abonnement Unibet Coolblue
pi_185211052
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2019 12:59 schreef Makrolon het volgende:
Effe een vraagje,

Ik heb 2 sets van 6 op mn dak liggen met ieder een eigen omvormer, ik wil graag uitbereiden. Nu ben ik weer op zoek naar een setje van 6, (ik koop tweedehands). maar t zou goedkoper zijn als ik mn 2 huidige omvormers verkoop, een grotere koop en daar alles op gooi. en dan 6 losse panelen er bij koop.

Alleen de panelen zijn wel verschillende merken en verschillende wp. Gaat het goed als ik dat in dezelfde string gooi? Dan snap ik dat al mn panelen gaan presteren als het slechtste paneel, dat vind ik niet zon punt.
Als de huidige 2x6 panelen wel gelijk zijn qua specs, zou je die samen parallel op 1 mppt kunnen zetten en het nieuwe setje panelen op de 2e mppt.
pi_185211217
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2019 13:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als de huidige 2x6 panelen wel gelijk zijn qua specs, zou je die samen parallel op 1 mppt kunnen zetten en het nieuwe setje panelen op de 2e mppt.
Nee, ik heb 2 setjes van 6, dus beide sets zijn ook verschillend...

Ik heb straks dus 3 verschillende types panelen.

Ik zou dus wel een omvormer weg kunnen doen en daar dan een met 2 mppt voor terug kunnen kopen? dan heb ik 2x6 op een omvormer en een aparte omvormer voor de andere 6
pi_185211379
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2019 13:09 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Nee, ik heb 2 setjes van 6, dus beide sets zijn ook verschillend...

Ik heb straks dus 3 verschillende types panelen.

Ik zou dus wel een omvormer weg kunnen doen en daar dan een met 2 mppt voor terug kunnen kopen? dan heb ik 2x6 op een omvormer en een aparte omvormer voor de andere 6
Ja, dan zou ik wel een omvormer zoeken die goed kan omgaan met korte strings.

Bij toeval zag ik een paar dagen terug dat de meeste Growatt omvormers dat goed kunnen.
Die zijn ook nog eens goed betaalbaar.

Dit jaar wil ik bij m'n moeder ook een aantal panelen leggen (er komt een tuinhuisje) en daar is zo'n Growatt ook wel wat denk ik. Voordeel is dat ik het dan wel zelf kan doen. Heb nog montagemateriaal van m'n oude panelen (panelen heb ik verkocht aan ex-collega).

De woning waar m'n moeder in komt te wonen heeft een schuin bitumen dak, daar wil ik liever geen panelen op laten leggen.

Stroom aanleggen wordt nog wel een uitdaging maar er zal ook stroom naar het tuinhuisje moeten (ivm verlichting en elektrische fiets) dus als ik toch bezig ben dan is een extra kabel ook geen grote moeite meer.
pi_185215966
Jullie hebben er duidelijk meer verstand van dan ik. Voor mij is het toch abracadabra nu heb ik ook maar weinig technisch kennis en mag ik mij niet meer met elektra bezig houden.
pi_185216701
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2019 16:47 schreef ferrari_rood het volgende:
Jullie hebben er duidelijk meer verstand van dan ik. Voor mij is het toch abracadabra nu heb ik ook maar weinig technisch kennis en mag ik mij niet meer met elektra bezig houden.
Gewoon de goede kleurtjes op elkaar aansluiten :+
  zondag 24 februari 2019 @ 17:25:13 #206
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185216815
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2019 16:47 schreef ferrari_rood het volgende:
Jullie hebben er duidelijk meer verstand van dan ik. Voor mij is het toch abracadabra nu heb ik ook maar weinig technisch kennis en mag ik mij niet meer met elektra bezig houden.
want?
inmiddels is je huis voor de derde keer afgebrand door kortsluiting?


elektra is zo simpel. Er kom een bruine en een blauwe draad je huis in. En die mag je nooit en nergens tegen elkaar aan laten komen.
Tot nooit .......
pi_185217072
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2019 11:36 schreef MaGNeT het volgende:
Mooi dagje voor de zonnepanelen, overigens.

Gisteren was ook al goed maar lig nu al 7kWh voor op gisteren, rond dezelfde tijd van de dag.

Dat kon nog wel eens een nieuw jaarrecord worden voor 2019 :)
Helaas om 13:50 wat bewolking, blijven steken op 49kWh...
Morgen nieuwe poging :D
pi_185217613
quote:
1s.gif Op zondag 24 februari 2019 17:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

want?
inmiddels is je huis voor de derde keer afgebrand door kortsluiting?


elektra is zo simpel. Er kom een bruine en een blauwe draad je huis in. En die mag je nooit en nergens tegen elkaar aan laten komen.
Nou nee. In ons vorige huis had mijn vader een extra groep erbij gemaakt. Huurhuis dus moest er bij verhuizing weer uit. Ik kan dat wel zelf dacht ik. Tot ik het niet meer wist en we geen stroom meer hadden. Mijn vader over de zeik want er staat altijd stroom op een groepenkast.
pi_185222891
quote:
1s.gif Op zondag 24 februari 2019 09:39 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja daar staat het dus dank u.
Heb je het hele stukje wel gelezen dat je plakte?
Of alleen het vette deel?

In artikel 31c is slechts
geregeld dat de kleinverbruiker die
daar om verzoekt, het recht heeft op
een meter die zowel de aan het net
onttrokken als de op het net
ingevoede elektriciteit apart
registreert. Er bestaat geen wettelijke
verplichtingjegens de afnemer voor
een dergelijke meter. Om een
terugleveringsvergoeding te kunnen
berekenen, of om saldering van
afgenomen of ingevoede elektriciteit
mogelijk te maken kan een dergelijke
meter wel noodzakelijk zijn


Ze mogen dus je ferraris meter van de muur rukken om om er een op te hangen met een telwerk geschikt voor teruglevering.

Los daar van verwijs je naar een tekst met kamervragen over artikel 31c. Art 31c zelf gaat niet over de slimme meter maar over tariefstructuren in het algemeen (en salderen). Maar niet over hoe het gemeten moet worden.

Kom je nog even naar de wettekst die gaat over het verbod op verwijderen van de ferrarismeter?
Ik snap dat het niet leuk is als je zonnepanelen hebt met een nieuwe meter. Maar noodzakelijk is niet verplicht zoals je leest. Bij wet is er een groot verschil tussen wat wettelijk verplicht is en wat noodzakelijk is.

Dus bij wet is een nieuwe meter niet verplicht, wel noodzakelijk omdat ze dan je saldering kunnen zien en in de toekomst je kunnen naaien met de subsidieregeling. Maar noodzakelijk betekend niet verplicht, dus je ferrarismeter mag fijn aan de muur blijven hangen.
pi_185223109
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2019 21:19 schreef funnywell het volgende:

[..]

Ik snap dat het niet leuk is als je zonnepanelen hebt met een nieuwe meter. Maar noodzakelijk is niet verplicht zoals je leest. Bij wet is er een groot verschil tussen wat wettelijk verplicht is en wat noodzakelijk is.

Dus bij wet is een nieuwe meter niet verplicht, wel noodzakelijk omdat ze dan je saldering kunnen zien en in de toekomst je kunnen naaien met de subsidieregeling. Maar noodzakelijk betekend niet verplicht, dus je ferrarismeter mag fijn aan de muur blijven hangen.
Ja je hebt gelijk. Ik zou ook echt geen zonnepanelen nemen in jouw geval. Beter 0.3% rente op de bank!
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_185223256
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2019 21:19 schreef funnywell het volgende:

[..]

Ik snap dat het niet leuk is als je zonnepanelen hebt met een nieuwe meter. Maar noodzakelijk is niet verplicht zoals je leest. Bij wet is er een groot verschil tussen wat wettelijk verplicht is en wat noodzakelijk is.

Dus bij wet is een nieuwe meter niet verplicht, wel noodzakelijk omdat ze dan je saldering kunnen zien en in de toekomst je kunnen naaien met de subsidieregeling. Maar noodzakelijk betekend niet verplicht, dus je ferrarismeter mag fijn aan de muur blijven hangen.
Mooi voor je.
Je hebt je ei gelegd.

Dit is het "Zonnepanelen" topic, niet het "Slimme meters eten m'n hersenen" topic, het is ook geen SC dus graag weer on topic.
  zondag 24 februari 2019 @ 22:06:13 #212
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185224394
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2019 21:19 schreef funnywell het volgende:

Ik snap dat het niet leuk is als je zonnepanelen hebt met een nieuwe meter. Maar noodzakelijk is niet verplicht zoals je leest. Bij wet is er een groot verschil tussen wat wettelijk verplicht is en wat noodzakelijk is.

Nogmaals... kom maar op met je wettekst waar dit in staat. Je hebt nu wat antwoorden op kamervragen gevonden die niets met de slimme meter van doen heeft.

Als je die wettekst niet kan vinden stel ik voor om weer on-topic te gaan totdat je wel iets te melden hebt.
Tot nooit .......
  zondag 24 februari 2019 @ 23:43:53 #213
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_185226353
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2019 21:30 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mooi voor je.
Je hebt je ei gelegd.

Dit is het "Zonnepanelen" topic, niet het "Slimme meters eten m'n hersenen" topic, het is ook geen SC dus graag weer on topic.
Bitcoin gaat weer lekker naadje vandaag he.
  zondag 24 februari 2019 @ 23:48:46 #214
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185226415
De tering, zijn jullie nou nóg bezig? :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 25 februari 2019 @ 06:03:59 #215
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_185228109
quote:
10s.gif Op zondag 24 februari 2019 23:48 schreef Sounddragon het volgende:
De tering, zijn jullie nou nóg bezig? :')
:')
pi_185228223
Vroege start dit jaar met opwekken! Man dit soort weekenden... Wat een weertje.

Iedereen weer up and running?
Laat die handjes wapperen!
pi_185228412
Panelen slapen nog, nog een half uurtje en dan beginnen ze.
We zitten nog steeds met een raadsel. Rond een vast moment hebben we een steile dip. Het is een verschuivend tijdstip, dus ik dacht schaduw, maar geen schaduw te bekennen. Het is alleen bij echt felle zon en gisteren viel me op dat het is rond de 2000 watt. Dan zakt ie dus even naar 1000 en klimt binnen een kwartier verder door naar boven. Heel ons blokje van 7 huizen heeft dit dipje. Iemand een idee wat het is? Ik ga vandaag data downloaden van de omvormer, foutmeldingen heb ik iig niet.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_185228544
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 07:28 schreef d.k. het volgende:
Panelen slapen nog, nog een half uurtje en dan beginnen ze.
We zitten nog steeds met een raadsel. Rond een vast moment hebben we een steile dip. Het is een verschuivend tijdstip, dus ik dacht schaduw, maar geen schaduw te bekennen. Het is alleen bij echt felle zon en gisteren viel me op dat het is rond de 2000 watt. Dan zakt ie dus even naar 1000 en klimt binnen een kwartier verder door naar boven. Heel ons blokje van 7 huizen heeft dit dipje. Iemand een idee wat het is? Ik ga vandaag data downloaden van de omvormer, foutmeldingen heb ik iig niet.
Overbelasting in het stroomnetwerk?
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 25 februari 2019 @ 08:11:10 #219
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185228777
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 06:41 schreef Gieliovd het volgende:
Iedereen weer up and running?
Zitten er echt mensen smorgens klaar om naar hun opwek te kijken??
Tot nooit .......
pi_185228910
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 08:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Zitten er echt mensen smorgens klaar om naar hun opwek te kijken??
Jij niet dan?

*helpt natuurlijk wel als je een dashboard hebt met alle relevante informatie

  maandag 25 februari 2019 @ 08:32:45 #221
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185228948
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 06:41 schreef Gieliovd het volgende:
Vroege start dit jaar met opwekken! Man dit soort weekenden... Wat een weertje.

Iedereen weer up and running?


Kan hier wel een paneeltje gebruiken, koperen rotzak }:|

[ Bericht 1% gewijzigd door Sounddragon op 25-02-2019 09:22:43 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 25 februari 2019 @ 08:57:58 #222
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185229148
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 08:26 schreef athlonkmf het volgende:
*helpt natuurlijk wel als je een dashboard hebt met alle relevante informatie
Die heb ik gelukkig wel.

Ik sla
• opwek van zonnepanelen per omvormer,
• verbruik/teruglevering stedin
• verbruik warmtepomp
• verbruik boiler
• en een 10 tal variabelen van de warmtepomp
elke 10 seconden op (interval p1-meter).

omdat ik de interface zelf heb gebouwd
daar draai ik live leuke grafieken en dashboards uit.

maar ik bekijk ze lang niet elke dag hoor.
Tot nooit .......
pi_185229807
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 08:32 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Kan hier wel een paneeltje gebruiken, koperen rotzak }:|
Zo vroeg in de ochtend al aan het hijsen jongen?
pi_185229847
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 08:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Die heb ik gelukkig wel.

Ik sla
• opwek van zonnepanelen per omvormer,
• verbruik/teruglevering stedin
• verbruik warmtepomp
• verbruik boiler
• en een 10 tal variabelen van de warmtepomp
elke 10 seconden op (interval p1-meter).

omdat ik de interface zelf heb gebouwd
daar draai ik live leuke grafieken en dashboards uit.

maar ik bekijk ze lang niet elke dag hoor.
Het mooiste vind ik het verschil tussen "opgewekt" en "teruggeleverd".

Als dat hoog is, weet ik dat de was én de afwas gedaan zijn, het water warm is en dat het me geen cent gekost heeft (naja, behalve aanschaf panelen). Maar we doen het ook voor het milieu O-)
  maandag 25 februari 2019 @ 09:52:59 #225
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185229964
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 09:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zo vroeg in de ochtend al aan het hijsen jongen?
kwart voor 7 begint 'ie te ronken..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 25 februari 2019 @ 09:55:45 #226
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185230035
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 09:48 schreef MaGNeT het volgende:
Maar we doen het ook voor het milieu O-)
Heel eerlijk gezegd.
Al mijn tabellen die ik al 15 jaar maak zijn gebaseerd op kWh's, m3 en MJ.
Ik heb ze nooit vermenigvuldigd met euro's. Zelfs niet in mijn hoofd.

Ik heb dus ook geen idee wat ik de afgelopen jaren heb bespaard.
Weet alleen dat ik veel en veel minder gebruik dan 15 jaar terug en dat ook mijn jaarrekenig flink is gedaald.

De rede: mijn verbruik kan ik sturen, de energieprijs niet.
Ik hoeft ook niet te weten wanneer ik mijn zonnepanelen 'eruit' heb.
Als het zou tegenvallen doe ik ze toch niet weg.

Over meten=weten gesproken maGNeT:
In een van de vele topics waar we elkaar in de haren vliegen, een tijd geleden gaf ik aan dat ik weinig informatie over het vemogen uit mijn warmtepomp kon halen. Je zei toen dat jij iets externs had om zaken te monitoren.
Ik kan dat niet meer terugvinden. Wat was dat ook alweer?

[ Bericht 5% gewijzigd door Speekselklier op 25-02-2019 10:08:14 ]
Tot nooit .......
pi_185230473
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 09:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Heel eerlijk gezegd.
Al mijn tabellen die ik al 15 jaar maak zijn gebaseerd op kWh's, m3 en MJ.
Ik heb ze nooit vermenigvuldigd met euro's. Zelfs niet in mijn hoofd.

Ik heb dus ook geen idee wat ik de afgelopen jaren heb bespaard.
Weet alleen dat ik veel en veel minder gebruik dan 15 jaar terug en dat ook mijn jaarrekenig flink is gedaald.

De rede: mijn verbruik kan ik sturen, de energieprijs niet.
Ik hoeft ook niet te weten wanneer ik mijn zonnepanelen 'eruit' heb.
Als het zou tegenvallen doe ik ze toch niet weg.

Over meten=weten gesproken maGNeT:
In een van de vele topics waar we elkaar in de haren vliegen, een tijd geleden gaf ik aan dat ik weinig informatie over het vemogen uit mijn warmtepomp kon halen. Je zei toen dat jij iets externs had om zaken te monitoren.
Ik kan dat niet meer terugvinden. Wat was dat ook alweer?
Ik heb het zelf (nog) niet maar het is een Kamstrup ;)
M'n warmtepomp geeft zelf ook al netjes de COP waarden aan en ze zijn niet te optimistisch, als ik het vergelijk met "real life" gebruik uit de Tweakers excel sheet.
pi_185230965
Er komt uit het noorden wéér bewolking aan }:|
Ook vandaag lijkt het geen record dag te worden.
pi_185231093
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 08:26 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Jij niet dan?

*helpt natuurlijk wel als je een dashboard hebt met alle relevante informatie

[ afbeelding ]
Mooi dat van die zonnecollector. Heb hier ook zo'n ding staan maar kan alleen op de unit zelf aflezen hoe warm de collector en zonneboiler is.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_185231984
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 10:47 schreef Patroon het volgende:

[..]

Mooi dat van die zonnecollector. Heb hier ook zo'n ding staan maar kan alleen op de unit zelf aflezen hoe warm de collector en zonneboiler is.
Ik heb dan ook 100 euro extra betaald om een controller te hebben die je op afstand kan aflezen :)
pi_185232059
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 11:22 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik heb dan ook 100 euro extra betaald om een controller te hebben die je op afstand kan aflezen :)
welke is dat dan?
pi_185232436
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 10:43 schreef MaGNeT het volgende:
Er komt uit het noorden wéér bewolking aan }:|
Ook vandaag lijkt het geen record dag te worden.
Update: het lijkt dat de meeste bewolking oplost voor het aan land komt

*O*
pi_185232604
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 11:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Update: het lijkt dat de meeste bewolking oplost voor het aan land komt

*O*
:D

Als die panelen 1x liggen doet de zon de rest wel. Het heeft dan echt geen zin om elke minuut te kijken of het een record wordt ofzo, je hebt er 0 invloed op. 8-)
Maar ik kan 't mis hebben...
  Moderator maandag 25 februari 2019 @ 11:54:30 #234
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185232643
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 10:47 schreef Patroon het volgende:

[..]

Mooi dat van die zonnecollector. Heb hier ook zo'n ding staan maar kan alleen op de unit zelf aflezen hoe warm de collector en zonneboiler is.
Een zonnecollector/zonneboiler; wat is daar eigenlijk de ideale oriëntatie van ? Is dat ook gewoon pal op zuid ?
  maandag 25 februari 2019 @ 11:58:51 #235
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_185232756
Hier zijn we ook bezig met zonnepanelen voor op het platte dak. Vol op het Zuiden, geen schaduw en we kunnen 14 stuks kwijt. Nu is het alleen nog de vraag of we voor een Goodwe of Solaredge omvormer gaan. Het scheelt aanzienlijk in prijs... Wat raden jullie aan qua merk? Natuurlijk heeft die Solaredge meer functies maar daar betaal je ook naar. Echter het gaat ons uiteindelijk om het rendement.
  maandag 25 februari 2019 @ 12:24:37 #236
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_185233193
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 18:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

¤1,10 per Wp (excl. BTW) lijkt me gezien een mix van schuin / plat dak een prima prijs.

In een "normale" situatie met weinig schaduw zou ik geen SolarEdge adviseren maar in jouw situatie lijkt het me een goede oplossing. Alles kan dan mooi in 1 string.
Stel dat je 6 en 7 panelen in een eigen string zou hebben op een normale omvormer, dan zit je wel wat laag met je opstartspanning / mppt.

De combinatie van optimizers, panelen en omvormer klopt ook.
Even hier op inhaken. Jij adviseert geen SolarEdge met weinig schaduw? (zie mijn post hier boven).
pi_185233393
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 12:24 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Even hier op inhaken. Jij adviseert geen SolarEdge met weinig schaduw? (zie mijn post hier boven).
Nee, tenzij je verzot bent op statistieken.
Puur voor het geld kan je er beter meer (of betere qua Wp) panelen voor leggen.

Op een plat dak kunnen betere panelen sowieso sneller uit omdat het montagemateriaal vaak duur is en je dan soms goedkoper uit bent met minder panelen met hogere opbrengst per paneel.
Omslagpunt zal je zelf moeten berekenen.
pi_185233527
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 11:54 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een zonnecollector/zonneboiler; wat is daar eigenlijk de ideale oriëntatie van ? Is dat ook gewoon pal op zuid ?
Lijkt mij wel.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_185233780
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 11:25 schreef tupper het volgende:

[..]

welke is dat dan?
De Resol SLT

quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 11:54 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een zonnecollector/zonneboiler; wat is daar eigenlijk de ideale oriëntatie van ? Is dat ook gewoon pal op zuid ?
Pal zuid. Maar met een maar... als je heatpipes hebt, en op een plat dak, dan kan die vanaf de eerste zonnestralen al opwarmen. Ook zon vanaf de "achterkant" wordt meegenomen. In principe 360 graden, als de hoek vande buizen maar groot genoeg is.
pi_185252303
Nadeel van heatpipes is wel dat je in de zomer op een gegeven moment genoeg warm water hebt en dan gaan ze stagneren.
Je kan die energie die je overhoudt op een mooie dag niet terugleveren of op een andere manier ten gelde maken.

Ik zou er dus niet teveel leggen, stroom van zonnepanelen kan je altijd nog terugleveren aan het net.

Eind jaren '90, toen je zonneboilers in opkomst zag (vooral toen ze vergunningvrij werden) was dat een ander verhaal. Zonnepanelen waren toen vaak maar 90Wp en heel duur. Dus dan was een zonneboiler veel rendabeler.
pi_185253151
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 12:28 schreef MaGNeT het volgende:
Nadeel van heatpipes is wel dat je in de zomer op een gegeven moment genoeg warm water hebt en dan gaan ze stagneren.

Waar komt die angst toch vandaan? Als de ratio van #heatpipes vs #liter boiler goed is afgestemd op het verbruik, dan heb je geen last van stagneren. Bij ons is dat 2 dagen gebeurt vorig jaar, toen we 3 weken op vakantie waren. En zelfs als het gaat stagneren.. en dan? daar is het systeem op ontworpen.

Het doet me zo erg denken aan de onterecht negatieve verhalen omtrent warmtepompen...

quote:
Je kan die energie die je overhoudt op een mooie dag niet terugleveren of op een andere manier ten gelde maken.
Een opgewarmde buffer kan je nog een paar dagen gratis mee douchen. Handig voor als er regenachtige dagen zijn.

quote:
Ik zou er dus niet teveel leggen, stroom van zonnepanelen kan je altijd nog terugleveren aan het net.

Eind jaren '90, toen je zonneboilers in opkomst zag (vooral toen ze vergunningvrij werden) was dat een ander verhaal. Zonnepanelen waren toen vaak maar 90Wp en heel duur. Dus dan was een zonneboiler veel rendabeler.
Te veel is inderdaad niet goed nee. Dan gaat het rendement/terugverdientijd ook flink achteruit. Maar dat geldt ook in mate voor zonnepanelen, als het totale opwek meer is dan het te salderen jaarverbruik. Dan verkoop je de stroom ook tegen dumpprijzen.

Met zonneboilers is het dan ook veel trickier om te voorspellen of het "rendabel" is. Voor mij is dat wel het geval gelukkig: https://bertha15.wordpres(...)elen-vs-zonneboiler/

[ Bericht 1% gewijzigd door athlonkmf op 26-02-2019 13:36:10 ]
pi_185253417
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 13:27 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Waar komt die angst toch vandaan? Als de ratio van #heatpipes vs #liter boiler goed is afgestemd op het verbruik, dan heb je geen last van stagneren. Bij ons is dat 2 dagen gebeurt vorig jaar, toen we 3 weken op vakantie waren. En zelfs als het gaat stagneren.. en dan? daar is het systeem op ontworpen.

Het doet me zo erg denken aan de onterecht negatieve verhalen omtrent warmtepompen...

[..]

Een opgewarmde buffer kan je nog een paar dagen gratis mee douchen. Handig voor als er regenachtige dagen zijn.

[..]

Te veel is inderdaad niet goed nee. Dan gaat het rendement/terugverdientijd ook flink achteruit. Maar dat geldt ook in mate voor zonnepanelen, als het totale opwek meer is dan het te salderen jaarverbruik. Dan verkoop je de stroom ook tegen dumpprijzen.

Met zonneboilers is het dan ook veel trickier om te voorspellen of het "rendabel" is. Voor mij is dat wel het geval gelukkig: https://bertha15.wordpres(...)elen-vs-zonneboiler/
Inderdaad, hier ook erg tevreden met mijn 175L zonneboiler. Het is niet veel, maar kan vanaf april t/m september nagenoeg elke avond en ochtend gratis douchen. Het salderen heeft er geen invloed op en het is gewoon een fijn gevoel dat wij warm water hebben waar geen stroomnet of gas aan te pas is gekomen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_185253657
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 13:41 schreef Patroon het volgende:

[..]

Inderdaad, hier ook erg tevreden met mijn 175L zonneboiler. Het is niet veel, maar kan vanaf april t/m september nagenoeg elke avond en ochtend gratis douchen. Het salderen heeft er geen invloed op en het is gewoon een fijn gevoel dat wij warm water hebben waar geen stroomnet of gas aan te pas is gekomen.
Nou ja.. de pomp en controller verbruiken wel stroom...

Sowieso is de bezuiniging met onze zonneboiler wat ingewikkeld. Het water wordt ook gebruikt voor de wasmachine en helpt soms ook mee met de warmtepomp.
  dinsdag 26 februari 2019 @ 14:16:23 #244
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_185254067
Ik ben aan het oriënteren voor zonnepanelen op ons dak. We hebben een zadeldak, waarop op het ZZO zo'n 16 panelen kunnen (hellingshoek zo'n 45 graden). Door schaduw (en het monitoren) overwegen we een systeem met SolarEdge optimizers.

Zou het zinnig zijn om op het NNW-dakvak nog een aantal panelen extra te leggen, om de opbrengst over een langer deel van de dag en op bewolkte dagen te ondersteunen?

Uit het instralingsdiagram lijken panelen die NNW/45graden zijn georiënteerd nog steeds zo'n 50% a 55% rendement op te kunnen leveren. Is dat t.o.v. van het piekvermogen, of is dat over de complete dag-cyclus? edit: gevonden; dat is een percentage van de jaaropbrengst tov optimaal.

@MaGNeT, hoe doen jouw Noord-panelen het over een dag? Heb jij diagrammetjes van hoe een Noord-paneel zich gedraagd tov een Zuid-paneel?
pi_185254645
quote:
5s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 14:16 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik ben aan het oriënteren voor zonnepanelen op ons dak. We hebben een zadeldak, waarop op het ZZO zo'n 16 panelen kunnen (hellingshoek zo'n 45 graden). Door schaduw (en het monitoren) overwegen we een systeem met SolarEdge optimizers.

Zou het zinnig zijn om op het NNW-dakvak nog een aantal panelen extra te leggen, om de opbrengst over een langer deel van de dag en op bewolkte dagen te ondersteunen?

Uit het instralingsdiagram lijken panelen die NNW/45graden zijn georiënteerd nog steeds zo'n 50% a 55% rendement op te kunnen leveren. Is dat t.o.v. van het piekvermogen, of is dat over de complete dag-cyclus? edit: gevonden; dat is een percentage van de jaaropbrengst tov optimaal.

@:MaGNeT, hoe doen jouw Noord-panelen het over een dag? Heb jij diagrammetjes van hoe een Noord-paneel zich gedraagd tov een Zuid-paneel?
Nu nog waardeloos, vergeet ook niet dat ze 34 jaar geleden nog een Elfstedentocht reden rond deze tijd :P

April tot september krijgen ze hier wel aardig wat licht eind van de dag en dan moeten ze het verdienen.

Als het bewolkt is doen ze het in alle richtingen even goed (slecht) dus dan is het een mooie aanvulling op standby verbruik compensatie.

In februari deden ze maar 10% van zuid maar dat kwam vooral door de hoge opbrengst van zuid door de recente zonnige dagen.
  dinsdag 26 februari 2019 @ 15:24:51 #246
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_185255105
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 14:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nu nog waardeloos, vergeet ook niet dat ze 34 jaar geleden nog een Elfstedentocht reden rond deze tijd :P
We waren toevallig van de week foto's aan het terug kijken. Vorig jaar hebben we op 26 februari ook nog geschaatst met onze kinderen :X
quote:
April tot september krijgen ze hier wel aardig wat licht eind van de dag en dan moeten ze het verdienen.
Ai, dat is een goed punt! We wonen tegenover een flat; in de zomer verdwijnt daar in het begin van de avond de zon achter. Ik ben bang dat daardoor dat rendement van 50% niet haalbaar is...
pi_185255188
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 15:24 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

We waren toevallig van de week foto's aan het terug kijken. Vorig jaar hebben we op 26 februari ook nog geschaatst met onze kinderen :X

[..]

Ai, dat is een goed punt! We wonen tegenover een flat; in de zomer verdwijnt daar in het begin van de avond de zon achter. Ik ben bang dat daardoor dat rendement van 50% niet haalbaar is...
Ja, dat kan wel aardig in je rendement hakken inderdaad.

Voor bewolkte dagen maakt het weinig uit maar zodra je harde schaduwen krijgt hobbelt het rendement wel de heuvel af ;)

Is 16 het absolute maximum op zuid/zuid-oost? Ik heb er hier ook 25 op weten te frotten, ondanks 2 dakkapellen :P

Dit is overigens ook zuid/zuid-oost:



[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-02-2019 15:38:14 ]
  dinsdag 26 februari 2019 @ 15:43:03 #248
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185255504
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 13:41 schreef Patroon het volgende:
Inderdaad, hier ook erg tevreden met mijn 175L zonneboiler. Het is niet veel, maar kan vanaf april t/m september nagenoeg elke avond en ochtend gratis douchen. Het salderen heeft er geen invloed op en het is gewoon een fijn gevoel dat wij warm water hebben waar geen stroomnet of gas aan te pas is gekomen.
Ik heb jaren lang een Agpo gehad. Die stond voor ik denk 100 euro te koop. Een demo model.
Installatie supersimpel en toch 15 jaar lol van gehad. Toen hij kapot was ben ik overgestapt op een warmtepomp boiler een paar jaar geleden.

De volle prijs was ergens rond de 1000 euro of zo.
Of het dan ook rendabel was weet ik niet. Maar die 100 euro had ik er vlot uit.
In de maanden mei-september is het systeem perfect!
Tot nooit .......
pi_185257399
Je ziet wel dat de dagen nu wat langer worden, er valt nog wel een schaduw van de woning van de buren over de panelen rechts maar over een paar weken staat de zon al wat hoger en zou die schaduw er niet moeten zijn.

Dit was 17:04 uur:

  dinsdag 26 februari 2019 @ 17:18:49 #250
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185257512
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 15:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, dat kan wel aardig in je rendement hakken inderdaad.

Voor bewolkte dagen maakt het weinig uit maar zodra je harde schaduwen krijgt hobbelt het rendement wel de heuvel af ;)

Is 16 het absolute maximum op zuid/zuid-oost? Ik heb er hier ook 25 op weten te frotten, ondanks 2 dakkapellen :P

Dit is overigens ook zuid/zuid-oost:

[ afbeelding ]
naaaaahh, dákkapel? :P als ik daar rechtop in ga staan moeten ze me uitzagen _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')