Nou ja, eigenlijk wel ja, vooral omdat mijn collega's het schijnbaar geen enkel probleem zouden vinden.quote:
Dat eerste dus niet. Het is niet alsof ik elk weekend naar danscafés of discotheken ga, die tijd is wel voorbij, maar meer naar een soort van stamkroeg waar ik al jaaaren naartoe ga. Sterker nog, sinds haar mentor mij verteld heeft over haar gevoelens lijkt het wel alsof ik haar vaker zie daar en ze mij juist opzoekt.quote:Op woensdag 24 april 2019 18:13 schreef bloempjuh het volgende:
@:DjVero: als ik jou was zou ik overwegen naar andere uitgaansgelegenheden te gaan. En natuurlijk desbetreffende mentor te wijzen op haar totale gebrek aan professionaliteit.
Nee, behalve haar leeftijd en toevallig dezelfde woonplaats - nota bene 50km weg van school, precies ook de reden dat ik niet dicht bij school wil wonen, om dit soort 'gedoe' met leerlingen tegenkomen bij het uitgaan, shoppen, of wat dan ook te voorkomen - ken ik haar niet.quote:Op woensdag 24 april 2019 14:46 schreef Japepk het volgende:
Dan zou ik vooral de mentor aanspreken op haar gedrag. Als je de leerling ook ziet in het uitgaansleven krijg ik de indruk dat je haar wel redelijk kent? Wellicht ook gewoon eens bij haar op het woord gooien.
Ik wil de orde bewaren, is een veel te grote doelstelling. Je zult deze in stukjes moeten hakken. Bijvoorbeeld: ik maak voor klas ... een escalatieladder. Zoek je thuis de theorie hierbij, gebruik je escalatieladder tijdens de les en schrijf daarna een reflectie. Of: ik maak een nieuwe klassenopstelling, dat bijdraagt aan een ordelijk leerklimaat. Of: ik maak een enquête voor leerlingen waaruit mijn kwaliteiten en verbeterpunten maar voren komen. Dan kan je er bijv. achterkomen wat het probleem is. Je kan ook nog een doelstelling maken op basis van je lichaamshouding of ‘positief inkleden’. I.p.v. zit je nou alweer omgedraaid? Gebruik je: Als ... recht gaat zitten kunnen we beginnen! Probeer het vooral bij jezelf te houden.. als je meer tips wil moet je maar een DM sturen [lio-modus-uit]quote:Op maandag 13 mei 2019 13:29 schreef iamredleader het volgende:
Vraagje voor de docenten-in-opleiding:
Hoe gaan jullie om met het opstellen van je eigen leerdoelen? Ik merk nu dat ik het lastig vindt dit strak te verwoorden.
Voorbeeld: ik heb (voor mijn gevoel) wat moeite om de orde te bewaken in een klas. Mijn werkplekbegeleider bevestigt dat ook. Waar uit zich dat in? Leerlingen blijven praten wanneer ik het woord wil voeren. Of draaien zich om en zitten niet op te letten. Ik heb al een paar methoden geprobeerd om de orde strakker te bewaken (stilte laten vallen, of juist doorpraten, al dan niet wat harder. Leerling individueel aanspreken, groepjes uit elkaar....). Maar toch blijf ik hier nog moeite mee hebben.
Hoe stel ik nu een goed leerdoel op? Alleen maar "ik wil de orde beter bewaken" is zeker niet SMART genoeg ( ) en " over 10 weken kan ik de leerlingen op manier X of manier Y bij de les betrekken" is dat denk ik ook niet.
Ik hoop op een hoop tips!
Is het een idee om een overkoepelend leerdoel te formuleren? Alsin, "Ik ga de orde in mijn lessen verbeteren door in de theorie te duiken, ik zoek x aantal manieren op waarmee dat kan en selecteer welke bij mij, mijn doelgroep en mijn lespraktijk passen, test deze en reflecteer hierop op om het ordelijk verloop in mijn lessen te verbeteren." Benoem wat belangrijk is in jouw lespraktijk en waarom iets mogelijk (on)geschikt is.quote:Op maandag 13 mei 2019 13:29 schreef iamredleader het volgende:
Vraagje voor de docenten-in-opleiding:
Hoe gaan jullie om met het opstellen van je eigen leerdoelen? Ik merk nu dat ik het lastig vindt dit strak te verwoorden.
Voorbeeld: ik heb (voor mijn gevoel) wat moeite om de orde te bewaken in een klas. Mijn werkplekbegeleider bevestigt dat ook. Waar uit zich dat in? Leerlingen blijven praten wanneer ik het woord wil voeren. Of draaien zich om en zitten niet op te letten. Ik heb al een paar methoden geprobeerd om de orde strakker te bewaken (stilte laten vallen, of juist doorpraten, al dan niet wat harder. Leerling individueel aanspreken, groepjes uit elkaar....). Maar toch blijf ik hier nog moeite mee hebben.
Hoe stel ik nu een goed leerdoel op? Alleen maar "ik wil de orde beter bewaken" is zeker niet SMART genoeg ( ) en " over 10 weken kan ik de leerlingen op manier X of manier Y bij de les betrekken" is dat denk ik ook niet.
Ik hoop op een hoop tips!
Het ligt wel aan de grootte van de school. Ik heb tot nu toe nog nooit op scholen groter dan 400 leerlingen lesgegeven. Hierdoor zijn alle vergaderingen vaak gewoon te gelijk en heb je soms niet eens een een vakgroep. Ik heb nu bijv een vakgroep met zijn tweeën. Dan ben je een stuk flexibeler. Het hoeft dus niet vervelend te zijn. Bovendien geven docenten op kleine scholen vaak meerdere vakken.quote:Op woensdag 5 juni 2019 00:48 schreef Jentin het volgende:
@:Shenti, twee vakken betekent ook twee secties waar je deel van uitmaakt. Tijdens sectievergaderingen mis je er dan dus altijd een. Bij rapportvergaderingen ben je misschien wel dubbel aan de beurt, omdat je geschiedenis geeft aan leerlingen die je geen Engels geeft of vice versa. Meer oudergesprekken ook, om diezelfde reden. Er komt bij lesgeven zoveel meer kijken dan de les en de toetsen, en dat wordt, denk ik althans, stukken complexer als je twee vakken geeft.
Ik zou er in elk geval nooit voor kiezen als het nier per se moest. Maar misschien is hier iemand die een heel andere kijk op de zaak heeft.
Dat is echt een hele vervelende positie. Eigenlijk is het nog kwalijker dat het zo slecht is nagekeken, waardoor jij je de boeman voelt. Je zou maar zo moeten denken: als zij wel goed had nagekeken was er met jouw gevoel niks aan de hand geweest. Daarnaast: stel jullie krijgen als school toch een extra controle en het blijkt inderdaad dat er niet goed nagekeken is, dan ben je nog verder van huis. Het is natuurlijk niet leuk voor de leerlingen, maar helaas werken de protocollen zo voor de examens. Jij moet je nergens schuldig over voelen, dit is hoe het moet en daar heb jij je aan gehouden. Succes! Het komt goed.quote:Op woensdag 5 juni 2019 00:48 schreef Jentin het volgende:
Net de tweede correctie van het eindexamen afgerond. Bijna overal gaan er (veel) punten af bij de leerlingen voor wie ik de tweede correctie doe. Ik voel me een ontzettend kreng, maar er zaten gewoon echt fouten in het nakijkwerk; het is niet dat ik heb zitten zoeken naar mogelijkheden om die kinderen een oor aan te naaien. Toch voel ik me dan bezwaard om te bellen
Ik had ook tweede correctie waar heel veel verschil in zat. Ik heb alle punten eerst doorgemaild naar de docent met het verzoek om dat eerst door te nemen, zodat we telefonisch alleen hoefden te bespreken waar hij het niet mee eens was. En dat werkte prima. Ipv 4 uur waren we na 1 uur al klaar. En het bleek de eerste keer te zijn dat hij een examen van dit niveau nakeek, dus hij was allang blij dat ik er kritisch doorheen was gegaan, en ging overal in mee.quote:Op woensdag 5 juni 2019 00:48 schreef Jentin het volgende:
@:Shenti, twee vakken betekent ook twee secties waar je deel van uitmaakt. Tijdens sectievergaderingen mis je er dan dus altijd een. Bij rapportvergaderingen ben je misschien wel dubbel aan de beurt, omdat je geschiedenis geeft aan leerlingen die je geen Engels geeft of vice versa. Meer oudergesprekken ook, om diezelfde reden. Er komt bij lesgeven zoveel meer kijken dan de les en de toetsen, en dat wordt, denk ik althans, stukken complexer als je twee vakken geeft.
Ik zou er in elk geval nooit voor kiezen als het nier per se moest. Maar misschien is hier iemand die een heel andere kijk op de zaak heeft.
Net de tweede correctie van het eindexamen afgerond. Bijna overal gaan er (veel) punten af bij de leerlingen voor wie ik de tweede correctie doe. Ik voel me een ontzettend kreng, maar er zaten gewoon echt fouten in het nakijkwerk; het is niet dat ik heb zitten zoeken naar mogelijkheden om die kinderen een oor aan te naaien. Toch voel ik me dan bezwaard om te bellen
Nu nog een keertje mavo-3/havo-3.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 06:52 schreef Haushofer het volgende:
Ik geef de laatste 3 maand natuurkunde op een middelbare school als ziektevervanging. Voor mij een eerste keer op een middelbare school, en ben er achter gekomen dat ik het verrassend leuk vind. Vooral de Gymnasium-klassen zijn erg leuk.
Nu alleen die lesbevoegdheid nig halen En solliciteer binnenkort op een universiteit als wiskunde docent/onderzoeker. Maar mocht dat niks worden, dan zijn er dus genoeg andere opties
Super!quote:Op vrijdag 7 juni 2019 06:52 schreef Haushofer het volgende:
Ik geef de laatste 3 maand natuurkunde op een middelbare school als ziektevervanging. Voor mij een eerste keer op een middelbare school, en ben er achter gekomen dat ik het verrassend leuk vind. Vooral de Gymnasium-klassen zijn erg leuk.
Nu alleen die lesbevoegdheid nig halen En solliciteer binnenkort op een universiteit als wiskunde docent/onderzoeker. Maar mocht dat niks worden, dan zijn er dus genoeg andere opties
Ik heb ook één havo 2 klas met 30 leerlingen, da's wel pittig Maar heb wel leuk contact met ze.quote:
Ja, denk dat het een jaar aan didactiekvakken is. Waar weet ik nog niet, ligt aan wat ik na de zomer ga doen.quote:Op zondag 9 juni 2019 14:49 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Super!
Waar wil je je bevoegdheid gaan halen?
Je zal wellicht veel vrijstellingen krijgen.
De propedeutische fase bestaat uit scheikunde en natuurkunde vakken.quote:Op maandag 10 juni 2019 10:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, denk dat het een jaar aan didactiekvakken is. Waar weet ik nog niet, ligt aan wat ik na de zomer ga doen.
Dat laatste geloof ik helemaal, inderdaad. Zeker met jouw achtergrond lijkt me dat een gigantische stap in abstractieniveau.quote:Op maandag 10 juni 2019 10:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb ook één havo 2 klas met 30 leerlingen, da's wel pittig Maar heb wel leuk contact met ze.
Verder ooit es een paar maanden rekenen aan mbo niveau 2 gegeven toen ik m'n proefschrift afrondde, dat was wel een bijzondere ervaring.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |