quote:
Op zaterdag 1 januari 2022 21:24 schreef Aventura het volgende:Ik kijk voor het eerst, ik heb wel eerder al zappend iets te zien maar het sprak me niet aan. Dat zenuwachtige gedoe met die opdrachtjes. Maar nu was ik door en collega aangespoord en dacht ik dat ik het toch maar eens moest proberen. Maar heel eerlijk? Kan m’n aandacht er niet bij houden. Ik vind het chaotisch en ik begrijp niet wat ze aan het doen zijn. Wat zijn jokers en waar dient geld voor? Is er een uitleg voor dummies?
Leuk dat je voor het eerst meekijkt

Ik weet niet of er ergens een handleiding voor dummies is, maar je kan wel altijd hier vragen als je iets niet snapt!
Sommige dingen snappen de WIDM-volgers ook niet (we zijn het niet met elke redactionele keuze eens haha), maar de standaard-dingetjes wel!
Het geld dat ze bij elke opdracht verdienen komt in de 'pot' (die de penningmeester beheert), degene die bij de laatste test in de finale de meeste vragen goed heeft is de winnaar en die wint de pot (dat is meestal wel boven de ¤10.000,-).
Aan het eind van elke aflevering doen ze een test van 20 vragen (in de finale zijn dat er 40), bijvoorbeeld "zat de mol in groep X of groep Y", en dan vullen zij die vragen in op degene die zij denken dat de mol is. In het begin zullen ze die meestal spreiden (bijv. 7 vragen invullen alsof het A is, 7 alsof het B is, en 6 alsof het C is), zodat je nooit volledig mis kan zitten met 20 vragen fout.
Als je een joker (houten schijf) hebt, en die bij de test inzet, dan wordt één van je foute antwoorden goed gerekend. Dat kan heel waardevol zijn omdat soms iedereen fout zit, en het dus toeval is wie er net 1 of 2 vragen meer goed heeft dan de rest (bijv. bij een vraag als 'is de mol een man' heb je sowieso 50/50 kans om goed/fout te zitten). Zo'n joker kan je dan de volgende aflevering in helpen.
En een vrijstelling (groene plastic schijf) kun je inzetten om door te gaan naar de volgende aflevering, dan hoef je de test helemaal niet te maken of als je die wel moet maken hoef je daarna je scherm niet te zien ('scherm zien' is dus bij de executie na de test iedereen met een groen scherm door, en degene met de meeste fouten een rood scherm te zien krijgt en eruit moet)
Ik zou je vooral aanraden om ff door te zetten omdat je het elke aflevering beter zal snappen, en als je zo toe groeit naar de 10e aflevering (de laatste aflevering, de ontknoping, is waar het hele seizoen om draait) is het al leuker als je dan het hele seizoen hebt meegekregen

En mocht je er écht niet doorheen komen kun je altijd nog de Vlaamse 'De Mol' proberen van maart t/m mei, want die doen zegmaar WIDM maar dan hoe het écht moet