abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 februari 2020 @ 23:59:50 #102
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_191546898
Een nieuwe docu in aantocht over Paul. Geregisseerd door Charlie Lightening die ook de documentaire over Liam Gallagher maakte. Glastonbury moet de finale van het project worden.

https://www.mirror.co.uk/(...)documentary-21505398
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_191631939
Toch ook maar tickets voor TW Classic gehaald, dus 2x Paul dit jaar. Erg veel zin in!
pi_191945991
https://www.bnnvara.nl/dewerelddraaitdoor/videos/539432

We hadden afgesproken om niet meer te klagen over De Wereld Draait Door omwille onze bloeddruk, maar ik heb mezelf toch weer getergd en teruggekeken. "Dit is niet mijn Lennon, vriend" komt dan altijd in mij op. Ik walg sowieso van die "Lennon, the priest"-projectie, maar wat zijn we toch van hem aan het maken door de jaren heen?

Dus nee, we gaan het niet hebben over hun internetredactie die wat verzonnen Tumblr-quotes en loze one-liner clichés bij elkaar gesprokkeld heeft: https://www.bnnvara.nl/de(...)ohn-lennon-in-quotes Quote 1 is niet van Lennon, quote 2 zou Lennon al helemaal nooit uit z'n strot hebben gekregen (https://quoteinvestigator.com/2013/05/29/grow-up-happy/), quote 3 is ergens in de jaren '90 plots aan hem toeschreven en is de origine bijster troebel van en de een-na-laatste is ook niet van hem. Ik vrees met grote vreze over de vertroebeling en geschiedvervalsing in de komende decennia. Ik weet dat McCartney zich hier jarenlange zorgen om heeft gemaakt, en dat is een terechte zorg.

We gaan het ook niet hebben over de gebruikelijke amateuristische YouTube-ripjes die als video-compilatie werden gepresenteerd, waaronder een soundalike cover die onder 'All You Need Is Love' terecht was gekomen omdat er gewoon helemaal niet gecheckt wordt zolang het beeld maar beweegt en de audio geluid maakt, terwijl hij nota bene als 'The Beats' online staat.

Maar we hebben het wél over de Lennon van The Analogues die de origineel door McCartney gezongen tekstloze brug van 'A Day In The Life' zingt, want dat is creatieve vrijheid ;).
  woensdag 11 maart 2020 @ 15:48:32 #105
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_191960945
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 19:17 schreef Aisumasen het volgende:
waaronder een soundalike cover die onder 'All You Need Is Love' terecht was gekomen omdat er gewoon helemaal niet gecheckt wordt zolang het beeld maar beweegt en de audio geluid maakt, terwijl hij nota bene als 'The Beats' online staat.
Ik dacht al; 'Die versie klinkt anders'. Ach, ik was allang blij dat Robert Ten Brink niet weer kwam opdagen om weer te vertellen hoe hij als jochie op zijn kamertje op zijn kleine pick up zijn singeltjes draaide :D.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  woensdag 11 maart 2020 @ 15:51:28 #106
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_191961003
DisneyStudios twitterde op woensdag 11-03-2020 om 15:28:07 Just announced: Peter Jackson's "The Beatles: Get Back" documentary, featuring never-before-seen footage of the legendary band, comes to theaters September 4, 2020.
Photo Credit: ©1969 Paul McCartney / Photographer: Linda McCartney https://t.co/8BM11NH3Iz reageer retweet
Blijkbaar wordt de Peter Jackson documentaire een Disney productie.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_191962347
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 15:48 schreef Peter88Online het volgende:

[..]

Ik dacht al; 'Die versie klinkt anders'. Ach, ik was allang blij dat Robert Ten Brink niet weer kwam opdagen om weer te vertellen hoe hij als jochie op zijn kamertje op zijn kleine pick up zijn singeltjes draaide :D.
Haha, het beruchte PIJPORGELTJE!!!

quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 15:51 schreef Peter88Online het volgende:
DisneyStudios twitterde op woensdag 11-03-2020 om 15:28:07 Just announced: Peter Jackson's "The Beatles: Get Back" documentary, featuring never-before-seen footage of the legendary band, comes to theaters September 4, 2020.
Photo Credit: ©1969 Paul McCartney / Photographer: Linda McCartney https://t.co/8BM11NH3Iz reageer retweet
Blijkbaar wordt de Peter Jackson documentaire een Disney productie.
Zo gaat de uitvoering ook worden, alom vrolijkheid en goede stemming ;). Hopelijk loopt het anders af dan met het vorige Disney/Beatles-project (2011)... https://www.rollingstone.(...)arine-remake-237399/
pi_191982069
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 14:08 schreef MrBadGuy het volgende:
Helaas niet in Nederland dan, dus deze keer moet ik overslaan.
Staat nog steeds een congres gepland in die week waar ik heen moet, maar kans is groot dat die volgende week geannuleerd wordt... jammer voor het congres, maar dan bestel ik wel meteen kaartjes voor Arnhem :D

Daarnaast heb ik ook kaartjes voor het concert in Barcelona 8-)

Nu hopen dat dat Corona gedoe dan wel overgewaaid is natuurlijk...
pi_192102490
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 11:43 schreef Aisumasen het volgende:
Dit kan allemaal geen verrassing zijn. Hoeft geen Nostradamus te zijn om al vooraf te weten dat deze show voor geen meter zou gaan lopen. Ik snap die nieuwsberichtjes ook echt niet: https://www.gelderlander.(...)n-nijmegen~a3ce7584/ Dit is niet nieuws, zelfde met Zigg0 Dome '15 (2 voor de prijs van 1...) en Pinkpop 2016. En nu overspelen ze hun hand helemáál. Ik heb zelfs niet eens tickets gekocht... :X
[..]

Ook een hele belangrijke factor. Het meerendeel van het publiek wat 100-150 euro kan en wil uitgeven aan zo'n show heeft ouder wordende benen en wil niet minimaal 5 uur in de massa staan in de regen op een koud veld. Pinkpop was net zo'n mismatch, en ze herhalen het gewoon doodleuk met een nog hogere prijskaart.

Het is een combinatie van de hier genoemde dingen: overkill (6 grote shows in 10 jaar in een klein land), enkel staanplaatsen op wat als zeer slecht gefaciliteerde locatie te boek staat, de absurde ticketprijzen en inderdaad de reputatie bij het reguliere publiek wat niet zal gaan door dom Nederlands gelul in de pers.

En tel daar nog 3 hele belangrijke punten bij op: het gebrek aan variatie in de show wat een herhalingsbezoekje voor de casual fan onaantrekkelijk maakt, het ontbreken van buitenlands publiek door shows elders, plus de doelgroep-overbruggende concurrentie van Queen Zonder Snor op dezelfde dag in Amsterdam wat al 2 maanden geleden in de verkoop is gegaan en spoedig was uitverkocht.

Het publiek weet ook dat hij elke keer hetzelfde doet, en dat ze recent nog 100-150 euro hebben uitgegeven voor exact dezelfde show. Waar je vroeger als je zijn show 2/3 jaar oversloeg tussen de 10 en 15 nieuwe/andere liedjes hoorde, is de Freshen Up-tour een cynische naam, en de fans weten dat.

Want in vergelijking met de vorige tournee (dan 4 jaar geleden!) zal hij enkel de 3 liedjes van zijn nieuwe plaat voor het eerst in Nederland doen, en de enige andere toevoeging is 'From Me To You'. Wat rest zijn "veranderingen" 'Dance Tonight', 'Let 'Em In' en de 'Sgt. Pepper'-reprise die hij eindeloos in Nederland gedaan heeft, en waar niets exclusiefs aan is. Opener hetzelfde, tributes hetzelfde, toegiften identiek, 20 andere liedjes hetzelfde.

En dus dat ditmaal de broodnodige buitenlandse bezoekers wegblijven. Want normaal plannen ze zijn tours rondom exclusiviteit: aan het eind van een al 2-3 jaar lopende tournee staten in Amerika waar hij 20 jaar niet heeft gestaan bijvoorbeeld, zodat hij dezelfde set voor een nieuw publiek kan doen. Hij gaat in cirkels met zijn show, roteert tussen een nooit veranderende selectie liedjes en wisselt ze net genoeg af zodat hij bijvoorbeeld elke 3 jaar in Los Angeles kan staan zonder dat het al te veel opvalt, maar ook niets nieuws hoeft in te studeren. Dat neem ik hem overigens niet eens meer kwalijk, gezien zijn staat van dienst, zijn leeftijd en de energie die hij brengt.

In Europa werkten ze hier ook netjes omheen, vaak steden waar hij nog nooit of al 15 jaar niet heeft gestaan, of landen die hij eens in de 5-10 jaar doet, en dan met weinig shows in dezelfde regio. Toen hij bijvoorbeeld in 2012 in Ahoy' stond deed hij enkel Antwerpen en Zurich d'r bij. In 2013 enkel Polen, Italie en Oostenrijk. In 2015 Liverpool en Londen, 2 steden in Frankrijk en de 2 shows in Amsterdam, met een maand later Denemarken, Noorwegen en Zweden, waar hij heel onregelmatig komt. Dat zit elkaar allemaal niet in de weg.

Deze tour voldoen de Spaanse (eerste keer in Barcelona in 17 jaar, tweede Spaanse show in 15+ jaar), Duitse (na 17 jaar terug in Hannover, 4 jaar niet in Duitsland gestaan) en Italiaanse shows (eerste keer ooit in Lucca, 7 jaar niet in Italië gestaan) daar heel goed aan.

Maar de show in Nijmegen dus helemaal niet. De meeste Duitse fans die centraal in het land wonen zullen naar Hannover gaan, voetbalstadion met capaciteit van 50,000, te zien aan het zaalplan. De Belgen blijven helemaal weg, op 2 uur rijden van Nijmegen het veel meer aanlokkende Werchter, capaciteit ook zo'n 60,000 en op 2 uur rijden van Werchter de meest aantrekkelijke show van het hele rijtje, de arena in Lille met staanplaatsen. De Fransen hoef je niet over te beginnen, die krijgen 3 stadion-shows door het hele land én de arena-show in Lille, op 3 uur rijden van Parijs (waar hij óók al staat, na 2009, 2011, 2015, 2016 én 2018), terwijl de shows in 2015, 2016 en 2018 lang niet altijd uitverkocht waren, en de stadion-shows in 2015 zelfs halfgevuld. En dat heeft dan weer puur te maken met de prijs.

Wel benieuwd hoe ze het deze keer gaan oplossen. Het maakt er zijn shows in ieder geval niet minder op, maar je vraagt je wel af of je er niet meer aan hebt om met zekerheid 40,000 kaarten à 70 euro te verkopen dan 20,000 à 100-150 euro.
Of scenario C: er komt een epidemie en de shows gaan uiteindelijk helemáál niet door. Glastonbury zal natuurlijk vandaag of morgen wegvallen, en ik ben benieuwd wat McCartney's team dan met de rest van de data gaat doen. Deze zijn puur en alleen geboekt in de openlucht als opwarmer voor Glastonbury, en openlucht-shows verzet je niet even naar de herfst in Europa. Jammer, maar op het moment het beste.
pi_192103899
Er staan sinds deze week gigantisch veel posters van McCartney overal in Nijmegen - maar ik vrees inderdaad dat er gecancelled gaat worden.
Nee.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 21:55:00 #111
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_192106565
En een mogelijkheid dat ze alles naar volgend jaar verplaatsen? U2 haalde Glastonbury ook een jaar later in toen ze eigenlijk in 2010 er al zouden optreden.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  woensdag 18 maart 2020 @ 12:06:27 #112
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_192115947
Daar gaat Glastonbury

glastonbury twitterde op woensdag 18-03-2020 om 11:57:00 We are so sorry to announce this, but we are going to have to cancel Glastonbury 2020. Tickets for this year will roll over to next year. Full statement below and on our website. Michael & Emily https://t.co/ox8kcQ0HoB reageer retweet
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_192231583
En Nijmegen gaat dus op 29 mei sowieso niet door ;(
  dinsdag 24 maart 2020 @ 12:16:27 #114
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_192245039
Apart dat er nog niets officieels bekend is gemaakt vanuit Macca's eigen kamp. Nu er al 2 optredens zeker niet door kunnen gaan. Hopelijk wordt het verzet naar volgend jaar.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_192310441
De Duitse ticketverkoper Eventim heeft consumenten laten weten dat de show in het Goffertpark zal worden verplaatst en dat de huidige tickets geldig blijven. Ze zijn dus op zoek naar een vervangende datum. Ook Italiaanse krant Repubblica Napoli weet te melden dat het team de shows aldaar niet wilt annuleren, maar verplaatsen.

In combinatie met de radiostilte vanuit McCartney's kamp lijkt het er dus op dat ze in plaats van de hele tour afblazen ze in één keer nieuwe data willen aankondigen. Het is duidelijk dat we tot de herfst geen massale evenementen in Europa hoeven te verwachten. Dus dat zal gezien de openlucht-locaties dan om 2021 moeten gaan. Maar daar zullen ze ongetwijfeld dus nog naar aan het kijken zijn.

Zelf hoop ik op een verplaatsing naar het Gelredome. Kunnen ze nog een ticket of 10,000 verkopen voordat ze vol zitten. Maar laten we eerst maar eens het jaar doorkomen, de evenementen kunnen wachten.
pi_192545673

Wat lijkt ie op (en vooral klinkt ie als) zijn vader :D
pi_192554682
Al 50 jaar v.v.t.
  zondag 19 april 2020 @ 11:33:22 #118
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_192696755

Veel negatieve reacties op McCartney’s optreden vanuit huis voor het Together At Home benefiet. Maar persoonlijk vond ik het nog wel meevallen met zijn stem vergeleken bij andere optredens afgelopen jaren.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_192696775
Ben benieuwd wanneer er meer duidelijkheid komt over de Europese tour van McCartney. Geheel naar 2021?
pi_192725911
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:33 schreef Peter88Online het volgende:

Veel negatieve reacties op McCartney’s optreden vanuit huis voor het Together At Home benefiet. Maar persoonlijk vond ik het nog wel meevallen met zijn stem vergeleken bij andere optredens afgelopen jaren.
Denk dat we kritiek op zoiets als dit maar gewoon links moeten laten liggen. Zo'n moment gaat toch niet om de puur technische kwaliteiten van de stem van een bijna 80-jarige legende... Ik ben er al tijden achter dat ik vaak een totaal andere interpretatie heb van waar een bepaalde kracht en dan vooral emotie in uitvoerende kunst in kan zitten. En dat bleek weer na de reacties, die ik ook heb gelezen.

Het was een erg oprecht en treffend moment, denk zijn sterkste "high profile" media-optreden van de afgelopen 10 jaar. Die op het fenomenale 'Helter Skelter' tijdens het Sandy-benefiet in december 2012 na vrijwel allemaal dramatisch waren, vaak uit koppigheid. Dit was juist ontwapenend, het onderwerp, zijn persoonlijke verhaal, de focus op de helden van vandaag waar het aan gericht was en níét op de artiest zelf. De charme zat in de breekbaarheid. Een extra “thank you”. Nog zijn best gedaan om het ook muzikaal aan te laten sluiten, prachtig bluesy. En om het voor het evenement een unieke twist te geven ipv het af te werken zoals je doorgaans ook in concert kunt horen.

Hij heeft dit dit duidelijk in z'n eentje (of met hulp van dochter Mary) thuis in portrait mode gefilmd, dat geeft het een extra dimensie. Daar ging dit hele evenement toch ook om. Het is niet de tijd voor een gladde geperfectioneerde concert-versie. Iedere artiest deed dat op zijn of haar (of in Sam Smith's geval "hun") eigen manier. Het arrangement was daar ook helemaal niet naar, maar dat hij dit niet meer kan zingen als in 1968, 1976, 2002 of zelfs nog 2010, dat is niet iets wat we nog hoeven te benoemen, toch? Juist mooie falsetto aan het eind.

Bij iemand die al bijna dubbel zo oud heeft mogen worden als John Lennon is niet het eerste waar ik aan denk dat hij “helaas geen 40 meer is”. Maar aan hoe fijn en bijzonder het is dat dé Paul McCartney uit 1942 er in 2020 nog is om zoiets te doen. En dat wij erbij zijn. Wat kunnen we hem kwalijk nemen? Dat hij er nog is, ouder is geworden, en een creatief wezen blijft? Ben de eerste om hem te bekritiseren over iets wat hij niet meer zou moeten doen (Olympics, Glastonbury 2020) of wat hij beter anders zou kunnen aanpakken, maar dat zou bij deze uitvoering mijn inziens totaal niet gepast zijn.

Voor de liefhebber nu ook op Spotify:

Lady Madonna - One World: Together At Home, a song by Paul McCartney on Spotify
pi_192725956
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 00:10 schreef Aisumasen het volgende:

[..]

Denk dat we kritiek op zoiets als dit maar gewoon links moeten laten liggen. Zo'n moment gaat toch niet om de puur technische kwaliteiten van de stem van een bijna 80-jarige legende... Ik ben er al tijden achter dat ik vaak een totaal andere interpretatie heb van waar een bepaalde kracht en dan vooral emotie in uitvoerende kunst in kan zitten. En dat bleek weer na de reacties, die ik ook heb gelezen.

Het was een erg oprecht en treffend moment, denk zijn sterkste "high profile" media-optreden van de afgelopen 10 jaar. Die op het fenomenale 'Helter Skelter' tijdens het Sandy-benefiet in december 2012 na vrijwel allemaal dramatisch waren, vaak uit koppigheid. Dit was juist ontwapenend, het onderwerp, zijn persoonlijke verhaal, de focus op de helden van vandaag waar het aan gericht was en níét op de artiest zelf. De charme zat in de breekbaarheid. Een extra “thank you”. Nog zijn best gedaan om het ook muzikaal aan te laten sluiten, prachtig bluesy. En om het voor het evenement een unieke twist te geven ipv het af te werken zoals je doorgaans ook in concert kunt horen.

Hij heeft dit dit duidelijk in z'n eentje (of met hulp van dochter Mary) thuis in portrait mode gefilmd, dat geeft het een extra dimensie. Daar ging dit hele evenement toch ook om. Het is niet de tijd voor een gladde geperfectioneerde concert-versie. Iedere artiest deed dat op zijn of haar (of in Sam Smith's geval "hun") eigen manier. Het arrangement was daar ook helemaal niet naar, maar dat hij dit niet meer kan zingen als in 1968, 1976, 2002 of zelfs nog 2010, dat is niet iets wat we nog hoeven te benoemen, toch? Juist mooie falsetto aan het eind.

Bij iemand die al bijna dubbel zo oud heeft mogen worden als John Lennon is niet het eerste waar ik aan denk dat hij “helaas geen 40 meer is”. Maar aan hoe fijn en bijzonder het is dat dé Paul McCartney uit 1942 er in 2020 nog is om zoiets te doen. En dat wij erbij zijn. Wat kunnen we hem kwalijk nemen? Dat hij er nog is, ouder is geworden, en een creatief wezen blijft? Ben de eerste om hem te bekritiseren over iets wat hij niet meer zou moeten doen (Olympics, Glastonbury 2020) of wat hij beter anders zou kunnen aanpakken, maar dat zou bij deze uitvoering mijn inziens totaal niet gepast zijn.

Voor de liefhebber nu ook op Spotify:

https://open.spotify.com/(...)lSq04aTaSY9DkJJuE0Bw
Ik ben het zo met je eens _O_
pi_192727686
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 00:10 schreef Aisumasen het volgende:

[..]

Denk dat we kritiek op zoiets als dit maar gewoon links moeten laten liggen. Zo'n moment gaat toch niet om de puur technische kwaliteiten van de stem van een bijna 80-jarige legende... Ik ben er al tijden achter dat ik vaak een totaal andere interpretatie heb van waar een bepaalde kracht en dan vooral emotie in uitvoerende kunst in kan zitten. En dat bleek weer na de reacties, die ik ook heb gelezen.

Het was een erg oprecht en treffend moment, denk zijn sterkste "high profile" media-optreden van de afgelopen 10 jaar. Die op het fenomenale 'Helter Skelter' tijdens het Sandy-benefiet in december 2012 na vrijwel allemaal dramatisch waren, vaak uit koppigheid. Dit was juist ontwapenend, het onderwerp, zijn persoonlijke verhaal, de focus op de helden van vandaag waar het aan gericht was en níét op de artiest zelf. De charme zat in de breekbaarheid. Een extra “thank you”. Nog zijn best gedaan om het ook muzikaal aan te laten sluiten, prachtig bluesy. En om het voor het evenement een unieke twist te geven ipv het af te werken zoals je doorgaans ook in concert kunt horen.

Hij heeft dit dit duidelijk in z'n eentje (of met hulp van dochter Mary) thuis in portrait mode gefilmd, dat geeft het een extra dimensie. Daar ging dit hele evenement toch ook om. Het is niet de tijd voor een gladde geperfectioneerde concert-versie. Iedere artiest deed dat op zijn of haar (of in Sam Smith's geval "hun") eigen manier. Het arrangement was daar ook helemaal niet naar, maar dat hij dit niet meer kan zingen als in 1968, 1976, 2002 of zelfs nog 2010, dat is niet iets wat we nog hoeven te benoemen, toch? Juist mooie falsetto aan het eind.

Bij iemand die al bijna dubbel zo oud heeft mogen worden als John Lennon is niet het eerste waar ik aan denk dat hij “helaas geen 40 meer is”. Maar aan hoe fijn en bijzonder het is dat dé Paul McCartney uit 1942 er in 2020 nog is om zoiets te doen. En dat wij erbij zijn. Wat kunnen we hem kwalijk nemen? Dat hij er nog is, ouder is geworden, en een creatief wezen blijft? Ben de eerste om hem te bekritiseren over iets wat hij niet meer zou moeten doen (Olympics, Glastonbury 2020) of wat hij beter anders zou kunnen aanpakken, maar dat zou bij deze uitvoering mijn inziens totaal niet gepast zijn.

Voor de liefhebber nu ook op Spotify:

Lady Madonna - One World: Together At Home, a song by Paul McCartney on Spotify
Ik was net zo onder de indruk, maar jij verwoordt het hier zo uitstekend..
pi_192811324
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 00:10 schreef Aisumasen het volgende:

[..]

Denk dat we kritiek op zoiets als dit maar gewoon links moeten laten liggen. Zo'n moment gaat toch niet om de puur technische kwaliteiten van de stem van een bijna 80-jarige legende... Ik ben er al tijden achter dat ik vaak een totaal andere interpretatie heb van waar een bepaalde kracht en dan vooral emotie in uitvoerende kunst in kan zitten. En dat bleek weer na de reacties, die ik ook heb gelezen.

Het was een erg oprecht en treffend moment, denk zijn sterkste "high profile" media-optreden van de afgelopen 10 jaar. Die op het fenomenale 'Helter Skelter' tijdens het Sandy-benefiet in december 2012 na vrijwel allemaal dramatisch waren, vaak uit koppigheid. Dit was juist ontwapenend, het onderwerp, zijn persoonlijke verhaal, de focus op de helden van vandaag waar het aan gericht was en níét op de artiest zelf. De charme zat in de breekbaarheid. Een extra “thank you”. Nog zijn best gedaan om het ook muzikaal aan te laten sluiten, prachtig bluesy. En om het voor het evenement een unieke twist te geven ipv het af te werken zoals je doorgaans ook in concert kunt horen.

Hij heeft dit dit duidelijk in z'n eentje (of met hulp van dochter Mary) thuis in portrait mode gefilmd, dat geeft het een extra dimensie. Daar ging dit hele evenement toch ook om. Het is niet de tijd voor een gladde geperfectioneerde concert-versie. Iedere artiest deed dat op zijn of haar (of in Sam Smith's geval "hun") eigen manier. Het arrangement was daar ook helemaal niet naar, maar dat hij dit niet meer kan zingen als in 1968, 1976, 2002 of zelfs nog 2010, dat is niet iets wat we nog hoeven te benoemen, toch? Juist mooie falsetto aan het eind.

Bij iemand die al bijna dubbel zo oud heeft mogen worden als John Lennon is niet het eerste waar ik aan denk dat hij “helaas geen 40 meer is”. Maar aan hoe fijn en bijzonder het is dat dé Paul McCartney uit 1942 er in 2020 nog is om zoiets te doen. En dat wij erbij zijn. Wat kunnen we hem kwalijk nemen? Dat hij er nog is, ouder is geworden, en een creatief wezen blijft? Ben de eerste om hem te bekritiseren over iets wat hij niet meer zou moeten doen (Olympics, Glastonbury 2020) of wat hij beter anders zou kunnen aanpakken, maar dat zou bij deze uitvoering mijn inziens totaal niet gepast zijn.

Voor de liefhebber nu ook op Spotify:

Lady Madonna - One World: Together At Home, a song by Paul McCartney on Spotify
Amen.

Ook mijn bewondering voor zijn optreden. Klein, persoonlijk, bluesy. Een unieke versie van een historisch bekend nummer.
_O_
pi_192811365
Ik wil Paul mcCartey live zien om wat hij nu kan laten zien, 3 uur lang muziek vol overgave de grootste hits van de afgelopen eeuw ten gehore brengen, en dat alles door de oorspronkelijke zanger van al die hits. Die stem = historie.
pi_192943604
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:35 schreef tompsv18 het volgende:
Ben benieuwd wanneer er meer duidelijkheid komt over de Europese tour van McCartney. Geheel naar 2021?
Dat was wel de bedoeling, wat ook de reden was van deze ondertussen schandalige radio-stilte. Elke andere tour in de zomer is al weken geannuleerd of verplaatst. Want de eerste show zou in 18 dagen zijn (!). Dat was Lille trouwens. Enige arena van de tour, opening van de tour, golden cockring tickets in het mandje. Jammer.

De Nederlandse boeker werd ook aan het lijntje gehouden, en waren aan het wachten op nieuwe data. Nota bene McCartney zelf zei in een radio-interview met Howard Stern 2 weken terug nog de data naar 2021 zouden gaan. Maar zo te zien is er plotsklaps besloten toch maar helemaal de stekker eruit te trekken, in ieder geval uit de show in Lyon: https://www.groupama-stad(...)mme-le-7-juin-annule
  donderdag 7 mei 2020 @ 12:41:05 #126
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_192993101
Eerlijk gezegd begin ik ervoor te vrezen of het überhaupt volgend jaar door zou kunnen gaan. Aangezien Grote evenementen volgens Hugo de Jonge pas mogen doorgaan als er eenmaal een vaccin is gevonden.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:04:26 #127
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_192997076
Zojuist is de hele tournee gecanceld. En zo te zien komen er voorlopig ook geen vervangende datums.

https://www.paulmccartney(...)ummer-tour-cancelled
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_192997643
Kreeg ook al een mail, ja. Leuk steeds die tegoedbonnen, maar wil in dit geval gewoon mijn geld terug.
pi_192997759
Ik had gehoopt dat het een jaar uitgesteld zou worden of zo, dit is wel balen :{

quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:27 schreef tompsv18 het volgende:
Kreeg ook al een mail, ja. Leuk steeds die tegoedbonnen, maar wil in dit geval gewoon mijn geld terug.
Je kunt je geld terugvragen, duurt echter wel 3 maanden voor je het terugkrijgt: https://www.bewaarjeticket.nl/
pi_192997798
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:34 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik had gehoopt dat het een jaar uitgesteld zou worden of zo, dit is wel balen :{
[..]

Je kunt je geld terugvragen, duurt echter wel 3 maanden voor je het terugkrijgt: https://www.bewaarjeticket.nl/
Heb het al nagevraagd, maar is pas mogelijk om aan te vragen als Mojo die tegoedbonnen gaat versturen.
pi_192997829
Ik zou naar Werchter, kan straks idd een ticket naar keuze voor een van de 2021-festivals in Werchter kopen ... maar dat wil ik helemaal niet .. ik wilde daar naar McCartney ... nou ja, ga na de zomer maar mijn geld proberen terug te halen ...
Take on the situation, but not the torment ...
pi_192997884
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:37 schreef SevenWonders het volgende:
Ik zou naar Werchter, kan straks idd een ticket naar keuze voor een van de 2021-festivals in Werchter kopen ... maar dat wil ik helemaal niet .. ik wilde daar naar McCartney ... nou ja, ga na de zomer maar mijn geld proberen terug te halen ...
Had naast Goffertpark ook tickets voor TW Classic. Altijd maar weer afwachten wat er dan in 2021 staat ja..
pi_192998266
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:36 schreef tompsv18 het volgende:

[..]

Heb het al nagevraagd, maar is pas mogelijk om aan te vragen als Mojo die tegoedbonnen gaat versturen.
Ik heb zelf nog kaartjes voor Barcelona en Hannover, ben benieuwd hoe die afgehandeld gaan worden. Tegoedbon voor NL zou nog wel ok zijn, die gebruik ik vast wel het komende jaar (als er weer concerten plaats gaan vinden), maar voor Duitsland en Spanje verwacht ik dat niet (zeker Spanje niet).
pi_193015156
quote:
1. Je ontvangt vanzelf een tickettegoed. Het tickettegoed is tot 24 maanden na uitgifte geldig en inwisselbaar bij ieder evenement dat wij, MOJO, organiseren en waarvan de verkoop via Ticketmaster verloopt. Mocht je dit tickettegoed na 24 maanden toch niet (geheel) gebruikt hebben, dan krijg je het tegoed teruggestort. Door je ticket om te zetten in een tegoed om een ander evenement te bezoeken, help je de economische klap van de maatregelen in onze sector op te vangen. Je hoeft hiervoor geen actie te ondernemen. Het tickettegoed wordt naar verwachting eind juli 2020 op je account geplaatst. Binnen enkele weken zie je de status van jouw tickettegoed al op je account staan.

2. Mocht je geen gebruik kunnen maken van het tickettegoed, dan is het ook mogelijk om tot 6 juni 2020 je geld terug te vragen via dit contactformulier. Het bedrag wordt uiterlijk 3 maanden na de oorspronkelijke datum van het evenement teruggestort. Dit is zo afgesproken in de regeling die door de culturele sector i.s.m. de overheid in het leven geroepen is.
Als je geen actie onderneemt ontvang je dus vanzelf een tickettegoed (zie 1).
Even kijken wat ik hiermee ga doen... het is niet dat ik het geld zo snel mogelijk terug wil, maar het tegoed is dan alleen geldig voor concerten van MOJO (en niet ticketmaster in het algemeen), wat het weer beperkt.
pi_193336735
Wel opvallend hoe de regelingen verschillen per land:

• Voor Duitsland moet ik het fysieke kaartje (ze doen niet aan e-tickets) met de post terugsturen en krijg dan het geld terug (eergisteren de details ontvangen, gisteren het kaartje per post verstuurd). Dat het concert sowieso afgelast is en ze weten dat ik het betaald heb is niet voldoende, ze willen het fysieke kaartje terug; nogal omslachtig en voor hun ook arbeidsintensief lijkt me, maar prima verder.
• Voor Spanje hoef ik niks te doen en wordt het geld gewoon teruggestort (zojuist een bevestiging gekregen dat ze het geld hebben overgemaakt). Gewoon goede service wat eigenlijk gewoon standaard zou moeten zijn.
• In Nederland is het een voucher tenzij je er actief achteraan gaat en dan mag je waarschijnlijk nog een hele tijd wachten op het geld.

Mijn gedachte: gaan in Duitsland en Spanje nu alle organisatoren over de kop? Of hoe kunnen die dit wel gewoon standaard doen? Ik snap dat het sneu is voor de organisatoren, maar ik krijg ook het gevoel (gezien de procedure in het buitenland) dat ze in Nederland proberen er toch nog wat profijt van te hebben, mede ook omdat de overheid dit aan heeft gemoedigd en nog steeds gedoogd.
  maandag 8 juni 2020 @ 17:32:59 #136
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_193539560
Eindelijk weer eens goed McCartney nieuws. De Archive release van Flaming Pie komt eraan!



quote:
This looks like the full tracklist for Paul McCartney - Flaming Pie archive deluxe edition. Courtesy of the online music store Cdon.no

Disc 1
The Song We Were Singing
The World Tonight
If You Wanna
Somedays
Young Boy
Calico Skies
Flaming Pie
Heaven On A Sunday
Used To Be Bad
Souvenir
Little Willow
Really Love You
Beautiful Night
Great Day

Disc 2 (CD 2 - Demos & Home Recordings)
The Song We Were Singing [Home Recording]
The World Tonight [Home Recording]
If You Wanna [Home Recording]
Somedays [Home Recording]
Young Boy [Home Recording]
Calico Skies [Home Recording]
Flaming Pie [Home Recording]
Souvenir [Home Recording]
Little Willow [Home Recording]
Beautiful Night [1995 Demo]
Great Day [Home Recording]

Disc 3 (CD 3 - Studio Tracks)
Great Day [Acoustic]
Calico Skies [Acoustic]
C'mon Down C'mon Baby
If You Wanna [Demo]
Beautiful Night [Run Through]
The Song We Were Singing [Rough Mix]
The World Tonight [Rough Mix]
Little Willow [Rough Mix]
Whole Life [Rough Mix]
Heaven On A Sunday [Rude Cassette]

Disc 4 (CD 4 - B-sides)
The Ballad Of The Skeletons
Looking For You
Broomstick
Love Come Tumbling Down
Same Love
Oobu Joobu Part 1
Oobu Joobu Part 2
Oobu Joobu Part 3
Oobu Joobu Part 4
Oobu Joobu Part 5
Oobu Joobu Part 6

Disc 5
Flaming Pie At The Mill (Spoken Word)

Disc 6 (DVD 1)
In The World Tonight (Documentary)

Disc 7 (DVD 2)
Beautiful Night
Making Of Beautiful Night
Little Willow
The World Tonight [Dir Alistair Donald]
The World Tonight [Dir Geoff Wonfor]
Young Boy [Dir Alistair Donald]
Young Boy [Dir Geoff Wonfor]
Flaming Pie Epk 1
Flaming Pie Epk 2
In The World Tonight Epk
Flaming Pie Album Artwork Meeting
Tfi Friday Performances
David Frost Interview
https://wogew.blogspot.com/2020/06/flaming-pie-track-list.html
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  woensdag 10 juni 2020 @ 17:44:34 #137
139330 TNA
For the stars that shine
pi_193570820
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 17:32 schreef Peter88Online het volgende:
Eindelijk weer eens goed McCartney nieuws. De Archive release van Flaming Pie komt eraan!

[ afbeelding ]
[..]

https://wogew.blogspot.com/2020/06/flaming-pie-track-list.html
Prachtige collectie! Wat een album O+
pi_193586391
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 13:52 schreef MrBadGuy het volgende:
Wel opvallend hoe de regelingen verschillen per land:

• Voor Duitsland moet ik het fysieke kaartje (ze doen niet aan e-tickets) met de post terugsturen en krijg dan het geld terug (eergisteren de details ontvangen, gisteren het kaartje per post verstuurd). Dat het concert sowieso afgelast is en ze weten dat ik het betaald heb is niet voldoende, ze willen het fysieke kaartje terug; nogal omslachtig en voor hun ook arbeidsintensief lijkt me, maar prima verder.
• Voor Spanje hoef ik niks te doen en wordt het geld gewoon teruggestort (zojuist een bevestiging gekregen dat ze het geld hebben overgemaakt). Gewoon goede service wat eigenlijk gewoon standaard zou moeten zijn.
• In Nederland is het een voucher tenzij je er actief achteraan gaat en dan mag je waarschijnlijk nog een hele tijd wachten op het geld.

Mijn gedachte: gaan in Duitsland en Spanje nu alle organisatoren over de kop? Of hoe kunnen die dit wel gewoon standaard doen? Ik snap dat het sneu is voor de organisatoren, maar ik krijg ook het gevoel (gezien de procedure in het buitenland) dat ze in Nederland proberen er toch nog wat profijt van te hebben, mede ook omdat de overheid dit aan heeft gemoedigd en nog steeds gedoogd.
En in tweedewereldland Italië krijg je een waardebon die voor eind 2021 gebruikt moet zijn, wat in een groep met de prijzen van McCartney al snel om honderden euro's gaat, en veel fans van over de grens:


Maar Macca is nooit doof voor problematiek: "Paul McCartney Slams Italian Government Over Ticket-Refund Policy"

https://variety.com/2020/(...)-refunds-1234630248/
pi_193594513
Young Boy EP, an album by Paul McCartney on Spotify

1. Young Boy (2020 Remaster)
2. Young Boy (Home Recording)
3. Looking For You (2020 Remaster)
4. Oobu Joobu Pt. 1 (2020 Edit)
pi_193602417
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 17:32 schreef Peter88Online het volgende:
Eindelijk weer eens goed McCartney nieuws. De Archive release van Flaming Pie komt eraan!

[ afbeelding ]
[..]

https://wogew.blogspot.com/2020/06/flaming-pie-track-list.html
En besteld 8-) maar het wordt wel steeds duurder zeg :{

[ Bericht 6% gewijzigd door MrBadGuy op 12-06-2020 16:15:18 ]
pi_193602957
Belachelijke prijzen
  vrijdag 12 juni 2020 @ 19:57:48 #142
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_193605592
Mijn favoriete McCartney-album. Schrok wel van de prijs.
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_193615434
Gelukkig allemaal goedkoop digitaal aan te schaffen. Ze deden al sinds 2015 proefballonetjes om te kijken of fans zo gek zijn om zulke prijzen neer te leggen. En aangezien al die steeds duurder wordende boxsets steeds goed verkochten en zelfs voor het driedubbele op eBay gaan... Schuld van de fans :P.

In ander nieuws, de nieuwe Get Back-film is met een jaar uitgesteld: https://www.thewrap.com/p(...)mentary-2021-disney/
pi_193615547
Fans ?? Het zijn eerder beleggers die een investering doen. Lekker voor 1500 straks verkopen.
pi_193615937
Da's niet echt hoe het werkt hè. Die 1500 euro wordt betaald door fans, niet door de handelaren, die hebben er ooit 500 voor betaald. Dus als uitgever ga je dat gat proberen te dichten om dat geld er zélf uit te kunnen halen. Zelfde met concerttickets.
  zaterdag 13 juni 2020 @ 17:13:28 #146
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_193616218
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 16:05 schreef Aisumasen het volgende:
In ander nieuws, de nieuwe Get Back-film is met een jaar uitgesteld: https://www.thewrap.com/p(...)mentary-2021-disney/
Zou dat ook betekenen dat een jubileum uitgave van Let It Be (ik neem aan dat dat na de jubilea van Sgt. Pepper, The White Album en Abbey Road ook de bedoeling zou zijn) ook naar volgend jaar wordt verplaatst?
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  dinsdag 16 juni 2020 @ 16:26:36 #147
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_193657456
Sla uw slag!!!! (Waarschijnlijk door een fout) de deluxe box van Flaming Pie staat voor slechts 30 euro op Amazon! Ik heb hem gelijk maar besteld: https://www.amazon.nl/Pau(...)rtney&s=music&sr=1-1
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_193657686
Die gaat dus nooit gehonoreerd worden (effe een anti-jinx). Dit is een legendarische Amazon "price error". Gebeurt eigenlijk elke ronde wel, kreeg de 'Sgt. Pepper'-boxset voor 40 euro van ze, 'Abbey Road' zelfs voor 25 euro (Canada, incl. verzendkosten en invoerrechten 50 euro). Maar dat waren foutjes die heel erg kort online stonden, die niet door de fans gepromoot werden, en vooral die niet extréém onder de prijs lagen. En da's niet het geval hier. En die annuleren ze eigenlijk altijd. Maar niet geschoten... 8-)
pi_193659545
Ik heb een paar jaar geleden de super-deluxe van Tommy van The Who voor 18 euro gekregen ipv 100+ door een soortgelijke fout, dus dit soort fouten worden zeker wel af en toe gehonoreerd. Ik verwacht inderdaad niet dat dat hier het geval zal zijn, maar ik heb 'm toch maar snel besteld voor de zekerheid :D
Nee.
  zondag 21 juni 2020 @ 12:16:32 #151
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_193722268
quote:
Nog best aardig bij stem. En leuk om hem trompet te zien spelen. Zo zien we hem eigenlijk nooit.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  dinsdag 30 juni 2020 @ 12:12:02 #152
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_193857246
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:26 schreef Peter88Online het volgende:
Sla uw slag!!!! (Waarschijnlijk door een fout) de deluxe box van Flaming Pie staat voor slechts 30 euro op Amazon! Ik heb hem gelijk maar besteld: https://www.amazon.nl/Pau(...)rtney&s=music&sr=1-1
Inmiddels geannuleerd ;)
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_193936401
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 12:12 schreef Peter88Online het volgende:

[..]

Inmiddels geannuleerd ;)
Tja, jammer dat het geannuleerd is. En als ik het zo lees hierboven gaat het soms ook goed voor een (veel te) lage prijs. Maar deze Flaming Pie werd iets te succesvol verkocht voor ¤30. Ook ik had 'm voor die prijs, maar inmiddels mijn geld al weer terug. (En geen voucher gelukkig ;) )
  woensdag 8 juli 2020 @ 09:21:31 #154
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_193985575
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  woensdag 26 augustus 2020 @ 09:52:43 #155
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_194723892
Ik zag al geruchten voorbij komen over een jubileum boxset van John Lennon/Plastic Ono Band. Vandaag verscheen er al een nieuwe mix van Instant Karma.

“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_194724899
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 09:52 schreef Peter88Online het volgende:
Ik zag al geruchten voorbij komen over een jubileum boxset van John Lennon/Plastic Ono Band. Vandaag verscheen er al een nieuwe mix van Instant Karma.

Gaat helaas om alweer een compilatie, met alweer dezelfde titel ('Gimme Some Truth'). Samengesteld door Sean Lennon, en met een actuele invalshoek ('Isolation', 'Angela').

Ach, positief zien: mooie nieuwe remixes, 5.1, hi-res, en hopelijk voorbode op de andere albums.
pi_195105759
Waarschijnlijk volgend jaar veel let it be/get back gerelateerde uitgaves, in ieder geval de docu van Peter Jackson en zoals gisteren aangekondigd ook een boek (en waarschijnlijk ook een 50th/51st anniversary editie van het Let it Be album):


Beetje vroeg om hem nu al te pre-orderen terwijl de releasedatum van het boek voor 31 augustus 2021 is :P

Meer info: https://getback.thebeatles.com/
  donderdag 17 september 2020 @ 20:05:41 #158
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_195115868
9 Oktober :

facebook
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_195275248
Schijnbaar komt McCartney III in December uit! :o
Nee.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 22:58:44 #160
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_195375709
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 22:14 schreef PimD het volgende:
Schijnbaar komt McCartney III in December uit! :o
Ja, mogelijk wordt na de geboortedatum van Lennon volgende week meer erover bekend en wachten ze om niet de nieuwe Lennon release in de weg te zitten.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  woensdag 21 oktober 2020 @ 16:22:34 #161
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_195767993
Morgen zal McCartney III waarschijnlijk officiee worden aangekondigd. Amazon en Third Man Records hebben hem al op hun sites staan.

https://www.amazon.com/-/(...)y%2Caps%2C221&sr=8-3

https://thirdmanstore.com/mccartney-iii-333-edition
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_195768257
:) positief effect van Corona
  donderdag 22 oktober 2020 @ 08:39:07 #163
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_195779541
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_195781347
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 16:38 schreef macca728 het volgende:
:) positief effect van Corona
In elk geval een goede afsluiter van 2020 :D
  donderdag 19 november 2020 @ 22:54:47 #165
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_196327363
McCartney III is een week uitgesteld :{

twitter
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  woensdag 25 november 2020 @ 13:43:01 #166
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_196406400
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_196409862
Deleted now.

Tweede nummer klonk goed, when winter comes een beetje saai, maar maar 1x gehoord.

Het album heeft veel goede reviews blijkbaar, hoopgevend
pi_196423712

En de lang, lang verwachte (her-)uitgaves blijven maar komen. Voor middernacht onze tijd even een VPN gebruiken om te horen.
  woensdag 16 december 2020 @ 22:08:45 #169
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_196774964
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  donderdag 17 december 2020 @ 08:22:45 #170
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_196778715
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_196779355
quote:
2021 volgens zijn website.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
  vrijdag 18 december 2020 @ 08:42:04 #172
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_196797709
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  maandag 21 december 2020 @ 09:22:36 #173
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_196856029
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_196856135
quote:
Dat belooft wat! Prachtige beelden.
Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
pi_196950649
McCartney III nr 1 in Nederland !!

Ook in UK
pi_196953516
Eerste keer sinds 1982 in Nederland, eerste keer sinds 1989 in Engeland. Da's tof.

Excuseer mijn cynisme, maar er moet me toch iets van het hart. Want dit alles heeft natuurlijk weinig met kwaliteit of zelfs populariteit te maken. Nu package deals in Amerika zijn verboden ('Egypt Station' kwam daar van niets op #1 omdat elke concertganger van de stadion-tournee min of meer automatisch een exemplaar kocht) moesten ze iets anders verzinnen. En dat werd: 20 variaties op vinyl zodat de grootste fans aantallen maximaliseren, plus ze gaven het album digitaal weg voor de bodemprijs om een volledige verkoop mee te mogen laten tellen (3 dollar ofzo). En die praktijken hebben wereldwijd dus ook geholpen.

't is daarom helaas niets meer dan een sluw competitiespel geworden. Vorig album hielden ze bijvoorbeeld bewust een groot deel van de pre-order verkoopcijfers van Amerika achter zodat McCartney in alle tussentijdse standen achterbleef op Eminem, wiens team toen op de lauweren gingen rusten en op de allerlaatste dag totaal werden verrast en geen kans meer hadden om een troef toe te passen. Een artiest als McCartney moet het qua doelgroep namelijk nog altijd hebben van de fysieke verkoop. Dat zie je ook aan het verloop van verkoopaantallen. McCartney verkocht deze week 33,079 exemplaren in Engeland, maar 24,764 daarvan waren pre-orders die op dag 1 werden meegeteld, dus slechts 17% was verkoop van zaterdag t/m donderdag plus streaming-aantallen. Daardoor zal het album hierna zinken als een baksteen (#1-10-30-80-weg), zo ging het met 'Egypt Station' ook.

Nu ik toch bezig ben, wat extra info. Want ter vergelijking, in een tijd dat er weinig tot geen trucjes met package deals, verschillende configuraties en dergelijke waren, in de periode dat de fysieke CD-verkoop op zijn piek was en digitale downloads en streams nog niet bestonden, bracht McCartney ‘Driving Rain’ uit. De week dat hij daarmee binnenkwam verkocht een album wat van niets op #1 in Engeland binnenkwam nog rond de 300,000 exemplaren, en was de verkoop van een gemiddelde week op #1 ook standaard 100,00-200,000 (The Beatles ‘1’ een jaar eerder verkocht 319,126 exemplaren in de eerste week). McCartney kwam in die tijd binnen op niet hoger dan #46, dook toen naar #81 en was niet veel later helemaal weg.

Tot slot, 'McCartney III' is ook z'n meest gewaardeerde album in de pers in 15 jaar, met een gecombineerde 8 uit 10 cijfers. Als fan zijnde denk ik dan dat de vorige 3/4 albums óf een tikkeltje ondergewaardeerd zijn geweest óf de nieuwste een tikkeltje overgewaardeerd, wat jullie?

Ik wil trouwens echt niets afdoen aan hoe cool het is dat McCartney dit voor elkaar heeft gekregen, maar kreeg wel een wrang gevoel bij hoe een prachtig oprecht project als wat ‘McCartney III’ is, werd misbruikt als een opportunistisch prestige-vinkje door zijn marketing-mensen. Puur en alleen zodat publicist Daw Bell bij de eerstvolgende tour ditmaal niet alleen “groundbreaking, unique, record-breaking, ever-fantastic, universally acclaimed” kan boasten, maar daar ook nu eens “worldwide Christmas #1” aan kan toevoegen.
pi_196960015
Zijn vorige albums waren zwaar ondergewaardeerd, deze wat overgewaardeerd, al kan je pas na een paar weken wat zinnigs zeggen eigenlijk, als bepaalde tracks blijven hangen.

Ik deel je cynisme wel, het is bijna zielig om fans bv 4 variaties te laten kopen om al de 4 bonustracks te bezitten.
Dat is wel het ultieme wanhopige middel. Met Egypt Station was het ook al ver over de grens wat mij betreft.
pi_196960076
McCartney II trouwens ook weer in de charts, zowel in NL als US ......waarom McCartney I dan niet haha
pi_196964600
Even over de topictitel.
Wisten jullie dat Paul dit nummer al zo'n negen jaar voor Stg Pepper heeft geschreven?
Ik las het laatst op zijn eigen website.
pi_196964804
Ja dat is redelijk bekend.

McCartney zou eigenlijk interviews moeten doen met vragen die er echt toe doen. En na zijn dood pas publiceren.
pi_197036328
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 08:39 schreef macca728 het volgende:
Zijn vorige albums waren zwaar ondergewaardeerd, deze wat overgewaardeerd, al kan je pas na een paar weken wat zinnigs zeggen eigenlijk, als bepaalde tracks blijven hangen.

Ik deel je cynisme wel, het is bijna zielig om fans bv 4 variaties te laten kopen om al de 4 bonustracks te bezitten.
Dat is wel het ultieme wanhopige middel. Met Egypt Station was het ook al ver over de grens wat mij betreft.
Moet er dan wel weer een beetje om gniffelen dat de hele release-campagne draaide om een snelle #1, het album nog met een week werd uitgesteld (“due to unforeseeable production delays errors”, uh-huh) omdat Taylor Swift er tussendoor kwam, de #1 uiteindelijk overal (soms dus na 30-40 jaar) is gelukt en... in Amerika niet, omdat Taylor Swift ook haar tweede week te sterk is.

En nu claimen ze alsnog de #1… in de Top Album Sales Chart. Nogmaals, dit gaat me niet om de artiest zelf, en deze spelletjes zijn een redelijk standaard procedure in de industrie, maar het geeft aan wat voor een zeepbel die charts zijn. En hoe jammer het is dat ook dit album daarin is meegesleurd.

Maar hij is dus wel #1 met de fysieke albums in Amerika: “The album was available in more than 10 vinyl variants, which combined to sell nearly 32,000 copies in its first week – the third-largest sales week for a vinyl album since Nielsen Music/MRC Data began electronically tracking music sales in 1991. [..] McCartney III’s robust sales were aided by its availability across many CD and vinyl LP formats, including editions with alternative cover art or colored vinyl. The album sold 53,000 copies on CD; nearly 32,000 on vinyl LP, 18,000 as a digital download and 1,000 on cassette.” Interessant, nog zo veel op CD daar. En huh, (gekochte) downloads tellen voor fysiek mee.

Ik geniet verder nog altijd van het album, al is het stiekem jammer dat de beste liedjes van ‘New’ en ‘Egypt Station’ deze aandacht niet kregen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 08:45 schreef macca728 het volgende:
McCartney II trouwens ook weer in de charts, zowel in NL als US ......waarom McCartney I dan niet haha
Nou, dat is om een simpele maar grappige reden: sinds een jaar of 5 worden in de meeste landen losse liedjes van albums ook meegeteld in de charts met een som der delen die ik je zal besparen. En laat de meest recente officiële versie van 'McCartney II' nou 'Wonderful Christmastime' bevatten als bonus-track...

Daarom heeft McCartney nu ook veel meer "monthly listeners" op Spotify dan The Rolling Stones, AC/DC, Led Zeppelin, Pink Floyd, The Eagles, Pearl Jam, Metallica en zelfs The Beatles, iets waar zijn manager eerder deze maand nog trots melding van maakte. Waar hij vergat te vermelden dat dit fenomeen in de loop van november opduikt en 1 januari weer naar 1/4de daarvan keldert. En ook daarom: cijfertjes, aantallen, een competitie... 't is de muziek die zal overblijven. En dat zit met McCartney wel goed ;)!
pi_197040237
Oh ja Wonderful Christmastime :)
pi_197185963
McCartney iii is zeker een goed album, aan fantastisch gelukt hobby project in z'n eentje.....
Maar ik denk dat de meeste credits toch wel naar het marketing team van Macca mag gaan. Die hebben de laatste paar albums steeds stunts uitgehaald: spontane optredens op openbare pleinen midden in steden zoals NY en London, optreden in een groot station in NY, carpool karaoke, noem maar op, precies op de momenten dat er ook albums worden uitgebracht.

En dan inderdaad de release met een week uitstellen, zodat ze de kerst 2020 #1 op naam van Paul kunnen noteren.

Ik moest best wennen aan het experiment van MCiii (sinds begin nov ;) ), de nummers moesten toch even landen. Toch zijn heel veel critici direct laaiend enthousiast, waarschijnlijk ook mede gevoed door het marketing team.

En dan die bonus tracks. Eind volgend jaar komt er een 2 of 3 disc versie uit met alle bonus tracks en een DVD met interviews, net als bij de vorige albums. Moet je het album nog een keer kopen.

Muziek is zeker goed, maar heb 1 CD voor mezelf gekocht (plus 1 LP voor een goede vriend van mij die even krap in de centen zit), maar ga niet een hele verzameling met verschillend gekleurd vinyl, CD, cassette kopen om alles maar compleet te kunnen hebben. Dat heeft bij mij wel een beetje negatieve bijsmaak aan het album gegeven, jammer.

Nu weer genieten van de muziek :)
  woensdag 24 februari 2021 @ 18:18:01 #185
139330 TNA
For the stars that shine
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:34:40 #186
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_198333442
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  vrijdag 19 maart 2021 @ 21:51:44 #187
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_198595289
Er zijn inmiddels ontelbare cover versies geweest , maar deze is wel erg fijn om te horen.

Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_198608233
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 12:54 schreef macca728 het volgende:
Ja dat is redelijk bekend.

McCartney zou eigenlijk interviews moeten doen met vragen die er echt toe doen. En na zijn dood pas publiceren.
Die man z'n muziek is al kapot geanalyseerd en hij is in z'n leven al tot brakens aan toe in alle gradaties geinterviewd.
pi_199119118
John Lennon · Album · 2021 · 120 songs.

En daar wordt weer een wensmuntje ingewilligd. Een boxset waar we 10-20 jaar geleden alleen maar van konden dromen, en nu is het moment daar. Wat een grandioze collectie: dit is hoe een boxset moet zijn.

Meerdere verschillende takes, maar allemaal in een eigen stijl. "Raw Studio Mixes" voor outtakes hoe het in de studio moet hebben geklonken, zonder enige effecten. Thuis- en studio-demo's. Outtakes in een "Ultimate Mix" voor hoe de alternatieve versies zouden hebben geklonken als ze toen voor uitgave gemixt zouden zijn. "Element Mixes" om nadruk te leggen op individuele partijen.

En dan, zo slim, voor alle studio-praat, de korte interessante fragmenten, de "Evolution Documentaries". Dingen die je eigenlijk niet los op een boxset kan plaatsen, commercieel gezien, weten ze zo tóch te verwerken. Digitaal alleen al 7,5 uur. Op de Blu-Ray staan nog wat meer exclusieve dingen, zoals de Yoko Ono Plastic Ono Band-sessies (uurtje of 2) en ander extra materiaal (1 uur), maar fijn dat het digitaal in ieder geval 80% compleet is.

Een kleine selectie “moet-luisteren”’s voor als je niet effe een halve dag vrij hebt ;):

Hold On (Elements Mix)
Cold Turkey (Take 1 - Outtake - Ultimate Mix)
Instant Karma! (We All Shine On) [Studio Demo]
Look At Me (Take 3 - Outtake - Raw Studio Mix)
Isolation (Take 23 - Outtake - Ultimate Mix)
Mother (Take 61 - Outtake - Ultimate Mix)
Remember (Studio Demo)
  maandag 17 mei 2021 @ 23:10:40 #190
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_199478259
quote:
Hij komt eraan!

quote:
‘McCartney 3,2,1' Featuring Rick Rubin Coming To Hulu July 16th

Today, Hulu announced the Original documentary series McCartney 3,2,1. The six-episode music series event features intimate and revealing examinations of musical history from two living legends, Paul McCartney and super producer Rick Rubin, and hails from Endeavor Content. The series is executive produced by McCartney, Rubin, Scott Rodger, Peter Berg, Matthew Goldberg, Brandon Carroll, Jeff Pollack, Frank Marshall and Ryan Suffern with Leila Mattimore serving as co-executive producer. All six episodes of McCartney 3,2,1 premiere Friday, July 16, on Hulu.

“Never before have fans had the opportunity to hear Paul McCartney share, in such expansive, celebratory detail, the experience of creating his life’s work - more than 50 years of culture-defining music,” said Craig Erwich, president, Hulu Originals and ABC Entertainment. “To be an observer as Paul and Rick Rubin deconstruct how some of the biggest hits in music history came to be is truly enlightening. It is an honor that Paul chose to return to Hulu to share this one-of-a-kind series.”

In the series, Paul McCartney sits down for a rare in-depth one-on-one with legendary music producer Rick Rubin to discuss his groundbreaking work with The Beatles, the emblematic 1970s arena rock of Wings and his 50-plus years as a solo artist. In this six-episode series that explores music and creativity in a unique and revelatory manner, the documentary gives a front-row seat to Paul and Rick in an intimate conversation about the songwriting, influences, and personal relationships that informed the iconic songs that have served as the soundtracks of our lives.

Since writing his first song at the age of 14, Paul McCartney’s career has been impossibly prolific and singularly influential. In the 1960s, McCartney changed the world forever with The Beatles. He didn’t stop there and has continued to push boundaries as a solo artist, then with Wings, and also collaborating with numerous world-renowned artists. He has received 18 GRAMMYS® and in 1997 was knighted by Her Majesty Queen Elizabeth II for his services to music. His most recent album, McCartney III was No. 1 in the U.K. Official Charts as well as No. 1 on the U.S. Billboard Top Album Sales Chart upon release in December 2020. McCartney is a dedicated philanthropist, passionately advocating for many causes including animal rights and environmental issues.

Rick Rubin continues to co-produce and host the podcast series “Broken Record” with Malcolm Gladwell. He has an active partnership with GQ around a series of deep conversations with the foremost personalities across the music world ranging from Pharrell Williams to Kendrick Lamar, each of which he hosts and creates editorial and video content around. He recently produced the Grammy®-winning record “The New Abnormal” with The Strokes to rave reviews.

McCartney 3,2,1 is the latest title to join Hulu’s burgeoning slate of documentary series and films that examine influential and significant figures in world history such as 'Hillary,''I Am Greta' and 'The Beatles: Eight Days a Week - The Touring Years.'

McCartney 3,2,1 is directed by Emmy® Award-winning Zachary Heinzerling and executive produced by McCartney, Rubin, Scott Rodger, Peter Berg, Matthew Goldberg, Brandon Carroll, Jeff Pollack, Frank Marshall and Ryan Suffern with Leila Mattimore serving as co-executive producer. Endeavor Content serves as the studio, producing alongside MPL Communications Inc., Shangri-La, Film 45, Kennedy Marshall and Diamond Docs.
https://www.paulmccartney(...)y-music-series-event
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  maandag 21 juni 2021 @ 14:09:30 #191
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_199989724
Wat eerst een bioscoopfilm zou worden wordt nu een 3 delige Disney+ release, maar wel 6 uur lang!

quote:
Over Six Hours of Never-Before-Seen Restored Footage, Including The Beatles’ Last Live Performance, to Roll Out on Disney+ Over Three Days, November 25, 26 and 27, 2021

BURBANK, Calif. (June 17, 2021) - The Walt Disney Studios, Apple Corps Ltd. and WingNut Films Productions Ltd. announced today that Disney+ will bring “The Beatles: Get Back,” a Disney+ Original documentary series directed by Peter Jackson, to fans and music lovers worldwide.

Because of the wealth of tremendous footage Peter Jackson has reviewed, which he has spent the past three years restoring and editing, “The Beatles: Get Back” will be presented as three separate episodes. Each episode is approximately two hours in length, rolling out over three days, November 25, 26 and 27, 2021, exclusively on Disney+.

“As a huge Beatles fan myself, I am absolutely thrilled that Disney+ will be the home for this extraordinary documentary series by the legendary filmmaker Peter Jackson,” said Bob Iger, Executive Chairman and Chairman of the Board, The Walt Disney Company. “This phenomenal collection of never-before-seen footage offers an unprecedented look at the close camaraderie, genius songwriting, and indelible impact of one of the most iconic and culturally influential bands of all time, and we can’t wait to share ‘The Beatles: Get Back’ with fans around the world.”

Peter Jackson commented, “In many respects, Michael Lindsay-Hogg’s remarkable footage captured multiple storylines. The story of friends and of individuals. It is the story of human frailties and of a divine partnership. It is a detailed account of the creative process, with the crafting of iconic songs under pressure, set amid the social climate of early 1969. But it’s not nostalgia - it’s raw, honest, and human. Over six hours, you’ll get to know The Beatles with an intimacy that you never thought possible.”

He added, “I’m very grateful to The Beatles, Apple Corps and Disney for allowing me to present this story in exactly the way it should be told. I’ve been immersed in this project for nearly three years, and I’m very excited that audiences around the world will finally be able to see it.”

Directed by three-time Oscar®-winning filmmaker Peter Jackson (“The Lord of the Rings” trilogy, “They Shall Not Grow Old”), “The Beatles: Get Back” takes audiences back in time to the band’s intimate recording sessions during a pivotal moment in music history. The documentary showcases the warmth, camaraderie and creative genius that defined the legacy of the iconic foursome, compiled from over 60 hours of unseen footage shot in January 1969 (by Michael Lindsay-Hogg) and more than 150 hours of unheard audio, all of which has been brilliantly restored. Jackson is the only person in 50 years to have been given access to these private film archives. “The Beatles: Get Back” is the story of John Lennon, Paul McCartney, George Harrison and Ringo Starr as they plan their first live show in over two years, capturing the writing and rehearsing of 14 new songs, originally intended for release on an accompanying live album. The documentary features – for the first time in its entirety – The Beatles’ last live performance as a group, the unforgettable rooftop concert on London’s Savile Row, as well as other songs and classic compositions featured on the band’s final two albums, Abbey Road and Let It Be.

An exciting new collaboration between The Beatles and Jackson presented by The Walt Disney Studios in association with Apple Corps Ltd. and WingNut Films Productions Ltd., “The Beatles: Get Back” is directed by Peter Jackson, produced by Clare Olssen (“They Shall Not Grow Old”) and Jonathan Clyde (“Eight Days a Week”), with Ken Kamins (“The Hobbit” trilogy) and Apple Corps’ Jeff Jones (“Eight Days a Week”) serving as executive producers. Jabez Olssen (“Rogue One: A Star Wars Story”) serves as the documentary’s editor, and the music is mixed by Giles Martin (“Rocketman”) and Sam Okell (“Yesterday”).

“The Beatles: Get Back” is being made with the enthusiastic support of Paul McCartney, Ringo Starr, Yoko Ono Lennon and Olivia Harrison.

Ahead of the documentary’s Disney+ debut, Apple Corps Ltd./Callaway Arts & Entertainment will release The Beatles: Get Back book on October 12. Beautifully designed and produced, the 240-page hardcover complements the “Get Back” documentary with transcriptions of The Beatles’ recorded conversations and hundreds of exclusive, never before published photos from the three weeks of sessions. The collectible book will be published in nine international language editions, including English.
https://www.thebeatles.co(...)on-debut-exclusively
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_200407892
quote:
Inmiddels uitgekomen op Hulu/Disney, geweldige documentaire, praten over muziek.
  zondag 18 juli 2021 @ 19:31:06 #193
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_200429219
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juli 2021 13:32 schreef macca728 het volgende:

[..]

Inmiddels uitgekomen op Hulu/Disney, geweldige documentaire, praten over muziek.
Disney+?
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_200429588
Blijkbaar nog niet te zien in Europa helaas.
  dinsdag 27 juli 2021 @ 22:44:51 #195
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_200583926
Vanaf 25 augustus is McCartney 3, 2, 1 ook te zien op Disney+. Inmiddels heb ik hem ook gezien. Weinig nieuwe verhalen voor de die-hardfans. En Rick Rubin stelt zich vooral op als fan dan als interviewer.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_200766011
George Harrison · Album · 2021 · 70 songs.

Nu dus uit: de lang- lang- langverwachte deluxe-editie van ‘All Things Must Pass’. Zelfs voor 90’s-generatie Beatles-fans iets waar ze toch wel 20 jaar naar hebben uitgekeken. En alweer wordt er een vakje van de heilige graal afgevinkt.

En eindelijk (na George Harrison’s eigen wens) een remix. Zoals iedereen weet had Spector een befaamde, onorthodoxe manier van werken, en dat maakte zijn producties zo goed als ze nog steeds zijn. Zoals Paul Hicks in een interview met Rolling Stone zegt: “Dhani and I hate the expression ‘de-Spectorizing.’ That’s not the point of this project.” (https://www.rollingstone.(...)ni-harrison-1178125/)

En die term zou ook niet op zijn plaats zijn. Want, net zoals misschien wel bekend is over Lennon’s ‘Plastic Ono Band’ uit hetzelfde jaar, bij essentiële onderdelen van de opnames (zoals de maanden aan overdubs) was hij er vaak niet eens bij. En de originele mixen zijn uiteindelijk gedaan door Harrison zelf en hoofd-engineer Ken Scott. De uiteindelijke sound was dus een combinatie van invloeden. En vooral van effecten: Spector’s opname-technologie, en de mix die daarop werd aangesloten.

Met Ken Scott begon Harrison zelf in de periode voor zijn dood aan een remix. Ze waren in lachen uitgebarsten toen ze de originele tapes afspeelden en hoorden hoe veel galm ze overal op hadden gebruikt, dus het plan ontstond gelijk om dat beter in balans te krijgen. Maar naar Ken Scott’s eigen zeggen wilde EMI dat het origineel opnieuw uitkwam, en dat gebeurde dan ook minder dan een jaar voor het overlijden van Harrison. (https://www.redbullmusicacademy.com/lectures/ken-scott/)

Harrison besteedde er wel wat aandacht aan in het CD-boekje van die heruitgave uit 2001: “I still like the songs on the album and believe they continue to outlive the style in which they were recorded. It was difficult to resist re-mixing every track. All these years later I would like to liberate some of the songs from the big production that seemed appropriate at the time, but now seems a bit over the top with the reverb in the wall of sound.” En gentleman als hij was, de slotalinea is volledig gewijd aan Phil Spector, waarin Harrison zijn dank aan hem uitspreekt.

Dus, 20 jaar later. Geen de-Spectorizing. Maar een volwaardige remix door Paul Hicks, die ook de meest recente Lennon-remixes gedaan heeft, met Dhani Harrison als “executive producer”. Een recente trend is om liedjes een “technische upgrade” te geven, en dat betekent simpel gezegd dat de volumes, de toon, het stereobeeld min of meer hetzelfde als de originele mixen blijft, maar dat het niets van de manco’s van de oude analoge mixen bevat. De meeste recente ‘Imagine’ (album)-remix is bijvoorbeeld grotendeels op deze manier gedaan.

Een aantal liedjes op ‘All Things Must Pass’ is ook op deze manier benaderd, met nuances uitgelicht. Neem ‘My Sweet Lord’: de levels van de instrumenten en het stereobeeld is vrijwel gekopieerd, op een belangrijk detail na: de iconische slide-gitaar en de lead vocaal is helemaal naar voren gebracht. Of ‘I Dig Love’, waar de slap delay op de vocalen minder aanwezig is, en de algehele sound veel beter klinkt, maar waar het stereobeeld nog herkenbaar van het origineel is. ‘Wah Wah’ is in feite ook - nogmaals, de nuances zijn zeker aanwezig - nagebootst, maar doordat de galm is beperkt en (het allerbelangrijkste) de EQ veel natuurlijker klinkt, is het naast elkaar echt als dag en nacht. Zelfs de grootste purist zal moeite hebben ooit nog de originele mix van dat liedje op te zetten. In tegenstelling tot de soep van middelste frequenties en totaal gebrek aan bas en hogere tonen, klinkt het nu zoals het ooit iets opgenomen en stukken transparanter.

Over bas gesproken, een andere recente trend is dat de bas en vooral de kick-drum flink wordt opgekrikt. Ook dat is aanwezig hier, en maakt een van de grootste verschillen die je gelijk zult opvallen. Neem ‘I’d Have You Anytime’, waar je meteen binnenkomt op een mooie basnoot en een hoorbare kick, terwijl je op het origineel wat akoestische gitaren en percussie hoort als ondergrond van die prachtige Clapton-opening. Het klinkt, in de vrees te verzanden in de cliches, zo veel “voller”. Een gitaarstuk wat trouwens ook weer naar voren is gebracht.

Maar die bas dus, dan heb ik het niet enkel over het instrument zelf, maar vooral over het frequentiegebied. Vele zeurders noemen dat een “boost”, maar ik zou het eerder omschrijven als eindelijk later horen wat er altijd op de tapes stond, maar in die tijd is afgekapt om waarschijnlijk vooral technische redenen. Wel gaat Paul Hicks altijd in de overdrive met de sub bass, wat echt niet normaal is op vooral zijn recente Lennon-mixes, maar da’s makkelijk zelf te herstellen. Sneu dat het moet, dat wel. Er is wel eens iets gezegd over hoe deze recente remixes zijn gefocust op oordopjes, en ook hoe ze eruit moeten springen in streaming-playlists. Het is een industrie-dingetje.

Sowieso zijn overal vooral de vocalen stukken meer aanwezig dan op het origineel, en klinken ze veel droger (zonder effecten). Óók weer een recente trend trouwens, ook weer hoorbaar op de Lennon-uitgaves van dezelfde engineer. Die droge sound van de vocalen is wel even wennen voor een album als 'All Things Must Pass'. Op een opname als ‘Hear Me Lord’ en ‘Wah Wah’ kan dat namelijk juist wat kaal overkomen, en misschien zelfs wat te vrijstaand van de begeleiding. Die koor-vocalen op eerstgenoemde zijn trouwens veel te extreem aanwezig, bijna komisch hoe dat plots naar je toe geschreeuwd komt worden. Op de nieuwe mix van ‘Apple Scruffs’ hebben ze de delay op de vocalen wel degelijk behouden, het is niet aangepast om het aan te kunnen passen. Wat klopt, dat klopt. Want gelukkig is elk liedje apart benaderd.

Maar wat ze allemaal gemeen hebben: het verzuipt niet langer in de galm. ‘Awaiting On You All’ is daar het mooiste voorbeeld van, het klonk altijd alsof AM-radio in een kerk - eigenlijk wel passend, gezien het onderwerp - werd afgespeeld, en ineens hoor je hier nu een geweldige band een geweldig liedje in een geweldige studio spelen. Terwijl zelfs ook hier weer grotendeels het stereobeeld van het origineel is aangehouden. Mij betreft een hele mooie benadering.

Of vergelijk maar eens het gedeelte wanneer de ritmesectie erin komt op ‘My Sweet Lord’: in de originele mix lijkt alles op elkaar te weerkaatsen, en daardoor tegen elkaar op te boksen. Nu dat niet aanwezig is, komen bijvoorbeeld de strijkers ook veel beter uit. Terwijl het nog altijd alle charmes en herkenbaarheid heeft van het liedje wat in onze hersens gegrift staat.

Of dit, op het origineel lijkt het alsof drummer Jim Gordon op ‘Art Of Dying’ in een zwembad staat te spelen en de vocalen door het omroepsysteem van de badmeester worden gezongen. Hier is het een natuurlijk klinkende, moderne opname, zonder de integriteit van het origineel aan te tasten. ‘Ballad Of Sir Frankie Crisp (Let It Roll)’ klinkt nog steeds ruimtelijk met de galmende snare, maar die is nu in het midden geplaatst. De vocalen en piano en verschillende gitaren verzuipen niet langer in galm-geweld. ‘Hear Me Lord’ had origineel galm én een nare slap delay op de drums, wat geslachtofferd is ten bate van een veel meer gefocust geluid. Om maar een paar voorbeelden op te sommen over welke beslissingen er zijn gemaakt, en welke compromises zijn gesloten. Er is echt goed geluisterd en vergeleken.

Het is gelukkig ook echt een remix: een totaal andere, frisse blik op de niet kapot te krijgen originele liedjes. Het origineel zal niet verdwijnen. Het is na al die jaren op sommige nummers zeker even wennen, en vooral de harde vocalen leveren hier en daar wellicht wat in aan de mystiek, maar deze moderne mix is wat deze uber-klassieker weer heel wat generaties zal laten meegaan.
  woensdag 25 augustus 2021 @ 12:46:40 #197
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_201066394




Dit lijkt de nieuwe Let It Be reissue te gaan worden. Ik vind het eerlijk gezegd wat karig in tegenstelling hoeveel materiaal toen wel niet is opgenomen.

[ Bericht 20% gewijzigd door Peter88Online op 25-08-2021 13:01:43 ]
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_201068947

Nirvana gebruikt een echte baby als foto voor hun LP-hoes..
The Beatles deden dat gelukkig niet.
pi_201073050
Ik zit weer in een Beatles periode. :9

Ik begin nu zelfs die zoetsappige dingen uit de beginjaren prima te waarderen, toch wel kwaliteitsnummers (ondanks de wat mindere teksten). Vooral die kleine dingetjes als de 'you you you' in "P.S.: I Love You" ga ik heel lekker op O+
Robert Moog died for our synths
pi_201087986
Beatlesnummers herkennen aan de hand van de basgitaar, dat is veel moeilijker dan je denkt.
Ik kon maar 5 uit 15 herkennen.

  vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:03:30 #201
139330 TNA
For the stars that shine
pi_201094749
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 21:53 schreef Idisrom het volgende:
Beatlesnummers herkennen aan de hand van de basgitaar, dat is veel moeilijker dan je denkt.
Ik kon maar 5 uit 15 herkennen.

Same here, ik herken ze alleen als de bas heel prominent in het nummer aanwezig is :')
pi_201096590
Deze zijn zo melodisch en onlosmakelijk verbonden met de liedjes zelf dat ik er geen moeite mee had... Alleen ‘Tell Me Why’ was even lastig, want het leek wel ‘All My Loving’, maar toch weer niet. Kwam gelijk deze tegen:


Zitten een paar bij die zowat beter herkenbaar zijn dan de lead-gitaar. Macca was echt lead-bassist af en toe. Alleen #9 (#9... #9...) was even moeilijk te plaatsen, komt vast door de kruimelige originele mono-opname ;).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')