quote:Op dinsdag 20 augustus 2019 10:49 schreef naatje_1 het volgende:
Deze gaat gewoon even sticky hoor, ik was m gewoon kwijt.
Prima hoor! Lees dit allemaal nu pas, want ben vrijwel niet meer actief op FOK!. Reageer ook hier op je andere post. Bedankt voor je post!quote:Op dinsdag 20 augustus 2019 11:50 schreef naatje_1 het volgende:
@:Gary_Oak (even hier omdat ik een topic over Schopenhauer niet al te veel met boeddhisme wil vervuilen)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Secular_Buddhism
De bronnen van deze pagina (Stephen Batchelor en Tim Ward)
Verder was de versie van het Zen-boeddhisme zoals verkondigd door D.T. Suzuki heel erg invloedrijk in het westen, dus ik zou ook iets over/van hem lezen.
Aanvulling:
Ik kwam dit net nog tegen trouwens, mogelijk ook relevant: https://aeon.co/essays/al(...)t-who-healed-my-mind
Nou is Zen eigenlijk ook een beetje een anti-filosofie, maar het praat dus niet echt over bovennatuurlijke zaken en zo.
Aanvulling 2:
Deze docu gaat voor een deel ook over een juist heel religieuze stroming, het Zuivere Land-boeddhisme:
Aanvulling 3:
Last but not least vond ik dit nog: https://dspace.library.uu(...)24/4/boeddhisme2.pdf
=========
Dit laat vooral zien dat boeddhisme als filosofie een recente ontwikkeling is en boeddhisme proper (voor zover je daarover kan spreken) toch echt religieus/mystiek van aard.
Ik neem aan dat je met je post in de eerste quote vooral bronnen hebt gegeven die uitleggen in hoeverre boeddhisme een religie is?quote:Op dinsdag 20 augustus 2019 11:25 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
De reden waarom ik Meister Eckhart erbij trek is omdat dat een mysticus is waarbij het niet zozeer draait om die rituelen Wat ik er nog van weet is dat de kern bij de verschillende soorten boeddhisme is dat het leven lijden is (insert Schopenhauer) en dat boeddhisme het medicijn is tegen dat lijden, de methode om dat lijden op te lossen is vervolgens vergelijkbaar met stoicijnse gedachteoefeningen. Dit is nog allemaal praktisch, maar waar het medicijn uiteindelijk toe leidt is toch het Nirvana en dit begrip kan je volgens mij niet anders dan metafysisch benaderen.
Qua specifiek onderwerp bedoel je de mate waarin boeddhisme een religie is? Of gewoon boeddhisme überhaupt? Ik zal iig even navraag doen bij een student die zeker wat literatuur kan verstrekken
De bronnen van de wiki pagina secular buddhism leggen uit dat boeddhisme niet een religie hoeft te zijn, maar laat wel zien dat boeddhisme als non-religie een fenomeen is dat zich vanuit het Westen heeft ontwikkeld en daarmee is boeddhisme van oorsprong dus wel degelijk een religieuze traditie.quote:Op zondag 25 augustus 2019 20:52 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Prima hoor! Lees dit allemaal nu pas, want ben vrijwel niet meer actief op FOK!. Reageer ook hier op je andere post. Bedankt voor je post!
[..]
Ik neem aan dat je met je post in de eerste quote vooral bronnen hebt gegeven die uitleggen in hoeverre boeddhisme een religie is?
Hoezo zou het tegenstrijdig zijn?quote:Ja, volgens mij beschrijf je in je eerste alinea de 4 Nobele Waarheden, maar weet niet of die gedachte-oefeningen het Achtvoudige Pad zijn. Wat ik wel altijd heel tegenstrijdig vind in het boeddhisme, is dat uit de 4 Nobele Waarheden de conclusie wordt getrokken dat het lijden op te lossen is door het verlangen te doorbreken. Hiermee word de cyclus van reïncarnaties doorbroken en kom je in het Nirvana (wat naar mijn mening een heel erg metafysisch concept is, tegenstrijdig met die parabel van die giftige pijl). Maar is het streven en verlangen naar het Nirvana juist niet in strijd met de geconcludeerde oplossing van de 4 Nobele Waarheden?
Ik heb vak boeddhisme en comperatieve wijsbegeerte gevolgd waar oosterse filosofie voorbij kwam In principe ben ik gewoon student filosofie (met nu ook een BA op zak).quote:Overigens: studeer je oosterse filosofie ofzo?
Iedere stroming die zolang meegaat, kent tal van aftakkingen, die soms niets meer te maken hebben met de oorspronkelijke leer. In het geval van het boeddhisme zijn de Pali geschriften de oudste bronnen en de oudste versie daarvan is uit de eerste eeuw na Christus, ca. 500 jaar na zijn dood. Dat is al lastig.quote:Op dinsdag 20 augustus 2019 11:50 schreef naatje_1 het volgende:
Dit laat vooral zien dat boeddhisme als filosofie een recente ontwikkeling is en boeddhisme proper (voor zover je daarover kan spreken) toch echt religieus/mystiek van aard.
Hier ben ik het volledig mee eens, vandaar dat ik m ook sticky heb gezetquote:Op dinsdag 3 september 2019 14:42 schreef DecoAoreste het volgende:
Gegroet!
Ik post hier even om te zeggen dat wat meer slowchat in dit forum best gezellig zou zijn. Ik waardeer de discussies zeker wel, maar soms ben ik ook benieuwd wie de mensen zijn los van hun theologische posities.
Klinkt goed. Ik had weleens vaker meegekregen in de wandelgangen dat je filosofie studeert. Ik zit zelf in de sociale wetenschappen, in de tijd dat ik een studie moest kiezen had ik nog wat minder affiniteit met levensbeschouwelijke zaken dan nuquote:Op woensdag 4 september 2019 00:25 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Hier ben ik het volledig mee eens, vandaar dat ik m ook sticky heb gezet
Vandaag eerste college van mijn MA binnen filosofie gehad trouwens. Was genieten
Die zijn geen slowchatters klaarblijkelijk!quote:Op dinsdag 3 september 2019 14:42 schreef DecoAoreste het volgende:
Gegroet!
Ik post hier even om te zeggen dat wat meer slowchat in dit forum best gezellig zou zijn. Ik waardeer de discussies zeker wel, maar soms ben ik ook benieuwd wie de mensen zijn los van hun theologische posities.
quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:30 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Die zijn geen slowchatters klaarblijkelijk!
Of juist wel en doen de naam van slowchat eer aanquote:Op vrijdag 6 september 2019 15:30 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Die zijn geen slowchatters klaarblijkelijk!
Het is wel een beetje te slow....quote:Op vrijdag 6 september 2019 17:59 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Of juist wel en doen de naam van slowchat eer aan
Of weten ze niet hoe te communiceren.quote:Op zondag 8 september 2019 13:31 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Het is wel een beetje te slow....
We kunnen filosoferen over het waarom.
Ze nemen zichzelf te serieus, ze zijn te oud, ze zijn geen babbelaars.
quote:Op zondag 8 september 2019 14:22 schreef Ivo1986 het volgende:
[..]
Of weten ze niet hoe te communiceren.
Of een combinatie van die drie. Al denk ik dat de eerste het zwaarste meetelt.quote:Op zondag 8 september 2019 13:31 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Het is wel een beetje te slow....
We kunnen filosoferen over het waarom.
Ze nemen zichzelf te serieus, ze zijn te oud, ze zijn geen babbelaars.
Is er in de filosofie en theologie een eenduidige definitie van wat een religie is? Ik vind bijvoorbeeld een religie niet automatisch een godsdienst.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 18:55 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
De bronnen van de wiki pagina secular buddhism leggen uit dat boeddhisme niet een religie hoeft te zijn, maar laat wel zien dat boeddhisme als non-religie een fenomeen is dat zich vanuit het Westen heeft ontwikkeld en daarmee is boeddhisme van oorsprong dus wel degelijk een religieuze traditie.
Omdat je streeft naar een bepaald einddoel (Nirvana), terwijl streven op zijn beurt inherent zorgt voor lijden volgens de Vier Nobele Waarheden. Of maak ik nu een denkfout? Ik kijk bijvoorbeeld met gemengde gevoelens naar monniken die zichzelf kaalscheren, geen bezittingen meer hebben, karig leven, maar tegelijkertijd wel elke dag gedisciplineerd mediteren en mantra's opdreunen, verlangend dat ze daarmee in het Nirvana komen. Ze zijn te veel aan dat idee gehecht dat ze hun leven eraan wijden, terwijl ik denk dat die hechting juist opgeheven moet worden als je de Vier Nobele Waarheden nader bekijkt.quote:[..]
Hoezo zou het tegenstrijdig zijn?
Oh, wat tof! Aan welke universiteit studeer je? Ik heb ook wat vakken gevolgd destijds, maar meer over de basale westerse filosofie.quote:[..]
Ik heb vak boeddhisme en comperatieve wijsbegeerte gevolgd waar oosterse filosofie voorbij kwam In principe ben ik gewoon student filosofie (met nu ook een BA op zak).
Alle aangehaalde bronnen heb ik van een student die ik die wel meer weet van oosterse filosofie e.d.
Heb je een boek voor me dat de chronologische ontwikkeling beschrijft van het boeddhisme met alle aftakkingen en hoe die zich tot elkaar verhouden? Ik raak bijvoorbeeld echt de draad kwijt van alle stromingen.quote:Op zaterdag 31 augustus 2019 16:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Iedere stroming die zolang meegaat, kent tal van aftakkingen, die soms niets meer te maken hebben met de oorspronkelijke leer. In het geval van het boeddhisme zijn de Pali geschriften de oudste bronnen en de oudste versie daarvan is uit de eerste eeuw na Christus, ca. 500 jaar na zijn dood. Dat is al lastig.
Latere vertakkingen hangen vaak samen met de corrumperende invloed van de politiek. Net zoals de Christelijke versie over Hemel en Hel in strijd in met de officiele leer (een herschepping van de aarde en een wederopstanding van de goeden). Zo is ook reincarnatie en verlichting niet origineel boeddhistisch.
De leer van anatman (er is geen ziel, dus ook geen zielsverhuizing) is de oorspronkelijke leer. Daarmee wordt het kastenstelsel in India opgeblazen, en mogelijk dankt het oorspronkelijk boeddhisme daaraan zijn succes (het veroverde heel India).
In de tijd van de Boeddha bestond het kastenstelsel al. Je kon daar ook buiten treden als je het religieuze pad wilde bewandelen. Dan val je wel buiten de normale maatschappelijke orde. Die mensen zochten elkaar dan op. In het Boeddhisme noemt men dat: je toevlucht zoeken tot de Sanga (kloosterorde). Dat leidt tot de vraag, of het in de Sanga nog uitmaakt tot welke kaste je behoort. Het Boeddhistische antwoord is dus: Nee.
Verlichting, satori, reincarnatie is volgens mij allemaal populisme. Het Boeddhisme ontkent het bestaan van de ziel zoekt een alternatieve verklaring voor onze bewuste aanwezigheid. Dat leidt tot een nieuwe aandacht voor de menselijke psyche.
Het begrip Karma is in het Boeddhisme beperkt tot de gewone leven. Handelen hebben gevolgen, en volgens het boeddhisme moet je jezelf in acht nemen bij je alles wat je doet (het achtvoudige pad). Ik vermoed dat deze kloosterordes conservatief en streng waren (niet iets waar wij waarschijnlijk blij van worden).
Hoe religieus het oorspronkelijke Boeddhisme is, weet volgens mij niemand. De hedendaagse stromingen zijn dat veelal wel. Het Tibertaanse boeddhisme is een grote esoterische kermis, het zuivere land boeddhisme is een soort Christendom, en het Zen Boeddhisme is aan haar neiging tot abstractie vrijwel doodgebloed.
Niet echt antwoord op je vraag maar check history of philospophy without any gaps.quote:Op zaterdag 14 september 2019 18:25 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Heb je een boek voor me dat de chronologische ontwikkeling beschrijft van het boeddhisme met alle aftakkingen en hoe die zich tot elkaar verhouden? Ik raak bijvoorbeeld echt de draad kwijt van alle stromingen.
Hehe, nee. Vind het gewoon interessant.quote:Op dinsdag 15 oktober 2019 20:00 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Niet echt antwoord op je vraag maar check history of philospophy without any gaps.
Daarin is een India serie en wordt wel het een en ander uitgelegd of het is wat je zoekt weet ik niet.
Ps hoe voelt het dat Ashe de league heeft gewonnen? Heb je daarom interesse in het boeddhisme gekregen Gary?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |