abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184303926
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:46 schreef OllieA het volgende:

[..]

Nee, breder inderdaad. Ik vermoed dat dit hele gedoe eigenlijk gaat over onenigheid en machtstrijd binnen calvinistisch Nederland. Maar ik verkeer niet in die kringen en heb er dus geen zicht op.

Ik vind het ook een beetje ordinair, allemaal. Homoseksualiteit en transgenderisme op n hoop vegen. Een vergelijking maken tussen nazi-ideologie en genderideologie. Pure armoede.
Ja, ik vermoed toch stuiptrekkingen van een "dying world".
Laten we wel zijn ook bij moslims zie je dit fenomeen, alhoewel ze dat goed weten te verbergen, en ook daar zie je als reactie dat sommigen dan naar het fundamentalisme keren.
Bij de RK-kerk is het al veel langer aan de gang, heeft het ook tot fundamentalisme geleid (beetje in NL, meer in Fr), maar aangezien de RK-kerk wat vrijblijvender is sinds de jaren 60/70 zie je dat die RK'ers alleen in naam nog RK'ers zijn, omdat ze van al die zinledige rituelen en franje in die kerk houden bij de grote momenten des levens: doop, communie, huwelijk en dood.
  woensdag 9 januari 2019 @ 17:53:32 #102
38496 Perrin
Sapere aude
pi_184303931
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik kan me eerlijk gezegd niets herinneren van enige controverse omtrent dat punt. Maar ik kan me voorstellen dat dat wellicht meer te maken had met het idee dat het een afwijking, iets abnormaals, zou zijn.

En of dit nou werkelijk gaat over wetenschappelijke bevindingen vraag ik me af. Heeft deze hypothese uberhaupt stand gehouden dan?
Ja ik herinner me die controverse ook wel. Ging idd over problemen met het feit dat het dan een bewijsbare 'afwijking' zou zijn.

Achteraf gezien vrij hilarisch vind ik, die ophef. Maar toen werd ie wel eens afgeschilderd als engnek.
I didn't say it would be easy. I just said it would be the truth.
pi_184303979
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:53 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ja ik herinner me die controverse ook wel. Ging idd over problemen met het feit dat het dan een bewijsbare 'afwijking' zou zijn.

Achteraf gezien vrij hilarisch vind ik, die ophef. Maar toen werd ie wel eens afgeschilderd als engnek.
Ging over het determinisme, dacht ik meer. Zelfde als bij Buikhuizen.
pi_184304013
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 13:27 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Als ik die SGP-kliek was zou ik migreren en Nederland opgeven.
Neuh..die zitten veilig in hun eigen bubbel..hebben het financieel vaak goed en dragen genoeg bij aan dit land. Qua cultuur staan zij dicht bij het oude Nederland van voor de oorlog. Beter de islam buiten de deur houden.
It ain't over t-t-till it's over
pi_184304018
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:45 schreef Perrin het volgende:

[..]

Maar je zo druk maken of je buurman liever seks heeft met een man of een vrouw is toch vooral een religieus feestje.
Daar maken maar weinigen zich druk om maar als diezelfde buurman zich christen, jood of moslim noemt en roept dat het goed was volgens zijn of haar geloof dan meng je je in een religieus feestje en kan je verwachten dat er niet gezwegen wordt. Er wordt nu haast geist dat je een bepaalde "moderne" visie hebt op seksualiteit. Gij zult accepteren dat homoseks volgens je religie acceptabel is! Gij zult accepteren dat seks voor het huwelijk volgens je religie acceptabel is! Dat moet je natuurlijk al wapperend met een regenboogvlag doen want anders ben je de klos.
  woensdag 9 januari 2019 @ 17:58:04 #106
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184304021
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:53 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, ik vermoed toch stuiptrekkingen van een "dying world".
Laten we wel zijn ook bij moslims zie je dit fenomeen, alhoewel ze dat goed weten te verbergen, en ook daar zie je als reactie dat sommigen dan naar het fundamentalisme keren.
Bij de RK-kerk is het al veel langer aan de gang, heeft het ook tot fundamentalisme geleid (beetje in NL, meer in Fr), maar aangezien de RK-kerk wat vrijblijvender is sinds de jaren 60/70 zie je dat die RK'ers alleen in naam nog RK'ers zijn, omdat ze van al die zinledige rituelen en franje in die kerk houden bij de grote momenten des levens: doop, communie, huwelijk en dood.
Niks zinledigs aan.
Omnibus in omnibus.
pi_184304043
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Niks zinledigs aan.
Rituelen zijn per definitie zinledig imho. Had het bijvoegelijk naamwoord niet hoeven te gebruiken. Pleonasme. Tautologie.
  woensdag 9 januari 2019 @ 17:59:41 #108
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184304057
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:57 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Neuh..die zitten veilig in hun eigen bubbel..hebben het financieel vaak goed en dragen genoeg bij aan dit land. Qua cultuur staan zij dicht bij het oude Nederland van voor de oorlog. Beter de islam buiten de deur houden.
Nee hoor. Nederland is nooit orthodox calvinistisch geweest, en heeft daarnaast altijd een zeer Roomse bevolking gekend.

Beetje misselijkmakend altijd, hoe die SGP steeds meer gedragen wordt als 'op en top Nederland van toen het nog goed was'.
Omnibus in omnibus.
pi_184304257
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 16:38 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Dat is absoluut geen interpretatie.
De Bijbel zegt heel duidelijk dat mannen die bij mannen neerliggen Gods Koninkrijk niet zullen beerven.
Ik weet niet wat jij daarin anders wilt interpreteren?

De Bijbel verbiedt het heel duidelijk.
Dat kerken zich niet aan de Bijbel houden is hun probleem, dat ze hun oren laten hangen aan al die figuren die er tegenwoordig zijn.
Gods wil is Gods wil.
Dat anderen er niet mee eens zijn is niet het probleem van Christenen.

"Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen" aldus Christus. Niemand wierp een steen naar de overspelige vrouw. Oftewel iedereen zou een zondaar zijn en niemand zonder zonde. Dat plaatst alles in een heel ander perspecitief. Dat is wat gelovigen zonder lineaal ook geloven en daarom veel ruimhartiger zijn. :)
pi_184304273
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee hoor. Nederland is nooit orthodox calvinistisch geweest, en heeft daarnaast altijd een zeer Roomse bevolking gekend.

Beetje misselijkmakend altijd, hoe die SGP steeds meer gedragen wordt als 'op en top Nederland van toen het nog goed was'.
Heel Nederland niet nee. Alleen het protestantisme is wel juist ontstaan in Vlaanderen en Brabant, vreemd genoeg, terwijl de noordelijke provincies juist nog RK waren aan het begin van de 80-jarige oorlog. Eerste beeldenstorm vond plaats in het Vlaamse Steenvoorden. Aan het eind van de 80-jarige oorlog was dat schema op zijn kop gezet. Noorden protestants en generaliteitslanden RK.
  woensdag 9 januari 2019 @ 18:12:40 #111
38496 Perrin
Sapere aude
pi_184304281
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:57 schreef up7 het volgende:

[..]

Daar maken maar weinigen zich druk om maar als diezelfde buurman zich christen, jood of moslim noemt en roept dat het goed was volgens zijn of haar geloof dan meng je je in een religieus feestje en kan je verwachten dat er niet gezwegen wordt. Er wordt nu haast geist dat je een bepaalde "moderne" visie hebt op seksualiteit. Gij zult accepteren dat homoseks volgens je religie acceptabel is! Gij zult accepteren dat seks voor het huwelijk volgens je religie acceptabel is! Dat moet je natuurlijk al wapperend met een regenboogvlag doen want anders ben je de klos.
Je wil toch niet zeggen dat je geen regenboogvlag bezit h? :(
I didn't say it would be easy. I just said it would be the truth.
  woensdag 9 januari 2019 @ 18:13:39 #112
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184304292
quote:
13s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als een Islamitisch kamerlid een pleidooi hield voor de verwerpelijkheid van homoseksuele seks zou ik exact hetzelfde gereageerd hebben hoor.
Ik geloof er niets van.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 9 januari 2019 @ 18:15:12 #113
129292 LXIV
misdunker
pi_184304318
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:58 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Rituelen zijn per definitie zinledig imho. Had het bijvoegelijk naamwoord niet hoeven te gebruiken. Pleonasme. Tautologie.
Als jij rituelen zinledig vindt dan ben je kortzichtiger dan ik van je verwachtte. Rituelen zijn juist wel zinvol en ook niet beperkt tot religie. Een ritueel kan juist een heel krachtige gebeurtenis zijn om iets te bezegelen, te verkondigen, te verbinden of in gang te zetten.
Rijke oudere heteroseksuele blanke mannen zijn de nieuwe Joden.
  woensdag 9 januari 2019 @ 18:15:33 #114
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184304330
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 18:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Heel Nederland niet nee. Alleen het protestantisme is wel juist ontstaan in Vlaanderen en Brabant, vreemd genoeg, terwijl de noordelijke provincies juist nog RK waren aan het begin van de 80-jarige oorlog. Eerste beeldenstorm vond plaats in het Vlaamse Steenvoorden. Aan het eind van de 80-jarige oorlog was dat schema op zijn kop gezet. Noorden protestants en generaliteitslanden RK.
Punt is: het enge calvinisme van de SGP is nooit breedgedragen.
Omnibus in omnibus.
pi_184304343
Ben het eens met up7. Niet dat ik achter de SGP sta maar ik word altijd een beetje uhh meewarig van die dubbele moraal en hypocrisie. Als het om moslims gaat durft de deugmens de bek niet open te trekken..maar christenen zijn altijd een makkelijk doelwit he
It ain't over t-t-till it's over
  woensdag 9 januari 2019 @ 18:17:00 #116
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184304352
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 18:16 schreef Pleun2011 het volgende:
Ben het eens met up7. Niet dat ik achter de SGP sta maar ik word altijd een beetje uhh meewarig van die dubbele moraal en hypocrisie. Als het om moslims gaat durft de deugmens de bek niet open te trekken..maar christenen zijn altijd een makkelijk doelwit he
'Deugmensen'

:')
Omnibus in omnibus.
pi_184304366
quote:
Valt wel mee toch? We hebben pas nog de Amsterdamse folderkwestie gehad en El Moumni in een ver verleden.
  Moderator woensdag 9 januari 2019 @ 18:18:54 #118
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_184304378
quote:
moeten ondeugmensen het nu ook altijd over Christenen hebben als de moslims weer eens onderwerp van de discussie zijn of is het dan wel offtopic?

enige wat je ooit hoort over Christenen is dat de Katholieken graag sex met kindertjes hebben ffs :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 9 januari 2019 @ 18:20:57 #119
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184304406
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 18:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

moeten ondeugmensen het nu ook altijd over Christenen hebben als de moslims weer eens onderwerp van de discussie zijn of is het dan wel offtopic?

enige wat je ooit hoort over Christenen is dat de Katholieken graag sex met kindertjes hebben ffs :')
Incest op de Veluwe niet vergeten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator woensdag 9 januari 2019 @ 18:21:57 #120
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_184304416
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Incest op de Veluwe niet vergeten
nooit van gehoord

wel Volendam enzo maar ik weet niet hoe gelovig ze zijn en of dat met elkaar te maken heeft
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 9 januari 2019 @ 18:24:07 #121
167383 Molurus
the talking snake
pi_184304445
quote:
14s.gif Op woensdag 9 januari 2019 18:13 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik geloof er niets van.
a) jouw probleem
b) niet relevant voor dit topic
Philosophy: questions that may never be answered.
Religion: answers that must never be questioned.
pi_184304506
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 18:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Punt is: het enge calvinisme van de SGP is nooit breedgedragen.
SGP komt voort uit de strijd tussen de rekkelijken (Arminianen) en preciezen (Gomaristen). Gomaristen wonnen dit, doordat Oranje daar achter ging staan om af te rekenen met Raadspensionaris Van Oldenbarneveldt in hun strijd tussen in feite republikeinen en wat later het koningshuis zou worden. Rekkelijken tekenden hiertegen een petitie aan tijdens de synode van Dordt (een soort vergadering was dat, waarbij ook de vertaling van de Bijbel werd vastgelegd en zodoende grote invloed heeft gehad op het Nederlands dat wij spreken en schrijven) en werden zodoende remonstranten genoemd en de preciezen waren degenen die zich verzetten daartegen en werden de contraremonstranten genoemd. Uit de contraremonstranten ontstond toen de Hervormde Kerk, die in feite de staatskerk was (en vrij elitair) en daaruit is later dan weer een afsplitsing ontstaan die zich gereformeerde kerk noemde (de kerk van de Kleine Luyden die zich gingen emanciperen politiek gezien olv Abraham Kuijper) en die is tientallen keren in de daarop volgende jaren weer opgedeeld in nieuwe kerkjes, ze zijn soms weer samen op pad gegaan, soms weer uit elkaar gedreven ad infinitum.
Zoiets.
  woensdag 9 januari 2019 @ 18:33:54 #123
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184304578
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 18:29 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

SGP komt voort uit de strijd tussen de rekkelijken (Arminianen) en preciezen (Gomaristen). Gomaristen wonnen dit, doordat Oranje daar achter ging staan om af te rekenen met Raadspensionaris Van Oldenbarneveldt in hun strijd tussen in feite republikeinen en wat later het koningshuis zou worden. Rekkelijken tekenden hiertegen een petitie aan tijdens de synode van Dordt (een soort vergadering was dat, waarbij ook de vertaling van de Bijbel werd vastgelegd en zodoende grote invloed heeft gehad op het Nederlands dat wij spreken en schrijven) en werden zodoende remonstranten genoemd en de preciezen waren degenen die zich verzetten daartegen en werden de contraremonstranten genoemd. Uit de contraremonstranten ontstond toen de Hervormde Kerk, die in feite de staatskerk was (en vrij elitair) en daaruit is later dan weer een afsplitsing ontstaan die zich gereformeerde kerk noemde (de kerk van de Kleine Luyden die zich gingen emanciperen politiek gezien olv Abraham Kuijper) en die is tientallen keren in de daarop volgende jaren weer opgedeeld in nieuwe kerkjes, ze zijn soms weer samen op pad gegaan, soms weer uit elkaar gedreven ad infinitum.
Zoiets.
Ja, weet ik... en dat betekent dat het orthodoxe calvinisme van de SGP dus nooit de hoofdmoot heeft uitgemaakt. Zie ook 'Bavianen en Slijkgeuzen'.
Omnibus in omnibus.
pi_184304598
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 18:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja, weet ik... en dat betekent dat het orthodoxe calvinisme van de SGP dus nooit de hoofdmoot heeft uitgemaakt. Zie ook 'Bavianen en Slijkgeuzen'.
Ja, akkoord dat klopt, want afsplitsing idd.

En toch denk ik dat NL er mentaal heel anders had uitgezien annonu als de Arminianen/rekkelijken/remonstranten hadden gewonnen. En dat dat niet zo is heb je te danken aan Maurits.
pi_184304613
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 16:59 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee, de bewijslast ligt bij jou, met je religie. Het is niet zo dat ik een omgekeerde bewijslast moet invullen. Dat de aarde in 7 dagen is geschapen staat letterlijk zo in je sprookjesboek.
Nee dat staat helemaal niet letterlijk in dat feitenboek.
Er moet maar eens bewijs komen dat alles niet geschapen is door God.
Dat er wel bewijs is voor een alternatieve kijk op het ontstaan, op het leven. Evolutie faalt, wetenschap vindt geen enkele theorie die feitelijk is.
Ik heb meerdere punten aangehaald dus tja.
Maar je weet zelf ook wel dat je niet serieus iets wilt onderzoeken, daarom reageer je niet inhoudelijk.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:29 schreef Nielsch het volgende:
Ik snap die focus van christenen op homo’s nooit zo. De bijbel spreekt zich bijvoorbeeld ook uit over jonge (maagdelijke) meisjes die zijn verkracht in een stad; dat is ook een zonde en die meisjes moeten ook dood. Als Kees van der Staaij dus echt zo gelooft in dat sprookjesboek moet hij ook die misbruikte meisjes lastig gaan vallen met een verklaring over hoe zondig ze zijn.
Er is geen enkele focus.
Er wordt helemaal niemand lastig gevallen.

Het enige wat gezegd wordt is dat actief homoseksueel zijn iets is wat in de Bijbel veroordeeld wordt. Het is iets wat God niet goedkeurt.
Dat staat letterlijk zo in de Bijbel en is open voor 0,0 interpretatie.

Dat jij en al die actieve homo's niet christelijk zijn en er dus niet achter staan en lopen janken.
Prima, zelf weten.

Maar geen enkele Christen heeft een focus op homo's of wat dan ook.
Het gaat er alleen om dat de Bijbel het veroordeeld. Simpel zat.

quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

Sowieso die enorme obsessie van veel religieuzen met seks en hoe de buurman dat precies aanpakt, vind ik behoorlijk onsmakelijk.
Ook voor jou: Er is geen enkele obsessie.
De Bijbel veroordeelt het, en dus kan het niet geaccepteerd worden.
Maar zo houden christenen zich met alles bezig wat de Bijbel leert.
Dit wordt door alle jankerds alleen maar weer opgeblazen om niets.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 17:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Christenen zijn nogal selectief in welke delen uit de Bijbel ze serieus nemen en hoe ze die interpreteren. Dus dat argument van "dit roepen we al 2000 jaar" is sowieso niet zo sterk. Van wat men 2000 jaar geleden riep is inmiddels niet heel veel meer over.
Nee, selectief zijn valse christenen.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')