In de rest van je post kan ik me redelijk vinden, maar hier zeg je iets wat simpelweg onwaar is. Juíst zonder vooraf vastgestelde kaders en richtlijnen kun je het over moraal hebben. Mét vooraf gestelde kaders en richtlijnen gaat dat bijna niet, aangezien je dan niet bezig bent met het het ontwikkelen van een moreel besef, maar met het versterken van morele gehoorzaamheid.quote:Op maandag 28 januari 2019 09:11 schreef DrParsifal het volgende:
In echt neutraal onderwijs kun je niet spreken over moreel goed en kwaad en wordt het heel lastig om verder te gaan in lesgeven dan taal en rekenen/wiskunde, afgeleiden van beta wetenschappen en logica.
Je kunt het over moraal hebben. Maar een uitspraak als "het doden van mensen buiten de eigen groep is slecht" of "mannen en vrouwen behoren gelijke rechten en mogelijkheden te hebben" zijn al niet neutraal. In plaats van over goed en kwaad moet je dan al gaan spreken over "legaal" en "illegaal". Natuurlijk kan op school geleerd worden om zelf afwegingen te maken over wat goed en slecht is, maar ook dat is moeilijk neutraal te doen.quote:Op maandag 28 januari 2019 10:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In de rest van je post kan ik me redelijk vinden, maar hier zeg je iets wat simpelweg onwaar is. Juíst zonder vooraf vastgestelde kaders en richtlijnen kun je het over moraal hebben. Mét vooraf gestelde kaders en richtlijnen gaat dat bijna niet, aangezien je dan niet bezig bent met het het ontwikkelen van een moreel besef, maar met het versterken van morele gehoorzaamheid.
Hohohoho... Zelfs zonder enige kennis vooraf kun je het er prima over hebben wanneer het doden van mensen slecht is en of het soms, in bepaalde situaties, toch mag. En dat geldt eigenlijk voor alle morele kwesties. Zo'n beetje de kern van de moraalfilosofie.quote:Op maandag 28 januari 2019 10:50 schreef DrParsifal het volgende:
Je kunt het over moraal hebben. Maar een uitspraak als "het doden van mensen buiten de eigen groep is slecht" of "mannen en vrouwen behoren gelijke rechten en mogelijkheden te hebben" zijn al niet neutraal. In plaats van over goed en kwaad moet je dan al gaan spreken over "legaal" en "illegaal". Natuurlijk kan op school geleerd worden om zelf afwegingen te maken over wat goed en slecht is, maar ook dat is moeilijk neutraal te doen.
En die moraalfilosofie is in zichzelf waardevrij? Voor goed en kwaad heb je toch echt iets van een "ideaal" nodig. Met het gevaar van een Godwin argument: Nazis konden tot een behoorlijk consistente visie op goed en kwaad komen, ze leggen de grenzen alleen wat anders dan de meeste mensen nu doen. Sommige radicale dierenrechten activisten leggen de grens weer ergens anders. Op de basisschool waar je kinderen ook deels leert om in een maatschappij te leven kun je dit niet uitwerken, en wordt je noodgedwongen geleerd om vanuit een bepaalde visie te onderwijzen. En laat het dan aan de ouders over om te bepalen of geleerd wordt "varkensvlees eten doen we niet want varkens zijn onrein" of "varkensvlees eten doen we niet, want we doden geen dieren". Zolang er niet geleerd wordt "je moet varkenseters pesten of slaan" kan heel veel.quote:Op maandag 28 januari 2019 10:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hohohoho... Zelfs zonder enige kennis vooraf kun je het er prima over hebben wanneer het doden van mensen slecht is en of het soms, in bepaalde situaties, toch mag. En dat geldt eigenlijk voor alle morele kwesties. Zo'n beetje de kern van de moraalfilosofie.
Hmja, maar dan kom je eigenlijk gewoon terecht bij de heel basale mensenrechten. Het lijkt me dat we die allemaal wel kunnen onderschrijven toch?quote:Op maandag 28 januari 2019 11:11 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
En die moraalfilosofie is in zichzelf waardevrij? Voor goed en kwaad heb je toch echt iets van een "ideaal" nodig.
Vanuit welke visie dan? Als ik de daarvoor benodigde visie moet omschrijven, dan kom ik tot kenmerken als: 'genocide is kwaadaardig' en 'het vernielen van andermans eigendommen deugt niet'. Daar heb je geen specifieke ideologie voor nodig. Daar komt nog bij dat je prima kunt beredeneren waarom je dergelijke zaken al dan niet af zou keuren. Ik zou het vrij eng vinden als de basisveronderstelling is dat mensen dergelijke regels nodig hebben omdat ze zich er anders schuldig aan zouden gaan maken.quote:Met het gevaar van een Godwin argument: Nazis konden tot een behoorlijk consistente visie op goed en kwaad komen, ze leggen de grenzen alleen wat anders dan de meeste mensen nu doen. Sommige radicale dierenrechten activisten leggen de grens weer ergens anders. Op de basisschool waar je kinderen ook deels leert om in een maatschappij te leven kun je dit niet uitwerken, en wordt je noodgedwongen geleerd om vanuit een bepaalde visie te onderwijzen.
Eens. Maar dit is toch juist een argument tegen bijzonder onderwijs?quote:En laat het dan aan de ouders over om te bepalen of geleerd wordt "varkensvlees eten doen we niet want varkens zijn onrein" of "varkensvlees eten doen we niet, want we doden geen dieren". Zolang er niet geleerd wordt "je moet varkenseters pesten of slaan" kan heel veel.
Dit ligt wat moeilijker. Hoe praat je dan over seksualiteit? In de praktijk is het al moeilijk om recht te doen aan de mening van ouders dat seks buiten het huwelijk niet goed is (door er zakelijk over te praten, kun je al de indruk wekken dat het ook moreel gezien okee is). Als we kwaad "zonde" gaan noemen, mag er dan ook meer gezegd worden?quote:Hmja, maar dan kom je eigenlijk gewoon terecht bij de heel basale mensenrechten. Het lijkt me dat we die allemaal wel kunnen onderschrijven toch?
De geschiedenis (en deels de biologie) leert dat het doden van soortgenoten van buiten de eigen groep niet perse als kwaad wordt gezien door iedereen. Zelfs nu wordt het door velen als een algemeen mensenrecht gezien dat menselijk leven actief beeindigd mag worden zolang het in de baarmoeder zit.quote:Vanuit welke visie dan? Als ik de daarvoor benodigde visie moet omschrijven, dan kom ik tot kenmerken als: 'genocide is kwaadaardig' en 'het vernielen van andermans eigendommen deugt niet'. Daar heb je geen specifieke ideologie voor nodig. Daar komt nog bij dat je prima kunt beredeneren waarom je dergelijke zaken al dan niet af zou keuren. Ik zou het vrij eng vinden als de basisveronderstelling is dat mensen dergelijke regels nodig hebben omdat ze zich er anders schuldig aan zouden gaan maken.
[..]
Eens. Maar dit is toch juist een argument tegen bijzonder onderwijs?
Ik ben heel benieuwd welke dingen dit zijn.quote:Op maandag 28 januari 2019 11:44 schreef Hanca het volgende:
Inderdaad is bijzonder onderwijs misschien wel het allerbelangrijkste voor de ChristenUnie en haar achterban. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn kinderen (deels) moet laten opvoeden door mensen met wie ik het fundamenteel oneens ben op de allerbelangrijkste dingen. En let op: wat de meester/juf zegt is waar voor veel kinderen. Ook als dat lijnrecht in gaat tegen alles wat ze thuis leren.
Hoe bedoel je? In biologische zin? Of wat ik vind?quote:Op maandag 28 januari 2019 12:33 schreef DrParsifal het volgende:
Dit ligt wat moeilijker. Hoe praat je dan over seksualiteit?
Hmja, wie met wie wanneer en hoe seks heeft, moet iedereen zelf maar bepalen. Het lijkt me vrij schadelijk als school dat gaat voorschrijven.quote:In de praktijk is het al moeilijk om recht te doen aan de mening van ouders dat seks buiten het huwelijk niet goed is (door er zakelijk over te praten, kun je al de indruk wekken dat het ook moreel gezien okee is).
Nu maak je er een karikatuur van.quote:De geschiedenis (en deels de biologie) leert dat het doden van soortgenoten van buiten de eigen groep niet perse als kwaad wordt gezien door iedereen. Zelfs nu wordt het door velen als een algemeen mensenrecht gezien dat menselijk leven actief beeindigd mag worden zolang het in de baarmoeder zit.
Nou nee, laten we dat maar niet doen. Het onderwijs is een vakgebied waar enige deskundigheid onmisbaar is, zoals dat bij zoveel vakgebieden het geval is. Daar komt nog bij dat het onderwijs er eigenlijk helemaal niet zou moeten zijn voor opvoeding. Dat is dan juist wél weer de taak voor de ouders.quote:Over veel punten worden we het niet eens, en hoeven we het niet eens te worden en laat de ouders dan maar beslissen welke lijn gevolgd wordt in het onderwijs.
Je doet allerlei aannames.quote:Op maandag 28 januari 2019 12:57 schreef Hanca het volgende:
Tegen euthanasie is niet alleen de CU. Het grote bezwaar (naast het technische "gij zult niet doden", maar laat dat even liggen, dat noemt Segers ook nooit) is dat mensen zich ongewenst kunnen gaan voelen en daarom de wens tot euthanasie krijgen. En dan is er een veel betere methode: beter zorgen voor onze ouderen, strijden tegen eenzaamheid en ze vooral gewenst laten voelen. Maar zolang je dat niet doet, zul je allerlei ouderen krijgen die denken: "ik ben de mensen alleen maar tot last, ik vraag maar euthanasie aan". En dat is waar de ChristenUnie (en bijvoorbeeld de SP, die hierin exact hetzelfde staat als de CU) het vooral over heeft. En daar weigert D66 op te antwoorden. Met het openen van euthanasie voor iedereen ga je heel veel mensen een doodswens creëren. En Dijkstra praat daar altijd omheen, negeert dat gewoon.
BNW / Het Mirakel van Amsterdamquote:Op maandag 28 januari 2019 09:11 schreef DrParsifal het volgende:
De scheiding van kerk en staat betekent niet dat de staat seculier moet zijn. Het betekent wel dat de kerk (als kerk) niet machtsmiddelen gaat gebruiken om beleid te sturen en dat de staat zich zo veel mogelijk afzijdig houdt met betrekking tot wat in kerken geleerd wordt. Een politieke visie gebaseerd op een Christelijke levensbeschouwing is ook met een scheiding van "kerk en staat" net zo legitiem als een socialistische of neoliberale politieke visie.
Daar hoef je geen kerkganger voor te zijn. Jesse Klaver (Of is het Jesse Claver, dit ivm JC, die tevens de initialen zijn van Jezus Christus) voelt zich ook een Messias door op te komen voor die paar kinderen wier ouder de langste adem en geduld had om de procedures tot in den treure te rekken.quote:Op woensdag 30 januari 2019 14:45 schreef Zihuatanejo het volgende:
Niemand gaat meer naar de kerk. Dus de CU probeert nu bruine kindertjes te misbruiken.
Dit dus.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:08 schreef Postbus100 het volgende:
Progressief en conservatief gaat nou eenmaal niet samen.
Ik zie dat contrast niet. Wat ik zie is dat D66 en CU het opvallend vaak met elkaar eens zijn.quote:Op zondag 3 februari 2019 11:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit dus.
Ik zou haast zeggen dat het contrast / conflict tussen progressief en conservatief in Nederland een stuk groter is dan tussen links en rechts.
Kun je misschien aangeven welke standpunten zoveel antipathie opwekken.quote:Op woensdag 6 februari 2019 14:24 schreef TserrofEnoch het volgende:
D66 is de partij waartegen ik de grootst mogelijke antipathie koester. Eigenlijk komt dat omdat het een partij is waar ik bijna altijd ongeveer het tegenovergestelde van mening ben. En dat ze zo ongeveer het tegenovergestelde binnen Nederland willen bereiken dan wat ik beoog. Economisch gezien kan ik wel met ze door een deur. Maar bij mij weegt de cultureel-sociale factor veel meer. En op dat punt ben ik het nagenoeg in alles met ze oneens. En dan nagenoeg echt in alles.
Als anderen een vergelijkbare antipathie in zichzelf ontwaren, dan kan ik dit alleen maar aanmoedigen. Zou fijn zijn als genoeg Nederlanders vergelijkbare gevoelens hadden waardoor het D66 weer insignificant zou worden.
Het is het totaalpakket wat hierin zijn werk doet.quote:Op woensdag 6 februari 2019 18:23 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Kun je misschien aangeven welke standpunten zoveel antipathie opwekken.
Welke niet kan je beter vragen. Zowat alles wat D66 mooi vindt ik lelijk en bijna alles wat zij lelijk vinden vind ik mooi.quote:Op woensdag 6 februari 2019 18:23 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Kun je misschien aangeven welke standpunten zoveel antipathie opwekken.
Vooral de bemoeizucht, het steeds maar dieper infiltreren in het persoonlijke leven van mensen. Dat hebben ze ook gemeen met de CU, vandaar dat het zo'n goeie vriendjes zijn.quote:Op woensdag 6 februari 2019 18:23 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Kun je misschien aangeven welke standpunten zoveel antipathie opwekken.
Welke motie van d'66 verplicht jou tot het niet eten van vlees?quote:Op donderdag 7 februari 2019 04:23 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Vooral de bemoeizucht, het steeds maar dieper infiltreren in het persoonlijke leven van mensen. Dat hebben ze ook gemeen met de CU, vandaar dat het zo'n goeie vriendjes zijn.
Ik heb niks met de veganistische , glutenvrije, suikervrije, genderneutrale, zoutvrije, alcoholvrije, rookvrije gezondheidsdideaal van D66. Ook al heb ik er niks mee, ik verbied ze het niet. Als zij zo willen leven moeten ze het zelf weten. Andersom doet D66 wel zijn best om iedereen zijn suffige levensstijl op te leggen. Als ik nou elke dag vlees wil eten , mag dat dan? Ik ontneem jou toch ook niet je glutenvrije veganistische vleesvervanger? Laat mij gewoon eten wat ik, dat respect heb ik ook voor jou.
Dat is het inderdaad. D66 kwam van oudsher altijd op voor het individu, voor privacy, voor zelfbeschikking en mensenrechten... Ze hadden ooit een goede mix van sociaal progressieve punten en een verstandig liberaal economisch beleid. Ze hadden respect voor de eigen keuzes van de burger.quote:Op donderdag 7 februari 2019 04:23 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Vooral de bemoeizucht, het steeds maar dieper infiltreren in het persoonlijke leven van mensen. Dat hebben ze ook gemeen met de CU, vandaar dat het zo'n goeie vriendjes zijn.
Ik heb niks met de veganistische , glutenvrije, suikervrije, genderneutrale, zoutvrije, alcoholvrije, rookvrije gezondheidsdideaal van D66. Ook al heb ik er niks mee, ik verbied ze het niet. Als zij zo willen leven moeten ze het zelf weten. Andersom doet D66 wel zijn best om iedereen zijn suffige levensstijl op te leggen. Als ik nou elke dag vlees wil eten , mag dat dan? Ik ontneem jou toch ook niet je glutenvrije veganistische vleesvervanger? Laat mij gewoon eten wat ik, dat respect heb ik ook voor jou.
Betreffende altijd volledige steun: Dat claim ik nergens; en lijkt me ook onjuist. Dat ik doelde op "de steun aan Hitler" klopt niet.quote:Op zondag 27 januari 2019 08:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dat "De Kerk" altijd volledige steun gaf aan misdadige regimes is niet altijd waar.
Waar je waarschijnlijk op duidt is de "steun" die de Duitse katholieke/protestantse kerk gaf aan Hitler.
Dat is absoluut niet waar!
en daarna heel veel tekst
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |