abonnement Unibet Coolblue
pi_188812849
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 20:51 schreef Janneke141 het volgende:
Proefballonnetje om meisjes ook bij de exacte vakken de jongens te laten inhalen: maak de examens langer.
Het vwo examen scheikunde is al aan de lange kant elk jaar. Die kinderen zijn kapot na 3 uur... Laat ze eerst eens een examen maken wat binnen de tijd te doen is voordat ze zulk soort dingen bedenken.
pi_188812953
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 20:51 schreef Janneke141 het volgende:
Proefballonnetje om meisjes ook bij de exacte vakken de jongens te laten inhalen: maak de examens langer.
Wel interessant om te onderzoeken toch.
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_188938647
Hebben mensen hier ervaring met het uitvoeren van zgn. Lesson Studies? En zo ja, hoe ging dat ongeveer en wat onderzocht je precies?

In verband met m'n opleiding, vakdidactiek. :)
-
pi_188940257
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 09:07 schreef Haushofer het volgende:
Hebben mensen hier ervaring met het uitvoeren van zgn. Lesson Studies? En zo ja, hoe ging dat ongeveer en wat onderzocht je precies?

In verband met m'n opleiding, vakdidactiek. :)
Vorig jaar gedaan. Maak het niet te moeilijk. Op basis van theorie maak je een les plan, nadat je hebt aangetoond dat er een vakdidactisch probleem in je klassen aanwezig is. (bijvoorbeeld omgaan met bronnen bij geschiedenis) Vervolgens geef je de lessen en kijk je na elke les hoe het ging en maak je eventuele aanpassingen in je lesplan. Uiteindelijk geef je een conclusie over het lesplan.

Dat is het in het kort. Zorg dat je een nulmeting van je klassen hebt en dat je na de lessen een tweede meting hebt. Hoe je dat in een lesplan stopt is heel afhankelijk van je onderwerp.

Op internet staan ook vaak wel voorbeelden.
pi_189008761
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 11:39 schreef Toiletgebruiker het volgende:

[..]

Vorig jaar gedaan. Maak het niet te moeilijk. Op basis van theorie maak je een les plan, nadat je hebt aangetoond dat er een vakdidactisch probleem in je klassen aanwezig is. (bijvoorbeeld omgaan met bronnen bij geschiedenis) Vervolgens geef je de lessen en kijk je na elke les hoe het ging en maak je eventuele aanpassingen in je lesplan. Uiteindelijk geef je een conclusie over het lesplan.

Dat is het in het kort. Zorg dat je een nulmeting van je klassen hebt en dat je na de lessen een tweede meting hebt. Hoe je dat in een lesplan stopt is heel afhankelijk van je onderwerp.

Op internet staan ook vaak wel voorbeelden.
Hoi, dank voor je antwoord! Ik ben vandaag eens aan het rondneuzen geweest qua (wetenschappelijke) literatuur en heb wel wat artikelen gevonden, maar zou je voor concretie eens kunnen samenvatten wat jij precies onderzocht hebt (en voor welk vak)? Mag ook via DM.

Ik ben zelf natuurkundedocent, en heb het idee dat bij een bepaalde klas leerlingen weinig bekend zijn met rekenregels voor breuken en wiskundige verbanden. Ze 'leren' naar mijn idee formules en vullen getallen in, zonder echt te begrijpen wat zo'n formule nou zegt (bv omgekeerde evenredigheid: bij gelijke spanning betekent een grotere stroom een kleinere weerstand).

De vraag is natuurlijk of dit zo is, en hoe je dat meetbaar kunt maken. Zou zoiets geschikt zijn voor een Lesson Study?

Als je er zin in en tijd voor hebt, uiteraard. :P
-
pi_189747116
Iedereen :z ingeslapen :z hier?

Wat vinden jullie van het afblazen van de staking a.s. woensdag door Aob?

Gaan jullie ondanks dat toch, of gaan de lessen nu gewoon weer door? Ik ga wel, een eenmalige fooi lost de giga-problemen die er zijn niet op. En bovendien gaan mijn haren recht overeind staan als ik die grijnzende kop van Rosenmöller zie. :( :( :X

Ik ga staken, voor beter onderwijs.
  zaterdag 2 november 2019 @ 17:33:27 #232
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_189747339
Ik was al niet van plan om te gaan staken, en ga dat nu nog steeds niet doen.

De zucht naar extra geld draait helaas veel te veel om meer salaris, en dat gaat weinig problemen oplossen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_189747477
Ik ga wel staken. Mijn schoolleiding heeft de school voor de dag gesloten en bij ons was er een algemene toetsweek. Ik kan niet van mijn leerlingen verwachten dat ze nu hun leerplanning nog gaan aanpassen.

Bovendien is het natuurlijk een walgelijk schijnvertoning om eenmalig een (relatief laag) bedrag te geven. Dat toch ook weer bij besturen blijft hangen en niet op de werkvloer aankomt.

Van heel veel collega's zag ik ook dat ze vandaag van de Aob naar de Lia zijn overgestapt.
  zaterdag 2 november 2019 @ 17:47:01 #234
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_189747527
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 17:21 schreef la_perle_rouge het volgende:
Iedereen :z ingeslapen :z hier?

Wat vinden jullie van het afblazen van de staking a.s. woensdag door Aob?

Gaan jullie ondanks dat toch, of gaan de lessen nu gewoon weer door? Ik ga wel, een eenmalige fooi lost de giga-problemen die er zijn niet op. En bovendien gaan mijn haren recht overeind staan als ik die grijnzende kop van Rosenmöller zie. :( :( :X

Ik ga staken, voor beter onderwijs.
Ik ging al niet staken, en mijn mening verandert niet.
Er is in de loop der jaren een hoop geld bijgekomen, maar waar is dat ten goede aan gekomen? Gebouwen?
Ik kan natuurlijk niet over iedere school en iedere docent spreken, maar bij ons op school zijn de problemen op te lossen met een klein beetje meer geld, maar vooral een MT dat beter organiseert, beter doorpakt en strikter is.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_189748643
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 17:47 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ik ging al niet staken, en mijn mening verandert niet.
Er is in de loop der jaren een hoop geld bijgekomen, maar waar is dat ten goede aan gekomen? Gebouwen?
Ik kan natuurlijk niet over iedere school en iedere docent spreken, maar bij ons op school zijn de problemen op te lossen met een klein beetje meer geld, maar vooral een MT dat beter organiseert, beter doorpakt en strikter is.
Juist omdat het niet om geld gaat, omdat het probleem veel dieper ligt, veel structureler is. Ik vind niet dat ik veel verdien,maar soit. Wel gek dat ik zelf stapels toetsen sta te kopiëren en en passant het kopieerapparaat repareer, dat ik voor mij en mijn collega's met een steekwagentje pakken papier naar de kopieerapparaten breng *), dat ik vrijdag na zessen met een paar collega's de tafels in de lokalen in toetsopstelling breng nadat de schoonmaakster klaar is. Dat ik weken heb moeten werken met een beamer met kapotte geluidsbox en nu al bijna net zoveel weken wacht op het vervangen van een lamp in diezelfde beamer. Dat kan ik helaas niet zelf |:( (ik mag die lamp niet bestellen). |:(
En dan zwijg ik nog over het feit dat ik zomer en winter een dik vest in de kast moet hebben liggen vanwege de idiote afstelling van de airco's, wie hangt de sensoren nou aan de zonkant in een kleine ruimte?
Volgens het plan van inzet van het bestuur werk ik structureel 138 uur per jaar over. En dan zijn er nog fouten gemaakt, lessen vergeten en voor roostermaken veel te weinig tijd ingecalculeerd.

Ik denk overigens dat Lubach gelijk heeft: het opheffen van de KLOS was een van de grootste blunders die gemaakt zijn, en er zijn grote blunders gemaakt.

*) omdat de concierge vanwege langdurige ziekte van zijn collega ineens op twee locaties tegelijk moet staan

[ Bericht 2% gewijzigd door la_perle_rouge op 03-11-2019 14:47:44 ]
pi_189761357
Aob is gedraaid, Liesbeth Verheggen is opgestapt, de staking gaat nu wel door. Benieuwd of Lubach hier vanavond een item over heeft, want dit was wel een circus.
  zondag 3 november 2019 @ 14:50:49 #237
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_189761384
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 14:49 schreef la_perle_rouge het volgende:
Aob is gedraaid, Liesbeth Verheggen is opgestapt, de staking gaat nu wel door. Benieuwd of Lubach hier vanavond een item over heeft, want dit was wel een circus.
Ik ben wel blij dat de aob is gedraaid.
. En ik denk dat lubach vandaag even de opnames opnieuw heeft moeten doen
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_189762168
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 17:21 schreef la_perle_rouge het volgende:
Iedereen :z ingeslapen :z hier?

Wat vinden jullie van het afblazen van de staking a.s. woensdag door Aob?

Gaan jullie ondanks dat toch, of gaan de lessen nu gewoon weer door? Ik ga wel, een eenmalige fooi lost de giga-problemen die er zijn niet op. En bovendien gaan mijn haren recht overeind staan als ik die grijnzende kop van Rosenmöller zie. :( :( :X

Ik ga staken, voor beter onderwijs.
Wij hadden al besloten niet te staken. Maar we geven geen les maar doen de hele dag spelletjes woensdag.
  zondag 3 november 2019 @ 15:37:48 #239
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_189762253
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 15:33 schreef Max23 het volgende:

[..]

Wij hadden al besloten niet te staken. Maar we geven geen les maar doen de hele dag spelletjes woensdag.
Is dus ook een soort staking, maar dan hebben de ouders er geen last van...
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_189763175
quote:
17s.gif Op zondag 3 november 2019 15:37 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Is dus ook een soort staking, maar dan hebben de ouders er geen last van...
Precies :)
  zondag 3 november 2019 @ 17:44:35 #241
436222 Japepk
Padvinder
pi_189765292
quote:
17s.gif Op zondag 3 november 2019 15:37 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Is dus ook een soort staking, maar dan hebben de ouders er geen last van...
En dan slaat het idee van de staking dus enigszins de plank mis. Het boerenprotest was een goed voorbeeld van staking; heel het land had er 'last'/hinder van, maar door de manier waarop alles werd aangepakt had iedereen er begrip voor. Ik bedoel, het idee van staken is toch dat je een bepaalde druk uitvoert op de overheid. Als niemand 'last' heeft van je staking heeft het dus weinig effect.
't Echte en 't ware!
pi_189765715
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 17:44 schreef Japepk het volgende:

[..]

En dan slaat het idee van de staking dus enigszins de plank mis. Het boerenprotest was een goed voorbeeld van staking; heel het land had er 'last'/hinder van, maar door de manier waarop alles werd aangepakt had iedereen er begrip voor. Ik bedoel, het idee van staken is toch dat je een bepaalde druk uitvoert op de overheid. Als niemand 'last' heeft van je staking heeft het dus weinig effect.
Wij laten gewoon zien wat het beeld gaat worden in de toekomst omdat er geen invallers zijn.

Mensen zijn ook stakingsmoe met al die verschillende stakingen. Begrip voor die boeren was er ook echt niet meer na dat omver rijden de hele tijd.
  zondag 3 november 2019 @ 19:29:48 #243
100412 mefke79
komt goed!
pi_189767566
-nevermind
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_189767643
Het mbo doet niet mee met de staking. Ergens wel helaas, want van al dat geld dat vrij gemaakt was ging 0 euro naar het mbo. En dat terwijl ook daar de werkdruk enorm hoog is, de meeste (nieuwe) docenten niet in de juiste schaal zitten en nog geen 50% van het geld dat voor een leerling bestemd is naar docenten gaat. Scholen hebben kennelijk geld genoeg, maar geven het gewoon niet juist uit. En wij de leerlingen maar 1000 uur per jaar laten maken. Ophokplicht noemen wij dat. Mbo'ers moet je iets laten doen, niet opsluiten in een lokaal.

Als ik alleen de taken zou doen die bij schaal lb horen (daar waar ik in zit) zou ik nu niks hoeven doen aan mijn examenvoorbereiding. Maar ja, als ik het niet doe, doet niemand anders het. En dan kost het me straks tig uren om het examen goed na te kijken (zodat het goed vast ligt, dat het reproduceerbaar is etc) dus ik doe het toch maar. Beetje zuur om te weten dat mijn oudere collega's die geen examens meer afnemen omdat ze dat niet meer kunnen, wel veel meer geld krijgen omdat ze ooit in de juiste schaal gezet zijn. En inderdaad, ik zet zelf alles in toetsopstelling, ik regel lokalen, ik kopieer de boel (en moet daarvoor tig keer naar de printer omdat de examenleverancier het niet lekker doordacht aanlevert), ik zorg dat er bemensing in de lokalen is en straks print ik ook alle beoordelingen...Werk dat eigenlijk prima iemand anders kan doen (maar die is er niet) wat mij de tijd zou geven om nou eens echt met een leerling te gaan zitten die thuis in een rotsituatie zit of die echt niet weet wat hij met zijn toekomst wil. Tijd ook om mijn lessen te verbeteren of om eens wat vakliteratuur te lezen.

En het kan anders, ik weet het zeker. Op het mbo, maar ook op het po. Mijn kinderen zitten op een school waar al het geld van onderwijs en opvang op 1 hoop gegooid is. En daar zijn geen volle klassen, is er geen probleem als iemand ziek is en hebben alle docenten flextijd waarin ze zich kunnen voorbereiden of met een leerling te gaan zitten. Ideaal gewoon. Het kan dus, maar nu nog 'even' dat overal doorvoeren. En ja, staken is dan misschien een rotmiddel, maar het werkt wel, dat hebben de boerenprotesten wel bewezen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_189775484
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 17:47 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ik ging al niet staken, en mijn mening verandert niet.
Er is in de loop der jaren een hoop geld bijgekomen, maar waar is dat ten goede aan gekomen? Gebouwen?
Ik kan natuurlijk niet over iedere school en iedere docent spreken, maar bij ons op school zijn de problemen op te lossen met een klein beetje meer geld, maar vooral een MT dat beter organiseert, beter doorpakt en strikter is.
Als ik de verhalen hier lees, over de MBO docent bijvoorbeeld die alles zelf moet doen, dan valt er inderdaad nog een hoop te winnen met een management team dat snapt hoe de vork in de steel zit.

Het is verbazingwekkend om te zien hoe slecht sommige departementen worden bestuurd. Dat besturen is echt geen rocket science, maar helaas is het talent om dat werk te doen, dun gezaaid. Je moet toch wel stressbestendig zijn, een dikke huid hebben, analytisch zijn ingesteld en kunnen organiseren. Eigenschappen die niet altijd in een en dezelfde persoon terug te vinden zijn. Als jij met passie voor de klas staat, dan ga je niet op zo'n functie solliciteren, en daardoor trekken dat soort banen altijd de verkeerde mensen aan. Van die lui die het misschien wel, misschien niet kunnen, maar bij gebrek aan beter worden die dan in het diepe gegooid. Niet zo gek dat ze er dan wel eens een puinhoop van maken.

Dit kun je doortrekken tot in Den Haag. Competente mensen op de juiste plekken. Ik ben bang dat dit tegenwoordig wat te veel is gevraagd.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 4 november 2019 @ 07:08:18 #246
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_189775794
Verreweg het grootste deel van de leidinggevenden bestaat uit leraren die op enig moment geen zin meer hadden om les te geven, of om een andere reden een nieuwe stap in hun carrière wilden maken. Een goede docent maakt echter nog geen goede teamleider of manager. Sterker nog, veel eigenschappen die van pas komen voor de klas werken als leidinggevende alleen maar averechts.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 4 november 2019 @ 20:04:44 #247
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_189786022
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 04:55 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Als ik de verhalen hier lees, over de MBO docent bijvoorbeeld die alles zelf moet doen, dan valt er inderdaad nog een hoop te winnen met een management team dat snapt hoe de vork in de steel zit.

Het is verbazingwekkend om te zien hoe slecht sommige departementen worden bestuurd. Dat besturen is echt geen rocket science, maar helaas is het talent om dat werk te doen, dun gezaaid. Je moet toch wel stressbestendig zijn, een dikke huid hebben, analytisch zijn ingesteld en kunnen organiseren. Eigenschappen die niet altijd in een en dezelfde persoon terug te vinden zijn. Als jij met passie voor de klas staat, dan ga je niet op zo'n functie solliciteren, en daardoor trekken dat soort banen altijd de verkeerde mensen aan. Van die lui die het misschien wel, misschien niet kunnen, maar bij gebrek aan beter worden die dan in het diepe gegooid. Niet zo gek dat ze er dan wel eens een puinhoop van maken.

Dit kun je doortrekken tot in Den Haag. Competente mensen op de juiste plekken. Ik ben bang dat dit tegenwoordig wat te veel is gevraagd.
Ik zal je niet vervelen met simpele praktijkvoorbeelden waarvan de docenten van te voren zeggen: "Dit gaat niet zo werken als jullie lijken te denken", maar dat het toch doorgevoerd wordt (en het eindigt precies zoals de docenten zeggen natuurlijk). Maar het lijkt er inderdaad op alsof capabele bestuurders niet voor dit loon een stressvolle baan willen.
Waar ik begrip voor heb.

quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 07:08 schreef Janneke141 het volgende:
Verreweg het grootste deel van de leidinggevenden bestaat uit leraren die op enig moment geen zin meer hadden om les te geven, of om een andere reden een nieuwe stap in hun carrière wilden maken. Een goede docent maakt echter nog geen goede teamleider of manager. Sterker nog, veel eigenschappen die van pas komen voor de klas werken als leidinggevende alleen maar averechts.
Het lijkt bij ons vooral heel erg adhoc beleid. Hap snap.
Ieder jaar krijgt het MT de zelfde klachten en er zit gewoon 0 verbetering in. Nieuwe collega's zitten nog steeds binnen no-time ziek thuis omdat ze alleen voor terrorklassen worden gezet (en vaak ook gelijk hun mentor) waardoor collega's moeten inspringen en er volgende zomer nog meer mensen weg gaan die hier geen zin in hebben.
Ik heb de mazzel dat die terrorklassen niet mijn vak hebben.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_189863293
Zag vanochtend dit artikel van de NOS:

https://nos.nl/artikel/23(...)QHiz2trZf-la3Dj88pWQ

quote:
Hoeveel verdient een leraar eigenlijk per jaar?

Een gemiddelde basisschoolleraar die fulltime werkt, verdiende volgens de economische denktank OESO (.pdf) in 2017 bruto 47.870 euro per jaar. Docenten in het voorgezet onderwijs verdienen als ze fulltime werken jaarlijks 60.297 euro.

De meeste docenten werken echter parttime en verdienen dus minder dan bovenstaande bedragen. Gemiddeld verdient een basisschoolleraar 4200 euro bruto per maand. Een leraar in het voortgezet onderwijs krijgt gemiddeld 5000 euro bruto per maand. Die bedragen zijn inclusief vakantiegeld en een eindejaarsuitkering.
Ligt het aan mij of zijn dit absurd hoge bedragen? Ik kan dat OESO-rapport niet openen, maar dit lijkt me nou niet echt bevorderlijk voor de beeldvorming.
-
  zaterdag 9 november 2019 @ 10:50:51 #249
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_189863353
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 10:42 schreef Haushofer het volgende:
Zag vanochtend dit artikel van de NOS:

https://nos.nl/artikel/23(...)QHiz2trZf-la3Dj88pWQ
[..]

Ligt het aan mij of zijn dit absurd hoge bedragen? Ik kan dat OESO-rapport niet openen, maar dit lijkt me nou niet echt bevorderlijk voor de beeldvorming.
Bruto he?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_189863432
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 10:50 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Bruto he?
Ja. Maar dan nog, 60.000 euro bruto per jaar? Dat lijkt me een schaal LD, en dat lijkt me nou niet bepaald gemiddeld.
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')