abonnement Unibet Coolblue
pi_184305961
quote:
Nationale staking in basis-, middelbaar en hoger onderwijs op 15 maart

De Algemene Onderwijsbond (AOb) organiseert samen met vakbond FNV Onderwijs en Onderzoek op 15 maart een nationale staking in het basis-, middelbaar en hoger onderwijs. Verschillende actiegroepen, zoals PO in Actie en WO in actie, steunen de staking.

Volgens AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen is "de stakingsbereidheid onder de leden hoog". In een interview met de Volkskrant vertelt ze over de problemen in het onderwijs. "De werkdruk is in alle sectoren te hoog. Op basis- en middelbare scholen en in het mbo zie je de lerarentekorten oplopen."

De AOb is met ongeveer 84.000 leden de grootste onderwijsbond. De bond wil dat het kabinet dit jaar bijna 3 miljard euro vrijmaakt voor onderwijs. Dat bedrag moet in de jaren die volgen oplopen.

FNV Onderwijs en Onderzoek vertegenwoordigt samen met de AOb alle sectoren in het onderwijs. Als de actie in maart doorgaat, wordt het de eerste keer dat het hele onderwijs in Nederland gezamenlijk staakt. De afgelopen twee jaar werd er meerdere keren gestaakt in het basisonderwijs op initiatief van de lerarenactiegroep PO in Actie, die nog steeds verlaging van de werkdruk en een hoger salaris eist.

Vakbond CNV Onderwijs doet niet mee aan staking
Vakbond CNV Onderwijs doet niet mee aan de staking, meldt de Volkskrant. De vakbond is met 50.000 leden de op een na grootste onderwijsbond in Nederland. "Ik vind dit geen goed moment", zegt voorzitter Loek Schueler in de krant.

"Momenteel zit ik midden in de onderhandelingen om meer geld te krijgen voor schoolleiders, leraren en conciërges in het primair onderwijs. Daarvan wil ik eerst de uitslag graag even afwachten", aldus Schueler.

Het ministerie van Onderwijs wil nog niet reageren op de aangekondigde staking, aldus de Volkskrant. Een woordvoerder onderstreept nog wel de extra investeringen die het kabinet al uittrekt voor het onderwijs.

"Het onderwijs is de sector die er deze kabinetsperiode het meest bij krijgt. Voor dit jaar gaat het om een bedrag van 831 miljoen. Het merendeel daarvan werd vrijgemaakt naar aanleiding van de eerdere stakingen in het basisonderwijs", aldus de woordvoerder. https://www.nu.nl/binnenl(...)ijs-op-15-maart.html
Wordt er niet te snel om meer geld gebedeld? Na de vorige stakingen hebben basisschooldocenten er 8,5% salaris bij gekregen en een eenmalig extraatje van 750 euro.

Beter zou het zijn om het onderwijs slimmer op te zetten, met kleinere klassen bijvoorbeeld, dan wordt er direct in kwaliteit geïnvesteerd, is er lagere werkdruk en krijgen leerlingen meer aandacht.

COA-breed salarissen verhogen, is vrij ineffectief als je een hoger kwaliteitsniveau wil hebben.
pi_184305999
Mij lijkt vooral een werkdrukverlaging prioriteit, zo bijzonder karig is hetgeen ze krijgen voor de genoten opleiding niet dacht ik.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_184306107
Ken genoeg docenten op het hoger onderwijs die het zichzelf zo druk maken. Ergens snap ik het wel, bij mijn vakgebied zijn het vaak ondernemende mensen in ieder geval, dus veel hebben er nog een eigen bedrijf naast of nemen deel aan allerlei vakgroepen en innovatieve initiatieven... Maar daar kiezen ze zelf voor en ik hoor ze dan daar ook niet over klagen. Enige wat ik kan bedenken is het steeds meer verschoolsen van het hoger onderwijs met al die tussentoetsen e.d...
pi_184306294
De leraar heeft idd geld bij gekregen. Maar dat is eigenlijk niet de hoofddoel van de staking.
De hoofddoel van staken is kleiner klas voor docent, minder administratief werk, werkdruk dus, meer collega`s erbij.

Dat is nog steeds niet bij gekomen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_184306342
Wat is er mis met het met de gedachte half 4 is half 4 houdoe en de ballen morgen weer een dag.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_184306345
Hoe noemden deze types ook al weer op de basisschool? Oh ja, rupsje nooitgenoeg.
  woensdag 9 januari 2019 @ 20:13:53 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184306555
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 19:48 schreef luxerobots het volgende:

Beter zou het zijn om het onderwijs slimmer op te zetten, met kleinere klassen bijvoorbeeld, dan wordt er direct in kwaliteit geïnvesteerd, is er lagere werkdruk en krijgen leerlingen meer aandacht.
Daar is ook geld voor nodig hè ;)
So we just called him Fred
pi_184306575
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 20:13 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Daar is ook geld voor nodig hè ;)
Dat is in mijn ogen dan ook slimmer dan gewoon CAO-breed salarissen te verhogen.
pi_184306616
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 20:05 schreef spierbal het volgende:
Wat is er mis met het met de gedachte half 4 is half 4 houdoe en de ballen morgen weer een dag.
Als je om half 4 naar huis gaat moet je ook om 7u beginnen
pi_184306778
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 20:15 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Als je om half 4 naar huis gaat moet je ook om 7u beginnen
zullen er ook genoeg doen.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  woensdag 9 januari 2019 @ 20:26:55 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184306851
Het CNV vindt dit geen juist moment voor een staking. En ik ben het niet zo snel eens met een vakbond, maar nu wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 9 januari 2019 @ 20:39:54 #12
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_184307137
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 20:05 schreef Hamzoef het volgende:
Hoe noemden deze types ook al weer op de basisschool? Oh ja, rupsje nooitgenoeg.
Dit, laat ze maar eens wat geld in de zorg pompen. Geen personeel te krijgen, gek he voor 1400 bruto het zweet uit je bilnaad rennen 40 uur per week... en waardering Ho maar.
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
pi_184308016
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 19:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wordt er niet te snel om meer geld gebedeld? Na de vorige stakingen hebben basisschooldocenten er 8,5% salaris bij gekregen en een eenmalig extraatje van 750 euro.

Beter zou het zijn om het onderwijs slimmer op te zetten, met kleinere klassen bijvoorbeeld, dan wordt er direct in kwaliteit geïnvesteerd, is er lagere werkdruk en krijgen leerlingen meer aandacht.

COA-breed salarissen verhogen, is vrij ineffectief als je een hoger kwaliteitsniveau wil hebben.
Waarom nog dure scholen, directie ed, tegenwoordig kan alles online met camera's
pi_184308063
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 20:39 schreef VleesLollie het volgende:

[..]

Dit, laat ze maar eens wat geld in de zorg pompen. Geen personeel te krijgen, gek he voor 1400 bruto het zweet uit je bilnaad rennen 40 uur per week... en waardering Ho maar.
Wij hebben gewoon in ALLE sectoren een structureel personeels tekort war alleen maar groter gaat worden, ik heb zelfs al vernomen dat ze naar 45 uur in de week willen gaan.
pi_184308190
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 21:20 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Waarom nog dure scholen, directie ed, tegenwoordig kan alles online met camera's
Omdat leerlingen ook leren van elkaar en omdat directe instructie ook nuttig is.

Daarbij is het voorbereiding op het verdere leven, waarbij je nog genoeg dingen gezamenlijk moet doen.

Overigens ben ik het best met je eens dat er meer digitaal kan.
pi_184309143
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 20:39 schreef VleesLollie het volgende:

[..]

Dit, laat ze maar eens wat geld in de zorg pompen. Geen personeel te krijgen, gek he voor 1400 bruto het zweet uit je bilnaad rennen 40 uur per week... en waardering Ho maar.
Dat geldt ook voor in het onderwijs. Als je ziet wat je moet doen in tegenstelling tot wat je verdient is het karig. Enorm hoeveelheid uren, voorbereiden, nakijkwerk, taakuren, onzinuren, vergaderen, doorwerken in de vakanties, plannen, orde houden want de Nederlandse jeugd is minst gemotiveerd in Europa, 's avonds doorwerken, weinig vrije tijd, dagelijks zeikende ouders, weinig pauze, big brother is watching you, ect

Maar inderdaad waardering ho maar en meestal staat een teamleider en directie ook niet achter je als er ernstige conflicten zijn leerlingen en/of ouders.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_184309356
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 22:00 schreef HSG het volgende:

[..]

Dat geldt ook voor in het onderwijs. Als je ziet wat je moet doen in tegenstelling tot wat je verdient is het karig. Enorm hoeveelheid uren, voorbereiden, nakijkwerk, taakuren, onzinuren, vergaderen, doorwerken in de vakanties, plannen,
En in commerciële bedrijven hoef je niet veel uren te draaien? Dingen voor te bereiden? Heb je geen taken? Onzinuren (dingen die verwacht worden van je baas)? Vergaderingen? Hoef je niet te plannen? En hoef je niet door te werken in je vakanties?

O, wacht, je hebt commercieel gezien misschien 20 vakantiedagen, in plaats van 10 doorbetaalde weken.

quote:
orde houden want de Nederlandse jeugd is minst gemotiveerd in Europa, 's avonds doorwerken, weinig vrije tijd, dagelijks zeikende ouders, weinig pauze, big brother is watching you, ect
Qua orde houden, dat is wel een elementair deel van het onderwijs, maar goed, daar heb je zelf voor gekozen. Overigens heb je best veel vrijheid om je eigen lessen in te delen, in menig bedrijf word je letterlijk via de bedrijfscamera's in de gaten gehouden.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 09-01-2019 23:33:21 ]
  woensdag 9 januari 2019 @ 22:13:57 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184309467
Ik begrijp wel dat ze weer gaan staken.
Maar ik denk dat de overheid deze keer wel zoiets heeft van "het is wel goed geweest nu".
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_184313778
Ik keek eens naar die salarisen, maar zo slecht is dat niet, en ach werkdruk, iedereen heeft bijna zware werkdruk tegenwoordig.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 10 januari 2019 @ 07:21:43 #20
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184313787
Zeer terecht ^O^
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_184313793
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 21:22 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Wij hebben gewoon in ALLE sectoren een structureel personeels tekort war alleen maar groter gaat worden, ik heb zelfs al vernomen dat ze naar 45 uur in de week willen gaan.
Gelukkig komen er hordes nieuwe sollicitanten bij:

pi_184315389
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 07:20 schreef raptorix het volgende:
Ik keek eens naar die salarisen, maar zo slecht is dat niet, en ach werkdruk, iedereen heeft bijna zware werkdruk tegenwoordig.
ze beginnen rond de 3000 bruto (inc toeslagen, vakantiegeld enzovoorts) en na 10 jaar zitten ze op 3900 bruto (zonder doorgroei naar een L11 schaal)

11 weken vakantie, (1 herfst, 2 kerst, 1 voorjaar, 1 mei, 6 zomer) waarin ze inderdaad terug kom dagen hebben (3 volgens de CAO) = officieel 52 dagen vakantie (in het echt zal het wel wat meer zijn, maar dat mag ook wel met 50+ dagen vakantie per jaar)

Kinderen zijn 8:30 tot 14:30 aanwezig op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
op woensdag van 8:30 tot 12:30,

uiteraard een half uurtje vooraf en achteraf verplicht aanwezig, dan hebben ze op ma,di,do,vr een uur over die ze flexibel kunnen inzetten. Daarnaast dus op woensdag nog 4 uur flexibel = 8 uur per week flexibel, voor team overleg, oudergesprekken, nakijkwerk enzovoorts, dat zal niet genoeg zijn, dat geloof ik wel.

Ja ze hebben ook die 10 minuten gesprekken en andere verplichtingen buiten de schooltijden, voor 3900 bruto met 10 jaar werkervaring is dat echt niet heel slecht.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2019 10:00:58 ]
  donderdag 10 januari 2019 @ 11:18:18 #23
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_184316444
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 09:59 schreef Banaanvragen het volgende:
11 weken vakantie, (1 herfst, 2 kerst, 1 voorjaar, 1 mei, 6 zomer) waarin ze inderdaad terug kom dagen hebben (3 volgens de CAO) = officieel 52 dagen vakantie (in het echt zal het wel wat meer zijn, maar dat mag ook wel met 50+ dagen vakantie per jaar)

Kinderen zijn 8:30 tot 14:30 aanwezig op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
op woensdag van 8:30 tot 12:30,

uiteraard een half uurtje vooraf en achteraf verplicht aanwezig, dan hebben ze op ma,di,do,vr een uur over die ze flexibel kunnen inzetten.
Ik denk dat je nogal een scheef beeld hebt.

De leerkrachten op de OBS van onze kinderen zitten eerder in de buurt van de 50 dan van de 40 uur werkelijke tijd per FTE, en hebben netto echt geen 10 weken per jaar vrij, eerder in de buurt van de 8.
Dat geeft al 44 weken á 50 uur = 2200 uur/FTE/jaar.
Normaal, bij 5 weken vakantie, is dat 47 weken á 40 uur = 1880.

Dat is dan toch ruim 15% meer.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_184316544
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 20:15 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Als je om half 4 naar huis gaat moet je ook om 7u beginnen
Dat is toch niet zo erg? :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 10 januari 2019 @ 11:29:31 #25
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_184316596
Als ik m'n dochter ophaal van de BSO in de school zelf zie ik nog zat docenten om 16.30 werken daar. Dit soort discussies lijken vooral op aannames gebaseerd. Vooral die vakanties steken blijkbaar heel erg bij de meesten.

Zoek zelf een baan in het onderwijs zou ik zeggen. maar dat is dan blijkbaar toch niet aantrekkelijk genoeg.

voor een overzicht van de beloningen zie hier

Verder denk ik dat er bijna niemand 3900 bruto pakt als onderwijzer, domweg omdat bijna niemand full-time werkt.
pi_184316803
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 20:39 schreef VleesLollie het volgende:

[..]

Dit, laat ze maar eens wat geld in de zorg pompen. Geen personeel te krijgen, gek he voor 1400 bruto het zweet uit je bilnaad rennen 40 uur per week... en waardering Ho maar.
In de schoonmaak zeker. Ik weet niet hoe je aan het bedrag 1400 euro bruto komt per maand(fulltime), maar daar klopt niet veel van als je een vergelijking gaat maken mbt opleiding van een leraar met hbo en zorgpersoneel in de thuiszorg met hbo.

Dat ze geen mensen in de zorg krijgen heeft meer te maken met werkdruk en vaak gebroken diensten. En zeker gebroken diensten is niet prettig als je niet dicht bij je werk woont.
  donderdag 10 januari 2019 @ 18:59:37 #27
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184324226
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 09:59 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

ze beginnen rond de 3000 bruto (inc toeslagen, vakantiegeld enzovoorts) en na 10 jaar zitten ze op 3900 bruto (zonder doorgroei naar een L11 schaal)

11 weken vakantie, (1 herfst, 2 kerst, 1 voorjaar, 1 mei, 6 zomer) waarin ze inderdaad terug kom dagen hebben (3 volgens de CAO) = officieel 52 dagen vakantie (in het echt zal het wel wat meer zijn, maar dat mag ook wel met 50+ dagen vakantie per jaar)

Kinderen zijn 8:30 tot 14:30 aanwezig op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
op woensdag van 8:30 tot 12:30,

uiteraard een half uurtje vooraf en achteraf verplicht aanwezig, dan hebben ze op ma,di,do,vr een uur over die ze flexibel kunnen inzetten. Daarnaast dus op woensdag nog 4 uur flexibel = 8 uur per week flexibel, voor team overleg, oudergesprekken, nakijkwerk enzovoorts, dat zal niet genoeg zijn, dat geloof ik wel.

Ja ze hebben ook die 10 minuten gesprekken en andere verplichtingen buiten de schooltijden, voor 3900 bruto met 10 jaar werkervaring is dat echt niet heel slecht.
Als het zo'n fantastische baan is vraag je je toch af hoe het komt dat zo weinig mensen het willen doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184335999
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als het zo'n fantastische baan is vraag je je toch af hoe het komt dat zo weinig mensen het willen doen.
Er wordt ook wel bijzonder weinig ondernomen om het onderwijs aantrekkelijker te maken voor zij-instromers.

Ik ken iemand werkzaam in de techniek die best leraar zou willen worden. Echter, zou hij dan wel een hbo-opleiding moeten gaan volgen en hier een hoop tijd en geld in moeten investeren. Vervolgens bood de school hem alleen een stage met stagevergoeding aan.

En je raadt het al, hij is gewoon gebleven bij het werk wat hij had.
pi_184336122
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Er wordt ook wel bijzonder weinig ondernomen om het onderwijs aantrekkelijker te maken voor zij-instromers.

Ik ken iemand werkzaam in de techniek die best leraar zou willen worden. Echter, zou hij dan wel een hbo-opleiding moeten gaan volgen en hier een hoop tijd en geld in moeten investeren. Vervolgens bood de school hem alleen een stage met stagevergoeding aan.

En je raadt het al, hij is gewoon gebleven bij het werk wat hij had.
Tja dat probleem heb je bij iedere switch naar een totaal ander vakgebied. Als ik een switch wil maken naar de ICT op hbo niveau kan ik ook weer helemaal opnieuw beginnen en is het nog maar de vraag of je daar dan uiteindelijk werk in kan vinden op oudere leeftijd.
pi_184336186
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als het zo'n fantastische baan is vraag je je toch af hoe het komt dat zo weinig mensen het willen doen.
Het gras is altijd groener bij de buren. Alle werk is fantastisch als je geschikt bent voor dit soort werk. Voor mij zou het onderwijs totaal niet geschikt zijn. Respect voor degene die voor een klas willen staan in deze tijd.
pi_184336189
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:22 schreef Cherni het volgende:

[..]

Tja dat probleem heb je bij iedere switch naar een totaal ander vakgebied. Als ik een switch wil maken naar de ICT op hbo niveau kan ik ook weer helemaal opnieuw beginnen en is het nog maar de vraag of je daar dan uiteindelijk werk in kan vinden op oudere leeftijd.
Daar zit toch wel een verschil in. Als een bedrijf in de ICT, waar ook aardige tekorten zijn, het in jou ziet zitten, dan kan er wel wat bedacht worden met een traineeship of intern opleidingstraject.

Dan word je echt niet afgescheept met je eigen opleiding betalen en een schamele stagevergoeding.
pi_184336275
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Daar zit toch wel een verschil in. Als een bedrijf in de ICT, waar ook aardige tekorten zijn, het in jou ziet zitten, dan kan er wel wat bedacht worden met een traineeship of intern opleidingstraject.

Dan word je echt niet afgescheept met je eigen opleiding betalen en een schamele stagevergoeding.
Ik betwijfel dat. Als ik een zeer lange tijd als chef kok heb gewerkt zonder enige ervaring in de ICT dan zal ik toch eerst op eigen kracht een opleiding moeten volgen mogelijk inclusief stages.

Als ik jarenlang in de zorg heb gewerkt en wil als werktuigbouwkundige aan het werk gaan zal ik eerst zelf een enorme tijd op eigen kracht moeten investeren.

We hebben het dan over een sector switch op hbo niveau. Niet zomaar van baan veranderen binnen je eigen sector.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 11-01-2019 12:39:26 ]
pi_184336545
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:29 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ik betwijfel dat. Als ik een zeer lange tijd als chef kok heb gewerkt zonder enige ervaring in de ICT dan zak ik toch eerst op eigen kracht een opleiding moeten volgen.

Als ik jarenlang in de zorg heb gewerkt en wil als werktuigbouwkundige aan het werk gaan zal ik eerst zelf een enorme tijd op eigen kracht moeten investeren.
Het gaat hier niet om een kok die ICT'er wil worden.

Maar om iemand die in de techniek werkt en leraar natuurkunde/techniek wilde worden. Iemand die intern bij het bedrijf waar hij werkt ook mensen opleidt.

Als je dan gaat zitten mokken als school en hem zelf zijn opleiding wil laten betalen en vervolgens alleen een stagevergoeding wil geven, is het niet gek dat zo iemand niet voor het onderwijs kiest en de vacature ook gewoon open blijft.

[ Bericht 1% gewijzigd door luxerobots op 11-01-2019 12:49:40 ]
pi_184336731
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:43 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het gaat hier niet om een kok die ICT'er wil worden.

Maar om iemand die in de techniek werkt en leraar natuurkunde/techniek wilde worden. Iemand die intern bij het bedrijf waar hij werkt ook mensen opleidt.

Als je dan gaat zitten mokken als school en hem zelf zijn opleiding laat betalen en vervolgens alleen een stagevergoeding geeft, is het niet gek dat zo iemand niet voor het onderwijs kiest en de vacature ook gewoon open blijft.
In deze tijd waar helaas ook psychologie etc nodig is komt het toch neer op een totaal ander vakgebied. En het opleiden van volwassen personen binnen een organisatie is toch iets heel anders dan voor een klas kinderen staan waar je ook met ouders te maken hebt. Althans dat lijkt mij.

In het verleden had je zeker in het technisch onderwijs veel onderwijzers die vanuit de praktijk kwamen. Of dat nu nog zo werkt durf ik niet te zeggen. Maar mogelijk heb je wel een punt.
pi_184336821
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:51 schreef Cherni het volgende:

[..]

In deze tijd waar helaas ook psychologie etc nodig is komt het toch neer op een totaal ander vakgebied. En het opleiden van volwassen personen binnen een organisatie is toch iets heel anders dan voor een klas kinderen staan waar je ook met ouders te maken hebt. Althans dat lijkt mij.
Het probleem is dat je aan mensen vraagt om flink in zichzelf te investeren, hier tijd en geld in te stoppen, maar vervolgens geen salaris biedt. Tja, dan kiest men er niet voor.

De overheid, en het onderwijs, zijn hier gewoon starriger in dan het bedrijfsleven.

Je haalde het voorbeeld aan betreffende de ICT en je hoeft alleen maar te zoeken op google naar 'traineeship ICT' en je vindt van alles. Bedrijven zijn op zoek naar personeel, en durven ook gewoon de gok te nemen. Want natuurlijk, veel zij-instromers zullen ook gewoon afvallen.
pi_184336919
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 19:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wordt er niet te snel om meer geld gebedeld? Na de vorige stakingen hebben basisschooldocenten er 8,5% salaris bij gekregen en een eenmalig extraatje van 750 euro.

Beter zou het zijn om het onderwijs slimmer op te zetten, met kleinere klassen bijvoorbeeld, dan wordt er direct in kwaliteit geïnvesteerd, is er lagere werkdruk en krijgen leerlingen meer aandacht.

COA-breed salarissen verhogen, is vrij ineffectief als je een hoger kwaliteitsniveau wil hebben.
Het is belachelijk. Maar bonden zijn in Nederland gewoon onverantwoordelijk. En bovendien hebben ze nauwelijks achterban.

Onzinnige stakingen zouden gewoon verboden moeten worden.
pi_184337062
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 20:03 schreef Captain_Ghost het volgende:
De leraar heeft idd geld bij gekregen. Maar dat is eigenlijk niet de hoofddoel van de staking.
De hoofddoel van staken is kleiner klas voor docent, minder administratief werk, werkdruk dus, meer collega`s erbij.

Dat is nog steeds niet bij gekomen.
Je kan wel vanalles willen, maar realisme mag ook best.
pi_184337416
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Je kan wel vanalles willen, maar realisme mag ook best.
Het is kwestie van keuzes.
Misschien weet je even niet meer toen gedoe met dividend belasting (winstbelasting).
Die bedroeg circa 2 miljard euro. 2 miljard weggeven...
Dat was voor hen geen probleem!
Dat bedrag hadden ze prima voor onderwijs en zorg kunnen besteden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_184337693
Er is meer geld nodig om lerarentekort tegen te gaan. Hoe gaat nóg meer geld daarbij helpen?
  vrijdag 11 januari 2019 @ 13:42:09 #40
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_184337717
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:41 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
Er is meer geld nodig om lerarentekort tegen te gaan. Hoe gaat nóg meer geld daarbij helpen?
Door een hoger salaris te bieden vinden meer mensen het misschien interessant om voor dit beroep te kiezen en dus daalt de werkdruk. Nu worden er door tekorten, ook in invalpools, hele klassen naar huis gestuurd. In meerdere opzichten een onwenselijke situatie.
pi_184337810
quote:
19s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:42 schreef Gunner het volgende:

[..]

Door een hoger salaris te bieden vinden meer mensen het misschien interessant om voor dit beroep te kiezen en dus daalt de werkdruk. Nu worden er door tekorten, ook in invalpools, hele klassen naar huis gestuurd. In meerdere opzichten een onwenselijke situatie.
Meer salaris gaat niet helpen. Als men om die reden gaat staken is er iets. Als het gaat om kleinere klassen, minder administratie etc. dan kan ik mij daar wel iets bij voorstellen. Alleen weet ik niet of dat wel het geval is. Geen idee of die staking terecht of onterecht zou zijn.
pi_184337847
Maar het salaris is toch al prima? Als starter 2563 euro met een maximum van 3875 euro. Dat is volgens mij toch wel vergelijkbaar met overige banen waar je een hbo opleiding voor hebt moeten volgen?

Dat is inderdaad onwenselijk, maar of een hoger salaris daaraan gaat bijdragen? Bovendien vind ik dat mensen een studie en daarbij werk moeten kiezen op basis van leuk/interessant om te doen, niet voor het geld. Al helemaal als je met kids gaat werken. Als je een docent voor de klas hebt die er staat voor het geld, wordt het denk ik ook niks. Dan zou je er eerder voor moeten zorgen dat mensen de fun/nood/leukheid inzien van lesgeven aan kinderen.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 15:19:04 #43
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184339732
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:46 schreef Cherni het volgende:
Als het gaat om kleinere klassen, minder administratie etc. dan kan ik mij daar wel iets bij voorstellen.
En dit is, in mijn optiek, waar het nu om zou moeten gaan. Werkdruk verminderen, vertrouwen in de vakman of -vrouw en leraren weer laten doen waar ze goed in zijn, namelijk les geven. Ik denk zelfs dat er binnen de huidige budgettering op dat vlak al heel erg veel te halen is, maar dan moeten er wel andere keuzes worden gemaakt.

Dit is een probleem van politieke onwil, niet eens van te weinig geld. Alleen met alles wat het onderwijs op dit moment moet, hou je geen reserves over om te investeren in het goed inwerken van startende leraren, het ontwikkelen van eigen lesprogramma's of het écht op maat bedienen van passend-onderwijs-leerlingen. Dat met name die laatste twee dingen niet lukken omdat er gewoon te weinig tijd voor is zit een hoop leraren dwars, en dat gaat ten koste van het werkplezier.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 11 januari 2019 @ 17:22:12 #44
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_184342129
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:46 schreef Cherni het volgende:

[..]

Meer salaris gaat niet helpen. Als men om die reden gaat staken is er iets. Als het gaat om kleinere klassen, minder administratie etc. dan kan ik mij daar wel iets bij voorstellen. Alleen weet ik niet of dat wel het geval is. Geen idee of die staking terecht of onterecht zou zijn.

Er is een enorm lerarentekort. In iedere andere 'branche' leidt dat tot hogere lonen, waarna er weer een grotere aanwas is. Alleen al door het tekort is een ongezond hoge werkdruk ontstaan, dus een deel van de werkdruk los je daar ook al mee op. Maar er moet ook zeker gekeken worden naar de administratie en dergelijke.En dat hoeft volgens mij niet eens meer geld te kosten. Er moeten gewoon duidelijke regels en grenzen komen voor al die overkoepelende stichtingen en adviseurs, de onderwijsinspectie zelf en het gebrek aan centrale regie bij digitalisering en methode-ontwikkeling etc.
Als je kijkt wat er aan gelden begroot is en wat er dan uiteindelijk bij onderwijs en leraren terecht komt, dat klopt gewoon niet.
Life is what you make it.
pi_184344019
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het is belachelijk. Maar bonden zijn in Nederland gewoon onverantwoordelijk. En bovendien hebben ze nauwelijks achterban.

Onzinnige stakingen zouden gewoon verboden moeten worden.
je zou ook maar eens voor jezelf opkomen... foei, in je mand en werken tot je dood bent....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184344609
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:28 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Het is kwestie van keuzes.
Misschien weet je even niet meer toen gedoe met dividend belasting (winstbelasting).
Die bedroeg circa 2 miljard euro. 2 miljard weggeven...
Dat was voor hen geen probleem!
Dat bedrag hadden ze prima voor onderwijs en zorg kunnen besteden.
Dat was een investering die banen op zou moeten leveren.

Weet jij het verschil tussen uitgaven en kosten?

Plus verder appel en peren.
pi_184344655
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 19:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je zou ook maar eens voor jezelf opkomen... foei, in je mand en werken tot je dood bent....
Dat mag best, maar binnen alle redelijkheid.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 19:38:35 #48
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184344708
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het is belachelijk. Maar bonden zijn in Nederland gewoon onverantwoordelijk. En bovendien hebben ze nauwelijks achterban.

Onzinnige stakingen zouden gewoon verboden moeten worden.
Dus met een goede achterban is het wel okee?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_184344733
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 17:22 schreef Schanulleke het volgende:

Er is een enorm lerarentekort. In iedere andere 'branche' leidt dat tot hogere lonen, waarna er weer een grotere aanwas is.

Dat is een fabel. En dat je dat gelooft zou ik je niet verweten hebben ware het dat je de afgelopen maanden zo vaak in het nieuws hebt kunnen lezen dat dat elders ook niet zo werkt, dat je het had moeten weten.

Het probleem is helemaal niet het geld. Het is gewoon de baan zelf. Hebben veel mensen geen zin in.

Het is namelijk ook extreem goed betaald in Nederland, leraar zijn. Vergelijk het eens met andere landen.
pi_184344791
Dat salaris is toch meer dan prima? Echt te gek voor woorden om daarover te klagen. 3900 gaan veel mensen van hun leven niet halen, zelfs nóg hoger opgeleiden niet. En administratieve ellende, hoge werkdruk plus flink wat overwerk, tsja. Ken ik eigenlijk ook niet anders in andere branches? De klasgrootte is gemiddeld véél kleiner dan de klassen die ik ken van de basisschool (jaren 80, altijd >30 leerlingen). En daar zaten toen altijd wel wat kinderen bij met leerproblemen, zonder rugzakje of extra hulp.

Ik snap dus niet helemaal wat er mis gaat. Of het moet zijn dat het vak inhoudelijk steeds slechter aansluit op wat een leraar kan en wil? Stel je bent een echte verhalenverteller, en je moet steeds administratie doen, dan matcht dat niet. Of je vindt het ontwikkelen van lesprogramma’s leuk, maar ouderavonden vreten je energie. Zit het hem daar niet veel meer in?

Ik vraag me ook echt af of een hoger salaris zoden aan de dijk zet. En misschien trek je er dan ook de verkeerde types mee aan.
pi_184344880
Lang leve de vakbonden, sullige onderhandelaars die niks bereiken en dan maar weer gaan staken. Je ziet het overal.

Zo sneu.

Het onderwijs zelf heeft ook geen enkele eigen ideeën dan meer poen vragen. Zelf dingen veranderen dat krijgen ze namelijk sowieso niet voor elkaar.
Even a broken clock is right twice a day.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 20:00:01 #52
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184345250
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 19:45 schreef danos het volgende:
Zelf dingen veranderen dat krijgen ze namelijk sowieso niet voor elkaar.
Waar denk je dat ze dat geld voor gaan gebruiken?
So we just called him Fred
pi_184347456
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 19:36 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat mag best, maar binnen alle redelijkheid.
dan zijn ze zelfs nog te mild.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184347724
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 21:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dan zijn ze zelfs nog te mild.
Onzin. Ze krijgen heel goed betaald, het niveau is om te janken en die werkdruk: laat ze maar eens een keer in het bedrijfsleven een kijkje nemen. Ik denk dat ze in huilen uitbarsten.

Ja, werken met kinderen heeft ook zo zijn nadelen en goed dat ze er zijn. Het geld is ze ook gegund, maar jezus zeg, get real!
pi_184347814
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 20:00 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Waar denk je dat ze dat geld voor gaan gebruiken?
Nou?
Even a broken clock is right twice a day.
pi_184353016
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 19:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat was een investering die banen op zou moeten leveren.

Weet jij het verschil tussen uitgaven en kosten?

Plus verder appel en peren.
Kabinet was van plan 2 miljard euro matsen aan aandeelhouders. Dat betekent kabinet echter een 2 miljard euro vrij staan. Toen ze de plan van afschaffen van dividend niet doorgaat. Bleven er echter twee miljard over.
Daarmee kon kabinet prima deze bedrag gebruiken voor de scheppen van banen in de onderwijs en of zorg sector. Dus ook konden ze de meeste allerlei uitgaven en of kosten mee dekken.

Bijvoorbeeld kleinere klas, betekent ook meer leraren voor school, assistenten zijn even waardevol als gewone leraar. Er kan zoveel mee bereiken. De onderwijs is basis van de samenleving.

Kortom het is toch een politieke keuze of onwil om dat te uitvoeren.
Het gaat om dat kabinet de mogelijk heeft om probleem in onderwijssector te aanpakken. Daarin verzuimt ze door te pakken.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_184355137
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 02:09 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Kabinet was van plan 2 miljard euro matsen aan aandeelhouders. Dat betekent kabinet echter een 2 miljard euro vrij staan. Toen ze de plan van afschaffen van dividend niet doorgaat. Bleven er echter twee miljard over.
Daarmee kon kabinet prima deze bedrag gebruiken voor de scheppen van banen in de onderwijs en of zorg sector. Dus ook konden ze de meeste allerlei uitgaven en of kosten mee dekken.

Bijvoorbeeld kleinere klas, betekent ook meer leraren voor school, assistenten zijn even waardevol als gewone leraar. Er kan zoveel mee bereiken. De onderwijs is basis van de samenleving.

Kortom het is toch een politieke keuze of onwil om dat te uitvoeren.
Het gaat om dat kabinet de mogelijk heeft om probleem in onderwijssector te aanpakken. Daarin verzuimt ze door te pakken.
Die banen in de zorgsector en het onderwijs zijn er al.

Let jij wel op de feiten voordat je ‘beleid’ gaat maken? Of is gewoon als een kip zonder kop uit je nek lullen iets wat beter bij jou past?
pi_184355935
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 21:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Onzin. Ze krijgen heel goed betaald, het niveau is om te janken en die werkdruk: laat ze maar eens een keer in het bedrijfsleven een kijkje nemen. Ik denk dat ze in huilen uitbarsten.

Ja, werken met kinderen heeft ook zo zijn nadelen en goed dat ze er zijn. Het geld is ze ook gegund, maar jezus zeg, get real!
onzin, probeer maar eens les te geven als 25% van de kinderen eigenlijk op speciaal onderwijs moeten en je er ook nog een paar hebt met het down syndroom. Van ieder kind moet je rapporten schrijven zodat een pennenlikker op wiens aars je moet likken weet dat kinderen vooruit gaan, terwijl ze dat ook gewoon kunnen vragen. Je werkt standaard 50 uur en het salaris is ook echt niet goed hoor. Ik weet niet hoe je daarbij komt.... :')
Een max van 3500 of 4500 (afhankelijk van de bron) is echt om te huilen...

Je vergelijkt het ook met het bedrijfsleven, waarin het ook echt schrikbarend gesteld is.
30 jaar lang op de 0-lijn volgens het rabobank rapport.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184356351
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

onzin, probeer maar eens les te geven als 25% van de kinderen eigenlijk op speciaal onderwijs moeten en je er ook nog een paar hebt met het down syndroom. Van ieder kind moet je rapporten schrijven zodat een pennenlikker op wiens aars je moet likken weet dat kinderen vooruit gaan, terwijl ze dat ook gewoon kunnen vragen. Je werkt standaard 50 uur en het salaris is ook echt niet goed hoor. Ik weet niet hoe je daarbij komt.... :')
Een max van 3500 of 4500 (afhankelijk van de bron) is echt om te huilen...

Je vergelijkt het ook met het bedrijfsleven, waarin het ook echt schrikbarend gesteld is.
30 jaar lang op de 0-lijn volgens het rabobank rapport.
Waarom is dat salaris om te huilen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_184358022
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 11:17 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Waarom is dat salaris om te huilen?
in het bedrijfsleven kan een hbo-er meer verdienen en minder werken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184358059
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 13:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

in het bedrijfsleven kan een hbo-er meer verdienen en minder werken.
Ja, dat men in de private sector meer kan verdienen dan in de publieke sector is een gegeven. Maar dat maakt het salaris voor werk met een hbo opleiding niet karig toch? Misschien valt er een lans te breken voor dat voor het aantal gewerkte uren niet genoeg beloning is, maar daarom lijkt mij een werklastenverlaging belangrijker en is dit sowieso beter voor de kwaliteit van het onderwijs denk ik.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_184359479
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

onzin, probeer maar eens les te geven als 25% van de kinderen eigenlijk op speciaal onderwijs moeten en je er ook nog een paar hebt met het down syndroom. Van ieder kind moet je rapporten schrijven zodat een pennenlikker op wiens aars je moet likken weet dat kinderen vooruit gaan, terwijl ze dat ook gewoon kunnen vragen. Je werkt standaard 50 uur en het salaris is ook echt niet goed hoor. Ik weet niet hoe je daarbij komt.... :')
Een max van 3500 of 4500 (afhankelijk van de bron) is echt om te huilen...

Je vergelijkt het ook met het bedrijfsleven, waarin het ook echt schrikbarend gesteld is.
30 jaar lang op de 0-lijn volgens het rabobank rapport.
Probeer het nog eens zonder te liegen over de feiten.
pi_184359498
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 13:10 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja, dat men in de private sector meer kan verdienen dan in de publieke sector is een gegeven. Maar dat maakt het salaris voor werk met een hbo opleiding niet karig toch? Misschien valt er een lans te breken voor dat voor het aantal gewerkte uren niet genoeg beloning is, maar daarom lijkt mij een werklastenverlaging belangrijker en is dit sowieso beter voor de kwaliteit van het onderwijs denk ik.
Laat je niet gek maken: als je een docent het bedrijfsleven in laat gaan, dan is de kans groter dat hij minder gaat verdienen dan meer. Vooral omdat ze tekortschieten in kennis.
pi_184362034
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 11:17 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Waarom is dat salaris om te huilen?
Omdat 40 uren per week als docent niet te doen is en doorstromen in de salarisschalen onmogelijk gemaakt wordt door je te weinig bovenbouwklassen te geven.

Voor een klas staan en de lessen goed voorbereiden is vrij zwaar. Hoeveel voorbereiding denk jij dat je nodig hebt om 1 uur les te geven?
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_184365091
Een startsalaris van ¤ 2.563 voor een docent op de basisschool is niet verkeerd hoor. Waar dan nog vakantiegeld en eindejaarsuitkering bovenop komen.

Natuurlijk het zijn geen grootste bedragen, maar er zit d.m.v. schalen wel nog groei in.

En als ik zo rondkijk op de gemiddelde school, denk ik niet dat de meerderheid snel meer gaat verdienen in het bedrijfsleven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')