Mooiquote:Op zondag 16 december 2018 09:56 schreef Leandra het volgende:
Mijn jongste heeft de naam van mijn man, wij waren toen nog niet getrouwd.
Mijn oudste heeft mijn achternaam, die is van voor 1998, dus buitenechtelijk/niet erkend, want destijds was de achternaam nog geen keuze; kind kreeg de achternaam van de vader, tenzij er geen vader bekend was.
Dat ik al een kind met mijn achternaam had (en nu zelfs een kleinkind met mijn achternaam) maakte het wel makkelijker de jongste de achternaam van zijn vader te geven.
Ah, oefquote:Op zondag 16 december 2018 10:00 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ja duh, ik heb uiteraard flink gechargeerd.
Ja okey, maar het zou wel erg suf zijn als ik de naam van mijn man zou aannemen en de kinderen mijn naam zou gevenquote:Op zondag 16 december 2018 09:48 schreef laziness het volgende:
[..]
Al neem jij als vrouw zijn naam aan, de achternaam voor de kinderen blijft toch altijd een keuze?
Met zo'n leeftijdsverschil maakt dat weinig uit denk ik, mijn oudste ziet mijn jongste absoluut als zijn broertje, ondanks het leeftijdsverschil (19 jaar) en de andere achternaam.quote:Op zondag 16 december 2018 09:59 schreef Seven. het volgende:
Wat bij ons ook mee zou spelen, Six. heeft 2 prachtdochters met zijn achternaam. Daarop aansluiten is een belangrijke afweging. Allemaal dezelfde achternaam verbroedert misschien wel meer.
Bevorder je de band door dezelfde achternaam? Ik denk deels wel, hoewel het niet doorslaggevend zal zijn.
Volgens mij mag dat dan weer niet.quote:Op zondag 16 december 2018 09:46 schreef Seven. het volgende:
Ik zou eigenlijk het allerliefst een samenvoeging van onze beider achternamen gebruiken, toevallig klinkt dat in ons geval heel mooi. Als wij een dagje sauna doen of zo, dan melden we ons standaard aan onder onze samenvoeging.
Haha, je moeder bij d'r achternaam aansprekenquote:Op zondag 16 december 2018 10:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met zo'n leeftijdsverschil maakt dat weinig uit denk ik, mijn oudste ziet mijn jongste absoluut als zijn broertje, ondanks het leeftijdsverschil (19 jaar) en de andere achternaam.
Hij ziet mijn man ook als de opa van zijn zoon, terwijl mijn man pas in zijn leven kwam toen hij 16 was, dus hij ziet mijn man niet als vader(figuur).
Al met al denk ik dat die achternaam voor de verbroedering niet zoveel uitmaakt, ze liggen elkaar of ze liggen elkaar niet, en daarbij is het nakomertje de eerste jaren sowieso in het voordeel, want klein en schattig
Grappig; mijn oudste spreekt mij altijd bij mijn achternaam aan als hij belt, zo van "Hee, Jansen, heb je zaterdagavond wat?"
Dus wat dat betreft is het misschien wel een stukje bonding en eigen zijn.
Nee klopt. Best jammer want dat vind ik voor ons echt de allerfijnste oplossing.quote:
Nee, dat mag idd niet, het is het een of het ander, geen samenvoeging of combinatie.quote:
Helemaal exact dit!quote:Op zondag 16 december 2018 10:24 schreef lunapuella het volgende:
Grrrr dat uiterst restrictieve Nederlandse achternamenbeleid, breek me de bek niet open.![]()
Ik heb mijn eigen achternaam gehouden. Zo heet ik, dat is wie ik ben, dat verandert niet doordat ik mijn leven met een ander deel. De kinderen hebben zijn achternaam, maar dat was wel een strijd en ik vind het nog steeds jammer.
Daarom ook grrrr naar de Nederlandse wetgeving die je hierin NUL ruimte voor compromis biedt, het is naam A of naam B, voor eeuwig en alle kinderen. Geen samenvoegingen of splitsingen mogelijk. Heel stom vind ik dat. Het zou zogenaamd voor de saamhorigheid in het gezin zijn, maar ik geloof niet dat een naam daar zo cruciaal voor is.
Wij waren ook altijd met z'n tweeën natuurlijk, en vroeger deed hij dat niet, toen was ik nog gewoon mam (of: Hee ma! Wat nou Hema, ik ben verdomme geen winkel!), maar ik heb daardoor en het gevoel dat hij een vaderfiguur niet echt gemist heeft (je vader met zijn achternaam aanspreken kan veel makkelijker), en dat het een soort "one of the guys" ding is.quote:Op zondag 16 december 2018 10:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Haha, je moeder bij d'r achternaam aanspreken. In sommige families zou dat echt niet kunnen
. Ik weet wel dat Six. zijn jongste een broertje wil, geen zusje
dus dat zal ook nog wel van invloed worden.
Je mag niet het ene kind jouw achternaam geven en het andere kind zijn achternaam? Is dat als je getrouwd bent of ook als je niet getrouwd bent? Ik wist dat niet.quote:Op zondag 16 december 2018 10:24 schreef lunapuella het volgende:
Daarom ook grrrr naar de Nederlandse wetgeving die je hierin NUL ruimte voor compromis biedt, het is naam A of naam B, voor eeuwig en alle kinderen. Geen samenvoegingen of splitsingen mogelijk. Heel stom vind ik dat. Het zou zogenaamd voor de saamhorigheid in het gezin zijn, maar ik geloof niet dat een naam daar zo cruciaal voor is.
Volgens mij zolang je met dezelfde partner bent. Getrouwd of ongetrouwd.quote:Op zondag 16 december 2018 10:29 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Je mag niet het ene kind jouw achternaam geven en het andere kind zijn achternaam? Is dat als je getrouwd bent of ook als je niet getrouwd bent? Ik wist dat niet.
Nope, kinderen van dezelfde ouders krijgen dezelfde achternaam.quote:Op zondag 16 december 2018 10:29 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Je mag niet het ene kind jouw achternaam geven en het andere kind zijn achternaam? Is dat als je getrouwd bent of ook als je niet getrouwd bent? Ik wist dat niet.
Dat mag inderdaad niet. Je kiest 1 naam en "de gekozen achternaam geldt ook voor alle volgende kinderen." Ongeacht burgerlijke status, zover ik bij de Rijksoverheid kan zien.quote:Op zondag 16 december 2018 10:29 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Dar duomoederverhaal bij een onbekende donor is ook raar trouwens.quote:Op zondag 16 december 2018 10:39 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Dat mag inderdaad niet. Je kiest 1 naam en "de gekozen achternaam geldt ook voor alle volgende kinderen." Ongeacht burgerlijke status, zover ik bij de Rijksoverheid kan zien.
Ook stom trouwens dat, wanneer je de keuze niet voor de geboorte samen vast komt leggen op het gemeentehuis, de achternaam (bij getrouwde m/v-stellen) automatisch die van de vader wordt. Daarmee is de keuze ook niet helemaal gelijk, want voor de ene optie moet je moeite doen en voor de andere niet.
Bron:
https://www.rijksoverheid(...)hternaam-kind-kiezen
Nee, weten we inderdaad nog niet! Dus hoop dat ik ‘m óf niet nodig heb, óf dat hij ineens in me op komt als er een jongen uit komtquote:Op zondag 16 december 2018 09:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Haha, je hebt nog een paar weken. Jullie weten nog niet of het een jongentje of een meisje wordt?
Ongehuwd is het juist andersom, zonder erkenning standaard achternaam van de moederquote:Op zondag 16 december 2018 10:39 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Dat mag inderdaad niet. Je kiest 1 naam en "de gekozen achternaam geldt ook voor alle volgende kinderen." Ongeacht burgerlijke status, zover ik bij de Rijksoverheid kan zien.
Ook stom trouwens dat, wanneer je de keuze niet voor de geboorte samen vast komt leggen op het gemeentehuis, de achternaam (bij getrouwde m/v-stellen) automatisch die van de vader wordt. Daarmee is de keuze ook niet helemaal gelijk, want voor de ene optie moet je moeite doen en voor de andere niet.
Bron:
Lijkt me logisch; zonder erkenning is er immers geen vader bekendquote:Op zondag 16 december 2018 10:48 schreef krijgerrtje het volgende:
[..]
Ongehuwd is het juist andersom, zonder erkenning standaard achternaam van de moeder
Het idee daarachter is geloof ik dat de duomoeder daarmee gelijke status heeft als een vader bij m/v-ouders. Barende moeders hebben gewoon altijd pech.quote:Op zondag 16 december 2018 10:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dar duomoederverhaal bij een onbekende donor is ook raar trouwens.
Ja precies, in die situatie is er ook geen keuze.quote:Op zondag 16 december 2018 10:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Lijkt me logisch; zonder erkenning is er immers geen vader bekend
Hoe doen ze dat dan als vrouw 1 kind 1 van een onbekende donor krijgt en vrouw 2 kind 2 vam een onbekende donor krijgt.quote:Op zondag 16 december 2018 10:53 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Het idee daarachter is geloof ik dat de duomoeder daarmee gelijke status heeft als een vader bij m/v-ouders. Barende moeders hebben gewoon altijd pech.
Wel of niet erkennen is dat vaak wel, het juridisch wel of niet bekend zijn van een vader zegt niet zoveel over de feitelijke situatie.quote:Op zondag 16 december 2018 10:54 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Ja precies, in die situatie is er ook geen keuze.
Volgens mij gaat dan het 'alle kinderen dezelfde naam' principe voor. Maar het is inderdaad allemaal nogal krom, meer vrije keuze en minder automatisering zou veel beter zijn.quote:Op zondag 16 december 2018 10:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe doen ze dat dan als vrouw 1 kind 1 van een onbekende donor krijgt en vrouw 2 kind 2 vam een onbekende donor krijgt.
In principe staat het er zo dat ze dan wel allebei een andere achternaam zouden hebben.
Dan krijgt kind 2 dezelfde achternaam als kind 1. En heeft vrouw 1 als enige dus een andere achternaam.quote:Op zondag 16 december 2018 10:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe doen ze dat dan als vrouw 1 kind 1 van een onbekende donor krijgt en vrouw 2 kind 2 vam een onbekende donor krijgt.
In principe staat het er zo dat ze dan wel allebei een andere achternaam zouden hebben.
je kan het volgens mij omzeilen door het tweede kind pas na de geboorte te laten erkennen en dan de achternaam niet te laten wijzigen?quote:Op zondag 16 december 2018 10:39 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Bron:
Moet je niet al getrouwd zijn, dan is er sowieso een juridische vader en heb je die keus dus niet. (Een scheiding voor de gewenste achternaam ging ons net wat te ver).quote:Op zondag 16 december 2018 11:56 schreef tombolafan het volgende:
[..]
je kan het volgens mij omzeilen door het tweede kind pas na de geboorte te laten erkennen en dan de achternaam niet te laten wijzigen?
nee idd als je getrouwd bent werkt dat nietquote:Op zondag 16 december 2018 12:24 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Moet je niet al getrouwd zijn, dan is er sowieso een juridische vader en heb je die keus dus niet. (Een scheiding voor de gewenste achternaam ging ons net wat te ver).
Dat denk ik ook, maar binnen een huwelijk of geregistreerd partnerschap werkt dat niet.quote:Op zondag 16 december 2018 11:56 schreef tombolafan het volgende:
[..]
je kan het volgens mij omzeilen door het tweede kind pas na de geboorte te laten erkennen en dan de achternaam niet te laten wijzigen?
Geen hard wetenschappelijk onderzoek, maar volgens dit artikel van nrc uit 2016 is het veranderen van je naam juist weer populairder: https://www.nrc.nl/nieuws(...)aam-5466814-a1533411quote:Op zondag 16 december 2018 12:57 schreef Lemijn het volgende:
Ik ben benieuwd wat tegenwoordig meer voorkomend is, dat vrouwen hun mans aannemen of niet. En dan is er nog het verschil in wat ze officieel doen en wat ze in praktijk hanteren - ik ken behoorlijk veel vrouwen die in praktijk namelijk nooit hun mailadres hebben gewijzigd en verder ook gewoon hun eigen naam zijn blijven gebruiken.
Iemand met goede googleskills toevallig?
Dat is als je hetero bentquote:Op zondag 16 december 2018 10:29 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja bizar dat de bekendheid van de donor iets uitmaakt voor de achternaam.quote:Op zondag 16 december 2018 10:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dar duomoederverhaal bij een onbekende donor is ook raar trouwens.
Abcdequote:Op zondag 16 december 2018 16:38 schreef pinquit het volgende:
Gooien jullie er nog eens wat leuke meisjesnamen in voor ons
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
Iris.quote:Op zondag 16 december 2018 16:38 schreef pinquit het volgende:
Ik vind de naam Belén prachtig.quote:Op zondag 16 december 2018 16:38 schreef pinquit het volgende:
ik zou uit automatisme floris en borian gaan zeggenquote:Op zondag 16 december 2018 07:40 schreef Leandra het volgende:
Ik zag trouwens pas een bord voor een tweeling F.lorian en B.oris, en dat vind ik gevoelsmatig zulke verschillende namen, alsof de een veel kwetsbaarder is dan de ander.
Maar dat komt vooral door de combinatie met B.oris, an sich heb ik bij F.lorian helemaal niet zo'n beeld van een kwetsbaar kind, maar gewoon van een leuk bijdehand joch.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |