online winkels danken hun winstgevendheid voor een groot deel aan een goed en uitgekiend logistiek systeem. Iets waar veel fysieke retail vaak mee in de problemen komt. Zoals HEMA, Blokker en anderen daar zijn bakken geld aan slechte logistiek en voorraadbeheer eruit gegaan. Als je dat als webwinkel doet kan je nooit succesvol zijnquote:Op woensdag 9 januari 2019 16:07 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Blijft toch een beetje de omgekeerde wereld. Fysieke winkels redden het niet en sluiten, terwijl er onder online winkels een trend lijkt om parallel een aantal fysieke winkels te openen.
Op zich prima, maar ik vraag me nu nóg meer af wat de 'klassieke' winkels dan zou fout deden. Die hadden dit toch ook kunnen doen?
Denk dat het naast vraagzijde (consument orienteert zich eerst online en gaat dan naar een digitale of fysieke winkel, i.p.v. andersom) ook qua aanbodszijde wel een verschil zit. Online retailers komen eenvoudiger aan startkapitaal en is het niet zo erg als ze een paar kwartalen/jaren verlies draaien. Als een Blokker o.i.d. het een paar procent minder goed doet kost ze dat tientallen miljoenen en het ombouwen van fysieke winkels naar een nieuw concept is heel wat kostbaarder dan een volledige make-over van je online shop. En voor traditionele winkels en e-commerce geldt: online werkt anders dan offline. Daarom zie je nu ook dat Amazon / Microsoft fysieke winkels opkopen en alle fysieke winkels fors investeren in hun websites.quote:Op woensdag 9 januari 2019 16:07 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Blijft toch een beetje de omgekeerde wereld. Fysieke winkels redden het niet en sluiten, terwijl er onder online winkels een trend lijkt om parallel een aantal fysieke winkels te openen.
Op zich prima, maar ik vraag me nu nóg meer af wat de 'klassieke' winkels dan zou fout deden. Die hadden dit toch ook kunnen doen?
Ja, precies! Dat gevaar kan natuurlijk ook op de loer liggen bij een Coolblue, Super goedkoop zijn ze eigenlijk al niet (meer) en als de goodwill wat slijt kunnen die logge winkels ook geld verslinden.quote:Op woensdag 9 januari 2019 16:18 schreef Metalfreak het volgende:
In het begin had de MediaMarkt ook een grote naam en reputatie van "daar moet je zijn" en was het dus ook altijd druk in de winkels. Maar zoiets slijt ook weer zoals we nu zien.
Begin me zo langzamerhand ook af te vragen waar ik mijn volgende pc en/of accesoires moet gaan kopen in het centrum van Den Bosch....quote:Op woensdag 9 januari 2019 10:03 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Aantal keren geweest de afgelopen jaren (vestiging Den Bosch) en altijd netjes geholpen door mensen die nog echt verstand van zaken hadden. Bestellingen ook geen problemen mee gehad.
Alternate dus maar. Centrum zit geen echt pc zaak meer nu.quote:Op woensdag 9 januari 2019 17:21 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Begin me zo langzamerhand ook af te vragen waar ik mijn volgende pc en/of accesoires moet gaan kopen in het centrum van Den Bosch....
Op z'n Bosch gezegd: Kutquote:Op woensdag 9 januari 2019 17:23 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Alternate dus maar. Centrum zit geen echt pc zaak meer nu.
Goeie uitspraak ook: "Verlies van vandaag is winst van morgen"quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:46 schreef Blik het volgende:
Gaat lekker met Picnic, 45 miljoen verlies op een omzet van 100 miljoen
https://retailtrends.nl/n(...)-is-winst-van-morgen
Da's wel veel idd.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:46 schreef Blik het volgende:
Gaat lekker met Picnic, 45 miljoen verlies op een omzet van 100 miljoen
https://retailtrends.nl/n(...)-is-winst-van-morgen
Gaan het natuurlijk nooit winnen van de grote spelers als AH en Jumbo.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Da's wel veel idd.Maar ze investeren natuurlijk veel in deze fase.
Gaan het makkelijk winnen. Ze zijn met A-merken goedkoper dan alle supermarkten. 1 probleem; Ze moeten sneller een landelijke dekking hebben, zo niet dan gaan ze kapot.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:08 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Gaan het natuurlijk nooit winnen van de grote spelers als AH en Jumbo.
Goedkoper is goed natuurlijk, maar dan zul je je toch stevig in de markt moeten positioneren om een X aandeel te krijgen in die hele 'thuisbreng' boodschappen service die nu aan het ontploffen is. Ik betwijfel het..quote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:11 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Gaan het makkelijk winnen. Ze zijn met A-merken goedkoper dan alle supermarkten. 1 probleem; Ze moeten sneller een landelijke dekking hebben, zo niet dan gaan ze kapot.
Dat positioneren is exact wat ik zeg > dekking. Dekking duurt veel en veel te lang. Leuk Amsterdam,.Rotterdam etc, maar pak 1 grote stad met kleine dorpjes/steden er in een klap bij in plaats van stad voor stad etc. Sommigen staan al 2 jaar op de wachtlijst.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Goedkoper is goed natuurlijk, maar dan zul je je toch stevig in de markt moeten positioneren om een X aandeel te krijgen in die hele 'thuisbreng' boodschappen service die nu aan het ontploffen is. Ik betwijfel het..
en ondertussen zitten Jumbo en AH ook niet stil. Als je daar straks tevreden bent bezorgen/afhalen dan maak je de overstap niet meer zo snel.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:15 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat positioneren is exact wat ik zeg > dekking. Dekking duurt veel en veel te lang. Leuk Amsterdam,.Rotterdam etc, maar pak 1 grote stad met kleine dorpjes/steden er in een klap bij in plaats van stad voor stad etc. Sommigen staan al 2 jaar op de wachtlijst.
Picnic heeft 2 hele grote voordelen waar hun niet tegenop kunnen, namelijk;quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:19 schreef rubbereend het volgende:
[..]
en ondertussen zitten Jumbo en AH ook niet stil. Als je daar straks tevreden bent bezorgen/afhalen dan maak je de overstap niet meer zo snel.
en 45 miljoen op 100 miljoen. Dan moet er de komende jaren nog heeeeeeeel veeeeeeeeel geld bij voor het rendabel en redelijk dekkend is, vraag is of de geldzakken zo diep zijn.
PR uitspraken uit de dikke duimquote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
Goeie uitspraak ook: "Verlies van vandaag is winst van morgen"
Kan prima zijn dat AH daar ook naar toe gaat in hun nieuwe strategie. Zeker aangezien ze zich minder op een aantal soorten boodschappen richten. Ook is de optie als ze bij BOL aanbieden dat je voor een bepaald bedrag per jaar geen verzendkosten meer hebt een optie.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:22 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Picnic heeft 2 hele grote voordelen waar hun niet tegenop kunnen, namelijk;
Bezorging vanaf 25 euro (never dat de AH etc daarin meegaan)
GRATIS bezorging vanaf 25 euro
45 miljoen is een habbekrats. Zalando maakte 500 miljoen verlies een aantal jaren. Dat is allemaal geen probleem, zolang er maar toekomst in zit en dat zit er zeker in Picnic.
Ik verwacht dat Amazon Bol.com gewoon gaat kopen en Bol.com over x-aantal jaar niet meer bestaat.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:38 schreef Blik het volgende:
AH heeft juist een groot voordeel dat hun online-propositie nu al kostendekkend is en ze in de toekomst veel beter gebruik kunnen gaan maken van de propositie die bol.com heeft. De visie van AH om veel meer vers voedsel en dergelijke mogelijk te maken in de winkel en dat sommige producten gewoon besteld moeten gaan worden (diervoeding bijv.) heeft 1-op-1 relatie met bol.com. Reken maar dat bol.com nog veel meer supermarkt producten gaat toevoegen.
Blendle roept het ook en doet hetzelfde; verlies incasseren om te kunnen investeren om door te kunnen groeien.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:25 schreef Isabeau het volgende:
[..]
PR uitspraken uit de dikke duimHet klinkt geinig, slaat nergens op.
Vorig jaar Maart is picnic al begonnen in Duitslandquote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:25 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Vergeet niet dat Zalando niet alleen Nederland is. Picknick moet het uit Nederland trekken en verliezen gaan groeien naar mate de organisatie moet groeien en je distributienetwerk groeit. Ik weet niet hoeveel de investeerders erin willen blijven pompen.
Dat denk ik ook. Over 10 jaar bestaat de supermarkt zoals we die nu kennen niet meer en heeft men elkaar kapot geconcurreerd met het bezorgen van boodschappen. Het bezorgen van warme maaltijden is slechts een volgende stap om consumenten steeds minder in de fysieke winkel te hebben (want dat zal waarschijnlijk wel kostenbesparend zijn qua panden en personeel)..quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:38 schreef Blik het volgende:
AH heeft juist een groot voordeel dat hun online-propositie nu al kostendekkend is en ze in de toekomst veel beter gebruik kunnen gaan maken van de propositie die bol.com heeft. De visie van AH om veel meer vers voedsel en dergelijke mogelijk te maken in de winkel en dat sommige producten gewoon besteld moeten gaan worden (diervoeding bijv.) heeft 1-op-1 relatie met bol.com. Reken maar dat bol.com nog veel meer supermarkt producten gaat toevoegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |