abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188803017
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 17:02 schreef Stefanovich het volgende:

[..]

Valt mij ook op dat veel organisaties laks zijn in hun communicatie. Erg slecht! Ik had eind juli een eerste gesprek, daarvoor moest ik naar het midden van het land(centraal kantoor, ik woon ergens anders, werklocatie zou in de buurt zijn). Gesprek was positief. Ze gaven aan half augustus meer te laten weten (kwam me wel goed uit, toen kwam ik net terug van vakantie). 22 augustus nog niks gehoord. Mailtje gestuurd, waarna ik direct teruggebeld werd dat ze graag een tweede gesprek met mij willen (goed nieuws), maar ze hadden ook slecht nieuws, ze willen de vacature pas aan het einde van het jaar opvullen. Mooi kut dus, maar ik gaf aan wel graag een 2e kennismaking te willen, dat was OK en ik zou binnen 3 werkdagen gebeld worden. Inmiddels niks meer vernomen. Zo ga je toch niet met sollicitanten om....en dan publiceerde Indeed laatst een artikel dat werkgevers steeds vaker met ''ghosting'' te maken hebben en niks meer horen van sollicitanten. Pot --> ketel. Ze maken er zelf vaak nog een potje van!

Ik had vandaag die meeloopdag! Net terug, uitgebreid met m'n potentiële directe collega's gesproken en 1 vergadering bijgewoond. Volgende week hoor ik meer. Ben zelf niet heel enthousiast helaas... er is al een paar jaar een structuur en cultuurverandering gaande en dat botst intern nog behoorlijk, veel politiek en gepraat. En dan ook nog veel vrouwen....maar dit heb ik nog niet zo benoemd. Laat het nog even bezinken. Heb verder niet heel veel concreet op het moment, dus ben helaas niet in de positie iets zo af te wijzen.
Ik vind dat zulke dingen ook veel zegt over de organisatie zelf. En ik zou dan wel 3x achter mijn oren krabben of ik er nog wel zou willen werken. Want idd zo ga je niet met sollicitanten om. Maar ook niet met je eigen personeel en mensen in zn algemeenheid.

Je hebt mijn inziens als recruiter een zorgplicht dat je tijdig potentiële werknemers informeert en communiceert. 1 keertje kan gebeuren, maar vaker zou ik persoonlijk niets meer mee kunnen.
Recruiters zijn oa de verkopers van de organisatie. En die moeten laten zien waarom je daar wilt werken.

Tenzij je voor een functie mbt proces optimalisatie gaat, dan kun je hier nog wel het een en ander betekenen natuurlijk! :P
pi_188803030
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 17:12 schreef Lingue het volgende:

[..]

Ik vind dat zulke dingen ook veel zegt over de organisatie zelf. En ik zou dan wel 3x achter mijn oren krabben of ik er nog wel zou willen werken. Want idd zo ga je niet met sollicitanten om. Maar ook niet met je eigen personeel en mensen in zn algemeenheid.

Je hebt mijn inziens als recruiter een zorgplicht dat je tijdig potentiële werknemers informeert en communiceert. 1 keertje kan gebeuren, maar vaker zou ik persoonlijk niets meer mee kunnen.
Recruiters zijn oa de verkopers van de organisatie. En die moeten laten zien waarom je daar wilt werken.

Tenzij je voor een functie mbt proces optimalisatie gaat, dan kun je hier nog wel het een en ander betekenen natuurlijk! :P
Haha ik solliciteerde daar als Corporate Recruiter, dus inderdaad, dan kan ik wel wat verbeteren :')
pi_188803051
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 17:13 schreef Stefanovich het volgende:

[..]

Haha ik solliciteerde daar als Corporate Recruiter, dus inderdaad, dan kan ik wel wat verbeteren :')
Dan zou ik dat zeker gebruiken als je jezelf daar tenminste nog ziet werken ;-)
pi_188803107
Ik had paar weken geleden een sollicitatiegesprek ergens.

Ik heb een aardige reistijd voor de functie (maar dat vind ik normaliter niet zo erg) Ben gewend aan flexibel werken.

Werd er tijdens het gesprek gezegd. 'Ja wij doen ook aan flexibel werken. Minimaal 4 dagen in de week. Je mag zelf je uren indelen. Maar vergaderingen zijn er eigenlijk altijd wel tussen 9-17u.

Weinig flexibel aan vond ik. Maar dat heb ik maar niet gezegd.
Vond het sowieso beetje raar gesprek. Er was vooral een vraag-antwoord gebeuren. En niet een bepaalde interesse die getoond werd.
Het voelde niet alsof we met elkaar in gesprek waren, maar dat je er alleen maar gewoon vragen mocht beantwoorden. Of mocht stellen.
Maar echt doorvragen en interesse tonen in wat er verteld werd was er niet echt.
Niet mijn ding dus. Heb dat inmiddels ook al teruggegeven bij de recruiter die mij belde na een dag dat ze enthousiast over mij waren.

Ik zit verder niet op de schopstoel gelukkig. En intern ben ik ook aan het solliciteren.
pi_188813495
Ik heb vanochtend echt hét ergste sollicitatiegesprek ooit gehad _O-

Na ontvangst bij de balie werd ik opgehaald, even naar een rustig plekje gegaan en aan tafel gaan zitten.
Deze gast legt een printscreen van Indeed (zijn vacaturetekst waarschijnlijk) op tafel, ellebogen op tafel, kijkt me aan vraagt meteen; 'Wat sprak jou aan in deze functie?'

Niks smalltalk, gewoon gelijk BAM. Ik zit hier, jij zit daar, bewijs jezelf maar. Verkoop jezelf. NU! GO!

Daarna werd het gesprek niet beter, hij wilde eigenlijk alleen maar weten hoe ik straks in mijn werk ga verantwoorden dat ik de juiste resultaten voor hem ga halen.
Heb hem geprobeerd uit te leggen dat sommige resultaten niet altijd direct zichtbaar zijn, maar bij het woordje 'ongeveer' dat ik in een zin gebruikte kreeg ik terug; 'Ja, maar zo werken wij natuurlijk niet hé. ONGEVEER, HA! Dan kan ik aan het eind van de maand ONGEVEER jouw salaris betalen'. _O-

Nougoed. Topverhaal, lekker kort. Hij heeft het gesprek zelf beëindigd, we hebben elkaar de hand geschud en beneden zat het volgende slachtoffer alweer te wachten. :')

Moeilijk om aan personeel te komen? Nou, merk er geen reet van. -O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Morodeepdelver op 06-09-2019 12:43:24 (typo) ]
pi_188826273
Heb nu toch een rare sollicitatie gehad :?

De man ging me allerlei vragen stellen over zaken waar ik helemaal niet op voorbereid was. Over dat hij op mijn CV zag dat ik na de havo, vwo was gaan doen. En waarom ik die keuze had gemaakt.

Ik had op mijn cv ook alleen de relevante werkervaring opgenomen, dus niet mijn bijbaantjes bij de supermarkt, horeca, etc. Dat vond hij maar raar, en daar trok hij de conclusie uit dat ik mijzelf niet goed wist te verkopen, dat ik te bescheiden was .. En vanaf daar ging het alleen maar down the drain met allerlei vreemde conclusies en beweringen, allemaal op basis van keuzes die ik jaren geleden gemaakt heb ( ben nu 30 voor de goede orde).

Maar aan de andere kant vond hij mij ook wel een prima kerel, dus hij belde me op, dat hij nog eens informeel wilde praten. Ik dacht tsja, kan nooit kwaad. Dus twee weken na het sollicitatiegesprek weer daarheen gegaan, krijg ik wéér een hele bak kritiek over me heen. Dat hij een ferrari zoekt en dat ik een volvo ben en weet ik het wat allemaal nog meer, dat ik volgens hem een te lichte gesprekspartner ben. Nou bedankt, ben ik daar helemaal om 07:30 op mijn vrije dag in de trein gestapt, en dan moet ik zogenaamd nog dankbaar zijn ook voor die feedback. Uiteindelijk ging ik weg van dit gesprek en ik vroeg ''wat is nu de status''. Nou meneer ging een maand op vakantie en daarna moesten we nog maar eens contact hebben... Heel vreemd.
  zaterdag 7 september 2019 @ 00:21:23 #157
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_188826895
Rare kerel daar niet van.

Maar als je dertig bent en gaten in je cv hebt omdat je bepaald ebijbaantjes niet noemt, dat is bv wel raar (geen idee of je dat gedaan hebt) en warom je bapaalde keuzes maakt qua studie of werk, zijn kijkt mij standaard vragen die je in ieder geval voorbereid miet hebben
pi_188828087
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 23:47 schreef Scrapyard het volgende:
Maar aan de andere kant vond hij mij ook wel een prima kerel, dus hij belde me op, dat hij nog eens informeel wilde praten. Ik dacht tsja, kan nooit kwaad. Dus twee weken na het sollicitatiegesprek weer daarheen gegaan, krijg ik wéér een hele bak kritiek over me heen. Dat hij een ferrari zoekt en dat ik een volvo ben en weet ik het wat allemaal nog meer, dat ik volgens hem een te lichte gesprekspartner ben. Nou bedankt, ben ik daar helemaal om 07:30 op mijn vrije dag in de trein gestapt, en dan moet ik zogenaamd nog dankbaar zijn ook voor die feedback. Uiteindelijk ging ik weg van dit gesprek en ik vroeg ''wat is nu de status''. Nou meneer ging een maand op vakantie en daarna moesten we nog maar eens contact hebben... Heel vreemd.
Als jij na zo'n gesprek nog vraagt wat de status is, dan denk ik dat hij ergens een goed punt had. Op zo'n plek wil je toch helemaal niet werken.
pi_188828575
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 03:16 schreef Myraela het volgende:

[..]

Als jij na zo'n gesprek nog vraagt wat de status is, dan denk ik dat hij ergens een goed punt had. Op zo'n plek wil je toch helemaal niet werken.
Ach tja, sommige mensen zijn gewoon vanaf het begin van zo'n sollicitatiegesprek op oorlogspad. Heb zelf ook zo'n senior collega die sollicitatiegesprekken voert, en als die zijn dag niet heeft is elk antwoord dat de sollicitant geeft belachelijk. Je kunt alles wel een bepaalde kant op draaien of er een bepaalde lading aan geven waardoor het in beginsel positief is maar in een negatieve context gedraaid wordt. En ik vroeg wat de status is, omdat hij er zelf ook heel dubbel over was. Aan het begin zei hij dat het gewoon een ''feedback'' gesprek was na een sollicitatiegesprek, maar daarna zei hij weer dat ze nog helemaal niet definitief een beslissing hadden genomen of ik nou wel / niet was aangenomen. Maar ik ging inderdaad wel iets over mijn eigen grenzen door dat nog te gaan vragen :')
pi_188828590
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 00:21 schreef Cue_ het volgende:
Rare kerel daar niet van.

Maar als je dertig bent en gaten in je cv hebt omdat je bepaald ebijbaantjes niet noemt, dat is bv wel raar (geen idee of je dat gedaan hebt) en warom je bapaalde keuzes maakt qua studie of werk, zijn kijkt mij standaard vragen die je in ieder geval voorbereid miet hebben
Zeker, maar je kunt ook té ver gaan met doorzagen over waarom je vwo bent gaan doen naar de havo. Komop ik was een tiener, wist nog totaal niet wat ik wilde in het leven. Ik bedoel : je kunt iemand daar heel hard op gaan aanpakken en ondervragen, maar je kunt het ook skippen. Ik heb verder geen gaten in mijn cv gelaten, maar bijbaantjes van 10+ jaar geleden heb ik er wel afgelaten ja, volgens mij niet eens zo raar.
pi_188881758
Nou vandaag gebeld door een werkgever, gaven aan met mij in zee te willen. Heb het afgewezen. Wel een dubbel gevoel, zit ook al 2 maand in de ww....maar heb echt twijfels over de organisatiecultuur en -structuur waarin ik terecht zou komen. Denk dat ik daarin niet gelukkig ga worden. Heb dat ook aangegeven en zei direct graag nog een keer om tafel te willen om het een en ander duidelijker te krijgen om eventueel mijn twijfels weg te nemen, maar dat kon niet want ze wilden een andere kandidaat niet aan het lijntje houden (waar ze dus voor gaan als ik af zou zeggen). Vond ik wel een beetje apart. Dus toen maar aan de telefoon besproken. Twijfels zijn niet weggenomen en toen maar aangegeven dat we het niet moeten doen. Voorwaarden (op aantal vakantie dagen na, slechts het wettelijke minimum) waren verder goed, zou er best veel kunnen leren etc. Zoek een (corporate) recruiter functie en dit ging om een ziekenhuis.... heb de indruk gekregen dat er heel veel politiek speelt en het een nogal ''trage'' omgeving is. Ik zoek echt een rol waarin ik vrijheid, eigenaarschap en verantwoordelijkheid kan nemen, zonder dat tientallen mensen zich ermee bemoeien. A.s. donderdag een gesprek aan de bureaukant...wat me daar wel aan aanspreekt is de snelheid van de omgeving. Echt commercieel ben ik dan weer niet.... Had ook 1 sollicitatie lopen waar ik vrij enthousiast over ben en wat veel vakjes aankruist mbt mijn wensen, maar die functie blijkt pas begin 2020 opgevuld te moeten worden.

[ Bericht 7% gewijzigd door Stefanovich op 10-09-2019 17:21:27 ]
pi_188882714
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:05 schreef Stefanovich het volgende:
Nou vandaag gebeld door een werkgever, gaven aan met mij in zee te willen. Heb het afgewezen. Wel een dubbel gevoel, zit ook al 2 maand in de ww....maar heb echt twijfels over de organisatiecultuur en -structuur waarin ik terecht zou komen. Denk dat ik daarin niet gelukkig ga worden. Heb dat ook aangegeven en zei direct graag nog een keer om tafel te willen om het een en ander duidelijker te krijgen om eventueel mijn twijfels weg te nemen, maar dat kon niet want ze wilden een andere kandidaat niet aan het lijntje houden (waar ze dus voor gaan als ik af zou zeggen). Vond ik wel een beetje apart. Dus toen maar aan de telefoon besproken. Twijfels zijn niet weggenomen en toen maar aangegeven dat we het niet moeten doen. Voorwaarden (op aantal vakantie dagen na, slechts het wettelijke minimum) waren verder goed, zou er best veel kunnen leren etc. Zoek een (corporate) recruiter functie en dit ging om een ziekenhuis.... heb de indruk gekregen dat er heel veel politiek speelt en het een nogal ''trage'' omgeving is. Ik zoek echt een rol waarin ik vrijheid, eigenaarschap en verantwoordelijkheid kan nemen, zonder dat tientallen mensen zich ermee bemoeien. A.s. donderdag een gesprek aan de bureaukant...wat me daar wel aan aanspreekt is de snelheid van de omgeving. Echt commercieel ben ik dan weer niet.... Had ook 1 sollicitatie lopen waar ik vrij enthousiast over ben en wat veel vakjes aankruist mbt mijn wensen, maar die functie blijkt pas begin 2020 opgevuld te moeten worden.
Vanuit de WW mag je na een sollicitatie toch niet weigeren? Anders is die sollicitatieplicht nergens voor nodig, dan kan je overal op solliciteren en alles weigeren tot je WW dagen over zijn.

Ik heb morgen een gesprek bij het UWV, goed wel, want met al een parttime baan is het best lastig.
pi_188882901
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:13 schreef JDx het volgende:

[..]

Vanuit de WW mag je na een sollicitatie toch niet weigeren? Anders is die sollicitatieplicht nergens voor nodig, dan kan je overal op solliciteren en alles weigeren tot je WW dagen over zijn.

Ik heb morgen een gesprek bij het UWV, goed wel, want met al een parttime baan is het best lastig.
Ik heb de afspraak dat ik uiterlijk december een baan heb...zo niet, moet ik weer langskomen. Wat ik tussentijds doe is aan mij ;)
pi_188882975
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:25 schreef Stefanovich het volgende:

[..]

Ik heb de afspraak dat ik uiterlijk december een baan heb...zo niet, moet ik weer langskomen. Wat ik tussentijds doe is aan mij ;)
Ah ok, hoef je trouwens tegenwoordig geen gegevens meer in te leveren? Dat moest vroeger wel, nu was alles bij mij in een dag geregeld, zelf binnen een dag, aanmelding smorgens, savonds al toekenning WW.

Ging wel om een baan waar ik van 25 naar 15 uur ga en om aanvulling vraag. Maar kan ook 0 verdienen en dus volle WW.
pi_188883083
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:31 schreef JDx het volgende:

[..]

Ah ok, hoef je trouwens tegenwoordig geen gegevens meer in te leveren? Dat moest vroeger wel, nu was alles bij mij in een dag geregeld, zelf binnen een dag, aanmelding smorgens, savonds al toekenning WW.

Ging wel om een baan waar ik van 25 naar 15 uur ga en om aanvulling vraag. Maar kan ook 0 verdienen en dus volle WW.
Ik ging van 40 naar 0. Moest wel het een en ander aanleveren idd, kopie vorige contract en kopie beëindigingsovereenkomst. Daarna moest ik nog achter het een en ander aan omdat de lengte van mijn ww uitkering niet klopte. Nu moet ik elke periode (een maand) minimaal 4 sollicitatie activiteiten (kan een cv opsturen zijn, maar ook een gesprek etc) opgeven. Daarnaast kunnen ze aanvullende opdrachten geven.
pi_188884379
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:13 schreef JDx het volgende:

[..]

Was het niet dat je de eerste 6 maanden ook naar passend werk mag zoeken? Passend is dan natuurlijk weer een heel rekbaar begrip.

Overigens zou hij in het vervolg natuurlijk eerst contact kunnen opnemen met de adviseur werk voordat hij een baan weigert.

[ Bericht 4% gewijzigd door Daboman op 10-09-2019 20:09:17 ]
pi_188885067
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 20:01 schreef Daboman het volgende:

[..]

Was het niet dat je de eerste 6 maanden ook naar passend werk mag zoeken? Passend is dan natuurlijk weer een heel rekbaar begrip.

Overigens zou hij in het vervolg natuurlijk eerst contact kunnen opnemen met de adviseur werk voordat hij een baan weigert.
Ohja zoiets is ook zo. En daarna moet je echt zogenaamd alle shit aannemen wat je tegenkomt.
pi_188886197
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 20:01 schreef Daboman het volgende:

[..]

Of niet en ik doe gewoon mijn eigen ding?

Dat over de eerste 6 maand klopt inderdaad. Daarna zou alles passend zijn.
pi_188887964
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 21:32 schreef Stefanovich het volgende:

[..]

Of niet en ik doe gewoon mijn eigen ding?

Dat over de eerste 6 maand klopt inderdaad. Daarna zou alles passend zijn.
Het is jouw keuze. Ik weet uit ervaring dat zaken niet zo zwartwit liggen als beschreven op de website van het UWV, oftewel, je wordt niet zomaar op de bon geslingerd om het zo maar te zeggen. Daar is echter geen garantie voor, niet iedere adviseur werk is hetzelfde en daarom adviseert het UWV om bij grijs gebied te overleggen met je adviseur werk. Of je het risico wil lopen is aan jou.
pi_188897072
Ik ga morgen meelopen bij een IT-bedrijf, kijken of het klikt.

Had meteen duidelijk gezegd dat ik niet voldoe aan de functie-eisen en niet de programmeertalen ken die zij gebruiken, maar hij vond m'n hele overkomen wel positief.

Volgens mij hebben IT-bedrijven sowieso zoiets van, nou als je het maar een beetje snapt, dan komt het wel goed, want ze hebben echt een zwaar werknemers tekort.

Hoop als ik niet aan alle vereisten voldoe dat ik dan daar kan leren.
pi_188907571
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 16:11 schreef JDx het volgende:
Ik ga morgen meelopen bij een IT-bedrijf, kijken of het klikt.

Had meteen duidelijk gezegd dat ik niet voldoe aan de functie-eisen en niet de programmeertalen ken die zij gebruiken, maar hij vond m'n hele overkomen wel positief.

Volgens mij hebben IT-bedrijven sowieso zoiets van, nou als je het maar een beetje snapt, dan komt het wel goed, want ze hebben echt een zwaar werknemers tekort.

Hoop als ik niet aan alle vereisten voldoe dat ik dan daar kan leren.
Wanneer heb jij, buiten je CV om, duidelijk laten weten dat je niet aan de functie eisen voldoet?

Ik laat me nogal eens afschrikken door de functie eisen, terwijl ik het vertrouwen heb dat ik
wel degelijk die functie goed kan uitvoeren.
pi_188989855
Op 20 november is er weer een Nationale Werkbezoekdag, waarbij je langs kan gaan bij diverse organisaties en werkgevers die hun deuren open zetten voor werkzoekenden. Op het kaartje op https://werkbezoekdag.nl/vind-jouw-werkbezoek kan je zien welke bedrijven en instanties meedoen.
Op vrijdag 19 december 2014 13:42 schreef SilentChaos het volgende:
CG O+ Louter kwaliteitsposts _O_
Op dinsdag 8 september 2015 14:08 schreef ieniminimuis het volgende:
Jij bent de allerleukste van dit topic, hiep hé hoera hoezee *O*
pi_188990245
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 11:11 schreef Irrem het volgende:

[..]

Wanneer heb jij, buiten je CV om, duidelijk laten weten dat je niet aan de functie eisen voldoet?

Ik laat me nogal eens afschrikken door de functie eisen, terwijl ik het vertrouwen heb dat ik
wel degelijk die functie goed kan uitvoeren.
Nou als er staat dat je spaans moet kunnen en je kent alleen Nederlands, dan werkt 't niet.

Maar goed, voorlopig niks geworden, we houden wel contact. Hij heeft dringend personeel nodig (teveel werk aangenomen), maar ik ben totaal niet bekend met de programmeertalen die nodig zijn.
  woensdag 18 september 2019 @ 09:37:52 #174
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_189002887
Grumbl, bleek dat ik gister m'n tweede gesprek had. Ik had vandaag in de agenda staan :X :X

Dus nu verplaatst naar volgende week dinsdag.
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 11:03:45 #175
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_189004042
quote:
6s.gif Op woensdag 18 september 2019 09:37 schreef Cue_ het volgende:
Grumbl, bleek dat ik gister m'n tweede gesprek had. Ik had vandaag in de agenda staan :X :X

Dus nu verplaatst naar volgende week dinsdag.
Aaaaauwwww :o
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')