FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
rutger05dinsdag 27 november 2018 @ 10:28
quote:
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
qltel 27-11-2018 07:18 print

Nul slachtoffers door ongevallen op spoorovergangen, dat is het streven van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). Daarom worden alle overwegen die niet beveiligd zijn door spoorbomen en bellen binnen vijf jaar opgeheven of beveiligd. Deze nieuwe doelstelling wil Van Veldhoven met gemeenten, provincies, belangenverenigingen en spoorbeheerder ProRail vastleggen in een gezamenlijk convenant. Daarnaast stelt zij een landelijk bemiddelaar aan, die ervoor moet zorgen dat bestuurlijke processen rondom het opheffen of beveiligen van overwegen vlotter verlopen. De staatssecretaris schrijft dit vandaag aan de Tweede Kamer in reactie op een eerder verschenen rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Staatssecretaris Van Veldhoven: "Hoewel Nederland bij de koplopers hoort als het gaat om overwegveiligheid, is elk ongeval op een overweg er voor mij één te veel. Het spoor- en wegverkeer in ons land groeit. Overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen en bellen zijn gewoon niet meer van deze tijd. We gaan er daarom voor zorgen dat we binnen vijf jaar, maar het liefst nog sneller, van al deze overwegen af zijn."

Versnellen
De afgelopen jaren werden al zo'n 25 onbewaakte spoorovergangen opgeheven of beveiligd. Binnen vijf jaar moet dit ook gebeurd zijn met de 135 die er nu nog zijn. Bovenop de 39 miljoen euro die voor de aanpak hiervan al beschikbaar was, trok Van Veldhoven afgelopen zomer nog eens 25 miljoen extra uit. Voor het verder verbeteren van de veiligheid op spoorovergangen die wel voorzien zijn van spoorbomen en bellen, stelde zij toen ook nog 25 miljoen euro ter beschikking. Naast geld, kost de aanpak van onbeveiligde overwegen tijd. In veel gevallen verloopt het proces voortvarend, maar soms is versnelling nodig. Van Veldhoven stelt daarom een landelijk bemiddelaar overwegen aan. Deze persoon wordt verantwoordelijk voor de voortvarende uitvoering van het convenant dat een eind moet maken aan alle onbewaakte spoorovergangen tussen Rijk, gemeenten, provincies, recreatieve belangenverenigingen en spoorbeheerder ProRail dat een eind moet maken aan alle onbewaakte spoorovergangen

Vanuit ProRail wordt de aansturing op de aanpak van overwegen verzwaard en wordt nu bekeken welke interne procedures nog sneller kunnen. Wanneer tussen de verschillende partijen langdurige onenigheid over de gewenste oplossing voor een onbewaakte overweg dreigt te ontstaan, moet zo snel mogelijk de hulp van een arbitragecommissie worden ingeschakeld. Als stok achter de deur onderzoekt Van Veldhoven ook wettelijke mogelijkheden om de aanpak van overwegveiligheid verder te versnellen, zoals een zogeheten 'aanwijzingsbevoegdheid'.

Flitspalen en campagnes
ProRail heeft de afgelopen jaren al veel inzicht gekregen in de oorzaken van ongevallen. Hierdoor is bekend dat roekeloos gedrag van weggebruikers op- en rond overwegen een grote factor is. Eind dit jaar wordt bekeken of flitspalen bij overwegen kunnen bijdragen aan het terugdringen van risicovol gedrag. Via campagnes blijft ProRail alle weggebruikers wijzen op de regels die gelden rondom spoorovergangen.

Door de inzet vanuit het Rijk en decentrale overheden zijn Nederlandse overwegen veel veiliger geworden. Zo nam sinds 2000 het aantal slachtoffers van ongevallen op overwegen al af met 70%. Verschillende kabinetten investeerden door de jaren heen al zo'n 680 miljoen euro in overwegveiligheid.
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen

Prima dat men kijkt of er niet maatregelen genomen kunnen worden om bepaalde overgangen beter te beveiligen, alhoewel overdrijving niet nodig is, maar sluiting gaat veel te ver. Zo zijn er ook spoorwegovergangen voor wandelaars en fietsers, deze zijn dan beveiligd aan beide zijden met een stalen klaphek. Deze zouden ook moeten verdwijnen. Wat je dan natuurlijk gaat krijgen is dat recreanten gewoonweg de spoorbaan, zonder enige vorm van overgang, gaan oversteken.

Je kan toch ook niet kruispunten zonder stoplichten gaan afsluiten, omdat er ongelukken gebeuren als mensen daar niet goed uitkijken. Nederland is niet 100 procent veilig te maken. Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid voor hun veiligheid.

De meest gevaarlijke situaties die ik heb gezien zijn overigens mensen, veelal fietsers, die zigzaggend langs de gesloten spoorwegovergang doorsteken, omdat het een en andere reden ontzettend lang duurt voordat de spoorbomen open gaan. Bijvoorbeeld een trein die nog op het station staat en die om een of andere reden 5 minuten later vertrekt, maar de spoorbomen iets verder op blijven ook 5 minuten dicht.
#ANONIEMdinsdag 27 november 2018 @ 10:55
Op sommige plekken betekent dat dus dat fietsers en voetgangers kilometers om moeten. Zo lang de overgangen overzichtelijk zijn (niet vlak na een bocht oid) en je er met gezond verstand gewoon veilig kan oversteken vind ik het wel erg betuttelend inderdaad.
Captain_Ghostdinsdag 27 november 2018 @ 10:57
Vervang overweg door burg hola!
Leipo666dinsdag 27 november 2018 @ 10:59
als ze ze vervangen door bijvoorbeeld tunnels, bruggen of bewaakte overgangen dan is dat prima, maar niet de simpele weg nemen en ze gewoon helemaal weghalen :(
Kaminadinsdag 27 november 2018 @ 11:06
Iets met een put en een kalf.
BasEnAaddinsdag 27 november 2018 @ 11:22
Peuterspeelzaal Nederland.
nanukdinsdag 27 november 2018 @ 11:23
Soms heb je bospaden waar dan een overweg in zit, vaak tussen schaarhekken zodat je gedwongen wordt even je aandacht erbij te houden. Een dergelijke overweg afsluiten is dan weer erg rigoureus. Het vervangen door een brug of tunnel is natuurlijk buiten proportie. Een bewaakte overweg er van maken is ook al erg kostbaar voor die paar wandelaars per uur/dag. Lekker laten zoals het is lijkt mij.
Drekkoningdinsdag 27 november 2018 @ 11:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 10:55 schreef Chia het volgende:
Op sommige plekken betekent dat dus dat fietsers en voetgangers kilometers om moeten. Zo lang de overgangen overzichtelijk zijn (niet vlak na een bocht oid) en je er met gezond verstand gewoon veilig kan oversteken vind ik het wel erg betuttelend inderdaad.
In principe eens, maar blijkbaar kunnen mensen er nog steeds niet mee omgaan en vallen er nog steeds doden.

Dan krijg je de afweging tussen algemeen belang en mensen tegen zichzelf in bescherming nemen.
Starhopperdinsdag 27 november 2018 @ 11:28
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:26 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

In principe eens, maar blijkbaar kunnen mensen er nog steeds niet mee omgaan en vallen er nog steeds doden.

Dan krijg je de afweging tussen algemeen belang en mensen tegen zichzelf in bescherming nemen.
Darwin ;)
Drekkoningdinsdag 27 november 2018 @ 11:29
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:28 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Darwin ;)
Zeker hoor, maar dat is geen beleid in Nederland :D
#ANONIEMdinsdag 27 november 2018 @ 11:33
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:26 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

In principe eens, maar blijkbaar kunnen mensen er nog steeds niet mee omgaan en vallen er nog steeds doden.

Dan krijg je de afweging tussen algemeen belang en mensen tegen zichzelf in bescherming nemen.
Maar zijn die doden dan ook fietsers en voetgangers? en vraag me af of die niet ook bij bewaakte overgangen net zo goed met enige regelmaat verongelukken door roekeloosheid

Zo maakte ik een keer mee dat een vrouw voor de gesloten spoorboom bleef staan toen er een trein aan kwam. :') Er was wel net voldoende ruimte waardoor er niets gebeurde, maar :|W

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2018 11:36:37 ]
BasEnAaddinsdag 27 november 2018 @ 11:34
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:28 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Darwin ;)
Ja lache, dode mensen, ff Darwin roepen
Starhopperdinsdag 27 november 2018 @ 11:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:34 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ja lache, dode mensen, ff Darwin roepen
Tja, zo moeilijk kan het toch niet zijn om naar links en rechts te kijken vlak voor het oversteken?
BasEnAaddinsdag 27 november 2018 @ 11:41
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:38 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Tja, zo moeilijk kan het toch niet zijn om naar links en rechts te kijken vlak voor het oversteken?
Iedereen maakt wel eens een fout.
begaaierddinsdag 27 november 2018 @ 11:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:41 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Iedereen maakt wel eens een fout.
Jep. Maar dan ook meteen de laatste.
Starhopperdinsdag 27 november 2018 @ 11:46
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:41 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Iedereen maakt wel eens een fout.
Klopt. Maar de foutjes worden ook gemaakt bij zebrapaden. En daar hoor je niemand over.
Het komt maar een enkele keer voor dat het fout gaat met dodelijke afloop. Kans is zo ontzettend klein dat je ook daadwerkelijke geraakt wordt door een trein.

Hoeveel is een mensenleven waard?
Captain_Ghostdinsdag 27 november 2018 @ 11:49
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:38 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Tja, zo moeilijk kan het toch niet zijn om naar links en rechts te kijken vlak voor het oversteken?
trein is smal en rijdt 120-140 km/u. Afhankelijk van weer omstandigheid kan het soms behoorlijk onzichtbaar zijn. Je hoort hem niet totdat veel te dichterbij is en of al voorbij rijdt.

Tenslotte er zijn ook mensen die dom bezig, zoals telefoon of minder tijd voor neemt om checken of het veilig is.
Starhopperdinsdag 27 november 2018 @ 11:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:49 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

trein is smal en rijdt 120-140 km/u. Afhankelijk van weer omstandigheid kan het soms behoorlijk onzichtbaar zijn. Je hoort hem niet totdat veel te dichterbij is en of al voorbij rijdt.

Tenslotte er zijn ook mensen die dom bezig, zoals telefoon of minder tijd voor neemt om checken of het veilig is.
Voor die laatste groep, die hebben gewoon pech, ik zie liever niet dat daar onze belastingcentjes naartoe gaan. Beter investeren in goede voorlichting.

[ Bericht 2% gewijzigd door Starhopper op 27-11-2018 12:03:32 ]
ACT-Fdinsdag 27 november 2018 @ 12:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 10:28 schreef rutger05 het volgende:
Hierdoor is bekend dat roekeloos gedrag van weggebruikers op- en rond overwegen een grote factor is.
Als dit de oorzaak is wat is dan het nut van een beveiligde spoorwegovergang ten opzichte van een onbeveiligde? Onbeveiligde spoorwegovergangen zijn het probleem niet; het is de Pavlovreactie die ontstaat nadat er een ongeval plaatsvindt op een onbeveiligde spoorwegovergang. De overgang was onbeveiligd dus dat was de oorzaak! Als ik zie onder welke omstandigheden het ongeluk gebeurd is dan zijn de meest fatale ongevallen voornamelijk vrachtwagens of landbouwvoertuigen die vast zijn komen te zitten op een overgang. Ik zou toch eerder de hellingbaan of de krappe bocht ervoor opheffen in plaats van de spoorbomen op een vastgelopen vrachtwagen laten dalen....
Nobudinsdag 27 november 2018 @ 15:51
quote:
niet meer van deze tijd.
Grootste kutargument ooit.
julius123dinsdag 27 november 2018 @ 15:59
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:49 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

trein is smal en rijdt 120-140 km/u. Afhankelijk van weer omstandigheid kan het soms behoorlijk onzichtbaar zijn. Je hoort hem niet totdat veel te dichterbij is en of al voorbij rijdt.

Tenslotte er zijn ook mensen die dom bezig, zoals telefoon of minder tijd voor neemt om checken of het veilig is.
Als je je telefoon of die paar seconden belangrijker vindt dan je leven is er toch wel wat mis met je.

Onzinnig besluit weer trouwens, rubbertegelmaatschappij.
oranjevogel1dinsdag 27 november 2018 @ 15:59
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 10:59 schreef Leipo666 het volgende:
als ze ze vervangen door bijvoorbeeld tunnels, bruggen of bewaakte overgangen dan is dat prima, maar niet de simpele weg nemen en ze gewoon helemaal weghalen :(
dit dus
Beathovendinsdag 27 november 2018 @ 16:01
Goede zaak wel.

Bestuurders van voertuigen zijn nog steeds apen op een frame of in een karretje en hebben altijd wel een reden om iets doms te doen zoals spookrijden, en fietsen met losse handen of met een koptelefoon op. Je moet de lijntjes daarom zorgvuldig aangeven en harde remmingen of stops inbouwen waar nodig anders knallen ze met 250 door je straat heen. Daarom zijn rotondes ook beter dan kruisingen in het indammen van de slachtoffers. Ook dit hier van TS zou theoretisch iets minder slachtoffers moeten geven die met het verstand op 0 doorknallen.

Als het cijfer na de transitie daalt heb ik gelijk gekregen. Mocht het niets uitmaken dan blijf ik er gewoon bij dat het apen zijn. Dus er valt niet zoveel te verliezen.
Man-Bear-Pigdinsdag 27 november 2018 @ 16:07
Betutteling van nederland.
Beathovendinsdag 27 november 2018 @ 16:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:49 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

trein is smal en rijdt 120-140 km/u. Afhankelijk van weer omstandigheid kan het soms behoorlijk onzichtbaar zijn. Je hoort hem niet totdat veel te dichterbij is en of al voorbij rijdt.

Tenslotte er zijn ook mensen die dom bezig, zoals telefoon of minder tijd voor neemt om checken of het veilig is.
Dat is ook wel een factor.

Zelfs al zou de trein meer geluid maken dan zou je er als volwassene aan gewend raken. Ik kan me best voorstellen dat als iemand net erg slecht nieuws te horen gekregen heeft of anders geemotioneerd is (geboorte kind etc) dat deze niet heel gefocused is op wat er om hem of haar heen gebeurd. Je hoort zo'n reden wel vaak bij ongelukken en overtredingen. Dus heel vergezocht is het niet om een bewaakte versie te maken.

Veelal observeren omstanders dit soort tunnelvisie als geplande zelfmoord als iemand doorrijd maar dat hoeft het absoluut niet te zijn. Helaas is dat nooit meer echt na te gaan.
Beathovendinsdag 27 november 2018 @ 16:17
quote:
9s.gif Op dinsdag 27 november 2018 16:07 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
Betutteling van nederland.
Zoiets wordt vaak geroepen door de mensen die nog nooit met de neus op bepaalde feiten zijn gedrukt.
Pietverdrietdinsdag 27 november 2018 @ 17:43
quote:
9s.gif Op dinsdag 27 november 2018 16:07 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
Betutteling van nederland.
Janneke141dinsdag 27 november 2018 @ 17:47
quote:
Dat ligt aan de fietser, niet aan de overweg. Tegen stupiditeit is geen wetgeving of hekwerk bestand.
ACT-Fdinsdag 27 november 2018 @ 17:53
quote:
Links en rechts kijken; daar kun je mee thuiskomen! Dit zijn overigens klassieke gevallen bij bewaakte spoorwegovergangen waarbij fietsers/voetgangers niet wachten totdat de spoorbomen omhoog zijn maar alvast oversteken omdat de trein toch voorbij is.
Chernidinsdag 27 november 2018 @ 18:04
Een trein blijft een sluipmoordenaar. Zeker het nieuwe materieel(Je hoort ze nog amper). Je kunt het niet vaak genoeg zeggen, maar goed naar links en rechts kijken en niet direct oversteken als een trein net voorbij raast. In bovenstaand filmpje is dat duidelijk te zien. Persoon denkt hops de goederentrein is voorbij en dan is het goed. Maar je moet 2 sporen over. Nu ken ik dat overpad helaas te goed. Maar daar gaat het vaker mis. Dat overpad geeft toegang tot een sportcomplex etc.

Met een onbewaakte overweg heb je als machinist maar een voordeel. Die valt nooit in de storing.

Het is natuurlijk onmogelijk alle overwegen te saneren. Maar dat overwegen veel problemen opleveren is een feit.

Nu zit het in mijn hoofd maar tijdens het rangeren kom je ogen te kort. Niets gehaast ondernemen en bij de les blijven.
Ryan3dinsdag 27 november 2018 @ 18:07
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:04 schreef Cherni het volgende:
Een trein blijft een sluipmoordenaar. Zeker het nieuwe materieel(Je hoort ze nog amper). Je kunt het niet vaak genoeg zeggen, maar goed naar links en rechts kijken en niet direct oversteken als een trein net voorbij raast. In bovenstaand filmpje is dat duidelijk te zien. Persoon denkt hops de goederentrein is voorbij en dan is het goed. Maar je moet 2 sporen over. Nu ken ik dat overpad helaas te goed. Maar daar gaat het vaker mis. Dat overpad geeft toegang tot een sportcomplex etc.

Met een onbewaakte overweg heb je als machinist maar een voordeel. Die valt nooit in de storing.

Het is natuurlijk onmogelijk alle overwegen te saneren. Maar dat overwegen veel problemen opleveren is een feit.

Nu zit het in mijn hoofd maar tijdens het rangeren kom je ogen te kort. Niets gehaast ondernemen en bij de les blijven.
Kijk, dit kabinet doet ook wel goede dingen, deze vind ik wel goed.
Ik ben voor veiligheid. Veiligheid is alles!
Soms lijkt dat overdreven, totdat het fout gaat.
Chernidinsdag 27 november 2018 @ 18:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Kijk, dit kabinet doet ook wel goede dingen, deze vind ik wel goed.
Ik ben voor veiligheid. Veiligheid is alles!
Soms lijkt dat overdreven, totdat het fout gaat.
Maar er zijn helaas personen waarbij niets helpt, hoe veilig je het ook maakt.
Janneke141dinsdag 27 november 2018 @ 18:16
Op naar de rubbertegeltjesmaatschappij. Kapitalen uitgeven om te beschermen wat niet te beschermen valt, met als gevolg dat mensen nog minder op gaan letten dan ze nu al doen.
Togadinsdag 27 november 2018 @ 18:21
Weghalen is ook weer zowat, je zou een versimpelde signaalinstallatie kunnen installeren.
Bij het naderen van een trein wordt een geluids- en lichtsignaal gegeven. Geen slagbomen, alleen een signaal die mensen even wakker schudt. Dat hoeft lang niet zoveel te kosten als de hele overweg weg te halen en te omheinen.
Ryan3dinsdag 27 november 2018 @ 18:23
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:11 schreef Cherni het volgende:

[..]

Maar er zijn helaas personen waarbij niets helpt, hoe veilig je het ook maakt.
Je moet het vaak herhalen dan veranker je dat in de hersentjes.
Chernidinsdag 27 november 2018 @ 18:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je moet het vaak herhalen dan veranker je dat in de hersentjes.
En ook al heb je een ahob dan steken mensen over of kruipen onder de slagboom door. Dat zie je regelmatig. Bij het station Oisterwijk bijvoorbeeld, hebben ze slagbomen met hekwerk moeten maken. Men kroop gewoon onder de bomen door om de trein naar Tilburg niet te missen.
Captain_Ghostdinsdag 27 november 2018 @ 18:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je moet het vaak herhalen dan veranker je dat in de hersentjes.
Voor degene die graag met trein willen knuffelen.. heb je geen verankering in hersens nodig.
Metalfreakdinsdag 27 november 2018 @ 19:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 10:28 schreef rutger05 het volgende:
Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid voor hun veiligheid.
Nein, eigen verantwoordelijkheid ist verboten! }:|
Morrigandinsdag 27 november 2018 @ 19:12
quote:
Ik zit met verbazing naar dat kanaal van Prorail te kijken. Wat doen mensen toch achtelijke bij het spoor.
Wat ik me afvraag hoevaak het echt fout gaat. Om eerlijk te zijn dacht ik dat zelfmoord een groter probleem was. :@
Chernidinsdag 27 november 2018 @ 19:17
quote:
11s.gif Op dinsdag 27 november 2018 19:12 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik zit met verbazing naar dat kanaal van Prorail te kijken. Wat doen mensen toch achtelijke bij het spoor.
Wat ik me afvraag hoevaak het echt fout gaat. Om eerlijk te zijn dacht ik dat zelfmoord een groter probleem was. :@
Zelfmoord is ook een groter probleem.
Idisromdinsdag 27 november 2018 @ 19:47
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 19:17 schreef Cherni het volgende:

[..]

Zelfmoord is ook een groter probleem.
Ja, dat lijkt mij ook het grootste probleem op het spoor.
Maar gezien het filmpje hierboven ben ik nu ook voorstander om alle onbewaakte overwegen bij dubbelspoor dit jaar al te gaan sluiten.
Chernidinsdag 27 november 2018 @ 20:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 19:47 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ja, dat lijkt mij ook het grootste probleem op het spoor.
Maar gezien het filmpje hierboven ben ik nu ook voorstander om alle onbewaakte overwegen bij dubbelspoor dit jaar al te gaan sluiten.
Ik deel die mening niet. Overwegen waar veel verkeer moet kruisen en vaak voor storingen zorgen zou ik het eerste aanpakken als dat uiteraard mogelijk is. Bijvoorbeeld tussen Boxtel en Vucht waarbij omwonenden te maken hebben passerende treinen. En als we ook nog om de 7,5 min een IC trein willen laten rijden liggen die overwegen meer dicht dan dat ze geopend zijn. Dat zorgt ook voor irritatie met alle gevolgen.

Die sluis met 3 hekwerken en eventueel geluid/licht signalen zou voldoende moeten zijn.
Man-Bear-Pigdinsdag 27 november 2018 @ 23:24
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 16:17 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Zoiets wordt vaak geroepen door de mensen die nog nooit met de neus op bepaalde feiten zijn gedrukt.
Omdat ik zo slim ben om goed uit te kijken ja. Als er geen stoplichten bij een kruispunt zijn dan rij jij ook gewoon zomaar door? :')
Beathovendinsdag 27 november 2018 @ 23:30
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 23:24 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

Omdat ik zo slim ben om goed uit te kijken ja. Als er geen stoplichten bij een kruispunt zijn dan rij jij ook gewoon zomaar door? :')
Ok dus omdat wij goed uitkijken doet iedere andere aap dat ook automatisch? Tieners en kinderen onder zo'n trein.. shit happens, hadden ze maar...
Man-Bear-Pigwoensdag 28 november 2018 @ 16:54
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 23:30 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ok dus omdat wij goed uitkijken doet iedere andere aap dat ook automatisch? Tieners en kinderen onder zo'n trein.. shit happens, hadden ze maar...
Dan voed je je kinderen goed op, mensen die zo achterlijk zijn om niet uit kijken kan ik missen als kiespijn
Beathovenwoensdag 28 november 2018 @ 18:51
quote:
1s.gif Op woensdag 28 november 2018 16:54 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

Dan voed je je kinderen goed op, mensen die zo achterlijk zijn om niet uit kijken kan ik missen als kiespijn
Daarom ben je ook niet capabel om de grote lijnen uit te zetten.
Fir3flywoensdag 28 november 2018 @ 18:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
Op naar de rubbertegeltjesmaatschappij. Kapitalen uitgeven om te beschermen wat niet te beschermen valt, met als gevolg dat mensen nog minder op gaan letten dan ze nu al doen.
Lijkt me nogal overdreven. Een bewaakte overgang is veiliger dan een onbewaakte.
Beathovenwoensdag 28 november 2018 @ 19:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
Op naar de rubbertegeltjesmaatschappij. Kapitalen uitgeven om te beschermen wat niet te beschermen valt, met als gevolg dat mensen nog minder op gaan letten dan ze nu al doen.
Als ze in de gewenste situatie niet opletten knallen ze tegen de spoorboom aan in plaats van onder de trein met een dode en vertraging tot gevolg.
Man-Bear-Pigdonderdag 29 november 2018 @ 00:54
quote:
1s.gif Op woensdag 28 november 2018 18:51 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Daarom ben je ook niet capabel om de grote lijnen uit te zetten.
Dat zijn aannemens die jij maakt.
Glazenmakerdonderdag 29 november 2018 @ 08:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 10:55 schreef Chia het volgende:
Op sommige plekken betekent dat dus dat fietsers en voetgangers kilometers om moeten. Zo lang de overgangen overzichtelijk zijn (niet vlak na een bocht oid) en je er met gezond verstand gewoon veilig kan oversteken vind ik het wel erg betuttelend inderdaad.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:33 schreef Chia het volgende:

[..]

Maar zijn die doden dan ook fietsers en voetgangers? en vraag me af of die niet ook bij bewaakte overgangen net zo goed met enige regelmaat verongelukken door roekeloosheid

Zo maakte ik een keer mee dat een vrouw voor de gesloten spoorboom bleef staan toen er een trein aan kwam. :') Er was wel net voldoende ruimte waardoor er niets gebeurde, maar :|W
Dus je weet dat niet iedereen gezond verstand heeft.
Beathovendonderdag 29 november 2018 @ 09:18
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 00:54 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]
vat zijn aannemens die jij maakt.
Aannames