Dat klinkt eigenlijk wel goed, en dat blijkt ook wel een beetje uit het verslag dmv de trail magic enzoquote:Op donderdag 1 november 2018 10:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik heb 5 jaar geleden 4 maanden in Arizona gewerkt voor een organisatie die zich o.a. bezig hield met het bijhouden van trails in Nationale Parken (bijvoorbeeld Grand Canyon). Amerikanen zijn - met recht - bijzonder trots op hun natuurschoon en pompen dan ook veel geld in het bijhouden van dit soort wandelpaden, veelal gesubsidieerd door de overheid of non profit organisaties.

Je moet je voorstellen dat ik - bij 35+ graden diep in de Grand Canyon - met een pikhouweel en schep in de weer was om de paden weer schoon te maken en te zorgen voor goede afwateringskanalen, hele dagen heb lopen sjouwen met 30-40 kilo zware rotsen om nieuwe paden te voorzien van 'zijkanten' of een dag heb staan zwoegen in een zandafgraving waarbij zand via ezels werd afgevoerd naar andere delen van het park.quote:Op vrijdag 2 november 2018 07:58 schreef polariteit het volgende:
[..]
Dat klinkt eigenlijk wel goed, en dat blijkt ook wel een beetje uit het verslag dmv de trail magic enzo

Ja iedereen loopt in zijn eigen tempo. ik heb vrijwel altijd alleen gelopen. Maar je komt andere hikers wel steeds tegen (al zit daar vaak honderden miles tussen), vooral bij waterbronnen, trailmagic, schaduwrijke plekken etc dus na een tijdje ken je een hoop mensen wel.quote:Op woensdag 31 oktober 2018 13:06 schreef Mariocash het volgende:
Maar heb je nou met een groep gelopen of zijn jullie na het begin allemaal jullie eigen weg gegaan?
 )
 )De volgende Amerikaanse trail zal wel de Continental Divide Trail worden (door de Rockies) maar dan wel in 2 of meer secties want de CDT is nog langer dan de PCT en ook zwaarder dus dat red ik niet in één seizoen. Echter dat wordt niet voor 2020. Voor 2019 ben ik over een paar kortere hikes aan het nadenken.quote:
Ik heb 99% van de tijd in hetzelfde shirt en broek gelopen. Als het s'morgens koud was dan droeg ik nog een merino baselayer daaronder, maar die ging meestal al na 5-10 minuten uit als ik was warmgelopen. Die baselayer diende tevens als slaapkleding. Dan had ik nog een midlayer fleece voor als het heel erg koud was, een longjohn en een donzen jacket. Die laatste drie heb ik (bijna) alleen maar s'avonds en s'morgens op m'n campsite gedragen. Verder een regenjas en regenboek (die laatste alleen gebruikt op het laatste stuk in Washington), 2 paar dunne sokken, 2 paar dikke sokken en één onderbroek (naast degene die ik droeg). Dan nog vingerloze handschoenen tegen de zon en een hoed met rand (heel nuttig vooral in de woestijn en NorCal).quote:Op woensdag 31 oktober 2018 15:21 schreef Liftdeur het volgende:
Wat had je allemaal aan kleding mee?
Je wilt natuurlijk zo min mogelijk mee hebben maar je hebt wel veel temperatuurverschil.
Die ben ik daarna nog één keer tegengekomen. Zijn arm was nog steeds slecht (maar werd langzaam beter). Hij was naar het ziekenhuis geweest en uiteraard hadden ze hem geadviseerd dat zijn arm in een mitella moest, dat hij permanente schade kon krijgen als het verkeerd genas, etc etc etc. Maar hij wou zijn hike niet afbreken. Hij heeft Canada gehaald.quote:Op woensdag 31 oktober 2018 17:24 schreef vipergts het volgende:
weet je ook hoe heg met de andere hier is afgelopen nadat hij naar het ziekenhuis ging.
Nee ik ben gestart op een "oud" paar schoenen dat voor de PCT al zo'n 800 km had gedaan. Vlak voor de Sierra (na ruim 1100 km op de PCT) heb ik die vervangen door een nieuw paar en daarmee heb ik Canada gehaald. Dat paar heeft het dus meer dan 3200 km volgehouden en is nog steeds comfortabel (maar helaas erg lek).quote:Op woensdag 31 oktober 2018 22:03 schreef Budapestenaar het volgende:
Heb je de hele trail met één paar schoenen gedaan? Die krijgen heel wat te verduren, lijkt me
Alles wordt afgedekt door je (gratis) PCT permit. Sowieso zijn alle permits gratis. Ze dienen alleen maar om de aantallen mensen te reguleren.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:23 schreef polariteit het volgende:
Hoe deed je dat met toegang tot state- en national parks? Moet je daar nog een ticket voor betalen, of wordt dat 'afgedekt' met je wandelpermit?
De PCT is inderdaad een zeer goed onderhouden trail en is zo ontworpen dat er (theoretisch) ook paarden overheen kunnen. In Europa zijn de trails over het algemeen steiler en ruwer.quote:Hoe verhouden de wandelpaden zich ten opzichte van Europa? Ziet er allemaal best straightforward en goed onderhoudenuit eigenlijk...
Dat valt nogal mee. De BV500 die ik had weegt 1,2 kg, dus net iets meer dan één dag eten. Het probleem met die bear canisters is vooral de vorm: het zwaartepunt van je rugzak komt een stuk naar achteren te liggen. Daarom was ik blij toen ik hem eindelijk kon dumpen. Ander probleem is dat de 11.5 liter inhoud te klein is. Met veel moeite kreeg ik er maar net 6 dagen eten in geperst.quote:En hoe zwaar weegt zo'n bear canister? Dat vraag ik me altijd af.
Nee Arizona had ik gewoon met een ESTA gedaan. Maar dat visum is 10 jaar geldig en ik ga de komende 10 jaar nog meerdere keren terugkomen in de VS dus die $160 voor de visum is goed besteed geld.quote:En heb je nou weer een nieuw visum moeten aanvragen? Ik dacht dat je voor de Arizona trail al een apart visum had aangevraagd? Of was dat nog met een ESTA?
Dat klopt. De trails zijn zeer goed te volgen en splitsingen zijn duidelijk gemarkeerd. Ik had hem gemakkelijk zonder kaarten en zonder GPS kunnen volgen.quote:Op donderdag 1 november 2018 11:13 schreef Frozen-assassin het volgende:
En het lijkt bijna alsof je helemaal geen kaarten nodig hebt en gewoon de paden kan volgen want die lijken best goed zichtbaar te zijn?
Dat tentje opzetten en afbreken kan in 2 minuten, maar ik vond dat altijd wel een chill momentje aan het begin en eind van de dag dus ik deed er altijd veel langer over.quote:Op donderdag 1 november 2018 16:00 schreef Rockefellow het volgende:
Hoe lang ben je bezig met het opzetten en inpakken van je tent per dag?
Jullie zijn helden!quote:Op vrijdag 2 november 2018 08:41 schreef Jor_Dii het volgende:
Zeer zwaar, maar verreweg het mooiste werk wat ik ooit heb mogen doen. Na 10 dagen zonder douche vervolgens de (zeer dure) Grand Canyon McDonalds inlopen en verwelkomt worden met een daverend applaus omdat men aan je ziet (en ruikt) dat je je steentje hebt bijgedragen aan het behoud van de NP, geeft aan hoe zeer dat wordt gewaardeerd.

Ik ben nog nooit in het oosten van de VS geweest maar de vriendelijkheid (en gulheid!) in het westen (in elk geval langs de trail) is inderdaad overweldigend.quote:Ik denk dat SeLang kan beamen dat zeker in het (Zuid)Westen van de VS het volk zo veel anders is, zo veel vriendelijker en ontvankelijker.. een verademing tov het drukke Oosten.

Die zal totaal onvergelijkbaar zijn, maar als ik dit zo zie moét ik echt eens serieus gaan wandelen
 Die zal totaal onvergelijkbaar zijn, maar als ik dit zo zie moét ik echt eens serieus gaan wandelen 

Dat gaat uiteraard gewoon op basis van vertrouwen.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:13 schreef SaskiaR het volgende:
Hoe controleren ze of je echt het hele stuk gelopen hebt? Of vertrouwen ze erop dat je niet liegt?

Sowieso, wie moet dat controleren dan, waarom? Misschien heb ik wat gemist, maar je krijgt er toch verder geen beloning voor, of wel?quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:13 schreef SaskiaR het volgende:
Hoe controleren ze of je echt het hele stuk gelopen hebt? Of vertrouwen ze erop dat je niet liegt?
 Of begrijp ik je vraag verkeerd.
 Of begrijp ik je vraag verkeerd.  

Eten met zo hoog mogelijke energie per gram. In mijn geval dus veel trailmix (mengsel van pinda's, krenten, zonnepitten, M&M's, gedroogde bessen, witte en bruine chocola) en s'avonds een pastamaaltijd.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:09 schreef Piles het volgende:
Wat eet je eigenlijk onderweg? Dagelijks 7000 kcal haal je ook niet zomaar.
Niemand controleert dat. Het gaat allemaal op het honor system.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:13 schreef SaskiaR het volgende:
Nee je krijgt geen beloning. Hoewel, als je na afloop een enquête invult krijg je een cool "Certificate of Completion" en als je ook nog een donatie van minimaal $40 doet aan de PCTA (voor onderhoud aan trails e.d.) krijg je een nog coolere, grote zware medaille met je naam en trailnaam erin gegraveerd. Toevallig kwam dat ding net in de bus! Misschien dat ik later nog een foto postquote:Op vrijdag 2 november 2018 13:09 schreef Brighteyes het volgende:
Sowieso, wie moet dat controleren dan, waarom? Misschien heb ik wat gemist, maar je krijgt er toch verder geen beloning voor, of wel?Of begrijp ik je vraag verkeerd.

Het zal je nog verbazen hoeveel er wordt gecheat en hoe okee de meeste mensen dat vinden! De overgrote meerderheid cheat rond de fireclosures. Op Stehekin Road kwam een bus vol met PCT-hiker mij voorbij gereden. Bij White Pass hebben ook maar weinig mensen alles gelopen. En in Northern California waren er massa's hikers die de bus namen van Seiad Valley naar Ashland (terwijl de trail daar gewoon open was), zogenaamd vanwege de rook van de bosbranden maar in werkelijkheid omdat ze geen zin hadden in de lange hete klim vanuit Seiad Valley. Zo heb ik nog meer voorbeelden.quote:Het lijkt me dat het voor Selang zelf al genoeg is te weten dat hij inderdaad daadwerkelijk elke meter zelf gelopen heeft, je gaat toch niet tegen jezelf cheaten?
Er zijn trailregisters (hoewel niet zo gek veel op de PCT - op de Arizona Trail waren er veel meer) maar daar wordt verder niets mee gedaan, behalve als een hiker wordt vermist. Daarnaast is het doel vooral dat het gewoon cool is dat hikers kunnen zien wanneer andere hikers die je kent daar voorbij zijn gekomen en je dus een inschatting kunt maken waar ze zijn.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:57 schreef Kirb het volgende:
Ik dacht dat er op dit soort trails om de zoveel tijd registers zijn waar je telkens je gegevens invult.

Toch denk ik dat je rustdagen wel nodig hebt. Je kunt wel zeggen: liever iets langzamer en dan elke dag, maar je hebt die rustdagen natuurlijk niet voor niets. Net als in het werkende leven. Je kunt niet zeggen: 'ik werk elke dag twee uurtjes minder en dan heb ik geen vakantie meer nodig', want ieder mens heeft een moment nodig om een keer op adem te komen. Zero-days zijn broodnodig. (maar misschien niet per se om de 3 dagen, want dan schiet het natuurlijk ook niet op).quote:Op woensdag 31 oktober 2018 11:57 schreef SeLang het volgende:
Veel bekenden ook hier. De meeste mensen nemen hier 1 of meer rustdagen. Maar voor mij is het toch een beetje een down day. Juist als je een dag niets doet voel je je opeens doodmoe. Liever loop ik gewoon elke dag en stop eventueel wat vroeger als dat nodig is.

Dank! Het loont de moeite om eens richting New York en omstreken te gaan. Niet dat men daar extreem onvriendelijk is, maar het is meer een gejaagd leven dan in het Westen.quote:Op vrijdag 2 november 2018 10:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Jullie zijn helden!
[..]
Ik ben nog nooit in het oosten van de VS geweest maar de vriendelijkheid (en gulheid!) in het westen (in elk geval langs de trail) is inderdaad overweldigend.

Als gemiddelde (inclusief zero days, resupply, etc) is dat ook niet langzaam. Je moet die uitspraak zien in de context van een discussie met een andere PCT thru-hiker.quote:Op vrijdag 2 november 2018 14:28 schreef Postbus100 het volgende:
Jij liep toch gemiddeld 30km per dag? Dat noem ik geen langzame loper...
Hiken is toch iets anders dan werken. Het is geestelijk enorm ontspannend. Je bent ook nog eens afgesneden van al het nieuws dus je hebt totaal geen clutter in je hoofd. Dit is één van de leuke aspecten hiervan. Natuurlijk is het lichamelijk wel zwaar, maar als je de afstanden per dag beperkt dan word je s'morgens gewoon uitgerust wakker en heb je weer zin om verder te gaan. Zo ging het bij mij elke dag! S'avonds was ik wel moe maar geen enkele keer werd ik de volgende dag wakker met het gevoel van Bleh! ik heb er vandaag geen zin in of dat ik mij te moe voelde.quote:Toch denk ik dat je rustdagen wel nodig hebt. Je kunt wel zeggen: liever iets langzamer en dan elke dag, maar je hebt die rustdagen natuurlijk niet voor niets. Net als in het werkende leven. Je kunt niet zeggen: 'ik werk elke dag twee uurtjes minder en dan heb ik geen vakantie meer nodig', want ieder mens heeft een moment nodig om een keer op adem te komen. Zero-days zijn broodnodig. (maar misschien niet per se om de 3 dagen, want dan schiet het natuurlijk ook niet op).

quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:53 schreef SaskiaR het volgende:
Nouja, je krijgt een medaille en je naam komt op de website bij de lijst van mensen die het hele stuk gelopen hebben. Het zou jammer zijn als mensen daar misbruik van maken. Maar ik denk dat het eergevoel van de meeste mensen wel hoog genoeg is om dat niet te doen.
Zelf ben ik bezig met de tocht van Land's End naar John O'Groats, maar ik heb een stukje de bus genomen (de brug over de Severn bij Bristol). Dus zelf vind ik nu dat ik dat stukje minstens alsnog moet gaan doen, het is mijn eer te na om dat niet te doen. Maar misschien dat anderen dat lekker zouden laten zitten.
Ik dacht dat er misschien stempelposten waren, net als bij de tocht naar Santiago de Compostela. Maar nee dus.
 Tof! Doe je dat in etappes? Ik neem aan dat je niet as we speak aan de wandel bent?
 Tof! Doe je dat in etappes? Ik neem aan dat je niet as we speak aan de wandel bent?  

Ja in etappesquote:Op vrijdag 2 november 2018 15:14 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]Tof! Doe je dat in etappes? Ik neem aan dat je niet as we speak aan de wandel bent?
Hm, beetje off-topic
 maar het ligt nu even stil omdat ik een klein kind heb. Ik liep idd ongeveer 18-20 mijl per dag zonder rustdagen. Dat onderbreekt je tempo zo, en je wordt er juist moeier van. Wel met veel minder bepakking dan Selang hoor, ongeveer 12 kilo. Ik ben meer van het luxe wandelen, dus sliep elke dag in een B&B met een warme douche
 maar het ligt nu even stil omdat ik een klein kind heb. Ik liep idd ongeveer 18-20 mijl per dag zonder rustdagen. Dat onderbreekt je tempo zo, en je wordt er juist moeier van. Wel met veel minder bepakking dan Selang hoor, ongeveer 12 kilo. Ik ben meer van het luxe wandelen, dus sliep elke dag in een B&B met een warme douche  

Heerlijk! Die wandeling zet ik ook mijn lijstje. Tot nu toe heb ik vooral hikes van een dag gedaan in de Highlands, Peak District en North Yorks Moorsquote:Op vrijdag 2 november 2018 15:22 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Ja in etappesmaar het ligt nu even stil omdat ik een klein kind heb. Ik liep idd ongeveer 18-20 mijl per dag zonder rustdagen. Dat onderbreekt je tempo zo, en je wordt er juist moeier van. Wel met veel minder bepakking dan Selang hoor, ongeveer 12 kilo. Ik ben meer van het luxe wandelen, dus sliep elke dag in een B&B met een warme douche

Oja Selang, heb je ook nog zeldzame vogelsoorten gezien? Of zijn deze allemaal vrij algemeen daar?

As a matter of fact... YES!quote:Op vrijdag 2 november 2018 15:22 schreef SaskiaR het volgende:
Oja Selang, heb je ook nog zeldzame vogelsoorten gezien?

quote:Op vrijdag 2 november 2018 15:33 schreef SeLang het volgende:
Btw: mensen graag ontopic blijven, anders is dit topic straks te snel vol!

Goed werkquote:Op vrijdag 2 november 2018 08:41 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je moet je voorstellen dat ik - bij 35+ graden diep in de Grand Canyon - met een pikhouweel en schep in de weer was om de paden weer schoon te maken en te zorgen voor goede afwateringskanalen, hele dagen heb lopen sjouwen met 30-40 kilo zware rotsen om nieuwe paden te voorzien van 'zijkanten' of een dag heb staan zwoegen in een zandafgraving waarbij zand via ezels werd afgevoerd naar andere delen van het park.
Zeer zwaar, maar verreweg het mooiste werk wat ik ooit heb mogen doen. Na 10 dagen zonder douche vervolgens de (zeer dure) Grand Canyon McDonalds inlopen en verwelkomt worden met een daverend applaus omdat men aan je ziet (en ruikt) dat je je steentje hebt bijgedragen aan het behoud van de NP, geeft aan hoe zeer dat wordt gewaardeerd. Ik denk dat SeLang kan beamen dat zeker in het (Zuid)Westen van de VS het volk zo veel anders is, zo veel vriendelijker en ontvankelijker.. een verademing tov het drukke Oosten.

Lijkt me ook erg mooi om zo in de seizoenen te lopen.
 Lijkt me ook erg mooi om zo in de seizoenen te lopen.  

Maar dat wordt lastig in Den Haag. Wat een super tof concept.
 Maar dat wordt lastig in Den Haag. Wat een super tof concept. 

De zwarte beren die langs de PCT leven hebben inderdaad alleen maar belangstelling voor je voedsel en niet voor jou. Meestal zijn ze ook bang voor jou en rennen ze gauw weg als ze je zien. Washington heeft ook grizzly's maar dat zijn er veel minder en volgens jagers die ik daar tegenkwam gaan die ook wel op de vlucht als je wat lawaai maakt. (zelf heb ik geen grizzly's gezien).quote:Op vrijdag 2 november 2018 15:40 schreef Budapestenaar het volgende:
Ben je nooit bang van wilde dieren als je in je tentje ligt? Hebben beren alleen interesse in jouw voedsel of zien ze jou ook als eten?
Ja goed punt! Ik had specifiek hiervoor inderdaad een pot zout mee zodat ik dan eventueel tijdens het lopen zout zou kunnen eten om de tekorten aan te vullen. Dat bleek niet nodig tijdens het lopen zelf maar s'avonds gooide ik wel veel extra zout door mijn (toch al zoute) eten om de tekorten aan te vullen. Dat smaakte dan goddelijk!quote:Op zaterdag 3 november 2018 16:22 schreef tjoptjop het volgende:
Qua eten, doe je nog iets specifieks met zout, je drinkt en zweet natuurlijk als een gek op die warme stukken.
quote:Op zaterdag 3 november 2018 19:11 schreef mouzzer het volgende:
Hoe zwaar was je rugzak gemiddeld en op z'n zwaarst?
Dit is enorm variabel afhankelijk van waar je bent, of je net een resupply hebt gedaan en hoeveel water er is. Om een idee te krijgen:quote:Op zaterdag 3 november 2018 20:48 schreef MissRelin het volgende:
hoeveel kilo aan bagage, water en voedsel sjouw je eigenlijk met je mee?

Ik doe het je niet na
 Ik doe het je niet na  Wat ik me afvroeg, bij die hitte: hoe bescherm je je tegen de zon? Pet/hoed natuurlijk en ik zag dat je vingerloze handschoenen gebruikt. Maar armen en benen? Lange mouwen lijkt me niet fijn. Of gewoon maar lekker laten braden?
 Wat ik me afvroeg, bij die hitte: hoe bescherm je je tegen de zon? Pet/hoed natuurlijk en ik zag dat je vingerloze handschoenen gebruikt. Maar armen en benen? Lange mouwen lijkt me niet fijn. Of gewoon maar lekker laten braden? 

Toptopic
 Toptopic  

Dat gaat inderdaad in een kuiltje (om dat te graven heb ik een schepje bij me - weegt 17 gram). Gebruikt pleepapier is niet schadelijk voor de natuur maar is puur een esthetisch probleem als beesten het opgraven e.d. Zelf heb ik gebruikt pleepapier meestal niet meegenomen maar door de poep heen geroerd (en nog een keer overheen pissen en opnieuw roeren) zodat het één stamppot werd en het niet is terug te vinden, waarmee dat esthetische probleem dus ook is opgelost.quote:Op zondag 4 november 2018 10:14 schreef Budapestenaar het volgende:
Ik neem aan dat je voor grote boodschappen een kuiltje graaft. Maar heb je ook wc-papier bij je en neem je dat na gebruik mee in je rugzak?
De hoogste riviertjes die ik door moest kwamen tot net onder mijn kruis. Ik rolde mijn broekspijpen dan zo hoog mogelijk op. Bij de hoogste rivieren werd het dan alsnog nat, maar minder dan wanneer je de pijpen niet oprolt. Broek is echter synthetisch materiaal dat weinig water opneemt heel snel droogt.quote:Op zondag 4 november 2018 14:22 schreef alopio het volgende:
Ook een praktische vraag, je loopt soms door water of tot je middel in de sneeuw, je kleding wordt dan nat natuurlijk (sokken, broek) hoe krijg je dat snel droog aangezien je (begrijpelijk) maar 1 broek hebt en weinig sokken en ondergoed.
Sokken gingen verbazingwekkend lang mee. Ik heb bijna de hele trail gelopen op 2 paar lichte dunne wollen sokken en die zijn nu nog steeds in prima staat! Ik had een derde paar van dezelfde soort maar die heb ik pas helemaal op het eind gebruikt toen die andere twee beiden nat waren. Ik had ook nog twee paar dikkere sokken mee maar die heb ik weinig gebruikt (dunne sokken vind ik fijner).quote:En gaat je kleding niet erg snel slijten en dan met name sokken ed en je broek (al was die idd kapot gegaan las ik.
Ik heb nauwelijks last gehad van schuurplekken. Belangrijkste uitzondering waren mijn voeten toen ik in Washington dagenlang achter elkaar met natte voeten liep. Dat veroorzaakte op allerlei rare plekken kleine wondjes op m'n voeten. Die genazen razend snel als de voeten weer droog waren maar vaak was daar geen gelegenheid voor dus dat was toen wel even een punt van zorg.quote:En krijg je geen last van schuurplekken, ontstekingen en dan met name op gevoelige plekken zoals voeten, binnenkant bovenbenen, schaamstreek, oksels omdat dit toch door het lopen schuurt met kleding, nat wordt van rivier/regen/sneeuw/zweet. En heb je speciale kleding hiervoor mbt ondergoed en sokken?
Hoed met rand, handschoenen, lange broek en lange mouwen! Veel hikers hadden een korte broek en korte mouwen maar ik begrijp niet hoe ze dat volhielden in de woestijn. Veel te heet! Ik merkte ook dat ik de woestijnsecties veel beter trok dan hun.quote:Op zondag 4 november 2018 22:38 schreef flipsen het volgende:
Wat ik me afvroeg, bij die hitte: hoe bescherm je je tegen de zon? Pet/hoed natuurlijk en ik zag dat je vingerloze handschoenen gebruikt. Maar armen en benen? Lange mouwen lijkt me niet fijn. Of gewoon maar lekker laten braden?
Ik had geen antimuggenspul mee om dezelfde reden als hierboven. Geen zin in olieachtige troep op mijn huid. Just suck it up! Met lange broek en lange mouwen hoefde je alleen maar je gezicht en je handen in de gaten te houden (ze steken door je dunne sun gloves heen).quote:En hetzelfde een beetje met de muggen: gewoon maar lijden? Of antimuggenspul mee?
Had ik hierboven al beantwoord. En verbranden is inderdaad a total no-no want vrijwel de hele PCT is één grote tinderbox!quote:Die vraag van boedepestenaar is ook wel interessant... (gebruikt) wcpapier verbranden kan natuurlijk niet, zie Torres del Paine jaren geleden

Met een houten been wordt het nog een stuk lastiger denk ikquote:

quote:Op maandag 5 november 2018 15:54 schreef flipsen het volgende:
[..]
Met een houten been wordt het nog een stuk lastiger denk ik

?
?

Heb je de foto's niet gezien?quote:Op maandag 5 november 2018 20:33 schreef Falco het volgende:
Hoe lang was je effectief aan het lopen?
Hoe laat stopte je gemiddeld met lopen?
Ik stel me dan voor dat je je tentje dan opzet, wat pasta kookt en opeet. Maar wat doe je dan de rest van de avond? Had je een goed boek bij je?

Jawel je kunt nog even chillen. Maar om negen uur zal het daar al wel vaak donker zijn. Wat doe je dan? Of ga je dan naar bed?quote:

|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |