SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Updates:
The Levantine War - Reddit
https://twitter.com/IraqiSecurity
.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
twitter:ragipsoylu twitterde op zondag 23-12-2018 om 19:54:23BREAKING — Erdogan, Trump agreed to avoid ‘power vacuum’ in Syria, Turkish Presidential readout on the phone call says reageer retweet
twitter:ragipsoylu twitterde op zondag 23-12-2018 om 19:59:19Here is the complete Turkish readout on Erdogan, Trump phone call on Syriao A power vacuum should be prevented otherwise withdrawal and transition process could be abused https://t.co/lsg5o2hqKJ reageer retweet
Promises made promises brokenquote:Op maandag 24 december 2018 12:34 schreef WammesWaggel het volgende:
Erdogan beloofde met zijn jihadi vrinden te gaan bidden in Damascus, 2019 kan hij het weer proberen.
Het lijkt mij eerder de zoveelste valse belofte.
Het is het tweede. Daarom is dit ook een beslissing van Trump alleen. De rest zijn nagenoeg allemaal smerige neocons.quote:Op maandag 24 december 2018 22:47 schreef Bilge het volgende:
Waarom trekt Trump zijn troepen terug uit Syrië? İn de Turkse pers kwam ik verschillende, niet per se tegenstrijdige, verklaringen tegen:
- Trump is impulsief en irrationeel. Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk.
- Trump ziet dat het Amerikaanse volk oorlogsmoe is en geeft het volk wat het wil. Tijdens zijn verkiezingscampagne had hij zijn voornemen tot terugtrekking al bekendgemaakt.
- Erdogan had 1 week voor Trumps beslissing al de Turkse troepen naar de Syrische grens gestuurd en bekendgemaakt dat Turkije binnen enkele dagen de YPG zou opruimen, ongeacht de consequenties (zoals botsen met Amerikaanse troepen). Hiermee dwong Erdogan Trump om een keuze te maken: de YPG blijven steunen en mogelijk vechten tegen Turkije, of de Koerden laten vallen. Het te vriend houden van Turkije woog zwaarder voor Trump dan het verliezen van de Koerden.
- Trumps doel in het Midden-Oosten is het beperken van de İraanse invloed en het garanderen van İsraels veiligheid. Aanvankelijk wilde hij dit doen met behulp van een Arabische NATO (met o.a. Saudi-Arabië, de VAE en Egypte), maar na de reeks van blunders in de Khashoggi-moord en de oorlog in Jemen, heeft Trump geconcludeerd dat deze landen eerder een last dan een toevoeging zijn. De Koerden zouden ook geen partij zijn voor İran. De enige realistische optie is dan Turkije.
- De VS is in een concurrentieslag verwikkeld met Rusland en China. De VS kan de Turkse hulp goed gebruiken in Centraal-Azië, West-China, de Zwarte Zee, Caucasus, Balkan, Oost-Middelandse Zee, Syrië, İrak en İran.
- De VS en Turkije hebben een nog niet openbaar gemaakte deal gesloten. Voor Amerikaanse terugtrekking uit Syrië moet Turkije iets terug hebben gegeven aan de Amerikanen.
- Door Amerikaanse terugtrekking zullen İran, Rusland en Turkije moeten concurreren voor de controle over Noord-Oost-Syrië, waardoor een voor alle betrokkenen destructieve ratrace ontstaat. Wat de VS hierbij wint is mij onduidelijk.
Dit baseer je op je onderbuik? Hoe verklaar je dan dat hij eerst meer troepen naar Syrië stuurde?quote:Op maandag 24 december 2018 23:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is het tweede. Daarom is dit ook een beslissing van Trump alleen. De rest zijn nagenoeg allemaal smerige neocons.
Vanwege de neocon-invloeden.quote:Op maandag 24 december 2018 23:40 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dit baseer je op je onderbuik? Hoe verklaar je dan dat hij eerst meer troepen naar Syrië stuurde?
Dat is gewoon Amerikaanse politiek, hoor. Geen verassing.quote:Op maandag 24 december 2018 23:51 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ah ja, en je baseert het nog steeds op je onderbuik?
Ik weet vrij veel van Amerikaanse politiek. Ik denk eerder dat de huidige president beïnvloed wordt door wat bij het ontbijtprogramma van Fox News verteld wordt dan wat voor andere invloed dan ook.quote:Op maandag 24 december 2018 23:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is gewoon Amerikaanse politiek, hoor. Geen verassing.
Ik denk dat je vooral niet goed leestquote:Op maandag 24 december 2018 23:56 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ik weet vrij veel van Amerikaanse politiek. Ik denk eerder dat de huidige president beïnvloed wordt door wat bij het ontbijtprogramma van Fox News verteld wordt dan wat voor andere invloed dan ook.
Het staat je vrij om niet de hele tijd zo vaag te reageren, maar veel concreter te zijn, wat op een forum best wenselijk is.quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik denk dat je vooral niet goed leest
Jij dacht vanaf het begin al dat ik vanuit mijn onderbuik aan het redeneren was. Dan heeft een discussie weinig zin. Laten we het weer over Syrie hebbenquote:Op dinsdag 25 december 2018 00:13 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Het staat je vrij om niet de hele tijd zo vaag te reageren, maar veel concreter te zijn, wat op een forum best wenselijk is.
Dat deed ik vanuit mijn ervaring. Ik stelde het bovendien als vraag, maar de tweede belangrijkere vraag negeer je.quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij dacht vanaf het begin al dat ik vanuit mijn onderbuik aan het redeneren was. Dan heeft een discussie weinig zin. Laten we het weer over Syrie hebben
Je kan natuurijk ook als Irak ervoor gaan zorgen dat je meedoet op wereldtoneel. Kun jij Amerikaantje spelen.quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:29 schreef Jellereppe het volgende:
Hoe kunnen Amerikanen oorlogsmoe zijn? Ze hebben nooit een oorlog op eigen grondgebied meegemaakt maar vechten die uit op andere continenten terwijl de eigen populatie op TV met een pak popcorn van geniet. Misschien zijn ze media-moe? Die 24/7 propaganda word je op een gegeven moment horendol van. Als ze in Afghanistan of Irak zeggen we zijn oorlogsmoe, uiteraard.
maar de tweede belangrijkere vraag negeer je.quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je kan natuurijk ook als Irak ervoor gaan zorgen dat je meedoet op wereldtoneel. Kun jij Amerikaantje spelen.
Irak kan eerst beter voor zorgen dat hun populatie 24/7 toegang heeft tot elektriciteit en andere basismiddelen. Eerst eigen huis in orde. De VS heeft een Manifest Destiny van we willen Westerse waarden (''universele waarden'') verspreiden en onze hegemonie in stand houden. Een enorm deel van de Amerikanen gelooft dat hun natie een bijzondere natie is omdat ze de afgelopen 2,5 eeuw uitzonderlijk succesvol zijn geweest. De Irakezen daarentegen. Ik weet niet waar die hun trots en standing van moeten halen. Niet uit een derdewereldland maar zal moeten komen van hun eigen prestaties.quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:33 schreef theunderdog het volgende:
Je kan natuurijk ook als Irak ervoor gaan zorgen dat je meedoet op wereldtoneel. Kun jij Amerikaantje spelen.
Bedoelde het vooral in de context: als Irak in de plaats van Amerika had gestaan, dan deden ze hetzelfde. Amerika doet, wat een grootmacht doet. Hun invloed verbreden en verdiepen.quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:35 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Irak kan eerst beter voor zorgen dat hun populatie 24/7 toegang heeft tot elektriciteit en andere basismiddelen. Eerst eigen huis in orde. De VS heeft een Manifest Destiny van we willen Westerse waarden (''universele waarden'') verspreiden en onze hegemonie in stand houden. Een enorm deel van de Amerikanen gelooft dat hun natie een bijzondere natie is omdat ze de afgelopen 2,5 eeuw uitzonderlijk succesvol zijn geweest. De Irakezen daarentegen. Ik weet niet waar die hun trots en standing van moeten halen. Niet uit een derdewereldland maar zal moeten komen van hun eigen prestaties.
Trump heeft vanaf dag 1 van in ieder geval zijn verkiezingscampagne een zeer isolationistische positie verkondigd mbt M-Oosten politiek. "Terugtrekken zodra kan, geen moer mee te maken of te zoeken daar. Laat het ze uitzoeken". De enige uitzonderingen was de strijd tegen IS en die te beslechten. En door mensen om hem heen zal hij veelvuldig verteld zijn dat "we moeten denken aan onze bondgenoten, en Iraanse invloed tegengaan". Dat laatste heeft hij dus een tijdje herhaald. Maar puntje bij paaltje blijkt dat hij geen enkele Amerikaanse soldaat in het Midden Oosten veel belangrijker vindt dan Iraanse de (toenemende) Iraanse invloedssfeer. Blijkbaar.quote:Op maandag 24 december 2018 22:47 schreef Bilge het volgende:
Waarom trekt Trump zijn troepen terug uit Syrië? İn de Turkse pers kwam ik verschillende, niet per se tegenstrijdige, verklaringen tegen:
- Trump is impulsief en irrationeel. Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk.
- Trump ziet dat het Amerikaanse volk oorlogsmoe is en geeft het volk wat het wil. Tijdens zijn verkiezingscampagne had hij zijn voornemen tot terugtrekking al bekendgemaakt.
- Erdogan had 1 week voor Trumps beslissing al de Turkse troepen naar de Syrische grens gestuurd en bekendgemaakt dat Turkije binnen enkele dagen de YPG zou opruimen, ongeacht de consequenties (zoals botsen met Amerikaanse troepen). Hiermee dwong Erdogan Trump om een keuze te maken: de YPG blijven steunen en mogelijk vechten tegen Turkije, of de Koerden laten vallen. Het te vriend houden van Turkije woog zwaarder voor Trump dan het verliezen van de Koerden.
- Trumps doel in het Midden-Oosten is het beperken van de İraanse invloed en het garanderen van İsraels veiligheid. Aanvankelijk wilde hij dit doen met behulp van een Arabische NATO (met o.a. Saudi-Arabië, de VAE en Egypte), maar na de reeks van blunders in de Khashoggi-moord en de oorlog in Jemen, heeft Trump geconcludeerd dat deze landen eerder een last dan een toevoeging zijn. De Koerden zouden ook geen partij zijn voor İran. De enige realistische optie is dan Turkije.
- De VS is in een concurrentieslag verwikkeld met Rusland en China. De VS kan de Turkse hulp goed gebruiken in Centraal-Azië, West-China, de Zwarte Zee, Caucasus, Balkan, Oost-Middelandse Zee, Syrië, İrak en İran.
- De VS en Turkije hebben een nog niet openbaar gemaakte deal gesloten. Voor Amerikaanse terugtrekking uit Syrië moet Turkije iets terug hebben gegeven aan de Amerikanen.
- Door Amerikaanse terugtrekking zullen İran, Rusland en Turkije moeten concurreren voor de controle over Noord-Oost-Syrië, waardoor een voor alle betrokkenen destructieve ratrace ontstaat. Wat de VS hierbij wint is mij onduidelijk.
Dat was toch al bekend?quote:Op dinsdag 25 december 2018 01:15 schreef Slayage het volgende:
Syria’s once-teeming prison cells being emptied by mass murder
Assad’s government is doubling down on the killing of political prisoners as the civil war heads toward its conclusion.
As Syria’s government consolidates control after years of civil war, President Bashar al-Assad’s army is doubling down on executions of political prisoners, with military judges accelerating the pace they issue death sentences, according to survivors of the country’s most notorious prison.
Fijne kerstdagen en een knallend oud & nieuw.quote:
Dat lijkt mij sterk.quote:Op dinsdag 25 december 2018 10:49 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Fijne kerstdagen en een knallend oud & nieuw.
Iets in die strekking zal het wel zijn![]()
quote:Op maandag 24 december 2018 23:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is het tweede. Daarom is dit ook een beslissing van Trump alleen. De rest zijn nagenoeg allemaal smerige neocons.
Als Trump zijn troepen terugtrekt omdat het Amerikaanse volk dit wil: waarom trekt hij zijn troepen in andere landen dan niet terug? De VS heeft in 177 landen 800 militaire bases met 200.000 soldaten. Wat onderscheidt Syrië? İn Afghanistan worden de troepen verminderd, niet geheel teruggetrokken; waarom?quote:Op dinsdag 25 december 2018 09:26 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Trump heeft vanaf dag 1 van in ieder geval zijn verkiezingscampagne een zeer isolationistische positie verkondigd mbt M-Oosten politiek. "Terugtrekken zodra kan, geen moer mee te maken of te zoeken daar. Laat het ze uitzoeken". De enige uitzonderingen was de strijd tegen IS en die te beslechten. En door mensen om hem heen zal hij veelvuldig verteld zijn dat "we moeten denken aan onze bondgenoten, en Iraanse invloed tegengaan". Dat laatste heeft hij dus een tijdje herhaald. Maar puntje bij paaltje blijkt dat hij geen enkele Amerikaanse soldaat in het Midden Oosten veel belangrijker vindt dan Iraanse de (toenemende) Iraanse invloedssfeer. Blijkbaar.
Trump doet wat veel Europeanen ook al jaren roepen: "waarom rotten die Yanks niet gewoon op uit M-Oosten, hebben er niets te zoeken". Hoppa, weg uit Syrië en uit dat kut Afghanistan. Laat de Afghanen met Europeanen lekker de Taliban bestrijden ofzo.
De Europeanen die Trump nu dom noemen mogen pleiten voor Europese intensieve samenwerking met de Syrische Koerden en dat Europa de rol van de Yanks daarin overneemt. Een gouden kans. Maar dat zullen ze niet doen. De Amerikanen moeten de kastanjes uit het vuur halen volgens deze lieden.
Misschien omdat Trump de macht niet heeft?quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:03 schreef Bilge het volgende:
[..]
[..]
Als Trump zijn troepen terugtrekt omdat het Amerikaanse volk dit wil: waarom trekt hij zijn troepen in andere landen dan niet terug? De VS heeft in 177 landen 800 militaire bases met 200.000 soldaten. Wat onderscheidt Syrië? İn Afghanistan worden de troepen verminderd, niet geheel teruggetrokken; waarom?[ afbeelding ]
Het aantal Amerikaanse soldaten in Duitsland (34805) is ten opzichte van het aantal Duitse soldaten (61054) schrikbarend hoog trouwens. Je kunt je afvragen of Duitsland wel een onafhankelijk land is...
Is dit een martel techniek in sednaya ?quote:
Trump wordt zeker tegengewerkt door het establishment. Maar dat weerhield hem er niet van om zijn troepen uit Syrië te trekken. Wat onderscheidt Syrië?quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Misschien omdat Trump de macht niet heeft?
Zoals ik al zei: hij wordt flink tegengewerkt.
Domme opmerking. Sorry dat ik het zeg. Kan je zelf niet indenken wat het verschil is voor de US mbt het personeel dat ergens gestationeerd is en bijv Syrie en Afghanistan? Zeker als je met Duitsland aan komt zetten. Boots on the ground in een actieve strijd bijv?quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:03 schreef Bilge het volgende:
[..]
[..]
Als Trump zijn troepen terugtrekt omdat het Amerikaanse volk dit wil: waarom trekt hij zijn troepen in andere landen dan niet terug? De VS heeft in 177 landen 800 militaire bases met 200.000 soldaten. Wat onderscheidt Syrië? İn Afghanistan worden de troepen verminderd, niet geheel teruggetrokken; waarom?[ afbeelding ]
Het aantal Amerikaanse soldaten in Duitsland (34805) is ten opzichte van het aantal Duitse soldaten (61054) schrikbarend hoog trouwens. Je kunt je afvragen of Duitsland wel een onafhankelijk land is...
Ja, volgens Arabischtalige FB-pagina's die getuigenissen van voormalige gevangenen verzamelen wel. Dit noemt men ta3thib al-chem3a, "de kaars-methode (marteling)" binnen eigen kringen. Mag je paar uur met je blote anus op een brandende kaars zitten waarbij je van onder wegbrandt.quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:09 schreef Slayage het volgende:
Is dit een martel techniek in sednaya ?
Lopen de troepen in İrak geen gevaar? Kosten de troepen in relatief veilige landen geen belastinggeld?quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:13 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Domme opmerking. Sorry dat ik het zeg. Kan je zelf niet indenken wat het verschil is voor de US mbt het personeel dat ergens gestationeerd is en bijv Syrie en Afghanistan? Zeker als je met Duitsland aan komt zetten. Boots on the ground in een actieve strijd bijv?
Niets. Het is eerder: bij een land lukt het, bij meerdere niet.quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:11 schreef Bilge het volgende:
[..]
Trump wordt zeker tegengewerkt door het establishment. Maar dat weerhield hem er niet van om zijn troepen uit Syrië te trekken. Wat onderscheidt Syrië?
İk volg Trump op Twitter (wie niet?); behalve Syrië en Afghanistan heeft hij nog niet getweet over het terugtrekken van Amerikaanse troepen uit andere landen. Wat niet is kan nog komen. Maar het is ook mogelijk dat er andere beweegredenen spelen dan louter populisme.quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:21 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Niets. Het is eerder: bij een land lukt het, bij meerdere niet.
twitter:Ahmadinejad1956 twitterde op zondag 23-12-2018 om 20:29:31Mr. @realDonaldTrump hopefully the #USWithdrawal from #Syria and #Afghanistan would not be a new opportunity and excuse to start another war. reageer retweet
Weer slechte vergelijking.quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:17 schreef Bilge het volgende:
Lopen de troepen in İrak geen gevaar? Kosten de troepen in relatief veilige landen geen belastinggeld?
Die Iraanse drol ziet overal complotten.quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:27 schreef Bilge het volgende:
[..]
İk volg Trump op Twitter (wie niet?); behalve Syrië en Afghanistan heeft hij nog niet getweet over het terugtrekken van Amerikaanse troepen uit andere landen. Wat niet is kan nog komen. Maar het is ook mogelijk dat er andere beweegredenen spelen dan louter populisme.
Ahmadinejad denkt er bijvoorbeeld het zijne van:twitter:Ahmadinejad1956 twitterde op zondag 23-12-2018 om 20:29:31Mr. @realDonaldTrump hopefully the #USWithdrawal from #Syria and #Afghanistan would not be a new opportunity and excuse to start another war. reageer retweet
Gaat Trump nooit lukken, vanwege andere invloeden zoals ik al zei. Zal mij ook niets verbazen als de terugtrekking uit Syrie veel langzamer gaat dan gepland. De Israellobby is hier ook niet gelukkig mee, immers.quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:31 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Weer slechte vergelijking.
Amerikanen trainen en adviseren enkel in Irak. Niet actief boots on the ground in de actieve oorlog tegen ISIS. In Afghanistan zitten er circa 10.000 dacht ik die actief meehelpen en in Syrie special forces en marines die ook actief meehelpen al dan niet met het verzamelen van inlichtingen op de grond en ondersteunen van de Koerden op het oorlogsveld.
Zijn eerst volgende prioriteit zal bij de militairen in Afghanistan zijn. Als hij zijn terugtrekken van troepen verder wil doorzetten. Die lopen meer gevaar dan de adviseurs en trainers in Irak.
Dat weet jij helemaal niet. En ik ook niet. De president is grondwettelijk gezien in Amerika gewoon bij machte het besluit tot terugtrekking te nemen. Ook als hij ervoor kiest zijn volledige team van adviseurs te negeren. Niemand is zo onvoorspelbaar als Trump gebleken. Dus weten we niet waar het eindigt, en hoe.quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:33 schreef theunderdog het volgende:
Gaat Trump nooit lukken, vanwege andere invloeden zoals ik al zei. Zal mij ook niets verbazen als de terugtrekking uit Syrie veel langzamer gaat dan gepland. De Israellobby is hier ook niet gelukkig mee, immers.
Zullen we wedden?quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:41 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Dat weet jij helemaal niet. En ik ook niet. De president is grondwettelijk gezien in Amerika gewoon bij machte het besluit tot terugtrekking te nemen. Ook als hij ervoor kiest zijn volledige team van adviseurs te negeren. Niemand is zo onvoorspelbaar als Trump gebleken. Dus weten we niet waar het eindigt, en hoe.
Wederom feitelijk onjuist. Amerikaanse troepen vechten weldegelijk in İrak:quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:31 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Weer slechte vergelijking.
Amerikanen trainen en adviseren enkel in Irak. Niet actief boots on the ground in de actieve oorlog tegen ISIS. In Afghanistan zitten er circa 10.000 dacht ik die actief meehelpen en in Syrie special forces en marines die ook actief meehelpen al dan niet met het verzamelen van inlichtingen op de grond en ondersteunen van de Koerden op het oorlogsveld.
Zijn eerst volgende prioriteit zal bij de militairen in Afghanistan zijn. Als hij zijn terugtrekken van troepen verder wil doorzetten. Die lopen meer gevaar dan de adviseurs en trainers in Irak.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De meeste boots on the ground komen van het Iraakse leger, maar dat geldt ook voor Syrië waar de YPG de hete kolen uit het vuur haalde voor de Amerikanen.
Daarnaast beantwoord je mijn tweede vraag niet: kosten Amerikaanse troepen in relatief veilige landen geen belastinggeld?Met John Bolton als Nationale veiligheidsadviseur, Mike Pompeo als Minister van BuZa en Jared Kushner als schoonzoon weet ik het zo net nog niet.quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Die Iraanse drol ziet overal complotten.
Truer words have never been spoken. Volgens mij is dit 1 van de dingen die hij beloofd had in zijn verkiezingscampagne, om onvoorspelbaar te zijn.quote:Op dinsdag 25 december 2018 12:41 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Niemand is zo onvoorspelbaar als Trump gebleken. Dus weten we niet waar het eindigt, en hoe.
twitter:Ibra_Joudeh twitterde op dinsdag 25-12-2018 om 14:26:59Breaking: Kurdish forces handover town near Manbij to Syrian Army https://t.co/yhusbvLTjW reageer retweet
Wat verrassend!quote:Op dinsdag 25 december 2018 14:37 schreef IPA35 het volgende:
twitter:Ibra_Joudeh twitterde op dinsdag 25-12-2018 om 14:26:59Breaking: Kurdish forces handover town near Manbij to Syrian Army https://t.co/yhusbvLTjW reageer retweet
Zou gaan om Arima: https://en.wikipedia.org/(...)vil_War_detailed_mapquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |