Irritatie100 | donderdag 25 oktober 2018 @ 20:13 |
Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden | |
Irritatie100 | donderdag 25 oktober 2018 @ 20:15 |
Mijn laatste vraag: Verder zit ik nu mobiel, dus is het plaatsen van de andere laatste posts wat ingewikkeld | |
FranticDJ | donderdag 25 oktober 2018 @ 20:40 |
Was bij de nieuwbouw van m'n zus ook. Was gewoon van dat structuur meuk overheen gespoten Je kan wel gewoon de doos volledig zien en zien waar je snijdt? Groep afzetten en met een hobbymes (goed scherp) de randen van het deksel volgen en goed rond de schroeven. De openingen in de kop van de schroef ook goed schoonmaken en met een goed passende schroevendraaier (met 't handje werkt 't best in dit geval) proberen. 'eventueel' met een slagschroevendraaier de schroeven losdraaien. Maar het blijft plastic | |
ralfie | donderdag 25 oktober 2018 @ 22:05 |
als het spack is, grote kans dat het wateroplosbaar is. | |
Vonkenboer | donderdag 25 oktober 2018 @ 22:13 |
Spack | |
FranticDJ | donderdag 25 oktober 2018 @ 22:56 |
Ja dat. Kon er niet op komen. Zat met Spock in m'n hoofd.. Maar dat kon het niet wezen | |
Irritatie100 | donderdag 25 oktober 2018 @ 23:03 |
Ik kan de doos iig wel zien, dus ik kan hem sowieso langs de randen afsnijden en de schroeven vrij maken enzo. Alleen het kroonsteentje zit ook helemaal verstopt met meuk, dus daar moet ik op een of andere manier ook nog bij de schroefjes kunnen Daar ben ik nog niet helemaal uit dan. | |
FranticDJ | donderdag 25 oktober 2018 @ 23:03 |
Afknippen en draden overnieuw strippen. Nieuwe verbindingsklemmen. | |
Irritatie100 | donderdag 25 oktober 2018 @ 23:11 |
Ja, zo simpel kan het natuurlijk ook zijn | |
jpajs | vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:00 |
Agressief met een hamer uitleven en een nieuw dekseltje is ook een mogelijkheid. Schroefjes kan je dan met een tangetje losdraaien. | |
Burdie | vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:35 |
Vraagje. Ik wil een gat maken in een gemetselde muur, voor een haard. Hoe kom ik er achter of dat gat een latei nodig heeft en is in zo'n geval een latei gemakkelijk zelf te plaatsen? | |
FranticDJ | vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:38 |
Aannemer laten komen.. | |
Puala | zondag 28 oktober 2018 @ 18:07 |
Wat kan je doen om een enkelsteens muur toch te isoleren? Liefst aan de buitenkant. | |
FranticDJ | zondag 28 oktober 2018 @ 18:11 |
Isolatie en spouw aanbrengen en er een muur voorzetten | |
Puala | zondag 28 oktober 2018 @ 18:13 |
Ik bedenk mezelf net dat een topic openen handiger is. Ik wil het trouwens graag zelf doen en kan niet metselen. Ik wil graag met hout bekleden uiteindelijk. K&W / Buitenmuur isoleren, ervaring? | |
FranticDJ | zondag 28 oktober 2018 @ 18:16 |
Oh dat kan ook hoor. Isolatie en folie aanbrengen, Rachels er tegen voor ventilatie en dan gevelbekleding.. | |
kalinhos | zondag 28 oktober 2018 @ 22:39 |
Ik heb een vraag over het aansluiten van een wasmachine. Eigenlijk wil ik m niet direct onder de huidige aansluiting neerzetten, maar ongeveer 70cm verder, zodat ik mn koelkast er eerst kan neerzetten. qua waterafvoer haal ik het met die slang, niks aan de hand. Echter, qua watertoevoer haal ik het met mn 1,5meter slang net niet. Ik ben naar de bouwmarkt geweest en daar hadden ze toevallig een slang van 2,5 meter dus kdacht mooi, ik ben klaar. Maar wat ik me afvraag: Hoe ga ik dit zo neerzetten/ophangen dat het water wel gewoon goed doorstroomt? Aangezien ik een halve meter ongeveer over heb, moet ik die toch ergens kwijt, dus ik zal die slang toch ergens in een paar bochtjes moeten leggen... (De stekker moet ik nog maken trouwens, ik ga m niet zo hoe die nu hangt het stopcontact instoppen ) [ Bericht 4% gewijzigd door kalinhos op 28-10-2018 22:46:22 ] | |
Makrolon | zondag 28 oktober 2018 @ 22:45 |
Eh, gewoon op de grond ofzo? Maakt niks uit dat die slang in een paar bochtjes ligt.. | |
kalinhos | maandag 29 oktober 2018 @ 18:17 |
Ah top. Dus kdacht misschien geeft t een probleem qua zuigkracht ofzo van de wasmachine, maar niet dus. Dan laat ik m vanaf de kraan mooi naar beneden lopen en dan pas bij de wasmachine aansluiting weer omhoog. | |
lipje | maandag 29 oktober 2018 @ 19:54 |
water toevoer is een druksysteem. Hoe denk je dat het water op zolder komt? Ook door de zuigkracht van de kraan? Afvoer is een pomp in combinatie met zwaartekracht. Daar moet de slang wel graag even hoog liggen, om vervolgens in de afvoer te laten vallen. | |
kalinhos | maandag 29 oktober 2018 @ 23:31 |
Afvoer moet omlaag toch? Maargoed daR heb je ook dattie een bepaalde bocht moet maken om vervolgens in de afvoer te vallen. | |
lipje | dinsdag 30 oktober 2018 @ 00:33 |
dat is om de snelheid v d pomp eruit te halen | |
kalinhos | dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:13 |
Zou er dan nog een buisje bij kunnen voor de vaatwasser? Het is nu als volgt De ingang van de pijp waar mn afvoer in gaat is 1 tegel hoger dan mn wasmachine zelf. Met een pijpje er bovenop wordt het nog 10-15cm hoger: | |
Tuindier | dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:00 |
Ik zit te zoeken, heb je het over Malmbergs? Daar kan ik toch geen 12V van vinden. Heb je een linkje? | |
lipje | dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:23 |
yep malmbergs Ff neuzen https://www.hornbach.nl/s(...)8765297/artikel.html Dit spotje is 12volt De trafo werkt tussen 8 en 38 volt :’) [ Bericht 12% gewijzigd door lipje op 31-10-2018 07:51:01 ] | |
nanuk | woensdag 31 oktober 2018 @ 08:22 |
Ik zou nooit een slang direct in zo'n Y-stuk hangen. Dikke kans dat de slang er een keer uitschiet of dat de zaak gaat overlopen omdat het water blijft hangen in die bocht. Y stukje iets lager zetten en op beide aansluitingen nog en stukje buis zetten. Ook bij voorkeur niet beide apparaten gelijktijdig laten afpompen. | |
blomke | woensdag 31 oktober 2018 @ 09:42 |
Dat is tegen het leegstromen van de wasmachinekuip. Anders blijf je vullen en verwarmen. Verder wat hierboven staat: een splitsing zo laag mogelijk zetten en min. 80 cm rechte buis erboven op. | |
kalinhos | woensdag 31 oktober 2018 @ 12:18 |
Thanks. Dus als ik t goed begrijp moet ik er eigenlijk nu een cm of 30-40 vanaf halen, ongeveer tot waar de bocht vn 45 graden nu begint. En daar maak ik een y-stuk en voor beide kanalen doe ik dan een rechte buis op van een cm of 70-80 Ik ga de vaatwasser nooit gelijktijdig met de wasmachine gebruiken dus dat komt goed. Ze komen ook op dezelfde groep, vandaar. Ik moet alleen nog eeb manier bedenken hoe ik dat mooi doe qua stopcontacten, want het is of een nieuw stopcontact in de muur erbij (dat wil ik liever niet) of het is steeds stekker erin en eruit en dat lijkt me ook niet ideaal. | |
lipje | woensdag 31 oktober 2018 @ 18:44 |
wasmachineverdeler ertussen. Kan je ze tegelijk aanzetten, maar stopt er een als er teveel stroom wordt gevraagd | |
kalinhos | woensdag 31 oktober 2018 @ 22:05 |
Ah top Volgende probleem: mn vaatwasser staat nu naast de wasmachine, maar ik haal het niet qua stekker. Stopcontact verplaatsen is niet echt mijn optie, is er een manier de vaatwasserstekker op een veilige manier te verlengen? | |
lipje | woensdag 31 oktober 2018 @ 23:15 |
koop die verdeler nou. Dat lijkt op een verlengsnoer met een lengte van 50 cm | |
kalinhos | donderdag 1 november 2018 @ 09:17 |
Jep. Had ff moeten googlen voor posten. Dit is de ideale oplossing | |
kalinhos | donderdag 1 november 2018 @ 09:20 |
Eigenlijk wil ik dan zoiets, ivm dat de vaatwasser wat verder weg staat. Kan dit? Dus ipv een Y onderop eerst nog een T splitsing erop en daarna pas een 45° bochtje erop: Paintskills zijn niet je-van-het | |
blomke | donderdag 1 november 2018 @ 09:27 |
T door T-45 graden vervangen en daar weer 45 bocht op. Ook niet ideaal eigenlijk. Welke diameter buizen gebruik je? | |
nanuk | donderdag 1 november 2018 @ 09:35 |
Ik ben niet echt deskundig hoor. Waarom niet beide buizen een eigen sifon geven, dat scheelt je in stank en de doorstroming na een sifon is ook beter dan ervoor. Op een eerdere foto dacht ik ook nog een overstort en een condensafvoer van de verwarming te zien. Er komt zo wel heel erg veel bij elkaar met ook nog eens heel veel bochten. Probeer je bochten te beperken en wat Blomke zegt, indien mogelijk alleen 45 graden bochten en dus Y stukken in plaats van T stukken. Verder waar veel water in een keer door gaat minder bochten geven dan b.v. die condens afvoer die alleen maar druppelt. Ik zou de hele bende afzagen vlak boven de grond en dan opnieuw opbouwen, zo duur is dat niet. Probeer het ook zoveel mogelijk naar 40 mm te trekken met alleen waar een slang in moet een stukje 32 mm tegen te veel ventilatie (verdroging van je sifon). | |
kalinhos | donderdag 1 november 2018 @ 09:42 |
Dit is niet mijn eigen afvoer wat we hier zien. Meer gewoon om aan te geven wat ik bedoel qua 2 pijpen | |
kalinhos | donderdag 1 november 2018 @ 09:47 |
Dit is niet mijn eigen afvoer wat we hier zien, maar een foto die ik ff bewerkt heb. Bij mij ziet her nu zo uit: Ik ga liever niet de vloer openbreken | |
nanuk | donderdag 1 november 2018 @ 10:11 |
Zo kan het ook. Maar iets boven de vloer afzagen en opnieuw opbouwen met een sifon per aansluiting lijkt mij beter. [ Bericht 36% gewijzigd door nanuk op 01-11-2018 10:36:43 ] | |
Makrolon | donderdag 1 november 2018 @ 11:00 |
Waar gaat die buis naar boven heen? | |
kalinhos | donderdag 1 november 2018 @ 11:04 |
Mijn cv ketel | |
Makrolon | donderdag 1 november 2018 @ 11:06 |
Oke, als je toch bezig bent is het wel mooier om je vaatwasser en wasmachine allebei een eigen sifon te geven natuurlijk, maar als je ze toch niet gelijktijdig gaat gebruiken is het niet noodzakelijk. Dan kan je prima een t stukje in de buis boven de sifon zetten. | |
blomke | donderdag 1 november 2018 @ 11:49 |
Dit lijkt de beste oplossing als je niet alles renoveert. Blijft de vraag wat de diameter vand e buizen is, zo te zien 40 mm? | |
kalinhos | donderdag 1 november 2018 @ 12:16 |
Jep Thanks ieder voor de tips. Van tevoren was ik bang dat de volgorde (vanaf de gang) koelkast-wasmachine-vaatwasser of vaatwasser-koelkast-wasmachine zou worden maar het lijkt er dus op dat vaatwasser-wasmachine-koelkast goed mogelijk is Koelkast is 1m80, maar over de wasmachine en vaatwasser kan ik nog mooi een werkbladje monteren. | |
Realzm | zaterdag 3 november 2018 @ 08:34 |
Kort vraagje:moet/is het slim om bij een radiatorombouw ventilatieroosters in de vensterbank te maken? De warmte kan er natuurlijk aan de voorkant uit maar volgens mij zou de warmte toch ook voor het raam omhoog moeten gaan toch? | |
blomke | zaterdag 3 november 2018 @ 09:12 |
Ja, een groot deel van de warmte stijgt op, dus roosters bovenop zijn eigenlijk een must. | |
Realzm | zaterdag 3 november 2018 @ 09:19 |
Dank voor de snelle reactie! | |
Burdie | maandag 5 november 2018 @ 12:44 |
Waar kan ik witte buisisolatie kopen, iemand hier een idee? | |
bleiblei | maandag 5 november 2018 @ 12:59 |
https://www.buisisolatie.nl/54-isogenopak . | |
kalinhos | maandag 5 november 2018 @ 13:26 |
Tis uiteindelijk dit geworden. De horizontale pijp loopt lichtjes af | |
blomke | maandag 5 november 2018 @ 13:39 |
Fraai. Netjes aangelegd. | |
Burdie | maandag 5 november 2018 @ 13:39 |
Dank, is alleen niet helemaal wat ik bedoel . | |
bleiblei | maandag 5 november 2018 @ 15:40 |
Ik vrees wel het enige wat er bij in de buurt komt. Als ik het goed begrijp is het een soort witte buis die je om de isolatie heen doet. | |
Miniem | maandag 5 november 2018 @ 18:42 |
Ik heb in een paar dimmers die ik wil vervangen voor gewone wippen. Heb ik enkelpolig of tweepolig materiaal nodig? | |
Vonkenboer | maandag 5 november 2018 @ 20:12 |
Tweepolig schakelt fase en nul maar je hebt gewoon een wisselschakelaar nodig. Maar heb je al achter de dimmer gekeken ? | |
Miniem | maandag 5 november 2018 @ 20:42 |
Nee nog niet achter de dimmer gekeken. Maar een wisselschakelaar een of tweepolig? Kom je dus achter door het te openen? Zoja, wat zou ik moeten zien? | |
Setheh | maandag 5 november 2018 @ 22:34 |
Een wisselschakelaar is éénpolig. Tweepolig is alleen voor vochtige ruimtes, hoewel ik ze persoonlijk nog nooit ben tegen gekomen. (Kan komen doordat ik nog nooit in een nieuwboushuis heb gewoond. Geen flauw idee of het daar standaard is.) | |
Setheh | maandag 5 november 2018 @ 22:36 |
Toch wel nieuwsgierig: Wat denk je dat hij gaat of kan vinden? Achter een dimmer zit toch ook gewoon een fase- en een schakeldraad, net als bij een schakelaar? | |
Makrolon | maandag 5 november 2018 @ 22:44 |
Dan kan ie daar toch de conclusie uit trekken welke schakelaar hij nodig heeft? | |
Setheh | maandag 5 november 2018 @ 22:47 |
Ehh, bij een dimmer zou ik altijd een wisselschakelaar verwachten? Welke andere varianten zijn er dan? Of bestaan er ook tweepolige dimmers? | |
Vonkenboer | dinsdag 6 november 2018 @ 07:36 |
Er zijn ook dimmers die in een wisselschakeling kunnen worden opgenomen. Dan kun je de lamp op twee plaatsen bedienen. Maar op één plek maar dimmen. | |
nanuk | dinsdag 6 november 2018 @ 07:57 |
Ziet er netjes uit inderdaad. Mij enige kanttekening zou zijn dat je wel heel veel buis hebt bij elkaar voordat je een keer een sifon hebt. Er is daardoor een kans dat je stank gaat krijgen. voordeel is weer dat die sifon zo vaak en veel wordt doorgespoeld dat die wel open blijft. Maar netjes gedaan dus. | |
blomke | dinsdag 6 november 2018 @ 08:20 |
Die stukken buis worden toch regelmatig gespoeld? Dus zo'n vaart met stank zal het wel niet lopen. Als er nou een riool van een toilet bij zou komen, zou het wat anders zijn…. | |
Zolderkamer | dinsdag 6 november 2018 @ 10:26 |
Goedemorgen... Mijn cv ketel.. Vaillant HR Solide VHR Bleek toch niet zo solide vanmorgen.. brrr.. Hij lekt water langs de mantel.. Iemand een idee of een inkoppertje misschien? Monteur komt vandaag langs btw Oh.. op de thermostaat stond: BMD error en op de ketel foutcode F22 | |
Zolderkamer | dinsdag 6 november 2018 @ 10:48 |
Plaatjes erbij: Hij lekt dus rechts (bij het stickertje) | |
mien-moeke | dinsdag 6 november 2018 @ 12:03 |
De ketel heeft een lek achter de omkasting. Hierdoor loopt er water uit het cv systeem. F.22 = leegkoken/te lage druk. | |
Zolderkamer | dinsdag 6 november 2018 @ 14:15 |
Goh.. zover was ik ook al De foutcode was ik ook bekend mee, maar de oorzaak niet.. Inmiddels de boel al weer klaar.. Ontluchtingsventiel was lek.. en expansievat kapot.. nog geen 15 minuten werk.. (had het zelf ook wel kunnen doen maar dan had ik onderdelen moeten halen etc) Zelf nog even twee ramen enkel glas vervangen voor dubbel in de woonkamer, kwam mooi uit aangezien de ketel het niet deed was het toch al koud.. Ging makkelijker dan gedacht.. Dus nu kan ik weer douchen en lam zijn.. | |
Setheh | dinsdag 6 november 2018 @ 15:45 |
Oh leuk, ik wist niet dat dat kon! | |
koentjuh18 | donderdag 8 november 2018 @ 11:56 |
Mag je perskoppelingen in een betonnen vloer wegwerken of moet je de koppelingen en flex leidingen op een bepaalde manier ommantelen? Achtergrond: mijn CV netwerk in de zeer lage kruipruimte lekt. Ik wil dit op korte termijn vervangen voor flex leidingen met perskoppelingen. In de toekomst moet de houten vloer balken vervangen worden en ik wil voorkomen dat dan het hele CV systeem er weer uit moet. | |
blomke | donderdag 8 november 2018 @ 12:41 |
Niemand die het je verbiedt, maar zou niet mijn keuze zijn, zeker gezien het feit dat je nu een lekke koppeling (pers? knel?) hebt. Gelukkig in de kruipruimte, maar als dat in beton gestort zou zitten….. | |
koentjuh18 | donderdag 8 november 2018 @ 14:47 |
Het is nu knel. Maar hoe kan ik dan aftakkingen maken op plekken die mogelijk in de toekomst niet meer bereikbaar zijn? Loopt In een nieuwbouw woning met betonvloer naar elke radiator een leiding zonder aftakkingen? | |
blomke | donderdag 8 november 2018 @ 15:04 |
Vaak zit er ergens een header (bereikbaar, bijv. in kelderkast) en lopen slangen zonder onderbreking naar de radiatoren. | |
Gieliovd | donderdag 8 november 2018 @ 16:11 |
Perskoppelingen worden gewoon ingegoten. De koppelingen dienen getaped te worden ter bescherming tegen cement en diens chemische werking. | |
kalinhos | vrijdag 9 november 2018 @ 12:01 |
Ik heb een vraag, welke houtopvuller is aan te raden. Heb in de zomer verjaardagsfeestje gehad waar niet alle meubels ongeschonden uit zijn gekomen. Ik heb aanvankelijk bij IKEA (malm bed) een nieuw voeteneind gekocht, echter blijkt dat mn huidige voeteneind met 30cm hoogte 7cm lager is dan de huidige versie van Malm van 37cm. Gebeld en blijkbaar is mijn bed sinds 2012 uit de handel. Nou kan ik dus een nieuw bed kopen, op marktplaats zoeken of proberen het te repareren, schuren en opnieuw verven. Kan dit met bv Albastine houtopvuller of raden jullie een andere aan? Dit was de bank sochtends
[ Bericht 11% gewijzigd door kalinhos op 09-11-2018 14:53:27 ] | |
archito | vrijdag 9 november 2018 @ 16:38 |
Voor kleine klusvragen ga ik toch even dit topic gebruiken i.p.v. mijn eigen projecttopic. Voor deze keer een cross post: Bij oude huizen horen tegenvallers. Opvallend is wel dat originele onderdelen vaak nog goed zijn, maar waar aan geprutst is in het verleden de problemen zich voordoen. Ik wilde gisteren snel door met het schilderen van de keuken, helaas kwam ik er toen achter dat het keukenraam behoorlijk verrot is. Een deel van het hout is letterlijk potgrond geworden. In het verleden is de keuken vervangen en hoger geworden, omdat toen het raam te laag is hebben ze een houten balk in het kozijn op de onderkant gelegd, aan de buitenzijde hebben ze een strookje glas geschilderd. (zie foto 3) Omdat dit balkje aan de binnenkant niet (goed) gekit is, is er veel vocht vanuit de keuken tussen stijl en balk gelekt. De middenstijl is van binnen tot buiten doorgerot over een hoogte van 10-20cm. De keuken willen we graag nog wel minimaal 5 jaar houden, dus ben op zoek naar een oplossing die nog een paar jaar mee kan. Plan van aanpak: Met een multitool een recht stuk uit de stijl zagen tot het goede hout, preventief rondom houtrotstop aanbrengen. Daarna een stuk hardhout op maat zagen en met 2-componenten epoxy vulmiddel in het gat duwen. Vervolgens met hetzelfde spul alles netjes afsmeren, schuren, gronden en een paar keer aflakken. Wat denken jullie? | |
blomke | zondag 11 november 2018 @ 08:49 |
Ziet er als goed plan uit. Moeilijk punt is het isolatieglas, waar het hout omheen zit. Ik dek dat je het beste de twee glaslatten kunt weghalen en dan het hout met de multitool weghalen. Als je dicht bij het gas komt, misschien het laatste stuk met een houtbeitel doen. Als je werkende multitoolblad tegen de glasrand aankomt, zou ik bang zijn voor glasbreuk en dan ben je verder van huis. | |
Pietverdriet | zondag 11 november 2018 @ 08:55 |
Mij lijkt het prutswerk, ik zou de rotte balken vervangen. | |
blomke | zondag 11 november 2018 @ 09:01 |
Dan kan je bijna het hele kozijn vervangen. Voor een paar jaar, lijkt dit herstelwerk wel te doen. | |
theiz | zondag 11 november 2018 @ 21:27 |
Mooi feest geweest zo te zien. Malm is gemaakt van Spaanplaat en MDF. Op zich geen probleem om te vullen met houtvul-middelen denk ik. Aflakken zal wat lastiger zijn. | |
theiz | zondag 11 november 2018 @ 21:31 |
Ziet er uit als een standaard kozijn profiel. Je kan het rotte deel er tussenuit zagen en dan gewoon een stuk nieuw kozijnprofiel ertussen zetten. Goed de kopse kanten aan beide zijden dichtsmeren met houtlijm, dan de overgang tussen kozijn en profiel met 2 komponenten vuller aansmeren. Is beter en ik denk ook makkelijker als een blok erin lijmen. Ps: Je moet ook zorgen dat de bron verdwijnt. Meestal rot een kozijn van buiten naar binnen, dit ziet er andersom uit. Als dat zo is heb je waarschijnlijk teveel condenswater wat niet weg kan lopen. Je kan als dat zo is er bijvoorbeeld aan denken om een condensprofiel (voor enkel glas) aan de binnenzijde te monteren oid. | |
archito | zondag 11 november 2018 @ 22:15 |
Na het verwijderen van de onderste horizontale glaslatten kwam ik erachter dat ook de onderdorpel aan het rotten is gegaan. Dit was eerst niet te zien omdat er aan de binnenkant dus een keukenblok voor staat en een nieuwe balk op die onderdorpel was gemaakt zoals eerder gezegd. In totaal wordt het wel zo ingrijpend om dat goed te repareren dat ik nog een beetje in dubio zit. Ik neig er nu naar om de stijl te repareren en de onderdorpel zo goed als mogelijk te herstellen zodat het kozijn nog een jaartje mee kan. Dan ga ik in het nieuwe jaar wat offertes aanvragen voor een nieuw kozijn inclusief HR++ glas, nu zit er echt heel oud dubbel glas in. Andere optie is het glas te vervangen en daarbij ook de onderzijde van het kozijn in zijn geheel te laten vervangen. Zelf durf ik dat niet aan. Het kozijn ligt nu open en qua timing komt het niet handig uit om dat een paar weken zo te laten totdat een vakman tijd heeft en het kozijn besteld kan worden. Vandaar dat ik het nu wel ga herstellen zoals eerder bedacht. | |
archito | zondag 11 november 2018 @ 22:17 |
Het is inderdaad van binnen naar buiten gerot. Dat komt voornamelijk door de balk die op de onderdorpel is gelijmd heb ik het idee. Deze is niet (goed) afgekit geweest en daardoor is er water op de onderdorpel en de onderzijde van de 3 stijlen gekomen. De hele onderste 10cm van het kozijn blijkt rot te zijn. | |
Vinniiee | maandag 12 november 2018 @ 19:06 |
Mijn bewegingsmelders (buiten) maken een soort trillend geluid. Wat zou dat kunnen zijn? | |
FranticDJ | dinsdag 13 november 2018 @ 18:46 |
Weet iemand elegante oplossingen om extra ventilatie te voorzien in een woonkamer waar maar 1 raam open kan en geen roosters aanwezig zijn? | |
Zolderkamer | dinsdag 13 november 2018 @ 18:49 |
Zoiets? Of deurventilatie? Wind? Of tegen kortsluiting aan.. | |
FranticDJ | dinsdag 13 november 2018 @ 18:54 |
Die roosters zitten er niet en is geen optie | |
Zolderkamer | dinsdag 13 november 2018 @ 18:57 |
Door de muur/plafond/evt vloer? Met een aanvoerbuis? (koude lucht zakt) Het moet ergens vandaan komen.. of potjes met verse lucht van buiten halen.. maar da's best lastig volgens mij.. | |
FranticDJ | dinsdag 13 november 2018 @ 19:02 |
Zal door de muur moeten ja, daarom dus de vraag of iemand elegante oplossingen weet | |
Zolderkamer | dinsdag 13 november 2018 @ 19:05 |
Ja hoor.. gat in de muur.. stukje buis(evt buisfan) erdoor.. en aan weerszijden afdekken met een rooster naar smaak/wens | |
Vinniiee | dinsdag 13 november 2018 @ 20:31 |
Nee geen wind, is alleen als ie schakelt. Heb het zelf aangelegd, dus sluiting kan het 99,9% niet zijn. Van het weekend maar even kijken, heb voor de zekerheid de groep maar even uit gezet. | |
Zolderkamer | dinsdag 13 november 2018 @ 20:40 |
Dan zal er een relais inzitten waar spanning op blijft staan.. (heel weinig is al genoeg) | |
Vinniiee | dinsdag 13 november 2018 @ 20:43 |
Nu je het zegt, zo'n geluid is het inderdaad! | |
mime_negert | woensdag 14 november 2018 @ 03:00 |
Iemand nog tips voor een stille compressor om dingen schoon te spuiten en banden op spanning te houden? | |
blomke | woensdag 14 november 2018 @ 08:22 |
De compressor van een koelkast. Fietspompslang eraan met een slangklem, en draaien maar. | |
mpc007 | woensdag 14 november 2018 @ 11:30 |
Ben op zoek naar deze draad aftap pluggen ivm klusje aan de kabelboom van de auto. Lijken niet echt verkrijgbaar in NL, of zijn ze hier onder andere naam bekend? https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51Q2WtxsokL.jpg Alvast bedankt! | |
Burdie | woensdag 14 november 2018 @ 11:30 |
Een van de kastjes in onze bijkeuken ziet er van binnen zo uit: https://imgur.com/a/TWeEtRn Needless to say dat het kastje enorm vochtig is van binnen. Er lag nog een plank op de bodem die ik voor de foto's even heb weggehaald. Wat moet/kan ik hiermee? . Ik wil het kastje graag gaan gebruiken (voor het opbergen van schoonmaakmiddelen) maar uiteraard niet in deze staat. Edit: de foto's zijn door imgur nogal in kwaliteit afgenomen hopelijk is het alsnog wel duidelijk. Anders moet ik ze even ergens anders uploaden. | |
Zolderkamer | woensdag 14 november 2018 @ 11:40 |
Gewoon een passend keukenkastje van de ikea inbouwen.. (evt leidingwerk eruit zagen) Los daarvan wel even het vochtprobleem aanpakken | |
Burdie | woensdag 14 november 2018 @ 13:35 |
Ja, hoe? Want dat is dus de hamvraag. Zie foto's . | |
Zolderkamer | woensdag 14 november 2018 @ 14:17 |
Valt niets nuttigs over te zeggen adhv die foto's.. Is het grondwater, is het regenwater wat binnenstroomt langs een leiding, is er een leiding lek, of een koppeling.. etc Dat moet je dus even uit zien te vinden.. | |
Burdie | woensdag 14 november 2018 @ 14:37 |
Er is daar een doorgang in de gevel naar een afvoerput, vroeger ging dat naar de beerput. Deze doorgang zit onder het maaiveld en komt buiten dan ook uit onder het terras. | |
Zolderkamer | woensdag 14 november 2018 @ 14:40 |
Nou dan weet je waar je het zoeken moet.. Terras open graven.. beetje kleien, doorgang dichtstoppen dit dat.. boel weer netjes dichtmaken, en klaar.. | |
Burdie | woensdag 14 november 2018 @ 14:42 |
Dat zal alleen niet mogelijk zijn zonder enorme schade aan het terras aan te richten... Kan ik het niet van binnenuit dicht maken? | |
Zolderkamer | woensdag 14 november 2018 @ 14:45 |
Dat is vragen om problemen.. je kan het proberen.. Maar beter in 1 keer goed dan half werk.. het water zal altijd tegen hetgeen je van binnenuit maakt aan komen.. en daar gaat het vanzelf weer doorheen.. vroeg of laat.. En omdat het nat is, is het best een probleem om aan te werken (er droogt niets) Je zou het gat wel vol kunnen storten met beton.. maar ook dat gaat weer vochtig worden ben ik bang.. | |
Burdie | woensdag 14 november 2018 @ 14:59 |
Ok, dank je wel voor het meedenken ik ga eens bekijken hoe ik dat aan ga vliegen. | |
kalinhos | woensdag 14 november 2018 @ 17:12 |
Ik ben nu bezig met het vervangen van een wastafelkraantje... Denk dat doe ik ff, ik ben inmiddels 4uur verder. Nu ben ik erachter dat ik een cm of 5-6 teveel heb afgezaagd. Ik heb het nu als volgt opgelost, het lekt nu niet, maar ik ben benieuwd of dit verder geen kwaad kan? Het is nergens echt geknakt of dat er een 90° bocht in is gemaakt ofzo De aansluitingsslang op de kraan is 30cm en ziet er als volgt uit: | |
Zolderkamer | donderdag 15 november 2018 @ 01:34 |
Nee hoor.. gaat prima.. je had ook een iets langere slang kunnen nemen ipv twee helften.. maar voor de werking maakt het geen verschil.. Ik heb onder mn keukenkraan ook iets vergelijkbaars.. (en ik denk heel veel mensen met ons) | |
jpajs | donderdag 15 november 2018 @ 07:47 |
Even een paar tyrewipie zodat er een mooi bochtje in de slang zit en het niet gaat kinken door de zwaartekracht. | |
kalinhos | donderdag 15 november 2018 @ 12:08 |
Waar ongeveer moet ik dat dan vastmaken? Ja langere hadden ze niet in die maat helaas. Langer was bv alleen met aan beide uiteinden 3/8 of een dikkere aansluiting die in de kraan gaat dan ik nu heb (3e foto) Maar dank iig | |
Zolderkamer | vrijdag 16 november 2018 @ 12:55 |
Niet.. Er komt geen knik in want er staat altijd druk op.. | |
Vinniiee | vrijdag 16 november 2018 @ 18:13 |
Om hierop terug te komen. Het probleem leek inderdaad in de bewegingsmelder te zitten. Heb 'm vervangen en nu doet ie het weer goed. | |
Zolderkamer | vrijdag 16 november 2018 @ 19:24 |
Misschien weet Vonkenboer wel iets over de spanningsaanvoer te vertellen.. Als het nog eens voorkomt.. Misschien is het gevoelig daarvoor.. Maar daar weet ik niet zo heel veel van.. | |
Cupasoep | vrijdag 16 november 2018 @ 22:18 |
Hallo, Heb een offertevraagje. Heb offertes gekregen voor het wisselen van twee huidige convectors naar gewone radiatoren met draaiknop. (1x wc formaat en de andere +-1m breed) Benedenverdieping, met kruipruimte beschikbaar. Twee prijzen gekregen, van 350 en 450 euro. Deze prijzen zijn incl de nieuwe verwarmingen. Ik schrok best van deze prijzen. Of hoef ik er niet van te schrikken? Ben er niet in thuis. | |
Zolderkamer | vrijdag 16 november 2018 @ 23:01 |
Waarom zou je daarvan schrikken..? Te goedkoop? Zelf aanschaffen en monteren kan ook.. Maar nu krijg je garantie.. geen gereedschap nodig, niet heen en weer vliegen voor die ene koppeling die niet past.. etc.. Hoef je niet voor in thuis te zijn toch? | |
Tom_ | zaterdag 17 november 2018 @ 22:23 |
In mijn badkamer heb ik vloerverwarming in de geïsoleerde vloer gelegd, gekoppeld aan een 1 groeps verdeler (robot) met een pompschakelaar. Nu hoort een installatie met vloerverwarming als hoofdverwarming geleidelijk opgewarmd te worden, maar hoe wordt daarmee opgegaan als de rest van het huis met radiatoren wordt verwarmd? Ik kan de thermostaat op de verdeler wel geleidelijk verhogen, maar dan koelt de vloer alsnog af wanneer de ketel afslaat en krijgt hij toch de volle laag zodra de ketel weer begint te verwarmen? Ik kan de thermostaat op de verdeler best wat verder opdraaien, maar als het risicovol voor de tegelvloer is vind ik het ook prima als de vloer gewoon niet ijskoud aanvoelt. | |
Stevie_ | zondag 18 november 2018 @ 10:01 |
Ik ga mijn eerste echte klus doen; twee scheidingswanden maken op zolder inclusief kozijnen (2 deurkozijnen en raamkozijn). Nu kom ik er niet helemaal uit of ik het frame zal maken van hout of staal (met daarop gips). Bij hout dacht ik het voordeel te hebben dat je makkelijker een fotolijstje of kastje kan vastzetten op de plek waar het gips is vastgezet. Maar wellicht overschat ik een schroefje in dat dunne staal ;-). En wellicht zijn er nog andere nadelen aan een stalen frame tov hout? Ik lees namelijk vooral voordelen (recht, licht, makkelijk bewerkbaar, sneller bouwen etc). Tevens hebben we vloerverwarming, schroeven in de vloer is geen optie. Wat voor lijm kan ik het beste gebruiken om de liggers op de vloer vast te maken? | |
lipje | zondag 18 november 2018 @ 12:18 |
staal werkt het snelst, binnen een dag heb je de frames staan. Onder- en boven regel zet je vast (schroeven anders bisonkit ofzo) en voorzie je van een schuimband. Staanders erin en recht stellen. Aan één kant je gipsplaten ertegen en je muurtje kan je vullen met elektra en glas- of steenwol voor geluidsisolatie dan de andere dicht en afwerken maar. Wil je iets ophangen dan gebruik je gipsplaatpluggen. | |
Piger | zondag 18 november 2018 @ 12:28 |
Metal studi werkt prima, helaas is het voordeel wel stuk minder bij een schuin plafond. Dan heb je niet het voordeel dat je de hoogte kan afknippen en dan nog kan schuiven naar links/rechts. Dus weet niet precies wat je allemaal wilt plaatsen op zolder? | |
Stevie_ | zondag 18 november 2018 @ 17:06 |
Muren zijn recht, het is meer een soort studio op 2e etage waarvan we een epische slaapkamer gaan maken. Enige lastige is het muurtje rondom het trapgat, dat vergt nogal een geavanceerde trapsteiger om daar echt goed bij te komen. Is het met metaal niet moeilijker dan met hout? | |
mime_negert | maandag 19 november 2018 @ 20:58 |
Ik heb een gat laten boren aan de achterzijde van de meterkast naar buiten om kabels te trekken naar mijn garage. Ik moet buiten meteen een bocht van 90 graden maken omdat ik anders tegen de rioleringsbuis kom. De haakse bochten die ik overal zie passen niet in een 75mm buis maar alleen er over. Zijn deze er eigenlijk wel? | |
Makrolon | maandag 19 november 2018 @ 22:47 |
Nee die zijn er niet. Kan je niet met 80mm naar buiten? Daar zijn wel bochten voor te krijgen die in de buis vallen. | |
LarrySanders | maandag 19 november 2018 @ 23:31 |
Iemand ervaring met laminaat en ondervloeren? Het gaat om de begaande grond, drie woonkamers. Twee hebben een houten vloer, waarvan onder eentje een (vochtige) kelder ligt. De derde (bijbouw) heeft een betonnen vloer. Laminaat is 8mm dik. Ik heb 20mm ruimte. Er is geen vloerverwarming. Waar zal ik voor kiezen? Voor de zekerheid overal dampfolie? | |
archito | dinsdag 20 november 2018 @ 16:49 |
Heeft iemand ervaring met het schilderen van tegels/glanzend marmer? Met name de duurzaamheid is iets waar ik aan twijfel. Plan van aanpak: - voegen opvullen met 2-componenten epoxy plamuur en vervolgens glad schuren. De marmer tegels hebben geen afronding en de voegen zijn erg smal (2mm), op een klein teststukje lukte dat aardig. - gehele vloer opruwen met fijn schuurpapier of ScotchBrite handpad, dat schuurt minder. - 2-componenten primer in 1 laag aanbrengen - 2-componenten epoxy lak in 2 lagen aanbrengen Ik wil het toepassen in de hal, keuken en toilet. Niet de minst belaste ruimtes dus. | |
Zolderkamer | dinsdag 20 november 2018 @ 17:35 |
Zijn tegels in de juiste kleur erover geen betere oplossing? | |
archito | dinsdag 20 november 2018 @ 20:10 |
Ik wil geen tegels maar een soort van gietvloer uiterlijk. Het is voor een periode van een paar jaar voordat we wellicht groter gaan verbouwen. | |
Justinn | dinsdag 20 november 2018 @ 20:30 |
Van de week gasleiding in de kruipruimte laten vervangen door een erkend installateur. Nu ligt er een mooie nieuwe flexibele leiding van het merk Uponor. Vanuit de meterkast hebben ze een nogal groot gat naar de kruipruimte geboord en de leiding vervolgens zonder buis er gewoon door heen gestoken. Ik zit nu met een gat waar nogal wat kou doorheen slaat. Deze ik wil dus dicht gaan smeren. Kan ik het gat veilig dichtsmeren met een cementmengsel oid? Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken zonder dat het de kunststoffen leiding aan gaat tasten? Moet ik rekening houden met temperatuurverschillen tussen kruipruimte en meterkast waardoor e.e.a. kan gaan werken? Iemand tips? Foto:
| |
Zolderkamer | dinsdag 20 november 2018 @ 20:51 |
Ik denk dat als je geen echt goed spul neemt (lees geschikt) dat je het er zo weer af loopt en het anders wel los springt na volledige uitharding. Dat 2k spul word nogal hard en ik denk dat het daardoor niet zo best zal hechten op steen/tegels (Als het geen natuurspul is, dan zit er ook meestal een laag tegels op die zorgt dat er niets aan hecht..) Ik denk dat je beter iets kan nemen wat enigszins flexibel is.. Maargoed dat kan de verkoper van een verfspeciaalzaak je ook wel vertellen.. | |
Zolderkamer | dinsdag 20 november 2018 @ 21:01 |
Cement loopt je er doorheen dus dan heb je best veel nodig tot je kruipruimte volzit.. In principe kan alles erin.. kit of gatenvuller, maar tegellijm is eigenlijk het ideale vulmiddel (smeer ik alles mee aan en dicht omdat het wat meer flexibel blijft, gipsplaten ook bijv.) En het is ook in kleine hoeveelheden te krijgen.. gewoon kant en klaar in een hele/halve kilo ofzo.. Enne: vergeet je handschoenen niet Ik zou die andere dan ook even bijsmeren.. | |
tiho1 | dinsdag 20 november 2018 @ 21:33 |
Dat kun je toch makkelijk met kit doen? Dat is elastisch. | |
Zolderkamer | dinsdag 20 november 2018 @ 21:41 |
Gaat wel iets minder lang mee.. maar kan ook prima ja | |
Thxultra | dinsdag 20 november 2018 @ 21:52 |
Volgens mij hoort er een buitenmantel om de gasleiding die door een kruipruimte gaat i.v.m. eventuele lekkage dan kan het gas zich niet in de kruipruimte ophopen. | |
Tom_ | dinsdag 20 november 2018 @ 23:07 |
Precies dat, die mantel moet uit uit 1 stuk zijn en aan beide kanten boven de grond uitkomen, dan kan je een evt lekkage ook ruiken. | |
Vonkenboer | woensdag 21 november 2018 @ 06:31 |
Inderdaad dat hoort wel zo te zijn ! Normaal hoort er een mantel buis om de leiding te zitten. Ik zou hier ook niet mee akkoord gaan. | |
archito | woensdag 21 november 2018 @ 11:15 |
Herkent iemand deze aansluiting? Het logo lijkt een cirkeltje met een V (hier op zijn kop) erin. Ik wil er een slimme radiatorknop op plaatsen maar weet niet welke adapter ik moet gebruiken. | |
picardo77 | woensdag 21 november 2018 @ 13:45 |
Dicht purren afsnijden en netjes afsmeren.. | |
Hanschje | woensdag 21 november 2018 @ 17:20 |
Is dat geen herz m28? Vierkantje met een hartje erin. | |
kalinhos | woensdag 21 november 2018 @ 21:01 |
Is het moeilijk om een stuk van deze witte tegels weg te zagen/snijden/hakken zonder dat heel de muur naar zn grootje gaat? Ik wil een afzuigkap ophangen, maar die is 60x14 De uitsparing die er zit, van de vorige afzuigkap, is 59x10 De andere optie, wat de vorige bewoner heeft gedaan, is een stuk hout aan de bovenkant van het kastje vastmaken en daar d afzuigkap tegenaan schroeven. | |
Gieliovd | donderdag 22 november 2018 @ 03:34 |
Slijptol of gewoon tegen de tegels monteren. | |
archito | donderdag 22 november 2018 @ 09:44 |
M28 lijkt te kloppen iig, zou even moeten proberen op de achterkant te kijken of daar een vierkant met hartje staat. De voorkant is duidelijk een cirel met een V | |
archito | donderdag 22 november 2018 @ 09:45 |
Ik zou tegen de tegels monteren, dat geeft ook een nettere rand. | |
kalinhos | donderdag 22 november 2018 @ 09:49 |
Hoe doe ik dat, met kit of? De schroefgaten van de kap zitten redelijk in het midden en komen dus waar nu de uitsparing al zit. Maar als ik m tegen die tegels hang, zit er een cm of 2 tussen waar de plug in het beton zit en tot waar die maximaal in de afzuigkap kan. | |
Makrolon | donderdag 22 november 2018 @ 21:29 |
Dan vul je dat toch op? Zet latjes in de uitsparing waar de kap komt zodat je die wel stevig op kan hangen. | |
Zolderkamer | vrijdag 23 november 2018 @ 17:54 |
Met hoe kan het ook anders: ductape natuurlijk tegellijm.. Maar gewoon een dik plankje op het lege stuk en daar direct de afzuigkap weer aan, kan ook.. En haal je een stukje geplastificeerd spul, dan zit je ook niet met schoonhouden, kaal hout gaat vies worden boven een fornuis/kookplaat.. Op die manier kun je het plankje op de tegels aan de zijkanten en de rij eronder laten rusten en kun je zo groot gaan als je wilt.. De lege ruimte erachter maakt dan niet uit voor het schroeven.. | |
kalinhos | zaterdag 24 november 2018 @ 16:31 |
Helder. Bijkomend probleem dan is als de kap dus 1-2cm van de betonmuur afhangt, ik niet meer lekker uitkom met het gat naar boven. Of zijn daar flexibele buizen voor te krijgen? | |
NotToBe | zaterdag 24 november 2018 @ 23:23 |
Ja | |
Underdoggy | zaterdag 1 december 2018 @ 21:11 |
Wij hebben recent een nieuwe woning gekocht waar in de keuken een aftands zeil ligt. Nu willen wij graag tegels leggen in de keuken maar twijfelen over de aanpak. Zie onderstaande foto’s. Er lijkt een houten ondervloer te liggen met daarop reeds een houten dekvloer - ik lees verschillende aanpakken hiervan van het ene extreem zijnde alles eruit en nieuwe zwaluwstaartvloer op draagbalken leggen naar het opschroeven van MDF platen. Heeft iemand hier ervaring hiermee? De vloer voelt stabiel aan. | |
blomke | zaterdag 1 december 2018 @ 21:28 |
Hoe dik is die houten dekvloer? Als die dik en glad is, kan je erop tegelen, hoewel ik (in de badkamer) laminaat met tegelmotief heb gelegd (zwevend) en dat bevalt in de badkamer prima. | |
Underdoggy | zondag 2 december 2018 @ 09:28 |
Dank! Ga er deze week nog even langs en meet het dan op - hoe dik zou het moeten zijn? | |
blomke | zondag 2 december 2018 @ 10:23 |
Als het maar geen slap triplex is. Een mm of 12 minimaal geeft een vlakke werkvloer. | |
Burdie | dinsdag 4 december 2018 @ 16:15 |
Onze koelkast ging stuk, dus ik heb een nieuwe gekocht. De oude koelkast was met deur-op-deur montage, de nieuwe met sleepdeur. Is het mogelijk om deze koelkast om te bouwen voor deur-op-deur montage, of is het simpeler het deurtje om te bouwen voor sleepdeur montage? | |
kalinhos | woensdag 5 december 2018 @ 10:49 |
Gelukt Slijptol had ik zelf niet en werd ook afgeraden door de bouwmarkt. Uiteindelijk heb ik op gemeten tot waar ik de tegel wilde inkorten en op die lijn heb ik met een boormachine allemaal gaatjes gemaakt met 8mm. Vervolgens met een hamer zo het overbodige weggetikt, met een vijl gladder gemaakt en wat kit ertussen. Nu past het uitlaatkanaal ook direct op de pijp die er al boven hing. oor naar het volgende project | |
Vonkenboer | woensdag 5 december 2018 @ 18:39 |
Lekker bezig ! Mooi dat het gelukt is; mag ik vragen wat het volgende project is ? | |
kalinhos | woensdag 5 december 2018 @ 20:14 |
Nou, eigenlijk wil ik hier iets op vinden: Ik wil iets van een kastje/kap/iets anders...? zodat alle kabels buizen etc uit het zicht zijn. Wat is handig? Het is tussen de koelkast en het venster rechts 47cm breed Mijn cv ketel begint op ongeveer 163cm En de diepte van de buizen/kraan is vanaf de muur ongeveer 20 cm. | |
blomke | woensdag 5 december 2018 @ 21:15 |
Iets maken met wit geplastificeerd spaanplaat? In een L-maken, dat met dubbelzijdig kleefband aan de achter- resp. rechterzijwand vastmaken, zodat het niet omvalt?? | |
#ANONIEM | woensdag 5 december 2018 @ 21:22 |
wat ontzettend lelijk gevoegd, was dat ook nog dankzij de vorige eigenaar? | |
kalinhos | woensdag 5 december 2018 @ 21:55 |
Dat valt wel mee toch Het voegwerk is van de vorige eigenaar maar het zit mij niet in de weg eigenlijk, al moet ik zeggen dat de foto het wel iets lelijker laat lijken dan het is irl. | |
#ANONIEM | donderdag 6 december 2018 @ 00:01 |
Dan is het idd misschien de foto | |
Zolderkamer | donderdag 6 december 2018 @ 02:01 |
Magneetjes van een paar kg (! let daarop) zoals deze: https://www.meubelbeslago(...)DEAQYAyABEgK6CvD_BwE En dan gewoon een plaat naar keuze ervoor.. evt een balkje/latje aan het kozijn zodat de plaat wat verder naar voren komt en dan de plaat afdekken met deksel naar de ketel toe (dus een ┌ vorm.. dan kun je de kabel wegwerken in het latje/balkje.. Moet je er snel bij, of wil je schoonmaken, dan pak je hem er zo in zn geheel voor weg en heb je in 1 keer alle vrije werkruimte.. Oh ik zie nu pas dat die wand een koelkast is.. hmm daar is ook wel een framepje langs te maken.. of je gebruikt de wand van de koelkast voor magneetjes.. [ Bericht 3% gewijzigd door Zolderkamer op 06-12-2018 02:06:32 ] | |
kalinhos | donderdag 6 december 2018 @ 14:55 |
Ah dus eigenlijk die magneten vastmaken aan de koelkast en rechts aan het kozijn en dan eigenlijk gewoon een plaat ertegenaan klikken? Daar ga ik ff naar kijken | |
Zolderkamer | donderdag 6 december 2018 @ 17:00 |
Ja.. op de plaat komen dan gewoon de bijgeleverde metalen plaatjes.. Succes! | |
sciter | vrijdag 7 december 2018 @ 16:04 |
Ik ben deze week verhuisd naar een nieuwbouw appartement die natuurlijk niet meer aan gas doet. Om te koken heb ik dus een elektrische kookplaat nodig. Aangezien ik studeer moet het zo goedkoop mogelijk. Inbouwplaten op marktplaats zijn redelijk goedkoop, ik mag echter geen uitsparing in het aanrechtblad maken. Ik vroeg mij af of je een inbouwplaat ook bovenop het aanrecht kan gebruiken? Of worden die heel heet van onderen? Het aanrechtblad is van staal. Als dit mogelijk is kan ik zelf wel er voor zorgen dat dat ding bovenop het aanrecht stevig staat. | |
InTrePidIvity | vrijdag 7 december 2018 @ 16:11 |
IKEA heeft een goedkope losstaande inductieplaat, maar dat is een enkele pit. De Tillreda voor ¤ 39,95. | |
sciter | vrijdag 7 december 2018 @ 16:18 |
Ja, mijn huisgenoot en ik koken nog wel eens uitgebreid, dus we hebben er wel 4 nodig. | |
Gieliovd | vrijdag 7 december 2018 @ 16:46 |
https://www.coolblue.nl/kookplaten/vrijstaand/inductie Best te vinden... Een inbouw kan je ook wel op je blad zetten, wordt niet heet... maar is niet spatwaterdicht enzo en is gewoon "niet de bedoeling"... als je er een soort kastje omheen knutselt van metaal ofzo kan dat vast maar is wel een beetje beun de haas. Gewoon een opbouw unit kopen dus. | |
sciter | vrijdag 7 december 2018 @ 17:15 |
Ik ben wel een redelijk goeie beunhaas (contradictio?), dus dat is een optie. Probleem is niet opbouw-platen vinden trouwens, is meer het vinden van goedkope opbouw-platen. | |
Zolderkamer | vrijdag 7 december 2018 @ 18:06 |
Dan koop je wat goedkope vuren plankies.. maakt een mooie ombouw en wrijft er wat olie op.. Lekker simpel en doeltreffend.. Kun je nog een rubberslang openknippen en om de onderkant van de plankjes doen dan glijd het ook niet en heb je geen problemen met schoonhouden.. Je kan "plankies" natuurlijk vervangen voor elk materiaal | |
sciter | vrijdag 7 december 2018 @ 18:09 |
Dat was ook een beetje mijn idee inderdaad, maar dan moet het natuurlijk niet te heet worden. Bedankt allemaal voor de reacties | |
Zolderkamer | vrijdag 7 december 2018 @ 18:12 |
Je mag ze ook in spaanplaatbladen inbouwen dus dat is geen probleem.. | |
bluefiremegacoaster | vrijdag 7 december 2018 @ 18:36 |
Iemand een idee hoe ik deze draden moet aansluiten op mijn nieuwe wifischakelaar? Deze schakelaar bedient samen met een andere schakelaar 2 lichtpunten. Een daarvan hangt geen lamp aan, maar ik wil graag deze schakelaar vervangen zodat ik de eettafellamp via mijn domotica systeem kan bedienen. Na wat zoeken op internet blijkt dat vrijwel iedere draad bruin of zwart kan zijn, en ik mis blijkbaar een N draad. Kom er in ieder geval niet veel verder mee... Mijn nieuwe schakelaar heeft aansluitingen voor N, L(in) en L1(out) en L2(out). | |
sciter | vrijdag 7 december 2018 @ 18:56 |
Volgens mij moet je die blauwe (de N-draad) in de N stoppen, de bruine in de L (in). Ik denk dan vervolgens de twee (zwarte) schakeldraden vanuit de L (out)s naar de lampen. [ Bericht 7% gewijzigd door sciter op 07-12-2018 19:10:26 ] | |
bluefiremegacoaster | vrijdag 7 december 2018 @ 19:17 |
Thanks voor je antwoord! Met de blauwe N bedoel je denk ik die losse? Die is echter zwart... Kan ik er vanuit gaan dat men bij het trekken van de kabels simpelweg een verkeerde kleur gebruikt heeft.? | |
sciter | vrijdag 7 december 2018 @ 19:22 |
Als dit de originele kabels zijn die door de elektricien is geïnstalleerd lijkt het mij sterk dat hij van de kleurcodes is afgeweken. Die losse lijkt mij een zwarte schakeldraad die naar een van je lampen gaat. | |
bluefiremegacoaster | vrijdag 7 december 2018 @ 19:45 |
De draad waar je een pijl naar wijst is voor zover ik kan zien grijs. Tenzij de blauwe N draden wel vaker een soort subtiel blauw/grijs zijn? Hij is zeker niet zo blauw als de contactdoos in de muur in ieder geval... | |
tiho1 | vrijdag 7 december 2018 @ 20:00 |
Dus jij huurt een appartement zonder kookvoorziening en je mag er ook geen een maken zoals het hoort? Ok. Is er wel een elektrische aansluiting ? | |
sciter | vrijdag 7 december 2018 @ 20:10 |
Is wel gewoon een perilex-aansluiting en afzuigkap hoor. Mag alleen geen plaat inbouwen. Van welk bouwjaar is je huis? Tot 1970 kon de aardedraad ook grijs zijn, aangezien jij geen geel/groene kabel hebt kan dat ook je aarde zijn dan. Probeer eens de zwarte kabels in de twee L (out)s de stoppen en de bruine in de L (in). Schakelaars hebben in principe geen N-draad nodig, aangezien (en dat gis ik) de stroomafvoer (de N-draad) al geregeld is bij je aansluiting van de lampen. | |
Galantfan | zaterdag 8 december 2018 @ 10:53 |
Nee,dat is grijs,wordt vaak gebruikt in kabels als de Nul.Hier dus niet. | |
exlurker | zaterdag 8 december 2018 @ 11:07 |
Grijs is terug van weggeweest. Bij de oude kleuren was grijs de aarde draad nu vervangen door geel/groen In de nieuwe situatie is grijs weer toegevoegd bij 5 aderige kabels ipv een van de 2 zwarte draden als derde fase of schakeldraad | |
Galantfan | zaterdag 8 december 2018 @ 11:08 |
Klopt,dit in verband met aan sluiten van 3 fasen bij b.v. inductieplaten. | |
sciter | zaterdag 8 december 2018 @ 12:07 |
Wat zou het hier zijn dan? | |
Galantfan | zaterdag 8 december 2018 @ 13:30 |
Gewoon de tweede of derde draad voor de hotelschakeling. Kijk normaal gesproken liggen er draden in buizen c.q. pijpen in de woning door,maar soms is het makkelijker om kabel te gebruiken.Kabel met 5 draden,maar waar niet alle draden gebruikt worden.Als je die kabel terug kan volgen tot waar die aangesloten is in b.v. een centraaldoos,dan zou je ongebruikte draad kunnen gebruiken om hem in die doos aan de nul te aansluiten.Maar dan moet je nog een draad hebben naar die andere schakelaardoos om die dan ook een nul te geven.Een eindje hier boven zie je een tekening van een hotelschakeling.Nou dan moet je onder aan nog een draad er bij tekenen om de situatie te hebben die jij wil met twee van deze actieve schakelaars.Een draad van de ene schakelaar naar de andere schakelaar.Maar gaat vrijwel altijd via de centraaldoos. Even een vraag,waarom wil je de actieve schakelaars eigenlijk hebben?Je kan n.l, ook gewoon 1 aansluiten en dan werkt het nog steeds met die andere gewone schakelaar.Deze doe je uit en kan je met die gewone weer aan doen en andersom.Wel dus met 1 nul draad. [ Bericht 39% gewijzigd door Galantfan op 08-12-2018 13:50:37 ] | |
sciter | zaterdag 8 december 2018 @ 22:22 |
Bedankt voor de uitleg, mijn kennis over elektra is niet uitgebreid. Ging er inderdaad ook vanuit dat bluefiremegacoaster maar een wifi-schakelaar wilde installeren. Twee is zonde van een schakelaar. | |
Burdie | zondag 9 december 2018 @ 10:33 |
Het hoekkastje met carrousel van onze keuken is (al sinds de aankoop van ons huis) kapot, weet iemand hier waar ik een tekening oid kan vinden van hoe zo'n carrouselmechaniek in elkaar hoort te zitten? Ik denk dat er iets heel eenvoudigs aan de hand is (een schroef weg ofzo) maar kan er niet wijs uit worden wat precies. | |
icecreamfarmer_NL | zondag 9 december 2018 @ 11:58 |
Ik zoek zoiets (liefst ook zwart): https://www.fonq.nl/product/lucide-xera-wandlamp-vierkant/154658/ Maar dan met E27 of E14 fitting. Op een of andere manier is zoiets basics lastig of niet te vinden door mij. Ik heb dit gevonden maar die is niet meer beschikbaar: https://www.westwingnow.nl/wandlamp-leo-90898.html Die zou ik dan zwart metallic verven. | |
blomke | zondag 9 december 2018 @ 12:21 |
Al eens op de chinese webshops gezocht (banggood, mini in the box etc.)? Hebben soms wel eens iets wat er op lijkt: https://www.miniinthebox.(...)s_c6850?prm=2.2.56.0 | |
Burdie | zondag 9 december 2018 @ 13:29 |
Moet het vierkant zijn of mag dit ook? https://www.bol.com/nl/p/(...)rt/9200000056287066/ | |
NedKelly | zondag 9 december 2018 @ 13:47 |
Al bij Rietveld gekeken? https://www.rietveldlicht.nl/ | |
qajariaq | zondag 9 december 2018 @ 15:36 |
Zou de fitting vervangen niet minder werk zijn dan verven? Meestal zit de fitting gewoon op schroefdraad en kan je er zo een andere in schroeven. Wat heb je tegen op G9? Daar is ook ruim keus in. | |
icecreamfarmer_NL | zondag 9 december 2018 @ 18:51 |
Ik heb Philips hue nodig. | |
DrMarten | dinsdag 11 december 2018 @ 11:24 |
Lieve klusmensen, ik heb eindelijk de moed gevat om in mijn keuken iets op te gaan hangen en dus door de tegels te boren nu zit ik alleen met de vraag wat voor pluggen ik het beste kan gebruiken. Ik heb één laag tegels op gipsplaat zitten en ik weet niet precies hoe dik die plaat is. Er komt weinig gewicht aan (alleen zo'n kleine roede of hoe je het noemt om wat pannenlappen en spatels enzo aan te hangen) Moet ik in dit geval voor hollewandpluggen gaan ook al weet ik niet hoe diep die moeten komen, of zijn er andere opties die goed werken zonder dat je de tegels sloopt? | |
blomke | dinsdag 11 december 2018 @ 12:08 |
Nadeel van deze soort holle wand plug, is dat het deel dat in de tegel steekt, kan uitzetten en dan is het misschien "peng" tegel kapot. Intuitief zou je dan voor een tuimelplug kiezen: | |
DrMarten | dinsdag 11 december 2018 @ 12:11 |
Daar was ik ook bang voor ja. Ik las net ook iets over aligatorpluggen, iemand daar ervaring mee? | |
blomke | dinsdag 11 december 2018 @ 12:13 |
Die zijn voor blokken (semi-massief), niet voor holle wanden. | |
Vonkenboer | dinsdag 11 december 2018 @ 12:18 |
Zo'n standaard Fisher universele plug zou dat niet afdoende zijn ? https://www.praxis.nl/ger(...)mvD_BwE&gclsrc=aw.ds | |
blomke | dinsdag 11 december 2018 @ 12:19 |
Volgens de site: De Fischer universeleplug 'Duopower 6x30' is geschikt voor de voorsteekmontage van volle en holle bouwstoffen zoals C12/15 beton, geperforeerde baksteen, holle kalkzandsteen, volle kalkzandsteen, vol lichtbeton en volle baksteen. Het is ook geschikt voor natuursteen met hoge dichtheid, solide gipspanelen en holle lichtbeton. | |
DrMarten | dinsdag 11 december 2018 @ 12:23 |
Zit naar die tuimelpluggen te kijken, maar daar zit je met een gigantisch boorgat. Gaat hem ook niet worden denk ik | |
DrMarten | dinsdag 11 december 2018 @ 12:25 |
Solide gipspanelen.... is wel het proberen waard. | |
StupidDutch | dinsdag 11 december 2018 @ 12:33 |
Die universeel pluggen maken een soort prop in een holle ruimte als ze aangedraaid worden. Voor een lichte roede/rekje moet dat wel kunnen. Edit: Volgens de Fischer site zijn ze ook geschikt voor gipsplaat https://www.fischer.nl/nl(...)lon-pluggen/duopower | |
DrMarten | dinsdag 11 december 2018 @ 13:22 |
Zal na werk eens kijken in de bouwmarkt. Er hoeft ook geen 20 kilo aan te hangen, als het maar enigszins stabiel zit is het goed. | |
Gieliovd | dinsdag 11 december 2018 @ 21:44 |
Ik ben voorstander van alligator pluggen. Die vouw dingen dus. Die heb je ook in gipsplaat+tegel dikte. Zo'n plug die tot een prop draait is ook prima. | |
blomke | woensdag 12 december 2018 @ 09:21 |
Nee, die tuimelaar druk je eerst plat tegen het draad en achter de wand ontvout ie zicht. Je oefent dan geen druk uit op de tegel. | |
Burdie | woensdag 12 december 2018 @ 10:25 |
En, heb je nog wat met de hier gegeven suggesties gedaan? | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 12 december 2018 @ 10:47 |
Gekeken maar zie zo niet hoe ik de fitting van g9 kan veranderen naar een andere. Rietveld had niets naar mijn gading. Bij de chinese websites verzuip ik in de resultaten. [ Bericht 8% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 12-12-2018 10:53:02 ] | |
Burdie | woensdag 12 december 2018 @ 13:21 |
en deze? | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 12 december 2018 @ 14:13 |
Moet echt vierkant zijn. | |
nanuk | woensdag 12 december 2018 @ 14:47 |
Iets vierkants is nog wel zelf te maken van dun multiplex bijvoorbeeld. | |
blomke | woensdag 12 december 2018 @ 15:04 |
Kan heel goed. Met dunne spijkertjes en lijm, de vlakken aan elkaar monteren, aan de muurzijde een randje maken om 'm aan een muurhaak op te hangen en klaar! Schuren, schilderen en je hebt iets moois!! | |
Lienekien | woensdag 12 december 2018 @ 15:32 |
Weet iemand waar ik info zou kunnen vinden over zo’n schakelaar? Ik wil hem repareren/anders instellen, evt. vervangen. Deze zit bij ons in de gang. Niet onze constructie, dus weet het fijne er niet van. Zit geschakeld (?) met een ‘gewone’ schakelaar, voor de lamp in de gang. De schakelaar op de foto werkt nu weer (nieuwe batterij) om de lamp aan te kunnen doen, maar niet om hem uit te doen. (Moet dus met de andere schakelaar.) Foto is overigens niet op de kop, blijkbaar is de schakelaar op de kop gemonteerd. Alle info welkom. | |
blomke | donderdag 13 december 2018 @ 08:35 |
Als je deze schakelaar van de wand haalt, welke draden zitten erachter? | |
Lienekien | donderdag 13 december 2018 @ 08:37 |
Geen idee hoe dat moet en ik wil voorkomen dat ik het sloop. | |
blomke | donderdag 13 december 2018 @ 08:39 |
In de gleuf rond het middelste deel, zie je links en rechts, twee palletjes die het front op z'n plek houdt. Als je die vier naar het midden duwt, komt het front los. | |
#ANONIEM | donderdag 13 december 2018 @ 18:34 |
zo te zien aan de 2 insteldwieltjes is het een oude klikaanklikuit schakelaar die kon je instellen op huiscode (a,b,c etc) en een nr (1,2,3 etc) dit zou dan ook op je schakelaar moeten zitten. is er niet gewoon een van de 2 zwarte knopjes op de wandzender defect? | |
sciter | zondag 16 december 2018 @ 15:24 |
Misschien niet een vraag aangaande zware klussen, maar dit leek mij toch de juiste plek. Mijn baardtrimmer heeft een 3.5mm jack ingang om te kunnen opladen. Nou ben ik tijdens de verhuizing die oplader kwijt geraakt, een nieuwe kost 20 euro. De hele trimmer inclusief oplader kostte 30 euro, dus dat lijkt mij een beetje onzin. Ik kan wel een beetje solderen enzo, is er een mogelijkheid om zelf zo'n oplader te maken? Heb ik een jackplug met een speciaal aantal polen (?) nodig? Ik laad dat ding maar eens per maand op, dus een dubieuze installatie kan prima voor die 4-5 uur per maand. | |
derLudolf | zondag 16 december 2018 @ 15:27 |
In 4 uur kan je huis prima affikken | |
sciter | zondag 16 december 2018 @ 15:30 |
Het plan was niet om gewoon een paar kabels in het stopcontact te douwen en hopen dat het werkt. Zo dubieus is ook niet mijn plan. | |
qajariaq | zondag 16 december 2018 @ 15:47 |
Begin eens met uit te zoeken hoeveel volt je nodig hebt. Dan het gewenste aantal ampere hoewel je daar wel van af kunt wijken. Ten slotte moet je weten welke pool de nul en welke de plus is. Ik zou gaan voor die twintig euro of gelijk een echte trimmer kopen. Aan onderdelen kost je dit minimaal een hoop werk om het bij elkaar te scharrellen en mogelijk net zo veel geld ook nog. | |
sciter | zondag 16 december 2018 @ 16:05 |
Ja, misschien is de wijze oplossing in dit geval toch het beste. Koop wel een nieuwe adapter. Ik weet niet wat valt onder een "echte trimmer", maar mijn baard is ook niet eentje die de mariniers zouden accepteren, dus deze voldoet. | |
lipje | zondag 16 december 2018 @ 17:07 |
als je nou nog zo’n zelfde trimmer met adapter koopt, heb je er eentje voor onderweg en eentje thuis | |
Swennus | maandag 17 december 2018 @ 14:40 |
Ik heb een (hopelijk) klein klusvraagje, welke voor volgende week op de planning staat. Tot vorig jaar liep de dakgoot van mijn schuur netjes af naar de put, die op de grond van de buurman ligt. Gezamenlijk hadden we dus 1 afvoer. Echter heft de buurman zijn schuur uitgebreid, waardoor onze dakgoten niet meer gelijk lopen. Aan mijn kant heeft hij deze netjes dichtgemaakt, maar het water kan er aan die kant dus niet meer uit. Aan de andere kant van de schuur is ook nog een afvoer, maar het water loopt de andere kant op. Nu moet dus eigenlijk de hele zinken goot (6-7m) dusdanig worden aangepast dat het water weer de goede kant afloopt. Hebben jullie tips/tricks? En waar ga ik waarschijnlijk tegen aanlopen? | |
picardo77 | maandag 17 december 2018 @ 15:13 |
Tips en Tricks heb ik niet . Maar dit mag de buurman niet zomaar doen … | |
Zolderkamer | maandag 17 december 2018 @ 15:27 |
Voor 20 euro heb je op ebay.uk een perfecte set van Wahl (professioneel merk en topkwaliteit) moet wel even een verloop stekkertje tussen maar die kosten ook max een euro [ Bericht 5% gewijzigd door Zolderkamer op 17-12-2018 15:32:50 ] | |
blomke | maandag 17 december 2018 @ 16:03 |
Eh….jouw afvoer op jouw grond mag de buurman toch niet dichtmaken? Of heb ik het verkeerd begrepen? | |
blomke | maandag 17 december 2018 @ 16:30 |
Dit dus, lees ik nu pas. | |
Swennus | dinsdag 18 december 2018 @ 10:02 |
De put ligt op zijn grond, en de afvoer ook. Ik zie het meer als dat ik gebruik heb mogen maken van zijn afvoer.. | |
blomke | dinsdag 18 december 2018 @ 10:05 |
Kan je dan niet de afvoer vanaf de gootaansluiting, omleiden naar jouw gebied? [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 18-12-2018 10:15:38 ] | |
nanuk | dinsdag 18 december 2018 @ 10:37 |
Hoe lang bestond die situatie al en hoe is die tot stand gekomen? | |
Swennus | dinsdag 18 december 2018 @ 12:24 |
Ja, dat zou kunnen. Probleem is dat als ik dit netjes afgewerkt wil doen, er oa een stuk terras uit moet. Voor mijn gevoel leek het eenvoudiger om de goot aan de ene kant op te hogen. Lang. Toen wij het huis kochten was deze situatie al zo. | |
nanuk | dinsdag 18 december 2018 @ 12:27 |
Dan heb je grote kans dat hij onrechtmatig heeft gehandeld door jouw afvoer te blokkeren. | |
blomke | dinsdag 18 december 2018 @ 13:00 |
Ligt die (kunststof??) goot in beugels o.i.d.? Of is het een houten bakgoot? Beetje extra info mag wel. | |
Vinniiee | dinsdag 18 december 2018 @ 13:18 |
Goot is van zink. Zegt ie net. | |
Swennus | dinsdag 18 december 2018 @ 13:39 |
Inderdaad, en ligt in beugels inderdaad. | |
Makrolon | dinsdag 18 december 2018 @ 20:46 |
Iemand hier ervaring met t los maken van iets dat met polymax vast gezet is? Ik moet een wasbak vervangen die ik met polymax aan het wastafel meubel en aan de tegels heb vast gelijmd. Ben bang dat ik de hele tegels er af trek met een beetje pech. | |
blomke | woensdag 19 december 2018 @ 08:37 |
Idee: een vislijn waarvan je beide uiteinden om een handvat wikkelt, tussen wasbak en tegels door trekken met snijdende beweging zodat je de lijm doorsnijdt. Alternatief: een staaldraad gebruiken op dezelfde wijze. | |
Makrolon | woensdag 19 december 2018 @ 08:46 |
Aan zoiets zat ik ook al te denken inderdaad. Hoop alleen dat ik er tussen kan komen | |
Outpost76 | donderdag 20 december 2018 @ 06:11 |
Zo niet wordt het in mijn ogen opnieuw tegelen... | |
FranticDJ | donderdag 20 december 2018 @ 06:25 |
Thinner erop gieten? | |
machtpen | donderdag 20 december 2018 @ 14:33 |
Brander er voorzichtig opzetten. | |
Impry | donderdag 3 januari 2019 @ 13:16 |
3 korte verwarmende vragen 1. Waar vind ik de bijvulkraan in deze opstelling? Het blauwe kraantje komt gewoon koud water uit. Andere aansluitingen zie ik volgens mij over het hoofd 2. In deze doorzichtige buis/'zwanenhals'? lijkt veel vuil te zitten. (op de foto hierboven zie je hem linksboven) Kan dit kwaad? Zou dit makkelijk schoon te maken zijn? 3. Het hele huis heeft vloerverwarming. Moet ik die ook ontluchten, en zo ja, waar kan ik dat doen in deze opstelling? | |
Vonkenboer | donderdag 3 januari 2019 @ 13:48 |
Zit er achter die rode dop geen koppeling verstopt waar je een vul slang op kunt aansluiten ? Het andere eind van de vulslang past dan op die koud water kraan die daar zit. Normaal gesproken maakt men dit om het jaar of twee jaar schoon bij het reinigen van de cv ketel. Je moet ze eenvoudig kunnen verwijderen. - In ieder geval de stekker van de ketel uit het stopcontact halen ! - De voorste kap zit met twee schroefjes vast aan de voorkant; voorkant losdraaien en de voorste kap naar voren wegnemen. - Nu kun je de sifon naar onderen toe los trekken. - Na het schoonmaken de sifon weer vullen met schoon water Ik zou zeggen dat er ontluchters zitten achter die zwarte dopjes helemaal links; maar ik ben er niet helemaal zeker van. Of daar rechts boven onder dat blauwe kapje. | |
Vinniiee | donderdag 3 januari 2019 @ 14:03 |
Ik heb ook een intergas ketel en volgens mij zit de vulaansluiting op de rechter leiding, die bij jou dus mist. Ik heb dat kraantje namelijk wel op die plek zitten. Als ik vanavond thuis ben zal ik het nog even dubbelchecken. | |
Vinniiee | donderdag 3 januari 2019 @ 17:32 |
Zo dus: | |
Impry | vrijdag 4 januari 2019 @ 09:39 |
Beide bedankt voor de antwoorden. Dat schoonmaken moet wel lukken volgens mij. De CV heeft de laatste 4,5 jaar geen onderhoud gehad. Wij hebben geen onderhoudscontract lopen. Vloerverwarming ontluchten lijkt idd met die zwarte dopjes te kunnen. Het bijvullen van de CV is dus nog een vraagteken. Ik heb dit twee jaar geleden al wel eens gedaan, maar ik ben dus vergeten op welke manier. Kan het niet zijn dat dat blauwe kraantje als bijvulkraan fungeert? Daar komt nu wel gewoon water uitstromen als je hem open draait. | |
Vinniiee | vrijdag 4 januari 2019 @ 09:59 |
Dat blauwe kraantje zit in de aanvoerleiding van het (drink)water, dus dat is inderdaad de bijvulkraan. Alleen moet je daar nog een slang op aansluiten en de andere kant op een CV-leiding, en je zo water toevoegt aan het CV-circuit. | |
Gieliovd | vrijdag 4 januari 2019 @ 10:09 |
Die rode knop is zo te zien een 3bar overstort. Niet aankomen. Wel erg vreemd dat dit daar zit een geen afvoer heeft... Vulpunt is hier niet zichtbaar. Misschien op het expansievat? | |
tiho1 | vrijdag 4 januari 2019 @ 12:49 |
Linksboven Waar de vulsslang langshangt is een vulpunt. Rechtsboven is er volgens mij ook nog 1. | |
blomke | vrijdag 4 januari 2019 @ 12:59 |
Die waar Qlite op staat? Dat is een overstort/terugstroomklep/afsluiter combi. Daar kan e in principe niets aan doen, behalve afsluiten. | |
blomke | vrijdag 4 januari 2019 @ 13:01 |
Dat werd vroeger gedaan, maar gaf zoveel rompslomp dat een afvoer geen voorschrift meer is. Er zijn 2 vulpunten: linksboven waar die sleutel op zit en rechtsboven waar die messing dop op zit met aan de zijkant een rode handvat. edit: verkeerde foto bekeken. | |
Yoica1606 | vrijdag 4 januari 2019 @ 16:11 |
Ik vermoed dat er bovenop je expansievat een dop zit die je los kan draaien met hieronder een aansluiting voor een slang. De andere kant van de slang sluit je aan op het blauwe kraantje. Het beste is om eerst de slang op het kraantje te zetten en vervolgens de slang zo vol mogelijk te laten lopen voordat je hem aan de expansievat koppelt. Daarna de expansievataansluiting open zetten en dan kan het kraantje open om te vullen. Zo werkte het iig bij mij | |
Burdie | zaterdag 5 januari 2019 @ 14:31 |
Weet iemand hoe je voegenwit van voegen kunt verwijderen? | |
tiho1 | zaterdag 5 januari 2019 @ 15:13 |
Misschien dat iedereen hier met een intergas even een foto wil plaatsen? Maakt het lekker duidelijk 👍 | |
qajariaq | zaterdag 5 januari 2019 @ 22:37 |
Geen idee waarom die foto op de kant gaat.... De vulkraan is geen deel van de ketel. Hier zit ie er vlak onder in de retourleiding. | |
Impry | zondag 6 januari 2019 @ 19:00 |
Met alle tips tot de conclusie gekomen dat met de leidingen in beeld ik niet verder zou komen. Toen ben ik de leidingen gaan volgen en kwam ik ook nog een klein ‘sleuteltje’ tegen bij de andere CV ketel spullen. Op deze manier heb ik het nu aangesloten en de druk op 2.0 gekregen. Alleen nu nog zien te ontluchten. | |
MellyShum | woensdag 9 januari 2019 @ 11:37 |
Ik ben me aan het oriënteren op het isoleren van het schuine dak van mijn jaren 50 huis. Het dak heeft een houten dakbeschot opgebouwd uit verticale planken zoals dit:Moet ik tussen het isolatiemateriaal (ik denk aan steenwol) en het dakbeschot nog een dampopen folie aanbrengen of is dat niet nodig? | |
Ai_KaRaMBa | woensdag 9 januari 2019 @ 12:09 |
Extra dampopen folie is niet nodig. Steenwol kan direct tegen het dakbeschot. De binnenzijde moet je wel dampdicht afwerken. Zie evt. ook https://www.rockwool.nl/t(...)-voor-schuine-daken/ | |
Marsenal | woensdag 9 januari 2019 @ 12:44 |
Hela. Ik moet echt even de verwarming ontluchten hier, maar ik ben dat driehoek-sleuteltje of hoe je het ook noemt kwijt. Is er iets anders waarmee ik dat kan doen? | |
koentjuh18 | woensdag 9 januari 2019 @ 13:11 |
Vaak kun je dat ook met een platte schroevendraaier doen; als er een schroef ‘streepje’ opzit. | |
MrDrako | woensdag 9 januari 2019 @ 14:20 |
of even een nieuwe halen, aangezien je de oude kwijt bent. Scheelt een hoop gepiel. Het laatste dat je wil is iets slopen omdat je niet even naar de bouwmarkt wilde rijden. https://www.karwei.nl/ass(...)er-4-stuks/p/B399253 voor 2,20 kun je er weer 4 kwijt raken. | |
archito | woensdag 9 januari 2019 @ 15:14 |
ik heb in mijn huis oude tuindeuren. Het kozijn is uit de jaren 30 maar van de deuren weet ik dat niet zeker. Er is ooit dun dubbel glas ingezet maar heeft waarschijnlijk matige isolatie. Nu is 1 van de 2 deuren behoorlijk krom getrokken waardoor hij onderin meer dan een centimeter open staat. Dat tocht als een gek natuurlijk. Waar doe ik verstandig aan? Het kozijn laten zitten heeft mijn voorkeur aangezien dat een mooi oud kozijn is met figuurglas bovenlichten en architraven. Ga ik met kunst en vliegwerk de deur recht proberen te krijgen of laat ik een timmerman nieuwe deuren maken voor het bestaande kozijn. Dan kan ik er meteen HR++ of triple glas in laten zetten. Wat zeggen jullie? | |
MrDrako | woensdag 9 januari 2019 @ 15:56 |
als je duur glas neemt maar de bovenlichten enkelglas laat omdat ze zo mooi zijn krijg je daar alsnog een koude tocht door.. Dus als alleen het doel is om een deur te plaatsen die niet tocht, neem dan "standaard" hr++. Volgens mij is een hard houten deur met dubbelglas redelijk betaalbaar, rond de 500. | |
archito | woensdag 9 januari 2019 @ 16:12 |
Voor de bovenlichten wil ik een voorzetraam maken, lang niet zo goed als goed dubbel glas natuurlijk. Maar het oppervlak is beperkt, ongeveer 20 bij 50 cm. | |
Makrolon | woensdag 9 januari 2019 @ 19:42 |
Je kan het glas in lood in in dubbel glas laten zetten. Wat het kost weet ik alleen niet | |
Sounddragon | woensdag 9 januari 2019 @ 21:02 |
Hebben wij op de plee; geen idee wat het gekost heeft | |
blomke | woensdag 9 januari 2019 @ 21:31 |
Ik zou kiezen voor nieuwe deuren van meranti (de goede soort) en er HR++ glas in laten zetten i.c.m. inbraakwerend sluitwerk (ook zo iets bij oude huizen). Mar ik kan niet in jouw portemonnaie kijken natuurlijk. In mijn vorige woning heb ik het laten doen (overigens incl. kozijn) en heb daar jaren plezier aan beleefd. Enkel glas = , niet alleen vanwege de slechte isolatie, maar ook vanwege de condens aan de binnenzijde. | |
qajariaq | woensdag 9 januari 2019 @ 21:32 |
Mijn toenmalige huisbaas heeft gewoon dubbelglas voor het glas in lood laten zetten. Dus zeg maar permanente voorzetramen aan de buitenkant van het glas in lood. Volgens mij zit dat er nu nog, ruim dertig jaar later. Misschien ook nog een enkel glas aan de binnenkant om het vuil te weren maar dat weet ik echt niet meer. Het scheelde toen wel vreselijk veel tocht want dat lood sluit niet goed af en het waait er zo doorheen. | |
blomke | woensdag 9 januari 2019 @ 21:33 |
Ik heb iets dergelijks in ons huidige huis: ik heb aan de buitenzijde isolatieglas geplaatst, zodat het glas-in-lood aan de binnenzijde, "als vanouds" eruit ziet. Edit: dit dus:
| |
Metalfreak | woensdag 9 januari 2019 @ 21:48 |
Even naar de bouwmarkt een nieuw sleuteltje halen. Dat ga je toch vaker nodig hebben... | |
Marsenal | woensdag 9 januari 2019 @ 22:21 |
Jammer genoeg niet! | |
Marsenal | woensdag 9 januari 2019 @ 22:22 |
Dit is inderdaad waar ik morgen maar als eerste naartoe fiets, het zij zo. | |
Sounddragon | woensdag 9 januari 2019 @ 23:13 |
het is beter om een sleuteltje te hebben. Stel dat je het met een schroevendraaier doet en je krijgt hem niet lekker meer dicht; dan heb je effe wat leuks geregeld | |
MellyShum | donderdag 10 januari 2019 @ 08:57 |
Dank je Ter lering voor mij: in wat voor soort gevallen gebruik je dan wel dampopen folie? | |
Ai_KaRaMBa | donderdag 10 januari 2019 @ 09:58 |
Ik ben ook maar amateur, maar volgens mij is het doel van de dampopen folie om te voorkomen dat er vocht in je isolatie trekt. Je dakbeschot is als het goed is al droog & waterdicht, dus daar is dat niet nodig. Ik heb zelf dampopen folie gebruikt bij voorzetwanden tegen halfsteens baksteen muren aan: baksteen kan wat last hebben van vocht-doorslag, en dat wil je uit je isolatie houden. | |
MellyShum | donderdag 10 januari 2019 @ 11:59 |
Dat komt dan door de pannen op het dak? Want er zit verder niks tussen de pannen en het dakbeschot toch (behalve lucht)? Dat klinkt logisch. Ik heb ook nog wat hout in de gevel zitten (van die horizontale planken). Zou je daar dan ook folie doen als je dat isoleert? Ik lees zoveel verschillende dingen. Volgens mij doen veel mensen maar wat | |
archito | donderdag 10 januari 2019 @ 12:29 |
Met een ongeïsoleerd dak is het binnen ook gewoon droog. Dus als het dak technisch in orde is, is een waterkerende (dampopen) laag niet nodig. | |
MellyShum | donderdag 10 januari 2019 @ 12:51 |
Haha ja, is ook zo natuurlijk. Een beetje (keertje?) vochtige lucht is geen probleem als er genoeg ventilatie is denk ik dan? | |
Volvoman | donderdag 10 januari 2019 @ 12:58 |
Ik heb voor de buitenverlichting zo'n schakelaar ertussen zitten: https://www.theben-nederland.nl/nl/elpa-8-0080002 Deze is vanaf buiten door 2 schakelaars te bedienen. Dit zijn zeg maar terugverende schakelaars, die dus alleen een soort signaal geven dat de tijdschakelaar aanslaat. Nu wil ik graag dat de verlichting altijd brand wanneer ik de schakelaar aan klik. Moet ik dan de twee schakelaars buiten vervangen voor simpele aan/uit schakelaars? Er zit een functie op de timer om het licht altijd te laten branden. Deze zou ik dan om kunnen zetten lijkt me. Edit: Het doel is eigenlijk om een extra buitenlamp met bewegingssensor aan te sluiten op de stroomkring van deze schakelaar. Die heeft dus constante spanning nodig. | |
Lucky_Strike | vrijdag 11 januari 2019 @ 17:44 |
Is dit rooster geschikt voor gebruik aan de buitengevel als rooster van de afzuigkap? Of is een met lamellen beter? Er zit wel een terugslagklep op de afzuigkap. https://www.hornbach.nl/s(...)8610845/artikel.html | |
FranticDJ | vrijdag 11 januari 2019 @ 19:03 |
Waarom zou t niet gaan? Lamellen rotten aan de buitengevel vast op een gegeven moment. Daardoor klapperen ze niet meer open enzo. Houd alleen in de gaten dat je geen water terugslag kan krijgen via je rooster. | |
Lucky_Strike | vrijdag 11 januari 2019 @ 19:08 |
Kijk, dat is wat ik wilde horen Geen idee waarom het niet zou kunnen, ik was gewoon bang om iets fout te doen. | |
FordSierra | vrijdag 11 januari 2019 @ 19:38 |
Ik heb kastdeuren onder aanrechtblad, die links of rechts te openen zijn. Dus geen rolmechanisme/schuifmechanisme. Oftewel, deze producten zijn niet van toepassing op mij: Ik heb in een keukenkastje een emmer staan waar ik m'n GFT erin gooi. Vlak bovenop ligt er een plank, zodat andere spullen erop gezet kunnen worden. Oftewel, je moet het emmer telkens even naar voren trekken om iets in te gooien, omdat de emmer onder een plank zit. Deurplank van de keukenkastjes is vrij dun, dus ik zoek een manier om een soort GFT-bakje op achterkant van keukenkastje onderin te monteren. Als je het keukenkastje ter hoogte van je knieëe opent, staat het GFT-bakje bevestigd aan de achterkant van het deur zodat je direct wat in kunt gooien. Ik heb gezocht, maar ik kan geen juiste bakje/bevestigingsmateriaal vinden. Iemand? [ Bericht 10% gewijzigd door FordSierra op 11-01-2019 19:45:02 ] | |
FordSierra | vrijdag 11 januari 2019 @ 20:18 |
Nevermind. | |
Gieliovd | zaterdag 12 januari 2019 @ 06:31 |
Als ik het zo zie is het wel een flow beperking dat rooster! Oppassen dat een afzuigkap zo open mogelijk rooster wenst. | |
Lucky_Strike | zaterdag 12 januari 2019 @ 09:57 |
Ja? Ik dacht dat dit soort roosters vrij gangbaar zijn eigenlijk. Ik weet ook niet welk type ik anders moet kopen. Zoiets maar dan met lamellen heeft even veel luchtafvoer lijkt me. | |
Gieliovd | zaterdag 12 januari 2019 @ 11:10 |
Achter die lamellen zit de pijp direct. Dit soort heeft een beperkte vrije doorstroom. Beter misschien een bolrooster met klep? | |
Burdie | zaterdag 12 januari 2019 @ 11:37 |
Niet aan de deur maken maat monteer de Utrusta van IKEA evt zonder die metalen opbouw. Hebben wij ook gedaan in soortgelijke situatie, ideaal . | |
Lucky_Strike | zaterdag 12 januari 2019 @ 11:44 |
Ok, dat staat op de boodschappenlijst. Dat is niet perse lelijker dan die andere dus ook prima. De pijp van de afzuigkap wordt opgebouwd uit spirobuis en is 6 meter horizontaal voor een muur langs. Het lijkt me dat dat die buis op een paar plekken ondersteund moet worden door een beugel. Heeft iemand een idee wat voor soort beugel ik zoek? Idealiter te koop bij de Hornbach. | |
Gieliovd | zaterdag 12 januari 2019 @ 12:22 |
Hornbach noemt het een buishouder. https://www.hornbach.nl/s(...)OltdLCJ1cmxWZXIiOjJ9 Type dakbeschot misschien? | |
Lucky_Strike | zaterdag 12 januari 2019 @ 12:31 |
Onwijs bedankt. Ik was niet op het woord buishouder gekomen Type dakbeschot lijkt inderdaad op wat ik in gedachte heb. De boodschappenlijst is zo compleet. | |
Harveo | zondag 13 januari 2019 @ 15:34 |
Kort vraagje over het isoleren van de zolder. Ik wil een klein gedeelte waar alle rotzooi ligt betimmeren met MDF platen, dus niet met gips platen en laten stuccen. Dit gedeelte zit toch achter een deur en niemand die dit ziet. Kan ik hier gewoon glaswol oid tegen het dakbeschot aanbrengen en vervolgens een MDF plaat er tegen aan timmeren? | |
blomke | zondag 13 januari 2019 @ 15:39 |
Ik heb al diverse keren roosters aangebracht, kunststof en aluminium gingen binnen korte tijd naar de gallemiezen of werden smerig. Doe jezelf een lol en koop een RVS (bol)rooster. Kost een paar ¤ meer, maar scheelt je de initiële uitgave aan plastic/alu. Overigens is dat ronde plastic rooster in je link, bestemd voor ventilatie; ik denk dat het veel weerstand geeft in de flow van een afzuigkap. | |
blomke | zondag 13 januari 2019 @ 15:40 |
en dan van RVS.
[ Bericht 39% gewijzigd door blomke op 13-01-2019 15:51:14 ] | |
blomke | zondag 13 januari 2019 @ 15:41 |
Ja, maar wel een dampdichte laag tussen je aan te brengen MDF en de isolatie. Btw, glaswol is rotspul om mee te werken, beter steenwol of een harde isolatieplaat (PUR). | |
Harveo | zondag 13 januari 2019 @ 15:51 |
Ok bedankt. Ik dacht namelijk dat stuc of gips platen ademen als het ware en MDF (of andere plaatmateriaal) alles potdicht maakt wat de ventilatie niet ten goede komt. | |
blomke | zondag 13 januari 2019 @ 15:52 |
Zou kunnen, weet ik niet. Ik zou het risico op condens niet nemen en gewoon een goedkope landbouwfolie spannen over de isolatie. | |
Sounddragon | zondag 13 januari 2019 @ 16:17 |
Steenwol jeukt net zo hard hoor, en als je een PU plaatje zaagt met een beetje lichtinval ga je ook rennen.. bijna alle isolatie is rommel Gewoon altijd een maskertje op als je ermee werkt, en bij werken met wol: niet in je gezicht wrijven; eerst afspoelen of voorzichtig blazen met perslucht anders wrijf je die meuk je huid in en daar heb je best lang plezier van. Ik zag van de zomer dakdekkers die elkaar af stonden te blazen met een bladblazer | |
Outpost76 | maandag 14 januari 2019 @ 23:55 |
Zou kunnen maar mdf is erg vocht gevoelig en gaat al snel uitzetten als het vochtig word. Dus als er vocht door je isolatie heen komt of tussen je mdf en je isolatie komt op wat voor manier dan ook heb je een probleem. Je isolatie afsluiten met een folie zoals blomke aangeeft is in mijn ogen een zeer goede tip. Ik zou persoonlijk trouwens niet kiezen voor mdf want een spijker in mdf slaan is verrot lastig en het mdf gaat dan snel kapot, beter dan is multiplex maar dat trekt weer snel krom. Hoe dik zijn de platen die je er tegen aan wil timmeren? [ Bericht 1% gewijzigd door Outpost76 op 15-01-2019 00:05:12 ] | |
Outpost76 | dinsdag 15 januari 2019 @ 00:00 |
In mijn ogen niet hoor, glaswol jeukt vele male erger dan steenwol. Piepschuim is dan een betere oplossing, dat jeukt niet en is makkelijk te zagen, al geeft het wel een troep door het zagen, maar bij klussen krijg je vaak eerst een grotere pestzooi voor dat het mooi is. Dus dat neem ik voor lief. | |
Sounddragon | dinsdag 15 januari 2019 @ 00:10 |
Daarom snijd je PS ook met een hete draad ipv zagen. | |
Outpost76 | dinsdag 15 januari 2019 @ 00:11 |
Weet ik maar niet iedereen die klust heeft zo een ding in zn kast liggen. | |
Sounddragon | dinsdag 15 januari 2019 @ 00:14 |
Stukkie ijzerdraad, 2 klosjes en een brandertje. Of met een warm isolatiemes. | |
Outpost76 | dinsdag 15 januari 2019 @ 00:20 |
Veel te omslachtig, met een zaag ben ik al klaar voor jij je boeltje hebt opgezet. Daarbij heeft niet iedereen een stuk ijzerdraad of een klosje. En een mes verwarmen tot het heet genoeg is duurt ook een tijdje Daarbij kan je het ook te heet maken dat het gevaarlijk word. Zagen is in mijn ogen beter dan deze 2 als je het nog nooit gedaan hebt. En mocht je een familie hebben dan kan 1 van die ook de stofzuiger vasthouden terwijl je zaagt. Probleem opgelost. | |
Sounddragon | dinsdag 15 januari 2019 @ 00:29 |
Hehehe, ik heb vele hectares geisoleerd, en ik wens je veel plezier met een stukkie gecacheerde PS30 van 20cm dik; U hoeft nog maar 150 strekkende meter; klaar naar huis | |
Outpost76 | dinsdag 15 januari 2019 @ 00:35 |
Dat is wat anders, Harveo heeft het over een kleine ruimte, dan is een zaag prima. | |
Sounddragon | dinsdag 15 januari 2019 @ 00:47 |
Als je het niet erg vindt om weken later nog steeds piepschuimballetjes overal tegen te komen, moet je het gewoon lekker zagen Ik gebruik die rommel niet als het even kan; isolatiewaardes zijn matigjes te noemen en als het in de fik vliegt produceert het hele nare stofjes.. en niet beginnen over brandvertragend; wij noemden het brandverspreidend PS, want een dak van PS wat warm wordt, wordt vloeibaar een loopt via elk gaatje en kiertje in de vorm van een plakkerige, brandendde napalm-achtige substantie je pand in.. In een spouw maybe, maar als vloer- en dakisolatie komt het er bij mij niet in. [ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 15-01-2019 00:54:14 ] | |
Outpost76 | dinsdag 15 januari 2019 @ 00:52 |
Daar had ik niet bij na gedacht, je hebt helemaal gelijk en ik raad piepschuim idd ook af!! |