abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 5 november 2018 @ 20:48:50 #251
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182966078
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 20:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Tja, de overgrote meerderheid vind niet dat zwarte piet in de ban moet dus ook de meerderheid van de intochten is alleen met zwarte pieten. Ieder viert zijn eigen feestje zoals hij wil.
dat zeg ik toch :?

er is geen sprake van zwarte piet die bij de meeste intochten verbannen wordt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182966247
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 20:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik sluit me hierbij aan. Ik heb geen moeite met het verdwijnen van de huidige zwarte piet over x jaar als dat op een natuurlijke manier zou gebeuren. Door middel van concensus van de meerderheid en niet door dreiging en agressie van een meerderheid. Ik acht de kans daarop in mijn generatie overigens als nihil. En het gezeik en gedram van de felste anti-pieten verkleinen die kans alleen maar. Wat er overigens gebeurd over 50+ jaar kan ik echt niet voorspellen.
Hm dit is volgens mij niet hoe onze democratie werkt. Democratie betekent niet de wil van de meerderheid. In onze democratie of hoe wij leven is het juist belangrijk om ook de kleine minderheid een stem te geven.
Dat de kleine minderheid heel heel hard kan schreeuwen, kunnen we niet ontkennen en maar hoeveel aandacht wij ze schenken ligt in onze persoonlijke handen.

Even iets algemeens.
Wat ik persoonlijk merk aan deze hele discussie is dat heel veel mensen pro piet zijn omdat het andere kant anti piet is en vice versa!. Niet omdat ze problemen hebben met een roetveegpiet of omdat ze problemen hebben met zwarte piet ´maar het is een hakken in het zand zetten en tegen de andere kant willen zijn, wat deze discussie zo kaput maakt.
Dit is natuurlijk ook een interwebs en FOK! dingetje, dat begrijp ik. Ik vraag mij alleen persoonlijk af (dus zeker niet alleen vanuit mijn functie als mod) of het leuk is zo? (retorisch behoeft geen letterlijk antwoord).
Als we hier allemaal niet uit een bepaalde rol komen, komen we nooit tot een einde tot een conclusie of for gods sake, iets dichter bij elkaar in het maatschappelijke debat.

Er is maar 1 iemand in alle delen die ik gelezen heb zich op een bepaalde manier weet te gedragen dat ik denk 'ja zo hoort het, zo ga je met elkaar om in een discussie'. En nee ik wil niet mijn manier van discussieren opleggen, of dat iedereen kumbaya rond een kampvuurtje zingt, of dat iedereen het roerend met elkaar eens is ( :r ), ik wil dat er in dit topic standpunten aan elkaar verteld worden, wat mij betreft persoonlijke verhalen hoe jij als kind ZP beleefd hebt en dat er niet direct ingevuld wordt hoe iemand anders denkt omdat hij/zij ooit een keer X gepost heeft.
ijs_beer fan!
  Moderator maandag 5 november 2018 @ 21:05:18 #253
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182966567
de democratie moet zich hier ook vooral ver buiten huiden zeg

als de dames en heren in Den Haag gaan lopen bepalen hoe ik mijn feestjes moet vieren dan heb ik er al helemaal geen zin meer in hoor, laat die zich maar lekker druk maken om Rusland en #fakenews enzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 5 november 2018 @ 21:06:42 #254
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182966607
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2018 20:31 schreef BoneThugss het volgende:
Ik mag toch niet hopen dat het nog gaat sneeuwen dit jaar, straks vallen er alleen witte vlokken!!!1111
Wel eens gele sneeuw gezien?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 5 november 2018 @ 21:11:16 #255
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182966754
quote:
9s.gif Op maandag 5 november 2018 18:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het gaat om een andere kleur van Zwarte Piet. Nou, wat een ramp voor alle toekomstige jaren waarin we Sinterklaas vieren. Dat kan dan geen doorgang meer vinden natuurlijk.
Ja.
Want zwarte piet.

Je kunt het ook tolereren van elkaar. Ik vind het bizar dat er bij kwaku 'geen blanken in het management' mogen omdat ze blank zijn.

Maar gaan demonsteren, iemand voor op z'n bek timmeren of doodsbedreigingen twitteren gaat me dan weer te ver.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 5 november 2018 @ 21:17:09 #256
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182966902
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 21:05 schreef sp3c het volgende:
de democratie moet zich hier ook vooral ver buiten huiden zeg

als de dames en heren in Den Haag gaan lopen bepalen hoe ik mijn feestjes moet vieren dan heb ik er al helemaal geen zin meer in hoor, laat die zich maar lekker druk maken om Rusland en #fakenews enzo
Is ook geen zaak van den haag. Behalve als er ooit een coalitie komt van gl-demofoob66-graafdenkula.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182967538
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 20:55 schreef NanKing het volgende:

[..]

Hm dit is volgens mij niet hoe onze democratie werkt. Democratie betekent niet de wil van de meerderheid. In onze democratie of hoe wij leven is het juist belangrijk om ook de kleine minderheid een stem te geven.
Dat de kleine minderheid heel heel hard kan schreeuwen, kunnen we niet ontkennen en maar hoeveel aandacht wij ze schenken ligt in onze persoonlijke handen.

Even iets algemeens.
Wat ik persoonlijk merk aan deze hele discussie is dat heel veel mensen pro piet zijn omdat het andere kant anti piet is en vice versa!. Niet omdat ze problemen hebben met een roetveegpiet of omdat ze problemen hebben met zwarte piet ´maar het is een hakken in het zand zetten en tegen de andere kant willen zijn, wat deze discussie zo kaput maakt.
Dit is natuurlijk ook een interwebs en FOK! dingetje, dat begrijp ik. Ik vraag mij alleen persoonlijk af (dus zeker niet alleen vanuit mijn functie als mod) of het leuk is zo? (retorisch behoeft geen letterlijk antwoord).
Als we hier allemaal niet uit een bepaalde rol komen, komen we nooit tot een einde tot een conclusie of for gods sake, iets dichter bij elkaar in het maatschappelijke debat.

Er is maar 1 iemand in alle delen die ik gelezen heb zich op een bepaalde manier weet te gedragen dat ik denk 'ja zo hoort het, zo ga je met elkaar om in een discussie'. En nee ik wil niet mijn manier van discussieren opleggen, of dat iedereen kumbaya rond een kampvuurtje zingt, of dat iedereen het roerend met elkaar eens is ( :r ), ik wil dat er in dit topic standpunten aan elkaar verteld worden, wat mij betreft persoonlijke verhalen hoe jij als kind ZP beleefd hebt en dat er niet direct ingevuld wordt hoe iemand anders denkt omdat hij/zij ooit een keer X gepost heeft.
Er is geen discussie. Er zijn belevingen die onverenigbaar zijn.

Hoe kan iemand die in Zwarte Piet racisme ziet omdat hij Zwarte Piet als karikatuur van een neger interpreteert én de andere partij daarmee beschuldigt van racisme het ooit eens worden met iemand die Zwarte Piet als een zwart geschminkt personage ziet dat invulling geeft aan (oer) oude traditionele waarden die geen sikkepit met een neger te maken hebben of die Zwarte Piet als een schoorsteenpersonage ziet wat ook al niets met een neger te maken heeft.

Beide hebben 'in hun beleving' gelijk.

Punt is nu dat men elkaar in elkaars waarde laat, en dan gaat het mis.

Wat mij betreft (en zo zijn er veel meer pro-Pieten) vindt men dat iedereen het feestje moet mogen vieren zoals men dat zelf wil. En zeker (zoals andere posters al hebben aangegeven) zolang er geen wet wordt overtreden. En juist dán komt de intolerantie van de anti-Pieten om de hoek komt kijken. Zij vinden van niet, en willen hun 'vinden', hun 'interpretatie' opleggen aan de rest van Nederland. Dát is de voornaamste reden van agitatie, irritatie en tegen reacties (tot nu toe) culminerend in de extreme reactie van de blokkeerfriezen.

Zolang de anti-Pieten niet inbinden met het opdringen van hun mening, en accepteren dat ze deze traditie dan maar links moeten laten liggen, zal deze 'discussie' blijven dooretteren. Pro-Pieten in de vorm van de tegenwoordige schoorsteen-aanhangers en de 'traditionalisten' zullen nooit van hun 'beleving' afstappen (zolang ze een rechte rug hebben).

Al vaker, eeuwen geleden, heeft men geprobeerd de 'Sinterklaas'- traditie een kopje kleiner te maken. Het lukte toen niet en zal nu ook niet lukken. Daarvoor zit deze traditie inmiddels te diep ingebakken in onze kaaskoppen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182967804
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 21:45 schreef Montagui het volgende:
Wat mij betreft (en zo zijn er veel meer pro-Pieten) vindt men dat iedereen het feestje moet mogen vieren zoals men dat zelf wil.
Dat zou je kunnen zeggen als het een kwestie zou zijn van een verschil in smaak.

quote:
En zeker (zoals andere posters al hebben aangegeven) zolang er geen wet wordt overtreden.
Zolang er geen wet wordt overtreden zijn we niet bereid naar andere mensen te luisteren en te kijken naar een constructieve manier van samenleven? Vreemd.
pi_182968353
quote:
7s.gif Op maandag 5 november 2018 21:58 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat zou je kunnen zeggen als het een kwestie zou zijn van een verschil in smaak.

[..]

Zolang er geen wet wordt overtreden zijn we niet bereid naar andere mensen te luisteren en te kijken naar een constructieve manier van samenleven? Vreemd.
Volgens mij mis je de essentie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 5 november 2018 @ 22:20:42 #260
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182968360
quote:
7s.gif Op maandag 5 november 2018 21:58 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat zou je kunnen zeggen als het een kwestie zou zijn van een verschil in smaak.

Dat is het dan ook.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182968492
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 22:20 schreef Montagui het volgende:

[..]

Volgens mij mis je de essentie.
Nietus! Volgens mij mis jij de essentie!

:')
pi_182968681
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 22:25 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nietus! Volgens mij mis jij de essentie!

:')
Typisch.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 5 november 2018 @ 22:36:46 #263
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_182968747
quote:
7s.gif Op maandag 5 november 2018 21:58 schreef Xa1pt het volgende:

Zolang er geen wet wordt overtreden zijn we niet bereid naar andere mensen te luisteren en te kijken naar een constructieve manier van samenleven? Vreemd.
Volgens mij geeft hij juist aan dat mensen met een andere visie alle ruimte moeten hebben om het feest op hun manier in te vullen. Lijkt mij vrij constructief.
Life is what you make it.
pi_182969088
Het Sinterklaasfeest is ooit gebruikt om de nationale identiteit vorm te geven. Het is dan ook één van de weinige tradities die het grootste deel van de Nederlanders verbindt. De meeste tradities zijn meer lokale aangelegenheden.

Blijkbaar is het Sinterklaasfeest niet meer geschikt als nationaal feest. Het Sinterklaasjournaal kan daarom beter vervangen worden door lokale (of internet-) varianten. De sjeu was er na al die jaren toch wel een beetje uit. In België lopen Sint Maarten en Sinterklaas ook door elkaar heen en dat gaat prima.

Ik ben benieuwd hoe de Sinterklaasfeesten er dan over 50 jaar uit zien.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_182969100
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 21:45 schreef Montagui het volgende:

[..]

Er is geen discussie. Er zijn belevingen die onverenigbaar zijn.
Eens dat het belevingen zijn, oneens dat dit een punt is wat voor altijd onverigbaar zal blijven, zonder erover te praten of inzichten te krijgen in mensen die anders denken zal het idd altijd zo blijven als dat het nu is.
quote:
Hoe kan iemand die in Zwarte Piet racisme ziet omdat hij Zwarte Piet als karikatuur van een neger interpreteert én de andere partij daarmee beschuldigt van racisme het ooit eens worden met iemand die Zwarte Piet als een zwart geschminkt personage ziet dat invulling geeft aan (oer) oude traditionele waarden die geen sikkepit met een neger te maken hebben of die Zwarte Piet als een schoorsteenpersonage ziet wat ook al niets met een neger te maken heeft.
Je deelt hier direct iedereen al in een bepaald kamp in. De anti piet ziet de pro piet per definitie als racist. Dat dit gebeurt zal ik zeker niet ontkennen, maar dat dit geen feit is zul je om de discussie helder te houden, gewoon naast je neer moeten leggen. Je bent hier in gesprek met mensen die niet sylvana zijn, die ook al zijn ze het eens met bepaalde punten en het racisme punt snappen, jou geen racist noemen omdat je pro piet bent. (en ik ben niet blind ik heb dit ook op FOK! beweerd zien worden).
Ik moet jou op je woorden hier geloven als jij de link niet legt met zwarte piet en een neger. Ik geloof je, ik kan niet anders, omwille de discussie zal ik dit moeten geloven want jij vertelt jouw standpunt. Wat ik persoonlijk merk aan hoe er hier gepraat wordt is dat alles of in het extreme getrokken wordt of gewoonweg niet geloofd. Er wordt niet geloofd dat mensn aanstoot nemen aan ZP en als ze dat wel vinden moeten ze hun muil houden (zo ongeveer dan).
Heb je je persoonlijk weleens afgevraagd waarom mensen er aanstoot aannemen zonder naar een sylvana of een of andere extremen in deze discussie te kijken. De gewone boerenlul die zegt 'joah van mij hoeft dat hele ZP gebeuren niet meer' en dan gevraagd waarom?

Een zooi topics terug heb ik geprobeerd te vertellen hoe ik zwarte piet als kind ervaren heb en hoe ik geleerd heb vroeger dat zwarte piet een vrijgekochte slaaf was die vrijwillig bij Nicolaus bleef. Wat hierover waar is weet ik ook niet (meer :') , maar mij werd direct verteld dat het onzin is want zwarte piet is gewoon geen neger maar alleen maar zwart.
En hier gaat het in veel gevallen fout voor mij. Ik geloof jou maar een ander gelooft jou niet en zegt 'ha stiekeme racist' of een ander gelooft mijn verhaal niet en noemt mij 'ha sjwert'

Ik ben groot geworden in de jaren 90 waar veel pieten een dik surinaams accent nadeden en dan met het zwart erbij, was het voor mij als kind duidelijk wat er afgebeeld werd. Nu ben ik al heel wat jaren volwassen en kijk alleen maar met warme herrinneringen terug aan de Sint en Piet en zie zwarte piet als persoon helemaal niet als racistische vertoning. Ik kom uit een hele multiculturele wijk, of nou ja een arme wijk met 80% allochtonen en verschillende vriendjes van Surinaamse afkomst werden weleens gekscherend Zwarte Piet genoemd. Nu hang ik daar geen waardeoordeel aan en bestempel deze mensen (die zwarte piet zeiden) absoluut niet als een racist, want dat geloof ik gewoon niet.
Maar dit zijn wel de kleine dingen die steken, althans dat kan ik me voorstellen. Ik kan me er in inleven.

Dat blackface in deze discussie gemengd wordt vind ik persoonlijk moeilijk maar wel begrijpelijk. Het is niet onze cultuur het is de Amerikaanse cultuur, maar Nederland is veel opzichten klein Amerika en dan waaien dingen over, eigenen we ons dingen toe.
Het is in die zin een niet helemaal eerlijk argument in het ZP probleem omdat het iets is waar wij niet zo mee groot geworden zijn zoals een Amerikaan. Maar door internet, tv, films, kennen wij het probleem wel en kunnen we best zeggen 'ho dat wil ik hier niet'.
quote:
Beide hebben 'in hun beleving' gelijk.

Punt is nu dat men elkaar in elkaars waarde laat, en dan gaat het mis.

Wat mij betreft (en zo zijn er veel meer pro-Pieten) vindt men dat iedereen het feestje moet mogen vieren zoals men dat zelf wil. En zeker (zoals andere posters al hebben aangegeven) zolang er geen wet wordt overtreden. En juist dán komt de intolerantie van de anti-Pieten om de hoek komt kijken. Zij vinden van niet, en willen hun 'vinden', hun 'interpretatie' opleggen aan de rest van Nederland. Dát is de voornaamste reden van agitatie, irritatie en tegen reacties (tot nu toe) culminerend in de extreme reactie van de blokkeerfriezen.
Maar dit is iets wat ik exact hetzelfde zie in het andere kamp. Zwarte Piet MOET zwart zijn en niet met een roetveegje hier en daar. Er zitten hier mensen op FOK! die in 1 van deze twee kampen zitten en relatief extreem posten maar ik zie of zag ook heel veel mensen die helemaal geen duidelijk standpunt hebben maar direct in een kamp toegewezen worden.

Ik merk het ook aan mezelf dat ik voorzichtig ben met mijn uitspraken want ik wil niet ingedeeld worden bij een sylvana maar wil wel over deze punten kunnen praten, zonder de ander direct als racist te benoemen,of een sjwert om mijn oren te krijgen. want hier word ik dood en doodziek van
quote:
Zolang de anti-Pieten niet inbinden met het opdringen van hun mening, en accepteren dat ze deze traditie dan maar links moeten laten liggen, zal deze 'discussie' blijven dooretteren. Pro-Pieten in de vorm van de tegenwoordige schoorsteen-aanhangers en de 'traditionalisten' zullen nooit van hun 'beleving' afstappen (zolang ze een rechte rug hebben).
Elke verandering die niet vanuit jezelf komt kan gezien worden als opdringen. Want jij wil helemaal niet veranderen en jij (in algemeenheid) ziet het probleem helemaal niet, dus waar zeuren die mensen nou over?
quote:
Al vaker, eeuwen geleden, heeft men geprobeerd de 'Sinterklaas'- traditie een kopje kleiner te maken. Het lukte toen niet en zal nu ook niet lukken. Daarvoor zit deze traditie inmiddels te diep ingebakken in onze kaaskoppen.
Ik heb voordat ik deze discussie kende, voordat een sylvana of dhr arifryert zich er mee bemoeiden, weleens foto's of afbeelding van een vastgeketende zwarte piet gezien, als je ZP vergelijkt met 150 jaar geleden is er heel veel veranderd in zijn uiterlijk (en ten opzichte van 25 jaar geleden iig zijn accent).

Voor mij persoonlijk is deze discussie zo moeilijk omdat ik zo ontzettend weinig op heb met tradities en het feit dat ze er zijn en we deze in ere moeten houden omwille van de traditie, want ik voel dat niet zo in geen aspect van mijn leven.

In onze samenleving is het volgens mij heel erg belangrijk dat we luisteren naar elkaar, niet elkaar direct gelijk geven of direct de wensen inwilligen van mensen die iets willen, maar luisteren. Nu is dit wel echt een kutvoorbeeld van luisteren naar elkaar want ik heb niet het idee dat de mensen die zo'n podium hebben gekregen in deze discussie zelf zo goed luisteren naar andere meningen.
ijs_beer fan!
  maandag 5 november 2018 @ 23:23:41 #266
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182969684
NanKing, je vergeet een heel belangrijk aspect uit de discussie, namelijk de herstelbelalingen slavernijverleden. Als het inderdaad alleen maar mensen zijn die wat last hebben van Zwarte Piet, was de discussie niet zo ingewikkeld. Het punt is, en daarmee lijkt het bijna BNW, dat de hele discussie vanuit de club van Afriyie erop is gericht om de "witte" Nederlanders ervan te overtuigen dat ze onverbeterlijke racisten zijn en daarvoor moeten boeten in de vorm van herstelbetalingen. Daarom heeft die club de zaak aangezwengeld bij de VN, daarom informeren ze buitenlandse bedrijven over de "misstanden" hier. Daarom weten ze niet van wijken, polderen of een compromis: ze moeten en zullen die miljarden aan herstelbetalingen binnenharken.
  maandag 5 november 2018 @ 23:26:08 #267
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182969747
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 19:54 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dat jij claims dat sommige kinderen het niet leuk vinden of zelfs gepest werden/worden wegwuift als "onzin" zonder dat verder te onderbouwen is een beetje triest.

Heb je een reden om te geloven dat mensen al een jaartje of 50 hierover aan het liegen zijn ?
Laat dat onderzoek maar zien waaruit dat blijkt. En dus niet de doorgestoken kaart van de Kinderombudsman.
pi_182970392
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2018 23:23 schreef Lunatiek het volgende:
NanKing, je vergeet een heel belangrijk aspect uit de discussie, namelijk de herstelbelalingen slavernijverleden. Als het inderdaad alleen maar mensen zijn die wat last hebben van Zwarte Piet, was de discussie niet zo ingewikkeld. Het punt is, en daarmee lijkt het bijna BNW, dat de hele discussie vanuit de club van Afriyie erop is gericht om de "witte" Nederlanders ervan te overtuigen dat ze onverbeterlijke racisten zijn en daarvoor moeten boeten in de vorm van herstelbetalingen. Daarom heeft die club de zaak aangezwengeld bij de VN, daarom informeren ze buitenlandse bedrijven over de "misstanden" hier. Daarom weten ze niet van wijken, polderen of een compromis: ze moeten en zullen die miljarden aan herstelbetalingen binnenharken.
Nee hoor, dat vergeet ik niet dat dat er zijdelings mee te maken heeft. Ik bespreek echter alleen de dingen die ik zie en observeer in de topics die ik lees sinds ik hier rond hang.
We kunnen best een zijdelingse discussie over het slavernij verveleden en waarom er wel of geen herstelbetalingen gedaan moeten worden houden als dit voor jou een aspect is wat bij de ZP discussie hoort.
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2018 23:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Laat dat onderzoek maar zien waaruit dat blijkt. En dus niet de doorgestoken kaart van de Kinderombudsman.
Ik gaf je net in mijn post anekdotisch bewijs ervoor dat het idd iets is wat ik gezien heb in mijn jeugd. Pesten vond ik het niet want zo ervaarde ik het niet, maar wat als mijn vriendje van vroeger het wel zo ervaarde? Dat hij gepest werd met ZP omdat hij zelf zwart is? Is dit dan per definitie maar gejank en moet hij zich niet zo aanstellen?. Dit hoef je uiteraard niet te geloven en mag je afdoen als onzin of niet vertrouwen omdat ik er geen bronnen voor heb.
ijs_beer fan!
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 00:19:24 #270
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182970627
quote:
Dat 'ie kneuzen als collega's had is wel wat anders dan aanstoot nemen aan zwarte piet. Bonjasky heb ik best hoog zitten, maar dit is echt quatsch.

Zeg dan gewoon dat je ZP een racistische karikatuur vindt. Dat hoef je wmb niet eens uit te leggen, als jij dat zo ervaart soit. Neem dan wat aan van anderen die er anders over denken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Straatcommando. op 06-11-2018 00:28:02 ]
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_182971160
quote:
2s.gif Op maandag 5 november 2018 22:54 schreef NanKing het volgende:

[..]

Eens dat het belevingen zijn, oneens dat dit een punt is wat voor altijd onverigbaar zal blijven, zonder erover te praten of inzichten te krijgen in mensen die anders denken zal het idd altijd zo blijven als dat het nu is.

[..]

Je deelt hier direct iedereen al in een bepaald kamp in. De anti piet ziet de pro piet per definitie als racist. Dat dit gebeurt zal ik zeker niet ontkennen, maar dat dit geen feit is zul je om de discussie helder te houden, gewoon naast je neer moeten leggen. Je bent hier in gesprek met mensen die niet sylvana zijn, die ook al zijn ze het eens met bepaalde punten en het racisme punt snappen, jou geen racist noemen omdat je pro piet bent. (en ik ben niet blind ik heb dit ook op FOK! beweerd zien worden).
Ik moet jou op je woorden hier geloven als jij de link niet legt met zwarte piet en een neger. Ik geloof je, ik kan niet anders, omwille de discussie zal ik dit moeten geloven want jij vertelt jouw standpunt. Wat ik persoonlijk merk aan hoe er hier gepraat wordt is dat alles of in het extreme getrokken wordt of gewoonweg niet geloofd. Er wordt niet geloofd dat mensn aanstoot nemen aan ZP en als ze dat wel vinden moeten ze hun muil houden (zo ongeveer dan).
Heb je je persoonlijk weleens afgevraagd waarom mensen er aanstoot aannemen zonder naar een sylvana of een of andere extremen in deze discussie te kijken. De gewone boerenlul die zegt 'joah van mij hoeft dat hele ZP gebeuren niet meer' en dan gevraagd waarom?

Een zooi topics terug heb ik geprobeerd te vertellen hoe ik zwarte piet als kind ervaren heb en hoe ik geleerd heb vroeger dat zwarte piet een vrijgekochte slaaf was die vrijwillig bij Nicolaus bleef. Wat hierover waar is weet ik ook niet (meer :') , maar mij werd direct verteld dat het onzin is want zwarte piet is gewoon geen neger maar alleen maar zwart.
En hier gaat het in veel gevallen fout voor mij. Ik geloof jou maar een ander gelooft jou niet en zegt 'ha stiekeme racist' of een ander gelooft mijn verhaal niet en noemt mij 'ha sjwert'

Ik ben groot geworden in de jaren 90 waar veel pieten een dik surinaams accent nadeden en dan met het zwart erbij, was het voor mij als kind duidelijk wat er afgebeeld werd. Nu ben ik al heel wat jaren volwassen en kijk alleen maar met warme herrinneringen terug aan de Sint en Piet en zie zwarte piet als persoon helemaal niet als racistische vertoning. Ik kom uit een hele multiculturele wijk, of nou ja een arme wijk met 80% allochtonen en verschillende vriendjes van Surinaamse afkomst werden weleens gekscherend Zwarte Piet genoemd. Nu hang ik daar geen waardeoordeel aan en bestempel deze mensen (die zwarte piet zeiden) absoluut niet als een racist, want dat geloof ik gewoon niet.
Maar dit zijn wel de kleine dingen die steken, althans dat kan ik me voorstellen. Ik kan me er in inleven.

Dat blackface in deze discussie gemengd wordt vind ik persoonlijk moeilijk maar wel begrijpelijk. Het is niet onze cultuur het is de Amerikaanse cultuur, maar Nederland is veel opzichten klein Amerika en dan waaien dingen over, eigenen we ons dingen toe.
Het is in die zin een niet helemaal eerlijk argument in het ZP probleem omdat het iets is waar wij niet zo mee groot geworden zijn zoals een Amerikaan. Maar door internet, tv, films, kennen wij het probleem wel en kunnen we best zeggen 'ho dat wil ik hier niet'.

[..]

Maar dit is iets wat ik exact hetzelfde zie in het andere kamp. Zwarte Piet MOET zwart zijn en niet met een roetveegje hier en daar. Er zitten hier mensen op FOK! die in 1 van deze twee kampen zitten en relatief extreem posten maar ik zie of zag ook heel veel mensen die helemaal geen duidelijk standpunt hebben maar direct in een kamp toegewezen worden.

Ik merk het ook aan mezelf dat ik voorzichtig ben met mijn uitspraken want ik wil niet ingedeeld worden bij een sylvana maar wil wel over deze punten kunnen praten, zonder de ander direct als racist te benoemen,of een sjwert om mijn oren te krijgen. want hier word ik dood en doodziek van

[..]

Elke verandering die niet vanuit jezelf komt kan gezien worden als opdringen. Want jij wil helemaal niet veranderen en jij (in algemeenheid) ziet het probleem helemaal niet, dus waar zeuren die mensen nou over?

[..]

Ik heb voordat ik deze discussie kende, voordat een sylvana of dhr arifryert zich er mee bemoeiden, weleens foto's of afbeelding van een vastgeketende zwarte piet gezien, als je ZP vergelijkt met 150 jaar geleden is er heel veel veranderd in zijn uiterlijk (en ten opzichte van 25 jaar geleden iig zijn accent).

Voor mij persoonlijk is deze discussie zo moeilijk omdat ik zo ontzettend weinig op heb met tradities en het feit dat ze er zijn en we deze in ere moeten houden omwille van de traditie, want ik voel dat niet zo in geen aspect van mijn leven.

In onze samenleving is het volgens mij heel erg belangrijk dat we luisteren naar elkaar, niet elkaar direct gelijk geven of direct de wensen inwilligen van mensen die iets willen, maar luisteren. Nu is dit wel echt een kutvoorbeeld van luisteren naar elkaar want ik heb niet het idee dat de mensen die zo'n podium hebben gekregen in deze discussie zelf zo goed luisteren naar andere meningen.
mijn ervaring met die anti groep is duidelijk, als vrijwilliger die zich volledig inzet voor alle kinderen hier in de wijk...

Wij zijn gewoon op een zeer indringende manier benaderd, ik sta niet meer in voor de veiligheid van onze medewerkers en de feestdag waar vele kinderen gaan komen. Dit jaar dus geen pieten.

Die anti club terroriseert de boel, bedankt jongens! En jij steunt dit zooitje ongeregeld.
Dat zooitje krijgt een podium, prima. Die benadering van de “anti’s”, echt van de zotte.

Het feit dat er plannen waren om een acteur dood te schieten omdat hij “de Sinterklaas” speelt, man wat is dit? De IS-xxl? Compleet gestoord...

En ja mijn voorouders zijn flink te pakken genomen door de Duitsers, moet ik nu ook gaan dreigen in de strandtenten in Zeeland? Dat ze die duitsers moeten gaan weren? Onder flinke druk?

Te idioot voor woorden deze discussie, en heb interesseert me geen ene reet hoe piet eruit ziet.
  dinsdag 6 november 2018 @ 04:24:33 #272
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182971598
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 november 2018 00:03 schreef NanKing het volgende:

[..]

Nee hoor, dat vergeet ik niet dat dat er zijdelings mee te maken heeft. Ik bespreek echter alleen de dingen die ik zie en observeer in de topics die ik lees sinds ik hier rond hang.
We kunnen best een zijdelingse discussie over het slavernij verveleden en waarom er wel of geen herstelbetalingen gedaan moeten worden houden als dit voor jou een aspect is wat bij de ZP discussie hoort.
De herstelbetalingen zijn de basis van de discussie. Dat is niks zijdelings noch een andere discussie. De reden dat het afschaffen van de "typische negerkenmerken" niet genoeg was en de reden dat kleurenpieten niet geaccepteerd worden door een klein groepje anti-pieten, de reden dat zij blijven actievoeren en dus de discussie in stand houden is de agenda van die herstelbetalingen. Als je dat doorhebt, weet je ook dat discussiëren met die groep nutteloos is: ze zullen nooit met een aanpassing tevreden zijn tot die herstelbetalingen zijn gedaan of het feest dat Nederlanders het meest waarderen helemaal kapot is (ze zullen niet stoppen bij een andere Piet of de afschaffing van Piet.
Ondertussen zijn er naïeve lieden als jij, Molurus, Kassamiep enz. die zonder daar rekening mee te houden die zaak steunen door allerhande argumenten en meningen etaleren op een beschaafdere manier, waardoor het net lijkt of mensen als Afryie een paar goede punten hebben en er dus rekening mee moet worden gehouden. Terwijl hen die kleur van Piet niet interesseert, zolang het Nederlandse ("witte") volk maar doordrongen raakt van hun racisme en hun white guilt.
En met die achtergrond, wat de aanjager van de discussie is, kun je je afvragen of de verregaande veranderingen van Piet opwegen tegen het vernietigen van immaterieel cultureel erfgoed. Of anders: waarom zou je iets aanpassen als uiteindelijk niemand tevreden is met de aanpassing?

quote:
Ik gaf je net in mijn post anekdotisch bewijs ervoor dat het idd iets is wat ik gezien heb in mijn jeugd. Pesten vond ik het niet want zo ervaarde ik het niet, maar wat als mijn vriendje van vroeger het wel zo ervaarde? Dat hij gepest werd met ZP omdat hij zelf zwart is? Is dit dan per definitie maar gejank en moet hij zich niet zo aanstellen?. Dit hoef je uiteraard niet te geloven en mag je afdoen als onzin of niet vertrouwen omdat ik er geen bronnen voor heb.
Dat zou je dan moeten onderzoeken. Wat ik hier als anekdotisch bewijs aangedragen zie worden, zijn bewijzen uit multiculturele buurten/wijken/steden.
Mijn anekdotische bewijs dat ik zoiets nooit heb meegemaakt in mijn omgeving komt uit een monoculturele omgeving. Overwegend Nederlanders, vaak families die al eeuwen in die stad wonen en Hugenoten. Barakken met Ambonezen, twee Chinese gezinnen, een paar Surinaamse gezinnen en een handvol Marokkaanse gastarbeiders. Die laatsten allemaal opgenomen in de monocultuur. En geen gezwartepiet naar elkaar, want iedereen hoort "bij ons". Zwarte Piet werd niet als neger gezien, want die verschilde teveel van onze gekleurde cultuurgenoten en bovendien moesten onze gekleurde cultuurgenoten zich ook verkleden als ze Piet wilden zijn.

Als dat gezwartepiet naar elkaar volgens het anekdotische bewijs hier vooral voorkomt in multiculturele omgevingen, waarin etnische Nederlanders percentueel met veel minder zijn, waarom krijgen blanke etnische Nederlanders, en dan vooral die "domme provincialen" uit nog steeds overwegend monoculturele gebieden waar Piet nog zwart is, dan de schuld van dat racisme?

[ Bericht 3% gewijzigd door Lunatiek op 06-11-2018 04:40:23 ]
  Moderator dinsdag 6 november 2018 @ 04:53:42 #273
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182971633
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 04:24 schreef Lunatiek het volgende:
Als dat gezwartepiet naar elkaar volgens het anekdotische bewijs hier vooral voorkomt in multiculturele omgevingen, waarin etnische Nederlanders percentueel met veel minder zijn, waarom krijgen blanke etnische Nederlanders, en dan vooral die "domme provincialen" uit nog steeds overwegend monoculturele gebieden waar Piet nog zwart is, dan de schuld van dat racisme?
is dat uberhaupt zo?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 6 november 2018 @ 05:08:45 #274
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182971657
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 04:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

is dat uberhaupt zo?
Dat vraag ik me af maar ja, anekdotisch bewijs hè, daar kun je moeilijk iets tegenin brengen.
Lijkt me wel de moeite om dat soort dingen eens te onderzoeken.
pi_182971744
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2018 21:11 schreef Red_85 het volgende:

Je kunt het ook tolereren van elkaar. Ik vind het bizar dat er bij kwaku 'geen blanken in het management' mogen omdat ze blank zijn.


Ik zie hier toch echt blanken tussen staan hoor. Was je racistische hart weer gevuld met aannames ipv feiten ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')