quote:Op vrijdag 21 december 2018 19:08 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Maar dan is dat gewoon fout ontworpen. Het was niet alsof we afgelopen keer de klok voor het eerst terugzetten, dat doen we al decennia. Mijn smartphone heeft 0 problemen gehad met de tijd en mijn pc in 2001 zette ook automatisch de tijd goed. Dat is niet te vergelijken mer de systemen waar jij mee werkt, maar als dir massaal fout zou gaan zouden we het merken. Dat dit niet gebeurt is voor mij een indicatie dat het in bijna alle systemen dus gewoon goed gaat. Dat het fout is gegaan is voor mij een indicatie dat er gewoon ergens een fout in dat systeem zit.
Je moest eens weten hoeveel problemen er zijn, en dat is vooral te danken aan stokoude systemen die al in de jaren '80 ontworpen zijn en vandaag de dag nog steeds gebruikt worden omdat vervanging veel te kostbaar is. Een deel van de problemen kwamen naar boven bij de millenniumwisseling, de welbekende millenniumbug. Soms werkte een systeem niet naar behoren maar kon je er omheen werken, soms liep de boel vast. Omdat de millenniumbug slechts 1 overgang was en de problemen op tijd onderkend zijn bleven de gevolgen relatief beperkt. De tijdsverzetting is een halfjarig terugkerend fenomeen. En dat geeft telkens toenemende uitdagingen naarmate oud en nieuw steeds meer met elkaar moeten communiceren. Het zijn niet de geringste organisaties die met dergelijke oude systemen werken, de meeste banken, Schiphol, KPN, etc.quote:Op vrijdag 21 december 2018 19:17 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat zijn wel dramatische systemen dan. Intern horen tijden ten allen tijden onafhankelijk van localisatie te zijn. Een onafhankelijke interne tijd dus.
Pas in de eindweergave naar een gebruiker toe wordt dit omgezet in de gewenste representatie. En vice versa, als een eindgebruiker een tijd in een bepaalde localisatie invoert hoort dit eerst naar de interne tijd vertaald te worden.
Mijn punt is dat we niet onze leefgewoonten aan moeten passen omdat er onkundige programmeurs bestaan. Dat is pure symptoombestrijding.quote:Op vrijdag 21 december 2018 19:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Je moest eens weten hoeveel problemen er zijn, en dat is vooral te danken aan stokoude systemen die al in de jaren '80 ontworpen zijn en vandaag de dag nog steeds gebruikt worden omdat vervanging veel te kostbaar is. Een deel van de problemen kwamen naar boven bij de millenniumwisseling, de welbekende millenniumbug. Soms werkte een systeem niet naar behoren maar kon je er omheen werken, soms liep de boel vast. Omdat de millenniumbug slechts 1 overgang was en de problemen op tijd onderkend zijn bleven de gevolgen relatief beperkt. De tijdsverzetting is een halfjarig terugkerend fenomeen. En dat geeft telkens toenemende uitdagingen naarmate oud en nieuw steeds meer met elkaar moeten communiceren. Het zijn niet de geringste organisaties die met dergelijke oude systemen werken, de meeste banken, Schiphol, KPN, etc.
Daarnaast is er vandaag de dag nog steeds onkunde van programmeurs die iets ontwerpen zonder rekening te houden met internationale tijdsafspraken. Gevolg is dat de lokale tijd gehanteerd wordt. Zolang dit een autonoom systeem is of met een vergelijkbaar systeem communiceert is dat geen probleem. Totdat er ergens een koppeling gemaakt wordt zonder rekening te houden met de tijd, dan is het wachten op de eerstvolgende tijdsverzetting...oeps, did I missed that?Het scheelt al een hoop als de tijdsverzetting afgeschaft wordt, maar is in sommige gevallen niet voldoende als zonnestand/daglicht een rol speelt. Energiehuishouding is daar slechts een voorbeeld van, maar er zijn genoeg andere zaken te verzinnen, zaken waar je tegenaan moet lopen om er achter te komen.
Jouw leefgewoonte wordt linksom of rechtsom aangepast. Hoe vind je het als bij de volgende tijdsverzetting iets gruwelijk misgaat, waardoor er lange tijd geen communicatie is, geen betalingsverkeer, geen vliegverkeer? Persoonlijk vind ik het heerlijk, maar ik geloof niet dat iedereen daar blij mee is. Wij zitten met een erfenis uit het verleden en wij werken nog steeds met mensen die fouten maken. Ik geef de voorkeur aan een systeem c.q. werkwijze dat de minste kans op fouten geeft. Vandaar dat ik grote waarde hecht aan tijdsharmonisatie.quote:Op vrijdag 21 december 2018 19:57 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Mijn punt is dat we niet onze leefgewoonten aan moeten passen omdat er onkundige programmeurs bestaan. Dat is pure symptoombestrijding.
twitter:ionicasmeets twitterde op woensdag 19-12-2018 om 17:29:43Bij permanente zomertijd regent het alle dagen en moet u elke avond om 19.00 naar bed. Bij permanente wintertijd is het altijd lekker weer en krijgt iedereen gratis perenijsjes. Wat wilt u? reageer retweet
twitter:ionicasmeets twitterde op donderdag 20-12-2018 om 18:29:36Achteraf gezien blijkt er een foutje geslopen in de formulering van deze enquete, maar dat verandert niets aan de uitslag. https://t.co/Ib6WiNBaE7 reageer retweet
quote:Op vrijdag 21 december 2018 20:16 schreef Arcee het volgende:
twitter:ionicasmeets twitterde op woensdag 19-12-2018 om 17:29:43Bij permanente zomertijd regent het alle dagen en moet u elke avond om 19.00 naar bed. Bij permanente wintertijd is het altijd lekker weer en krijgt iedereen gratis perenijsjes. Wat wilt u? reageer retweet
twitter:ionicasmeets twitterde op donderdag 20-12-2018 om 18:29:36Achteraf gezien blijkt er een foutje geslopen in de formulering van deze enquete, maar dat verandert niets aan de uitslag. https://t.co/Ib6WiNBaE7 reageer retweet
Dan zijn dat bagger systemen. Zelfs mijn simpele web-appjes die ik in een dagje in elkaar knutsel kunnen daar mee om gaanquote:Op vrijdag 21 december 2018 17:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Omdat ICT-systemen uitgevallen zijn als gevolg van een fout in de tijdssynchronisatie?
Je hebt geen idee waar je het over hebt. Juist de simpele web-appjes kunnen daar mee om gaan.quote:Op zaterdag 22 december 2018 03:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dan zijn dat bagger systemen. Zelfs mijn simpele web-appjes die ik in een dagje in elkaar knutsel kunnen daar mee om gaan.
En de meest ingewikkelde applicaties ook. Als ze dat niet kunnen zijn er grotere problemen. Het is gewoon een totaal non-argument. De tijd verandert twee keer per jaar sinds 1977. Als je systeem dat niet aankan...quote:Op zaterdag 22 december 2018 04:11 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Je hebt geen idee waar je het over hebt. Juist de simpele web-appjes kunnen daar mee om gaan.
algemene kennisquote:
En dan nog gaat het slechts om de weergave die verandert naar de eindgebruiker, niet om de interne systeemtijd.quote:[b]Op zaterdag 22 december 2018 05:18 schreef Fir3fly het volgende:[/
En de meest ingewikkelde applicaties ook. Als ze dat niet kunnen zijn er grotere problemen. Het is gewoon een totaal non-argument. De tijd verandert twee keer per jaar sinds 1977. Als je systeem dat niet aankan...
Inderdaad. Intern gebruik je toch altijd gewoon Unix-tijdquote:Op zaterdag 22 december 2018 15:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En dan nog gaat het slechts om de weergave die verandert naar de eindgebruiker, niet om de interne systeemtijd.
quote:Europees Parlement wil in 2021 switch tussen zomer- en wintertijd afschaffen
Europarlementsleden van de transportcommissie hebben vandaag ingestemd met de afschaffing van de halfjaarlijkse switch tussen zomer- en wintertijd. Dat zou volgens hen moeten gebeuren in 2021. Eind maart zal ook het voltallige Europees Parlement zich uitspreken. Nadien is het aan de lidstaten om in te stemmen.
Een meerderheid van 23 tegen 11 parlementsleden schaarde zich vanmiddag in de commissie achter het idee om het halfjaarlijkse geschuif met de klokwijzers binnen twee jaar af te schaffen. In maart 2021 zou dan de laatste keer omgeschakeld worden naar de zomertijd.
“Zomertijd als default”
“We stellen voor om de zomertijd overal als default te gebruiken, maar lidstaten wel de vrijheid te geven daar eventueel van af te wijken. Lidstaten die dat willen, moeten dat bekend maken tegen april 2020”, licht Kathleen Van Brempt (sp.a) toe.
De afschaffing van de halfjaarlijkse switch was vorig jaar op de agenda gezet door de Europese Commissie. Als het van haar afhing, dan hadden we eind deze maand al voor de laatste keer collectief overgeschakeld naar de zomertijd. Lidstaten die toch liever wintertijd behouden, zouden dan in oktober van dit jaar de laatste wissel naar de wintertijd kunnen maken.
Meer tijd nodig
De lidstaten gaven echter al snel aan dat ze meer tijd nodig hadden om de zaak te bekijken. Sommige lidstaten verkiezen zomertijd, sommige wintertijd, en nog andere landen willen de halfjaarlijkse omschakeling gewoon behouden. In België nam premier Charles Michel zich voor om de bevolking te raadplegen.
Het Europees Parlement geeft de lidstaten nu die tijd om onderling overleg te plegen, met name met de buurlanden, en gecoördineerde keuzes te maken. “Het Europees Parlement heeft altijd gewaarschuwd voor de eventuele gevolgen die een lappendeken van tijdsregelingen kan hebben. Goed intra-Europees overleg is dus effectief een must”, stelt Ivo Belet (CD&V).
Gevolgen onderzoeken
Belet wijst er bovendien op dat ook een afschaffing in 2021 nog niet in steen is gebeiteld. Het parlement wil immers dat de Europese Commissie de gevolgen van de uiteindelijke keuzes van de lidstaten op de Europese interne markt gaat onderzoeken. Indien de werking van de interne markt te veel hinder zou ondervinden, zou alsnog beslist kunnen worden om alles opnieuw uit te stellen.
https://m.hln.be/wetensch(...)afschaffen~a0898e36/
Zomertijd is zware bagger!!!!quote:
Dit. Wederom een besluit zonder advies in te winnen bij wetenschappers. Voor Nederland geldt dat de Engelse wintertijd de tijd is die het dichtst bij de zonnetijd zit.quote:
En nu krijgen we dus Duitse tijd, net als WOII.quote:Op maandag 4 maart 2019 21:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit. Wederom een besluit zonder advies in te winnen bij wetenschappers. Voor Nederland geldt dat de Engelse wintertijd de tijd is die het dichtst bij de zonnetijd zit.
twitter:Marco_Langbroek twitterde op maandag 04-03-2019 om 21:27:31De bal rolt weer. Laten we er scherp voor blijven waken dat minister @KajsaOllongren c.q. de NL regering een verstandig besluit neemt: dat wil zeggen dat ze dus kiest voor permanent standaardtijd. #zomertijd #wintertijd https://t.co/FYwNIAJ4JK reageer retweet
Dit.quote:Op maandag 4 maart 2019 21:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit. Wederom een besluit zonder advies in te winnen bij wetenschappers. Voor Nederland geldt dat de Engelse wintertijd de tijd is die het dichtst bij de zonnetijd zit.
quote:
Je bent een avondmens en je wilt permanent zomertijd? Juist dan ben je veel meer gebaat bij permanent wintertijd.quote:Op maandag 4 maart 2019 22:04 schreef bloodymary1 het volgende:
Het lijkt mij echt heerlijk, permanent zomertijd. Maar ik geef toe, ik ben een echt avondmens. En sta nooit voor half negen/negen uur op in de winter.
quote:
twitter:Marco_Langbroek twitterde op zaterdag 20-10-2018 om 15:58:32Vastgemaakte tweet om mensen wat minder te laten zoeken:- Draad 1 over zomertijd-wintertijd:https://t.co/Z61Zi4wDRL- Draad 2 over tijdzones en waarom de EU beter niet één tijdzone voor heel de EU kan gaan hanteren:https://t.co/6MK6nrgmQV reageer retweet
Jij bent in de war met zomerweer ipv zomertijd dat je graag wilt.quote:Op maandag 4 maart 2019 22:04 schreef bloodymary1 het volgende:
Het lijkt mij echt heerlijk, permanent zomertijd. Maar ik geef toe, ik ben een echt avondmens. En sta nooit voor half negen/negen uur op in de winter.
Lees de draadjes van Marco Langbroek eensquote:Op maandag 4 maart 2019 22:20 schreef Drekkoning het volgende:
Eigenlijk is het heel simpel, qua bioritme is ons huidige systeem gewoon het beste.
Zomers lekker tot laat licht, in de winter redelijk op tijd licht.
Maar als er verplicht gekozen moet worden (en ik vermoed dat het zo een tempo niet gaat lopen), dan heb ik een persoonlijke voorkeur voor altijd zomertijd.
Gedaanquote:Op maandag 4 maart 2019 22:21 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Lees de draadjes van Marco Langbroek eens
quote:
twitter:Marco_Langbroek twitterde op maandag 04-03-2019 om 22:36:311/6"We stellen voor de zomertijd overal als default te gebruiken", aldus de Belgische europarlementarier @kvanbrempt in dit nieuwsbericht:https://t.co/YzHHHjdYAiMaar voor België, NL, Luxemburg, FR en Spanje is dit een uiterst onverstandige keuze! reageer retweet
twitter:Marco_Langbroek twitterde op maandag 04-03-2019 om 22:36:322/6Het waarom heb ik hier al eerder uiteengezet: met onze standaardtijd ("wintertijd") zitten deze landen eigenlijk al een tijdzone (= een uur) "te ver". In plaats van op Midden Europese Tijd, horen deze landen gezien hun lengtegraad eigenlijk op West Europese Tijd (GMT). reageer retweet
twitter:Marco_Langbroek twitterde op maandag 04-03-2019 om 22:36:323/6Dat deze landen een 'verkeerde, te oostelijke tijdzone hanteren is historisch zo gegroeid: door de Duitsers tijdens de bezetting opgelegd, na de oorlog behouden terwille van een eenheid van tijd in continentaal West Europa. reageer retweet
twitter:Marco_Langbroek twitterde op maandag 04-03-2019 om 22:36:324/6Permanent "zomertijd" gaat in deze landen in de winter problemen opleveren met een zéér late zonsopkomst en een als gevolg daarvan verstoord bioritme, wat gezondheidsimplicaties heeft.Zie ook het dringende negatieve advies van chronobiologen aan de NL regering in deze. reageer retweet
twitter:Marco_Langbroek twitterde op maandag 04-03-2019 om 22:36:325/6"Zomertijd" is voor Duitsland héél wat anders dan "zomertijd" voor de BeNeLux, omdat Duitsland op haar juiste tijdzone zit maar de BeNeLux niét. In Duitsland is "zomertijd" de bij de lengtegraad behorende zonnetijd +1 uur. In de BeNeLux is "zomertijd" de zonnetijd +2 uur. reageer retweet
twitter:Marco_Langbroek twitterde op maandag 04-03-2019 om 22:36:336/6Kortom: bij keuze "permanent zomertijd" raken we in de BeNeLux een uur méér uit pas met ons bioritme, dan in Duitsland.Kortom, @kvanbrempt, voor uw land België en tevens voor NL, Luxemburg, FR en Spanje is de keus "zomertijd overal default" een uiterst onverstandige! reageer retweet
Als avondmens heb ik zelden zo gelachen.quote:Op maandag 4 maart 2019 22:09 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Je bent een avondmens en je wilt permanent zomertijd? Juist dan ben je veel meer gebaat bij permanent wintertijd.
Als er iets totaal niet overtuigend is dan is het het gebrabbel van deze pseudowetenschapper wel.quote:Op maandag 4 maart 2019 22:21 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Lees de draadjes van Marco Langbroek eens
Laat deze consultant eerst eens uitleggen waarom het een ramp, maar dan ook echt een complete ramp zou zijn als iemand in Winterswijk voortaan in permanente zomertijd gaat leven, maar voor iemand net over de grens in het zelfs westelijker gelegen Bocholt permanente zomertijd 'meer in de pas zou lopen met het bioritme', dan praten we verder.twitter:Marco_Langbroek twitterde op maandag 04-03-2019 om 22:36:336/6Kortom: bij keuze "permanent zomertijd" raken we in de BeNeLux een uur méér uit pas met ons bioritme, dan in Duitsland.Kortom, @:kvanbrempt, voor uw land België en tevens voor NL, Luxemburg, FR en Spanje is de keus "zomertijd overal default" een uiterst onverstandige! reageer retweet
Precies. Veel avondlicht, dat is voor mij persoonlijk het prettigst.quote:Op maandag 4 maart 2019 22:54 schreef Zelva het volgende:
[..]
Als avondmens heb ik zelden zo gelachen.
Ik snap echt totaal niet dat er mensen zo geïndoctrineerd zijn door alle onzin die gespuwd wordt dat ze echt denken dat avondmensen gebaat zijn bij meer daglicht op momenten dat ze het liefst lekker liggen te snurken en minder daglicht op momenten dat ze actief willen zijn.quote:Op maandag 4 maart 2019 23:08 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Precies. Veel avondlicht, dat is voor mij persoonlijk het prettigst.
Punt is dat het gros van de bevolking werkt van 9 tot 5, en dus al rond 7 a 8 uur opstaat. Als je dan een avondmens bent is het dus erg vervelend als de ochtend niet je ding is en je dan ook qua bioritme nóg eerder op moet.quote:Op maandag 4 maart 2019 23:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik snap echt totaal niet dat er mensen zo geïndoctrineerd zijn door alle onzin die gespuwd wordt dat ze echt denken dat avondmensen gebaat zijn bij meer daglicht op momenten dat ze het liefst lekker liggen te snurken en minder daglicht op momenten dat ze actief willen zijn.
Pseudowetenschapper?quote:Op maandag 4 maart 2019 23:03 schreef Zelva het volgende:
[..]
Als er iets totaal niet overtuigend is dan is het het gebrabbel van deze pseudowetenschapper wel.Laat deze consultant eerst eens uitleggen waarom het een ramp, maar dan ook echt een complete ramp zou zijn als iemand in Winterswijk voortaan in permanente zomertijd gaat leven, maar voor iemand net over de grens in het zelfs westelijker gelegen Bocholt permanente zomertijd 'meer in de pas zou lopen met het bioritme', dan praten we verder.twitter:Marco_Langbroek twitterde op maandag 04-03-2019 om 22:36:336/6Kortom: bij keuze "permanent zomertijd" raken we in de BeNeLux een uur méér uit pas met ons bioritme, dan in Duitsland.Kortom, @:kvanbrempt, voor uw land België en tevens voor NL, Luxemburg, FR en Spanje is de keus "zomertijd overal default" een uiterst onverstandige! reageer retweet
Schoenmaker blijf bij je leest.
twitter:Marco_Langbroek twitterde op zondag 16-09-2018 om 19:37:45@RuudTV @ionicasmeets @AnnieSchreijer Het aantal uren daglicht blijft gewoon gelijk in de winter natuurlijk. Maar als we op zomertijd gaan komt de zon rond midwinter pas om 10 uur op. Studies laten zien dat licht in de ochtend effectiever depressie tegenhoudt dan licht in de avond. Dus later licht is niet goed. reageer retweet
Nee hoor, want ik hoef nooit vroeg op.quote:Op maandag 4 maart 2019 22:09 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Je bent een avondmens en je wilt permanent zomertijd? Juist dan ben je veel meer gebaat bij permanent wintertijd.
Dat zijn ochtendmensen die voor ons bepalen wat we nodig hebben. Feit is dat ik in die paar weken dat ik in het donker moet op staan even veel moeite heb met op gang komen als erbuiten, maar dat ik van oktober tot februari zwaar depri wordt van het complete gebrek aan daglicht na werk.quote:Op maandag 4 maart 2019 23:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik snap echt totaal niet dat er mensen zo geïndoctrineerd zijn door alle onzin die gespuwd wordt dat ze echt denken dat avondmensen gebaat zijn bij meer daglicht op momenten dat ze het liefst lekker liggen te snurken en minder daglicht op momenten dat ze actief willen zijn.
Jep, voor mij exact eender.quote:Op maandag 4 maart 2019 23:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat zijn ochtendmensen die voor ons bepalen wat we nodig hebben. Feit is dat ik in die paar weken dat ik in het donker moet op staan even veel moeite heb met op gang komen als erbuiten, maar dat ik van oktober tot februari zwaar depri wordt van het complete gebrek aan daglicht na werk.
Ik ben geen ochtendmens maar toch wil ik graag wintertijd. Wat nu? Ben ik nu een zurezeiksnor of niet?quote:Op maandag 4 maart 2019 23:37 schreef bloodymary1 het volgende:
Grappig dat voorstanders voor zomertijd meestal vrolijke, relaxte mensen zijn (avondmensen dus) en voorstanders voor wintertijd vaak van die zure zeiksnorren (ochtendmensen dus).
Even heel cru kort door de bocht. Als je je niet aangesproken voelt, dan ben je het ook niet.
Jawel, wintertijdquote:Op maandag 4 maart 2019 23:50 schreef MadJackthePirate het volgende:
Ik heb liever dat het vroeg licht wordt en vroeg donker, maar die optie bestaat helaas niet.
Dat is ook nog later licht. Maar ik snap wat je bedoelt. Maar ideaal zou ik het vinden als het om 5u licht werd en 6u donker.quote:Op maandag 4 maart 2019 23:54 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Jawel, wintertijddas de beste optie voor jou
Verhuis naar een land dicht bij de evenaar.quote:Op maandag 4 maart 2019 23:58 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat is ook nog later licht. Maar ik snap wat je bedoelt. Maar ideaal zou ik het vinden als het om 5u licht werd en 6u donker.Maar helaas. Krijg 's ochtends veel energie van de zon, maar als ik thuiskom hoef ik echt geen 4u zon aan te kijken. Mijn mening dan.
Wel.quote:Op maandag 4 maart 2019 23:49 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ik ben geen ochtendmens maar toch wil ik graag wintertijd. Wat nu? Ben ik nu een zurezeiksnor of niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |