Dieren hebben toch geen behoefte aan een dergelijk construct? Wij hebben dat referentiekader afgesproken om onze maatschappij werkbaar te houdenquote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wederom: delen de dieren de dag ook in 24 gelijke delen? Is hun uur hetzelfde als ons uur?
Nee, natuurlijk niet. Tijd is een door de mensen verzonnen iets. Net zoals dat belachelijk trieste argument dat 12u het midden van de dag moet zijn. Dat is verzonnen.
Tijd is niet verzonnen door de mens; de manier waarop wij tijd aanduiden is verzonnen door de mens.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wederom: delen de dieren de dag ook in 24 gelijke delen? Is hun uur hetzelfde als ons uur?
Nee, natuurlijk niet. Tijd is een door de mensen verzonnen iets. Net zoals dat belachelijk trieste argument dat 12u het midden van de dag moet zijn. Dat is verzonnen.
Of zou het kapitaal van toen het ingevoerd hebben?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:26 schreef xzaz het volgende:
[..]
Tijd is niet verzonnen door de mens; de manier waarop wij tijd aanduiden is verzonnen door de mens.
Ja belachelijk triest inderdaad dat wanneer de zon precies op het midden van z'n cyclus staat dat de aanduiding die wij daar aan geven ook het midden is.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnewijzerquote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:29 schreef fathank het volgende:
[..]
Ja belachelijk triest inderdaad dat wanneer de zon precies op het midden van z'n cyclus staat dat de aanduiding die wij daar aan geven ook het midden is.
Niks mee te maken, we gaan het zo organiseren dat het wel een beetje het "midden" van de dag wordt wanneer de gemiddelde Fokkert van zijn zolderkamer komt... Ook al is dat om 0230 's nachts, daar wordt dan gewoon 1200 's middags van gemaakt.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:29 schreef fathank het volgende:
[..]
Ja belachelijk triest inderdaad dat wanneer de zon precies op het midden van z'n cyclus staat dat de aanduiding die wij daar aan geven ook het midden is.
En dit is gelijk het punt van de pro-zomertijders.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:04 schreef kalinhos het volgende:
Midden op de dag is vandaag om 12.52. voor weinig mensen zal dit het moment zijn dat ze op de helft van hun dag zitten, dat punt ligt ergens tussen 14.00-15.00
Gaat het daar niet fout met de maatschappij, wat moet men nog met vrijetijd als men niet werken doet, niet werken ook geen pleziertjes.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:12 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Echter, veel mensen (waaronder ik) vinden hun vrije tijd belangrijker dan hun werktijd en hebben dus graag nog zo lang mogelijk zonlicht na hun werk.
Ik werk gewoon hoor.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:21 schreef john2406 het volgende:
[..]
Gaat het daar niet fout met de maatschappij, wat moet men nog met vrijetijd als men niet werken doet, niet werken ook geen pleziertjes.
Beweer ik dan anders, wat ik echter wel wil aangeven, jij vindt je vrije tijd belangrijker.quote:
Dat ik mijn vrije tijd belangrijker vind betekent niet dat ik mijn werk niet goed doe.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:25 schreef john2406 het volgende:
[..]
Beweer ik dan anders, wat ik echter wel wil aangeven, jij vindt je vrije tijd belangrijker.
Vraag mij dan af of je op het werk maar alles la la vinden doet?
Goed doe, twijfel ik niet aan maar zou het beter kunnen?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:27 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat ik mijn vrije tijd belangrijker vind betekent niet dat ik mijn werk niet goed doe.
Als ik minder tijd aan mijn vrije tijd en ontspanning besteed bedoel je? Dan denk ik dat ik eerder slechter ga presteren of tegen een burnout aan loop.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:28 schreef john2406 het volgende:
[..]
Goed doe, twijfel ik niet aan maar zou het beter kunnen?
Uiteraard maar zou jij je moeite doen om iets uit te zoeken zodat het werk beter kan?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:30 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als ik minder tijd aan mijn vrije tijd en ontspanning besteed bedoel je? Dan denk ik dat ik eerder slechter ga presteren of tegen een burnout aan loop.
Zullen we weer ontopic gaan?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:34 schreef john2406 het volgende:
[..]
Uiteraard maar zou jij je moeite doen om iets uit te zoeken zodat het werk beter kan?
Of loop je ertussen en wat vandaag niet dat is morgen wel?
Nee, je zit compleet flauwekul erbij te halen. Lekker relevant of Drekkoning werk heeft en indien ja hoe hij dat uitvoert.quote:
De natuur is zonsondergang gebruiken om in slaap te vallen. We worden wel wakker van licht, maar het is niet nodig voor het goed functioneren. Als de zon in de winter al heel vroeg onder gaat, dan word je veel te vroeg al 'moe' en ga je compleet tegen de natuur in om niet al 21u te gaan slapen. Als je echt natuur wil, dan draai je zomer- en wintertijd om.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:24 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dieren hebben toch geen behoefte aan een dergelijk construct? Wij hebben dat referentiekader afgesproken om onze maatschappij werkbaar te houden
Biologisch gezien zijn wij gemaakt om overdag te functioneren. Dus het is logisch dat je met je referentiekader dat zo dicht mogelijk wilt benaderen. Dan is wintertijd inderdaad een logischere benadering van de natuur dan de zomertijd.
Ik geef gewoon netjes antwoord ik begon helemaal niet over wat ik belangrijk vinden doe!quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:44 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Nee, je zit compleet flauwekul erbij te halen. Lekker relevant of Drekkoning werk heeft en indien ja hoe hij dat uitvoert.
En hier ben ik het dan ook mee eensquote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De natuur is zonsondergang gebruiken om in slaap te vallen. We worden wel wakker van licht, maar het is niet nodig voor het goed functioneren. Als de zon in de winter al heel vroeg onder gaat, dan word je veel te vroeg al 'moe' en ga je compleet tegen de natuur in om niet al 21u te gaan slapen. Als je echt natuur wil, dan draai je zomer- en wintertijd om.
Ik merk ook aan mezelf dat ik in de zomer veel meer energie over heb aan het einde van de dag. Ik ben een avondmens, maar midden in de winter is er weinig van te merken. Daar tegenover staat wel dat ik in de ochtend nog steeds moeite heb met opstaan, lijkt wel alsof ik meer slaap nodig heb.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:49 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En hier ben ik het dan ook mee eensHet uitgangspunt van wintertijders lijkt te zijn dat je zoveel mogelijk daglicht hebt tijdens je werk, ik heb het liever tijdens mijn vrije tijd. (En zie daar gelijk het nadeel van altijd wintertijd: Dan komt in de zomer de zon al op om 4u, waar bijna niemand iets aan heeft. Zowel mensen die licht willen tijdens hun werk als tijdens hun vrije tijd)
Hier vind ik mij ook in. Zonlicht tijdens werktijd of wanneer ik lig te slapen heb ik niets aan.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:12 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En dit is gelijk het punt van de pro-zomertijders.
Het leven draait niet enkel om werken, en dat is wel het frame waar iemand als Langbroek vanuit gaat in zijn grafiekjes.
Echter, veel mensen (waaronder ik) vinden hun vrije tijd belangrijker dan hun werktijd en hebben dus graag nog zo lang mogelijk zonlicht na hun werk.
Niet zo gek dat er een verschil is. De kortste 'dag' duurt ongeveer 7:46 uur, de langste dag 16:46 uur.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 12:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hier vind ik mij ook in. Zonlicht tijdens werktijd of wanneer ik lig te slapen heb ik niets aan.
Het is veel vervelender dat je in de winter en in het donker naar het werk gaat en in het donker terugkomt.
Ik voel mij ook altijd beter wanneer de zomertijd ingaat.
Want eind maart gaat de dag plots van 7:46 naar 16:46 uur.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 12:28 schreef fathank het volgende:
[..]
Niet zo gek dat er een verschil is. De kortste 'dag' duurt ongeveer 7:46 uur, de langste dag 16:46 uur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |