Onze afdeling is alleen bezig met het technische aspect. Als het consumer producten betreft, is tegenwoordig het uiterlijk al door de klant of zijn eigen designer vastgelegd, zodat het in het productportfolio past.quote:Op maandag 21 januari 2019 09:51 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoi leuk dat je vragen wilt beantwoorden.
Ik heb alvast een vraagje je omschrijft jezelfs als product engineer, hou je je dan vooral bezig met de binnenkant van een apparaat zeg maar hoe hij werkt of met de buitenkant? Of kun je die twee niet los zien?
Ligt eraan welke spellingscontrole actief is. 😋 Af en toe ben ik zelfs dressing emgineer!quote:
my badquote:
Ah dus je maakt/ontwerpt dus de functionele kant van de apparaten. Doe je ook aan printplaat ontwerp? Zo ja hou je dan ook rekening met hoe "schoon" elementen zijn, ik geloof dat er nogal wat controverse is over tantalum weerstanden en dat die nogal millieu en mens onvriendelijk worden geproduceerd?quote:Op maandag 21 januari 2019 09:55 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Onze afdeling is alleen bezig met het technische aspect. Als het consumer producten betreft, is tegenwoordig het uiterlijk al door de klant of zijn eigen designer vastgelegd, zodat het in het productportfolio past.
Bijna alle producten die ons bedrijf maakt zijn met iets van electronica er in, maar ikzelf ben vooral bezig met mechanica (dus producten waar iets beweegt) en hoe het in elkaar te zetten is. Vooral dat laatste is steeds belangrijker en moeilijker, omdat alles kleiner wordt en de eisen/wensen wat betreft het uiterlijk steeds hoger.quote:Op maandag 21 januari 2019 10:01 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ah dus je maakt/ontwerpt dus de functionele kant van de apparaten. Doe je ook aan printplaat ontwerp? Zo ja hou je dan ook rekening met hoe "schoon" elementen zijn, ik geloof dat er nogal wat controverse is over tantalum weerstanden en dat die nogal millieu en mens onvriendelijk worden geproduceerd?
In principe vind ik het beter als de gebruiker zelf zijn producten kan (laten) repareren. Ik zelf let daar ook wel op als ik iets nieuws koop. Maar in de praktijk zijn er helaas een heleboel redenen om het niet te doen.quote:Op maandag 21 januari 2019 10:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat vind jij zelf van apparaten die je niet meer normaal open kan doen voor reparatie?
Uit de tijd dat ik medicijnproducten heb gemaakt gelukkig niets.quote:Op maandag 21 januari 2019 10:16 schreef Bosbeetle het volgende:
En heb je zelf ook apparaten in huis die je zelf ontworpen hebt
Dat is niet zo eenvoudig te beantwoorden, omdat het van heel veel dingen afhankelijk is.quote:Op maandag 21 januari 2019 10:26 schreef Ferdii het volgende:
hoeveel scheelt productie in china tav west europa?
De collega die naast mij zit, is aan de draaibank begonnen en langzaam opgeklommen tot design engineer. Dus het is mogelijk, al duurt het langer. De praktijkervaring die zulke collegas mee brengt is super, maar daartegenover ontbreekt vaak fundamentele kennis van mechanica en dergelijke die de universitaire collegas mee brengen. Onmogelijk is het zeker niet zonder diplomas, hard werken is het wel.quote:Op maandag 21 januari 2019 10:46 schreef Tailless het volgende:
Hoe vaak zie je een collega zonder papieren?
Dit gerucht hoor je erg vaak, maar ik kan met mijn hand op het hart zeggen dat ik dit nog nooit heb gedaan. Ook al zou ik dat willen doen, het is gewoon ontzettend moeilijk om te voorspellen hoe lang een product gaat overleven in de praktijk. Omdat je geen idee hebt hoe de klant het gaat gebruiken/misbruiken, omdat je niet weet waar ze het gaan gebruiken...quote:Op maandag 21 januari 2019 10:47 schreef Woelwater het volgende:
Als fabrikant is het gunstig als je klanten terug blijven komen, omdat ze vervanging nodig hebben voor het vorige product dat de geest heeft gegeven.
In hoeverre houd je er bij het ontwerpen van iets rekening mee dat het de garantieperiode overleeft maar niet veel langer daarna defect zal raken?
Ik denk productontwikkelaar ofzo? Ik woon en werk niet in nederland, dus ik weet het eerlijk gezegd niet.quote:Op maandag 21 januari 2019 10:51 schreef MissGiraffe het volgende:
Wat is de naam van je beroep in het Nederlands?
Ja geen idee.quote:Op maandag 21 januari 2019 11:08 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik denk productontwikkelaar ofzo? Ik woon en werk niet in nederland, dus ik weet het eerlijk gezegd niet.
Werktuigbouwkunde op de universiteit.quote:Op maandag 21 januari 2019 11:10 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Ja geen idee.
Wat voor opleiding heb je gevolgd?
Ik zou voorop willen stellen, dat je je beroepskeuze niet van salaris afhankelijk zou moeten maken.quote:
Een bedrijf zoals nespresso is natuurlijk helemaal geen technisch bedrijf. Ze produceren zelf erg weinig en de focus ligt extreem sterk op uiterlijk, gevoel tijdens gebruik en marketing. In de praktijk krijg je van zulke klanten een tekening hoe de buitenkant er uit moet zien, precieze voorschriften hoe het moet aanvoelen, klinken en hoe lang en hoe snel... De technische uitvoering interesseert ze minder. Dit zijn natuurlijk de beste klanten, omdat je een echte uitdaging voor je kiezen krijgt, maar ook de technische vrijheid om dat te realiseren.quote:Op maandag 21 januari 2019 13:04 schreef Bluezz het volgende:
Leuk interessant beroep (en topic)
Wij hebben zo'n Nespresso apparaat en zo'n ontwerp zit zo vernuftig knap in elkaar! Je kan het wel op de tekentafel ontwerpen maar het moet ook allemaal werken, in elkaar passen.
Alleen al dat melkding bijvoorbeeld als je het goed bekijkt.
We vinden het in deze tijd allemaal maar heel normaal al die apparaten maar ik ben altijd verbaasd over zoveel techniek en inzicht!
In hoeverre adviseer je eerst als je zo'n soort ontwerp op je tekentafel krijgt? En heb je dan echt de vrije hand?
Maken jullie alles eerst op schaal/in het klein om te testen?
Leuk om te weten! Txquote:Op maandag 21 januari 2019 13:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Een bedrijf zoals nespresso is natuurlijk helemaal geen technisch bedrijf. Ze produceren zelf erg weinig en de focus ligt extreem sterk op uiterlijk, gevoel tijdens gebruik en marketing. In de praktijk krijg je van zulke klanten een tekening hoe de buitenkant er uit moet zien, precieze voorschriften hoe het moet aanvoelen, klinken en hoe lang en hoe snel... De technische uitvoering interesseert ze minder. Dit zijn natuurlijk de beste klanten, omdat je een echte uitdaging voor je kiezen krijgt, maar ook de technische vrijheid om dat te realiseren.
In dit soort gevallen komt de klant meestal ook niet met een compleet werkend apparaat, hoogstens een prototype dat ongeveer dat kan wat het zou moeten kunnen. Tijdens een van de laatste projecten kregen we een mooi prototype van de klant direct aan het begin, maar deze kon je ongeveer drie keer gebruiken en dan brandde de electronica door. Was dus goed genoeg om te laten zien wat het doel was, maar verre van productierijp...
Dan volgt er een proces met eerst een paar concepten op papier, enkele “proof of principle” tests om specifieke functies te testen, dan een prototype waar alles is zoals het uiteindelijk zou moeten zijn, maar meestal nog alles gefreesd en 3D-geprint. Dan volgt er nog een voorserie met zo goed als serieproductie onderdelen waarmee tests voor bijvoorbeeld certificering gedaan worden. En pas daarna worden de eerste echte delen geproduceerd.
De eerste stappen worden vaak meermaals doorlopen, omdat er bijna altijd iets mis gaat, of soms zelfs de klant zijn wensen bijstellen wil. Tijdens de certificering zijn er meestal geen grote verrassingen meer, en is het product voor 99% zoals het later verkocht wordt. Zo goed als elke stap wordt besproken met de klant.
Ben je wekenlang dan met 1 product bezig of doe je verschillende dingen door elkaar?quote:Op maandag 21 januari 2019 14:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Al het werk tussen het goede idee en de productie opstarten is trouwens ook het gedeelte dat door veel mensen en startups verkeerd wordt ingeschat. Zodra er electronica in zit, moet je EMC (electro magnetische compatibiliteit) testen, wat je eigenlijk wel extern moet laten doen. IC keurmerk heb je nodig. Voor al deze tests heb je realistische prototypes nodig en waarschijnlijk overleven die de tests niet. Als je pech hebt, lukt het de eerste keer niet en heb je meerdere iteraties nodig...
En als dan alles gelukt is, en je de productie wil gaan starten, dan heb je spuitgietvormen nodig. Minstens 5000 euro per stuk, als ze heel simpel zijn en uit China komen, printplaten kan je alleen in grote aantallen laten bestukken, of je moet zelf aan de slag met de soldeerbout...
De doorlooptijd van een project is denk ik gemiddeld ongeveer een jaar voor ons. Op het hoogtepunt werk je er dan misschien met vijf man aan. Op de rustige tijden heb je er nog een of twee andere projecten naast.quote:Op maandag 21 januari 2019 15:21 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ben je wekenlang dan met 1 product bezig of doe je verschillende dingen door elkaar?
We gebruiken steeds meer 3D-printen. Tot een paar jaar geleden moest je nog kiezen tussen een goede resolutie en sterkte, maar tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld ook transparant materiaal om bijvoorbeeld lichtleiders te testen die in producten worden gebruikt om met één lampje een breder vlak uit te printen. Of recent nog een aluminium onderdeel. Die kan je dan uit een blok frezen daarbij 95% wegfrezen, of je print het uit en freest er nog 0.2mm vanaf voor de laatste details.quote:Op maandag 21 januari 2019 16:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Je hebt het nu over prototypes, werk je ook veel met 3d printers en dergelijk voor het maken van prototypen?
In principe werk ik altijd op dezelfde locatie. Wel regelmatig dienstreizen naar klanten of productielocaties. De klanten zijn over het algemeen in west-Europa, maar ook in de VS. Productie kan in Azië, oost-Europa of zuid-Amerika zijn.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:20 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
Heb je een vast standplaats?
Dat (bij)frezen gaat met CNC, neem ik aan?quote:Op maandag 21 januari 2019 17:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:
We gebruiken steeds meer 3D-printen. Tot een paar jaar geleden moest je nog kiezen tussen een goede resolutie en sterkte, maar tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld ook transparant materiaal om bijvoorbeeld lichtleiders te testen die in producten worden gebruikt om met één lampje een breder vlak uit te printen. Of recent nog een aluminium onderdeel. Die kan je dan uit een blok frezen daarbij 95% wegfrezen, of je print het uit en freest er nog 0.2mm vanaf voor de laatste details.
Aangezien we een werkplaats en een 3D printer in huis hebben, ligt het er meestal ook aan welke van beide eerder tijd heeft.
Er staat nog wel een handmatige frees ergens in een hoekje, maar de integratie van CAD en CAM is tegenwoordig zo goed, dat dat bijna geen voordelen meer heeft ten opzichte van CNC.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:33 schreef svann het volgende:
[..]
Dat (bij)frezen gaat met CNC, neem ik aan?
Of wordt er nog handmatig gefreesd?
Ik heb wel wat vragen over het testen:quote:Op maandag 21 januari 2019 10:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Om meteen maar één van de standaardvragen/opmerkingen alvast gehad te hebben: “alles wat uit China komt is goedkope troep”
Nee, als je goedkope troep in China hebt laten maken (als bedrijf), dan ben je daar zelf schuldig aan. Het grote cultuurverschil met China is namelijk dat ze letterlijk precies doen wat je ze verteld wat ze moeten doen. Geen eigen initiatief of meedenken. Als je dus als bedrijf ze precies voorschrijft, wat ze moeten doen, wat de kwaliteitseisen zijn en hoe (en hoe vaak) die getest moeten worden, dan kan je fantastische dingen in China laten maken!
Waar ik het eerder over had, was allemaal pre-productie en prototypen testen. Maar uiteraard moet men tijdens de productie ook testen. We kunnen een simpel electronicaproduct als voorbeeld nemen.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:00 schreef ETA het volgende:
[..]
Ik heb wel wat vragen over het testen:
• Hoeveel wordt er getest (per batch, eenmalig vooraf, om het jaar?)
• Wie bepaald de scope van het testen?
• Testen jullie op pre-productie monsters of productie monsters?
• Doen jullie ook pre-shipment inspecties?
Zo te lezen zijn het jullie eigen fabrieken en is er een gedegen kwaliteitsprocedure.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Waar ik het eerder over had, was allemaal pre-productie en prototypen testen. Maar uiteraard moet men tijdens de productie ook testen. We kunnen een simpel electronicaproduct als voorbeeld nemen.
Op de tekening van de kunststofonderdelen worden bepaalde maten als critisch aangegeven. Deze worden aan het begin en eind van elke run van de spuitgietmachine gecontroleerd. Dit kan bijvoorbeeld een maat zijn die belangrijk is voor een waterdichte aansluiting op een ander deel, en daardoor belangrijk voor het functioneren.
Daarnaast worden er ook statistische controlematen aangegeven die voortdurend gecontroleerd worden terwijl onderdelen gemaakt worden, bijvoorbeeld elke 50ste die uit de machine valt. Dit kunnen bijvoorbeeld de buitenmaten zijn, en die zijn vooral om te controleren op het proces niet wegdrift, of de machine nog compleet dicht gaat...
Als de twee onderdelen aan elkaar geschroefd worden, dan is dat met een schroefmachine die in de gaten houdt met welke kracht de schroef er in gaat. Als dit niet compleet robotisch gedaan is maar met de hand, dan is er soms een optisch systeem met een camera om te controleren of alle schroeven er in zitten voordat het product door gaat naar de volgende stap.
Pcb’s worden vaak stand-alone getest zodra ze bestukt zijn. Vaak kan je op een pcb nog naderhand grote lege testpads herkennen, die gebruikt worden voor de automatische testpins. Als er in een product meerdere pcb’s gecombineerd worden, dan is er vaak nog een elektronische systeemtest voordat de deksel er op gaat. Stekkerverbindingen zijn namelijk een van de grootste oorzaken van problemen in de productie.
Mocht het product duur genoeg zijn, dan is er ook nog een test aan het einde van de lijn als het hele product in elkaar zit, net voordat het in de doos gaat. Aangezien dit soort tests, zeker die van pcb’s of van het hele product, relatief gemakkelijk geautomatiseerd kunnen worden, is dit geen goede plek om geld te besparen.
Bovenstaande is natuurlijk ineens veel strenger zodra het over automotive of medische producten gaat. Bijvoorbeeld een 100% controle op het eindproduct.
Degene die bepalen mag wat aan de onderdelen getest moet worden, dat ben ik. De tests in de assemblagelijn in samenwerking met de collega’s van de productie. Alles samen met een zogenaamde quality expert.
Arc & PB?quote:Op maandag 21 januari 2019 10:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Neem bijvoorbeeld glas. Dat wordt nog steeds meestal in Frankrijk en Turkije gemaakt. Simpelweg omdat die zoveel ervaring hebben dat China (nog) niet kan concurreren.
We zijn zo groot, dat ik gelukkig het grootste gedeelte van de certificering aan iemand anders mag over laten. De quality afdeling regelt dat grotendeels, zodat ik mij met het technische bezig kan houden. Door mijn vorige baan weet ik toevallig meer van medische producten, en als je dat eenmaal gewend bent, dan valt automotive best mee. 😋 Tests laten we meestal bij een TÜV doen. In principe kan je natuurlijk alles zelf doen, maar veel klanten willen ook graag een “onafhankelijke” test.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:31 schreef ETA het volgende:
[..]
Zo te lezen zijn het jullie eigen fabrieken en is er een gedegen kwaliteitsprocedure.
Ik neem aan dat jullie ook veel delen inkopen, hoe borgen jullie de kwaliteit daarvan? Vragen jullie dan testrapporten op, audits in de fabrieken en/of testen jullie deze onderdelen zelf/via extern bureau.
Hoe gaan jullie om met sociaal maatschappelijke kwesties? Naast waarschijnlijk een BSCI, hebben jullie ook andere CSR certificeringen? Zie je een trend bij jullie afnemers dat hier de eisen steeds strenger worden? En zijn de gestelde eisen hier reëel of zie je dat er zeer makkelijk eisen worden gesteld zonder dat de klant door heeft wat ze exact vragen?
Hetzelfde over de kwaliteitseisen. Het lijkt erop dat jullie veel hoogwaardige producten ontwikkelen, dus zou je verwachten dat de klant ook verstand van zaken heeft. Stellen klanten reële eisen betreft kwaliteit? Wat vind jij over het algemeen van het kennisniveau van je klanten? Komen zij zelf met veel eisen (zo ja, zijn het reële eisen?) of bepaal jij voornamelijk de kwaliteitseisen (dus naast wettelijke vereiste eisen).
Ik lees niet dat je een pre-shipment inspectie doet, of doe je dit alleen op verzoek van de klant?
Je noemt automotive en medische artikelen, dit zijn zeer specialistische producten. Doe jij al deze of heb je voor elk artikelgroep een aparte expert? Want lijkt mij zeer lastig om regelgeving bij te houden voor al deze groepen. Of besteed je dit veel uit aan een SGS/TUV/BV?
[..]
Arc & PB?
China begint inmiddels ook veel kennis en ervaring hierin op te bouwen. Je hebt enkele Duitse producenten die ook fabrieken hebben geopend in Azië. Arc heeft ook een relatief nieuwe fabriek daar staan. Kwaliteit is net iets minder, maar wel een reële optie als je klant in Azie zit.
Dat is een moeilijke vraag, want ik heb ondertussen het gevoel dat de ontwikkeling daar zo snel gaat, dat het antwoord morgen alweer wat anders is. Meestal is voor mij het beschikbare materiaal meer bepalend dan het proces. Als je bijvoorbeeld een transparant onderdeel nodig hebt, dan kom je op het moment nog automatisch bij SLA. Moet het goedkoop en snel zijn, dan is het meestal SLS. Wil je een realistisch ABS materiaal hebben, waarmee je ook een beetje kan testen, dan kom je automatisch bij fdm uit. Maar volgens mij is die laatste ook al aan het veranderen?quote:Op maandag 21 januari 2019 20:56 schreef bokkepoot het volgende:
Even wat dieper, van welke 3D printtechnieken zie je momenteel de meeste potentie?
Ik zat aan de maakkant van die tak, en ben wel benieuwd wat een gebruiker zoals jij graag gebruikt.
Ik praat dan even over SLS, SLA of FDM.
Wat is het raarste dat je ooit geproductdesignengineert hebt?quote:Op maandag 21 januari 2019 21:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat is een moeilijke vraag, want ik heb ondertussen het gevoel dat de ontwikkeling daar zo snel gaat, dat het antwoord morgen alweer wat anders is. Meestal is voor mij het beschikbare materiaal meer bepalend dan het proces. Als je bijvoorbeeld een transparant onderdeel nodig hebt, dan kom je op het moment nog automatisch bij SLA. Moet het goedkoop en snel zijn, dan is het meestal SLS. Wil je een realistisch ABS materiaal hebben, waarmee je ook een beetje kan testen, dan kom je automatisch bij fdm uit. Maar volgens mij is die laatste ook al aan het veranderen?
Kortom, ik heb geen persoonlijke favoriet. Ik zou daarom ook (nog) geen 3D printer voor thuis kopen, omdat ik niet zou kunnen kiezen.
Weinig spannends. Een keer een startup, die op indiegogo een boel geld verzameld had om een product te bouwen, vervolgens geen idee had wat ze aan het doen waren, en toen was het geld op zonder dat er ook maar een prototype klaar was...quote:Op maandag 21 januari 2019 21:35 schreef autoknutselaar het volgende:
Wat is het raarste dat je ontwikkeld hebt?
Omdat de meeste productielijnen en processen op grote aantallen zijn ingericht, zijn de door ons aangeboden prijzen meestal ook alleen maar interessant vanaf 25.000 stuks per jaar. Heel af en toe een uitzondering naar beneden. Zo maken we ook een apparaat dat in winkels komt te staan, en daarvan produceren we er twee keer per jaar misschien vijftig. Maar omdat dit eerder prototype-aantallen zijn, gebeurt dit in de prototype-werkplaats.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 09:12 schreef Remqo het volgende:
Bestaan je werkzaamheden vooral in het huis-tuin-keuken producten, of lever je ook machines en werktuig af?
Oei, dat is bijna een filosofische vraag. Het ideale product bestaat niet, omdat elk product altijd een compromis is tussen kosten en baten. En omdat zowel kosten als ook baten nogal subjectief zijn, is dit voor iedereen anders.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 14:03 schreef Beathoven het volgende:
Als je drie specifieke consumentenproducten zou moeten noemen als producten die jij als het toppunt van perfectie ziet welke zouden dat zijn?
Met afstand de (betaalbare) microprocessor natuurlijk, zeker bij het bedrijf waar ik nu werk. Tijdens mij studie (wat nog niet eens zo heel lang geleden is) hadden ze het over de mogelijkheid om op een camerabeeld mensen te herkennen, en daarmee in een auto het aanrijden van een voetganger te kunnen voorkomen. Dat was toen nog allemaal theorie, omdat de auto al twee straten verder zou zijn voordat het beeld verwerkt was door de computer. Nu is dat beschikbaar en zelfs betaalbaar!quote:En welke vroege of moderne vinding is naar jouw mening het meest revolutionaire geweest in jouw wereld?
Heel interessant en erg bedankt voor je uiteenzetting!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |