abonnement Unibet Coolblue
pi_184915101
Sterker nog men weet tot op heden niet waar stroom vandaan komt, hoe het ontstaat!
pi_184915146
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:49 schreef john2406 het volgende:
Sterker nog men weet tot op heden niet waar stroom vandaan komt, hoe het ontstaat!
quote:
Why do some people say "We really don't know what electricity is." We have Maxwell's equations and we know that conductors have free electrons in their outer shells. So where does this belief come from?

Matthew Sullivan

There are a host of reasons why someone might say “We really don’t know what electricity is.” Some of them are philosophical, some of them are contrarian, some of them are deliberately misleading, and others come from a place of ignorance.

As others have mentioned—and anyone with a three year old will attest—there is essentially no end to the stream of “why” questions that can be asked. Short of God coming down and saying some form of “because I said so” this will always be a problem with natural sciences. From a practical point of view, though, electricity is a poor place to make this argument. Of all theories, none is more fundamental than the modern theory of electricity (QED) and none has shown better agreement between prediction and experiment. If one says that we don’t understand electricity then one would logically conclude that we don’t really understand anything, save perhaps for mathematics. The lights still seem to work regardless.

Another reason for someone to claim that we don’t understand electricity is to stand at odds with the main body of modern science. Almost always someone who makes this sort of claim follows it up with their own theory of electricity. Perhaps that theory is necessitated by some religious objection to modern physics (in particular quantum mechanics but sometimes relativity), or perhaps they just have delusions of grandeur.

The third possibility is that they are saying something they don’t really mean. Who knows why. Possibly for laughs.

bron: https://www.quora.com/Why-do-some-people-say-We-really-dont-know-what-electricity-is-We-have-Maxwells-equations-and-we-know-that-conductors-have-free-electrons-in-their-outer-shells-So-where-does-this-belief-come-from
pi_184915196
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]


[..]

Haha _O-
Vakman pur sang
  zaterdag 9 februari 2019 @ 14:11:21 #204
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_184915533
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:24 schreef Spanky78 het volgende:
Voor auto’s lijkt waterstof en elektrisch de toekomst e hebbben. Voordeel van waterstof is actieradius.
Actieradius is voor de nieuwe generatie BEV allang geen issue meer.
zie bijv. Tesla Model 3, Hyundai Kona, Kia e-Niro.

Daarnaast is het ook nog eens schreeuwend duur reken op 70 euro voor een volle tank waar je 600km mee kan rijden, moet je een dure brandstof cel onderhouden en is er geen infrastructuur.

De levensduur brandstofcel laat (nog) te wensen over. Na zo'n 3.000 bedrijfsuren is het ding kapot. De brandstofcel zal dus niet langer functioneren boven de 150.000 km :')

Ter vergelijk, 600km rijden kost je met een C segment BEV:

22 euro aan de thuislader
of
0 euro aan de thuislader bij eigen zonnepanelen.
10 euro bij de bedrijfsaansluiting
50 euro aan de snellader,

[ Bericht 7% gewijzigd door Revolution-NL op 09-02-2019 14:25:43 ]
pi_184915557
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:11 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Actieradius is voor de nieuwe generatie BEV allang geen issue meer.
zie bijv. Tesla Model 3, Hyundai Kona, Kia e-Niro.

Daarnaast is het ook nog eens schreeuwend duur reken op 70 euro voor een volle tank waar je 600km mee kan rijden, moet je een dure brandstof cel onderhouden en is er geen infrastructuur.
En vergeet niet het zeldzame platina voor de brandstofcel ;)
pi_184915611
katalysator, die heeft men niet meer nodig en daar zit het in!
  zaterdag 9 februari 2019 @ 14:27:43 #207
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184915824
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:49 schreef john2406 het volgende:
Sterker nog men weet tot op heden niet waar stroom vandaan komt, hoe het ontstaat!
The question of all life...... en hoe dieper je graaft hoe vreemder het ontstaan der dingen (en leven) wordt. Onze kennis is hooguit een voortschrijdend model van hoe het ongeveer lijkt te werken.
//--//

Kern van de discussie hier is wel dat elektriciteit de hoogwaardige energievorm is die het veelzijdigst inzetbaar is voor onze behoeften. Elektriciteit (aan)maken (en bewaren) gaat ten koste van een zeker rendement. Elektriciteit gebruiken cq. converteren naar laagwaardige energievormen, is alleen zinnig wanneer er geen andere (laagwaardige) middelen voor handen zijn.
Dus warmtepomp & elektrische auto is prima mits je geen brandstof(versie) voor handen hebt (of dat wil hebben).

Wat ik ook merk dat (mijn) perceptie van energiewaarden soms wat uit balans gaan.
Alles heeft een zekere energiecapaciteit, de vorm en het gebruiksdoel daarvan bepaalt dan het (optimale) rendement.
Met elektriciteit je huis verwarmen is minder efficiënt dan te doen met gas verbranden. Is er geen gas, dan is een warmtepomp een tussenoplossing die bij lagere temperaturen, minder renderen.

Ga je vanuit elektriciteit, moeizaam H2 gas maken met als doel ruimte/volume verwarmen; is dat letterlijk water naar de zee dragen. Je kan dan beter een (infrarood)warmtestraler voeden met elektriciteit.
Wanneer je doel is, het zelf warm te hebben, kan je ook overwegen om je kleding te verwarmen, kleiner volume dan je huis en dus ook minder energie nodig.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 9 februari 2019 @ 14:30:41 #208
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184915889
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:40 schreef john2406 het volgende:

[..]

Klopt maar stroom kan men niet opslaan, tenzij accu.
Wat een argument.

Benzine kan men ook niet opslaan, tenzij tank.
Huilen dan.
pi_184915903
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:27 schreef Vallon het volgende:

[..]

The question of all life...... en hoe dieper je graaft hoe vreemder het ontstaan der dingen (en leven) wordt. Onze kennis is hooguit een voortschrijdend model van hoe het ongeveer lijkt te werken.
//--//

Kern van de discussie hier is wel dat elektriciteit de hoogwaardige energievorm is die het veelzijdigst inzetbaar is voor onze behoeften. Elektriciteit (aan)maken (en bewaren) gaat ten koste van een zeker rendement. Elektriciteit gebruiken cq. converteren naar laagwaardige energievormen, is alleen zinnig wanneer er geen andere (laagwaardige) middelen voor handen zijn.
Dus warmtepomp & elektrische auto is prima mits je geen brandstof(versie) voor handen hebt (of dat wil hebben).

Wat ik ook merk dat (mijn) perceptie van energiewaarden soms wat uit balans gaan.
Alles heeft een zekere energiecapaciteit, de vorm en het gebruiksdoel daarvan bepaalt dan het (optimale) rendement.
Met elektriciteit je huis verwarmen is minder efficiënt dan te doen met gas verbranden. Is er geen gas, dan is een warmtepomp een tussenoplossing die bij lagere temperaturen, minder renderen.

Ga je vanuit elektriciteit, moeizaam H2 gas maken met als doel ruimte/volume verwarmen; is dat letterlijk water naar de zee dragen. Je kan dan beter een (infrarood)warmtestraler voeden met elektriciteit.
Wanneer je doel is, het zelf warm te hebben, kan je ook overwegen om je kleding te verwarmen, kleiner volume dan je huis en dus ook minder energie nodig.
Klopt maar wanneer zet men dat ding aan, en is de energie er dan?
Dat is het hele probleem men kan niet opslaan, zonder verlies, en man kan ook niet aanbieden als er vraag is!

Thorium lijkt mij de beste oplossing, totdan behelpen met wat er is?
pi_184915958
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:31 schreef john2406 het volgende:

[..]

Klopt maar wanneer zet men dat ding aan, en is de energie er dan?
Dat is het hele probleem men kan niet opslaan, zonder verlies, en man kan ook niet aanbieden als er vraag is!

Thorium lijkt mij de beste oplossing, totdan behelpen met wat er is?
Thorium is voorlopig een droom.
pi_184915976
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Thorium is voorlopig een droom.
Al het andere niet ook?

De meeste dromen zijn bedrog, maar toen ik wakker werd toen lag ze er nog?
pi_184916007
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:11 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Actieradius is voor de nieuwe generatie BEV allang geen issue meer.
zie bijv. Tesla Model 3, Hyundai Kona, Kia e-Niro.

Daarnaast is het ook nog eens schreeuwend duur reken op 70 euro voor een volle tank waar je 600km mee kan rijden, moet je een dure brandstof cel onderhouden en is er geen infrastructuur.

De levensduur brandstofcel laat (nog) te wensen over. Na zo'n 3.000 bedrijfsuren is het ding kapot. De brandstofcel zal dus niet langer functioneren boven de 150.000 km :')

Ter vergelijk, 600km rijden kost je met een C segment BEV:

22 euro aan de thuislader
of
0 euro aan de thuislader bij eigen zonnepanelen.
10 euro bij de bedrijfsaansluiting
50 euro aan de snellader,
We gaan het zien. Uiteraard is waterstof nog lang biet volwassen, electrisch is al veel meer ingeburgerd. Het is in een directe vergelijking makkelijk winnen voor electrisch. Echter vermoed ik dat het hergebruik van bestaande

De vraag is of de technologie verder kan groeien dan electrisch of dat dat laatste echt de standaard wordt. Zou best kunnen, de beste technologie wint niet altijd.

Je kunt thuis bijvoorbeeld ook water electrolyseren en je auto mee voltanken. Gebruik je de stroom die je oogst als je niet thuis bent en straks voor niets mag leveren aan het net. Het grote voordeel is dat je in waterstof redelijk veel energie kwijt kan per kilo.

Het medium batterij vs waterstof, daar draait het straks wel om. Batterijen liggen nu voor, ben benieuwd of waterstof de inhaalslag nog maakt. Lijkt erop of shell er straks vol op gaat inzetten en er ook zijn oude infrastructuur voor gaat gebruiken.
Whatever...
pi_184916100
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:36 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je kunt thuis bijvoorbeeld ook water electrolyseren en je auto mee voltanken. Gebruik je de stroom die je oogst als je niet thuis bent en straks voor niets mag leveren aan het net. Het grote voordeel is dat je in waterstof redelijk veel energie kwijt kan per kilo.

[..]
Kijk, als je dat vlug leest denk je "oh ja, handig, thuis waterstof produceren, zo in m'n auto, hoppa".

Maar besef dan wel dat die waterstof onder een druk van >700 bar in de brandstofcel geperst wordt om genoeg energiedichtheid te krijgen en dat moet ook nog in meerdere trappen, anders bevriest de boel.

Alleen al de tankinstallatie kost momenteel rond de ¤1,5 miljoen, niet echt geschikt voor "leuk voor thuis". De stroomkosten voor zo'n compressor laat ik dan buiten beschouwing.

En dat terwijl een lader voor je elektrische auto al vanaf zo'n ¤500 verkrijgbaar is.
pi_184916198
Morgen een aflevering van Tegenlicht over waterstof:

https://www.vpro.nl/progr(...)plan-waterstof.html#
  zaterdag 9 februari 2019 @ 14:48:04 #215
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_184916274
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:45 schreef Dutchguy het volgende:
Morgen een aflevering van Tegenlicht over waterstof:

https://www.vpro.nl/progr(...)plan-waterstof.html#
Ziet er als een uitzending met veel big oil partijen aan het woord die opzoek zijn naar een nieuw verdienmodel :'). Wel interessant dus bedankt voor de tip :)

Aan mij verdienen ze eind dit jaar geen stuiver meer gezien ik dan (eindelijk) all electric ben..
/edit: niet helemaal waar, de motoren blijven voorlopig nog fossiel :@ #guiltyplessure
pi_184916499
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:11 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Actieradius is voor de nieuwe generatie BEV allang geen issue meer.
zie bijv. Tesla Model 3, Hyundai Kona, Kia e-Niro.

Daarnaast is het ook nog eens schreeuwend duur reken op 70 euro voor een volle tank waar je 600km mee kan rijden, moet je een dure brandstof cel onderhouden en is er geen infrastructuur.

De levensduur brandstofcel laat (nog) te wensen over. Na zo'n 3.000 bedrijfsuren is het ding kapot. De brandstofcel zal dus niet langer functioneren boven de 150.000 km :')

Ter vergelijk, 600km rijden kost je met een C segment BEV:

22 euro aan de thuislader
of
0 euro aan de thuislader bij eigen zonnepanelen.
10 euro bij de bedrijfsaansluiting
50 euro aan de snellader,
Aan andere kant moet je nog wel veel kosten maken voor een grotere accu. Als je die range maar 3x per jaar nodig hebt is dat best zonde van de afschrijving.

Ik geloof dat er dan nog beste ruimte is voor een techniek die wat inefficiënter is, maar wel goedkoper om in te bouwen voor extra range.
.
pi_184916544
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 23:15 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik kan mij voorstellen, dat stadsverwarming uit diepe aardwarmte in de verdere toekomst ook nog wel een reele optie is.
In Australië hebben ze daar proeven meegedaan. Ze zijn er mee gestopt daar de buizen die de aarde in geslagen zijn verstoppen door het meevoeren van stenen naar boven.

Overigens zijn die buizen peperduur en bepekt houdbaar, iets van 15-20 jaar. Daar hoor je de politiek niet over praten over juist dat wat onder de grond gebeurt ic moet gebeuren. Daar zitten de hoogste kostenposten.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_184916588
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:02 schreef cempexo het volgende:

[..]

In Australië hebben ze daar proeven meegedaan. Ze zijn er mee gestopt daar de buizen die de aarde in geslagen zijn verstoppen door het meevoeren van stenen naar boven.

Overigens zijn die buizen peperduur en bepekt houdbaar, iets van 15-20 jaar. Daar hoor je de politiek niet over praten over juist dat wat onder de grond gebeurt ic moet gebeuren. Daar zitten de hoogste kostenposten.
TH in Aken had ook een leuk plan, echter het ging niet door zoals die het zich gedacht hadden!
pi_184916795
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 21:15 schreef Vallon het volgende:
Het is geen verwijt, zeker niet..... maar door "je" warmtepomp... heb jij geen gas....betaal jij geen gasbelasting (meer) die anderen nog wel of niet-meer-dan-anders, moeten betalen.....
Ik zie de toegevoegde waarde van deze open deur niet? :?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184917089
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:45 schreef Dutchguy het volgende:
Morgen een aflevering van Tegenlicht over waterstof:

https://www.vpro.nl/progr(...)plan-waterstof.html#
Ik schoot in de lach bij het stukje over "schonere waterstof uit aardgas"... CO2 opslaan :') Tsja, dan kan ik het ook...

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-02-2019 16:30:40 ]
pi_184917108
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik schoot in de lag bij het stukje over "schonere waterstof uit aardgas"... CO2 opslaan :') Tsja, dan kan ik het ook...
Eerst maar eens kijken toch?
pi_184917738
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

[..]

haha ik moet hier altijd wel om lachen :o
Het ontkennen hoe elektriciteit wordt gemaakt is wel het toppunt van onzinnigheid wat ik over dit onderwerp hoor. Ik hoor geregeld wel andere onzinnigheid zoals krachtstroom maken met 3 losse fases, staat er stroom op, hoe sla je stroom op en dat automaten direct uitschakelen bij een kleine overbelasting.
Ach mensen willen gewoon meepraten terwijl ze er 0,0 verstand van hebben. Eigenlijk is het verstand negatief over dit onderwerp dan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184917777
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik schoot in de lag bij het stukje over "schonere waterstof uit aardgas"... CO2 opslaan :') Tsja, dan kan ik het ook...
ik hield op dat de deeltjes van waterstof energie kunnen opslaan en transporteren.... _O-

Ik was toch wel nieuwsgierig, maar wat een hoop onzin staat er in dat stukje. Ik had van tegenlicht wel wat meer niveau verwacht dan dat van een amoebe.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 16:21:23 #224
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_184917874
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2019 23:50 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

waterpomp gebruikt stroom, en stroom word nog steeds 90% opgewekt uit fossile brandstoffen. het is kwaad voor kwaad omwisselen
Je vergeet dat warmtepompen grotendeels in nieuwbouwwoningen worden geïnstalleerd. Daar waar een ook een groot deel van de benodigde stroom met zonnepanelen wordt opgewekt.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_184917888
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:21 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Je vergeet dat warmtepompen grotendeels in nieuwbouwwoningen worden geïnstalleerd. Daar waar een ook een groot deel van de benodigde stroom met zonnepanelen wordt opgewekt.
maar in de winter niet....

Ik heb een wp en ik ben overgegaan van mijn huis met gas te verwarmen naar mijn huis te verwarmen op steenkolen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')