abonnement Unibet Coolblue
pi_184527390
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan een iemand die werkt als product ontwikkelaar. Stel hier al je vragen over waar aan gedacht moet worden bij het ontwerp van een product. Wat het werk precies inhoudt en hoeveel mensen meedenken aan het ontwerp van prodcuten...

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184527468
De meeste producten die je tegenwoordig koopt, zijn niet door één bedrijf gemaakt, of niet gemaakt door het bedrijf dat er op staat. Apple laat zijn complete producten door Foxconn maken, electronica in VW komt meestal van Bosch (maar Bosch besteedt de productie ook vaak weer uit) en andere bedrijven besteden zelfs de ontwikkeling uit en zijn eigenlijk niet meer dan marketingbedrijven.

Dit is wat ik dagelijks doe, producten ontwikkelen voor klanten/bedrijven die een concept hebben, maar niet de capaciteit en/of kennis in huis om de ontwikkeling en de productie te doen. Dit kan een startup met een huisrobot zijn, een automaker die batterijmanagement nodig heeft voor zijn electrische auto, een heads up display, een melkschuimer... Ons bedrijf is een van de grotere en heeft productielocaties in Europa, Zuid-Amerika en Natuurlijk Azië.
Ondertussen durf ik er wel op te gokken dat zo goed als iedereen die in dit topic kijkt in ieder geval één product in huis heeft, dat (ten dele) door één van onze fabrieken gemaakt is.

Vanwege geheimhoudingsverklaringen kan en zal ik helaas niet ingaan op vragen betreffende merken/namen/producten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 21 januari 2019 @ 09:51:06 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184527516
Hoi leuk dat je vragen wilt beantwoorden.

Ik heb alvast een vraagje je omschrijft jezelfs als product engineer, hou je je dan vooral bezig met de binnenkant van een apparaat zeg maar hoe hij werkt of met de buitenkant? Of kun je die twee niet los zien?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184527521
Ben je desing of design engineer? O-)
Somebody that I used to know
pi_184527591
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:51 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoi leuk dat je vragen wilt beantwoorden.

Ik heb alvast een vraagje je omschrijft jezelfs als product engineer, hou je je dan vooral bezig met de binnenkant van een apparaat zeg maar hoe hij werkt of met de buitenkant? Of kun je die twee niet los zien?
Onze afdeling is alleen bezig met het technische aspect. Als het consumer producten betreft, is tegenwoordig het uiterlijk al door de klant of zijn eigen designer vastgelegd, zodat het in het productportfolio past.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184527619
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:51 schreef Postbus100 het volgende:
Ben je desing of design engineer? O-)
Ligt eraan welke spellingscontrole actief is. 😋 Af en toe ben ik zelfs dressing emgineer!

Bosbeetle, kan je de titel nog aanpassen?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 21 januari 2019 @ 09:57:39 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184527622
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:51 schreef Postbus100 het volgende:
Ben je desing of design engineer? O-)
:@ my bad
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 21 januari 2019 @ 10:01:03 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184527670
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:55 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Onze afdeling is alleen bezig met het technische aspect. Als het consumer producten betreft, is tegenwoordig het uiterlijk al door de klant of zijn eigen designer vastgelegd, zodat het in het productportfolio past.
Ah dus je maakt/ontwerpt dus de functionele kant van de apparaten. Doe je ook aan printplaat ontwerp? Zo ja hou je dan ook rekening met hoe "schoon" elementen zijn, ik geloof dat er nogal wat controverse is over tantalum weerstanden en dat die nogal millieu en mens onvriendelijk worden geproduceerd?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184527809
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:01 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ah dus je maakt/ontwerpt dus de functionele kant van de apparaten. Doe je ook aan printplaat ontwerp? Zo ja hou je dan ook rekening met hoe "schoon" elementen zijn, ik geloof dat er nogal wat controverse is over tantalum weerstanden en dat die nogal millieu en mens onvriendelijk worden geproduceerd?
Bijna alle producten die ons bedrijf maakt zijn met iets van electronica er in, maar ikzelf ben vooral bezig met mechanica (dus producten waar iets beweegt) en hoe het in elkaar te zetten is. Vooral dat laatste is steeds belangrijker en moeilijker, omdat alles kleiner wordt en de eisen/wensen wat betreft het uiterlijk steeds hoger.

Wat betreft electronicacomponenten houden wij ons aan de wettelijke voorschriften, maar bepaald de klant uiteindelijk wat er nog extra gedaan wordt betreffende milieuvriendelijkheid. Bedenk ook dat voor bijvoorbeeld automotive en medical er andere eisen voor materialen kunnen bestaan. In bepaalde gevallen is een 100% betrouwbare soldeerverbinding belangrijker dan het beperkte milieu-aspect.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 21 januari 2019 @ 10:13:41 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184527853
Wat vind jij zelf van apparaten die je niet meer normaal open kan doen voor reparatie?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 21 januari 2019 @ 10:16:00 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184527891
En heb je zelf ook apparaten in huis die je zelf ontworpen hebt :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184527914
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:@ my bad
:*
Somebody that I used to know
pi_184527935
Om meteen maar één van de standaardvragen/opmerkingen alvast gehad te hebben: “alles wat uit China komt is goedkope troep”

Nee, als je goedkope troep in China hebt laten maken (als bedrijf), dan ben je daar zelf schuldig aan. Het grote cultuurverschil met China is namelijk dat ze letterlijk precies doen wat je ze verteld wat ze moeten doen. Geen eigen initiatief of meedenken. Als je dus als bedrijf ze precies voorschrijft, wat ze moeten doen, wat de kwaliteitseisen zijn en hoe (en hoe vaak) die getest moeten worden, dan kan je fantastische dingen in China laten maken!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184528026
hoeveel scheelt productie in china tav west europa?
hardcoholic
pi_184528166
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat vind jij zelf van apparaten die je niet meer normaal open kan doen voor reparatie?
In principe vind ik het beter als de gebruiker zelf zijn producten kan (laten) repareren. Ik zelf let daar ook wel op als ik iets nieuws koop. Maar in de praktijk zijn er helaas een heleboel redenen om het niet te doen.

• Dit is alleen interessant voor een heel klein gedeelte van je uiteindelijke publiek. De meeste consumenten kunnen/willen helemaal geen apparaten repareren. Omdat ze de kennis niet hebben, of omdat ze te lui zijn. Kijk bijvoorbeeld hoeveel mensen al de wegenwacht bellen om een lekke band te laten vervangen, terwijl ze zelf een thuisbrenger en gereedschap in de kofferbak hebben liggen.

• Aansprakelijkheid. Als iemand zijn electrische tandenborstel openmaakt en daarbij alles kapot gaat, dan is dat eigen schuld dikke bult. Maar als mensen bijvoorbeeld een magnetron gaan open schroeven, dan heb je het zonder overdrijven over levensgevaarlijk

• Eisen aan waterdichtheid. Als een product waterdicht moet zijn (denk aan keukenapparatuur, electrische tandenborstels, autoelectronica), dan zijn de meest betrouwbare methodes om dat voor elkaar te krijgen nu eenmaal vaak niet makkelijk weer open te krijgen.

• Eisen aan het uiterlijk. Denk je dat de iphone zo goed zou verkopen als hij met schroeven dicht zou zijn gemaakt? Bovendien zou hij dan ook een stuk groter gemaakt moeten worden, en is dat mooie edge-to-edge design van het glas voorop ook niet meer mogelijk... Kennelijk vinden de apple designers en de apple klanten het belangrijker dat het er goed uit ziet en klein is.

• Goedkoper. Schroefjes kosten niet veel. Maar drie snappers die in het kunststofdeel geintegreerd zijn, zijn zo goed als gratis. In de productie spaar je weer een paar seconden en een schroefautomaat. Bij miljoenen stuks per jaar zijn dit soort rekeningen de moeite waard.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184528197
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:16 schreef Bosbeetle het volgende:
En heb je zelf ook apparaten in huis die je zelf ontworpen hebt :P
Uit de tijd dat ik medicijnproducten heb gemaakt gelukkig niets. ;)
Voor de rest ook relatief weinig, omdat ik geen complete auto ga kopen, alleen maar omdat ik aan een bepaald onderdeel heb gewerkt.
Het kan natuurlijk wel zijn, dat af en toe prototypes, die voor tests gebruikt zijn en daardoor niet meer nuttig voor het bedrijf, na afloop van het project opgeruimd worden en mijn boekenkast versieren. O-)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184528255
Hoe vaak zie je een collega zonder papieren?
  maandag 21 januari 2019 @ 10:47:23 #18
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_184528266
Als fabrikant is het gunstig als je klanten terug blijven komen, omdat ze vervanging nodig hebben voor het vorige product dat de geest heeft gegeven.

In hoeverre houd je er bij het ontwerpen van iets rekening mee dat het de garantieperiode overleeft maar niet veel langer daarna defect zal raken?
pi_184528294
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:26 schreef Ferdii het volgende:
hoeveel scheelt productie in china tav west europa?
Dat is niet zo eenvoudig te beantwoorden, omdat het van heel veel dingen afhankelijk is.

Hoeveel? Door de afstand en cultuurverschillen is en blijft het altijd moeilijker om in het begin alles op de rails te krijgen. Voor 10.000 stuks is dat de moeite niet. Voor 1.000.000 stuks waarschijnlijk wel.

Hoe ingewikkeld. Voorgaande speelt natuurlijk minder een rol, zodra het product minder ingewikkeld is. Dus bij eenvoudige producten ligt het aantal waarbij het de moeite waard is een stuk lager.

Lead time. Als het snel klaar moet zijn, dan zijn die 8 weken op de boot erg lang.

Specialisme nodig? Voor sommige onderdelen zijn er bepaalde landen/gebieden die er gewoon zo in gespecialiseerd zijn, dat zelfs china er niet mee kan concurreren. Neem bijvoorbeeld glas. Dat wordt nog steeds meestal in Frankrijk en Turkije gemaakt. Simpelweg omdat die zoveel ervaring hebben dat China (nog) niet kan concurreren.

Bovendien zijn er ook een boel alternatieven die een compromis zijn tussen west-europa en China: Oost Europa. Niet heel veel duurder dan China, maar wel veel dichter bij. Af en toe is er naar toe kunnen rijden en zelf in de fabriek kunnen kijken waar het mis gaat onbetaalbaar.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 21 januari 2019 @ 10:51:58 #20
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_184528314
Wat is de naam van je beroep in het Nederlands?
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
pi_184528391
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:46 schreef Tailless het volgende:
Hoe vaak zie je een collega zonder papieren?
De collega die naast mij zit, is aan de draaibank begonnen en langzaam opgeklommen tot design engineer. Dus het is mogelijk, al duurt het langer. De praktijkervaring die zulke collegas mee brengt is super, maar daartegenover ontbreekt vaak fundamentele kennis van mechanica en dergelijke die de universitaire collegas mee brengen. Onmogelijk is het zeker niet zonder diplomas, hard werken is het wel.
Wel is het in internationale projecten, wat tegenwoordig bijna elke project is, erg belangrijk dat je je talen spreekt. Ik werk uitsluitend in het Engels en Duits, af en toe Frans.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184528576
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:47 schreef Woelwater het volgende:
Als fabrikant is het gunstig als je klanten terug blijven komen, omdat ze vervanging nodig hebben voor het vorige product dat de geest heeft gegeven.

In hoeverre houd je er bij het ontwerpen van iets rekening mee dat het de garantieperiode overleeft maar niet veel langer daarna defect zal raken?
Dit gerucht hoor je erg vaak, maar ik kan met mijn hand op het hart zeggen dat ik dit nog nooit heb gedaan. Ook al zou ik dat willen doen, het is gewoon ontzettend moeilijk om te voorspellen hoe lang een product gaat overleven in de praktijk. Omdat je geen idee hebt hoe de klant het gaat gebruiken/misbruiken, omdat je niet weet waar ze het gaan gebruiken...

Meestal is het al moeilijk genoeg om aan de eisen te voldoen, en is eindigt het in een compromis. De levensduur van een accu staat nu eenmaal tegenover de snelheid waarmee je kan opladen. Gaat de ene omhoog, dan gaat de andere omlaag. Dus wil de klant sneller opladen. Met de prijs natuurlijk net zo goed.

Er zijn zeker weten voorbeelden te noemen van producten die expres een beperkte levensduur hebben. Een bekend voorbeeld is de inktjet-cartridge met ingebouwde teller. Maar de meeste voorbeelden van "planned obsolescence" die ik te zien krijg, zijn eerder voorbeelden van eerder genoemd compromis. En soms maken collegas ook gewoon fouten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184528605
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:51 schreef MissGiraffe het volgende:
Wat is de naam van je beroep in het Nederlands?
Ik denk productontwikkelaar ofzo? Ik woon en werk niet in nederland, dus ik weet het eerlijk gezegd niet.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 21 januari 2019 @ 11:10:20 #24
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_184528642
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 11:08 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik denk productontwikkelaar ofzo? Ik woon en werk niet in nederland, dus ik weet het eerlijk gezegd niet.
Ja geen idee.

Wat voor opleiding heb je gevolgd?
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
pi_184528680
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 11:10 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

Ja geen idee.

Wat voor opleiding heb je gevolgd?
Werktuigbouwkunde op de universiteit.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184530103
welke schaal salaris zit je in?
pi_184530458
Leuk interessant beroep (en topic) ^O^
Wij hebben zo'n Nespresso apparaat en zo'n ontwerp zit zo vernuftig knap in elkaar! Je kan het wel op de tekentafel ontwerpen maar het moet ook allemaal werken, in elkaar passen.
Alleen al dat melkding bijvoorbeeld als je het goed bekijkt.
We vinden het in deze tijd allemaal maar heel normaal al die apparaten maar ik ben altijd verbaasd over zoveel techniek en inzicht! ^O^

In hoeverre adviseer je eerst als je zo'n soort ontwerp op je tekentafel krijgt? En heb je dan echt de vrije hand?
Maken jullie alles eerst op schaal/in het klein om te testen?
pi_184530625
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 12:38 schreef Tailless het volgende:
welke schaal salaris zit je in?
Ik zou voorop willen stellen, dat je je beroepskeuze niet van salaris afhankelijk zou moeten maken.

Ik mag zeker niet klagen. Als ingenieur is het instapsalaris zeker weten niet slecht, maar de topsalarissen zijn ook iets minder dan bij de meer commerciële of managementfuncties. Gemiddeld zal het elkaar niet zo ontlopen. Vraag naar technische mensen is er genoeg. Volgens mij is het enige probleem dat de meeste technici (ik inclusief) niet zulke onderhandelaars zijn.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184531095
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 13:04 schreef Bluezz het volgende:
Leuk interessant beroep (en topic) ^O^
Wij hebben zo'n Nespresso apparaat en zo'n ontwerp zit zo vernuftig knap in elkaar! Je kan het wel op de tekentafel ontwerpen maar het moet ook allemaal werken, in elkaar passen.
Alleen al dat melkding bijvoorbeeld als je het goed bekijkt.
We vinden het in deze tijd allemaal maar heel normaal al die apparaten maar ik ben altijd verbaasd over zoveel techniek en inzicht! ^O^

In hoeverre adviseer je eerst als je zo'n soort ontwerp op je tekentafel krijgt? En heb je dan echt de vrije hand?
Maken jullie alles eerst op schaal/in het klein om te testen?
Een bedrijf zoals nespresso is natuurlijk helemaal geen technisch bedrijf. Ze produceren zelf erg weinig en de focus ligt extreem sterk op uiterlijk, gevoel tijdens gebruik en marketing. In de praktijk krijg je van zulke klanten een tekening hoe de buitenkant er uit moet zien, precieze voorschriften hoe het moet aanvoelen, klinken en hoe lang en hoe snel... De technische uitvoering interesseert ze minder. Dit zijn natuurlijk de beste klanten, omdat je een echte uitdaging voor je kiezen krijgt, maar ook de technische vrijheid om dat te realiseren.

In dit soort gevallen komt de klant meestal ook niet met een compleet werkend apparaat, hoogstens een prototype dat ongeveer dat kan wat het zou moeten kunnen. Tijdens een van de laatste projecten kregen we een mooi prototype van de klant direct aan het begin, maar deze kon je ongeveer drie keer gebruiken en dan brandde de electronica door. Was dus goed genoeg om te laten zien wat het doel was, maar verre van productierijp...
Dan volgt er een proces met eerst een paar concepten op papier, enkele “proof of principle” tests om specifieke functies te testen, dan een prototype waar alles is zoals het uiteindelijk zou moeten zijn, maar meestal nog alles gefreesd en 3D-geprint. Dan volgt er nog een voorserie met zo goed als serieproductie onderdelen waarmee tests voor bijvoorbeeld certificering gedaan worden. En pas daarna worden de eerste echte delen geproduceerd.

De eerste stappen worden vaak meermaals doorlopen, omdat er bijna altijd iets mis gaat, of soms zelfs de klant zijn wensen bijstellen wil. Tijdens de certificering zijn er meestal geen grote verrassingen meer, en is het product voor 99% zoals het later verkocht wordt. Zo goed als elke stap wordt besproken met de klant.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184531557
Al het werk tussen het goede idee en de productie opstarten is trouwens ook het gedeelte dat door veel mensen en startups verkeerd wordt ingeschat. Zodra er electronica in zit, moet je EMC (electro magnetische compatibiliteit) testen, wat je eigenlijk wel extern moet laten doen. IC keurmerk heb je nodig. Voor al deze tests heb je realistische prototypes nodig en waarschijnlijk overleven die de tests niet. Als je pech hebt, lukt het de eerste keer niet en heb je meerdere iteraties nodig...
En als dan alles gelukt is, en je de productie wil gaan starten, dan heb je spuitgietvormen nodig. Minstens 5000 euro per stuk, als ze heel simpel zijn en uit China komen, printplaten kan je alleen in grote aantallen laten bestukken, of je moet zelf aan de slag met de soldeerbout...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184533005
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 13:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Een bedrijf zoals nespresso is natuurlijk helemaal geen technisch bedrijf. Ze produceren zelf erg weinig en de focus ligt extreem sterk op uiterlijk, gevoel tijdens gebruik en marketing. In de praktijk krijg je van zulke klanten een tekening hoe de buitenkant er uit moet zien, precieze voorschriften hoe het moet aanvoelen, klinken en hoe lang en hoe snel... De technische uitvoering interesseert ze minder. Dit zijn natuurlijk de beste klanten, omdat je een echte uitdaging voor je kiezen krijgt, maar ook de technische vrijheid om dat te realiseren.

In dit soort gevallen komt de klant meestal ook niet met een compleet werkend apparaat, hoogstens een prototype dat ongeveer dat kan wat het zou moeten kunnen. Tijdens een van de laatste projecten kregen we een mooi prototype van de klant direct aan het begin, maar deze kon je ongeveer drie keer gebruiken en dan brandde de electronica door. Was dus goed genoeg om te laten zien wat het doel was, maar verre van productierijp...
Dan volgt er een proces met eerst een paar concepten op papier, enkele “proof of principle” tests om specifieke functies te testen, dan een prototype waar alles is zoals het uiteindelijk zou moeten zijn, maar meestal nog alles gefreesd en 3D-geprint. Dan volgt er nog een voorserie met zo goed als serieproductie onderdelen waarmee tests voor bijvoorbeeld certificering gedaan worden. En pas daarna worden de eerste echte delen geproduceerd.

De eerste stappen worden vaak meermaals doorlopen, omdat er bijna altijd iets mis gaat, of soms zelfs de klant zijn wensen bijstellen wil. Tijdens de certificering zijn er meestal geen grote verrassingen meer, en is het product voor 99% zoals het later verkocht wordt. Zo goed als elke stap wordt besproken met de klant.
Leuk om te weten! Tx ^O^
pi_184533023
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 14:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Al het werk tussen het goede idee en de productie opstarten is trouwens ook het gedeelte dat door veel mensen en startups verkeerd wordt ingeschat. Zodra er electronica in zit, moet je EMC (electro magnetische compatibiliteit) testen, wat je eigenlijk wel extern moet laten doen. IC keurmerk heb je nodig. Voor al deze tests heb je realistische prototypes nodig en waarschijnlijk overleven die de tests niet. Als je pech hebt, lukt het de eerste keer niet en heb je meerdere iteraties nodig...
En als dan alles gelukt is, en je de productie wil gaan starten, dan heb je spuitgietvormen nodig. Minstens 5000 euro per stuk, als ze heel simpel zijn en uit China komen, printplaten kan je alleen in grote aantallen laten bestukken, of je moet zelf aan de slag met de soldeerbout...
Ben je wekenlang dan met 1 product bezig of doe je verschillende dingen door elkaar?
  Moderator maandag 21 januari 2019 @ 16:30:07 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184534528
Je hebt het nu over prototypes, werk je ook veel met 3d printers en dergelijk voor het maken van prototypen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184535244
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 15:21 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ben je wekenlang dan met 1 product bezig of doe je verschillende dingen door elkaar?
De doorlooptijd van een project is denk ik gemiddeld ongeveer een jaar voor ons. Op het hoogtepunt werk je er dan misschien met vijf man aan. Op de rustige tijden heb je er nog een of twee andere projecten naast.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184535504
Heb je een vast standplaats?
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_184535591
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 16:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Je hebt het nu over prototypes, werk je ook veel met 3d printers en dergelijk voor het maken van prototypen?
We gebruiken steeds meer 3D-printen. Tot een paar jaar geleden moest je nog kiezen tussen een goede resolutie en sterkte, maar tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld ook transparant materiaal om bijvoorbeeld lichtleiders te testen die in producten worden gebruikt om met één lampje een breder vlak uit te printen. Of recent nog een aluminium onderdeel. Die kan je dan uit een blok frezen daarbij 95% wegfrezen, of je print het uit en freest er nog 0.2mm vanaf voor de laatste details.

Aangezien we een werkplaats en een 3D printer in huis hebben, ligt het er meestal ook aan welke van beide eerder tijd heeft.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184535760
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 17:20 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
Heb je een vast standplaats?
In principe werk ik altijd op dezelfde locatie. Wel regelmatig dienstreizen naar klanten of productielocaties. De klanten zijn over het algemeen in west-Europa, maar ook in de VS. Productie kan in Azië, oost-Europa of zuid-Amerika zijn.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 21 januari 2019 @ 17:33:51 #38
2651 svann
night-hawk
pi_184535767
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 17:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:
We gebruiken steeds meer 3D-printen. Tot een paar jaar geleden moest je nog kiezen tussen een goede resolutie en sterkte, maar tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld ook transparant materiaal om bijvoorbeeld lichtleiders te testen die in producten worden gebruikt om met één lampje een breder vlak uit te printen. Of recent nog een aluminium onderdeel. Die kan je dan uit een blok frezen daarbij 95% wegfrezen, of je print het uit en freest er nog 0.2mm vanaf voor de laatste details.

Aangezien we een werkplaats en een 3D printer in huis hebben, ligt het er meestal ook aan welke van beide eerder tijd heeft.
Dat (bij)frezen gaat met CNC, neem ik aan?
Of wordt er nog handmatig gefreesd?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_184535878
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 17:33 schreef svann het volgende:

[..]

Dat (bij)frezen gaat met CNC, neem ik aan?
Of wordt er nog handmatig gefreesd?
Er staat nog wel een handmatige frees ergens in een hoekje, maar de integratie van CAD en CAM is tegenwoordig zo goed, dat dat bijna geen voordelen meer heeft ten opzichte van CNC.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 21 januari 2019 @ 19:00:05 #40
104963 ETA
European Travel Author
pi_184537520
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Om meteen maar één van de standaardvragen/opmerkingen alvast gehad te hebben: “alles wat uit China komt is goedkope troep”

Nee, als je goedkope troep in China hebt laten maken (als bedrijf), dan ben je daar zelf schuldig aan. Het grote cultuurverschil met China is namelijk dat ze letterlijk precies doen wat je ze verteld wat ze moeten doen. Geen eigen initiatief of meedenken. Als je dus als bedrijf ze precies voorschrijft, wat ze moeten doen, wat de kwaliteitseisen zijn en hoe (en hoe vaak) die getest moeten worden, dan kan je fantastische dingen in China laten maken!
Ik heb wel wat vragen over het testen:

• Hoeveel wordt er getest (per batch, eenmalig vooraf, om het jaar?)
• Wie bepaald de scope van het testen?
• Testen jullie op pre-productie monsters of productie monsters?
• Doen jullie ook pre-shipment inspecties?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_184538933
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:00 schreef ETA het volgende:

[..]

Ik heb wel wat vragen over het testen:

• Hoeveel wordt er getest (per batch, eenmalig vooraf, om het jaar?)
• Wie bepaald de scope van het testen?
• Testen jullie op pre-productie monsters of productie monsters?
• Doen jullie ook pre-shipment inspecties?
Waar ik het eerder over had, was allemaal pre-productie en prototypen testen. Maar uiteraard moet men tijdens de productie ook testen. We kunnen een simpel electronicaproduct als voorbeeld nemen.

Op de tekening van de kunststofonderdelen worden bepaalde maten als critisch aangegeven. Deze worden aan het begin en eind van elke run van de spuitgietmachine gecontroleerd. Dit kan bijvoorbeeld een maat zijn die belangrijk is voor een waterdichte aansluiting op een ander deel, en daardoor belangrijk voor het functioneren.

Daarnaast worden er ook statistische controlematen aangegeven die voortdurend gecontroleerd worden terwijl onderdelen gemaakt worden, bijvoorbeeld elke 50ste die uit de machine valt. Dit kunnen bijvoorbeeld de buitenmaten zijn, en die zijn vooral om te controleren op het proces niet wegdrift, of de machine nog compleet dicht gaat...

Als de twee onderdelen aan elkaar geschroefd worden, dan is dat met een schroefmachine die in de gaten houdt met welke kracht de schroef er in gaat. Als dit niet compleet robotisch gedaan is maar met de hand, dan is er soms een optisch systeem met een camera om te controleren of alle schroeven er in zitten voordat het product door gaat naar de volgende stap.

Pcb’s worden vaak stand-alone getest zodra ze bestukt zijn. Vaak kan je op een pcb nog naderhand grote lege testpads herkennen, die gebruikt worden voor de automatische testpins. Als er in een product meerdere pcb’s gecombineerd worden, dan is er vaak nog een elektronische systeemtest voordat de deksel er op gaat. Stekkerverbindingen zijn namelijk een van de grootste oorzaken van problemen in de productie.

Mocht het product duur genoeg zijn, dan is er ook nog een test aan het einde van de lijn als het hele product in elkaar zit, net voordat het in de doos gaat. Aangezien dit soort tests, zeker die van pcb’s of van het hele product, relatief gemakkelijk geautomatiseerd kunnen worden, is dit geen goede plek om geld te besparen.

Bovenstaande is natuurlijk ineens veel strenger zodra het over automotive of medische producten gaat. Bijvoorbeeld een 100% controle op het eindproduct.

Degene die bepalen mag wat aan de onderdelen getest moet worden, dat ben ik. De tests in de assemblagelijn in samenwerking met de collega’s van de productie. Alles samen met een zogenaamde quality expert.

[ Bericht 3% gewijzigd door VraagWatJeWil op 21-01-2019 20:05:10 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 21 januari 2019 @ 20:31:47 #42
104963 ETA
European Travel Author
pi_184539870
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Waar ik het eerder over had, was allemaal pre-productie en prototypen testen. Maar uiteraard moet men tijdens de productie ook testen. We kunnen een simpel electronicaproduct als voorbeeld nemen.

Op de tekening van de kunststofonderdelen worden bepaalde maten als critisch aangegeven. Deze worden aan het begin en eind van elke run van de spuitgietmachine gecontroleerd. Dit kan bijvoorbeeld een maat zijn die belangrijk is voor een waterdichte aansluiting op een ander deel, en daardoor belangrijk voor het functioneren.

Daarnaast worden er ook statistische controlematen aangegeven die voortdurend gecontroleerd worden terwijl onderdelen gemaakt worden, bijvoorbeeld elke 50ste die uit de machine valt. Dit kunnen bijvoorbeeld de buitenmaten zijn, en die zijn vooral om te controleren op het proces niet wegdrift, of de machine nog compleet dicht gaat...

Als de twee onderdelen aan elkaar geschroefd worden, dan is dat met een schroefmachine die in de gaten houdt met welke kracht de schroef er in gaat. Als dit niet compleet robotisch gedaan is maar met de hand, dan is er soms een optisch systeem met een camera om te controleren of alle schroeven er in zitten voordat het product door gaat naar de volgende stap.

Pcb’s worden vaak stand-alone getest zodra ze bestukt zijn. Vaak kan je op een pcb nog naderhand grote lege testpads herkennen, die gebruikt worden voor de automatische testpins. Als er in een product meerdere pcb’s gecombineerd worden, dan is er vaak nog een elektronische systeemtest voordat de deksel er op gaat. Stekkerverbindingen zijn namelijk een van de grootste oorzaken van problemen in de productie.

Mocht het product duur genoeg zijn, dan is er ook nog een test aan het einde van de lijn als het hele product in elkaar zit, net voordat het in de doos gaat. Aangezien dit soort tests, zeker die van pcb’s of van het hele product, relatief gemakkelijk geautomatiseerd kunnen worden, is dit geen goede plek om geld te besparen.

Bovenstaande is natuurlijk ineens veel strenger zodra het over automotive of medische producten gaat. Bijvoorbeeld een 100% controle op het eindproduct.

Degene die bepalen mag wat aan de onderdelen getest moet worden, dat ben ik. De tests in de assemblagelijn in samenwerking met de collega’s van de productie. Alles samen met een zogenaamde quality expert.
Zo te lezen zijn het jullie eigen fabrieken en is er een gedegen kwaliteitsprocedure.

Ik neem aan dat jullie ook veel delen inkopen, hoe borgen jullie de kwaliteit daarvan? Vragen jullie dan testrapporten op, audits in de fabrieken en/of testen jullie deze onderdelen zelf/via extern bureau.

Hoe gaan jullie om met sociaal maatschappelijke kwesties? Naast waarschijnlijk een BSCI, hebben jullie ook andere CSR certificeringen? Zie je een trend bij jullie afnemers dat hier de eisen steeds strenger worden? En zijn de gestelde eisen hier reëel of zie je dat er zeer makkelijk eisen worden gesteld zonder dat de klant door heeft wat ze exact vragen?

Hetzelfde over de kwaliteitseisen. Het lijkt erop dat jullie veel hoogwaardige producten ontwikkelen, dus zou je verwachten dat de klant ook verstand van zaken heeft. Stellen klanten reële eisen betreft kwaliteit? Wat vind jij over het algemeen van het kennisniveau van je klanten? Komen zij zelf met veel eisen (zo ja, zijn het reële eisen?) of bepaal jij voornamelijk de kwaliteitseisen (dus naast wettelijke vereiste eisen).

Ik lees niet dat je een pre-shipment inspectie doet, of doe je dit alleen op verzoek van de klant?

Je noemt automotive en medische artikelen, dit zijn zeer specialistische producten. Doe jij al deze of heb je voor elk artikelgroep een aparte expert? Want lijkt mij zeer lastig om regelgeving bij te houden voor al deze groepen. Of besteed je dit veel uit aan een SGS/TUV/BV?

quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Neem bijvoorbeeld glas. Dat wordt nog steeds meestal in Frankrijk en Turkije gemaakt. Simpelweg omdat die zoveel ervaring hebben dat China (nog) niet kan concurreren.

Arc & PB?

China begint inmiddels ook veel kennis en ervaring hierin op te bouwen. Je hebt enkele Duitse producenten die ook fabrieken hebben geopend in Azië. Arc heeft ook een relatief nieuwe fabriek daar staan. Kwaliteit is net iets minder, maar wel een reële optie als je klant in Azie zit.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_184540454
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:31 schreef ETA het volgende:

[..]

Zo te lezen zijn het jullie eigen fabrieken en is er een gedegen kwaliteitsprocedure.

Ik neem aan dat jullie ook veel delen inkopen, hoe borgen jullie de kwaliteit daarvan? Vragen jullie dan testrapporten op, audits in de fabrieken en/of testen jullie deze onderdelen zelf/via extern bureau.

Hoe gaan jullie om met sociaal maatschappelijke kwesties? Naast waarschijnlijk een BSCI, hebben jullie ook andere CSR certificeringen? Zie je een trend bij jullie afnemers dat hier de eisen steeds strenger worden? En zijn de gestelde eisen hier reëel of zie je dat er zeer makkelijk eisen worden gesteld zonder dat de klant door heeft wat ze exact vragen?

Hetzelfde over de kwaliteitseisen. Het lijkt erop dat jullie veel hoogwaardige producten ontwikkelen, dus zou je verwachten dat de klant ook verstand van zaken heeft. Stellen klanten reële eisen betreft kwaliteit? Wat vind jij over het algemeen van het kennisniveau van je klanten? Komen zij zelf met veel eisen (zo ja, zijn het reële eisen?) of bepaal jij voornamelijk de kwaliteitseisen (dus naast wettelijke vereiste eisen).

Ik lees niet dat je een pre-shipment inspectie doet, of doe je dit alleen op verzoek van de klant?

Je noemt automotive en medische artikelen, dit zijn zeer specialistische producten. Doe jij al deze of heb je voor elk artikelgroep een aparte expert? Want lijkt mij zeer lastig om regelgeving bij te houden voor al deze groepen. Of besteed je dit veel uit aan een SGS/TUV/BV?

[..]

Arc & PB?

China begint inmiddels ook veel kennis en ervaring hierin op te bouwen. Je hebt enkele Duitse producenten die ook fabrieken hebben geopend in Azië. Arc heeft ook een relatief nieuwe fabriek daar staan. Kwaliteit is net iets minder, maar wel een reële optie als je klant in Azie zit.
We zijn zo groot, dat ik gelukkig het grootste gedeelte van de certificering aan iemand anders mag over laten. De quality afdeling regelt dat grotendeels, zodat ik mij met het technische bezig kan houden. Door mijn vorige baan weet ik toevallig meer van medische producten, en als je dat eenmaal gewend bent, dan valt automotive best mee. 😋 Tests laten we meestal bij een TÜV doen. In principe kan je natuurlijk alles zelf doen, maar veel klanten willen ook graag een “onafhankelijke” test.

Ik weet dat al onze leveranciers door ons zelf geauditeerd worden. Pcb’s en assemblage is wat wij zelf doen, al het andere wordt aangekocht.

Wat betreft de klanten houd ik mij ook alleen met de technische eisen bezig. Of die bepaalde maatschappelijke certificaten willen zien, dat weet ik niet precies. Door de hoeveelheid aan projecten, is ook het verschil tussen de klanten erg groot. De ene weet precies wat hij wil omdat ze altijd alles outsourcen, de tweede doet het voor het eerst en heeft geen flauw idee...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 21 januari 2019 @ 20:56:25 #44
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184540565
Even wat dieper, van welke 3D printtechnieken zie je momenteel de meeste potentie?
Ik zat aan de maakkant van die tak, en ben wel benieuwd wat een gebruiker zoals jij graag gebruikt.

Ik praat dan even over SLS, SLA of FDM.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_184541381
Wat is het raarste dat je ontwikkeld hebt?
pi_184541430
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:56 schreef bokkepoot het volgende:
Even wat dieper, van welke 3D printtechnieken zie je momenteel de meeste potentie?
Ik zat aan de maakkant van die tak, en ben wel benieuwd wat een gebruiker zoals jij graag gebruikt.

Ik praat dan even over SLS, SLA of FDM.
Dat is een moeilijke vraag, want ik heb ondertussen het gevoel dat de ontwikkeling daar zo snel gaat, dat het antwoord morgen alweer wat anders is. Meestal is voor mij het beschikbare materiaal meer bepalend dan het proces. Als je bijvoorbeeld een transparant onderdeel nodig hebt, dan kom je op het moment nog automatisch bij SLA. Moet het goedkoop en snel zijn, dan is het meestal SLS. Wil je een realistisch ABS materiaal hebben, waarmee je ook een beetje kan testen, dan kom je automatisch bij fdm uit. Maar volgens mij is die laatste ook al aan het veranderen?

Kortom, ik heb geen persoonlijke favoriet. Ik zou daarom ook (nog) geen 3D printer voor thuis kopen, omdat ik niet zou kunnen kiezen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184541834
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 21:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat is een moeilijke vraag, want ik heb ondertussen het gevoel dat de ontwikkeling daar zo snel gaat, dat het antwoord morgen alweer wat anders is. Meestal is voor mij het beschikbare materiaal meer bepalend dan het proces. Als je bijvoorbeeld een transparant onderdeel nodig hebt, dan kom je op het moment nog automatisch bij SLA. Moet het goedkoop en snel zijn, dan is het meestal SLS. Wil je een realistisch ABS materiaal hebben, waarmee je ook een beetje kan testen, dan kom je automatisch bij fdm uit. Maar volgens mij is die laatste ook al aan het veranderen?

Kortom, ik heb geen persoonlijke favoriet. Ik zou daarom ook (nog) geen 3D printer voor thuis kopen, omdat ik niet zou kunnen kiezen.
Wat is het raarste dat je ooit geproductdesignengineert hebt?
pi_184542576
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 21:35 schreef autoknutselaar het volgende:
Wat is het raarste dat je ontwikkeld hebt?
Weinig spannends. Een keer een startup, die op indiegogo een boel geld verzameld had om een product te bouwen, vervolgens geen idee had wat ze aan het doen waren, en toen was het geld op zonder dat er ook maar een prototype klaar was...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  † In Memoriam † dinsdag 22 januari 2019 @ 09:12:10 #49
88815 The_Emotion
98.3
pi_184547436
Bestaan je werkzaamheden vooral in het huis-tuin-keuken producten, of lever je ook machines en werktuig af?
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_184547991
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:12 schreef Remqo het volgende:
Bestaan je werkzaamheden vooral in het huis-tuin-keuken producten, of lever je ook machines en werktuig af?
Omdat de meeste productielijnen en processen op grote aantallen zijn ingericht, zijn de door ons aangeboden prijzen meestal ook alleen maar interessant vanaf 25.000 stuks per jaar. Heel af en toe een uitzondering naar beneden. Zo maken we ook een apparaat dat in winkels komt te staan, en daarvan produceren we er twee keer per jaar misschien vijftig. Maar omdat dit eerder prototype-aantallen zijn, gebeurt dit in de prototype-werkplaats.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184552323
Als je drie specifieke consumentenproducten zou moeten noemen als producten die jij als het toppunt van perfectie ziet welke zouden dat zijn?

En welke vroege of moderne vinding is naar jouw mening het meest revolutionaire geweest in jouw wereld?
pi_184564182
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 14:03 schreef Beathoven het volgende:
Als je drie specifieke consumentenproducten zou moeten noemen als producten die jij als het toppunt van perfectie ziet welke zouden dat zijn?
Oei, dat is bijna een filosofische vraag. Het ideale product bestaat niet, omdat elk product altijd een compromis is tussen kosten en baten. En omdat zowel kosten als ook baten nogal subjectief zijn, is dit voor iedereen anders.

Veel mensen zouden tegenwoordig zeggen dat een iphone het perfecte product is. Ze bieden precies dat wat ze nodig hebben en niks meer. Het is eenvoudig (in de bediening dan, van binnen is daar niks simpel). Voor een andere categorie mensen is de iphone het symbool van alles wat er met deze wereld mis is op het moment. Het was in ieder geval een product dat ontwikkeld is, omdat Steve Jobs zich afgevraagd had, wat de mensen nu echt wilden hebben (of wat hij ze wijs kon maken, dat ze het wilden hebben ;) )

Een ander polariserend voorbeeld is Nespresso. Afgezien van het hele debat over afval, waar ik het ook mee eens ben, heeft Nestle de koffiemarkt behoorlijk door elkaar gegooid. Ze hebben niet een bestaande koffiemachine geprobeerd te verbeteren, maar zijn compleet teruggegaan naar de vraag: wat willen de mensen nu echt. Vervolgens is daar uitgekomen, dat de meeste mensen gewoon een consistent kopje koffie willen hebben, en niks meer. Geen gedoe met schoonmaken, geen gedoe met koffie malen, hoeveelheid water bepalen, wachten tot het apparaat op temperatuur is, geen gigantisch apparaat dat in de weg staat... En deze filosofie, namelijk een kopje koffie met consistente kwaliteit zonder gedoe, hebben ze bij elk apparaat tot in de details doorgetrokken. Geen onderhoud, bijna niks schoon te maken, eigenlijk extreem kleine en relatief goedkope apparaten. Meestal twee of drie knoppen, dus je kan nauwelijks iets verkeerd doen in de bediening. En voor die prijs is het ongelofelijk hoeveel apparaten je van de eerste generatie nog overal ziet staan. Die dingen zijn niet kapot te krijgen.

Een heel ander voorbeeld is het modulaire systeem dat tegenwoordig voor protheses in gebruik is. Vroeger, als je been was geamputeerd, ging er iemand uit een stuk hout en met wat leren bandjes een prothese voor je knutselen. Werkte op zich prima, als je genoeg tijd en geld had...
En toen had iemand de ingeving, om een standaardverbinding te maken tussen de voet en het onderbeen, en net zoiets direct boven het kniegewricht. Daardoor konden patiënten ineens veel sneller geholpen worden! Je hoefde alleen nog maar een schacht te maken waar het bovenbeen in paste, en een knie, onderbeen en voet in de juiste lengte heb je op voorraad liggen.

Kort samengevat zijn het eigenlijk alle drie voorbeelden van producten waar iemand eens heel hard heeft nagedacht, wat de klant nu écht wil en/of nodig heeft. Ik denk dat dat voor mij is, wat een product echt goed maakt.

quote:
En welke vroege of moderne vinding is naar jouw mening het meest revolutionaire geweest in jouw wereld?
Met afstand de (betaalbare) microprocessor natuurlijk, zeker bij het bedrijf waar ik nu werk. Tijdens mij studie (wat nog niet eens zo heel lang geleden is) hadden ze het over de mogelijkheid om op een camerabeeld mensen te herkennen, en daarmee in een auto het aanrijden van een voetganger te kunnen voorkomen. Dat was toen nog allemaal theorie, omdat de auto al twee straten verder zou zijn voordat het beeld verwerkt was door de computer. Nu is dat beschikbaar en zelfs betaalbaar!

Al ben ik ondertussen wel een beetje "connected"-moe. Een "smart" lamp of thermostaat, daarvan zie ik nog de meerwaarde, omdat het energie sparen kan en comfortabel is. Maar hebben we echt een "connected" stressbal en een "smart" kattebak nodig?!? (Echte voorbeelden van kickstarter, maar binnen ons bedrijf zijn er soortgelijke dingen in de planning...) Ik ben in ieder geval van mening dat niet ieder product ineens beter is zodra je er een microprocessor en een bluetooth zender in stopt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184570015
quote:
Heel interessant en erg bedankt voor je uiteenzetting! :)

Over dat alles in 'the internet of things' moet worden opgenomen en je daar moe van begint te worden kan ik me ook wel in vinden. Er zijn inderdaad een paar uitschieters die handig zijn maar persoonlijk heb ik anno nu het gevoel dat het hele concept vroeger teveel gehyped is als 'the next best thing' terwijl men in de jaren '90 al dingen als camera's aan het internet verbond en men toen zoiets had van 'het kan allemaal, maar wat kun je ermee'. Er wordt krampachtig nagedacht over hoe je zoiets zinvol moet maken dat het 't leven echt verrijkt. Francisco van Jole had toen een webcam op z'n katten staan en deed iets met z'n koelkast; maar dat zijn van die dingen waarbij je gewoon kunt kijken en verder voegt het niet zoveel toe.

Het internet is een metropool en dan willen we hele persoonlijke en privé-voorzieningen in apparaten met camera's, microfoons etc door die metropool heen zien te krijgen. Voor de leukste instant toepassingen die er zijn, is er 'de privacy' en dat moet je vaak zelf afwegen. En met instant-access en laagdrempeligheid qua setup botst men met de complexiteit die nodig is om privacy te garanderen. Dat geldt ook voor contactloze apparaten die niet direct met het net verbonden zijn maar wel bij diezelfde mate van vrijheid horen en makkelijk geskimt kunnen worden. De veiligste toepassingen voor zenders zijn dan eigenlijk de toepassingen waar je niet zoveel aan hebt zoals de kattenbak. Alles wat niet zoveel waarde heeft voor een inbreker lijkt ook niet zoveel waarde te hebben voor de consument :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 23-01-2019 12:08:26 ]
  Moderator woensdag 23 januari 2019 @ 13:23:08 #54
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184571563
Hehe je kledingkast aan het internet hangen is net zo nuttig als je kledingkast aan het riool :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 23 januari 2019 @ 17:54:02 #55
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_184576732
Vraagje van een elektronicahobbyist: Atmel of Microchip? :P

Tof om te lezen allemaal ^O^
Mooi vak, ik ben nog niet zo lang geleden ingestroomd zonder de opleidingen dus kom net kijken. Het bedrijf waar ik werk heeft haar eigen constructiesysteem, dus voor nu is die basiskennis wat minder belangrijk en komt het meer op het 'design'-aspect aan en wat minder op het 'engineer'-deel. Maar ik leer elke dag en dat is voor mij het voornaamste.
  Moderator woensdag 23 januari 2019 @ 19:42:46 #56
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184579042
Het account is doorgegeven aan de volgende. De engineer kan als hij dat wil nog antwoorden via mij...

Ik wil hem bij deze bedanken voor de antwoorden in dit topic :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')