abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184530103
registreer om deze reclame te verbergen
welke schaal salaris zit je in?
pi_184530458
Leuk interessant beroep (en topic) ^O^
Wij hebben zo'n Nespresso apparaat en zo'n ontwerp zit zo vernuftig knap in elkaar! Je kan het wel op de tekentafel ontwerpen maar het moet ook allemaal werken, in elkaar passen.
Alleen al dat melkding bijvoorbeeld als je het goed bekijkt.
We vinden het in deze tijd allemaal maar heel normaal al die apparaten maar ik ben altijd verbaasd over zoveel techniek en inzicht! ^O^

In hoeverre adviseer je eerst als je zo'n soort ontwerp op je tekentafel krijgt? En heb je dan echt de vrije hand?
Maken jullie alles eerst op schaal/in het klein om te testen?
pi_184530625
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 12:38 schreef Tailless het volgende:
welke schaal salaris zit je in?
Ik zou voorop willen stellen, dat je je beroepskeuze niet van salaris afhankelijk zou moeten maken.

Ik mag zeker niet klagen. Als ingenieur is het instapsalaris zeker weten niet slecht, maar de topsalarissen zijn ook iets minder dan bij de meer commerciŽle of managementfuncties. Gemiddeld zal het elkaar niet zo ontlopen. Vraag naar technische mensen is er genoeg. Volgens mij is het enige probleem dat de meeste technici (ik inclusief) niet zulke onderhandelaars zijn.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184531095
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 13:04 schreef Bluezz het volgende:
Leuk interessant beroep (en topic) ^O^
Wij hebben zo'n Nespresso apparaat en zo'n ontwerp zit zo vernuftig knap in elkaar! Je kan het wel op de tekentafel ontwerpen maar het moet ook allemaal werken, in elkaar passen.
Alleen al dat melkding bijvoorbeeld als je het goed bekijkt.
We vinden het in deze tijd allemaal maar heel normaal al die apparaten maar ik ben altijd verbaasd over zoveel techniek en inzicht! ^O^

In hoeverre adviseer je eerst als je zo'n soort ontwerp op je tekentafel krijgt? En heb je dan echt de vrije hand?
Maken jullie alles eerst op schaal/in het klein om te testen?
Een bedrijf zoals nespresso is natuurlijk helemaal geen technisch bedrijf. Ze produceren zelf erg weinig en de focus ligt extreem sterk op uiterlijk, gevoel tijdens gebruik en marketing. In de praktijk krijg je van zulke klanten een tekening hoe de buitenkant er uit moet zien, precieze voorschriften hoe het moet aanvoelen, klinken en hoe lang en hoe snel... De technische uitvoering interesseert ze minder. Dit zijn natuurlijk de beste klanten, omdat je een echte uitdaging voor je kiezen krijgt, maar ook de technische vrijheid om dat te realiseren.

In dit soort gevallen komt de klant meestal ook niet met een compleet werkend apparaat, hoogstens een prototype dat ongeveer dat kan wat het zou moeten kunnen. Tijdens een van de laatste projecten kregen we een mooi prototype van de klant direct aan het begin, maar deze kon je ongeveer drie keer gebruiken en dan brandde de electronica door. Was dus goed genoeg om te laten zien wat het doel was, maar verre van productierijp...
Dan volgt er een proces met eerst een paar concepten op papier, enkele “proof of principle” tests om specifieke functies te testen, dan een prototype waar alles is zoals het uiteindelijk zou moeten zijn, maar meestal nog alles gefreesd en 3D-geprint. Dan volgt er nog een voorserie met zo goed als serieproductie onderdelen waarmee tests voor bijvoorbeeld certificering gedaan worden. En pas daarna worden de eerste echte delen geproduceerd.

De eerste stappen worden vaak meermaals doorlopen, omdat er bijna altijd iets mis gaat, of soms zelfs de klant zijn wensen bijstellen wil. Tijdens de certificering zijn er meestal geen grote verrassingen meer, en is het product voor 99% zoals het later verkocht wordt. Zo goed als elke stap wordt besproken met de klant.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184531557
Al het werk tussen het goede idee en de productie opstarten is trouwens ook het gedeelte dat door veel mensen en startups verkeerd wordt ingeschat. Zodra er electronica in zit, moet je EMC (electro magnetische compatibiliteit) testen, wat je eigenlijk wel extern moet laten doen. IC keurmerk heb je nodig. Voor al deze tests heb je realistische prototypes nodig en waarschijnlijk overleven die de tests niet. Als je pech hebt, lukt het de eerste keer niet en heb je meerdere iteraties nodig...
En als dan alles gelukt is, en je de productie wil gaan starten, dan heb je spuitgietvormen nodig. Minstens 5000 euro per stuk, als ze heel simpel zijn en uit China komen, printplaten kan je alleen in grote aantallen laten bestukken, of je moet zelf aan de slag met de soldeerbout...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184533005
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 13:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Een bedrijf zoals nespresso is natuurlijk helemaal geen technisch bedrijf. Ze produceren zelf erg weinig en de focus ligt extreem sterk op uiterlijk, gevoel tijdens gebruik en marketing. In de praktijk krijg je van zulke klanten een tekening hoe de buitenkant er uit moet zien, precieze voorschriften hoe het moet aanvoelen, klinken en hoe lang en hoe snel... De technische uitvoering interesseert ze minder. Dit zijn natuurlijk de beste klanten, omdat je een echte uitdaging voor je kiezen krijgt, maar ook de technische vrijheid om dat te realiseren.

In dit soort gevallen komt de klant meestal ook niet met een compleet werkend apparaat, hoogstens een prototype dat ongeveer dat kan wat het zou moeten kunnen. Tijdens een van de laatste projecten kregen we een mooi prototype van de klant direct aan het begin, maar deze kon je ongeveer drie keer gebruiken en dan brandde de electronica door. Was dus goed genoeg om te laten zien wat het doel was, maar verre van productierijp...
Dan volgt er een proces met eerst een paar concepten op papier, enkele “proof of principle” tests om specifieke functies te testen, dan een prototype waar alles is zoals het uiteindelijk zou moeten zijn, maar meestal nog alles gefreesd en 3D-geprint. Dan volgt er nog een voorserie met zo goed als serieproductie onderdelen waarmee tests voor bijvoorbeeld certificering gedaan worden. En pas daarna worden de eerste echte delen geproduceerd.

De eerste stappen worden vaak meermaals doorlopen, omdat er bijna altijd iets mis gaat, of soms zelfs de klant zijn wensen bijstellen wil. Tijdens de certificering zijn er meestal geen grote verrassingen meer, en is het product voor 99% zoals het later verkocht wordt. Zo goed als elke stap wordt besproken met de klant.
Leuk om te weten! Tx ^O^
pi_184533023
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 14:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Al het werk tussen het goede idee en de productie opstarten is trouwens ook het gedeelte dat door veel mensen en startups verkeerd wordt ingeschat. Zodra er electronica in zit, moet je EMC (electro magnetische compatibiliteit) testen, wat je eigenlijk wel extern moet laten doen. IC keurmerk heb je nodig. Voor al deze tests heb je realistische prototypes nodig en waarschijnlijk overleven die de tests niet. Als je pech hebt, lukt het de eerste keer niet en heb je meerdere iteraties nodig...
En als dan alles gelukt is, en je de productie wil gaan starten, dan heb je spuitgietvormen nodig. Minstens 5000 euro per stuk, als ze heel simpel zijn en uit China komen, printplaten kan je alleen in grote aantallen laten bestukken, of je moet zelf aan de slag met de soldeerbout...
Ben je wekenlang dan met 1 product bezig of doe je verschillende dingen door elkaar?
  Moderator maandag 21 januari 2019 @ 16:30:07 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184534528
Je hebt het nu over prototypes, werk je ook veel met 3d printers en dergelijk voor het maken van prototypen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
pi_184535244
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 15:21 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ben je wekenlang dan met 1 product bezig of doe je verschillende dingen door elkaar?
De doorlooptijd van een project is denk ik gemiddeld ongeveer een jaar voor ons. Op het hoogtepunt werk je er dan misschien met vijf man aan. Op de rustige tijden heb je er nog een of twee andere projecten naast.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184535504
Heb je een vast standplaats?
pi_184535591
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 16:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Je hebt het nu over prototypes, werk je ook veel met 3d printers en dergelijk voor het maken van prototypen?
We gebruiken steeds meer 3D-printen. Tot een paar jaar geleden moest je nog kiezen tussen een goede resolutie en sterkte, maar tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld ook transparant materiaal om bijvoorbeeld lichtleiders te testen die in producten worden gebruikt om met ťťn lampje een breder vlak uit te printen. Of recent nog een aluminium onderdeel. Die kan je dan uit een blok frezen daarbij 95% wegfrezen, of je print het uit en freest er nog 0.2mm vanaf voor de laatste details.

Aangezien we een werkplaats en een 3D printer in huis hebben, ligt het er meestal ook aan welke van beide eerder tijd heeft.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184535760
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 17:20 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
Heb je een vast standplaats?
In principe werk ik altijd op dezelfde locatie. Wel regelmatig dienstreizen naar klanten of productielocaties. De klanten zijn over het algemeen in west-Europa, maar ook in de VS. Productie kan in AziŽ, oost-Europa of zuid-Amerika zijn.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 21 januari 2019 @ 17:33:51 #38
2651 svann
night-hawk
pi_184535767
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 17:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:
We gebruiken steeds meer 3D-printen. Tot een paar jaar geleden moest je nog kiezen tussen een goede resolutie en sterkte, maar tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld ook transparant materiaal om bijvoorbeeld lichtleiders te testen die in producten worden gebruikt om met ťťn lampje een breder vlak uit te printen. Of recent nog een aluminium onderdeel. Die kan je dan uit een blok frezen daarbij 95% wegfrezen, of je print het uit en freest er nog 0.2mm vanaf voor de laatste details.

Aangezien we een werkplaats en een 3D printer in huis hebben, ligt het er meestal ook aan welke van beide eerder tijd heeft.
Dat (bij)frezen gaat met CNC, neem ik aan?
Of wordt er nog handmatig gefreesd?
seek electricity                       Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_184535878
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 17:33 schreef svann het volgende:

[..]

Dat (bij)frezen gaat met CNC, neem ik aan?
Of wordt er nog handmatig gefreesd?
Er staat nog wel een handmatige frees ergens in een hoekje, maar de integratie van CAD en CAM is tegenwoordig zo goed, dat dat bijna geen voordelen meer heeft ten opzichte van CNC.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 21 januari 2019 @ 19:00:05 #40
104963 ETA
European Travel Author
pi_184537520
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Om meteen maar ťťn van de standaardvragen/opmerkingen alvast gehad te hebben: “alles wat uit China komt is goedkope troep”

Nee, als je goedkope troep in China hebt laten maken (als bedrijf), dan ben je daar zelf schuldig aan. Het grote cultuurverschil met China is namelijk dat ze letterlijk precies doen wat je ze verteld wat ze moeten doen. Geen eigen initiatief of meedenken. Als je dus als bedrijf ze precies voorschrijft, wat ze moeten doen, wat de kwaliteitseisen zijn en hoe (en hoe vaak) die getest moeten worden, dan kan je fantastische dingen in China laten maken!
Ik heb wel wat vragen over het testen:

• Hoeveel wordt er getest (per batch, eenmalig vooraf, om het jaar?)
• Wie bepaald de scope van het testen?
• Testen jullie op pre-productie monsters of productie monsters?
• Doen jullie ook pre-shipment inspecties?
Totaal Travel 04-17: 115 vliegtickets, 53 landen, 6 continenten, 812 reisdagen, 138.425 foto's
Mijn reisfotos!
pi_184538933
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:00 schreef ETA het volgende:

[..]

Ik heb wel wat vragen over het testen:

• Hoeveel wordt er getest (per batch, eenmalig vooraf, om het jaar?)
• Wie bepaald de scope van het testen?
• Testen jullie op pre-productie monsters of productie monsters?
• Doen jullie ook pre-shipment inspecties?
Waar ik het eerder over had, was allemaal pre-productie en prototypen testen. Maar uiteraard moet men tijdens de productie ook testen. We kunnen een simpel electronicaproduct als voorbeeld nemen.

Op de tekening van de kunststofonderdelen worden bepaalde maten als critisch aangegeven. Deze worden aan het begin en eind van elke run van de spuitgietmachine gecontroleerd. Dit kan bijvoorbeeld een maat zijn die belangrijk is voor een waterdichte aansluiting op een ander deel, en daardoor belangrijk voor het functioneren.

Daarnaast worden er ook statistische controlematen aangegeven die voortdurend gecontroleerd worden terwijl onderdelen gemaakt worden, bijvoorbeeld elke 50ste die uit de machine valt. Dit kunnen bijvoorbeeld de buitenmaten zijn, en die zijn vooral om te controleren op het proces niet wegdrift, of de machine nog compleet dicht gaat...

Als de twee onderdelen aan elkaar geschroefd worden, dan is dat met een schroefmachine die in de gaten houdt met welke kracht de schroef er in gaat. Als dit niet compleet robotisch gedaan is maar met de hand, dan is er soms een optisch systeem met een camera om te controleren of alle schroeven er in zitten voordat het product door gaat naar de volgende stap.

Pcb’s worden vaak stand-alone getest zodra ze bestukt zijn. Vaak kan je op een pcb nog naderhand grote lege testpads herkennen, die gebruikt worden voor de automatische testpins. Als er in een product meerdere pcb’s gecombineerd worden, dan is er vaak nog een elektronische systeemtest voordat de deksel er op gaat. Stekkerverbindingen zijn namelijk een van de grootste oorzaken van problemen in de productie.

Mocht het product duur genoeg zijn, dan is er ook nog een test aan het einde van de lijn als het hele product in elkaar zit, net voordat het in de doos gaat. Aangezien dit soort tests, zeker die van pcb’s of van het hele product, relatief gemakkelijk geautomatiseerd kunnen worden, is dit geen goede plek om geld te besparen.

Bovenstaande is natuurlijk ineens veel strenger zodra het over automotive of medische producten gaat. Bijvoorbeeld een 100% controle op het eindproduct.

Degene die bepalen mag wat aan de onderdelen getest moet worden, dat ben ik. De tests in de assemblagelijn in samenwerking met de collega’s van de productie. Alles samen met een zogenaamde quality expert.

[ Bericht 3% gewijzigd door VraagWatJeWil op 21-01-2019 20:05:10 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 21 januari 2019 @ 20:31:47 #42
104963 ETA
European Travel Author
pi_184539870
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Waar ik het eerder over had, was allemaal pre-productie en prototypen testen. Maar uiteraard moet men tijdens de productie ook testen. We kunnen een simpel electronicaproduct als voorbeeld nemen.

Op de tekening van de kunststofonderdelen worden bepaalde maten als critisch aangegeven. Deze worden aan het begin en eind van elke run van de spuitgietmachine gecontroleerd. Dit kan bijvoorbeeld een maat zijn die belangrijk is voor een waterdichte aansluiting op een ander deel, en daardoor belangrijk voor het functioneren.

Daarnaast worden er ook statistische controlematen aangegeven die voortdurend gecontroleerd worden terwijl onderdelen gemaakt worden, bijvoorbeeld elke 50ste die uit de machine valt. Dit kunnen bijvoorbeeld de buitenmaten zijn, en die zijn vooral om te controleren op het proces niet wegdrift, of de machine nog compleet dicht gaat...

Als de twee onderdelen aan elkaar geschroefd worden, dan is dat met een schroefmachine die in de gaten houdt met welke kracht de schroef er in gaat. Als dit niet compleet robotisch gedaan is maar met de hand, dan is er soms een optisch systeem met een camera om te controleren of alle schroeven er in zitten voordat het product door gaat naar de volgende stap.

Pcb’s worden vaak stand-alone getest zodra ze bestukt zijn. Vaak kan je op een pcb nog naderhand grote lege testpads herkennen, die gebruikt worden voor de automatische testpins. Als er in een product meerdere pcb’s gecombineerd worden, dan is er vaak nog een elektronische systeemtest voordat de deksel er op gaat. Stekkerverbindingen zijn namelijk een van de grootste oorzaken van problemen in de productie.

Mocht het product duur genoeg zijn, dan is er ook nog een test aan het einde van de lijn als het hele product in elkaar zit, net voordat het in de doos gaat. Aangezien dit soort tests, zeker die van pcb’s of van het hele product, relatief gemakkelijk geautomatiseerd kunnen worden, is dit geen goede plek om geld te besparen.

Bovenstaande is natuurlijk ineens veel strenger zodra het over automotive of medische producten gaat. Bijvoorbeeld een 100% controle op het eindproduct.

Degene die bepalen mag wat aan de onderdelen getest moet worden, dat ben ik. De tests in de assemblagelijn in samenwerking met de collega’s van de productie. Alles samen met een zogenaamde quality expert.
Zo te lezen zijn het jullie eigen fabrieken en is er een gedegen kwaliteitsprocedure.

Ik neem aan dat jullie ook veel delen inkopen, hoe borgen jullie de kwaliteit daarvan? Vragen jullie dan testrapporten op, audits in de fabrieken en/of testen jullie deze onderdelen zelf/via extern bureau.

Hoe gaan jullie om met sociaal maatschappelijke kwesties? Naast waarschijnlijk een BSCI, hebben jullie ook andere CSR certificeringen? Zie je een trend bij jullie afnemers dat hier de eisen steeds strenger worden? En zijn de gestelde eisen hier reŽel of zie je dat er zeer makkelijk eisen worden gesteld zonder dat de klant door heeft wat ze exact vragen?

Hetzelfde over de kwaliteitseisen. Het lijkt erop dat jullie veel hoogwaardige producten ontwikkelen, dus zou je verwachten dat de klant ook verstand van zaken heeft. Stellen klanten reŽle eisen betreft kwaliteit? Wat vind jij over het algemeen van het kennisniveau van je klanten? Komen zij zelf met veel eisen (zo ja, zijn het reŽle eisen?) of bepaal jij voornamelijk de kwaliteitseisen (dus naast wettelijke vereiste eisen).

Ik lees niet dat je een pre-shipment inspectie doet, of doe je dit alleen op verzoek van de klant?

Je noemt automotive en medische artikelen, dit zijn zeer specialistische producten. Doe jij al deze of heb je voor elk artikelgroep een aparte expert? Want lijkt mij zeer lastig om regelgeving bij te houden voor al deze groepen. Of besteed je dit veel uit aan een SGS/TUV/BV?

quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]
Neem bijvoorbeeld glas. Dat wordt nog steeds meestal in Frankrijk en Turkije gemaakt. Simpelweg omdat die zoveel ervaring hebben dat China (nog) niet kan concurreren.

Arc & PB?

China begint inmiddels ook veel kennis en ervaring hierin op te bouwen. Je hebt enkele Duitse producenten die ook fabrieken hebben geopend in AziŽ. Arc heeft ook een relatief nieuwe fabriek daar staan. Kwaliteit is net iets minder, maar wel een reŽle optie als je klant in Azie zit.
Totaal Travel 04-17: 115 vliegtickets, 53 landen, 6 continenten, 812 reisdagen, 138.425 foto's
Mijn reisfotos!
pi_184540454
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:31 schreef ETA het volgende:

[..]

Zo te lezen zijn het jullie eigen fabrieken en is er een gedegen kwaliteitsprocedure.

Ik neem aan dat jullie ook veel delen inkopen, hoe borgen jullie de kwaliteit daarvan? Vragen jullie dan testrapporten op, audits in de fabrieken en/of testen jullie deze onderdelen zelf/via extern bureau.

Hoe gaan jullie om met sociaal maatschappelijke kwesties? Naast waarschijnlijk een BSCI, hebben jullie ook andere CSR certificeringen? Zie je een trend bij jullie afnemers dat hier de eisen steeds strenger worden? En zijn de gestelde eisen hier reŽel of zie je dat er zeer makkelijk eisen worden gesteld zonder dat de klant door heeft wat ze exact vragen?

Hetzelfde over de kwaliteitseisen. Het lijkt erop dat jullie veel hoogwaardige producten ontwikkelen, dus zou je verwachten dat de klant ook verstand van zaken heeft. Stellen klanten reŽle eisen betreft kwaliteit? Wat vind jij over het algemeen van het kennisniveau van je klanten? Komen zij zelf met veel eisen (zo ja, zijn het reŽle eisen?) of bepaal jij voornamelijk de kwaliteitseisen (dus naast wettelijke vereiste eisen).

Ik lees niet dat je een pre-shipment inspectie doet, of doe je dit alleen op verzoek van de klant?

Je noemt automotive en medische artikelen, dit zijn zeer specialistische producten. Doe jij al deze of heb je voor elk artikelgroep een aparte expert? Want lijkt mij zeer lastig om regelgeving bij te houden voor al deze groepen. Of besteed je dit veel uit aan een SGS/TUV/BV?

[..]

Arc & PB?

China begint inmiddels ook veel kennis en ervaring hierin op te bouwen. Je hebt enkele Duitse producenten die ook fabrieken hebben geopend in AziŽ. Arc heeft ook een relatief nieuwe fabriek daar staan. Kwaliteit is net iets minder, maar wel een reŽle optie als je klant in Azie zit.
We zijn zo groot, dat ik gelukkig het grootste gedeelte van de certificering aan iemand anders mag over laten. De quality afdeling regelt dat grotendeels, zodat ik mij met het technische bezig kan houden. Door mijn vorige baan weet ik toevallig meer van medische producten, en als je dat eenmaal gewend bent, dan valt automotive best mee. 😋 Tests laten we meestal bij een T‹V doen. In principe kan je natuurlijk alles zelf doen, maar veel klanten willen ook graag een “onafhankelijke” test.

Ik weet dat al onze leveranciers door ons zelf geauditeerd worden. Pcb’s en assemblage is wat wij zelf doen, al het andere wordt aangekocht.

Wat betreft de klanten houd ik mij ook alleen met de technische eisen bezig. Of die bepaalde maatschappelijke certificaten willen zien, dat weet ik niet precies. Door de hoeveelheid aan projecten, is ook het verschil tussen de klanten erg groot. De ene weet precies wat hij wil omdat ze altijd alles outsourcen, de tweede doet het voor het eerst en heeft geen flauw idee...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 21 januari 2019 @ 20:56:25 #44
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184540565
Even wat dieper, van welke 3D printtechnieken zie je momenteel de meeste potentie?
Ik zat aan de maakkant van die tak, en ben wel benieuwd wat een gebruiker zoals jij graag gebruikt.

Ik praat dan even over SLS, SLA of FDM.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_184541381
Wat is het raarste dat je ontwikkeld hebt?
pi_184541430
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:56 schreef bokkepoot het volgende:
Even wat dieper, van welke 3D printtechnieken zie je momenteel de meeste potentie?
Ik zat aan de maakkant van die tak, en ben wel benieuwd wat een gebruiker zoals jij graag gebruikt.

Ik praat dan even over SLS, SLA of FDM.
Dat is een moeilijke vraag, want ik heb ondertussen het gevoel dat de ontwikkeling daar zo snel gaat, dat het antwoord morgen alweer wat anders is. Meestal is voor mij het beschikbare materiaal meer bepalend dan het proces. Als je bijvoorbeeld een transparant onderdeel nodig hebt, dan kom je op het moment nog automatisch bij SLA. Moet het goedkoop en snel zijn, dan is het meestal SLS. Wil je een realistisch ABS materiaal hebben, waarmee je ook een beetje kan testen, dan kom je automatisch bij fdm uit. Maar volgens mij is die laatste ook al aan het veranderen?

Kortom, ik heb geen persoonlijke favoriet. Ik zou daarom ook (nog) geen 3D printer voor thuis kopen, omdat ik niet zou kunnen kiezen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184541834
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 21:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat is een moeilijke vraag, want ik heb ondertussen het gevoel dat de ontwikkeling daar zo snel gaat, dat het antwoord morgen alweer wat anders is. Meestal is voor mij het beschikbare materiaal meer bepalend dan het proces. Als je bijvoorbeeld een transparant onderdeel nodig hebt, dan kom je op het moment nog automatisch bij SLA. Moet het goedkoop en snel zijn, dan is het meestal SLS. Wil je een realistisch ABS materiaal hebben, waarmee je ook een beetje kan testen, dan kom je automatisch bij fdm uit. Maar volgens mij is die laatste ook al aan het veranderen?

Kortom, ik heb geen persoonlijke favoriet. Ik zou daarom ook (nog) geen 3D printer voor thuis kopen, omdat ik niet zou kunnen kiezen.
Wat is het raarste dat je ooit geproductdesignengineert hebt?
pi_184542576
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 21:35 schreef autoknutselaar het volgende:
Wat is het raarste dat je ontwikkeld hebt?
Weinig spannends. Een keer een startup, die op indiegogo een boel geld verzameld had om een product te bouwen, vervolgens geen idee had wat ze aan het doen waren, en toen was het geld op zonder dat er ook maar een prototype klaar was...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 09:12:10 #49
88815 Remqo
Emotion 89.3
pi_184547436
Bestaan je werkzaamheden vooral in het huis-tuin-keuken producten, of lever je ook machines en werktuig af?
Op donderdag 14 februari 2019 09:58 schreef xcachet het volgende:
Ik vind je zo’n sneue user, Remqo. Altijd maar dat gesneer naar anderen.
pi_184547991
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:12 schreef Remqo het volgende:
Bestaan je werkzaamheden vooral in het huis-tuin-keuken producten, of lever je ook machines en werktuig af?
Omdat de meeste productielijnen en processen op grote aantallen zijn ingericht, zijn de door ons aangeboden prijzen meestal ook alleen maar interessant vanaf 25.000 stuks per jaar. Heel af en toe een uitzondering naar beneden. Zo maken we ook een apparaat dat in winkels komt te staan, en daarvan produceren we er twee keer per jaar misschien vijftig. Maar omdat dit eerder prototype-aantallen zijn, gebeurt dit in de prototype-werkplaats.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')