandag hebben wij vakantie. Donderdag en vrijdag slapen we bij een maat vlakbij Lac de Sainte-Croix en daarna vanaf zaterdag een weekje in een huisje vlakbij Les Vans. Nou vertrekken we denk ik op dinsdag en zit er dan aan te denken om richting Martigny te gaan en vanaf daar in 1 (denk ik net te kort) of 2 dagen naar het Lac te rijden. Weet iemand nog een gave route? Omwegen zijn geen probleem. Ben gek op bergpassen uiteraard. Saint Bernard hebben we vorig jaar nog gereden, dus om wat tijd te winnen kunnen we misschien beter daar de tunnel nemen of via de Mont-Blanc tunnel. Tips are welcome. Uiteraard ook voor een route van het Lac naar Les Vans. Zie daar zelf niet zo heel veel mogelijkheden, maar misschien weet iemand nog wat leuks.
Martigny - Grote Bernard (pas of tunnel - zou qua rijplezier mijn voorkeur hebben boven de Mont Blanc-tunnel) - Kleine Bernard - Val d'Isere - Col du Galibier - Briancon - Verdon? Tussen die laatste twee zijn genoeg van die kronkelweggetjes die je overal in Verdon wel hebt. Die zijn net zo leuk (of uitdagender, want meestal zijn ze ook wat smaller) dan de bekendere routes.

Verdon ben ik wel een aantal keer geweest, ook vanuit de regio Aosta, maar de exacte routes heb ik niet meer zo voor handen :)
pi_188116561
Vorig jaar drie keer weggeweest:
- een weekje naar Oostenrijk voor bergwandelen, met m'n Saab 96 uit '72. Op de terugweg na 1400 km een beetje gestrand op de Autobahn, resterende 600 km met vervangend vervoer :+



- twee weken met mijn ouders mee als chauffeur naar Kreta, daar heb ik alsnog 2000 km gereden bij elkaar.

- en ik ben heel september weggeweest; weekje Zwitserland, dan doorgereden via Kroatië-Montenegro naar Albanië, daar 10 dagen geweest, in het zuiden het land uit naar Griekenland. Toen kwam die mediterrane storm opzetten en ben ik in 3 dagen of zo van Ioannina via Thessalonika, Bulgarije, Roemenië en Hongarije naar huis gereden (laatste dag 1300 km in 20 uur...). 7.703 km, in m'n eentje, probleemloos in een 205je uit '89. Geen slechte reis :Y

Op de volle veerboot Koman-Fierza (rechtsonder) over het Komani-meer, Albanië

Berat, Albanië

Op een kleine pas, in de wolken en in de avond, aan de kust van Albanië

Op een simpel maar effectief vlotje bij Butrint, Albanië

Enige kleine euvel; lekke band nadat ik een steen niet meer kon ontwijken bij de afdaling op de Transfagarasan, Roemenië (krik ligt onder de motorkap, vandaar dat die openstaat ;))

Dit jaar minder budget en er spelen ook wat andere zaken, dus ik ben er niet over uit. Op zich zijn dat soort lange ritten echt heel fijn om te doen, en ik ben dol op de bergen. En ik heb nog een maandje bedenktijd.
  Vis een optie? donderdag 25 juli 2019 @ 18:57:38 #31
70532 loveli
N
pi_188118340
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:16 schreef Dingest het volgende:
Transfagarasan
Jaloers! Ook wel op de rest :+
crap in = crap out
pi_188119724
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:57 schreef loveli het volgende:

[..]

Jaloers! Ook wel op de rest :+
Die pas ziet er qua rijplezier wat mooier uit dan dat-ie is :+ Wegdek is best wel matig. Hij zat ook in de wolken toen ik hem reed. Sowieso met 54 pk onder de kap gaat het allemaal ook niet zo heel vlot :P
pi_188132951
Bedankt alvast! Zal als het wat frisser is en ik meer tijd heb er even goed naar kijken en reageren.
pi_188174640
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 16:46 schreef Dingest het volgende:

[..]

Martigny - Grote Bernard (pas of tunnel - zou qua rijplezier mijn voorkeur hebben boven de Mont Blanc-tunnel) - Kleine Bernard - Val d'Isere - Col du Galibier - Briancon - Verdon? Tussen die laatste twee zijn genoeg van die kronkelweggetjes die je overal in Verdon wel hebt. Die zijn net zo leuk (of uitdagender, want meestal zijn ze ook wat smaller) dan de bekendere routes.

Verdon ben ik wel een aantal keer geweest, ook vanuit de regio Aosta, maar de exacte routes heb ik niet meer zo voor handen :)
Thanks! Dat was ongeveer wel hoe ik ook zat te plannen, dus blij dat jij het ook aangeeft (dan zal het sowieso mooi zijn). Ik ben zelf niet zo vaak in die grensregio geweest. Wel regio Chamonix enzo en ik ben voor werk heel vaak naar Nice en Monaco geweest, vanuit daar terug ook vaak Route Napoleon gereden, maar rijd nu liever de colletjes.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:16 schreef Dingest het volgende:
Vorig jaar drie keer weggeweest:
- een weekje naar Oostenrijk voor bergwandelen, met m'n Saab 96 uit '72. Op de terugweg na 1400 km een beetje gestrand op de Autobahn, resterende 600 km met vervangend vervoer :+
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

- twee weken met mijn ouders mee als chauffeur naar Kreta, daar heb ik alsnog 2000 km gereden bij elkaar.

- en ik ben heel september weggeweest; weekje Zwitserland, dan doorgereden via Kroatië-Montenegro naar Albanië, daar 10 dagen geweest, in het zuiden het land uit naar Griekenland. Toen kwam die mediterrane storm opzetten en ben ik in 3 dagen of zo van Ioannina via Thessalonika, Bulgarije, Roemenië en Hongarije naar huis gereden (laatste dag 1300 km in 20 uur...). 7.703 km, in m'n eentje, probleemloos in een 205je uit '89. Geen slechte reis :Y
[ afbeelding ]
Op de volle veerboot Koman-Fierza (rechtsonder) over het Komani-meer, Albanië
[ afbeelding ]
Berat, Albanië
[ afbeelding ]
Op een kleine pas, in de wolken en in de avond, aan de kust van Albanië
[ afbeelding ]
Op een simpel maar effectief vlotje bij Butrint, Albanië
[ afbeelding ]
Enige kleine euvel; lekke band nadat ik een steen niet meer kon ontwijken bij de afdaling op de Transfagarasan, Roemenië (krik ligt onder de motorkap, vandaar dat die openstaat ;))

Dit jaar minder budget en er spelen ook wat andere zaken, dus ik ben er niet over uit. Op zich zijn dat soort lange ritten echt heel fijn om te doen, en ik ben dol op de bergen. En ik heb nog een maandje bedenktijd.
Gave trips met gave wagens zeg! Ben ook weleens naar Griekenland gereden, maar dat was met een vrij comfortabele MB Sprinter. Heen gereden en terug met de boot vanaf Patras naar Bari.

Misschien wat meer in de buurt blijven ivm kleiner budget? De bergen in CH (al is dat wel weer een duur land) en Italië blijven gewoon prachtig.
pi_188228158
Ok ik heb het eerste gedeelte gepland: beginnen in regio Martigny/Chamonix, Kleine Sint-Bernard, Col de l'Iseran, Col du Mont Cenis, Col de Montgenèvre, Col d'izzard, Col de Vars, Col de la Cayolle, Gorges de Daluis, Castellane, Gorges du Verdon en dan naar het plaatsje vlakbij Lac de Sainte Croix. Flinke route, dus hoop dat het beetje te doen is in 2 dagen. Maar aangezien ik daar niet zo vaak kom, wil ik graag het meeste er uit halen. Heb er in ieder geval erg veel zin in! Terwijl ik eerst gewoon dacht lekker de snelweg te pakken, maar dit is toch wel veel gaver. Later hebben we toch een week rust in een huisje aan een rivier in de middle of nowhere.

Edit: Net even uitgestippeld en het zou ongeveer 572km moeten zijn en volgens Google bijna 13 uur rijden. Gemiddelde snelheid ligt natuurlijk een stuk lager, maar 13 uur lijkt me wel wat overdreven. Dus denk dat het in 2 dagen wel moet lukken.

[ Bericht 16% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 31-07-2019 22:38:18 ]
pi_188241967
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 22:26 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ok ik heb het eerste gedeelte gepland: beginnen in regio Martigny/Chamonix, Kleine Sint-Bernard, Col de l'Iseran, Col du Mont Cenis, Col de Montgenèvre, Col d'izzard, Col de Vars, Col de la Cayolle, Gorges de Daluis, Castellane, Gorges du Verdon en dan naar het plaatsje vlakbij Lac de Sainte Croix. Flinke route, dus hoop dat het beetje te doen is in 2 dagen. Maar aangezien ik daar niet zo vaak kom, wil ik graag het meeste er uit halen. Heb er in ieder geval erg veel zin in! Terwijl ik eerst gewoon dacht lekker de snelweg te pakken, maar dit is toch wel veel gaver. Later hebben we toch een week rust in een huisje aan een rivier in de middle of nowhere.

Edit: Net even uitgestippeld en het zou ongeveer 572km moeten zijn en volgens Google bijna 13 uur rijden. Gemiddelde snelheid ligt natuurlijk een stuk lager, maar 13 uur lijkt me wel wat overdreven. Dus denk dat het in 2 dagen wel moet lukken.
Lijkt ook een prima route :Y Bij Verdon natuurlijk ook even de Route des Cretes (D23) rijden, en de grotere ronde om de kloof en het meer heen loont ook enorm (D952, D955, D90, D71, D957, D71, D111) ^O^ Veel plezier!

quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 17:05 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Gave trips met gave wagens zeg! Ben ook weleens naar Griekenland gereden, maar dat was met een vrij comfortabele MB Sprinter. Heen gereden en terug met de boot vanaf Patras naar Bari.

Misschien wat meer in de buurt blijven ivm kleiner budget? De bergen in CH (al is dat wel weer een duur land) en Italië blijven gewoon prachtig.
Ach, ik vond de 205 al comfortabel genoeg. Wel een beetje warm soms - 3 weken alleen 30+ graden gehad - maar een goede koelbox aan boord en zorgen voor genoeg vulling :P
Griekenland was niet per se m'n bedoeling, maar bij de grensovergang Kroatië-Montenegro deden de Montenegrijnen wat moeilijk over mijn niet 'originele' groene kaart (uitgeprinte versie die je in de inbox krijgt, ipv de groene die je vroeger op papier kreeg). Voor Montenegro en Albanië hoor je dus eigenlijk die 'oude' groene papieren te hebben. Om evt. gezeur te voorkomen ben ik via Griekenland, Bulgarije en Roemenië teruggereden want als EU-landen doen die daar niet moeilijk over. Misschien volgend jaar nog eens, maar dan vooral voor die landen :Y

Misschien dat het inderdaad nog een weekje Oostenrijk of Zwitserland wordt, voor de bergen (wel om te wandelen, dan). Eerst kijken of ik deze week of zo de gerepareerde motor terug in die Saab kan kijken, en of-ie dan weer goed loopt. Was wel mooi met dat ding in de bergen.
pi_188265869
Wij hebben zo'n koelbox die je in een sigaretten aansteker kan aansluiten. Ik blijf dat toch een handig ding vinden. Altijd koud drinken en ook handig als je net boodschappen hebt gedaan en vlees in je auto hebt liggen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188274839
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 20:57 schreef Dingest het volgende:

[..]

Lijkt ook een prima route :Y Bij Verdon natuurlijk ook even de Route des Cretes (D23) rijden, en de grotere ronde om de kloof en het meer heen loont ook enorm (D952, D955, D90, D71, D957, D71, D111) ^O^ Veel plezier!
[..]

Ach, ik vond de 205 al comfortabel genoeg. Wel een beetje warm soms - 3 weken alleen 30+ graden gehad - maar een goede koelbox aan boord en zorgen voor genoeg vulling :P
Griekenland was niet per se m'n bedoeling, maar bij de grensovergang Kroatië-Montenegro deden de Montenegrijnen wat moeilijk over mijn niet 'originele' groene kaart (uitgeprinte versie die je in de inbox krijgt, ipv de groene die je vroeger op papier kreeg). Voor Montenegro en Albanië hoor je dus eigenlijk die 'oude' groene papieren te hebben. Om evt. gezeur te voorkomen ben ik via Griekenland, Bulgarije en Roemenië teruggereden want als EU-landen doen die daar niet moeilijk over. Misschien volgend jaar nog eens, maar dan vooral voor die landen :Y

Misschien dat het inderdaad nog een weekje Oostenrijk of Zwitserland wordt, voor de bergen (wel om te wandelen, dan). Eerst kijken of ik deze week of zo de gerepareerde motor terug in die Saab kan kijken, en of-ie dan weer goed loopt. Was wel mooi met dat ding in de bergen.
Route des Crêtes heb ik een keer in de herfst gereden, erg mooi en zeker ook een aanrader in de herfst! Heel veel kleuren.

Ah lastig ja met de papieren. Ik heb toch voor de zekerheid maar wel een echte groene kaart in de auto liggen, Heb er denk ik een stuk of 4 inmiddels. Paar keer de 540 geschorst en dan daarna krijg je weer nieuwe :P

Koelbox is fijn, heb voor de zomer eens een goede gekocht (voor in m'n bus, maar neem 'm uiteraard ook mee met vakantie) van Dometic. Moet zeggen dat dat wel heel fijn werkt.
pi_188318927
Ik heb zo'n ontzettend fijn hybride ding, die werkt zowel op de 12V in de auto (al brandt de zekering de laatste jaren vaak door, mss dat het te warm wordt in de auto), en 230V. En op die laatste is-ie krachtig genoeg dat je moet opletten dat je hem niet te hoog zet qua stand, want anders bevriezen er zaken :7 En hij is ruim zat voor flink wat flessen en vlees/vleeswaren.
Dus eigenlijk heb ik de 12V niet nodig, tenzij ik langer dan 2 dagen achter elkaar moet rijden en geen stroom heb op een camping. Anders kan-ie 's nachts aan de stroom, en dan blijft het overdag echt wel goed koel :Y Nadeel is wel dat-ie wel relatief veel ruimte in beslag neemt, en niet bepaald licht is als hij de zoldertrap op/af moet.
pi_188319010
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 23:23 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Route des Crêtes heb ik een keer in de herfst gereden, erg mooi en zeker ook een aanrader in de herfst! Heel veel kleuren.

Ah lastig ja met de papieren. Ik heb toch voor de zekerheid maar wel een echte groene kaart in de auto liggen, Heb er denk ik een stuk of 4 inmiddels. Paar keer de 540 geschorst en dan daarna krijg je weer nieuwe :P

Koelbox is fijn, heb voor de zomer eens een goede gekocht (voor in m'n bus, maar neem 'm uiteraard ook mee met vakantie) van Dometic. Moet zeggen dat dat wel heel fijn werkt.
Oh, die Route des Crêtes bedoelde ik niet :P Ik bedoel de D23 bij Verdon zelf (die gaat in een soort lusje van La Palud naar La Palud, deels eenrichtingsverkeer), die heet ook Route des Crêtes :+ Die ga je echt wel tof vinden.
pi_188337339
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 19:59 schreef Dingest het volgende:
Ik heb zo'n ontzettend fijn hybride ding, die werkt zowel op de 12V in de auto (al brandt de zekering de laatste jaren vaak door, mss dat het te warm wordt in de auto), en 230V. En op die laatste is-ie krachtig genoeg dat je moet opletten dat je hem niet te hoog zet qua stand, want anders bevriezen er zaken :7 En hij is ruim zat voor flink wat flessen en vlees/vleeswaren.
Dus eigenlijk heb ik de 12V niet nodig, tenzij ik langer dan 2 dagen achter elkaar moet rijden en geen stroom heb op een camping. Anders kan-ie 's nachts aan de stroom, en dan blijft het overdag echt wel goed koel :Y Nadeel is wel dat-ie wel relatief veel ruimte in beslag neemt, en niet bepaald licht is als hij de zoldertrap op/af moet.
Ja dat kan mijne ook, super is dat! Moest laatst ook in een hotel wachten vanaf de middag tot de volgende dag. Zat geen koelkast in. Dus ding uit m'n bus gesleept, biertjes er in en ik had een prima werkdag ;) En ook mijne is inderdaad wel een onhandig groot ding, maar dat heb ik er wel voor over. Staat standaard in m'n bus dus sleep 'm er alleen uit bij schoonmaken en nu dan voor de vakantie. Had gisteren ook wat ijs in m'n blikje cola ~:)

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 20:03 schreef Dingest het volgende:

[..]

Oh, die Route des Crêtes bedoelde ik niet :P Ik bedoel de D23 bij Verdon zelf (die gaat in een soort lusje van La Palud naar La Palud, deels eenrichtingsverkeer), die heet ook Route des Crêtes :+ Die ga je echt wel tof vinden.
Ah ik dacht al: iets klopt er niet haha! Vooral Verdon snapte ik niet. Maar toevallig zit de D23 dus ook gewoon in de Vogezen. Maar ik heb 'm gevonden! Die moet inderdaad op de lijst. Ik wilde eerst de zuidelijke route naar het meer pakken, maar denk dat ik dan toch eerst dat rondje moet doen.

Uiteindelijk toch de hot hatch gekocht die ik laatst al voor de vakantie wilde kopen (Renault Clio RS uit 2002), maar het blijkt meer een projectje te zijn (wist ik uiteraard bij de koop) dus ga wel gewoon met de BMW, maar toch een hot hatch er bij! Samen met m'n broer gekocht, na de vakantie lekker aan klussen.
pi_188337733
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 14:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wij hebben zo'n koelbox die je in een sigaretten aansteker kan aansluiten. Ik blijf dat toch een handig ding vinden. Altijd koud drinken en ook handig als je net boodschappen hebt gedaan en vlees in je auto hebt liggen.
Wat voor merk koelboxje is dat? Het klinkt echt enorm handig.
pi_188337926
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:15 schreef Meridiaan het volgende:

[..]

Wat voor merk koelboxje is dat? Het klinkt echt enorm handig.
Deze https://www.coolblue.nl/p(...)Gvqk6ghoCFskQAvD_BwE

Misschien elders nog goedkoper te krijgen. Heb hem zelf volgens mij twee jaar terug ofzo bij De Wit gekocht.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188338172
Mooi topic!

Mijn vriendin en ik gaan in oktober naar Italië. Welke plaatsen mogen wij volgens jullie echt niet missen. Milaan en Rome gaan wij niet meepakken. Veel zuidelijker dan Napels gaan we niet.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!
pi_188338262
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Deze https://www.coolblue.nl/p(...)Gvqk6ghoCFskQAvD_BwE

Misschien elders nog goedkoper te krijgen. Heb hem zelf volgens mij twee jaar terug ofzo bij De Wit gekocht.
Dankjewel!
pi_188339468
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:39 schreef eduaplan het volgende:
Mooi topic!

Mijn vriendin en ik gaan in oktober naar Italië. Welke plaatsen mogen wij volgens jullie echt niet missen. Milaan en Rome gaan wij niet meepakken. Veel zuidelijker dan Napels gaan we niet.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!
Bedoel je qua steden? Venetië, Siena, San Gimignano, etc. 😄 Amalfikust en Cinque Terre zijn ook erg mooi.
pi_188340684
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 23:37 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Bedoel je qua steden? Venetië, Siena, San Gimignano, etc. 😄 Amalfikust en Cinque Terre zijn ook erg mooi.
Ja! Steden, gebieden om mooi doorheen te rijden, goede betaalbare opties om te slapen.. Ik sta overal voor open!

Dank voor jouw suggesties!
pi_188340728
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 01:53 schreef eduaplan het volgende:

[..]

Ja! Steden, gebieden om mooi doorheen te rijden, goede betaalbare opties om te slapen.. Ik sta overal voor open!

Dank voor jouw suggesties!
Genoeg mooie steden/dorpjes als je tot aan Napels gaat 😄 In oktober zal het ook niet overal poepdruk zijn lijkt mij. Ik ben zelf niet zo een city tripper dus kan je daar niet zoveel in adviseren.

Maar Italië is een prachtig land, dus je komt overal wel wat moois tegen. Als je vanuit Oostenrijk komt heb je bijv. Lage di Braies en Lago Dobbiaco wat echt heel mooi is. Wat verder naar het zuiden heb je ook nog Lago di Carezza. Ja ik houd heel erg van heldere bergmeertjes 😂 In de zomer erg toeristisch, in oktober hopelijk wat minder. Dan heb je daar ook nog de Grande Strada Delle Dolomiti. Maar weet niet hoe die wegen er in oktober bij liggen.

Vanuit Zwitserland kun je ook niet veel fout doen zolang je de snelwegen overslaat. Vind zelf de route van Davos naar Stelvio heel mooi (en leuker te rijden dan de Stelvio zelf). Maar verder richting het westen heb je ook hele mooie bergpassen.

In Toscane heb je de Chianti wijn route, ook mooi. Na Toscane kun je via de Abruzzen richting de Amalfikust. Het schiereiland Gargano is ook nog een leuk rondje.

Of te wel genoeg moois! Ik hoop dat je een mooi fotoverslag maakt voor hier 😄
pi_188344498
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 21:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ja dat kan mijne ook, super is dat! Moest laatst ook in een hotel wachten vanaf de middag tot de volgende dag. Zat geen koelkast in. Dus ding uit m'n bus gesleept, biertjes er in en ik had een prima werkdag ;) En ook mijne is inderdaad wel een onhandig groot ding, maar dat heb ik er wel voor over. Staat standaard in m'n bus dus sleep 'm er alleen uit bij schoonmaken en nu dan voor de vakantie. Had gisteren ook wat ijs in m'n blikje cola ~:)
[..]

Ah ik dacht al: iets klopt er niet haha! Vooral Verdon snapte ik niet. Maar toevallig zit de D23 dus ook gewoon in de Vogezen. Maar ik heb 'm gevonden! Die moet inderdaad op de lijst. Ik wilde eerst de zuidelijke route naar het meer pakken, maar denk dat ik dan toch eerst dat rondje moet doen.

Uiteindelijk toch de hot hatch gekocht die ik laatst al voor de vakantie wilde kopen (Renault Clio RS uit 2002), maar het blijkt meer een projectje te zijn (wist ik uiteraard bij de koop) dus ga wel gewoon met de BMW, maar toch een hot hatch er bij! Samen met m'n broer gekocht, na de vakantie lekker aan klussen.
Ik heb al eens met een kennis ontdekt dat sommige blikjes beter tegen bevriezen kunnen dan anderen dankzij dat apparaat; zijn blikjes Coca Cola bevroren alleen, mijn Pepsi Max blikjes knapten dan open :') Het is wel een gewurm om het ding op de achterbank te krijgen - zeker bij een 3-deurs - en meestal laat ik hem de hele vakantie er ook instaan dan.
Bij het kamperen maak ik mij over luxe verder niet zo druk, maar die coolbox is daar wel de heel grote uitzondering op :Y

Ja, klopt, die in de Vogezen is natuurlijk veel bekender. Maar rond de kloof loont de (noordelijke) route Castellane<>Moustiers-Sainte-Marie (de D952) echt enorm, en dan in Palud het Route des Crêtes-rondje meepikken. Zal ook vast wel druk zijn nu.

Die Cliootjes zijn leuke bakjes, maar veel daarvan zijn ook wel redelijk eh... gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, om het zachtjes uit te drukken :+ Tenzij je de hoofdprijs neerlegt voor een exemplaar, zullen ze idd ongetwijfeld met veel achterstallig onderhoud komen. Met die BMW zal het ook wel niet vervelend zijn.
Laatste keer dat ik er was, was in een Alfa 156 2.0 TS en de keer ervoor met een Saab 9000 2.3 turbo met 200pk, dat was allebei ook aardig. Die laatste deed 1:5 bij een rondje om de kloof... De keren daarvoor met een Mazda 121 bolhoedje :P
pi_188344559
Ah ja dan hebben wij het wat dat betreft weer vrij makkelijk. Wij hebben een station met aansluiting in de kofferbak. Haal hem op plaats van bestemming er trouwens wel uit want vind het wel handig om voor daar vlees koud te houden enzo.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188344571
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:44 schreef Meridiaan het volgende:

[..]

Dankjewel!
Let er wel op dat waar zij het over heeft een thermo-elektrische versie is (dwz, met een ventilator) die kan koelen tot een bepaalde temperatuur onder de omgevingstemperatuur, en die van mij (en LoveAtFirstDrive, neem ik ook aan) een compressorversie is. Nou is Mobicool een goed merk en ik weet niet hoe stil die ventilator daarvan is, maar bij goedkopere merken (die ik vroeger had) hoor je die ventilator best goed. En als dat asje droog begint te lopen of speling gaat krijgen, dan wil je daar echt niet een paar duizend kilometer of 's nachts een paar weken naar luisteren :P
Compressors zoemen, een beetje zoals een koelkast, maar dat is in de auto stiller en buiten de auto aangenamer (imho).

Ik heb (een oudere versie van) deze: https://www.coolblue.nl/p(...)c-dc-elektrisch.html, maar destijds bij de Vrijbuiter in de aanbieding voor 70e minder aangeschaft.
pi_188344628
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ah ja dan hebben wij het wat dat betreft weer vrij makkelijk. Wij hebben een station met aansluiting in de kofferbak. Haal hem op plaats van bestemming er trouwens wel uit want vind het wel handig om voor daar vlees koud te houden enzo.
Ik heb een verlengsnoer van 20 meter of zo :P Komt zelden voor dat ik er dan een stroompunt op een camping niet haal (en eventueel verzet ik de auto een stukje).

En op de meeste vakanties trek ik veel rond en blijf ik maar een 1-3 nachten ergens staan, en dan ben ik overdag toch vaak weg. Ik laad de auto dan sowieso niet echt telkens uit.
pi_188344635
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:12 schreef Dingest het volgende:

[..]

Let er wel op dat waar zij het over heeft een thermo-elektrische versie is (dwz, met een ventilator) die kan koelen tot een bepaalde temperatuur onder de omgevingstemperatuur, en die van mij (en LoveAtFirstDrive, neem ik ook aan) een compressorversie is. Nou is Mobicool een goed merk en ik weet niet hoe stil die ventilator daarvan is, maar bij goedkopere merken (die ik vroeger had) hoor je die ventilator best goed. En als dat asje droog begint te lopen of speling gaat krijgen, dan wil je daar echt niet een paar duizend kilometer of 's nachts een paar weken naar luisteren :P
Compressors zoemen, een beetje zoals een koelkast, maar dat is in de auto stiller en buiten de auto aangenamer (imho).

Ik heb (een oudere versie van) deze: https://www.coolblue.nl/p(...)c-dc-elektrisch.html, maar destijds bij de Vrijbuiter in de aanbieding voor 70e minder aangeschaft.
Nogal een prijsverschilletje he ;)

Ja je hoort de ventilator wel. In de auto niet trouwens. In de nacht zet ik hem op de laagste stand en dan hoor ik hem ook niet. Als hij overdag op zijn hardste stand staat hoor je hem wel. Maar gezien ik dan toch maar amper bij de tent ben heb ik daar dan toch geen last van.

Ik heb eerst zo'n zelfde altijd gebruikt van mijn ouders. Die hebben ze nog steeds kan niet zeggen dat we ooit problemen hebben gehad met de ventilator.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188344704
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Nogal een prijsverschilletje he ;)

Ja je hoort de ventilator wel. In de auto niet trouwens. In de nacht zet ik hem op de laagste stand en dan hoor ik hem ook niet. Als hij overdag op zijn hardste stand stand staat hoor je hem wel. Maar gezien ik dan toch maar amper bij de tent ben heb ik daar dan toch geen last van.

Ik heb eerst zo'n zelfde altijd gebruikt van mijn ouders. Die hebben ze nog steeds kan niet zeggen dat we ooit problemen hebben gehad met de ventilator.
Die van Coolblue is wel vrij prijzig, ja. Ik was dus 170e voor de mijne kwijt. Maar goed, verschillende technieken en veel verschil in koelcapaciteit ;)

Misschien komt het omdat mijn ouders altijd de goedkopere huismerkdingen kochten:+ Maar de laatste vakantie dat we zo'n type bij ons hadden, moesten we om de zoveel keer een klap op het ding geven omdat die ventilator als een malle begon te janken. Toen was ik het wel aardig beu, jaar erop kwam deze in de aanbieding langs.
pi_188344970
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:24 schreef Dingest het volgende:

[..]

Die van Coolblue is wel vrij prijzig, ja. Ik was dus 170e voor de mijne kwijt. Maar goed, verschillende technieken en veel verschil in koelcapaciteit ;)

Misschien komt het omdat mijn ouders altijd de goedkopere huismerkdingen kochten:+ Maar de laatste vakantie dat we zo'n type bij ons hadden, moesten we om de zoveel keer een klap op het ding geven omdat die ventilator als een malle begon te janken. Toen was ik het wel aardig beu, jaar erop kwam deze in de aanbieding langs.
Ah ja dat zal niet helpen nee haha wij hebben er gelukkig nog nooit problemen mee gehad.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188353842
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 02:14 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Genoeg mooie steden/dorpjes als je tot aan Napels gaat 😄 In oktober zal het ook niet overal poepdruk zijn lijkt mij. Ik ben zelf niet zo een city tripper dus kan je daar niet zoveel in adviseren.

Maar Italië is een prachtig land, dus je komt overal wel wat moois tegen. Als je vanuit Oostenrijk komt heb je bijv. Lage di Braies en Lago Dobbiaco wat echt heel mooi is. Wat verder naar het zuiden heb je ook nog Lago di Carezza. Ja ik houd heel erg van heldere bergmeertjes 😂 In de zomer erg toeristisch, in oktober hopelijk wat minder. Dan heb je daar ook nog de Grande Strada Delle Dolomiti. Maar weet niet hoe die wegen er in oktober bij liggen.

Vanuit Zwitserland kun je ook niet veel fout doen zolang je de snelwegen overslaat. Vind zelf de route van Davos naar Stelvio heel mooi (en leuker te rijden dan de Stelvio zelf). Maar verder richting het westen heb je ook hele mooie bergpassen.

In Toscane heb je de Chianti wijn route, ook mooi. Na Toscane kun je via de Abruzzen richting de Amalfikust. Het schiereiland Gargano is ook nog een leuk rondje.

Of te wel genoeg moois! Ik hoop dat je een mooi fotoverslag maakt voor hier 😄
Super!

Idd zo min mogelijk de autostrada. buiten dat 't geld kost, wat geen probleem is, mis je ook een hoop moois!
Die chianti rout en de route naar stelvio ga ik opzoeken!

Bedankt voor jouw tips!
pi_188362417
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:06 schreef Dingest het volgende:

[..]

Ik heb al eens met een kennis ontdekt dat sommige blikjes beter tegen bevriezen kunnen dan anderen dankzij dat apparaat; zijn blikjes Coca Cola bevroren alleen, mijn Pepsi Max blikjes knapten dan open :') Het is wel een gewurm om het ding op de achterbank te krijgen - zeker bij een 3-deurs - en meestal laat ik hem de hele vakantie er ook instaan dan.
Bij het kamperen maak ik mij over luxe verder niet zo druk, maar die coolbox is daar wel de heel grote uitzondering op :Y

Ja, klopt, die in de Vogezen is natuurlijk veel bekender. Maar rond de kloof loont de (noordelijke) route Castellane<>Moustiers-Sainte-Marie (de D952) echt enorm, en dan in Palud het Route des Crêtes-rondje meepikken. Zal ook vast wel druk zijn nu.

Die Cliootjes zijn leuke bakjes, maar veel daarvan zijn ook wel redelijk eh... gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, om het zachtjes uit te drukken :+ Tenzij je de hoofdprijs neerlegt voor een exemplaar, zullen ze idd ongetwijfeld met veel achterstallig onderhoud komen. Met die BMW zal het ook wel niet vervelend zijn.
Laatste keer dat ik er was, was in een Alfa 156 2.0 TS en de keer ervoor met een Saab 9000 2.3 turbo met 200pk, dat was allebei ook aardig. Die laatste deed 1:5 bij een rondje om de kloof... De keren daarvoor met een Mazda 121 bolhoedje :P
Oooh zo ver vriest mijne niet hoor (misschien als ik lang genoeg wacht wel). Had maar paar ijsvlokjes zeg maar :P

Haha ja deze Clio is ook wel aardig gebruikt hoor, maar de prijs was er ook naar. Kijken of we er nog wat van kunnen maken. De BMW is zeker niet vervelend, maar is wel weer een lompe bak vergeleken met de wendbare Clio. Maar goed, wel lekker relaxed rijden!
Alfa en Saab zijn ook gave wagens, denk dat ik ook wel dat verbruik haal haha, dat heb ik ook al als ik veel stadskm heb gemaakt. Gelukkig wel op LPG.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:12 schreef Dingest het volgende:

[..]

Let er wel op dat waar zij het over heeft een thermo-elektrische versie is (dwz, met een ventilator) die kan koelen tot een bepaalde temperatuur onder de omgevingstemperatuur, en die van mij (en LoveAtFirstDrive, neem ik ook aan) een compressorversie is. Nou is Mobicool een goed merk en ik weet niet hoe stil die ventilator daarvan is, maar bij goedkopere merken (die ik vroeger had) hoor je die ventilator best goed. En als dat asje droog begint te lopen of speling gaat krijgen, dan wil je daar echt niet een paar duizend kilometer of 's nachts een paar weken naar luisteren :P
Compressors zoemen, een beetje zoals een koelkast, maar dat is in de auto stiller en buiten de auto aangenamer (imho).

Ik heb (een oudere versie van) deze: https://www.coolblue.nl/p(...)c-dc-elektrisch.html, maar destijds bij de Vrijbuiter in de aanbieding voor 70e minder aangeschaft.
Ik heb ook een thermo-elektrische hoor. Heb toen wel veel onderzoek er naar gedaan en deze is voor mijn doeleinden prima. Compressor is qua koelen inderdaad nog een stuk beter, maar vaak weer wat groter. Bij Dometic zijn die compressor dingen ook erg duur. Geloof dat mijn ouders er nog wel 1 hebben staan, maar die past niet tussen de stoelen in m'n bus (is ook erg oud). Maar heb voor een goede thermo-elektrische gekozen, was ook best duur (dacht 230 euro). Hij kan 27 graden onder de omgevingstemp koelen en ook als 'ie uitstaat (als ik ga slapen) blijft het lang koud. Ik zet mijn drinken er meestal ook koud in, dat scheelt ook natuurlijk. En als het echt warme dagen zijn zet ik er voor de start nog even een koelelement in. Ik laat 'm altijd in m'n bus staan dus, als ik 'm wel mee zou nemen zou ik 'm thuis gewoon alvast voor koelen.

Deze heb ik.
  Vis een optie? vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:22:49 #58
70532 loveli
N
pi_188364676
Vorig jaar met een 10 euro koelbox vakantie gehouden, 2 weken rondrijden door voormalig Joegoslavië, Slovenië en Italië. Elke dag een verse zak ijsblokjes onderin, plastic roostertje erop en zo nu en dan afgieten. Wel wat gedoe, maar werkt verrassend goed. De auto had wel airco.
crap in = crap out
pi_188364730
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 18:22 schreef loveli het volgende:
Vorig jaar met een 10 euro koelbox vakantie gehouden, 2 weken rondrijden door voormalig Joegoslavië, Slovenië en Italië. Elke dag een verse zak ijsblokjes onderin, plastic roostertje erop en zo nu en dan afgieten. Wel wat gedoe, maar werkt verrassend goed. De auto had wel airco.
Je kunt ook met simpele dingen ver komen inderdaad. Als ik een rit moet maken met een andere bus waar mijn koelbox niet in past (mijn bus heeft 2 stoelen, alle andere bussen hebben een bankje) dan neem ik zo een vierkant tasje mee zeg maar, 2 koelelementen er in en klaar. Blijft de heenweg in ieder geval wel koud. En daarvoor had ik een simpele koelbox voor in de 12v die minimaal 15 jaar oud is en zolang je daar ook een koelelement in deed bleef het ook behoorlijk lang koud.
pi_188368025
Ik bestelde een thermo-elektrische en Amazon stuurde per ongeluk een compressor versie op, die kan tot -18c.

Dus nu heb ik het koelprobleem opgelost met koeltassen en koelaccu’s uit het vriezertje.
.
pi_188378445
Ik heb een compressorkoelbox ooit van MP gehaald, heb er toen 60 euro voor betaald.

Vervolgens op AlieExpress een omvormer gekocht die ook een pure sinus levert (anders vind zo'n koelbox dat niet leuk). Ding werkt als de brandweer. Wel is ie onderin duidelijk kouder dan bovenin, maar mn drinken werd met een paar uur goed koel. Langere ritten moest ik 'm hoger zetten want het bevroor :)

Overigens had ik wel een dikke aansluiting in de kofferbak liggen waar de omvormer op kon. Zo'n compressorkoelbox zuipt (kortstondig) een hele hoop stroom als ie op gang moet komen. 50A+ is dan niet bijzonder. Dat is maar een paar seconden, maar toch. Op een sigarettenaansluiting gaat dat niet goed.

Een absorbtiekoelbox kan ook, werkt ook prima, en ook vaak standaard op 12V. Maar, in een auto in de zon, is dat prima om het koel te houden, maar niet om spullen echt te koelen.

Een thermo-elektrisch ding werkt amper, dat is alleen om het opwarmen te vertragen. Tot op zekere hoogte dus wel nuttiger dan niets, maar daar is dan ook alles meegezegd.
pi_188387288
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 18:43 schreef DJSmiley het volgende:
Ik heb een compressorkoelbox ooit van MP gehaald, heb er toen 60 euro voor betaald.

Vervolgens op AlieExpress een omvormer gekocht die ook een pure sinus levert (anders vind zo'n koelbox dat niet leuk). Ding werkt als de brandweer. Wel is ie onderin duidelijk kouder dan bovenin, maar mn drinken werd met een paar uur goed koel. Langere ritten moest ik 'm hoger zetten want het bevroor :)

Overigens had ik wel een dikke aansluiting in de kofferbak liggen waar de omvormer op kon. Zo'n compressorkoelbox zuipt (kortstondig) een hele hoop stroom als ie op gang moet komen. 50A+ is dan niet bijzonder. Dat is maar een paar seconden, maar toch. Op een sigarettenaansluiting gaat dat niet goed.

Een absorbtiekoelbox kan ook, werkt ook prima, en ook vaak standaard op 12V. Maar, in een auto in de zon, is dat prima om het koel te houden, maar niet om spullen echt te koelen.

Een thermo-elektrisch ding werkt amper, dat is alleen om het opwarmen te vertragen. Tot op zekere hoogte dus wel nuttiger dan niets, maar daar is dan ook alles meegezegd.

Dat laatste ligt wel echt aan elke je hebt. Zoals gezegd heb ik er eentje van Dometic, die ook dingen in vrachtwagens bouwt. Een thermo-elektrische koelbox van hun is niet te vergelijken met eentje vn de Lidl. Het zal inderdaad wat trager gaan dan bij een compressor maar ik zet 9 van de 10x dingen koud er in en dan blijft het sowieso lang koud. Ook als ik het niet gekoeld er in zet wordt het koud, maar je moet dan wel wat meer geduld hebben inderdaad. Hoe voller hij staat (met koude dingen) hoe beter uiteraard. Maar Dometic geeft aan 27 graden onder de omgevingstemperatuur te kunnen koelen en hij kan nog verwarmen.
pi_188387473
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 18:43 schreef DJSmiley het volgende:
Ik heb een compressorkoelbox ooit van MP gehaald, heb er toen 60 euro voor betaald.

Vervolgens op AlieExpress een omvormer gekocht die ook een pure sinus levert (anders vind zo'n koelbox dat niet leuk). Ding werkt als de brandweer. Wel is ie onderin duidelijk kouder dan bovenin, maar mn drinken werd met een paar uur goed koel. Langere ritten moest ik 'm hoger zetten want het bevroor :)

Overigens had ik wel een dikke aansluiting in de kofferbak liggen waar de omvormer op kon. Zo'n compressorkoelbox zuipt (kortstondig) een hele hoop stroom als ie op gang moet komen. 50A+ is dan niet bijzonder. Dat is maar een paar seconden, maar toch. Op een sigarettenaansluiting gaat dat niet goed.

Een absorbtiekoelbox kan ook, werkt ook prima, en ook vaak standaard op 12V. Maar, in een auto in de zon, is dat prima om het koel te houden, maar niet om spullen echt te koelen.

Een thermo-elektrisch ding werkt amper, dat is alleen om het opwarmen te vertragen. Tot op zekere hoogte dus wel nuttiger dan niets, maar daar is dan ook alles meegezegd.

Dat ligt er echt maar aan welke je hebt. Het was behoorlijk warm in Kroatië en mijn drinken enen eten waren heerlijk koud.
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 11 augustus 2019 @ 21:36:58 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_188397743
23 september naar Canada, Toronto. intermediate SUV gehuurd, en dan op naar Vancouver. Vanaf het vliegveld gelijk naar Niagara Falls voor 3 nachten.
Rondje wat gepland staat is tussen de 7000 en 8000km, en heb er exact een maand voor.
Heb via MyMaps van Google een beetje de route uitgestippeld. Veel punten die gemerkt zijn, zijn punten die mogelijk een stopje waard zijn. Zo is de route naderhand ook ingetekend (maar vanwege beperkingen niet via elk punt, maar wel langs die route.). De kaart is dus een globale route.



Vanaf Vancouver met de trein (The Canadian) terug naar Toronto, de volgende ochtend per trein naar Montreal voor 2 nachten, terug naar Toronto voor 2 nachten en dan weer naar huis.
pi_188400869
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:36 schreef greavy het volgende:
23 september naar Canada, Toronto. intermediate SUV gehuurd, en dan op naar Vancouver. Vanaf het vliegveld gelijk naar Niagara Falls voor 3 nachten.
Rondje wat gepland staat is tussen de 7000 en 8000km, en heb er exact een maand voor.
Heb via MyMaps van Google een beetje de route uitgestippeld. Veel punten die gemerkt zijn, zijn punten die mogelijk een stopje waard zijn. Zo is de route naderhand ook ingetekend (maar vanwege beperkingen niet via elk punt, maar wel langs die route.). De kaart is dus een globale route.

[ afbeelding ]

Vanaf Vancouver met de trein (The Canadian) terug naar Toronto, de volgende ochtend per trein naar Montreal voor 2 nachten, terug naar Toronto voor 2 nachten en dan weer naar huis.
Gaaf! Keep us posted! :D
  zondag 18 augustus 2019 @ 21:19:17 #66
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_188511728
Zal ik doen! Tegen die tijd maak ik wel even een topic met regelmatig een "kort verslagje", een uitgebreid tripreport komt later.
Moet wel helaas de "Sea to Sky Gondola" bij Squamish cancellen. Ga er wel kijken, maar er is vandalisme geweest. De kabel is doorgesneden, en alle 30 de gondels zijn daardoor naar beneden gestort. Gelukkig voor openingstijd, maar voor dat weer open gaat duurt het nog even.
Genoeg anders te zien gelukkig.
  zondag 18 augustus 2019 @ 22:16:24 #67
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_188512847
Ben momenteel met een roadtrip bezig. Maandag vertrokken naar Denemarken, dinsdag naar Noorwegen. Rest van de week door de fjorden gereden en nu in Umea, Zweden. Morgen naar Finland en dan afzakken naar Wit-Rusland. Zal iets van 5300km worden. Kutweer hier trouwens.
pi_188519226
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 22:16 schreef Hi_flyer het volgende:
Ben momenteel met een roadtrip bezig. Maandag vertrokken naar Denemarken, dinsdag naar Noorwegen. Rest van de week door de fjorden gereden en nu in Umea, Zweden. Morgen naar Finland en dan afzakken naar Wit-Rusland. Zal iets van 5300km worden. Kutweer hier trouwens.
Ik ben in Juli 2 weken wezen roadtrippen door Noorwegen! Perfect weer gehad(eerste 2 dagen bewolkt, verder alleen maar zon). Prachtig land man! Vermaak je wat!

Ik heb er een dronevideo gemaakt;

  woensdag 28 augustus 2019 @ 17:36:10 #69
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_188671840
Wit-Rusland nu. Geen reet te doen :-D
Eens en nooit weer.
pi_188680191
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 17:36 schreef Hi_flyer het volgende:
Wit-Rusland nu. Geen reet te doen :-D
Eens en nooit weer.
Haha bedankt voor je verslag! Waarom viel het tegen? Ik heb persoonlijk ook niet zoveel met trips die kant op hoor. Ben weleens naar Estland gereden maar vond het ook behoorlijk saai qua landschap. Wit-Rusland ben ik nog nooit geweest.
pi_188683540
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 12:46 schreef Stevenzenl het volgende:

[..]

Ik ben in Juli 2 weken wezen roadtrippen door Noorwegen! Perfect weer gehad(eerste 2 dagen bewolkt, verder alleen maar zon). Prachtig land man! Vermaak je wat!

Ik heb er een dronevideo gemaakt;

Holy shit, nu wil ik naar Noorwegen!
Uitvinder van de biersmiley.
pi_188743509
Afgelopen vrijdag mijn 'roadtrip' gehad. Smorgens om 4.30 uur vertrokken met vrouwlief en kinderen vanaf Desenzano(Italië), savonds om 22.00 uur thuis (Amersfoort). Zelf alles gereden. Veel file gehad in Duitsland. Na 17 uur was ik er wel weer ff klaar mee vrijdag avond 😋
pi_188762654
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 12:46 schreef Stevenzenl het volgende:

[..]

Ik ben in Juli 2 weken wezen roadtrippen door Noorwegen! Perfect weer gehad(eerste 2 dagen bewolkt, verder alleen maar zon). Prachtig land man! Vermaak je wat!

Ik heb er een dronevideo gemaakt;

Prachtig land is het toch! Volgende zomer gaan we misschien ook maar eens daar heen (winter 2018 naar de Noordkaap gereden, was ook al super).

quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 20:34 schreef hvan het volgende:
Afgelopen vrijdag mijn 'roadtrip' gehad. Smorgens om 4.30 uur vertrokken met vrouwlief en kinderen vanaf Desenzano(Italië), savonds om 22.00 uur thuis (Amersfoort). Zelf alles gereden. Veel file gehad in Duitsland. Na 17 uur was ik er wel weer ff klaar mee vrijdag avond 😋
Het gaat er hier meer om de reis zelf dan de bestemming :P Zo een kmvreettrip is niet echt een road trip nee.
pi_189216903
Ik heb uiteindelijk wel besloten om weg te gaan. Mijn bedoeling was eigenlijk om (om te beginnen) naar de Spaanse Pyreneeën te gaan, maar inmiddels ben ik 12 dagen onderweg en zit ik nog in Frankrijk :P Ten zuiden van Carcassonne, dus niet zo ver van wat ik eerst gepland heb, maar steeds als ik de reisgids van de Languedoc opensla vind ik wel weer iets anders interessants om te bekijken :Y

Desalniettemin; wel inmiddels 3.000 km erop zitten. Hooguit 750 daarvan zijn auto(snel)weg, de rest allemaal b-wegen/bergwegen. O.a. via de Vogezen naar Innertkirchen (Zwitserland), en dan via o.a. de Grimselpas naar Grenoble. En vanaf Montpellier zo'n beetje kris-kras door de regio elke weg gehad die niet met een A begint... De 205 heeft het dus nog aardig voor z'n kiezen gehad tot nu toe :Y)

En ik heb m'n Frans wat op kunnen krikken met 'le radiateur de chauffage fuit' :+ Oftewel: 2 daagjes vertraging opgelopen in Quillan omdat ik moest wachten totdat er een kachelradiateur binnen was en zodat ik die lekker uitgebreid op de camping kon staan vervangen (halve dashboard er voor uit moeten halen _O- ). Dat leek mij verstandiger dan om de 300km een liter water in het koelsysteem te gooien, dat daarna toch alleen maar weer in de vloerbekleding eindigde...
  Moderator zaterdag 24 december 2022 @ 01:03:27 #75
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207209176
Zo, dit topic maar eens even een kick geven :)
Kwam toch best gunstig uit met hoeveel vrije uren ik nog over heb van dit jaar. En van vorig jaar, want ik dacht dat ik die dit jaar heb opgemaakt. Hoe dan ook, ik kan eens gaan denken over wat ik wil.

Wat raden jullie aan? Lange stukken rijden en dan twee dagen op een plek of elke dag een stukje waardoor je elke dag ergens anders bent.


Waar ik nu aan dacht:
Etappe 1: huis-Binz 600km
Beetje aan de kust kijken, plus dat enorme nazi Hotel op Rügen lijkt me gaaf om te zien.

Etappe 2: Binz-Gdansk 620km
Vooral tussenstop op weg naar Vilnius.

Etappe 3: Gdansk-Vilnius 560km
Die route loopt wel heel dicht langs Kalingrad en de grensovergang lijkt een soort drielandenpunt. Anders 600km. In Litouwen wil ik verder wat gaan rondrijden. Heb daar een aantal vrienden en ik vind het een mooi land, dus dit deel van de trip is geen discussie over mogelijk.

Etappe 4: Vilnius-Krakow 760km
Krakow moet mooi zijn, stad bekijken en Auschwitz bezoeken.

Etappe 5: Krakow-Leipzig 630km
Sowieso wat wandelen in Sächsische Schweiz.

Etappe 6: Leipzig-huis 530km
Gas op de krukas, in een streep door.

Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat er vanaf Klaipeda (Litouwen) een aantal veerboten gaan. Vilnius-Krakow is wel een lang stuk... Die misschien terug met de boot.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 24 december 2022 @ 09:29:01 #76
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_207210253
Dresden ipv. Leipzig? Weet niet waar je al eens bent geweest?
Mijn ervaring is dat je bij 1 overnachting en veel uren in de auto je niet echt meer toekomt aan dingen zien. Beetje afwisseling tussen 1 en 2 dagen werkt vaak het beste hier.
Krakau en Dresden zijn 2 overnachtingen waard, lijkt mij. Wroclaw heeft mooie bierkellers. B:)B
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 24 december 2022 @ 09:37:57 #77
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207210309
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 17:36 schreef Hi_flyer het volgende:
Wit-Rusland nu. Geen reet te doen :-D
Eens en nooit weer.
Denk ook dat je er voorlopig beter niet kunt komen ;)

Gek om terug te lezen dit trouwens, situatie is behoorlijk veranderd afgelopen 3 jaar. In meerdere opzichten
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Redactie Frontpage zaterdag 24 december 2022 @ 09:43:24 #78
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_207210349
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 01:03 schreef derLudolf het volgende:
Wat raden jullie aan? Lange stukken rijden en dan twee dagen op een plek of elke dag een stukje waardoor je elke dag ergens anders bent.
Persoonlijk vind ik lange stukken rijden en dan een paar dagen op een plek zijn het prettigst. Dan kun je die plek gewoon op je gemakje bekijken zonder dat je de klok in de gaten moet houden om te kijken of je wel op tijd bij je volgende hotel gaat zijn.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  Moderator zaterdag 24 december 2022 @ 10:02:21 #79
45833 crew  Fogel
pi_207210485
Ik ben zelf erg fan van veerboten, is een mooi rustpunt, kan je eten/drinken/wc en dat terwijl je toch verder reist. Nachtboten nog beter, want je komt verder en het scheelt een hotelovernachting.

Het ligt nogal aan de stad/plek of het nodig is om meer dan een nacht te verblijven. Ook maakt het uit of je alles alleen moet rijden of dat je kan wisselen. Met kinderen erbij is het ook weer wat anders wat handig is… gewoon doen wat jou het beste uitkomt :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator zaterdag 24 december 2022 @ 10:13:19 #80
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207210586
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Hyperdude het volgende:
Dresden ipv. Leipzig? Weet niet waar je al eens bent geweest?
Geen van beide, ik zie nu ook dat Dresden dichter bij Sächsische Schweiz ligt. Denk dat ik in de war was.

quote:
Mijn ervaring is dat je bij 1 overnachting en veel uren in de auto je niet echt meer toekomt aan dingen zien. Beetje afwisseling tussen 1 en 2 dagen werkt vaak het beste hier.
Krakau en Dresden zijn 2 overnachtingen waard, lijkt mij. Wroclaw heeft mooie bierkellers. B:)B
Je bedoelt 2 nachten per plek?
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:43 schreef LTVDK het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik lange stukken rijden en dan een paar dagen op een plek zijn het prettigst. Dan kun je die plek gewoon op je gemakje bekijken zonder dat je de klok in de gaten moet houden om te kijken of je wel op tijd bij je volgende hotel gaat zijn.
Goed punt, elke dag 300km kost ook een hoop tijd en je houdt weinig tijd over om dingen te bekijken.
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 10:02 schreef Fogel het volgende:
Ik ben zelf erg fan van veerboten, is een mooi rustpunt, kan je eten/drinken/wc en dat terwijl je toch verder reist. Nachtboten nog beter, want je komt verder en het scheelt een hotelovernachting.

Het ligt nogal aan de stad/plek of het nodig is om meer dan een nacht te verblijven. Ook maakt het uit of je alles alleen moet rijden of dat je kan wisselen. Met kinderen erbij is het ook weer wat anders wat handig is… gewoon doen wat jou het beste uitkomt :)
Ik ben alleen, dus in die zin hoef ik nergens rekening mee te houden, maar kan dus ook niet afgelost worden qua rijden.

De boot van Klaipeda naar Kiel vaart om 22:00 af. Dus dat is ideaal in dat opzicht.

Bedankt voor de input tot dusverre ^O^
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 24 december 2022 @ 10:14:07 #81
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207210594
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:37 schreef Molo het volgende:

[..]
Denk ook dat je er voorlopig beter niet kunt komen ;)

Gek om terug te lezen dit trouwens, situatie is behoorlijk veranderd afgelopen 3 jaar. In meerdere opzichten
Begin dit jaar dacht ik, Corona is voorbij. Ik wil eigenlijk wel naar Tsjernobyl -O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 24 december 2022 @ 12:33:40 #82
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207211726
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 10:02 schreef Fogel het volgende:
Ik ben zelf erg fan van veerboten, is een mooi rustpunt, kan je eten/drinken/wc en dat terwijl je toch verder reist. Nachtboten nog beter, want je komt verder en het scheelt een hotelovernachting.

Het ligt nogal aan de stad/plek of het nodig is om meer dan een nacht te verblijven. Ook maakt het uit of je alles alleen moet rijden of dat je kan wisselen. Met kinderen erbij is het ook weer wat anders wat handig is… gewoon doen wat jou het beste uitkomt :)
Same

Ik ben tevens gewoon niet goed in langere afstanden rijden achter elkaar dus maak van de kilometers die ik rijd gewoon wat leuks.

Nachtboten zijn dan een heerlijk en, mits hendig gepland, een ideaal en efficiënt rustpunt
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 24 december 2022 @ 12:34:10 #83
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207211732
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 10:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Begin dit jaar dacht ik, Corona is voorbij. Ik wil eigenlijk wel naar Tsjernobyl -O-
Ja dat wordt m even niet

Fukushima dan maar? Japan is weer volledig open tegenwoordig
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator zaterdag 24 december 2022 @ 16:51:32 #84
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207214120
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 12:34 schreef Molo het volgende:

[..]
Ja dat wordt m even niet

Fukushima dan maar? Japan is weer volledig open tegenwoordig
Nee, daar is geen veertig jaar verlaten zone omheen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 1 januari 2023 @ 17:05:06 #85
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_207378040
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 01:03 schreef derLudolf het volgende:

Wat raden jullie aan? Lange stukken rijden en dan twee dagen op een plek of elke dag een stukje waardoor je elke dag ergens anders bent.

Als je onderweg ook nog wat wil zien, zou ik niet te lange stukken op een dag rijden. Wil je snelweg trappen kan dat best.
Zelf ben ik niet echt van het tot in detail uitplannen, alleen grof een route en dan kijk ik per dag waar ik heen rij en waar ik overnacht. Als je eind van de middag ergens komt en in de ochtend weer vertrekt, kunnen steden zeker te kort zijn om er nog wat van te zien. Toen ik in Canada een 6-weekse tour deed, had ik bijvoorbeeld 's middags om 13-14u lokale tijd in gedachte in dat stadje, en dan vertrok ik 's ochtends weer.
Afgelopen september met de daktent naar de Balkan heb ik eigenlijk geen steden gezien, en ben ik per dag gaan kijken waar ik zou eindigen. Eerste etappe naar Oostenrijk in 1 ruk gedaan, toen na een bezoek aan een vriend bij Salzburg de andere dag naar Slovenië getrapt en toen waren de lange afstanden op een dag wel voorbij.
Zelf kies ik vaak met zulke roadtrips bewust om snelwegen te mijden, en lekker toeristisch via de kleine dorpjes te toeren en her en der stoppen.
  zondag 1 januari 2023 @ 17:06:38 #86
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_207378066
En wat betreft de veerboten: Als je die op je route kan nemen met een nachtelijke overtocht op lange afstand, zeker doen. Je verplaatst je en je kan gelijk eten/slapen/relaxen. Dat is voor mij altijd een pluspunt. Veerboten overdag ontkom je ook niet altijd aan, maar de nachtelijke overtochten van enkele uren zijn bij mij wel favoriet.
  maandag 2 januari 2023 @ 12:31:45 #87
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_207388942
Roadtrippen O+

Doe met mijn vriendin ook regelmatig "roadtrips" van 1 dag. 's Ochtends vroeg weg, lekker touren over allerlei B-weggetjes, 's avonds weer gewoon in ons eigen bedje stappen. Vooral tijdens de harde coronalockdowns toen alles dicht was en er geen reet te doen was gedaan, ook vaak in combinatie met een puzzeltocht. Dan is de route al uitgestippeld en moet je onderweg vragen beantwoord enzo. Erg leuk en aan te raden! Koelbox (gewoon met die ouderwetse ijsblokken erin, werkt zo goed dat ik niet wil kutten met een draad door heel de auto heen enzo) mee met eten en drinken en je hebt een hele dag plezier. Weet alleen niet of dat ook in dit topic past :+

Qua langere roadtrips is de laatste in zomer 2019 geweest, dus daar wordt het wel weer eens tijd voor. Destijds zijn we naar Istrië gegaan, met ook stops in Oostenrijk, Bratislava en Ljubljana. Vooral Slovenië vonden we echt een heel mooi land met prachtige natuur.

We zijn toen tot aan de eerste stop in Oostenrijk (Zederhaus, ongeveer halverwege tussen Salzburg en VIllach) over de snelweg gereden, maar vanaf daar alleen maar binnendoor gereden naar Istrië. We hadden een AirBnB in Rovinj voor een week, vanaf daar veel trips in de omgeving gemaakt en dus ook ter plaatse nog veel gereden. Vervolgens een halve week naar Ljubljana geweest (ook weer binnendoor naartoe gereden, ter plaatse de stad bekeken en niet per se de omgeving) en ten slotte Bratislava (ook daar weer alleen als citytrip). Vanaf daar overigens wel over de snelweg naar huis gegaan, niet meer binnendoor :P

Hoe doen jullie het eigenlijk met benzine? Jerrycans mee of niet? Toen we vanaf Zederhaus naar Istrië reden hebben we getankt bij Bled, maar daarna eigenlijk geen faciliteiten meer tegengekomen de hele dag. Uiteindelijk moest ik poepen, dus de snelweg op gereden voor een tankstation (cq. toilet) :+ en daar maar gelijk getankt, maar in principe kwam je in Slovenië dus nauwelijks iets tegen.

Over de auto gesproken, ik lees hier allerlei oude en toffe wagens waarin gereden wordt, maar wij doen alles met een Kia Picanto van 2018. De 67pk zijn behelpen in bergachtig gebied, maar verder heerlijk comfortabel met climate control, cruise control, fullmap navigatie met Android Auto-ondersteuning, leren bekleding met stoelverwarming, alles elektrisch enzovoorts :@ :P
En met binnendoor rijden en weinig faciliteiten tegenkomen is het met zijn 35-liter tankje ook behelpen dus, het is een vrij zuinige auto hier in Nederland maar als je terug moet schakelen en toeren moet maken in de bergen gaat ie wel zuipen en dan is 35 liter zo op.
  maandag 2 januari 2023 @ 12:45:41 #88
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_207389069
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 01:03 schreef derLudolf het volgende:
Etappe 1: huis-Binz 600km
Beetje aan de kust kijken, plus dat enorme nazi Hotel op Rügen lijkt me gaaf om te zien.

In dat enorme Nazi-hotel zit tegenwoordig (in een deel ervan) een jeugdherberg, dus je kunt er zelfs slapen. Parkeerplek zat ook :P
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator maandag 9 januari 2023 @ 22:06:51 #89
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207490129
Ik ben inmiddels wat een wat concreter reisplan aan het maken.
Heeft iemand nog suggesties wat er tussen het Tatra gebergte en Vilnius te beleven is?
Vlak daarvoor heb ik al een dag en Krakau gepland, geen idee of Warschau dan nog de moeite waar is?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 9 januari 2023 @ 22:13:33 #90
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_207490290
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 22:06 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben inmiddels wat een wat concreter reisplan aan het maken.
Heeft iemand nog suggesties wat er tussen het Tatra gebergte en Vilnius te beleven is?
Vlak daarvoor heb ik al een dag en Krakau gepland, geen idee of Warschau dan nog de moeite waar is?
Ik vond Warschau best aardig voor een dagje, maar niet veel langer. Ben ook in Krakau geweest, maar dat was maar een halve dag. Had dat liever omgedraaid. Is wel alweer 12,5 jaar geleden dat ik er geweest ben, dus als je meer concrete tips over Warschau wilt zal ik eens terug moeten kijken wat ik nou ook alweer precies gedaan heb daar :P

Verder is Auschwitz erg indrukwekkend. Redelijk dicht bij Krakau, maar niet helemaal op je route.
Tenslotte zou ik Trakai in Litouwen willen aanraden, maar dat is praktisch al Vilnius dus misschien had je die al gepland voor tijdens je verblijf aldaar.
  Moderator maandag 9 januari 2023 @ 22:23:55 #91
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207490564
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 22:13 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ik vond Warschau best aardig voor een dagje, maar niet veel langer. Ben ook in Krakau geweest, maar dat was maar een halve dag. Had dat liever omgedraaid. Is wel alweer 12,5 jaar geleden dat ik er geweest ben, dus als je meer concrete tips over Warschau wilt zal ik eens terug moeten kijken wat ik nou ook alweer precies gedaan heb daar :P

Verder is Auschwitz erg indrukwekkend. Redelijk dicht bij Krakau, maar niet helemaal op je route.
Tenslotte zou ik Trakai in Litouwen willen aanraden, maar dat is praktisch al Vilnius dus misschien had je die al gepland voor tijdens je verblijf aldaar.
Ik ben twee keer in Vilnius geweest, nog nooit in Trakai, dat staat deze keer zeker op het program.
Auschwitz, ik heb al meerdere kampen gezien, het is allemaal wel indrukwekkend maar qua tijd ook niet heel handig.

Misschien kort ik m'n verblijf in Krakau wat in.
Ik moet 500km rijden vanuit Sächsische Schweiz naar Krakau. Op tijd vertrekken en dan hopelijk aan het begin van de middag daar. Volgende etappe is 170km. Dus misschien de volgende dag in de middag gewoon vertrekken uit Krakau.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 9 januari 2023 @ 22:27:30 #92
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207490650
Qua veerboten nog maar even uitzoeken welke overtocht het snelste/goedkoopste is.
Klaipeda-Kiel
Liepāja-Travemunde
Riga-Lübeck
Ventspils-Lübeck

Mocht er iemand ervaringen hebben met een van deze boten en/of de overtocht vanuit het Baltische naar Duitsland, ik hoor het graag
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 9 januari 2023 @ 22:29:07 #93
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_207490693
quote:
14s.gif Op maandag 9 januari 2023 22:23 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik ben twee keer in Vilnius geweest, nog nooit in Trakai, dat staat deze keer zeker op het program.
Auschwitz, ik heb al meerdere kampen gezien, het is allemaal wel indrukwekkend maar qua tijd ook niet heel handig.

Misschien kort ik m'n verblijf in Krakau wat in.
Ik moet 500km rijden vanuit Sächsische Schweiz naar Krakau. Op tijd vertrekken en dan hopelijk aan het begin van de middag daar. Volgende etappe is 170km. Dus misschien de volgende dag in de middag gewoon vertrekken uit Krakau.
Ah, dan heb ik verder niet zoveel tips meer :P

Ik ben in niet zoveel kampen geweest maar Auschwitz vond ik gewoon heel bijzonder. Het is bijna alleen maar een grasveld en meer niet, maar in de hele sfeer daar merk je dat er hele rare dingen gebeurd zijn. Heel creepy vond ik dat.
Dat had ik bijvoorbeeld in Sachenhausen veel minder.
  maandag 9 januari 2023 @ 22:30:58 #94
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_207490739
quote:
7s.gif Op maandag 9 januari 2023 22:27 schreef derLudolf het volgende:
Qua veerboten nog maar even uitzoeken welke overtocht het snelste/goedkoopste is.
Klaipeda-Kiel
Liepāja-Travemunde
Riga-Lübeck
Ventspils-Lübeck

Mocht er iemand ervaringen hebben met een van deze boten en/of de overtocht vanuit het Baltische naar Duitsland, ik hoor het graag
Geen ervaring met de boottochten maar ik vind Riga wel een stad die het waard is om een paar dagen te bekijken.
  Moderator maandag 9 januari 2023 @ 22:31:42 #95
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207490757
quote:
14s.gif Op maandag 2 januari 2023 12:31 schreef Irritatie100 het volgende:
Hoe doen jullie het eigenlijk met benzine? [...]

En met binnendoor rijden en weinig faciliteiten tegenkomen is het met zijn 35-liter tankje ook behelpen dus, het is een vrij zuinige auto hier in Nederland maar als je terug moet schakelen en toeren moet maken in de bergen gaat ie wel zuipen en dan is 35 liter zo op.
Mijn Renault Clio heeft een tank van 55 liter en de zuinig dieseltje.
Woonwerk haal ik 1 op 25. Ik ga er vanuit dat ik elke 1000 kilometer wel een pomp tegen kom :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 9 januari 2023 @ 22:34:48 #96
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207490852
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 22:30 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Geen ervaring met de boottochten maar ik vind Riga wel een stad die het waard is om een paar dagen te bekijken.
Mocht het lukken qua planning ga ik dat ook doen. Ventspils en Liepaja liggen rond de 200km vanaf Riga, dus mocht de boot op een gunstiger tijdstip / dag vertrekken is het natuurlijk ook niet het eind van de wereld om daar heen te rijden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 22:04:16 #97
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207578386


Voor het eerst eentje gepland :9 ! 2,5 week in juni

Munchen - Wenen - Boedapest stedentrippen
Dan bij Udine een bnb met een zwembad erbij
En dan door naar Burserberg in de bergen.
En terug via Luxemburg (nog niet vaststaand) of Keulen :7
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 22:32:32 #98
5428 crew  miss_sly
pi_207578722
Wij zijn ook een road trip aan het plannen, met dochter van dan 14. 48f66548aa753a47e313ef16695d61df58485700.jpg?1673818298
Na jaren naar een camping in Frankrijk is dit wel weer leuk om te doen.

Ben benieuwd hoe het ons bevalt. Beetje spannend ook wel dat erbij de UK links moeten rijden, maar dat komt vast goed.

Drie weken ongeveer. Paar dagen Canterbury, paar dagen Borehamwood om een dag Harry Potter studio’s te bezoeken en een dag Londen. Daarna een week naar een prachtig huisje in Wales met uitzicht op de zee O+
Daarna paar dagen Peak District voor een dag pretpark, wandelen en Manchester en dan nog een paar dagen Norfolk Coast met een bezoek aan Cambridge.

Deels al geboekt, nog een paar dingen nader in te vullen.

[ Bericht 29% gewijzigd door miss_sly op 15-01-2023 23:01:15 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207579465
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 22:06 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben inmiddels wat een wat concreter reisplan aan het maken.
Heeft iemand nog suggesties wat er tussen het Tatra gebergte en Vilnius te beleven is?
Vlak daarvoor heb ik al een dag en Krakau gepland, geen idee of Warschau dan nog de moeite waar is?
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 22:13 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ik vond Warschau best aardig voor een dagje, maar niet veel langer. Ben ook in Krakau geweest, maar dat was maar een halve dag. Had dat liever omgedraaid.
Precies andersom dan wat irritatie zegt, wat mij betreft.

Ik ben een maand geleden nog in het Tatra gebergte en Polen geweest, beide steden bezocht.
Tatra gebergte is erg indrukwekkend! Helaas niet alles te beklimmen ivm de sneeuw, maar goed.

Qua beide steden is Warschau absoluut wel waard om nog te bezoek. Ze hebben daar (overdreven gezegd) meer paleizen dan inwoners :D
Krakau is echt een vieze smerige stad. Vervallen gebouwen, slecht onderhouden. Grauw.
Weinig te zien, weinig te beleven, weinig te eten. Het lijkt heel erg vervallen Oostbloks, jaren 50.
Binnen een halve dag heb je Krakau echt met groot gemak gezien.

Warschau is echt heel anders. Het heeft een heel modern stadsdeel, het enige deel in Polen waarvan ik dacht van owh oke dit kan wel eens ontwikkeld en Westers zijn. Ook het oude stadscentrum heeft gewoon veel echt mooie oude gebouwen (waaronder dus vele vele paleizen).
Warschau is ook veel groter qua interessante dingen, alles staat verder uit elkaar.
Ziet er ook vele malen netter en opgeruimder uit. De stad wordt ten minste onderhouden.

1 dag kun je wel alles zien, 2 dagen zou beter zijn.
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 21:39:37 #100
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210028439
Nou, plan is inmiddels al wat concreter.
Zaterdag 9 september ga via Bitterfeld (filmmuseum) naar Sebnitz in Sächsische Schweiz.
Daar blijf ik twee nachten. Oa om een rondje daar te wandelen.

Dan ga ik naar Świnoujście in Polen. 's middags het stadje wat verkennen, beetje aan de kust kijken. Dag er op kijken in het nationaal Park dat, lopen bisons en is een krijt/klif langs de kust. Dag er op relatief korte etappe naar Gdansk over een provinciale weg. Ga ik mooi rustig aan doen, beetje het binnenland bekijken.

Misschien ga ik nog naar Hel :D De dag er op (donderdag) dagje in Gdansk en op vrijdag flinke etappe naar Vilnius.
Daar blijf ik wat langer want daar heb ik meerdere vrienden (en eentje met benefits *) ). Ook als uitvalsbasis voor wat uitstapjes elders in Litouwen. Misschien ga ik een dagje eerder weg om in Nida te kijken of elders aan de kust.

Op woensdag richting Riga, donderdag en vrijdagmiddag daar. Dan naar Liepaja en 's avonds een boot naar Lübeck.

Zin in O+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_210031796
Hier ook in de voorbereiding van roadtrip met kind van (dan) 2,5 maand. We hopen in te zetten op campings, maar kunnen terugvallen op AirBNB's en hotels wanneer baby daar geen zin heeft. :P Ik vind het lastig om de route al vast te leggen vanwege het weer (wil sowieso wel lekker weer) dus ik heb 2 opties: Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk en Slovenië. Of Duitsland, Zwitserland, Italië. Stops globaal al in kaart, nu het uitsmeren over 2 weken.
Uitvinder van de biersmiley.
  zaterdag 29 juli 2023 @ 14:31:30 #102
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_210081343
Ik denk nu aan een trip met eigen auto naar en over de Poolcirkel in de aankomende (late) winter. Februari en misschien zelfs maart hebben mijn voorkeur vanwege daglicht. Qua bestemmingen twijfel ik tussen de omgeving van Kiruna in Noord-Zweden en Rovaniemi in Noord-Finland waarbij de laatste plaats me meer toeristisch lijkt. In Kiruna ben ik in de winter van 2016 al geweest en dat is een vrij geïsoleerd mijnstadje in een uitgestrekte wildernis. Was toen een hele mooie trip!
  Moderator zaterdag 29 juli 2023 @ 14:46:19 #103
5428 crew  miss_sly
pi_210081499
Wij zijn op een roadtrip met onze tiener van 14.
We zullen drie weken onderweg zijn, eerste week hebben we nu gehad.

We zijn met de ferry van Duinkerke naar Dover gevaren. We hebben eerst een paar dagen in Hastings gezeten. Hastings zelf bezocht en een dag naar het plaatsje Battle waar de slag om Hastings is gestreden. We bezochten tevens Pevensey Castle, een oud kasteel dat is gestart in de Romeinse tijd en later ook door William the Conqueror is gebruikt.

Daarna zijn we naar Borehamwood gereden en hebben een dag doorgebracht in de Harry Potter Studio’s. Aanrader! Daarna een dagje Londen gedaan; met de metro vanuit Elstree ben je daar zo

Nu zijn we onderweg naar een huisje in Wales waar we een week zullen zitten.

De derde week zullen we nog twee verschillende plekken aan doen.

Vier hotels en een huisje via Airbnb. Omdat het in de schoolvakantie is, moet je wel alle accomodaties van tevoren boeken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')