Haantjes?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 17:25 schreef Fer het volgende:
Maar ja, dat krijgt in Nederland als de haantjes het voor het zeggen hebben, ipv de techneuten.
Links sturen en een auto in de zijkant pakken of rechts sturen richting gras/struiken/hekwerk. 2 mogelijke opties. In de split second niet gedaan, het zij zo. Volgens de getuigen kwam ze uit een bocht en ging het ruim voor het spoor al mis. Maar ja, wederom split second.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 16:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hier is het al heel veel vaker over gegaan, maar in de snelheid waarmee het (waarschijnlijk) is gebeurd moet je in een split second beslissen. Als je met de stint kort op het spoor staat is uitwijken daar niet echt een reële optie meer en wordt je als het ware een fuik ingeduwd richting spoor:
https://www.google.nl/map(...)Q!2e0!7i13312!8i6656
Als je geen waarde zou hechten aan de woorden van het OM misschien. Er staan simpelweg 2 quotes in het bericht, wat jij wel of niet voor waarheid wil aannemen is aan jou.quote:
1. Er is daar in de buurt van het spoor geen bocht, slechts 200-300 meter terug in zuidelijke richting en dat lijkt me dus stellig dat het daar al mis is gegaan want dan heb je zeker 30 seconden om bij te sturen en 2. Ze kwamen uit zuidelijke richting met rechts de autobaan en links een heuvelachtige berm.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 17:54 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Links sturen en een auto in de zijkant pakken of rechts sturen richting gras/struiken/hekwerk. 2 mogelijke opties. In de split second niet gedaan, het zij zo. Volgens de getuigen kwam ze uit een bocht en ging het ruim voor het spoor al mis. Maar ja, wederom split second.
Niemand heeft schuld, niemand wordt vervolgd. Bestuurster en Stint treft geen blaam. In dit topic werd stellig iets anders beweerd maanden terug. Die stellige beweerder zie je niet meer, en AchJa heeft zich al klem gezet.
Ja de versie met noodstop was goedgekeurd. Daarna is dat wegbezuinigd door de uitvinders en een zwaardere motor eronder gemonteerd.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 17:38 schreef daNpy het volgende:
[..]
Haantjes?
De Stint is toch voor wegverkeer vrijgegeven door "Kijk wat een geinig dingetje! Soooooooooooooo cute!"-vrouw.
Dat is wel de plek waar het volgens de getuigen misging toen, na de bocht sloeg hij schijnbaar op hol. Of beter gezegd, had de bestuurster geen controle meer. Ze is dwars door een slagboom gereden, dan heb je een redelijke vaart nodig en om die vaart te bereiken afstand.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 18:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
1. Er is daar in de buurt van het spoor geen bocht, slechts 200-300 meter terug in zuidelijke richting en dat lijkt me dus stellig dat het daar al mis is gegaan want dan heb je zeker 30 seconden om bij te sturen en 2. Ze kwamen uit zuidelijke richting met rechts de autobaan en links een heuvelachtige berm.
De toezichthoudende instanties hebben ook keihard gefaald, maar die wordt de hand boven het hoofd gehoudenquote:Op vrijdag 10 juli 2020 18:33 schreef Fer het volgende:
[..]
Ja de versie met noodstop was goedgekeurd. Daarna is dat wegbezuinigd door de uitvinders en een zwaardere motor eronder gemonteerd.
Net als vroeger jongens een 2.0 in een Opel Corsa hingen en dan lekker scheuren met remtrommels er nog onder.
Omdat er geen controle op zit.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 18:33 schreef Fer het volgende:
[..]
Ja de versie met noodstop was goedgekeurd. Daarna is dat wegbezuinigd door de uitvinders en een zwaardere motor eronder gemonteerd.
Trommels remmen beter.....quote:Net als vroeger jongens een 2.0 in een Opel Corsa hingen en dan lekker scheuren met remtrommels er nog onder.
Ik heb dit verhaal nog nooit gehoord hier in Oss dus hoe je daar bij komt..? Acht het vrijwel onmogelijk ivm de afstand (twee voetbalvelden zo’n beetje) van het spoor.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 19:29 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat is wel de plek waar het volgens de getuigen misging toen, na de bocht sloeg hij schijnbaar op hol. Of beter gezegd, had de bestuurster geen controle meer. Ze is dwars door een slagboom gereden, dan heb je een redelijke vaart nodig en om die vaart te bereiken afstand.
Maar dan nog, ze had kunnen uitwijken. Ze koos ervoor om tegen de slagboom aan te rijden met de hoop dat die de Stint zou stoppen. Verkeerde keuze in een split second. Helaas.
Er is al een nieuwe stint met meer veiligheid. Betere remmen en een roll bar bijv.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 14:31 schreef ViviRAWRS het volgende:
Heel jammer dat ze de oorzaak niet meer kunnen achterhalen. Van mij hoefde er niet zo nodig iemand vervolgd te worden, maar nu kan er dus ook geen lering uit getrokken worden. Zoals vliegtuigongelukken vaak nieuwe kennis opleveren waardoor procedures worden aangepast, ontwerpfouten worden opgelost, etc.
(Afgezien van het feit dat nieuwe gemotoriseerde voertuigen voortaan veel minder makkelijk goedgekeurd zullen worden, en al helemaal als ze bedoeld zijn voor het vervoer van kinderen. )
dit vind ik nog best plausibel.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 23:38 schreef Mr.Ping het volgende:
Het zal een combinatie zijn geweest van een matig ontworpen voertuig en paniek van de bestuurster.
Goede post en allemaal dingen die de koe in de kont grijpt en ongetwijfeld wel weer daarna wat anders onvoorzien tot gevolg heeft.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 16:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik kan 10 dingen bedenken die op de Stint hadden moeten zitten om dit drama wellicht te voorkomen, maar ook 10 dingen die de bestuurster had kunnen doen om dit drama wellicht te voorkomen.
Het is zuur, maar het is een samenloop van omstandigheden die geleid heeft tot een drama. Dat gebeurd helaas bij tijd en wijlen in de wereld, soms is er simpelweg geen eenduidige oorzaak.
Ik hoop dat de Buszy (zoals de Stint nu heet) technisch beter wordt met meer mogelijkheden om te handelen in gevallen waarbij dingen mis gaan. Een noodknop / noodhendel is 1 van de mogelijke oplossingen. Maar je zou ook kunnen denken aan een treeplaat met detectie of de bestuurster erop staat of een dodemanskoord zoals we dat kennen in de water- en motorsport.
Dat denk ik ook jaquote:Op vrijdag 10 juli 2020 23:38 schreef Mr.Ping het volgende:
Het zal een combinatie zijn geweest van een matig ontworpen voertuig en paniek van de bestuurster.
Zeker in binnensteden is het praktisch ook gewoon niet meer haalbaar vanwege de dichte bebouwing.quote:Op zondag 12 juli 2020 00:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
In deze tijd vind ik dat treinen never-nooit "wegen" mag kruisen waar zich mogelijk anders kwetsbaar "verkeer" kan ophouden. Dus weg met spoorovergangen, ga er maar onderdoor of er overheen. Ja dat is duur en de tol van veiligheid.
Daar zou je nog kunnen kiezen voor een oplossing waar er behalve een slagboom ook nog een betonnen of stalen schuif uit de grond omhoog komt die de overweg echt grondig afsluit. Maar ja, als die dan eens een keer per ongeluk omhoog komt zit je weer met een ander soort ongeluk.quote:Op zondag 12 juli 2020 09:38 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zeker in binnensteden is het praktisch ook gewoon niet meer haalbaar vanwege de dichte bebouwing.
https://www.ad.nl/binnenl(...)eurgesteld~a3d165e5/quote:Nieuwe Stint mag voorlopig nog niet de weg op, kinderopvangcentra ‘zeer teleurgesteld’
De nieuwe Stint mag voorlopig de weg nog niet op. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft meer tijd nodig om te beoordelen of het voertuig veilig is. Kinderopvangcentra zijn ‘zeer teleurgesteld en boos’.
Lex van Kooten 16-07-20, 14:23 Laatste update: 14:38
Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vandaag in een brief aan de Kamer.
Lees ook
Oorzaak spoordrama Oss blijft raadsel, OM gaat bestuurster en kinderdagverblijf niet vervolgen
Oorzaak spoordrama Oss blijft raadsel, OM gaat bestuurster en kinderdagverblijf niet vervolgen
Lees meer
De beslissing van de minister tot uitstel komt als een verrassing. Eerder deze maand klonk de Brancheorganisatie Kinderopvang nog optimistisch dat Van Nieuwenhuizen het licht snel op groen zou zetten. Alle signalen wezen daarop. Kinderopvangcentra keken er reikhalzend uit. Dat pakt nu anders uit. ,,Wij zijn zeer teleurgesteld en boos”, reageert Emmeline Bijlsma van de brancheorganisatie. Wanneer de nieuwe Stint wel de weg op kan is nog onduidelijk, maar een beslissing laat nog minstens tot eind augustus op zich wachten.
Ongeluk
De oude Stint, ooit bedacht in Zeewolde en gefabriceerd in Putten, mag sinds eind 2018 niet meer de weg op. Dat besluit van de minister volgde op het dramatische ongeval in Oss in datzelfde jaar. Een Stint werd toen gegrepen door een trein. Vier kinderen kwamen om.
Na het ongeluk heeft de bedenker van de Stint, Edwin Renzen, een nieuw voertuig gecreëerd, dat heel erg lijkt op de oude versie. Hij monteerde er een rolbeugel op - een stalen constructie die je beschermt als een voertuig op de kop belandt -, bracht gordels aan en zette er extra remmen op.
Onderzoeksinstituut TNO concludeerde al eerder dat het nieuwe voertuig voldoet aan de rem- en besturingseisen. Alleen de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de SWOV zouden nog groen licht moeten geven.
Dat komt er voorlopig niet. Minister Van Nieuwenhuizen laat in een brief aan de Tweede Kamer weten dat er eerst een nieuwe methode moet komen aan de hand waarvan voertuigen zoals de Stint kunnen worden getoetst op veiligheid in het wegverkeer. De SWOV moet die methode ontwikkelen en heeft daarvoor tot eind augustus nodig.
,,Tot die tijd neemt de minister in ieder geval geen beslissing. Wat de vervolgstappen daarna zijn, weet ik nog niet. Dit is de tussenstand nu", zegt woordvoerder Marianne Wuite van het ministerie.
De nieuwe Stint kent allerlei extra beveiligingen. De nieuwe naam heeft Stint-bouwer Edwin Renzen al bedacht: de Bso Bus. Voorlopig mag die de weg toch nog niet op.
De nieuwe Stint kent allerlei extra beveiligingen. De nieuwe naam heeft Stint-bouwer Edwin Renzen al bedacht: de Bso Bus. Voorlopig mag die de weg toch nog niet op. © Edwin Renzen
Emmeline Bijlsma van Brancheorganisatie Kinderopvang snapt de ministeriële beslissing niet. ,,De minister verandert de spelregels in de laatste seconde van de wedstrijd. Zo zie ik dat.” De opvattingen van de minister voelen aan als onbehoorlijk bestuur, vindt zij.
Van Nieuwenhuizen had volgens haar toch wel eerder kunnen bedenken dat zij de methode om de veiligheid van dit soort toestellen te toetsen wilde aanpassen? Bovendien werd er na het fatale ongeluk met de oude Stint in mei 2019 al een nieuwe beleidsregel uitgevaardigd, een checklist waaraan elektrische voertuigen zoals de Stint moeten voldoen.
De minister verandert de spelregels in de laatste seconde van de wedstrijd. We beraden ons op vervolgstappen
Emmeline Bijlsma van Brancheorganisatie Kinderopvang is zeer teleurgesteld over de beslissing van de minister
,,Dat gebeurde nota bene in overleg met RDW, SWOV en TNO. Aan de hand daarvan is die nieuwe Stint gebouwd. De checklist is afgevinkt. En nu, anderhalf jaar later, moet er weer een nieuwe komen.” Opmerkelijk ook, vindt Bijlsma, dat de SWOV daar zoveel tijd voor nodig heeft. De brancheorganisatie beraadt zich op vervolgstappen. Wat die kunnen zijn, daar wil Bijlsma niet op vooruitlopen.
Ja ze zoeken nu iemand die een handtekening wil zetten onder de goedkeuring,quote:Op donderdag 16 juli 2020 14:59 schreef GereDathan het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)eurgesteld~a3d165e5/
Wederom een sterk staaltje ambtenarij. Eerst voorwaarden scheppen en als iemand er aan voldoet ineens de voorwaarden weer veranderen.
Ook mijn idee om zoveel mogelijk overwegen te saneren daar waar het kan. Het blijven gevaarpunten en zorgen ook vaak voor storingen. Een aanwijzing(opdracht) overweg in de storing en voorzichtig rijden zijn zo de meest voorkomende opdrachten die er voor een machinist bestaan. Alle andere opdrachten komen maar sporadisch voor. En dat zegt genoeg.quote:Op zondag 12 juli 2020 00:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Goede post en allemaal dingen die de koe in de kont grijpt en ongetwijfeld wel weer daarna wat anders onvoorzien tot gevolg heeft.
Kern is dat dingen misgaan, dit geen vrijbrief is om het te daar bij te laten maar ook niet om het te coûte-que-coute te vervolgen.
Waar we meer naartoe moeten gaan en dat accepteren (shit happens); is leren van situaties wat hier dan ook gebeurd. Waar ik "geïrriteerd" over kan worden is dat men "strategisch" geen stelling wenst te nemen jegens betrokken individuen (en vooral semi/overheidsorganisaties) maar wel de mogelijkheid open houdt om de fabrikant onverhoopt (als)nog tot bokje te maken.
In deze tijd vind ik dat treinen never-nooit "wegen" mag kruisen waar zich mogelijk anders kwetsbaar "verkeer" kan ophouden. Dus weg met spoorovergangen, ga er maar onderdoor of er overheen. Ja dat is duur en de tol van veiligheid.
PZCquote:Vervanger beruchte Stint vliegt voor eerste gebruik al in brand
Een ‘veilige’ vervanger voor de verbannen Stint-bolderkar is voor het eerste gebruik al in brand gevlogen. De gloednieuwe BSO-bus stond nog in de stalling bij een kinderdagverblijf in Wierden toen hij woensdagmorgen door nog onbekende oorzaak oververhit raakte en begon te smeulen.
De BSO-bus is de opvolger van de omstreden Stint. Die elektrische bolderkar kwam in september 2018 in opspraak door een afschuwelijk ongeval in Oss. De Stint schoot een bewaakte spoorweg op, waar net een trein aankwam. Vier jonge kinderen kwamen daarbij om het leven.
Vanwege het ongeval deden kinderopvangorganisaties de Stint massaal in de ban. Alleen de Twentse kinderopvangorganisatie Columbus bleef de Stint nog enige tijd gebruiken: de leiding wilde eerst het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval afwachten. Toen de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW de Stint verbood stopte ook Columbus het gebruik en ging op zoek naar een veilige vervanger.
BSO-bus goedgekeurd
Dat werd de BSO-bus. Ontwikkeld en geproduceerd door hetzelfde bedrijf als de Stint, namelijk Stintum in Bilthoven. Het voertuig onderging vele keuringen, onder meer van TNO en van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), voordat het begin oktober het groene licht kreeg van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Columbus schafte er 24 aan voor het vervoer van kinderen van school naar de opvang, en voor uitjes. De kar werd ‘Co-bus’ gedoopt en zou woensdag feestelijk in gebruik worden genomen.
Oververhit
Maar het ging woensdagmorgen voor het eerste gebruik al mis. De bus stond gestald in een bijgebouw van kinderdagverblijf Het Compas aan de Grote Maatweg in Wierden. Door nog onbekende oorzaak raakte het voertuig oververhit en begon te smeulen, met rookontwikkeling tot gevolg. De brandweer rukte met meerdere wagens uit, maar al snel beek dat het gebouw zelf niet in brand stond.
Directeur Edwin Renzen van Stintum, het bedrijf dat de BSO-bus ontwikkelde, was woensdagmorgen al snel in Wierden om persoonlijk te kijken wat er aan de hand was. Hij is zeer verbaasd over het het incident. „Dit voertuig is onder iedere denkbare loep gelegd, het is door allerlei experts gecontroleerd. Het is uitgerust met een gecertificeerd Nederlands batterijpakket, geen Chinese rommel ofzo. Dus ik ben echt heel benieuwd wat hier is gebeurd. Gelukkig is het geen echte brand geweest, er is alleen iets gesmolten in de buurt van de accu. We gaan alles controleren, samen met de brandweer, de Veiligheidsregio en de leverancier van de batterijen.”
‘Voorlopig niet nodig’
Ook directeur Sebastiaan Dekkers van Columbus wacht dat onderzoek met spanning af: „We hebben de bus voorlopig niet nodig, want de scholen zijn dicht en uitjes mogen we ook niet maken. Bovendien zijn de rijtrainingen vanwege de coronamaatregelen opgeschort. De hele feestelijke ingebruikneming ging dus toch al niet door. En nu komt die brand erbij. We balen hier ontzettend van, want veiligheid gaat uiteraard voor alles. Maar het kan nog best even duren voor we weten waar we aan toen zijn.”
Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, die de nieuwe BSO-bus goedkeurde voor gebruik, was de brand vanmorgen nog niet bekend. De dienst kon dan ook nog geen commentaar geven.
Kamervragen
De PVV eist helderheid van de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
Sja, dit staat natuurlijk wel lulligquote:Het voertuig onderging vele keuringen, onder meer van TNO en van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), voordat het begin oktober het groene licht kreeg van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Damn, dit kan weleens de nekslag voor dit bedrijf zijn. Er mag gewoon geen enkele twijfel bestaan of deze nieuwe versie veilig is. Niet na zo'n ingrijpend ongeluk met de vorige versie.quote:Op woensdag 16 december 2020 19:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
PZC
Wat een fucking wanprodukt is het ook...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |