Vaak kun je dat ook met een platte schroevendraaier doen; als er een schroef ‘streepje’ opzit.quote:Op woensdag 9 januari 2019 12:44 schreef Marsenal het volgende:
Hela. Ik moet echt even de verwarming ontluchten hier, maar ik ben dat driehoek-sleuteltje of hoe je het ook noemt kwijt. Is er iets anders waarmee ik dat kan doen?
Voor de bovenlichten wil ik een voorzetraam maken, lang niet zo goed als goed dubbel glas natuurlijk. Maar het oppervlak is beperkt, ongeveer 20 bij 50 cm.quote:Op woensdag 9 januari 2019 15:56 schreef MrDrako het volgende:
als je duur glas neemt maar de bovenlichten enkelglas laat omdat ze zo mooi zijn krijg je daar alsnog een koude tocht door.. Dus als alleen het doel is om een deur te plaatsen die niet tocht, neem dan "standaard" hr++. Volgens mij is een hard houten deur met dubbelglas redelijk betaalbaar, rond de 500.
Je kan het glas in lood in in dubbel glas laten zetten. Wat het kost weet ik alleen nietquote:Op woensdag 9 januari 2019 16:12 schreef archito het volgende:
[..]
Voor de bovenlichten wil ik een voorzetraam maken, lang niet zo goed als goed dubbel glas natuurlijk. Maar het oppervlak is beperkt, ongeveer 20 bij 50 cm.
Hebben wij op de plee; geen idee wat het gekost heeftquote:Op woensdag 9 januari 2019 19:42 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Je kan het glas in lood in in dubbel glas laten zetten. Wat het kost weet ik alleen niet
Ik zou kiezen voor nieuwe deuren van meranti (de goede soort) en er HR++ glas in laten zetten i.c.m. inbraakwerend sluitwerk (ook zo iets bij oude huizen).quote:Op woensdag 9 januari 2019 15:14 schreef archito het volgende:
Ga ik met kunst en vliegwerk de deur recht proberen te krijgen of laat ik een timmerman nieuwe deuren maken voor het bestaande kozijn. Dan kan ik er meteen HR++ of triple glas in laten zetten. Wat zeggen jullie?
Mijn toenmalige huisbaas heeft gewoon dubbelglas voor het glas in lood laten zetten. Dus zeg maar permanente voorzetramen aan de buitenkant van het glas in lood. Volgens mij zit dat er nu nog, ruim dertig jaar later. Misschien ook nog een enkel glas aan de binnenkant om het vuil te weren maar dat weet ik echt niet meer. Het scheelde toen wel vreselijk veel tocht want dat lood sluit niet goed af en het waait er zo doorheen.quote:Op woensdag 9 januari 2019 16:12 schreef archito het volgende:
[..]
Voor de bovenlichten wil ik een voorzetraam maken, lang niet zo goed als goed dubbel glas natuurlijk. Maar het oppervlak is beperkt, ongeveer 20 bij 50 cm.
Ik heb iets dergelijks in ons huidige huis: ik heb aan de buitenzijde isolatieglas geplaatst, zodat het glas-in-lood aan de binnenzijde, "als vanouds" eruit ziet.quote:Op woensdag 9 januari 2019 16:12 schreef archito het volgende:
Voor de bovenlichten wil ik een voorzetraam maken, lang niet zo goed als goed dubbel glas natuurlijk. Maar het oppervlak is beperkt, ongeveer 20 bij 50 cm.
quote:Op woensdag 9 januari 2019 21:32 schreef qajariaq het volgende:
Mijn toenmalige huisbaas heeft gewoon dubbelglas voor het glas in lood laten zetten. Dus zeg maar permanente voorzetramen aan de buitenkant van het glas in lood.
Even naar de bouwmarkt een nieuw sleuteltje halen. Dat ga je toch vaker nodig hebben...quote:Op woensdag 9 januari 2019 12:44 schreef Marsenal het volgende:
Hela. Ik moet echt even de verwarming ontluchten hier, maar ik ben dat driehoek-sleuteltje of hoe je het ook noemt kwijt. Is er iets anders waarmee ik dat kan doen?
Jammer genoeg niet!quote:Op woensdag 9 januari 2019 13:11 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Vaak kun je dat ook met een platte schroevendraaier doen; als er een schroef ‘streepje’ opzit.
Dit is inderdaad waar ik morgen maar als eerste naartoe fiets, het zij zo.quote:Op woensdag 9 januari 2019 21:48 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Even naar de bouwmarkt een nieuw sleuteltje halen. Dat ga je toch vaker nodig hebben...
het is beter om een sleuteltje te hebben.quote:
Dank jequote:Op woensdag 9 januari 2019 12:09 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Extra dampopen folie is niet nodig. Steenwol kan direct tegen het dakbeschot. De binnenzijde moet je wel dampdicht afwerken.
Zie evt. ook https://www.rockwool.nl/t(...)-voor-schuine-daken/
Ik ben ook maar amateur, maar volgens mij is het doel van de dampopen folie om te voorkomen dat er vocht in je isolatie trekt. Je dakbeschot is als het goed is al droog & waterdicht, dus daar is dat niet nodig. Ik heb zelf dampopen folie gebruikt bij voorzetwanden tegen halfsteens baksteen muren aan: baksteen kan wat last hebben van vocht-doorslag, en dat wil je uit je isolatie houden.quote:Op donderdag 10 januari 2019 08:57 schreef MellyShum het volgende:
[..]
Dank je
Ter lering voor mij: in wat voor soort gevallen gebruik je dan wel dampopen folie?
Dat komt dan door de pannen op het dak? Want er zit verder niks tussen de pannen en het dakbeschot toch (behalve lucht)?quote:Op donderdag 10 januari 2019 09:58 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Ik ben ook maar amateur, maar volgens mij is het doel van de dampopen folie om te voorkomen dat er vocht in je isolatie trekt. Je dakbeschot is als het goed is al droog & waterdicht, dus daar is dat niet nodig.
Dat klinkt logisch. Ik heb ook nog wat hout in de gevel zitten (van die horizontale planken). Zou je daar dan ook folie doen als je dat isoleert?quote:Ik heb zelf dampopen folie gebruikt bij voorzetwanden tegen halfsteens baksteen muren aan: baksteen kan wat last hebben van vocht-doorslag, en dat wil je uit je isolatie houden.
Met een ongeïsoleerd dak is het binnen ook gewoon droog.quote:Op donderdag 10 januari 2019 11:59 schreef MellyShum het volgende:
[..]
Dat komt dan door de pannen op het dak? Want er zit verder niks tussen de pannen en het dakbeschot toch (behalve lucht)?
[..]
Dat klinkt logisch. Ik heb ook nog wat hout in de gevel zitten (van die horizontale planken). Zou je daar dan ook folie doen als je dat isoleert?
Ik lees zoveel verschillende dingen. Volgens mij doen veel mensen maar wat
Haha ja, is ook zo natuurlijk. Een beetje (keertje?) vochtige lucht is geen probleem als er genoeg ventilatie is denk ik dan?quote:Op donderdag 10 januari 2019 12:29 schreef archito het volgende:
[..]
Met een ongeïsoleerd dak is het binnen ook gewoon droog.
Dus als het dak technisch in orde is, is een waterkerende (dampopen) laag niet nodig.
Waarom zou t niet gaan? Lamellen rotten aan de buitengevel vast op een gegeven moment. Daardoor klapperen ze niet meer open enzo.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 17:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is dit rooster geschikt voor gebruik aan de buitengevel als rooster van de afzuigkap? Of is een met lamellen beter? Er zit wel een terugslagklep op de afzuigkap.
https://www.hornbach.nl/s(...)8610845/artikel.html
Kijk, dat is wat ik wilde horen Geen idee waarom het niet zou kunnen, ik was gewoon bang om iets fout te doen.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 19:03 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Waarom zou t niet gaan? Lamellen rotten aan de buitengevel vast op een gegeven moment. Daardoor klapperen ze niet meer open enzo.
Houd alleen in de gaten dat je geen water terugslag kan krijgen via je rooster.
Als ik het zo zie is het wel een flow beperking dat rooster! Oppassen dat een afzuigkap zo open mogelijk rooster wenst.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 17:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is dit rooster geschikt voor gebruik aan de buitengevel als rooster van de afzuigkap? Of is een met lamellen beter? Er zit wel een terugslagklep op de afzuigkap.
https://www.hornbach.nl/s(...)8610845/artikel.html
Ja? Ik dacht dat dit soort roosters vrij gangbaar zijn eigenlijk. Ik weet ook niet welk type ik anders moet kopen. Zoiets maar dan met lamellen heeft even veel luchtafvoer lijkt me.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 06:31 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Als ik het zo zie is het wel een flow beperking dat rooster! Oppassen dat een afzuigkap zo open mogelijk rooster wenst.
Niet aan de deur maken maat monteer de Utrusta van IKEA evt zonder die metalen opbouw. Hebben wij ook gedaan in soortgelijke situatie, ideaal .quote:Op vrijdag 11 januari 2019 19:38 schreef FordSierra het volgende:
Ik heb kastdeuren onder aanrechtblad, die links of rechts te openen zijn. Dus geen rolmechanisme/schuifmechanisme. Oftewel, deze producten zijn niet van toepassing op mij:
[ afbeelding ]
Ik heb in een keukenkastje een emmer staan waar ik m'n GFT erin gooi. Vlak bovenop ligt er een plank, zodat andere spullen erop gezet kunnen worden. Oftewel, je moet het emmer telkens even naar voren trekken om iets in te gooien, omdat de emmer onder een plank zit.
Deurplank van de keukenkastjes is vrij dun, dus ik zoek een manier om een soort GFT-bakje op achterkant van keukenkastje onderin te monteren.
Als je het keukenkastje ter hoogte van je knieëe opent, staat het GFT-bakje bevestigd aan de achterkant van het deur zodat je direct wat in kunt gooien. Ik heb gezocht, maar ik kan geen juiste bakje/bevestigingsmateriaal vinden. Iemand?
Ok, dat staat op de boodschappenlijst. Dat is niet perse lelijker dan die andere dus ook prima.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 11:10 schreef Gieliovd het volgende:
Achter die lamellen zit de pijp direct. Dit soort heeft een beperkte vrije doorstroom.
Beter misschien een bolrooster met klep?
Onwijs bedankt. Ik was niet op het woord buishouder gekomenquote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:22 schreef Gieliovd het volgende:
Hornbach noemt het een buishouder.
https://www.hornbach.nl/s(...)OltdLCJ1cmxWZXIiOjJ9
Type dakbeschot misschien?
Ik heb al diverse keren roosters aangebracht, kunststof en aluminium gingen binnen korte tijd naar de gallemiezen of werden smerig. Doe jezelf een lol en koop een RVS (bol)rooster. Kost een paar ¤ meer, maar scheelt je de initiële uitgave aan plastic/alu.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 17:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is dit rooster geschikt voor gebruik aan de buitengevel als rooster van de afzuigkap? Of is een met lamellen beter? Er zit wel een terugslagklep op de afzuigkap.
https://www.hornbach.nl/s(...)8610845/artikel.html
en dan van RVS.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 11:10 schreef Gieliovd het volgende:
Beter misschien een bolrooster met klep?
quote:Op zaterdag 12 januari 2019 06:31 schreef Gieliovd het volgende:
Als ik het zo zie is het wel een flow beperking dat rooster! Oppassen dat een afzuigkap zo open mogelijk rooster wenst.
Ja, maar wel een dampdichte laag tussen je aan te brengen MDF en de isolatie.quote:Op zondag 13 januari 2019 15:34 schreef Harveo het volgende:
Kort vraagje over het isoleren van de zolder. Ik wil een klein gedeelte waar alle rotzooi ligt betimmeren met MDF platen, dus niet met gips platen en laten stuccen. Dit gedeelte zit toch achter een deur en niemand die dit ziet. Kan ik hier gewoon glaswol oid tegen het dakbeschot aanbrengen en vervolgens een MDF plaat er tegen aan timmeren?
Ok bedankt. Ik dacht namelijk dat stuc of gips platen ademen als het ware en MDF (of andere plaatmateriaal) alles potdicht maakt wat de ventilatie niet ten goede komt.quote:Op zondag 13 januari 2019 15:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, maar wel een dampdichte laag tussen je aan te brengen MDF en de isolatie.
Btw, glaswol is rotspul om mee te werken, beter steenwol of een harde isolatieplaat (PUR).
Zou kunnen, weet ik niet. Ik zou het risico op condens niet nemen en gewoon een goedkope landbouwfolie spannen over de isolatie.quote:Op zondag 13 januari 2019 15:51 schreef Harveo het volgende:
[..]
Ok bedankt. Ik dacht namelijk dat stuc of gips platen ademen als het ware en MDF (of andere plaatmateriaal) alles potdicht maakt wat de ventilatie niet ten goede komt.
Steenwol jeukt net zo hard hoor, en als je een PU plaatje zaagt met een beetje lichtinval ga je ook rennen.. bijna alle isolatie is rommelquote:Op zondag 13 januari 2019 15:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, maar wel een dampdichte laag tussen je aan te brengen MDF en de isolatie.
Btw, glaswol is rotspul om mee te werken, beter steenwol of een harde isolatieplaat (PUR).
Zou kunnen maar mdf is erg vocht gevoelig en gaat al snel uitzetten als het vochtig word. Dus als er vocht door je isolatie heen komt of tussen je mdf en je isolatie komt op wat voor manier dan ook heb je een probleem. Je isolatie afsluiten met een folie zoals blomke aangeeft is in mijn ogen een zeer goede tip.quote:Op zondag 13 januari 2019 15:51 schreef Harveo het volgende:
[..]
Ok bedankt. Ik dacht namelijk dat stuc of gips platen ademen als het ware en MDF (of andere plaatmateriaal) alles potdicht maakt wat de ventilatie niet ten goede komt.
In mijn ogen niet hoor, glaswol jeukt vele male erger dan steenwol. Piepschuim is dan een betere oplossing, dat jeukt niet en is makkelijk te zagen, al geeft het wel een troep door het zagen, maar bij klussen krijg je vaak eerst een grotere pestzooi voor dat het mooi is. Dus dat neem ik voor lief.quote:Op zondag 13 januari 2019 16:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Steenwol jeukt net zo hard hoor, en als je een PU plaatje zaagt met een beetje lichtinval ga je ook rennen.. bijna alle isolatie is rommel
Gewoon altijd een maskertje op als je ermee werkt, en bij werken met wol: niet in je gezicht wrijven; eerst afspoelen of voorzichtig blazen met perslucht anders wrijf je die meuk je huid in en daar heb je best lang plezier van. Ik zag van de zomer dakdekkers die elkaar af stonden te blazen met een bladblazer
Daarom snijd je PS ook met een hete draad ipv zagen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 00:00 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
In mijn ogen niet hoor, glaswol jeukt vele male erger dan steenwol. Piepschuim is dan een betere oplossing, dat jeukt niet en is makkelijk te zagen, al geeft het wel een troep door het zagen, maar bij klussen krijg je vaak eerst een grotere pestzooi voor dat het mooi is. Dus dat neem ik voor lief.
Weet ik maar niet iedereen die klust heeft zo een ding in zn kast liggen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 00:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Daarom snijd je PS ook met een hete draad ipv zagen.
Stukkie ijzerdraad, 2 klosjes en een brandertje.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 00:11 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Weet ik maar niet iedereen die klust heeft zo een ding in zn kast liggen.
Veel te omslachtig, met een zaag ben ik al klaar voor jij je boeltje hebt opgezet. Daarbij heeft niet iedereen een stuk ijzerdraad of een klosje. En een mes verwarmen tot het heet genoeg is duurt ook een tijdje Daarbij kan je het ook te heet maken dat het gevaarlijk word. Zagen is in mijn ogen beter dan deze 2 als je het nog nooit gedaan hebt.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 00:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Stukkie ijzerdraad, 2 klosjes en een brandertje.
Of met een warm isolatiemes.
Hehehe, ik heb vele hectares geisoleerd, en ik wens je veel plezier met een stukkie gecacheerde PS30 van 20cm dik; U hoeft nog maar 150 strekkende meter; klaar naar huisquote:Op dinsdag 15 januari 2019 00:20 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Veel te omslachtig, met een zaag ben ik al klaar voor jij je boeltje hebt opgezet. Daarbij heeft niet iedereen een stuk ijzerdraad of een klosje. En een mes verwarmen tot het heet genoeg is duurt ook een tijdje Daarbij kan je het ook te heet maken dat het gevaarlijk word. Zagen is in mijn ogen beter dan deze 2 als je het nog nooit gedaan hebt.
En mocht je een familie hebben dan kan 1 van die ook de stofzuiger vasthouden terwijl je zaagt. Probleem opgelost.
Dat is wat anders, Harveo heeft het over een kleine ruimte, dan is een zaag prima.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 00:29 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hehehe, ik heb vele hectares geisoleerd, en ik wens je veel plezier met een stukkie gecacheerde PS30 van 20cm dik; U hoeft nog maar 150 strekkende meter; klaar naar huis
Als je het niet erg vindt om weken later nog steeds piepschuimballetjes overal tegen te komen, moet je het gewoon lekker zagenquote:Op dinsdag 15 januari 2019 00:35 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Dat is wat anders, Harveo heeft het over een kleine ruimte, dan is een zaag prima.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |