En ik 7e qua dagopbrengstquote:Op maandag 11 februari 2019 15:53 schreef Patroon het volgende:
https://pvoutput.org/liveteam.jsp?o=gss&d=desc&tid=426
Bam 2e nu
35k lekker man! Ik pak op topdagen 25k met 3400wpquote:Op maandag 11 februari 2019 15:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En ik 7e qua dagopbrengst
Efficiëntie zoek ik maar niet op...
Ja, knalt wel lekker door zo, >100kWh moet ook nog wel lukken in mei / juni.quote:Op maandag 11 februari 2019 15:56 schreef Patroon het volgende:
[..]
35k lekker man! Ik pak op topdagen 25k met 3400wp
quote:Op maandag 11 februari 2019 18:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Op verzoek van Magnet hebben we de Romeinse cijfers in de topic titel verwijderd.
Dit werkten niet helemaal optimaal, en sommige reeksen waren nooit mee veranderd qua nummering.
Dit is dus nu deeltje 20
Zit al 5 jaar in de business maar heb geen idee waar dit over gaat of hoe het werkt. Misschien omdat systemen nu offline zijn?quote:Op maandag 11 februari 2019 15:53 schreef Patroon het volgende:
https://pvoutput.org/liveteam.jsp?o=gss&d=desc&tid=426
Bam 2e nu
Efficiëntie van de set, uitgedrukt in aantal Wh per Wp op het dakquote:Op maandag 11 februari 2019 18:50 schreef bambino het volgende:
[..]
Zit al 5 jaar in de business maar heb geen idee waar dit over gaat of hoe het werkt. Misschien omdat systemen nu offline zijn?
Ken PVOutput wel, maar alleen voor je zelf.
Op Tweakers vinden ze het leuk om de setjes qua efficiëntie met elkaar te vergelijken. Het zegt natuurlijk niets, want als het 1x ligt heb je er nog 0% invloed opquote:Op maandag 11 februari 2019 18:50 schreef bambino het volgende:
[..]
Zit al 5 jaar in de business maar heb geen idee waar dit over gaat of hoe het werkt. Misschien omdat systemen nu offline zijn?
Ken PVOutput wel, maar alleen voor je zelf.
Tweakers he, er zit een paar steekjes bij ons losquote:Op dinsdag 12 februari 2019 09:12 schreef Patroon het volgende:
[..]
Op Tweakers vinden ze het leuk om de setjes qua efficiëntie met elkaar te vergelijken. Het zegt natuurlijk niets, want als het 1x ligt heb je er nog 0% invloed op
Wat ik ook niet snap ik mensen die elke dag op tweakers in een bepaald topic posten wat hun opbrengst was...ik kijk regelmatig even naar de opbrengst, maar zie er geen meerwaarde in om dat dagelijks te vermelden op een forum...
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1894109
Dát snap ik wel, maar als ik op de link klik zie ik "systemen zijn offline".quote:Op maandag 11 februari 2019 23:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Efficiëntie van de set, uitgedrukt in aantal Wh per Wp op het dak
Live scores gerangschikt op efficiency kan je idd alleen zien als actuele score en niet achteraf. Tenzij je donateur bent van PVoutput.quote:Op dinsdag 12 februari 2019 10:18 schreef bambino het volgende:
[..]
Dát snap ik wel, maar als ik op de link klik zie ik "systemen zijn offline".
Ik weet niet hoe ik terug kan kijken op vandaag waar jij dan 2e zou staan.
Als ik nu klik zie ik 2 mensen boven aan die bizar veel hebben. Die 2e is stuk, want kWh opbrengst staat op hetzelfde getal.
Die 1e klopt niet, die begint al bij 10kWh opgewekt als het systeem opstart.
?quote:Op dinsdag 12 februari 2019 10:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Tweakers he, er zit een paar steekjes bij ons los
Hehe..ik lees er wel regelmatig, maar ben zelf niet zo'n tweaker. Ben daar met mijn zonnepanelen destijds wel goed geholpen!quote:Op dinsdag 12 februari 2019 11:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik ben lid van Tweakers.net en ik tweak aardig wat af.
Dus ik reken mezelf tot Tweaker
Zal ook wat van de regio afhangen denk ik. Mijn installateur mag ik niet aanraden van hem, hij verzuipt in het werkquote:Op dinsdag 12 februari 2019 13:05 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik ben ook maar begonnen met offertes aanvragen voor ons dak. Heeft iemand nog tips met bedrijven die goede deals hebben? Imholz ken ik al
Ik zit in zuid-oost Brabantquote:Op dinsdag 12 februari 2019 13:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zal ook wat van de regio afhangen denk ik. Mijn installateur mag ik niet aanraden van hem, hij verzuipt in het werk
Solar Bouwmarkt doet ook installaties, mogelijk kan je daar ook een offerte krijgen en het laten installeren (daar hebben ze vaste tarieven voor). Ze zijn niet te gek duur en je bent flexibel in de keuzes van wat je op je dak wil.
Echt... Ik heb juist alleen maar goede dingen over dat bedrijf gehoord.quote:Op dinsdag 12 februari 2019 14:14 schreef Patroon het volgende:
Slechte ervaring met Imholz. Hij deed ons een scherpe offerte en toen een andere partij (die tevens hier uit de buurt kwam) daar nog onder ging en ik hem vertelde dat ik het niet ging doen, kreeg ik verwensingen naar mijn hoofd waar de honden geen brood van lusten.
Nee, nog niet.quote:Op dinsdag 12 februari 2019 15:06 schreef Audreyoot het volgende:
De panelen liggen er nu een jaar op en hebben 6,3 MWh opgebracht ipv de verwachtte 5,8![]()
Heeft er iemand hier al eigenlijk zo'n thuisaccu?
Ja ik las ergens dat er ook al betere accu's van 3k zijn, maar nu zeker nog niet rendabel nee. Bedoelde dan ook meer ná de afschaffing salderenquote:Op dinsdag 12 februari 2019 15:20 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, nog niet.
¤7000 uitgeven om ¤200 per jaar te besparen is niet zo rendabel
En zolang we kunnen salderen is de besparing zelfs ¤0
Mooie opbrengstAlles op zuid, verwacht ik?
Ik heb Imholz de boel laten doen hier, ook in ZO-Brabant. Naar volle tevredenheidquote:Op dinsdag 12 februari 2019 14:33 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik zit in zuid-oost Brabant![]()
En dankjewel ik ga naar solar kijken
Gister ook een nieuw record voor 2019.quote:Op donderdag 14 februari 2019 13:41 schreef MaGNeT het volgende:
Vandaag lijkt wel de hoogste opbrengst van 2019 (tot nu toe) te worden.
Zit al op 30kWh en we hebben nog enkele uurtjes licht voor de boeg
Nicequote:Op vrijdag 15 februari 2019 09:07 schreef Patroon het volgende:
[..]
Gister ook een nieuw record voor 2019.
Mijn beste dag tot nu toe is 1 juni 2017 geweest (2018 een groot deel niet gelogd, wegens een storing). 26.594kwh was de opbrengst toen, goed voor 7.822kWh/kW. Benieuwd of ik dit jaar dat weer kan doorbreken.
Wanneer ik 2700wp erbij leg op de uitbouw zal het niet zo moeilijk worden..
Nee 9x 300wp.quote:
Vooralsnog geen reactie van dat bedrijf mogen ontvangen dus we zullen zien.quote:Op woensdag 13 februari 2019 00:41 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik heb Imholz de boel laten doen hier, ook in ZO-Brabant. Naar volle tevredenheid
En anders nog wat in andere richtingen leggen, dan past er nog wel meer op de omvormer zónder aftoppen en ook goed voor je eigen verbruikquote:Op vrijdag 15 februari 2019 10:10 schreef Patroon het volgende:
[..]
Nee 9x 300wp.
Ik heb nu 3400wp op het dak maar de omvormer kan 5000wp aan. Dus ga er wat bijleggen. Hij zal dan in de zomer wat aftoppen, maar mijn winter dagverbruik kan zo wel beter worden afgedekt.
Klopt. Maar zolang het salderen mogelijk is, is alles volledig op zuid het beste. Ik kan daarna altijd nog verplaatsen naar een oost-west opstelling.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 16:36 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En anders nog wat in andere richtingen leggen, dan past er nog wel meer op de omvormer zónder aftoppen en ook goed voor je eigen verbruik
Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen![]()
Poeh de rook uit je omvormer?quote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:34 schreef MaGNeT het volgende:
Vandaag net door de 50kWh grens gegaan, beste dag van 2019 ook.
Bijna perfect gladde parabool, geen wolk gezien vandaag
In mei-juni-juli moet dat nog wel ruim 2x hoger kunnen, oost en noord doen nu nog maar amper mee, zon staat ook nog laag en heeft relatief weinig kracht.
quote:
Vandaag 16,5 kWh met een perfecte parabool. Hebben jullie er ook 'last' van dat je op dit soort dagen meer over uitbreidingsplannen van je systeem nadenkt?quote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:34 schreef MaGNeT het volgende:
Vandaag net door de 50kWh grens gegaan, beste dag van 2019 ook.
Bijna perfect gladde parabool, geen wolk gezien vandaag
In mei-juni-juli moet dat nog wel ruim 2x hoger kunnen, oost en noord doen nu nog maar amper mee, zon staat ook nog laag en heeft relatief weinig kracht.
Ik denk er wel eens aan maar heb geen dak meer overquote:Op vrijdag 15 februari 2019 18:38 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Vandaag 16,5 kWh met een perfecte parabool. Hebben jullie er ook 'last' van dat je op dit soort dagen meer over uitbreidingsplannen van je systeem nadenkt?
Nee niet echt. Enige plek waar we hooguit nog wat panelen kwijt zouden kunnen op ons schuurtje denk ikquote:Op vrijdag 15 februari 2019 18:38 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Vandaag 16,5 kWh met een perfecte parabool. Hebben jullie er ook 'last' van dat je op dit soort dagen meer over uitbreidingsplannen van je systeem nadenkt?
En ondertussen staat hun geld wel 0.25% te happen op de spaarrekening, waar de Belastingdienst dan ook nog eens een negatief resultaat van weet te makenquote:Op vrijdag 15 februari 2019 19:08 schreef Patroon het volgende:
Denken jullie ook altijd bij perfecte dagen zonder panelen waarom die bewoners daar geen zonnepanelen opgooien? Kan daar soms echt niet bij.
zijn die mini systemen met 2 panelen die je op een stopcontact kunt aansluiten kwalitatief redelijk? Dat zou iets voor de schuur kunnen zijnquote:Op vrijdag 15 februari 2019 19:06 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Nee niet echt. Enige plek waar we hooguit nog wat panelen kwijt zouden kunnen op ons schuurtje denk ik
Ik begreep dat die niet meer in een stopcontact mochten maar mss nog wel rechtstreeks op de groep indien <600Watt?quote:Op vrijdag 15 februari 2019 19:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
zijn die mini systemen met 2 panelen die je op een stopcontact kunt aansluiten kwalitatief redelijk? Dat zou iets voor de schuur kunnen zijn
"Ja maar... Zonnepanelen worden komende jaren steeds beter en goedkoper. Als ik nu investeer dan heb ik over 10 jaar verouderde panelen"quote:Op vrijdag 15 februari 2019 19:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En ondertussen staat hun geld wel 0.25% te happen op de spaarrekening, waar de Belastingdienst dan ook nog eens een negatief resultaat van weet te maken
M'n buren hebben in december 16 panelen op zuid laten leggen en m'n buurman stuurde vandaag een appje met 22,5kWh opgewektPerfect dak voor solar, hij heeft er ook nog eens geen dakkapellen op.
Leuk project voor de lente / zomerquote:Op vrijdag 15 februari 2019 19:22 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
"Ja maar... Zonnepanelen worden komende jaren steeds beter en goedkoper. Als ik nu investeer dan heb ik over 10 jaar verouderde panelen"
Intussen zou je met die verouderde panelen over 10 jaar al je investering hebben terugverdiend en al een paar jaar pure winst draaien.
Ik moet ooit nog eens de schuur vol leggen. Alleen vrees ik dat er dan iets aan de draagkracht van het dak gedaan moet worden.
Eerst sparen en het project "woonhuis" afrondenquote:Op vrijdag 15 februari 2019 19:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Leuk project voor de lente / zomer
Dat is wellicht een leuke overweging voor over een tijdje inderdaad, maar we moeten eerst alle elektra in de schuur nog goed laten doen aangezien vorige bewoners het leuk vonden om daar creatieve onveilige constructies te makenquote:Op vrijdag 15 februari 2019 19:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
zijn die mini systemen met 2 panelen die je op een stopcontact kunt aansluiten kwalitatief redelijk? Dat zou iets voor de schuur kunnen zijn
Ik vraag aan dat soort mensen wanneer ze voor het laatst een nieuwe badkamer of keuken hebben gekocht en daarbij ook gevraagd hebben wat de terugverdientijd van die investering isquote:Op vrijdag 15 februari 2019 19:22 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
"Ja maar... Zonnepanelen worden komende jaren steeds beter en goedkoper. Als ik nu investeer dan heb ik over 10 jaar verouderde panelen"
Intussen zou je met die verouderde panelen over 10 jaar al je investering hebben terugverdiend en al een paar jaar pure winst draaien.
Ik moet ooit nog eens de schuur vol leggen. Alleen vrees ik dat er dan iets aan de draagkracht van het dak gedaan moet worden.
Ik vraag liever waarom ze al jaren een computer en tv hebben. Ook die worden 'elk jaar' beter, goedkoper en zuiniger.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 19:51 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik vraag aan dat soort mensen wanneer ze voor het laatst een nieuwe badkamer of keuken hebben gekocht en daarbij ook gevraagd hebben wat de terugverdientijd van die investering is.
Vandaag 11,1 kWh. Dit soort dagen mogen wel vaker de komende periode.
Kun je nog lang wachten. De terugverdientijd is nu nog zo'n 30 jaar meen ik.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 19:28 schreef Dementor het volgende:
Nu nog wachten op een redelijke thuisaccu..
Ongeveer, en gaat in ná einde salderen.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 20:08 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Kun je nog lang wachten. De terugverdientijd is nu nog zo'n 30 jaar meen ik.
Lmao, we gaan die thuisaccu / opslag veel sneller groter en goedkoper krijgen dan wij kunnen vermoeden.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 20:08 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Kun je nog lang wachten. De terugverdientijd is nu nog zo'n 30 jaar meen ik.
Daar ben ik ook van overtuigd, zoveel zelfs dat ik denk dat de "waterstof economie" al dood is voor hij is geboren...quote:Op vrijdag 15 februari 2019 20:29 schreef Dementor het volgende:
[..]
Lmao, we gaan die thuisaccu / opslag veel sneller groter en goedkoper krijgen dan wij kunnen vermoeden.
Zowel de auto als de ruimtevaart industrie is naarstig op zoek naar een antwoord op energieopslag.
Ik niet, heb nog veel vertrouwen in waterstof. Die accu zou tegen 2030 wel rendabel kunnen zijn, maar dat duurt dus nog lang.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 20:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Daar ben ik ook van overtuigd, zoveel zelfs dat ik denk dat de "waterstof economie" al dood is voor hij is geboren...
Er is nog nooit zoveel geld en tijd aan de ontwikkeling van betere batterijen besteed als nu.
Maar voorlopig nog even niet2025 verwacht ik dat de echte prijsdoorbraak komt, onder de $50 per kWh (puur de prijs voor de cellen).
Dan wordt tussen 2025 en 2030 een "powerwall" / thuis-accu rendabel.
quote:Op vrijdag 15 februari 2019 21:41 schreef Legwieh het volgende:
Vandaag de offerte getekend voor 31 zonnepanelen van dwecg, 300wp. Nu nog een weekje of 6 wachten tot installatie.
Salderen afschaffen is juridisch pas haalbaar als iedere elektra aansluiting een meter met apart telwerk voor teruglevering heeft. Zolang er nog ferrarismeters zijn die kunnen terugdraaien, creëert de overheid een ongelijkheid in belastingheffing tussen mensen met een oude en een nieuwe elektra meter. Er hoeft maar één groepje 'belanghebbenden' te gaan procederen en de afschaffing van de salderingsregeling zal worden teruggefloten totdat gegarandeerd kan worden dat iedereen gelijk belast zal worden.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 21:06 schreef Patroon het volgende:
Mijn verwachting is dat het salderen net zo lang vooruit wordt geschoven tot de batterijen betaalbaar worden. De afschaffing van het salderen zal dan net het laatste zetje zijn.
Die aantallen maken mij jaloers. Ik heb nu 9x300Wp op zuidoost. Noordwest zou ik maximaal 4 panelen kwijt kunnen, maar daar heb ik zomers na 19-19u30 al schaduw, dus profiteer ik weinig van de ondergaande zon.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 21:41 schreef Legwieh het volgende:
Vandaag de offerte getekend voor 31 zonnepanelen van dwecg, 300wp. Nu nog een weekje of 6 wachten tot installatie.
17 panelen liggen op het platte dak, 10 op een laag schuin dakje ervoor (alle 27 op zuid) en vier stuks liggen op oost.quote:
Op een mooie zonnige dag zie je bij jou straks ook 2 medewerkers van de netbeheerder bij de wijkcentrale klaar staan met brandblussersquote:Op zaterdag 16 februari 2019 09:33 schreef Legwieh het volgende:
[..]
17 panelen liggen op het platte dak, 10 op een laag schuin dakje ervoor (alle 27 op zuid) en vier stuks liggen op oost.
[ afbeelding ]
Dit gaat komende jaren een groot probleem worden en niet alleen in Noordoost Nederland. In nieuwbouwwijken zijn er nu al regelmatig problemen dat het stroomnet het niet aan kan of erg instabiel wordt door de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 10:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Op een mooie zonnige dag zie je bij jou straks ook 2 medewerkers van de netbeheerder bij de wijkcentrale klaar staan met brandblussers
In onze gasloze, iedereen heeft zonnepanelen, kookt op inductie wijk lijkt het uit vallen van lantarenpalen samen te gaan met het piekmoment waarop iedereen gaat koken. Dit is men nu aan het onderzoeken.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 10:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dit gaat komende jaren een groot probleem worden en niet alleen in Noordoost Nederland. In nieuwbouwwijken zijn er nu al regelmatig problemen dat het stroomnet het niet aan kan of erg instabiel wordt door de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit.
rijswijk buiten?quote:Op zaterdag 16 februari 2019 11:03 schreef laziness het volgende:
[..]
In onze gasloze, iedereen heeft zonnepanelen, kookt op inductie wijk lijkt het uit vallen van lantarenpalen samen te gaan met het piekmoment waarop iedereen gaat koken. Dit is men nu aan het onderzoeken.
Het terugleveren heeft so far nog geen problemen opgeleverd.
😂😂😂quote:Op zaterdag 16 februari 2019 10:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Op een mooie zonnige dag zie je bij jou straks ook 2 medewerkers van de netbeheerder bij de wijkcentrale klaar staan met brandblussers
Plat dak 6x9 ongeveer, geen schaduw.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:12 schreef Zith het volgende:
Wat past er? Zonnepanelen zelf kosten bijna geen drol
Dat kunnen we niet beoordelen met deze info. Wat kun je kwijt? Hoeveel gas verbruik je nu? Hoe oud is je huis?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:04 schreef EasyLife het volgende:
Ik zit ook te denken aan zonnepanelen, ik woon alleen en gebruik 175kwh per maand.
Volgens mijn berekening zou ik dan 10 panelen nodig hebben. Maar in de toekomst wil ik wel graag optimaal gebruik maken van de opgewekte stroom en het liefst ook douchen, koken en verwarmen via stroom.
Dit zodat ik gas compleet kan afsluiten en flink geld kan besparen.
Wat is nu handig? Iets van 16 panelen?
Ik betaal nu 175 euro per maand aan gas en elektra (vooral gas), daar wil ik van af.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:18 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat kunnen we niet beoordelen met deze info. Wat kun je kwijt? Hoeveel gas verbruik je nu? Hoe oud is je huis?
Zonnepanelen kosten wel een paar centen, maar misschien zijn de kosten om helemaal gasloos te gaan nog vele malen hoger.
Beantwoord de vragen eerst eens. Iedereen wil het liefst van zijn vaste lasten af.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:33 schreef EasyLife het volgende:
[..]
Ik betaal nu 175 euro per maand aan gas en elektra (vooral gas), daar wil ik van af.
Wat eventueel ook kan is zonnepanelen en bijvoorbeeld een elektrische verwarming in de 2 kamers waar ik voornamelijk ben.
Dan moet je even verder shoppen, 5k voor 10 panelen Inc installatie is echt te hoog IMOquote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:18 schreef EasyLife het volgende:
[..]
Plat dak 6x9 ongeveer, geen schaduw.
Hoezo kost geen drol, verschil tussen 10 of 16 is 5100 of 7600 euro.
1967quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Beantwoord de vragen eerst eens. Iedereen wil het liefst van zijn vaste lasten af.
Dan lees dit eerst maar eens: https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/energie-verbruik-berekenen/quote:
De datum dat het salderen stopt wordt steeds uitgesteld. De mensen die zich van de eerste opmerkingingen over 'salderen stopt binnenkort' niks hebben aangetrokken en gewoon panelen hebben gekocht hebben hun investering er al voor 80% uit.quote:Op donderdag 21 februari 2019 08:05 schreef EasyLife het volgende:
Hmm, lijkt wel alsof het helemaal niet meer zo interessant is om zonnepanelen aan te schaffen. Helemaal niet als dat salderen straks stopt.
Als er een terugleversubsidie komt blijft het nog steeds interessant.quote:Op donderdag 21 februari 2019 08:05 schreef EasyLife het volgende:
Hmm, lijkt wel alsof het helemaal niet meer zo interessant is om zonnepanelen aan te schaffen. Helemaal niet als dat salderen straks stopt.
Tot 2021. Niet tot en met.quote:Op donderdag 21 februari 2019 08:22 schreef Patroon het volgende:
[..]
Als er een terugleversubsidie komt blijft het nog steeds interessant.
Ik heb ze half 2016 gekocht en waarschijnlijk 2022 eruit. Salderen is nu tot en met 2021 en wordt waarschijnlijk wel weer verlengd.
En ondertussen gaan de energieprijzen omhoog en verdien je alles sneller terug... zal dat het addertje onder het gras zijn, dat de terugverdientijd ook met de subsidieregeling binnen 7 jaar terug verdiend kan worden. Simpelweg belasting verhogen.quote:Op donderdag 21 februari 2019 09:03 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik gok op nog een paar jaar uitstel. Bij de netbeheerders is het werkelijk op alle vlakken een puinhoop.
Dat is niet de adder. Dit wordt al jaren zo geroepen door die puntneus.quote:Op donderdag 21 februari 2019 09:31 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
En ondertussen gaan de energieprijzen omhoog en verdien je alles sneller terug... zal dat het addertje onder het gras zijn, dat de terugverdientijd ook met de subsidieregeling binnen 7 jaar terug verdiend kan worden. Simpelweg belasting verhogen.
Is niet belangrijk of je stroom op kunt wekken voor de warmtepomp. Want anders zijn woningen met een ongunstig dak (in het bos of eenzijdig dak pal noord) de sjaak.quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:35 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dan lees dit eerst maar eens: https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/energie-verbruik-berekenen/
Durf te wedden dat je met 16 panelen nog niet genoeg op kunt wekken om je huis te verwarmen met een warmtepomp. Laat staan de watervoorziening en elektraverbruik algemeen er nog bij.
En vergeet niet, als het salderen straks voorbij is heb je de kW's juist het hardst nodig wanneer de panelen het minste opwekken.
Klopt, maar zonder zonnepanelen schiet je er financieel niet zoveel mee op t.o.v. een gas CV.quote:Op donderdag 21 februari 2019 09:58 schreef Speekselklier het volgende:
De relatie tussen warmtepomp en zonnepanelen ontgaat me eigenlijk
Ook als je geen zonnepanelen kan plaatsen kan je gewoon aan de warmtepomp.
Als je zonnepanelen hebt kan je er gewoon een gasketel in je huis nemen.
Twee aparte systemen die in basis geen relatie hebben.
Daar heb je dan weer gelijk in....quote:Op donderdag 21 februari 2019 11:22 schreef Patroon het volgende:
[..]
Klopt, maar zonder zonnepanelen schiet je er financieel niet zoveel mee op t.o.v. een gas CV.
Dat is misschien ook wel zo. Waarom zou je 5-6k investeren als het niets oplevert op dit moment? Voor een beter milieu misschien, maar zolang de meeste stroom nog grijs is, is dat ook niet het geval.quote:Op donderdag 21 februari 2019 11:33 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Daar heb je dan weer gelijk in....
Twee besparende maatregelen zijn altijd beter dan een.![]()
Maar veel mensen hebben het idee dat het een het ander uitsluit.
Goed advies.quote:Op donderdag 21 februari 2019 08:21 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Maar blijf vooral op je handen zitten en doe niks.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |