Het vwo examen scheikunde is al aan de lange kant elk jaar. Die kinderen zijn kapot na 3 uur... Laat ze eerst eens een examen maken wat binnen de tijd te doen is voordat ze zulk soort dingen bedenken.quote:Op donderdag 5 september 2019 20:51 schreef Janneke141 het volgende:
Proefballonnetje om meisjes ook bij de exacte vakken de jongens te laten inhalen: maak de examens langer.
Wel interessant om te onderzoeken toch.quote:Op donderdag 5 september 2019 20:51 schreef Janneke141 het volgende:
Proefballonnetje om meisjes ook bij de exacte vakken de jongens te laten inhalen: maak de examens langer.
Vorig jaar gedaan. Maak het niet te moeilijk. Op basis van theorie maak je een les plan, nadat je hebt aangetoond dat er een vakdidactisch probleem in je klassen aanwezig is. (bijvoorbeeld omgaan met bronnen bij geschiedenis) Vervolgens geef je de lessen en kijk je na elke les hoe het ging en maak je eventuele aanpassingen in je lesplan. Uiteindelijk geef je een conclusie over het lesplan.quote:Op zaterdag 14 september 2019 09:07 schreef Haushofer het volgende:
Hebben mensen hier ervaring met het uitvoeren van zgn. Lesson Studies? En zo ja, hoe ging dat ongeveer en wat onderzocht je precies?
In verband met m'n opleiding, vakdidactiek.
Hoi, dank voor je antwoord! Ik ben vandaag eens aan het rondneuzen geweest qua (wetenschappelijke) literatuur en heb wel wat artikelen gevonden, maar zou je voor concretie eens kunnen samenvatten wat jij precies onderzocht hebt (en voor welk vak)? Mag ook via DM.quote:Op zaterdag 14 september 2019 11:39 schreef Toiletgebruiker het volgende:
[..]
Vorig jaar gedaan. Maak het niet te moeilijk. Op basis van theorie maak je een les plan, nadat je hebt aangetoond dat er een vakdidactisch probleem in je klassen aanwezig is. (bijvoorbeeld omgaan met bronnen bij geschiedenis) Vervolgens geef je de lessen en kijk je na elke les hoe het ging en maak je eventuele aanpassingen in je lesplan. Uiteindelijk geef je een conclusie over het lesplan.
Dat is het in het kort. Zorg dat je een nulmeting van je klassen hebt en dat je na de lessen een tweede meting hebt. Hoe je dat in een lesplan stopt is heel afhankelijk van je onderwerp.
Op internet staan ook vaak wel voorbeelden.
Ik ging al niet staken, en mijn mening verandert niet.quote:Op zaterdag 2 november 2019 17:21 schreef la_perle_rouge het volgende:
Iedereen ingeslapen hier?
Wat vinden jullie van het afblazen van de staking a.s. woensdag door Aob?
Gaan jullie ondanks dat toch, of gaan de lessen nu gewoon weer door? Ik ga wel, een eenmalige fooi lost de giga-problemen die er zijn niet op. En bovendien gaan mijn haren recht overeind staan als ik die grijnzende kop van Rosenmöller zie.
Ik ga staken, voor beter onderwijs.
Juist omdat het niet om geld gaat, omdat het probleem veel dieper ligt, veel structureler is. Ik vind niet dat ik veel verdien,maar soit. Wel gek dat ik zelf stapels toetsen sta te kopiëren en en passant het kopieerapparaat repareer, dat ik voor mij en mijn collega's met een steekwagentje pakken papier naar de kopieerapparaten breng *), dat ik vrijdag na zessen met een paar collega's de tafels in de lokalen in toetsopstelling breng nadat de schoonmaakster klaar is. Dat ik weken heb moeten werken met een beamer met kapotte geluidsbox en nu al bijna net zoveel weken wacht op het vervangen van een lamp in diezelfde beamer. Dat kan ik helaas niet zelf (ik mag die lamp niet bestellen).quote:Op zaterdag 2 november 2019 17:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik ging al niet staken, en mijn mening verandert niet.
Er is in de loop der jaren een hoop geld bijgekomen, maar waar is dat ten goede aan gekomen? Gebouwen?
Ik kan natuurlijk niet over iedere school en iedere docent spreken, maar bij ons op school zijn de problemen op te lossen met een klein beetje meer geld, maar vooral een MT dat beter organiseert, beter doorpakt en strikter is.
Ik ben wel blij dat de aob is gedraaid.quote:Op zondag 3 november 2019 14:49 schreef la_perle_rouge het volgende:
Aob is gedraaid, Liesbeth Verheggen is opgestapt, de staking gaat nu wel door. Benieuwd of Lubach hier vanavond een item over heeft, want dit was wel een circus.
Wij hadden al besloten niet te staken. Maar we geven geen les maar doen de hele dag spelletjes woensdag.quote:Op zaterdag 2 november 2019 17:21 schreef la_perle_rouge het volgende:
Iedereen ingeslapen hier?
Wat vinden jullie van het afblazen van de staking a.s. woensdag door Aob?
Gaan jullie ondanks dat toch, of gaan de lessen nu gewoon weer door? Ik ga wel, een eenmalige fooi lost de giga-problemen die er zijn niet op. En bovendien gaan mijn haren recht overeind staan als ik die grijnzende kop van Rosenmöller zie.
Ik ga staken, voor beter onderwijs.
Is dus ook een soort staking, maar dan hebben de ouders er geen last van...quote:Op zondag 3 november 2019 15:33 schreef Max23 het volgende:
[..]
Wij hadden al besloten niet te staken. Maar we geven geen les maar doen de hele dag spelletjes woensdag.
Preciesquote:Op zondag 3 november 2019 15:37 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Is dus ook een soort staking, maar dan hebben de ouders er geen last van...
En dan slaat het idee van de staking dus enigszins de plank mis. Het boerenprotest was een goed voorbeeld van staking; heel het land had er 'last'/hinder van, maar door de manier waarop alles werd aangepakt had iedereen er begrip voor. Ik bedoel, het idee van staken is toch dat je een bepaalde druk uitvoert op de overheid. Als niemand 'last' heeft van je staking heeft het dus weinig effect.quote:Op zondag 3 november 2019 15:37 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Is dus ook een soort staking, maar dan hebben de ouders er geen last van...
Wij laten gewoon zien wat het beeld gaat worden in de toekomst omdat er geen invallers zijn.quote:Op zondag 3 november 2019 17:44 schreef Japepk het volgende:
[..]
En dan slaat het idee van de staking dus enigszins de plank mis. Het boerenprotest was een goed voorbeeld van staking; heel het land had er 'last'/hinder van, maar door de manier waarop alles werd aangepakt had iedereen er begrip voor. Ik bedoel, het idee van staken is toch dat je een bepaalde druk uitvoert op de overheid. Als niemand 'last' heeft van je staking heeft het dus weinig effect.
Als ik de verhalen hier lees, over de MBO docent bijvoorbeeld die alles zelf moet doen, dan valt er inderdaad nog een hoop te winnen met een management team dat snapt hoe de vork in de steel zit.quote:Op zaterdag 2 november 2019 17:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik ging al niet staken, en mijn mening verandert niet.
Er is in de loop der jaren een hoop geld bijgekomen, maar waar is dat ten goede aan gekomen? Gebouwen?
Ik kan natuurlijk niet over iedere school en iedere docent spreken, maar bij ons op school zijn de problemen op te lossen met een klein beetje meer geld, maar vooral een MT dat beter organiseert, beter doorpakt en strikter is.
Ik zal je niet vervelen met simpele praktijkvoorbeelden waarvan de docenten van te voren zeggen: "Dit gaat niet zo werken als jullie lijken te denken", maar dat het toch doorgevoerd wordt (en het eindigt precies zoals de docenten zeggen natuurlijk). Maar het lijkt er inderdaad op alsof capabele bestuurders niet voor dit loon een stressvolle baan willen.quote:Op maandag 4 november 2019 04:55 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als ik de verhalen hier lees, over de MBO docent bijvoorbeeld die alles zelf moet doen, dan valt er inderdaad nog een hoop te winnen met een management team dat snapt hoe de vork in de steel zit.
Het is verbazingwekkend om te zien hoe slecht sommige departementen worden bestuurd. Dat besturen is echt geen rocket science, maar helaas is het talent om dat werk te doen, dun gezaaid. Je moet toch wel stressbestendig zijn, een dikke huid hebben, analytisch zijn ingesteld en kunnen organiseren. Eigenschappen die niet altijd in een en dezelfde persoon terug te vinden zijn. Als jij met passie voor de klas staat, dan ga je niet op zo'n functie solliciteren, en daardoor trekken dat soort banen altijd de verkeerde mensen aan. Van die lui die het misschien wel, misschien niet kunnen, maar bij gebrek aan beter worden die dan in het diepe gegooid. Niet zo gek dat ze er dan wel eens een puinhoop van maken.
Dit kun je doortrekken tot in Den Haag. Competente mensen op de juiste plekken. Ik ben bang dat dit tegenwoordig wat te veel is gevraagd.
Het lijkt bij ons vooral heel erg adhoc beleid. Hap snap.quote:Op maandag 4 november 2019 07:08 schreef Janneke141 het volgende:
Verreweg het grootste deel van de leidinggevenden bestaat uit leraren die op enig moment geen zin meer hadden om les te geven, of om een andere reden een nieuwe stap in hun carrière wilden maken. Een goede docent maakt echter nog geen goede teamleider of manager. Sterker nog, veel eigenschappen die van pas komen voor de klas werken als leidinggevende alleen maar averechts.
Ligt het aan mij of zijn dit absurd hoge bedragen? Ik kan dat OESO-rapport niet openen, maar dit lijkt me nou niet echt bevorderlijk voor de beeldvorming.quote:Hoeveel verdient een leraar eigenlijk per jaar?
Een gemiddelde basisschoolleraar die fulltime werkt, verdiende volgens de economische denktank OESO (.pdf) in 2017 bruto 47.870 euro per jaar. Docenten in het voorgezet onderwijs verdienen als ze fulltime werken jaarlijks 60.297 euro.
De meeste docenten werken echter parttime en verdienen dus minder dan bovenstaande bedragen. Gemiddeld verdient een basisschoolleraar 4200 euro bruto per maand. Een leraar in het voortgezet onderwijs krijgt gemiddeld 5000 euro bruto per maand. Die bedragen zijn inclusief vakantiegeld en een eindejaarsuitkering.
Bruto he?quote:Op zaterdag 9 november 2019 10:42 schreef Haushofer het volgende:
Zag vanochtend dit artikel van de NOS:
https://nos.nl/artikel/23(...)QHiz2trZf-la3Dj88pWQ
[..]
Ligt het aan mij of zijn dit absurd hoge bedragen? Ik kan dat OESO-rapport niet openen, maar dit lijkt me nou niet echt bevorderlijk voor de beeldvorming.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |