Ik zou echt niet weten waarom een oud-archeoloog meer een autoriteit op dit gebied zou moeten zijn dan een willekeurige andere Nederlander.quote:
Niks triest aan. Wat wél triest is hel en verdoemenis preken over permanente zomertijd, terwijl die voor de Bocholtenaars gewoon gaat gelden. Ik snap best dat je ergens een grens moet leggen, maar al die doemverhalen slaan dan gewoon uiteraard nergens op, dat is de consequentie. Wat gaat er gebeuren dan in Bocholt? Wordt dat een desolate onbewoonbare regio vol met slaapwandelende zombies met uit de pan rijzende depressiecijfers en een walhalla voor psychologen?quote:En dat voorbeeld direct aan de grens is gewoon triest, dat weet je zelf ook.
Ja leuk, maar daar heb je als avondmens dus helemaal geen zak aan. Uit dit onderzoek, in tegenstelling tot een volstrekt niet onderbouwd meninkje van een consultant ('studies laten zien' is geen argument), blijkt dat hét probleem dat winterdepressie veroorzaakt juist het wegvallen van licht in de avond is.twitter:Marco_Langbroek twitterde op zondag 16-09-2018 om 19:37:45@:RuudTV @:ionicasmeets @:AnnieSchreijer Het aantal uren daglicht blijft gewoon gelijk in de winter natuurlijk. Maar als we op zomertijd gaan komt de zon rond midwinter pas om 10 uur op. Studies laten zien dat licht in de ochtend effectiever depressie tegenhoudt dan licht in de avond. Dus later licht is niet goed. reageer retweet
Stuur hem een tweet zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 00:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik zou echt niet weten waarom een oud-archeoloog meer een autoriteit op dit gebied zou moeten zijn dan een willekeurige andere Nederlander.[..]
Niks triest aan. Wat wél triest is hel en verdoemenis preken over permanente zomertijd, terwijl die voor de Bocholtenaars gewoon gaat gelden. Ik snap best dat je ergens een grens moet leggen, maar al die doemverhalen slaan dan gewoon uiteraard nergens op, dat is de consequentie. Wat gaat er gebeuren dan in Bocholt? Wordt dat een desolate onbewoonbare regio vol met slaapwandelende zombies met uit de pan rijzende depressiecijfers en een walhalla voor psychologen?
Welnee, er gaat heel weinig gebeuren, de mens past zich wel aan, voor zover we al niet aangepast zijn, we hebben immers al het grootste gedeelte van het jaar zomertijd. En waarom zou een uurtje schuiven überhaupt zo problematisch moeten zijn? We hebben ons ritme de afgelopen decennia immers al ettelijke uren verschoven. Die 5 maanden een uurtje kan er ook wel bij.Ja leuk, maar daar heb je als avondmens dus helemaal geen zak aan. Uit dit onderzoek, in tegenstelling tot een volstrekt niet onderbouwd meninkje van een consultant ('studies laten zien' is geen argument), blijkt dat hét probleem dat winterdepressie veroorzaakt juist het wegvallen van licht in de avond is.twitter:Marco_Langbroek twitterde op zondag 16-09-2018 om 19:37:45@:RuudTV @:ionicasmeets @:AnnieSchreijer Het aantal uren daglicht blijft gewoon gelijk in de winter natuurlijk. Maar als we op zomertijd gaan komt de zon rond midwinter pas om 10 uur op. Studies laten zien dat licht in de ochtend effectiever depressie tegenhoudt dan licht in de avond. Dus later licht is niet goed. reageer retweet
Met permanente wintertijd vergroot je dus het probleem van winterdepressies. De reden? Avondmensen maken geen gebruik van het licht in de ochtend als dat er is. Dat is niet nuttig voor hen. Ze hebben helemaal geen zin om om 6 uur 's ochtends een fietsrondje te gaan doen bijvoorbeeld in plaats van 's avonds. Als ze dan niet naar hun werk hoeven en dus sowieso al niet niet gebruik gaan maken van het daglicht (wat overigens geldt voor het grós van de Nederlanders, die werken binnen of gaan naar school), dan blijven ze wel lekker op bed liggen. Hun ritme past niet bij veel licht in de ultravroege ochtend.
En ja, het klopt dat winterdepressies verbeteren als je een tijd lang voor een speciale lamp in de ochtend blijft zitten. Wat er dan gebeurd is dat het bioritme wordt aangepast. Gedwongen veel licht in de ochtend maakt je minder avondmens, maar geen enkel avondmens gaat daar uit vrije wil voor kiezen tenzij het echt niet anders kan.
Vreemd en opvallend dat het dan opeens geen enkel probleem is om het bioritme aan te passen, maar dat het kennelijk voor álle Nederlanders een immense castastrofe zou zijn als we voor 5 maanden per jaar een uurtje de tijd naar achteren verschuiven. Ik heb nog geen enkel argument gehoord waarom dat zo zou zijn.
Maar ik ben een avondmens?quote:
Zoals je nu bezig bent in ieder geval het laatste woord.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 00:24 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Maar ik ben een avondmens?
Of ben ik een vrolijke en relaxte zure zeiksnor?
Dan begin je eerder met werken zodat je een uurtje licht over houdt aan het einde van de dag.quote:Op maandag 4 maart 2019 23:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat zijn ochtendmensen die voor ons bepalen wat we nodig hebben. Feit is dat ik in die paar weken dat ik in het donker moet op staan even veel moeite heb met op gang komen als erbuiten, maar dat ik van oktober tot februari zwaar depri wordt van het complete gebrek aan daglicht na werk.
Want dat is ook echt een optie.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 08:31 schreef fathank het volgende:
[..]
Dan begin je eerder met werken zodat je een uurtje licht over houdt aan het einde van de dag.
Of je gaat overdag er een uurtje tussenuit zodat je tijdens je productieve avonduren lekker binnen zit te werken.
Dus omdat avondmensen een stelletje huilebalken zijn die te beroerd zijn om in de ochtend een uurtje eerder uit hun nest te komen moeten de ochtendmensen maar op de blaren zitten?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 00:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik zou echt niet weten waarom een oud-archeoloog meer een autoriteit op dit gebied zou moeten zijn dan een willekeurige andere Nederlander.[..]
Niks triest aan. Wat wél triest is hel en verdoemenis preken over permanente zomertijd, terwijl die voor de Bocholtenaars gewoon gaat gelden. Ik snap best dat je ergens een grens moet leggen, maar al die doemverhalen slaan dan gewoon uiteraard nergens op, dat is de consequentie. Wat gaat er gebeuren dan in Bocholt? Wordt dat een desolate onbewoonbare regio vol met slaapwandelende zombies met uit de pan rijzende depressiecijfers en een walhalla voor psychologen?
Welnee, er gaat heel weinig gebeuren, de mens past zich wel aan, voor zover we al niet aangepast zijn, we hebben immers al het grootste gedeelte van het jaar zomertijd. En waarom zou een uurtje schuiven überhaupt zo problematisch moeten zijn? We hebben ons ritme de afgelopen decennia immers al ettelijke uren verschoven. Die 5 maanden een uurtje kan er ook wel bij.Ja leuk, maar daar heb je als avondmens dus helemaal geen zak aan. Uit dit onderzoek, in tegenstelling tot een volstrekt niet onderbouwd meninkje van een consultant ('studies laten zien' is geen argument), blijkt dat hét probleem dat winterdepressie veroorzaakt juist het wegvallen van licht in de avond is.twitter:Marco_Langbroek twitterde op zondag 16-09-2018 om 19:37:45@:RuudTV @:ionicasmeets @:AnnieSchreijer Het aantal uren daglicht blijft gewoon gelijk in de winter natuurlijk. Maar als we op zomertijd gaan komt de zon rond midwinter pas om 10 uur op. Studies laten zien dat licht in de ochtend effectiever depressie tegenhoudt dan licht in de avond. Dus later licht is niet goed. reageer retweet
Met permanente wintertijd vergroot je dus het probleem van winterdepressies. De reden? Avondmensen maken geen gebruik van het licht in de ochtend als dat er is. Dat is niet nuttig voor hen. Ze hebben helemaal geen zin om om 6 uur 's ochtends een fietsrondje te gaan doen bijvoorbeeld in plaats van 's avonds. Als ze dan niet naar hun werk hoeven en dus sowieso al niet niet gebruik gaan maken van het daglicht (wat overigens geldt voor het grós van de Nederlanders, die werken binnen of gaan naar school), dan blijven ze wel lekker op bed liggen. Hun ritme past niet bij veel licht in de ultravroege ochtend.
En ja, het klopt dat winterdepressies verbeteren als je een tijd lang voor een speciale lamp in de ochtend blijft zitten. Wat er dan gebeurd is dat het bioritme wordt aangepast. Gedwongen veel licht in de ochtend maakt je minder avondmens, maar geen enkel avondmens gaat daar uit vrije wil voor kiezen tenzij het echt niet anders kan.
Vreemd en opvallend dat het dan opeens geen enkel probleem is om het bioritme aan te passen, maar dat het kennelijk voor álle Nederlanders een immense castastrofe zou zijn als we voor 5 maanden per jaar een uurtje de tijd naar achteren verschuiven. Ik heb nog geen enkel argument gehoord waarom dat zo zou zijn.
Niet dan? FF een uurtje sporten in de middag bijvoorbeeld. Genoeg bedrijven waar dat mogelijk is.quote:
Of jij begint later met werken zodat je niet zoveel last hebt van de latere zonsopkomt.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 08:31 schreef fathank het volgende:
[..]
Dan begin je eerder met werken zodat je een uurtje licht over houdt aan het einde van de dag.
Of je gaat overdag er een uurtje tussenuit zodat je tijdens je productieve avonduren lekker binnen zit te werken.
Ik persoonlijk heb er niet zoveel last van aangezien mijn werktijden van 06:30 tot 19:00 zijn. In de winter pak ik dan de volledige dag mee. En ik ben grotendeels buiten dus ik krijg genoeg zonlichtquote:Op dinsdag 5 maart 2019 09:05 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Of jij begint later met werken zodat je niet zoveel last hebt van de latere zonsopkomt.
Beetje kinderachtig om gelijk over huilie te beginnen. Dat hoor je mij ook niet zeggen over mensen die het vervelend vinden dat het langer donker is in de ochtend.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 09:25 schreef fathank het volgende:
[..]
Ik persoonlijk heb er niet zoveel last van aangezien mijn werktijden van 06:30 tot 19:00 zijn. In de winter pak ik dan de volledige dag mee. En ik ben grotendeels buiten dus ik krijg genoeg zonlicht.
Misschien dat ik daardoor ook niet zo'n aansteller ben in vergelijking met de gemiddelde avondmens-huilie.
Het is sowieso een ontzettend kinderachtige discussie waar iedereen lekker voor eigen parochie preekt. Als men zich gewoon aan de natuur houdt en niet allerlei kunstgrepen gaat uithalen en non-argumenten gebruikt als "ik ben een avondmens dus altijd zomertijd is beter" zou de wereld een stukje beter af zijn. Dus niet de tijdzone permanent 2 uur verschuiven ten opzichte van de natuur.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 09:38 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Beetje kinderachtig om gelijk over huilie te beginnen. Dat hoor je mij ook niet zeggen over mensen die het vervelend vinden dat het langer donker is in de ochtend.
Juist de orginele tijd dus, niks geen gedraai.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 09:40 schreef fathank het volgende:
[..]
Het is sowieso een ontzettend kinderachtige discussie waar iedereen lekker voor eigen parochie preekt. Als men zich gewoon aan de natuur houdt en niet allerlei kunstgrepen gaat uithalen en non-argumenten gebruikt als "ik ben een avondmens dus altijd zomertijd is beter" zou de wereld een stukje beter af zijn. Dus niet de tijdzone permanent 2 uur verschuiven ten opzichte van de natuur.
Gewoon houden zoals het is is dan ook een prima compromis. In de winter niet al te lang donker in de ochtend, en in de zomer lekker lang de zon in de avond.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 09:40 schreef fathank het volgende:
[..]
Het is sowieso een ontzettend kinderachtige discussie waar iedereen lekker voor eigen parochie preekt. Als men zich gewoon aan de natuur houdt en niet allerlei kunstgrepen gaat uithalen en non-argumenten gebruikt als "ik ben een avondmens dus altijd zomertijd is beter" zou de wereld een stukje beter af zijn. Dus niet de tijdzone permanent 2 uur verschuiven ten opzichte van de natuur.
Goed... Ik kan je heel hard uitlachen om deze uitspraak, maar ik hou me in.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 09:40 schreef fathank het volgende:
[..]
Gedurende het draaien van de aarde misschien?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 09:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Goed... Ik kan je heel hard uitlachen om deze uitspraak, maar ik hou me in.
Geef me één voorbeeld waarbij de natuur een klok gebruikt.
Spreken alle dieren af dat de zon om x uur op komt dan?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 09:56 schreef john2406 het volgende:
[..]
Gedurende het draaien van de aarde misschien?
De natuur is de klok zelf. De mensheid denkt slim te zijn door het referentiekader kunstmatig met 2 uur te verplaatsen ten opzichte van de natuurlijke situatie.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 09:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Goed... Ik kan je heel hard uitlachen om deze uitspraak, maar ik hou me in.
Geef me één voorbeeld waarbij de natuur een klok gebruikt.
Als het ze niet aanstaat trekken die naar het zuiden, en als het weer goed is komen ze terug.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 09:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Spreken alle dieren af dat de zon om x uur op komt dan?
Dat is het referentiekader wat wij als mensheid gebruiken ja. Doordat de Aarde in grofweg 24 uur om zijn as draait en dat onze dag/nacht cylcus is. Net zoals een jaar 365 dagen heeft omdat we in 365 dagen om de zon draaien.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 09:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De natuur heeft de dag opgedeeld in 24 delen?
Wederom: delen de dieren de dag ook in 24 gelijke delen? Is hun uur hetzelfde als ons uur?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:01 schreef fathank het volgende:
[..]
Dat is het referentiekader wat wij als mensheid gebruiken ja. Doordat de Aarde in grofweg 24 uur om zijn as draait en dat onze dag/nacht cylcus is. Net zoals een jaar 365 dagen heeft omdat we in 365 dagen om de zon draaien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |