quote:
Op dinsdag 22 januari 2019 14:03 schreef Beathoven het volgende:Als je drie specifieke consumentenproducten zou moeten noemen als producten die jij als het toppunt van perfectie ziet welke zouden dat zijn?
Oei, dat is bijna een filosofische vraag. Het ideale product bestaat niet, omdat elk product altijd een compromis is tussen kosten en baten. En omdat zowel kosten als ook baten nogal subjectief zijn, is dit voor iedereen anders.
Veel mensen zouden tegenwoordig zeggen dat een iphone het perfecte product is. Ze bieden precies dat wat ze nodig hebben en niks meer. Het is eenvoudig (in de bediening dan, van binnen is daar niks simpel). Voor een andere categorie mensen is de iphone het symbool van alles wat er met deze wereld mis is op het moment. Het was in ieder geval een product dat ontwikkeld is, omdat Steve Jobs zich afgevraagd had, wat de mensen nu echt wilden hebben (of wat hij ze wijs kon maken, dat ze het wilden hebben

)
Een ander polariserend voorbeeld is Nespresso. Afgezien van het hele debat over afval, waar ik het ook mee eens ben, heeft Nestle de koffiemarkt behoorlijk door elkaar gegooid. Ze hebben niet een bestaande koffiemachine geprobeerd te verbeteren, maar zijn compleet teruggegaan naar de vraag: wat willen de mensen nu echt. Vervolgens is daar uitgekomen, dat de meeste mensen gewoon een consistent kopje koffie willen hebben, en niks meer. Geen gedoe met schoonmaken, geen gedoe met koffie malen, hoeveelheid water bepalen, wachten tot het apparaat op temperatuur is, geen gigantisch apparaat dat in de weg staat... En deze filosofie, namelijk een kopje koffie met consistente kwaliteit zonder gedoe, hebben ze bij elk apparaat tot in de details doorgetrokken. Geen onderhoud, bijna niks schoon te maken, eigenlijk extreem kleine en relatief goedkope apparaten. Meestal twee of drie knoppen, dus je kan nauwelijks iets verkeerd doen in de bediening. En voor die prijs is het ongelofelijk hoeveel apparaten je van de eerste generatie nog overal ziet staan. Die dingen zijn niet kapot te krijgen.
Een heel ander voorbeeld is het modulaire systeem dat tegenwoordig voor protheses in gebruik is. Vroeger, als je been was geamputeerd, ging er iemand uit een stuk hout en met wat leren bandjes een prothese voor je knutselen. Werkte op zich prima, als je genoeg tijd en geld had...
En toen had iemand de ingeving, om een standaardverbinding te maken tussen de voet en het onderbeen, en net zoiets direct boven het kniegewricht. Daardoor konden patiënten ineens veel sneller geholpen worden! Je hoefde alleen nog maar een schacht te maken waar het bovenbeen in paste, en een knie, onderbeen en voet in de juiste lengte heb je op voorraad liggen.
Kort samengevat zijn het eigenlijk alle drie voorbeelden van producten waar iemand eens heel hard heeft nagedacht, wat de klant nu écht wil en/of nodig heeft. Ik denk dat dat voor mij is, wat een product echt goed maakt.
quote:
En welke vroege of moderne vinding is naar jouw mening het meest revolutionaire geweest in jouw wereld?
Met afstand de (betaalbare) microprocessor natuurlijk, zeker bij het bedrijf waar ik nu werk. Tijdens mij studie (wat nog niet eens zo heel lang geleden is) hadden ze het over de mogelijkheid om op een camerabeeld mensen te herkennen, en daarmee in een auto het aanrijden van een voetganger te kunnen voorkomen. Dat was toen nog allemaal theorie, omdat de auto al twee straten verder zou zijn voordat het beeld verwerkt was door de computer. Nu is dat beschikbaar en zelfs betaalbaar!
Al ben ik ondertussen wel een beetje "connected"-moe. Een "smart" lamp of thermostaat, daarvan zie ik nog de meerwaarde, omdat het energie sparen kan en comfortabel is. Maar hebben we echt een "connected" stressbal en een "smart" kattebak nodig?!? (Echte voorbeelden van kickstarter, maar binnen ons bedrijf zijn er soortgelijke dingen in de planning...) Ik ben in ieder geval van mening dat niet ieder product ineens beter is zodra je er een microprocessor en een bluetooth zender in stopt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen,
meld je aan.