abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184552323
registreer om deze reclame te verbergen
Als je drie specifieke consumentenproducten zou moeten noemen als producten die jij als het toppunt van perfectie ziet welke zouden dat zijn?

En welke vroege of moderne vinding is naar jouw mening het meest revolutionaire geweest in jouw wereld?
pi_184564182
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 14:03 schreef Beathoven het volgende:
Als je drie specifieke consumentenproducten zou moeten noemen als producten die jij als het toppunt van perfectie ziet welke zouden dat zijn?
Oei, dat is bijna een filosofische vraag. Het ideale product bestaat niet, omdat elk product altijd een compromis is tussen kosten en baten. En omdat zowel kosten als ook baten nogal subjectief zijn, is dit voor iedereen anders.

Veel mensen zouden tegenwoordig zeggen dat een iphone het perfecte product is. Ze bieden precies dat wat ze nodig hebben en niks meer. Het is eenvoudig (in de bediening dan, van binnen is daar niks simpel). Voor een andere categorie mensen is de iphone het symbool van alles wat er met deze wereld mis is op het moment. Het was in ieder geval een product dat ontwikkeld is, omdat Steve Jobs zich afgevraagd had, wat de mensen nu echt wilden hebben (of wat hij ze wijs kon maken, dat ze het wilden hebben ;) )

Een ander polariserend voorbeeld is Nespresso. Afgezien van het hele debat over afval, waar ik het ook mee eens ben, heeft Nestle de koffiemarkt behoorlijk door elkaar gegooid. Ze hebben niet een bestaande koffiemachine geprobeerd te verbeteren, maar zijn compleet teruggegaan naar de vraag: wat willen de mensen nu echt. Vervolgens is daar uitgekomen, dat de meeste mensen gewoon een consistent kopje koffie willen hebben, en niks meer. Geen gedoe met schoonmaken, geen gedoe met koffie malen, hoeveelheid water bepalen, wachten tot het apparaat op temperatuur is, geen gigantisch apparaat dat in de weg staat... En deze filosofie, namelijk een kopje koffie met consistente kwaliteit zonder gedoe, hebben ze bij elk apparaat tot in de details doorgetrokken. Geen onderhoud, bijna niks schoon te maken, eigenlijk extreem kleine en relatief goedkope apparaten. Meestal twee of drie knoppen, dus je kan nauwelijks iets verkeerd doen in de bediening. En voor die prijs is het ongelofelijk hoeveel apparaten je van de eerste generatie nog overal ziet staan. Die dingen zijn niet kapot te krijgen.

Een heel ander voorbeeld is het modulaire systeem dat tegenwoordig voor protheses in gebruik is. Vroeger, als je been was geamputeerd, ging er iemand uit een stuk hout en met wat leren bandjes een prothese voor je knutselen. Werkte op zich prima, als je genoeg tijd en geld had...
En toen had iemand de ingeving, om een standaardverbinding te maken tussen de voet en het onderbeen, en net zoiets direct boven het kniegewricht. Daardoor konden patiënten ineens veel sneller geholpen worden! Je hoefde alleen nog maar een schacht te maken waar het bovenbeen in paste, en een knie, onderbeen en voet in de juiste lengte heb je op voorraad liggen.

Kort samengevat zijn het eigenlijk alle drie voorbeelden van producten waar iemand eens heel hard heeft nagedacht, wat de klant nu écht wil en/of nodig heeft. Ik denk dat dat voor mij is, wat een product echt goed maakt.

quote:
En welke vroege of moderne vinding is naar jouw mening het meest revolutionaire geweest in jouw wereld?
Met afstand de (betaalbare) microprocessor natuurlijk, zeker bij het bedrijf waar ik nu werk. Tijdens mij studie (wat nog niet eens zo heel lang geleden is) hadden ze het over de mogelijkheid om op een camerabeeld mensen te herkennen, en daarmee in een auto het aanrijden van een voetganger te kunnen voorkomen. Dat was toen nog allemaal theorie, omdat de auto al twee straten verder zou zijn voordat het beeld verwerkt was door de computer. Nu is dat beschikbaar en zelfs betaalbaar!

Al ben ik ondertussen wel een beetje "connected"-moe. Een "smart" lamp of thermostaat, daarvan zie ik nog de meerwaarde, omdat het energie sparen kan en comfortabel is. Maar hebben we echt een "connected" stressbal en een "smart" kattebak nodig?!? (Echte voorbeelden van kickstarter, maar binnen ons bedrijf zijn er soortgelijke dingen in de planning...) Ik ben in ieder geval van mening dat niet ieder product ineens beter is zodra je er een microprocessor en een bluetooth zender in stopt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184570015
quote:
Heel interessant en erg bedankt voor je uiteenzetting! :)

Over dat alles in 'the internet of things' moet worden opgenomen en je daar moe van begint te worden kan ik me ook wel in vinden. Er zijn inderdaad een paar uitschieters die handig zijn maar persoonlijk heb ik anno nu het gevoel dat het hele concept vroeger teveel gehyped is als 'the next best thing' terwijl men in de jaren '90 al dingen als camera's aan het internet verbond en men toen zoiets had van 'het kan allemaal, maar wat kun je ermee'. Er wordt krampachtig nagedacht over hoe je zoiets zinvol moet maken dat het 't leven echt verrijkt. Francisco van Jole had toen een webcam op z'n katten staan en deed iets met z'n koelkast; maar dat zijn van die dingen waarbij je gewoon kunt kijken en verder voegt het niet zoveel toe.

Het internet is een metropool en dan willen we hele persoonlijke en privé-voorzieningen in apparaten met camera's, microfoons etc door die metropool heen zien te krijgen. Voor de leukste instant toepassingen die er zijn, is er 'de privacy' en dat moet je vaak zelf afwegen. En met instant-access en laagdrempeligheid qua setup botst men met de complexiteit die nodig is om privacy te garanderen. Dat geldt ook voor contactloze apparaten die niet direct met het net verbonden zijn maar wel bij diezelfde mate van vrijheid horen en makkelijk geskimt kunnen worden. De veiligste toepassingen voor zenders zijn dan eigenlijk de toepassingen waar je niet zoveel aan hebt zoals de kattenbak. Alles wat niet zoveel waarde heeft voor een inbreker lijkt ook niet zoveel waarde te hebben voor de consument :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 23-01-2019 12:08:26 ]
  Moderator woensdag 23 januari 2019 @ 13:23:08 #54
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184571563
registreer om deze reclame te verbergen
Hehe je kledingkast aan het internet hangen is net zo nuttig als je kledingkast aan het riool :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
  woensdag 23 januari 2019 @ 17:54:02 #55
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_184576732
Vraagje van een elektronicahobbyist: Atmel of Microchip? :P

Tof om te lezen allemaal ^O^
Mooi vak, ik ben nog niet zo lang geleden ingestroomd zonder de opleidingen dus kom net kijken. Het bedrijf waar ik werk heeft haar eigen constructiesysteem, dus voor nu is die basiskennis wat minder belangrijk en komt het meer op het 'design'-aspect aan en wat minder op het 'engineer'-deel. Maar ik leer elke dag en dat is voor mij het voornaamste.
It might only be 3 inches, but it smells like a foot.
  Moderator woensdag 23 januari 2019 @ 19:42:46 #56
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184579042
Het account is doorgegeven aan de volgende. De engineer kan als hij dat wil nog antwoorden via mij...

Ik wil hem bij deze bedanken voor de antwoorden in dit topic :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')