abonnement Unibet Coolblue
pi_183760476
Wij hadden allebei al voordat we elkaar kenden dezelfde meisjesnaam bedacht voor als er ooit een dochter zou komen. Dat was dus een no-brainer :) Ik ben nog steeds weg van Romée als naam, maar gezien het mooie gegeven dat we Phi’s naam allebei al jaren hadden “gekozen”, kon dat niet de eerste naam worden.

Qua jongensnamen zaten we ook wel aardig op één lijn en ik vind dat er genoeg prachtige jongensnamen zijn. Ik wilde een jochie altijd heel graag O+ Marius O+ noemen, maar dat wilde mijn lief niet omdat de zoon van een vriend van hem al zo heette. Phi had Sasha geheten als ze een jochie was geweest.

Ik heb toen we trouwden mijn mans achternaam aangenomen. Ik hechtte niet zo aan mijn oude naam en als taalnerd vond ik het wel leuk dat mijn naam daarmee allitererend en jambisch werd :+ Onze kinderen hebben ook zijn naam, het is ook gewoon een mooie naam :)
  zondag 16 december 2018 @ 10:59:09 #177
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183760479
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 10:54 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Ja precies, in die situatie is er ook geen keuze.
Wel of niet erkennen is dat vaak wel, het juridisch wel of niet bekend zijn van een vader zegt niet zoveel over de feitelijke situatie.

Het wordt pas interessant als je samen een kind krijgt, het kind erkent, het de naam van de vader krijgt, 3 jaar later nog een kind krijgt, het kind niet erkent en het dus de naam van de moeder krijgt, en je weer een paar jaar later dat jongste kind alsnog erkent.
Ben benieuwd wat er dan gebeurt, lijkt me sterk dat de achternaam van het kind dan alsnog verplicht gewijzigd wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 16 december 2018 @ 11:02:18 #178
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183760526
Qua moederrechten is het iig fijn dat je een kind alleen maar kunt erkennen met toestemming van de moeder, daarvoor moet je al op het gemeemtehuis zijn, dus dan moet je ook al een bewuste naamkeuze maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183761094
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 10:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe doen ze dat dan als vrouw 1 kind 1 van een onbekende donor krijgt en vrouw 2 kind 2 vam een onbekende donor krijgt.
In principe staat het er zo dat ze dan wel allebei een andere achternaam zouden hebben.
Volgens mij gaat dan het 'alle kinderen dezelfde naam' principe voor. Maar het is inderdaad allemaal nogal krom, meer vrije keuze en minder automatisering zou veel beter zijn.

Vriendinnen van mij hebben ook heel veel gedoe bij de gemeente gehad om duidelijk te krijgen wat de naam van hun kindje zou worden. Zij waren getrouwd en vrouw B had daarbij de naam van vrouw A aangenomen. Hun kindje werd gedragen door vrouw A, dus zou automatisch de naam van vrouw B krijgen... Maar die droeg dus naam A. Niemand die goed wist wat er in die situatie automatisch gebeuren zou. :')
  Official ESF Kreviewer zondag 16 december 2018 @ 11:48:00 #180
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_183761258
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 10:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe doen ze dat dan als vrouw 1 kind 1 van een onbekende donor krijgt en vrouw 2 kind 2 vam een onbekende donor krijgt.
In principe staat het er zo dat ze dan wel allebei een andere achternaam zouden hebben.
Dan krijgt kind 2 dezelfde achternaam als kind 1. En heeft vrouw 1 als enige dus een andere achternaam.
pi_183761277
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 10:39 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Dat mag inderdaad niet. Je kiest 1 naam en "de gekozen achternaam geldt ook voor alle volgende kinderen." Ongeacht burgerlijke status, zover ik bij de Rijksoverheid kan zien.

Ook stom trouwens dat, wanneer je de keuze niet voor de geboorte samen vast komt leggen op het gemeentehuis, de achternaam (bij getrouwde m/v-stellen) automatisch die van de vader wordt. Daarmee is de keuze ook niet helemaal gelijk, want voor de ene optie moet je moeite doen en voor de andere niet.

Bron:
https://www.rijksoverheid(...)hternaam-kind-kiezen
je kan het volgens mij omzeilen door het tweede kind pas na de geboorte te laten erkennen en dan de achternaam niet te laten wijzigen?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_183761735
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:56 schreef tombolafan het volgende:

[..]

je kan het volgens mij omzeilen door het tweede kind pas na de geboorte te laten erkennen en dan de achternaam niet te laten wijzigen?
Moet je niet al getrouwd zijn, dan is er sowieso een juridische vader en heb je die keus dus niet. (Een scheiding voor de gewenste achternaam ging ons net wat te ver).
pi_183761761
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:24 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Moet je niet al getrouwd zijn, dan is er sowieso een juridische vader en heb je die keus dus niet. (Een scheiding voor de gewenste achternaam ging ons net wat te ver).
nee idd als je getrouwd bent werkt dat niet :)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zondag 16 december 2018 @ 12:28:32 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183761799
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:56 schreef tombolafan het volgende:

[..]

je kan het volgens mij omzeilen door het tweede kind pas na de geboorte te laten erkennen en dan de achternaam niet te laten wijzigen?
Dat denk ik ook, maar binnen een huwelijk of geregistreerd partnerschap werkt dat niet.

Edit: oh... Eerst F5, dan posten :@
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 16 december 2018 @ 12:57:50 #186
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_183762287
Ik ben benieuwd wat tegenwoordig meer voorkomend is, dat vrouwen hun mans aannemen of niet. En dan is er nog het verschil in wat ze officieel doen en wat ze in praktijk hanteren - ik ken behoorlijk veel vrouwen die in praktijk namelijk nooit hun mailadres hebben gewijzigd en verder ook gewoon hun eigen naam zijn blijven gebruiken.
Iemand met goede googleskills toevallig?

Zelf ben ik al van jongs af aan van plan geweest nooit mijn naam te wijzigen. Het is mijn namelijk gewoon mijn naam. En na wat gesprekken met Jacobs vader hebben we besloten om hem ook mijn naam te geven, wat ik superfijn vind.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_183762956
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:57 schreef Lemijn het volgende:
Ik ben benieuwd wat tegenwoordig meer voorkomend is, dat vrouwen hun mans aannemen of niet. En dan is er nog het verschil in wat ze officieel doen en wat ze in praktijk hanteren - ik ken behoorlijk veel vrouwen die in praktijk namelijk nooit hun mailadres hebben gewijzigd en verder ook gewoon hun eigen naam zijn blijven gebruiken.
Iemand met goede googleskills toevallig?
Geen hard wetenschappelijk onderzoek, maar volgens dit artikel van nrc uit 2016 is het veranderen van je naam juist weer populairder: https://www.nrc.nl/nieuws(...)aam-5466814-a1533411
  zondag 16 december 2018 @ 13:52:43 #188
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183763423
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:48 schreef Kreator het volgende:
Herman.
Heet Tong80 ook niet Herman?
Resistance is futile.
pi_183763855
Mijn vrouw en ik hebben beide een samengestelde achternaam, eerst die van haar en dan die van mij. Is inderdaad niet mogelijk voor onze kinderen dus zij hebben de achternaam van vrouwlief. Wat een hele bewuste keuze was juist omdat ik de meiden heb gedragen en wij dus al een bloedband hebben, we vonden het beide mooi als ze dan de familienaam van mijn vrouw dragen.

Wij hebben wel gekozen voor 2e namen die lijken op mijn achternaam (L.otus en L.oiz) zodat ze die nog wel een beetje meedragen, aangezien de stamboom van mijn familienaam hier eindigt :')

Overigens heb ik de achternaam van mijn moeder, maar dat hebben we toen ik 12 was aangevraagd en is dus een bewuste keuze geweest (die geld kostte ook nog en waar de koningin goedkeuring voor moest geven, wat ik bizar vind maar dat terzijde).

Geen idee eigenlijk hoe dat gaat met 2 vrouwen die beide een kind dragen, maar ik zou toch verwachten dat die kinderen dezelfde achternaam krijgen. Wij hebben voor de oudste onze keuze door moeten geven en toen stond het ook meteen geregistreerd voor de te volgen kinderen.
  zondag 16 december 2018 @ 14:14:09 #190
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183763969
Eigenlijk vind ik het sowieso wel gek dat je in Nederland niet je eigen naam mag kiezen. Zou mooi zijn als iedereen met 30 jaar (want dan ben je pas volwassen) de keus krijgt om de naam gegeven bij geboorte te houden. Of welk moment dan ook, kostenloos bij de gemeente aan laten passen.
Resistance is futile.
pi_183764907
Toen onze oudste werd geboren, waren we nog niet getrouwd, maar heel bewust voor vaders achternaam gekozen. Ik heb een weinig voorkomende Friese achternaam, die mensen zelfs niet kunnen schrijven als je hem spelt ( :X ), en die nogal pestgevoelig is. Bij ons trouwen heb ik ook mijn mans genomen, en gebruik die ook echt. Ik vond het zo gek om een andere achternaam te hebben dan mijn kind.
pi_183766494
quote:
2s.gif Op zondag 16 december 2018 10:29 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Je mag niet het ene kind jouw achternaam geven en het andere kind zijn achternaam? Is dat als je getrouwd bent of ook als je niet getrouwd bent? Ik wist dat niet.
Dat is als je hetero bent ;)

Weet niet hoe het nu is, maar toen wij de onzen namen moesten geven, mocht je als lesbisch stel nog wisselen. Niet dat wij dat deden, maar mogen was toch ook leuk.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_183766628
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 10:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dar duomoederverhaal bij een onbekende donor is ook raar trouwens.
Ja bizar dat de bekendheid van de donor iets uitmaakt voor de achternaam.
Dat was dus vroegah niet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 16 december 2018 @ 16:38:04 #194
56471 pinquit
oh my lama!
pi_183767148
Gooien jullie er nog eens wat leuke meisjesnamen in voor ons O+
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 16 december 2018 @ 16:43:15 #195
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183767250
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 16:38 schreef pinquit het volgende:
Gooien jullie er nog eens wat leuke meisjesnamen in voor ons O+
Abcde

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 16 december 2018 @ 16:44:52 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183767288
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 16:15 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ja bizar dat de bekendheid van de donor iets uitmaakt voor de achternaam.
Dat was dus vroegah niet.
Ja, dat ook nog eens...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183785406
Mijn achternaam eindigt op -stra, en mijn moeder noemt mij vaak Mopstra :+

Ook een soort bij de achternaam
Noemen dus.
Kwak
pi_183786113
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 16:38 schreef pinquit het volgende:
Gooien jullie er nog eens wat leuke meisjesnamen in voor ons O+
Iris. O+
Zoë altijd leuk gevonden.
Esmee.
Naomie.

Dergelijke namen stonden op mijn lijstje. :)

En gefeliciteerd trouwens. :o *O*
pi_183786915
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 16:38 schreef pinquit het volgende:
Gooien jullie er nog eens wat leuke meisjesnamen in voor ons O+
Ik vind de naam Belén prachtig.
  maandag 17 december 2018 @ 15:46:33 #200
149959 SQ
snelle trees
pi_183786923
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 07:40 schreef Leandra het volgende:
Ik zag trouwens pas een bord voor een tweeling F.lorian en B.oris, en dat vind ik gevoelsmatig zulke verschillende namen, alsof de een veel kwetsbaarder is dan de ander.
Maar dat komt vooral door de combinatie met B.oris, an sich heb ik bij F.lorian helemaal niet zo'n beeld van een kwetsbaar kind, maar gewoon van een leuk bijdehand joch.
ik zou uit automatisme floris en borian gaan zeggen ;(
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')