lees verderquote:Gaat de wolf zich in 2019 definitief vestigen in Nederland? Er leven in ieder geval twee wolven al enkele maanden op de Veluwe, blijkt uit een analyse van de Wageningen Universiteit en monitoring van de natuurorganisatie Wolven in Nederland. Het gaat om twee wolvinnen. Tot nu toe zijn er dit jaar tien wolven gesignaleerd in Nederland, die in totaal dertig keer door mensen gezien zijn.
De ene wolf is sinds juli op de Veluwe, de ander sinds augustus. Mocht het eerste dier er eind januari nog steeds zijn, dan is de wolf officieel gevestigd in Nederland. Dat zal gevolgen hebben voor de maatregelen die provincies moeten nemen.
lees verderquote:Vrijwilligersnetwerk legt wolf vast op cameraval Veluwe
Nadat deze zomer wolvenkeutels op de Veluwe werden gevonden, hebben vrijwilligers van het Wolvenmeldpunt van Wolven in Nederland in samenwerking met Staatsbosbeheer camera’s op de Veluwe geplaatst. Al snel was het raak en werd op 15 september een video gemaakt van een wolf. Deze beelden bevestigen dat er nog steeds een wolf rondloopt op de Veluwe.
Wolven die op zoek zijn naar een nieuw leefgebied zijn moeilijk te monitoren; ze leggen lange afstanden af en laten weinig sporen achter. Als een wolf langere tijd in hetzelfde gebied verblijft, gaat hij of zij het gebied markeren door keutels vol in het zicht op zandpaden te leggen. Met behulp van zichtwaarnemingen, sporenonderzoek en cameravallen brengen vrijwilligers en onderzoekers zo goed mogelijk in kaart waar wolven aanwezig zijn.
En een John de Wolfpruik mét matjequote:Op maandag 24 december 2018 08:32 schreef Peligrosso het volgende:
[..]
Ik doe vandaag mijn John de Wolf shirt aan ter ere van dit heugelijke nieuws.
Wij horen hier minder.quote:Op maandag 24 december 2018 09:03 schreef machtpen het volgende:
Gelijk doodschieten of vangen en in de randstad loslaten. Die dieren horen hier niet.
Lijkt me geen goed idee. In de Oostvaardersplassen zie je wat er gebeurt als je natuurtje gaat spelen met een hek eromheen: natuurlijke vijanden kunnen niet naar het gebied toe migreren en als er voedselgebrek is kunnen populaties ook niet op zoek naar gebieden waar wel voedsel is.quote:
En ".exe" als achternaam...quote:Op maandag 24 december 2018 08:30 schreef de_boswachter het volgende:
Kunnen we die beesten geen naam geven? Ik stem om eentje Wolf3d te noemen.
Dus je vindt het zelf ook ongedierte?quote:Op maandag 24 december 2018 08:20 schreef Harvest89 het volgende:
Het is wachten op de zwakzinnige tokkieboeren die dit ongedierte willen afschieten.
De ene noemen we gewoon Wolf en de andere Stijn.quote:Op maandag 24 december 2018 08:30 schreef de_boswachter het volgende:
Kunnen we die beesten geen naam geven? Ik stem om eentje Wolf3d te noemen.
Dat kan maar zo jaquote:Op maandag 24 december 2018 08:20 schreef Hathor het volgende:
Niet te snel voortplanten jongens, voor je het weet moeten we er 1800 komen afschieten.
Komen er gelijk 100 filmpjes op internet hoe hertjes achter het hek worden doodgebeten door wolvenquote:
ALs prins Bernhard dit mee had mogen maken , lekker jagen in eigen landquote:Op maandag 24 december 2018 12:28 schreef maryen65 het volgende:
Al die jagers zijn nu al aan het fappen
+ Beter dan +- 2.000 herten afschietenquote:Op dinsdag 25 december 2018 14:11 schreef michaelmoore het volgende:
Komen er gelijk 100 filmpjes op internet hoe hertjes achter het hek worden doodgebeten door wolven
Hoezo? Voorlopig jagen de wolven op dezelfde prooi als zij. Wolven mogen nu niet geschoten worden en als dat ooit wordt toegestaan zal het heel beperkt zijn.quote:Op maandag 24 december 2018 12:28 schreef maryen65 het volgende:
Al die jagers zijn nu al aan het fappen
tot er 5000 wolven zijn en er al een keer een kindje is doodgebetenquote:Op dinsdag 25 december 2018 18:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Hoezo? Voorlopig jagen de wolven op dezelfde prooi als zij. Wolven mogen nu niet geschoten worden en als dat ooit wordt toegestaan zal het heel beperkt zijn.
5000 ook echtquote:Op dinsdag 25 december 2018 18:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
tot er 5000 wolven zijn en er al een keer een kindje is doodgebeten
beetje rare spelletjes wildernisje spelen
krijgen ze ookquote:Op dinsdag 25 december 2018 19:04 schreef Geerd het volgende:
Geef die boeren een zak geld ofzo om hun vee te beschermen tegen aanvallen
https://www.volkskrant.nl(...)eid-hebben~bc2dde7c/quote:Op dinsdag 25 december 2018 19:02 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
5000 ook echt
Hoeveel kindjes zijn er al doodgebeten door wolven in Duitsland bijvoorbeeld? En hoeveel door honden?
.quote:Wolven zijn wél gevaarlijk
De vele onwaarheden die Elli Radinger onweersproken heeft kunnen uiten (V, 3 juli) hebben mij geërgerd. Van een 'wolvenexpert' had ik meer verwacht. Vooral de uitspraken over het veilige karakter van de wolf zijn misleidend. Ik woon in Zweden en daar is de laatste veertig jaar ervaring met wolven opgedaan.
Daarvóór waren er ook wolven, maar die zijn bewust uitgeroeid, waarbij een premie werd gezet op elk gedood dier.
De wolven waren niet alleen een groot gevaar voor het vee, er zijn ook mensen, vooral kleine kinderen, gedood door wolven
Beterquote:Op dinsdag 25 december 2018 19:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
krijgen ze ook
vergoeding voor vraat van herten en schade door wolven
van de staat , die moet het wild beheren en is verantwoordelijk
Het is wachten voor de wolf de eerste kleuter doodbijt, wedden dat de discussie dan heel anders wordt?quote:Op maandag 24 december 2018 08:20 schreef Harvest89 het volgende:
Het is wachten op de zwakzinnige tokkieboeren die dit ongedierte willen afschieten.
Dat denk ik ookquote:Op woensdag 26 december 2018 08:12 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Het is wachten voor de wolf de eerste kleuter doodbijt, wedden dat de discussie dan heel anders wordt?
quote:Op woensdag 26 december 2018 11:03 schreef SeLang het volgende:
Jammer dat die beesten de zee niet over kunnen zwemmen. Ik wil weerwolven in Schotland
Klopt dat dan de pleuris uitbreekt, maar dat is eigenlijk raar als je het in perspectief zet.quote:Op dinsdag 25 december 2018 19:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)eid-hebben~bc2dde7c/
ALS er ook maar een kind door een wolf wordt doodgebeten of erop lijkt, breekt de pleuris uit
[..]
.
ja eigenlijk is de mens ook wild en moeten we accepteren ,dat kinderen doodgebeten kunnen worden door wolvenquote:Op woensdag 26 december 2018 15:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Klopt dat dan de pleuris uitbreekt, maar dat is eigenlijk raar als je het in perspectief zet.
Begrijp je nou werkelijk niet wat ik zeg?quote:Op woensdag 26 december 2018 15:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja eigenlijk is de mens ook wild en moeten we accepteren ,dat kinderen doodgebeten kunnen worden door wolven
Wij zijn onderdeel van de natuur
ja het is eten of gegeten worden in de dierenwereldquote:Op woensdag 26 december 2018 15:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Begrijp je nou werkelijk niet wat ik zeg?
Niet dus. Laat maar dan, het gesprek heeft geen zin als je niet reageert op wat ik zeg.quote:Op woensdag 26 december 2018 15:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja het is eten of gegeten worden in de dierenwereld
wij zijn ook dieren
zoogdieren
https://www.volkskrant.nl(...)eid-hebben~bc2dde7c/quote:Op woensdag 26 december 2018 15:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Niet dus. Laat maar dan, het gesprek heeft geen zin als je niet reageert op wat ik zeg.
.quote:Wolven zijn wél gevaarlijk
De vele onwaarheden die Elli Radinger onweersproken heeft kunnen uiten (V, 3 juli) hebben mij geërgerd. Van een 'wolvenexpert' had ik meer verwacht. Vooral de uitspraken over het veilige karakter van de wolf zijn misleidend. Ik woon in Zweden en daar is de laatste veertig jaar ervaring met wolven opgedaan.
Daarvóór waren er ook wolven, maar die zijn bewust uitgeroeid, waarbij een premie werd gezet op elk gedood dier. De wolven waren niet alleen een groot gevaar voor het vee, er zijn ook mensen, vooral kleine kinderen, gedood door wolven.
Radinger is een beetje als antivaccinatiemensen. Omdat er al zolang geen doden zijn gevallen door gevaarlijke besmettelijke virusziekten, begrijpen steeds minder mensen waar vaccins voor dienen. En omdat wilde wolven al zo lang niemand dood hebben gebeten in West-Europa, zijn wij vergeten waarom we die dieren hebben uitgeroeid.
In India worden ook nu nog regelmatig mensen doodgebeten door wolven.
Volgens Wikipedia gaat het tussen 1980 en 1995 om minstens 233 kinderen
Ja dat zei je al. En toen zei ik, dat is natuurlijk wel raar als je het in perspectief zet. Honden zijn veel gevaarlijker, wilde zwijnen doden ook wel eens een hond of verwonden een mens en vossen doden schapen. Een beetje meer ratio in de discussie zou leuk zijn. Dat heeft verder niet zo veel te maken met het feit dat de mens een zoogdier is.quote:Op woensdag 26 december 2018 15:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)eid-hebben~bc2dde7c/
Ja als er een wolf een kind doodbijt , dan geld dat voor alle wolven
bij honden is dat niet zo
Dus dan is de pret over en zijn ze weer vijanden van de mens net als vroeger
maar wolven die vermoorden kinderen dat staat er tochquote:Op woensdag 26 december 2018 15:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ja dat zei je al. En toen zei ik, dat is natuurlijk wel raar als je het in perspectief zet. Honden zijn veel gevaarlijker, wilde zwijnen doden ook wel eens een hond of verwonden een mens en vossen doden schapen. Een beetje meer ratio in de discussie zou leuk zijn. Dat heeft verder niet zo veel te maken met het feit dat de mens een zoogdier is.
Zucht. Ja, dat weet ik. Maar voor de zoveelste keer, honden doden er veel meer.quote:Op woensdag 26 december 2018 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar wolven die vermoorden kinderen dat staat er toch
j amar een hond is een huisdier, die hoort bij de mens en slechte honden mogen niet meer gefokt worden., De wolf is een roofdier die in het verleden gelukkig uitgeroeid isquote:Op woensdag 26 december 2018 15:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Zucht. Ja, dat weet ik. Maar voor de zoveelste keer, honden doden er veel meer.
Echt, hierna geef ik het op hoor.
Honden horen niet bij mij. En elk ras kan bijten.quote:Op woensdag 26 december 2018 16:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
j amar een hond is een huisdier, die hoort bij de mens en slechte honden mogen niet meer gefokt worden., De wolf is een roofdier die in het verleden gelukkig uitgeroeid is
Dat ben ik met je eensquote:Op woensdag 26 december 2018 16:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Honden horen niet bij mij. En elk ras kan bijten.
Het gaat er ook niet om dat honden verboden moeten worden. Het gaat erom dat er veel grotere risico's bestaan dan wolven. Wanneer is het laatste kind in Duitsland nou doodgebeten door een wolf? Er wordt hysterisch gedaan over iets dat qua risico gewoon erg weinig voorstelt.
Ik meen dat dat in 1977 is geweest, door een uit gevangenschap ontsnapte wolf die mensen gewend was en ergens in een bos een tiener aanviel. Maar volgens mij kwamen wolven in die tijd in West-Duitsland niet in het wild voor.quote:Op woensdag 26 december 2018 16:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Honden horen niet bij mij. En elk ras kan bijten.
Het gaat er ook niet om dat honden verboden moeten worden. Het gaat erom dat er veel grotere risico's bestaan dan wolven. Wanneer is het laatste kind in Duitsland nou doodgebeten door een wolf? Er wordt hysterisch gedaan over iets dat qua risico gewoon erg weinig voorstelt.
In Turkije lopen er meer dan 100.000 zwerfhonden rond. Vaak in roedels. Je hoort bijna nooit verhalen over doodgebeten mensen. In Oost-Europa lopen ook veel zwerfhonden rond.quote:Op woensdag 26 december 2018 18:49 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik meen dat dat in 1977 is geweest, door een uit gevangenschap ontsnapte wolf die mensen gewend was en ergens in een bos een tiener aanviel. Maar volgens mij kwamen wolven in die tijd in West-Duitsland niet in het wild voor.
Verschil met honden is wel dat die laatsten geacht worden onder controle van een eigenaar te staan en niet zonder toezicht door het land te zwerven. Een loslopende grote hond wordt vanzelfsprekend gevangen.
En dus? sinds wanneer zijn schapen heilig geworden?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 21:59 schreef AchJa het volgende:
‘Het werk van een wolf’: drie drachtige schapen doodgebeten in Overijssel
In een weiland langs de N36 bij Beerzerveld, in de Overijsselse gemeente Ommen, zijn drie drachtige schapen doodgebeten en vijf schapen verwond, waarvan sommige zeer ernstig. De schapenhouder is er van overtuigd dat dit het werk van een wolf is.
De schapenhouder werd zaterdagochtend gebeld door de eigenaar van het weiland, waarin de kudde van circa tachtig schapen loopt. ,,Hij zei: normaal beginnen we met de beste wensen, maar dit is geen mooi begin. Er liggen dode schapen in het weiland.’’
In het weiland pal aan de N36 bij Beerzerveld, richting de Kloosterdijk, trof de schapenhouder drie dode dieren. Alle drie drachtig. ,,Die zijn niet zo snel.’’ Daarnaast zijn er vijf schapen verwond. ,,Eén heeft een gebroken poot, maar er zijn er ook een paar bij waarvan ik denk dat het niet meer wat wordt.’’
Gerichte beet
De schapenhouder is er van overtuigd dat het doden en verwonden van de schapen het werk van een wolf is geweest. ,,De dode schapen zijn alleen bij de keel gegrepen, echt een hele gerichte beet. Ze hebben alleen maar twee gaatjes bij de keel.’’
Het zou een hond kunnen zijn, beseft de Beerzervelder. ,,Vijf jaar geleden heb ik ook een hond bij de schapen gehad, die speelde er meer mee. Deze grijpt ze echt bij de keel en maakt ze af. Daarom denk ik dat het een wolf is geweest.’’
De gedupeerde schapenhouder kan er met z'n hoofd niet bij. ,,Ik geniet enorm van de natuur, maar dit lijkt mij te ver gaan. De wolf mogen we niet doodschieten, maar hij mag wel schapen doodbijten of zo ernstig verwonden dat ze niet meer op te lappen zijn.’’
Sporenonderzoek
Of het daadwerkelijk een wolf is geweest, wordt onderzocht. Daarvoor is zaterdagmiddag in opdracht van BIJ12 een sporenonderzoek in het weiland pal aan de N36 gedaan. ,,We moeten nog bepalen of dna-onderzoek wordt gedaan’’, meldt woordvoerster Sandra Binken van BIJ12.
BIJ12 werkt voor de twaalf provincies op het gebied van natuur en landschap. Agrariërs kunnen hier onder meer terecht voor een tegemoetkoming bij faunaschade. Die krijgt de Beerzervelder alleen als wordt aangetoond dat het een wolf is geweest. ,,En anders moet ik de eigenaar van de hond opsporen.’’
Gestresst
De kudde van circa tachtig schapen telde een stuk of vijftien oude schapen. ,,Die kunnen niet zo hard rennen, die pakt-ie het eerst’’, zegt de schapenhouder. De schapen die ongedeerd bleven, zijn gestresst. ,,Als je er bij komt, zijn ze wat bang, ze staan dicht bij elkaar en eten niet. Die groeien veertien dagen niet, dat is ook een kostenpost.’’
Ook de schapenhouder zelf gaat het voorval niet in de koude kleren zitten. ,,Je bent bang dat het weer gebeurt en vraagt je steeds af wanneer-ie weer komt. Dat vind ik het trieste, je hebt er helemaal geen grip op.’’
AD
Roodkapje.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 22:09 schreef theunderdog het volgende:
Waar komt die irrationele angst voor deze beesten toch vandaan?
Film zoals dezequote:Op zaterdag 5 januari 2019 22:09 schreef theunderdog het volgende:
Waar komt die irrationele angst voor deze beesten toch vandaan?
Wij hebben parkeerplaatsen..snelwegen..wat parken en weilanden en konijnen.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 22:29 schreef the-eye het volgende:
Nederland is veel te dichtbevolkt voor dit dier. Binnen no time zal zo'n lone wolf paren met een hond en verziek je dus de wolvensoort en heb je iets heel gevaarlijks rondlopen. Accepteer nu gewoon dat je voor wilde dieren kijken naar het buitenland moet en wees eens blij met wat je wel hebt.
Schijnt dat zwervende wolven nog wel eens schapen doden. Maar dat gevestigde wolven schuw zijn en in gebieden/territorium blijven waar ze jagen op wild.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 22:15 schreef Bouke-p het volgende:
ik blijf t vreemd vinden dat die schapen alleen doodgebeten worden en verder niks.
een wolf jaagt om te vreten lijkt me?
Niet. Maar we moeten natuurlijk geen extra bedreigingen gaan faciliteren.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 22:10 schreef theunderdog het volgende:
En dus? sinds wanneer zijn schapen heilig geworden?
Ik zie, als ik mijn "tamme wolf" uitlaat, muskusratten, marters, ganzen, reeën, hazen, reigers, zwanen, arenden, buizerds, fazanten en nog heel veel meer mooie vogeltjes waar ik de naam niet van weetquote:Op zaterdag 5 januari 2019 22:34 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wij hebben parkeerplaatsen..snelwegen..wat parken en weilanden en konijnen.
Kom jij de randstad wel eens uit?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 22:29 schreef the-eye het volgende:
Nederland is veel te dichtbevolkt voor dit dier. Binnen no time zal zo'n lone wolf paren met een hond en verziek je dus de wolvensoort en heb je iets heel gevaarlijks rondlopen. Accepteer nu gewoon dat je voor wilde dieren kijken naar het buitenland moet en wees eens blij met wat je wel hebt.
In welke bubbel leef jij?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 22:29 schreef the-eye het volgende:
quote:
Ga maar lezen kindjesquote:
Dus naast dat je de soort verziekt door er dna van honden doorheen te laten zorgt het ook voor gevaarlijke situatiesquote:Het relatief hoge aantal kruisingen kan mogelijk verklaren waarom wolven zich steeds vaker in dorpen en steden in de Kaukasus wagen. "Er wordt vaak gesuggereerd dat kruisingen tussen wolven en honden minder angst hebben voor mensen", aldus Kopaliani.
Dat was het punt niet.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 23:00 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
Ga maar lezen kindjes
Dit al veel langer bekend maar toevallig, terwijl ik net zoek, vandaag een artikel er over
https://www.nu.nl/wetensc(...)aak-met-honden-.html
Verklaar je naderquote:Op zaterdag 5 januari 2019 23:03 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Dat was het punt niet.
Nogmaals in welke bubbel leef jij?
Je gaf aan; het is te dichtbevolkt in Nederland voor de wolf. Gezien de beschikbare natuurgebieden en een eventuele onderlinge verbinding daarvan zie ik het niet te dicht bevolkt zijn.quote:
Juist met zo'n lone wolf is dat gevaar groot.Die is nu dus ook gezien op plekken dichtbij mensen (en dus honden) Zo 'n beest zoekt een partner om te paren.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 23:07 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Je gaf aan; het is te dichtbevolkt in Nederland voor de wolf. Gezien de beschikbare natuurgebieden en een eventuele onderlinge verbinding daarvan zie ik het niet te dicht bevolkt zijn.
Verder; honden en wolven hebben de gelegenheid helemaal niet om te paren? Hoe groot is de kans nou dat een hond 1. wegloopt, 2. Ver wegloopt, 3. In wolventerritorium komt, 4. Een wolf tegenkomt, 5 de hond niet gesteriliseerd is en 6. Daadwerkelijk zwanger wordt?
Dat de genen van wolven in vorige generaties gemixt zijn met honden zegt helemaal niets over een hedendaags risico.
Ik woon bijna in de uiterwaarden omringd door boerderijen en ik kom dat hier gewoon niet tegen. Maargoed, het gebeurt blijkbaar. Oké.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 23:25 schreef the-eye het volgende:
[..]
Juist met zo'n lone wolf is dat gevaar groot.Die is nu dus ook gezien op plekken dichtbij mensen (en dus honden) Zo 'n beest zoekt een partner om te paren.
Ik vraag me nu op mijn beurt af in watvoor bubble jij leeft. Heel veel honden zijn geholpen maar heel veel ook niet. Je zal de honden de kost moeten geven (reutjes) die er op uittrekken omdat ze een loopse teef ruiken (op enorme afstanden).
2 weken terug kwam ik met de uitlaat nog een hond tegen die alleen op sjouw was, Heb hem meegenomen en terug in z'n tuin gedaan. Hoefde niet eens de eigenaar te waarschuwen omdat ik weet dat hij dat vaker doet.
Ik weet niet waar jij woont maar hier buiten de bebouwdekom is op het platteland geen aanlijnplicht. De herder van 2 huizen verder komt hier bijvoorbeeld buurten bij mijn hond. Gebeurt ook dat hij over het hek spring en mijn hond gaat zoeken als ik die aan het uitlaten ben. Gaan ze gezellig in het water spelen en ik neem hem dan weer mee terug. Hij gaat dan weer voor z'n huis liggen en z'n baas weet niet eens dat hij weggeweest is.
Ik heb dus een aantal jaar terug daar al over gelezen. Het ging toen over de situatie in Duitsland en Italie waar na het wegvallen van het ijzerengordijn ineens wolven heentrokken. Hier is het veel dichter bevolkt en zal je dat dus nog veel sneller meemaenquote:Op zaterdag 5 januari 2019 23:33 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Ik woon bijna in de uiterwaarden omringd door boerderijen en ik kom dat hier gewoon niet tegen. Maargoed, het gebeurt blijkbaar. Oké.
Maar hoe zit dat in Duitsland dan bijvoorbeeld? Daar hebben ze hetzelfde probleem neem ik aan? En daar hoor je nooit iemand over?
Ja het gebied is groter, minder dicht bevolkt, maar wat weerhoudt die beesten er dan van niet een paar kilometer extra te lopen?
Kijk, dat de wolf terugkomt geeft problemen, dat zien we allemaal. Ik zie alleen geen problemen ontstaan die niet opgelost kunnen worden. Mensen die roepen: “afschieten is de enige optie” want het kan “gewoon” niet in Nederland, moeten echt wat verder kijken. Het lijkt wel alsof ze uit een angsttrauma reageren ofzo.
Het vee bijvoorbeeld. Knoop 3 schapen in de kudde een zender om en laat een alarm afgaan als ze ‘s nachts spontaan gaan rennen. Dan is er blijkbaar wat aan de hand.
Of voorkom überhaupt dat wolven zich vergrijpen aan schapen (of honden); laat het gebied waar ze vandaan komen aansluitend maken op Nederlandse natuurgebieden en isoleer deze.
Afschieten kan altijd nog. Laten we eerst eens nadenken over alternatieven.
Hhm, oké. Weer wat geleerd dan. Had nog nooit van dit probleem gehoord. Kon me er ook niets bij voorstellen aangezien je er in Duitsland niets van meekrijgt.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 23:38 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik heb dus een aantal jaar terug daar al over gelezen. Het ging toen over de situatie in Duitsland en Italie waar na het wegvallen van het ijzerengordijn ineens wolven heentrokken. Hier is het veel dichter bevolkt en zal je dat dus nog veel sneller meemaen
Dat laatste zou, denk ik, een oplossing kunnen zijn. Aan elkaar koppelen en afsluiten.
Lol, we slachten in Nederland op jaarbasis meer dan een half miljoen schapen (dat is 6 schapen per uur, 24/7), en jij maakt je druk om 3 schapen die door wolven worden doodgebeten?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 22:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet. Maar we moeten natuurlijk geen extra bedreigingen gaan faciliteren.
Denk je serieus dat je opgegeten gaat worden door die dieren?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 23:00 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
Ga maar lezen kindjes
Dit is al veel langer bekend maar toevallig, terwijl ik net zoek, vandaag een artikel er over
https://www.nu.nl/wetensc(...)aak-met-honden-.html
[..]
Dus naast dat je de soort verziekt door er dna van honden doorheen te laten zorgt het ook voor gevaarlijke situaties
Ik ben helemaal met je eens dat de mensen populatie zou moeten krimpen maar daar helpen aanvallen door wolven, die minder bang zijn voor mensen doordat ze met honden gekruist zijn, niets aan. Ik voorspel geen jagende roedels wolven over de Lijnbaan of Keizersgracht maar encounters in buitengebieden waarbij huisdieren prooi kunnen worden of kleine kinderen serieus gewond kunnen raken.quote:Op zondag 6 januari 2019 00:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Denk je serieus dat je opgegeten gaat worden door die dieren?
Zou mss wel beter zijn dat we met iets minder volk komen te staan. Beter voor moeder aarde. Dus ga jij je Duitse wolfshond maar uitdagen.
Hallo, we hebben hier in de wijk ook een vos, in Rotterdam. Geen probleem hoor, die zie je overdag niet.quote:Op zondag 6 januari 2019 01:34 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik ben helemaal met je eens dat de mensen populatie zou moeten krimpen maar daar helpen aanvallen door wolven, die minder bang zijn voor mensen doordat ze met honden gekruist zijn, niets aan. Ik voorspel geen jagende roedels wolven over de Lijnbaan of Keizersgracht maar encounters in buitengebieden waarbij huisdieren prooi kunnen worden of kleine kinderen serieus gewond kunnen raken.
We hebben hier, maar ook in andere landen, de problemen kunnen zien met vossen en herten die te dicht bij de menselijke leefgebieden komen. Een loslopende hond op de snelweg wordt afgeschoten omdat die te veel gevaar voor de mensen oplevert maar dan moeten we wel dit soort fratsen op ons nek halen? Denk eens nuchter na en vergeet het wensdromen. Als de wolven echt in hun elemant zijn zul je ze nooit zien dus waar hebben we het sowieso over?
Als er ook maar een kindje aangevallen zal worden door een wolf als nu met schapen gebeurt , dan breekt volledig de pleuris uitquote:Op zondag 6 januari 2019 01:34 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik ben helemaal met je eens dat de mensen populatie zou moeten krimpen maar daar helpen aanvallen door wolven, die minder bang zijn voor mensen doordat ze met honden gekruist zijn, niets aan. Ik voorspel geen jagende roedels wolven over de Lijnbaan of Keizersgracht maar encounters in buitengebieden waarbij huisdieren prooi kunnen worden of kleine kinderen serieus gewond kunnen raken.
We hebben hier, maar ook in andere landen, de problemen kunnen zien met vossen en herten die te dicht bij de menselijke leefgebieden komen. Een loslopende hond op de snelweg wordt afgeschoten omdat die te veel gevaar voor de mensen oplevert maar dan moeten we wel dit soort fratsen op ons nek halen? Denk eens nuchter na en vergeet het wensdromen. Als de wolven echt in hun elemant zijn zul je ze nooit zien dus waar hebben we het sowieso over?
Totdat er rabiës onder jullie katten of Pitbull populatie uitbtreekt...... (oh daar had je nog niet aan gedacht)quote:Op zondag 6 januari 2019 01:37 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hallo, we hebben hier in de wijk ook een vos, in Rotterdam. Geen probleem hoor, die zie je overdag niet.
Er is sinds de jaren '80 geen rabies meer geconstateerd bij vossen in Nederland, dus de kans daarop is ook verwaarloosbaar klein.quote:Op zondag 6 januari 2019 01:41 schreef the-eye het volgende:
[..]
Totdat er rabiës onder jullie katten of Pitbull populatie uitbtreekt...... (oh daar had je nog niet aan gedacht)
Ik zeg 9.quote:Op zondag 6 januari 2019 02:42 schreef Hathor het volgende:
Dit zijn er teveel, laten we er op zijn minst 8 afschieten.
Je kunt gewoon voorzorgmaatregelingen nemen.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 22:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet. Maar we moeten natuurlijk geen extra bedreigingen gaan faciliteren.
schapen / lammetjes / kippen zijn eigendom van iemand , zijn / haar spaargeldquote:Op zaterdag 5 januari 2019 22:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En dus? sinds wanneer zijn schapen heilig geworden?
Wat een onzin verkondig je nu weer zeg. Als er voldoende wildvlees is voor wolven gaan ze helemaal niet achter vee aan.quote:Op zondag 6 januari 2019 12:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
schapen / lammetjes / kippen zijn eigendom van iemand , zijn / haar spaargeld
de overheid die vergoed de schade, ,marktwaarde , bij kinderen is dat onmogelijk
maar een paar dode lammetje is voor de eigenaar en hun kinderen ook een trauma
Hoe meer wolven hoe brutaler ze worden en er meer gevallen van agressieve wolven zullen komen
Vergeet niet vroeger stond er een beloning op als er wolven gedood waren , dat was niet voor niets
Je eigendommen moet je beschermen, maar daarvoor hoef je geen dieren af te schieten.quote:Op zondag 6 januari 2019 12:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
schapen / lammetjes / kippen zijn eigendom van iemand , zijn / haar spaargeld
de overheid die vergoed de schade, ,marktwaarde , bij kinderen is dat onmogelijk
maar een paar dode lammetje is voor de eigenaar en hun kinderen ook een trauma
Hoe meer wolven hoe brutaler ze worden en er meer gevallen van agressieve wolven zullen komen
Vergeet niet vroeger stond er een beloning op als er wolven gedood waren , dat was niet voor niets
lammetjes en schapen zijn erg weerloos en een erg makkelijke prooiquote:Op zondag 6 januari 2019 12:20 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Wat een onzin verkondig je nu weer zeg. Als er voldoende wildvlees is voor wolven gaan ze helemaal niet achter vee aan.
Nogmaals; als er genoeg wildvlees is gaan ze niet achter vee aan.quote:Op zondag 6 januari 2019 12:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lammetjes en schapen zijn erg weerloos en een erg makkelijke prooi
Ga jij ze dat vertellen ?quote:Op zondag 6 januari 2019 12:33 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Nogmaals; als er genoeg wildvlees is gaan ze niet achter vee aan.
Er is niks maakbaars aan de komst van wolven naar NL.quote:Op zondag 6 januari 2019 13:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ga jij ze dat vertellen ?
we moeten eens ophouden met een maakbare wildernis te ,maken , rare hobby
we hebben nu gezien wat er gebeurt
drama na drama
wie nu nog steeds hier een wildernis wil maken moet zich laten opnemen
nogmaals zodra er kinderen aangevallen worden en dat gaat een keer gebeuren dan breekt de pleuris uit met dit spelletjequote:Op zondag 6 januari 2019 13:29 schreef FYazz het volgende:
[..]
Er is niks maakbaars aan de komst van wolven naar NL.
Ze worden niet 'kunstmatig' geherintroduceerd, maar enkel niet afgeschoten of tegengehouden aan de grens.
Alsjeblieft, reageer niet op die gast. Er zijn twee mogelijkheden:quote:Op zondag 6 januari 2019 12:33 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Nogmaals; als er genoeg wildvlees is gaan ze niet achter vee aan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |