abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184476463
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 14:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja, en dus...? Wat bewijst dat? Het is een verschil maar het bewijst toch helemaal niet?

Je mag me het verschil in geloof en geloofsbeleving wel uitleggen hoor (of ik dat nog niet wist...) maar daarmee is nog niet bewezen dat JHWH bestaat en Allah niet.

Jij kwam met het verhaal dat jij denkt dat jouw god je ergens gebracht heeft. Een moslim zegt hetzelfde van zijn god. Waarom zou jij wel gelijk hebben en de moslim niet?
Tjah, ik kan niet een foto laten zien ofzo.
Want gij zult geen beeld maken van de Heer uw God. ;)
Het punt is ook dat jij niet kunt bewijzen dat God niet bestaat.
Ik kan dan alleen zeggen: kijk om je heen naar de aarde en het heelal etc.
Dat zit gewoon zo perfect in elkaar, daar moet iets of iemand achter zitten die het bedacht en geschapen heeft.
Dat kan niet zo maar zijn ontstaan, dan heb je een nog veel groter geloof voor nodig mijns inziens. en als ik soms wat dingen mee maak.
Bijvoorbeeld als ik ergens een preek heb gehoord of een bijbelstudie heb gevolgd of een kleine discussie over een onderwerp heb gehad en ik rijd daarna naar huis en de radio gaat en ik hoor
dan een lied dat daarop aansluit. Dan zie ik dat wel als een soort knipoog van God dat hij er wel is.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_184478291
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:08 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dat zit gewoon zo perfect in elkaar, daar moet iets of iemand achter zitten die het bedacht en geschapen heeft.
Dat kan niet zo maar zijn ontstaan, dan heb je een nog veel groter geloof voor nodig mijns inziens. en als ik soms wat dingen mee maak.
Bijvoorbeeld als ik ergens een preek heb gehoord of een bijbelstudie heb gevolgd of een kleine discussie over een onderwerp heb gehad en ik rijd daarna naar huis en de radio gaat en ik hoor
dan een lied dat daarop aansluit. Dan zie ik dat wel als een soort knipoog van God dat hij er wel is.
Ikzelf heb de indruk dat al die systemen helemaal niet perfect in elkaar zitten, maar dat er heel af en toe een gunstige configuratie ontstaat die een systeem oplevert dat net lang genoeg stabiel is om leven te laten ontstaan en het een paar miljard jaar te laten gedijen, tot ook dit weer ineenstort. De aarde is daar een voorbeeld van, en de tijd waarin het aardse leven kan ontstaan, floreren en vergaan is in astronomische termen maar kort. Voor ons, achter ons, en, voor zover we nu kunnen zien, om ons heen ligt een grote leegte.
  maandag 21 januari 2019 @ 08:25:44 #78
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_184526641
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:08 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

" daar moet iets of iemand achter zitten" Dat sluit ik ook niet uit. Maar waarom moet dat dan een god zijn? En waarom zou dat nu net de God van de Bijbel zijn en niet Allah, Brahma, Visjnoe, Zeus of ga maar door?

Eťn hint: "kijk om je heen" is geen reden.
  maandag 21 januari 2019 @ 08:27:19 #79
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_184526649
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 19:01 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ikzelf heb de indruk dat al die systemen helemaal niet perfect in elkaar zitten, maar dat er heel af en toe een gunstige configuratie ontstaat die een systeem oplevert dat net lang genoeg stabiel is om leven te laten ontstaan en het een paar miljard jaar te laten gedijen, tot ook dit weer ineenstort. De aarde is daar een voorbeeld van, en de tijd waarin het aardse leven kan ontstaan, floreren en vergaan is in astronomische termen maar kort. Voor ons, achter ons, en, voor zover we nu kunnen zien, om ons heen ligt een grote leegte.
Het is best mogelijk dat er al beschavingen zijn geweest vůůr de onze waar geen spoor van terug gevonden is. Een grote meteoriet kan al het leven op aarde zo;n beetje verwoesten en dan is het weer terug bij af.
pi_184534651
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 08:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is best mogelijk dat er al beschavingen zijn geweest vůůr de onze waar geen spoor van terug gevonden is. Een grote meteoriet kan al het leven op aarde zo;n beetje verwoesten en dan is het weer terug bij af.
Ik neem aan dat je hiermee op buitenaardse beschavingen doelt. Dat zou inderdaad kunnen. De geologische en archeologische tijdsschalen op aarde zelf lijken daar niet zoveel ruimte voor te bieden.
pi_184553818
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 16:38 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je hiermee op buitenaardse beschavingen doelt. Dat zou inderdaad kunnen. De geologische en archeologische tijdsschalen op aarde zelf lijken daar niet zoveel ruimte voor te bieden.
Maar als die beschavingen er al zijn, zouden die dan niet ook al lang bij ons op bezoek moeten zijn gekomen?
Of zouden die niet zo vooruitstrevend zijn als ons? Of Łberhaupt de intelligentie niet hebben?
I am a child of God
God is not dead.
pi_184554248
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 08:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

" daar moet iets of iemand achter zitten" Dat sluit ik ook niet uit. Maar waarom moet dat dan een god zijn? En waarom zou dat nu net de God van de Bijbel zijn en niet Allah, Brahma, Visjnoe, Zeus of ga maar door?

Eťn hint: "kijk om je heen" is geen reden.
Dan zul je denk ik moeten bekijken uit welke tijd sowieso al de eerste teksten uit de verschillende boeken zijn denk ik. Dan zul je volgens mij tot de conclusie komen dat de bijbel en of de thora de oudste teksten bevat.
Dan moet je de teksten natuurlijk nog op echtheid controleren o.a.
En over visjnoe of brahma weet ik weinig. Die hebben zoals ik het beetje op internet lees wel een bepaald soort scheppingsverhaal wel op een andere manier dan christendom, maar ze gaan er in ieder geval niet vanuit dat de wereld door een knal en samensmelting etc is ontstaan en de mens door evolutie. Maar bij hun hangt er wel iets van een schepping achter, al hebben ze het over een oerzee ofzo waaruit hun schepper zou zijn ontstaan.
ten op zicht van een altijd al aanwezig zijnde God zoals bij het christendom en jodendom.
I am a child of God
God is not dead.
pi_184555387
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:20 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Maar als die beschavingen er al zijn, zouden die dan niet ook al lang bij ons op bezoek moeten zijn gekomen?
Ja, de goden.
pi_184555440
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:41 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dan zul je denk ik moeten bekijken uit welke tijd sowieso al de eerste teksten uit de verschillende boeken zijn denk ik. Dan zul je volgens mij tot de conclusie komen dat de bijbel en of de thora de oudste teksten bevat.
De Sumerische teksten zijn veel ouder alsook de Veda's.
  donderdag 24 januari 2019 @ 10:50:26 #85
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_184589294
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:41 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

ben je nu bewust aan het jokken Sjoemie? Je weet best dat er veel oudere bronnen zijn dan de Bijbel. En hoewel de teksten al ouder zijn is de Bijbel pas in de 6e eeuw op schrift gezet...
quote:
Dan moet je de teksten natuurlijk nog op echtheid controleren o.a.
Een tekst is altijd echt.
quote:
En over visjnoe of brahma weet ik weinig. Die hebben zoals ik het beetje op internet lees wel een bepaald soort scheppingsverhaal wel op een andere manier dan christendom, maar ze gaan er in ieder geval niet vanuit dat de wereld door een knal en samensmelting etc is ontstaan en de mens door evolutie. Maar bij hun hangt er wel iets van een schepping achter, al hebben ze het over een oerzee ofzo waaruit hun schepper zou zijn ontstaan.
ten op zicht van een altijd al aanwezig zijnde God zoals bij het christendom en jodendom.
Ja en? Ik zie nog geen bewijs dat de God van de Bijbel de enige echte is.
pi_184614880
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 10:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]

ben je nu bewust aan het jokken Sjoemie? Je weet best dat er veel oudere bronnen zijn dan de Bijbel. En hoewel de teksten al ouder zijn is de Bijbel pas in de 6e eeuw op schrift gezet...

[..]

Een tekst is altijd echt.

[..]

Ja en? Ik zie nog geen bewijs dat de God van de Bijbel de enige echte is.
De bijbel kan dan wel later zijn geschreven, maar dat impliceert niet dat de teksten ook zo jong zijn.
De bijbel is een verzameling van meerdere boeken, bijbel stamt ook af van volgens mij een grieks of latijns woord biblios waar ook ons woord bibliotheek van afstamt. De bijbel is dus een soort bibliotheek met meerdere boeken.
En die boeken of de teksten van die boeken zijn over een langere periode geschreven.
En sommige teksten kunnen we nu ook toetsen aan de hand van de qumran rollen ook wel de dode zeerollen genoemd. Deze teksten zijn daar ergens aan het begin van onze jaar telling verstopt.
I am a child of God
God is not dead.
pi_184618114
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 15:57 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De bijbel kan dan wel later zijn geschreven, maar dat impliceert niet dat de teksten ook zo jong zijn.
De bijbel is een verzameling van meerdere boeken, bijbel stamt ook af van volgens mij een grieks of latijns woord biblios waar ook ons woord bibliotheek van afstamt. De bijbel is dus een soort bibliotheek met meerdere boeken.
En die boeken of de teksten van die boeken zijn over een langere periode geschreven.
En sommige teksten kunnen we nu ook toetsen aan de hand van de qumran rollen ook wel de dode zeerollen genoemd. Deze teksten zijn daar ergens aan het begin van onze jaar telling verstopt.
Moet je dit boek eens lezen, dan hoef je er niet naar te raden :

https://www.standaardboek(...)n?code=9789025961442
  zaterdag 26 januari 2019 @ 10:40:52 #88
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_184629091
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:20 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Of zouden die niet zo vooruitstrevend zijn als ons? Of Łberhaupt de intelligentie niet hebben?
Volgens Ezechiel wel.

11.2 Toen hieven de cherubs hun vleugelen op, en de raderen tegenover hen; en de heerlijkheid des Gods van IsraŽl was over hen van boven.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_184630416
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 10:40 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Volgens Ezechiel wel.

11.2 Toen hieven de cherubs hun vleugelen op, en de raderen tegenover hen; en de heerlijkheid des Gods van IsraŽl was over hen van boven.
:Y
pi_184630655
Een andere theorie is dat EzechiŽl zich bij het beschrijven van de "wielen" met "ogen" (hemelgewelf met sterren?) en de wezens met de gezichten van een stier, leeuw, mens en arend heeft laten inspireren door afbeeldingen van de Babylonische dierenriem. Dat lijkt me waarschijnlijker.
pi_184633748
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:42 schreef Iblardi het volgende:
Een andere theorie is dat EzechiŽl zich bij het beschrijven van de "wielen" met "ogen" (hemelgewelf met sterren?) en de wezens met de gezichten van een stier, leeuw, mens en arend heeft laten inspireren door afbeeldingen van de Babylonische dierenriem. Dat lijkt me waarschijnlijker.
En die gasten konden ook nog vliegen:
https://nl.123rf.com/phot(...)esopotami%C3%AB.html
:D
pi_184634154
Genoeg aanknopingspunten inderdaad.
quote:
En mensenhanden waren onder hun vleugelen, aan hun vier zijden; en die vier hadden hun aangezichten en hun vleugelen.
Hun vleugelen waren samengevoegd, de een aan den ander (...).
De gelijkenis nu van hun aangezicht was het aangezicht eens mensen, en het aangezicht eens leeuws hadden zij vier aan de rechterzijde; en ter linkerzijde hadden die vier eens ossen aangezicht; ook hadden die vier eens arends aangezicht.
Ook waren hun aangezichten en hun vleugelen opwaarts verdeeld; elkeen had er twee samengevoegd aan de andere, en twee bedekten hun lichamen.
...
Als ik die dieren zag, ziet, zo was er een rad op de aarde bij die dieren, naar vier aangezichten van hetzelve.
http://www.online-bijbel.nl/bijbelboek/Ezechiel/1/1-28
52068792-mesopotamische-kunst.jpg
56600025-het-oude-babyloni%C3%AB-en-assyri%C3%AB-sculptuur-schilderij-uit-mesopotami%C3%AB.jpg
12341697-oude-assyrische-muur-houtsnijwerk-van-de-leeuw-in-het-hoofd-mannen.jpg
bull1_1.jpg
British_Museum_Cuneiform_planisphere_K8538.jpg
pi_184635798
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 16:21 schreef Iblardi het volgende:
Genoeg aanknopingspunten inderdaad.
Hoe zou een indiaan ergens diep in het Amazone-oerwoud een helikopter beschrijven als die dat voor de eerste keer ziet ? Hij kan uiteraard enkel gebruik maken van dieren en voorwerpen die hij kent.
pi_184639500
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 17:39 schreef ATON het volgende:

[..]

Hoe zou een indiaan ergens diep in het Amazone-oerwoud een helikopter beschrijven als die dat voor de eerste keer ziet ? Hij kan uiteraard enkel gebruik maken van dieren en voorwerpen die hij kent.
Als een monsterlijke vlieg? Maar hij zou zich ook met behulp van zijn fantasie, of in zijn dromen, zo'n vlieg kunnen verbeelden en er een verhaal omheen kunnen bedenken.
pi_184639653
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 20:34 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Als een monsterlijke vlieg? Maar hij zou zich ook met behulp van zijn fantasie, of in zijn dromen, zo'n vlieg kunnen verbeelden en er een verhaal omheen kunnen bedenken.
Neen, ik heb het over een waarneming en geen nachtmerrie.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 21:14:54 #96
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_184640859
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:42 schreef Iblardi het volgende:
Uiteraard beschrijft de schrijver een dergelijke verschijning vanuit zijn referentiekader. Dat maakt nog geen andere theorie.
pi_184641239
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 21:14 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Uiteraard beschrijft de schrijver een dergelijke verschijning vanuit zijn referentiekader. Dat maakt nog geen andere theorie.
Het biedt dus een verklaring voor de wielen ("een UFO") met de gevleugelde wezens ("aliens").
pi_184641294
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 20:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen, ik heb het over een waarneming en geen nachtmerrie.
Ik snap niet waar je heen wilt. Als je zelf een zienswijze naar voren wilt brengen, vertel die dan gewoon.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 21:51:22 #99
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_184642118
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 21:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het biedt dus een verklaring voor de wielen ("een UFO") met de gevleugelde wezens ("aliens").
Inderdaad dat is de theorie. Al ga je iets te kort door de bocht. Zowel de wielen (een rad in een rad) als de wezens zijn onderdeel van het voertuig van de Ene.
pi_184643204
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 21:14 schreef Panterjong het volgende:

[..]

En het referentiekader van zijn lezers?

Wat als EzechiŽl op deze manier Babylonisch "bijgeloof" en symboliek die wellicht tijdens de ballingschap bij zijn publiek in zwang waren geraakt probeert te neutraliseren door ze los te koppelen van hun astrologische betekenis en ze met de joodse godheid in verband te brengen?
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')