abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183396827
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
qltel 27-11-2018 07:18 print

Nul slachtoffers door ongevallen op spoorovergangen, dat is het streven van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). Daarom worden alle overwegen die niet beveiligd zijn door spoorbomen en bellen binnen vijf jaar opgeheven of beveiligd. Deze nieuwe doelstelling wil Van Veldhoven met gemeenten, provincies, belangenverenigingen en spoorbeheerder ProRail vastleggen in een gezamenlijk convenant. Daarnaast stelt zij een landelijk bemiddelaar aan, die ervoor moet zorgen dat bestuurlijke processen rondom het opheffen of beveiligen van overwegen vlotter verlopen. De staatssecretaris schrijft dit vandaag aan de Tweede Kamer in reactie op een eerder verschenen rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Staatssecretaris Van Veldhoven: "Hoewel Nederland bij de koplopers hoort als het gaat om overwegveiligheid, is elk ongeval op een overweg er voor mij n te veel. Het spoor- en wegverkeer in ons land groeit. Overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen en bellen zijn gewoon niet meer van deze tijd. We gaan er daarom voor zorgen dat we binnen vijf jaar, maar het liefst nog sneller, van al deze overwegen af zijn."

Versnellen
De afgelopen jaren werden al zo'n 25 onbewaakte spoorovergangen opgeheven of beveiligd. Binnen vijf jaar moet dit ook gebeurd zijn met de 135 die er nu nog zijn. Bovenop de 39 miljoen euro die voor de aanpak hiervan al beschikbaar was, trok Van Veldhoven afgelopen zomer nog eens 25 miljoen extra uit. Voor het verder verbeteren van de veiligheid op spoorovergangen die wel voorzien zijn van spoorbomen en bellen, stelde zij toen ook nog 25 miljoen euro ter beschikking. Naast geld, kost de aanpak van onbeveiligde overwegen tijd. In veel gevallen verloopt het proces voortvarend, maar soms is versnelling nodig. Van Veldhoven stelt daarom een landelijk bemiddelaar overwegen aan. Deze persoon wordt verantwoordelijk voor de voortvarende uitvoering van het convenant dat een eind moet maken aan alle onbewaakte spoorovergangen tussen Rijk, gemeenten, provincies, recreatieve belangenverenigingen en spoorbeheerder ProRail dat een eind moet maken aan alle onbewaakte spoorovergangen

Vanuit ProRail wordt de aansturing op de aanpak van overwegen verzwaard en wordt nu bekeken welke interne procedures nog sneller kunnen. Wanneer tussen de verschillende partijen langdurige onenigheid over de gewenste oplossing voor een onbewaakte overweg dreigt te ontstaan, moet zo snel mogelijk de hulp van een arbitragecommissie worden ingeschakeld. Als stok achter de deur onderzoekt Van Veldhoven ook wettelijke mogelijkheden om de aanpak van overwegveiligheid verder te versnellen, zoals een zogeheten 'aanwijzingsbevoegdheid'.

Flitspalen en campagnes
ProRail heeft de afgelopen jaren al veel inzicht gekregen in de oorzaken van ongevallen. Hierdoor is bekend dat roekeloos gedrag van weggebruikers op- en rond overwegen een grote factor is. Eind dit jaar wordt bekeken of flitspalen bij overwegen kunnen bijdragen aan het terugdringen van risicovol gedrag. Via campagnes blijft ProRail alle weggebruikers wijzen op de regels die gelden rondom spoorovergangen.

Door de inzet vanuit het Rijk en decentrale overheden zijn Nederlandse overwegen veel veiliger geworden. Zo nam sinds 2000 het aantal slachtoffers van ongevallen op overwegen al af met 70%. Verschillende kabinetten investeerden door de jaren heen al zo'n 680 miljoen euro in overwegveiligheid.
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen

Prima dat men kijkt of er niet maatregelen genomen kunnen worden om bepaalde overgangen beter te beveiligen, alhoewel overdrijving niet nodig is, maar sluiting gaat veel te ver. Zo zijn er ook spoorwegovergangen voor wandelaars en fietsers, deze zijn dan beveiligd aan beide zijden met een stalen klaphek. Deze zouden ook moeten verdwijnen. Wat je dan natuurlijk gaat krijgen is dat recreanten gewoonweg de spoorbaan, zonder enige vorm van overgang, gaan oversteken.

Je kan toch ook niet kruispunten zonder stoplichten gaan afsluiten, omdat er ongelukken gebeuren als mensen daar niet goed uitkijken. Nederland is niet 100 procent veilig te maken. Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid voor hun veiligheid.

De meest gevaarlijke situaties die ik heb gezien zijn overigens mensen, veelal fietsers, die zigzaggend langs de gesloten spoorwegovergang doorsteken, omdat het een en andere reden ontzettend lang duurt voordat de spoorbomen open gaan. Bijvoorbeeld een trein die nog op het station staat en die om een of andere reden 5 minuten later vertrekt, maar de spoorbomen iets verder op blijven ook 5 minuten dicht.
pi_183397203
Op sommige plekken betekent dat dus dat fietsers en voetgangers kilometers om moeten. Zo lang de overgangen overzichtelijk zijn (niet vlak na een bocht oid) en je er met gezond verstand gewoon veilig kan oversteken vind ik het wel erg betuttelend inderdaad.
pi_183397220
Vervang overweg door burg hola!
Al nationaal zorgfonds getekend? Zo niet, bezoek www.nationaalzorgfonds.nl
pi_183397242
registreer om deze reclame te verbergen
als ze ze vervangen door bijvoorbeeld tunnels, bruggen of bewaakte overgangen dan is dat prima, maar niet de simpele weg nemen en ze gewoon helemaal weghalen :(
(╯□)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ
pi_183397350
Iets met een put en een kalf.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 27 november 2018 @ 11:22:57 #6
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_183397615
Peuterspeelzaal Nederland.
pi_183397635
registreer om deze reclame te verbergen
Soms heb je bospaden waar dan een overweg in zit, vaak tussen schaarhekken zodat je gedwongen wordt even je aandacht erbij te houden. Een dergelijke overweg afsluiten is dan weer erg rigoureus. Het vervangen door een brug of tunnel is natuurlijk buiten proportie. Een bewaakte overweg er van maken is ook al erg kostbaar voor die paar wandelaars per uur/dag. Lekker laten zoals het is lijkt mij.
  dinsdag 27 november 2018 @ 11:26:48 #8
473519 Drekkoning
Koning van Drek
pi_183397687
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 10:55 schreef Chia het volgende:
Op sommige plekken betekent dat dus dat fietsers en voetgangers kilometers om moeten. Zo lang de overgangen overzichtelijk zijn (niet vlak na een bocht oid) en je er met gezond verstand gewoon veilig kan oversteken vind ik het wel erg betuttelend inderdaad.
In principe eens, maar blijkbaar kunnen mensen er nog steeds niet mee omgaan en vallen er nog steeds doden.

Dan krijg je de afweging tussen algemeen belang en mensen tegen zichzelf in bescherming nemen.
  dinsdag 27 november 2018 @ 11:28:26 #9
385501 Nikonlover
KLB aandachtshoer 2013
pi_183397727
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:26 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

In principe eens, maar blijkbaar kunnen mensen er nog steeds niet mee omgaan en vallen er nog steeds doden.

Dan krijg je de afweging tussen algemeen belang en mensen tegen zichzelf in bescherming nemen.
Darwin ;)
Ik ben een Nikon :-)
  dinsdag 27 november 2018 @ 11:29:25 #10
473519 Drekkoning
Koning van Drek
pi_183397742
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:28 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Darwin ;)
Zeker hoor, maar dat is geen beleid in Nederland :D
pi_183397815
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:26 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

In principe eens, maar blijkbaar kunnen mensen er nog steeds niet mee omgaan en vallen er nog steeds doden.

Dan krijg je de afweging tussen algemeen belang en mensen tegen zichzelf in bescherming nemen.
Maar zijn die doden dan ook fietsers en voetgangers? en vraag me af of die niet ook bij bewaakte overgangen net zo goed met enige regelmaat verongelukken door roekeloosheid

Zo maakte ik een keer mee dat een vrouw voor de gesloten spoorboom bleef staan toen er een trein aan kwam. :') Er was wel net voldoende ruimte waardoor er niets gebeurde, maar :|W
  dinsdag 27 november 2018 @ 11:34:53 #12
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_183397849
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:28 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Darwin ;)
Ja lache, dode mensen, ff Darwin roepen
  dinsdag 27 november 2018 @ 11:38:29 #13
385501 Nikonlover
KLB aandachtshoer 2013
pi_183397920
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:34 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ja lache, dode mensen, ff Darwin roepen
Tja, zo moeilijk kan het toch niet zijn om naar links en rechts te kijken vlak voor het oversteken?
Ik ben een Nikon :-)
  dinsdag 27 november 2018 @ 11:41:24 #14
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_183397982
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:38 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Tja, zo moeilijk kan het toch niet zijn om naar links en rechts te kijken vlak voor het oversteken?
Iedereen maakt wel eens een fout.
  dinsdag 27 november 2018 @ 11:45:32 #15
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_183398069
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:41 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Iedereen maakt wel eens een fout.
Jep. Maar dan ook meteen de laatste.
  dinsdag 27 november 2018 @ 11:46:00 #16
385501 Nikonlover
KLB aandachtshoer 2013
pi_183398080
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:41 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Iedereen maakt wel eens een fout.
Klopt. Maar de foutjes worden ook gemaakt bij zebrapaden. En daar hoor je niemand over.
Het komt maar een enkele keer voor dat het fout gaat met dodelijke afloop. Kans is zo ontzettend klein dat je ook daadwerkelijke geraakt wordt door een trein.

Hoeveel is een mensenleven waard?
Ik ben een Nikon :-)
pi_183398142
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:38 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Tja, zo moeilijk kan het toch niet zijn om naar links en rechts te kijken vlak voor het oversteken?
trein is smal en rijdt 120-140 km/u. Afhankelijk van weer omstandigheid kan het soms behoorlijk onzichtbaar zijn. Je hoort hem niet totdat veel te dichterbij is en of al voorbij rijdt.

Tenslotte er zijn ook mensen die dom bezig, zoals telefoon of minder tijd voor neemt om checken of het veilig is.
Al nationaal zorgfonds getekend? Zo niet, bezoek www.nationaalzorgfonds.nl
  dinsdag 27 november 2018 @ 11:50:42 #18
385501 Nikonlover
KLB aandachtshoer 2013
pi_183398177
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:49 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

trein is smal en rijdt 120-140 km/u. Afhankelijk van weer omstandigheid kan het soms behoorlijk onzichtbaar zijn. Je hoort hem niet totdat veel te dichterbij is en of al voorbij rijdt.

Tenslotte er zijn ook mensen die dom bezig, zoals telefoon of minder tijd voor neemt om checken of het veilig is.
Voor die laatste groep, die hebben gewoon pech, ik zie liever niet dat daar onze belastingcentjes naartoe gaan. Beter investeren in goede voorlichting.

[ Bericht 2% gewijzigd door Nikonlover op 27-11-2018 12:03:32 ]
Ik ben een Nikon :-)
  dinsdag 27 november 2018 @ 12:27:10 #19
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_183398846
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 10:28 schreef rutger05 het volgende:
Hierdoor is bekend dat roekeloos gedrag van weggebruikers op- en rond overwegen een grote factor is.
Als dit de oorzaak is wat is dan het nut van een beveiligde spoorwegovergang ten opzichte van een onbeveiligde? Onbeveiligde spoorwegovergangen zijn het probleem niet; het is de Pavlovreactie die ontstaat nadat er een ongeval plaatsvindt op een onbeveiligde spoorwegovergang. De overgang was onbeveiligd dus dat was de oorzaak! Als ik zie onder welke omstandigheden het ongeluk gebeurd is dan zijn de meest fatale ongevallen voornamelijk vrachtwagens of landbouwvoertuigen die vast zijn komen te zitten op een overgang. Ik zou toch eerder de hellingbaan of de krappe bocht ervoor opheffen in plaats van de spoorbomen op een vastgelopen vrachtwagen laten dalen....
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 27 november 2018 @ 15:51:03 #20
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_183402400
quote:
niet meer van deze tijd.
Grootste kutargument ooit.
pi_183402579
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:49 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

trein is smal en rijdt 120-140 km/u. Afhankelijk van weer omstandigheid kan het soms behoorlijk onzichtbaar zijn. Je hoort hem niet totdat veel te dichterbij is en of al voorbij rijdt.

Tenslotte er zijn ook mensen die dom bezig, zoals telefoon of minder tijd voor neemt om checken of het veilig is.
Als je je telefoon of die paar seconden belangrijker vindt dan je leven is er toch wel wat mis met je.

Onzinnig besluit weer trouwens, rubbertegelmaatschappij.
pi_183402590
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 10:59 schreef Leipo666 het volgende:
als ze ze vervangen door bijvoorbeeld tunnels, bruggen of bewaakte overgangen dan is dat prima, maar niet de simpele weg nemen en ze gewoon helemaal weghalen :(
dit dus
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183402620
Goede zaak wel.

Bestuurders van voertuigen zijn nog steeds apen op een frame of in een karretje en hebben altijd wel een reden om iets doms te doen zoals spookrijden, en fietsen met losse handen of met een koptelefoon op. Je moet de lijntjes daarom zorgvuldig aangeven en harde remmingen of stops inbouwen waar nodig anders knallen ze met 250 door je straat heen. Daarom zijn rotondes ook beter dan kruisingen in het indammen van de slachtoffers. Ook dit hier van TS zou theoretisch iets minder slachtoffers moeten geven die met het verstand op 0 doorknallen.

Als het cijfer na de transitie daalt heb ik gelijk gekregen. Mocht het niets uitmaken dan blijf ik er gewoon bij dat het apen zijn. Dus er valt niet zoveel te verliezen.
pi_183402739
Betutteling van nederland.
pi_183402859
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:49 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

trein is smal en rijdt 120-140 km/u. Afhankelijk van weer omstandigheid kan het soms behoorlijk onzichtbaar zijn. Je hoort hem niet totdat veel te dichterbij is en of al voorbij rijdt.

Tenslotte er zijn ook mensen die dom bezig, zoals telefoon of minder tijd voor neemt om checken of het veilig is.
Dat is ook wel een factor.

Zelfs al zou de trein meer geluid maken dan zou je er als volwassene aan gewend raken. Ik kan me best voorstellen dat als iemand net erg slecht nieuws te horen gekregen heeft of anders geemotioneerd is (geboorte kind etc) dat deze niet heel gefocused is op wat er om hem of haar heen gebeurd. Je hoort zo'n reden wel vaak bij ongelukken en overtredingen. Dus heel vergezocht is het niet om een bewaakte versie te maken.

Veelal observeren omstanders dit soort tunnelvisie als geplande zelfmoord als iemand doorrijd maar dat hoeft het absoluut niet te zijn. Helaas is dat nooit meer echt na te gaan.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')