Ja, ik vermoed toch stuiptrekkingen van een "dying world".quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:46 schreef OllieA het volgende:
[..]
Nee, breder inderdaad. Ik vermoed dat dit hele gedoe eigenlijk gaat over onenigheid en machtstrijd binnen calvinistisch Nederland. Maar ik verkeer niet in die kringen en heb er dus geen zicht op.
Ik vind het ook een beetje ordinair, allemaal. Homoseksualiteit en transgenderisme op één hoop vegen. Een vergelijking maken tussen nazi-ideologie en genderideologie. Pure armoede.
Ja ik herinner me die controverse ook wel. Ging idd over problemen met het feit dat het dan een bewijsbare 'afwijking' zou zijn.quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan me eerlijk gezegd niets herinneren van enige controverse omtrent dat punt. Maar ik kan me voorstellen dat dat wellicht meer te maken had met het idee dat het een afwijking, iets abnormaals, zou zijn.
En of dit nou werkelijk gaat over wetenschappelijke bevindingen vraag ik me af. Heeft deze hypothese uberhaupt stand gehouden dan?
Ging over het determinisme, dacht ik meer. Zelfde als bij Buikhuizen.quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja ik herinner me die controverse ook wel. Ging idd over problemen met het feit dat het dan een bewijsbare 'afwijking' zou zijn.
Achteraf gezien vrij hilarisch vind ik, die ophef. Maar toen werd ie wel eens afgeschilderd als engnek.
Neuh..die zitten veilig in hun eigen bubbel..hebben het financieel vaak goed en dragen genoeg bij aan dit land. Qua cultuur staan zij dicht bij het oude Nederland van voor de oorlog. Beter de islam buiten de deur houden.quote:Op woensdag 9 januari 2019 13:27 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Als ik die SGP-kliek was zou ik migreren en Nederland opgeven.
Daar maken maar weinigen zich druk om maar als diezelfde buurman zich christen, jood of moslim noemt en roept dat het goed was volgens zijn of haar geloof dan meng je je in een religieus feestje en kan je verwachten dat er niet gezwegen wordt. Er wordt nu haast geëist dat je een bepaalde "moderne" visie hebt op seksualiteit. Gij zult accepteren dat homoseks volgens je religie acceptabel is! Gij zult accepteren dat seks voor het huwelijk volgens je religie acceptabel is! Dat moet je natuurlijk al wapperend met een regenboogvlag doen want anders ben je de klos.quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar je zo druk maken of je buurman liever seks heeft met een man of een vrouw is toch vooral een religieus feestje.
Niks zinledigs aan.quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, ik vermoed toch stuiptrekkingen van een "dying world".
Laten we wel zijn ook bij moslims zie je dit fenomeen, alhoewel ze dat goed weten te verbergen, en ook daar zie je als reactie dat sommigen dan naar het fundamentalisme keren.
Bij de RK-kerk is het al veel langer aan de gang, heeft het ook tot fundamentalisme geleid (beetje in NL, meer in Fr), maar aangezien de RK-kerk wat vrijblijvender is sinds de jaren 60/70 zie je dat die RK'ers alleen in naam nog RK'ers zijn, omdat ze van al die zinledige rituelen en franje in die kerk houden bij de grote momenten des levens: doop, communie, huwelijk en dood.
Rituelen zijn per definitie zinledig imho. Had het bijvoegelijk naamwoord niet hoeven te gebruiken. Pleonasme. Tautologie.quote:
Nee hoor. Nederland is nooit orthodox calvinistisch geweest, en heeft daarnaast altijd een zeer Roomse bevolking gekend.quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:57 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Neuh..die zitten veilig in hun eigen bubbel..hebben het financieel vaak goed en dragen genoeg bij aan dit land. Qua cultuur staan zij dicht bij het oude Nederland van voor de oorlog. Beter de islam buiten de deur houden.
"Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen" aldus Christus. Niemand wierp een steen naar de overspelige vrouw. Oftewel iedereen zou een zondaar zijn en niemand zonder zonde. Dat plaatst alles in een heel ander perspecitief. Dat is wat gelovigen zonder lineaal ook geloven en daarom veel ruimhartiger zijn.quote:Op woensdag 9 januari 2019 16:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat is absoluut geen interpretatie.
De Bijbel zegt heel duidelijk dat mannen die bij mannen neerliggen Gods Koninkrijk niet zullen beerven.
Ik weet niet wat jij daarin anders wilt interpreteren?
De Bijbel verbiedt het heel duidelijk.
Dat kerken zich niet aan de Bijbel houden is hun probleem, dat ze hun oren laten hangen aan al die figuren die er tegenwoordig zijn.
Gods wil is Gods wil.
Dat anderen er niet mee eens zijn is niet het probleem van Christenen.
Heel Nederland niet nee. Alleen het protestantisme is wel juist ontstaan in Vlaanderen en Brabant, vreemd genoeg, terwijl de noordelijke provincies juist nog RK waren aan het begin van de 80-jarige oorlog. Eerste beeldenstorm vond plaats in het Vlaamse Steenvoorden. Aan het eind van de 80-jarige oorlog was dat schema op zijn kop gezet. Noorden protestants en generaliteitslanden RK.quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor. Nederland is nooit orthodox calvinistisch geweest, en heeft daarnaast altijd een zeer Roomse bevolking gekend.
Beetje misselijkmakend altijd, hoe die SGP steeds meer gedragen wordt als 'op en top Nederland van toen het nog goed was'.
Je wil toch niet zeggen dat je geen regenboogvlag bezit hè?quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:57 schreef up7 het volgende:
[..]
Daar maken maar weinigen zich druk om maar als diezelfde buurman zich christen, jood of moslim noemt en roept dat het goed was volgens zijn of haar geloof dan meng je je in een religieus feestje en kan je verwachten dat er niet gezwegen wordt. Er wordt nu haast geëist dat je een bepaalde "moderne" visie hebt op seksualiteit. Gij zult accepteren dat homoseks volgens je religie acceptabel is! Gij zult accepteren dat seks voor het huwelijk volgens je religie acceptabel is! Dat moet je natuurlijk al wapperend met een regenboogvlag doen want anders ben je de klos.
Ik geloof er niets van.quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als een Islamitisch kamerlid een pleidooi hield voor de verwerpelijkheid van homoseksuele seks zou ik exact hetzelfde gereageerd hebben hoor.
Als jij rituelen zinledig vindt dan ben je kortzichtiger dan ik van je verwachtte. Rituelen zijn juist wel zinvol en ook niet beperkt tot religie. Een ritueel kan juist een heel krachtige gebeurtenis zijn om iets te bezegelen, te verkondigen, te verbinden of in gang te zetten.quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Rituelen zijn per definitie zinledig imho. Had het bijvoegelijk naamwoord niet hoeven te gebruiken. Pleonasme. Tautologie.
Punt is: het enge calvinisme van de SGP is nooit breedgedragen.quote:Op woensdag 9 januari 2019 18:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Heel Nederland niet nee. Alleen het protestantisme is wel juist ontstaan in Vlaanderen en Brabant, vreemd genoeg, terwijl de noordelijke provincies juist nog RK waren aan het begin van de 80-jarige oorlog. Eerste beeldenstorm vond plaats in het Vlaamse Steenvoorden. Aan het eind van de 80-jarige oorlog was dat schema op zijn kop gezet. Noorden protestants en generaliteitslanden RK.
'Deugmensen'quote:Op woensdag 9 januari 2019 18:16 schreef Pleun2011 het volgende:
Ben het eens met up7. Niet dat ik achter de SGP sta maar ik word altijd een beetje uhh meewarig van die dubbele moraal en hypocrisie. Als het om moslims gaat durft de deugmens de bek niet open te trekken..maar christenen zijn altijd een makkelijk doelwit he
Valt wel mee toch? We hebben pas nog de Amsterdamse folderkwestie gehad en El Moumni in een ver verleden.quote:Op woensdag 9 januari 2019 18:16 schreef Pleun2011 het volgende:
Ben het eens met up7. Niet dat ik achter de SGP sta maar ik word altijd een beetje uhh meewarig van die dubbele moraal en hypocrisie. Als het om moslims gaat durft de deugmens de bek niet open te trekken..maar christenen zijn altijd een makkelijk doelwit he
moeten ondeugmensen het nu ook altijd over Christenen hebben als de moslims weer eens onderwerp van de discussie zijn of is het dan wel offtopic?quote:Op woensdag 9 januari 2019 18:16 schreef Pleun2011 het volgende:
Incest op de Veluwe niet vergetenquote:Op woensdag 9 januari 2019 18:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
moeten ondeugmensen het nu ook altijd over Christenen hebben als de moslims weer eens onderwerp van de discussie zijn of is het dan wel offtopic?
enige wat je ooit hoort over Christenen is dat de Katholieken graag sex met kindertjes hebben ffs
nooit van gehoordquote:Op woensdag 9 januari 2019 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Incest op de Veluwe niet vergeten
SGP komt voort uit de strijd tussen de rekkelijken (Arminianen) en preciezen (Gomaristen). Gomaristen wonnen dit, doordat Oranje daar achter ging staan om af te rekenen met Raadspensionaris Van Oldenbarneveldt in hun strijd tussen in feite republikeinen en wat later het koningshuis zou worden. Rekkelijken tekenden hiertegen een petitie aan tijdens de synode van Dordt (een soort vergadering was dat, waarbij ook de vertaling van de Bijbel werd vastgelegd en zodoende grote invloed heeft gehad op het Nederlands dat wij spreken en schrijven) en werden zodoende remonstranten genoemd en de preciezen waren degenen die zich verzetten daartegen en werden de contraremonstranten genoemd. Uit de contraremonstranten ontstond toen de Hervormde Kerk, die in feite de staatskerk was (en vrij elitair) en daaruit is later dan weer een afsplitsing ontstaan die zich gereformeerde kerk noemde (de kerk van de Kleine Luyden die zich gingen emanciperen politiek gezien olv Abraham Kuijper) en die is tientallen keren in de daarop volgende jaren weer opgedeeld in nieuwe kerkjes, ze zijn soms weer samen op pad gegaan, soms weer uit elkaar gedreven ad infinitum.quote:Op woensdag 9 januari 2019 18:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Punt is: het enge calvinisme van de SGP is nooit breedgedragen.
Ja, weet ik... en dat betekent dat het orthodoxe calvinisme van de SGP dus nooit de hoofdmoot heeft uitgemaakt. Zie ook 'Bavianen en Slijkgeuzen'.quote:Op woensdag 9 januari 2019 18:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
SGP komt voort uit de strijd tussen de rekkelijken (Arminianen) en preciezen (Gomaristen). Gomaristen wonnen dit, doordat Oranje daar achter ging staan om af te rekenen met Raadspensionaris Van Oldenbarneveldt in hun strijd tussen in feite republikeinen en wat later het koningshuis zou worden. Rekkelijken tekenden hiertegen een petitie aan tijdens de synode van Dordt (een soort vergadering was dat, waarbij ook de vertaling van de Bijbel werd vastgelegd en zodoende grote invloed heeft gehad op het Nederlands dat wij spreken en schrijven) en werden zodoende remonstranten genoemd en de preciezen waren degenen die zich verzetten daartegen en werden de contraremonstranten genoemd. Uit de contraremonstranten ontstond toen de Hervormde Kerk, die in feite de staatskerk was (en vrij elitair) en daaruit is later dan weer een afsplitsing ontstaan die zich gereformeerde kerk noemde (de kerk van de Kleine Luyden die zich gingen emanciperen politiek gezien olv Abraham Kuijper) en die is tientallen keren in de daarop volgende jaren weer opgedeeld in nieuwe kerkjes, ze zijn soms weer samen op pad gegaan, soms weer uit elkaar gedreven ad infinitum.
Zoiets.
Ja, akkoord dat klopt, want afsplitsing idd.quote:Op woensdag 9 januari 2019 18:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, weet ik... en dat betekent dat het orthodoxe calvinisme van de SGP dus nooit de hoofdmoot heeft uitgemaakt. Zie ook 'Bavianen en Slijkgeuzen'.
Nee dat staat helemaal niet letterlijk in dat feitenboek.quote:Op woensdag 9 januari 2019 16:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, de bewijslast ligt bij jou, met je religie. Het is niet zo dat ik een omgekeerde bewijslast moet invullen. Dat de aarde in 7 dagen is geschapen staat letterlijk zo in je sprookjesboek.
Er is geen enkele focus.quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:29 schreef Nielsch het volgende:
Ik snap die focus van christenen op homo’s nooit zo. De bijbel spreekt zich bijvoorbeeld ook uit over jonge (maagdelijke) meisjes die zijn verkracht in een stad; dat is ook een zonde en die meisjes moeten ook dood. Als Kees van der Staaij dus echt zo gelooft in dat sprookjesboek moet hij ook die misbruikte meisjes lastig gaan vallen met een verklaring over hoe zondig ze zijn.
Ook voor jou: Er is geen enkele obsessie.quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sowieso die enorme obsessie van veel religieuzen met seks en hoe de buurman dat precies aanpakt, vind ik behoorlijk onsmakelijk.
Nee, selectief zijn valse christenen.quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Christenen zijn nogal selectief in welke delen uit de Bijbel ze serieus nemen en hoe ze die interpreteren. Dus dat argument van "dit roepen we al 2000 jaar" is sowieso niet zo sterk. Van wat men 2000 jaar geleden riep is inmiddels niet heel veel meer over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |