abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_182667054
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:23 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Je kan niet iedereen die tegen de afbraak van het Sinterklaasfeest is op een hoop vegen.
Persoonlijke meningen zijn ook welkom. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182667067
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je bent dan ook zo'n beetje de enige...
Oh? Volgens mij kan niemand hier namens iemand anders spreken. :P
pi_182667109
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat lijkt me dus niet juist. Er is hier geen "in zijn algemeen".

[..]

Waarom dan die focus op de grootste extremisten in de totale groep van anti-pieters?

Als wij een discussie hebben over immigratiepolitiek, dan zou het toch ook nergens op slaan als ik alleen over de NVU wil praten?
Omdat zij regelmatig in de media komen en op de TV mensen neer zetten als racisten, daar is het fout gegaan
pi_182667116
Het is goed om te zien dat men via de internationale media laat zien dat in Nederland steeds minder wil tonen van het verkapt racisme dat schuilt onder de pij van het heugelijke feest op 5 december:
https://dutchreview.com/c(...)sinterklaas-in-2018/

Voorlopig blijft het in de postgeschiedenis van sommigen wel nog onverkapt. :{
1 + 1 = blauw
  maandag 22 oktober 2018 @ 11:43:28 #55
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_182667130
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Omdat de meeste aanpassingen aan zp al gebeurd zijn door met tegenstanders te overleggen die wel voor rede vatbaar zijn. En de meeste tegenstanders nemen er ook genoegen mee als dat betekent dat zwarte piet gewoon zwart blijft.

Maar het zijn de grootste tegenstanders die het debat domineren. Zij zijn degene die het feest proberen te verpesten en zoveel mogelijk de aandacht opeisen.
In het begin was ik best OK met enige concessies.

Maar toen bleek dat het gejank eerder erger dan minder werd en de eisen alleen maar ridiculer, was ik er op een gegeven moment helemaal klaar mee.

Kom op! Deel141????
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_182667166
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. We hadden het over de publieke opinie en of het uiterlijk van zwarte piet moreel verantwoord is in de publieke opinie.
Dat we het hebben over publieke opinie wil niet zeggen dat die publieke opinie uniform is. De opvattingen lopen nou juist sterk uiteen. Daarom zeg ik: er is geen "in zijn algemeen".

quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Dan heb je het altijd over het algemeen omdat er altijd mensen zullen zijn die zwarte piet immoreel vinden. De publieke opinie is daarentegen eensgezind: bijna iedereen vind de zwarte kleur van zp prima.
Sorry, maar dit is toch echt complete bullshit. Ik snap dat het pro-kamp graag doet alsof het om een klein groepje Galliers gaat die graag de Romeinen het leven zuur maakt. De werkelijkheid is dat dit land hopeloos verdeeld is over dit vraag stuk. Dit gaat echt niet alleen over "KOZP vs 'de rest van Nederland'".

Het zou helpen als het pro-kamp zich zou onthouden van zo'n simplistische kijk op de publieke opinie.
pi_182667181
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:43 schreef thedeedster het volgende:

[..]

In het begin was ik best OK met enige concessies.

Maar toen bleek dat het gejank eerder erger dan minder werd en de eisen alleen maar ridiculer, was ik er op een gegeven moment helemaal klaar mee.

Kom op! Deel141????
Een hoop mensen denken er zo over. Zonder de harde kern anti-pieten zou zwarte piet al veel meer aangepast zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_182667204
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Eigenlijk vrij weinig. De meeste veranderingen zijn aan het gedrag van zp geweest. Hij heeft geen roe meer, gedraagt zich niet zo bozig meer en hij neemt al helemaal geen kinderen mee in de zak naar Spanje.
Vrij weinig? Het zijn toch echt jouw eigen woorden, 'niet meer van deze tijd'.

Kom je hier nu op terug? Zou het eigenlijk ook wel prima zijn als ZP grote rode lippen, gouden oorringen en een roe had?
pi_182667251
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Maar het zijn de grootste tegenstanders die het debat domineren. Zij zijn degene die het feest proberen te verpesten en zoveel mogelijk de aandacht opeisen.
Nogmaals, je doet nu wederom alsof het alleen om die groep vs 'de rest' gaat. Dat klopt niet.

Althans: ik garandeer je dat ik tot geen van beide groepen behoor. En ik ben echt geen uitzondering.
pi_182667300
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:42 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Omdat zij regelmatig in de media komen en op de TV mensen neer zetten als racisten, daar is het fout gegaan
Waarom denk je dat uitgerekend zij zo veel media-aandacht krijgen?

Omdat pro-pieters er geil van worden. Ze zijn zelf de oorzaak daarvan.
pi_182667339
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vrij weinig? Het zijn toch echt jouw eigen woorden, 'niet meer van deze tijd'.

Kom je hier nu op terug? Zou het eigenlijk ook wel prima zijn als ZP grote rode lippen, gouden oorringen en een roe had?
Zwarte piet die met een roe kinderen opjaagt, vooral bezig is met wie er stout is, met een sterk accent praat en kinderen in de zak stopt is niet meer van deze tijd.

Verder zei ik dat ik er geen moeite mee heb als zijn gouden oorbellen weg zijn, zijn lippen minder overdreven rood zijn en hij ook weleens ander haar heeft. Ik heb er overigens ook geen moeite mee als hij die uiterlijke kenmerken wel heeft. Zoals veel pieten tegenwoordig.
pi_182667359
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk eerder vanwege de ordeverstoringen en geweld bij Sinterklaasintochten.
  maandag 22 oktober 2018 @ 11:50:56 #63
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182667383
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:41 schreef Molurus het volgende:

Oh? Volgens mij kan niemand hier namens iemand anders spreken. :P
Correct, daarom kun jij ook niet zeggen dat zwarte piet racistisch is aangezien jij dat schijnbaar zo voelt maar de rest van de goegemeente niet.
pi_182667420
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nogmaals, je doet nu wederom alsof het alleen om die groep vs 'de rest' gaat. Dat klopt niet.

Althans: ik garandeer je dat ik tot geen van beide groepen behoor. En ik ben echt geen uitzondering.
Ik weet het niet precies, maar het zal zoiets zijn als dat 95% graag zwarte pieten heeft en 5% iets anders. Vind ik verder ook niet heel boeiend.

Feit is verder dat op een handvol intochten na alle 800 intochten bijna geheel of geheel uit zwarte pieten bestaan.

quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:44 schreef Molurus het volgende:

Sorry, maar dit is toch echt complete bullshit. Ik snap dat het pro-kamp graag doet alsof het om een klein groepje Galliers gaat die graag de Romeinen het leven zuur maakt. De werkelijkheid is dat dit land hopeloos verdeeld is over dit vraag stuk. Dit gaat echt niet alleen over "KOZP vs 'de rest van Nederland'".
:')

De enige reden waarom mensen als jij dat denken is omdat marginale groepen als KOZP en de Graauwe Eeuw wild om zich heen schoppen in hun black panther uniformen.

Veel eensgezinder krijg je publieke opinies als 95% tegen 5% niet.

[ Bericht 37% gewijzigd door voetbalmanager2 op 22-10-2018 11:59:41 ]
pi_182667458
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Goede vraag. Vinden pro-pieters de aanpassingen die er zijn geweest terecht? Zo ja, waarom?
Nee.

Maar zolang Zwarte Piet zwart blijft zal ik al andere compromissen, de meeste met tegenzin, accepteren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182667709
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik word er niet geil van, het maakt me alleen maar boos, zonder hun waren we misschien al veel eerder tot een compromis gekomen, als ze het anders gebracht hadden zonder het woord racisme erin dan had het anders overgekomen en dan waren misschien meer mensen bereid om water bij de wijn te doen, dit werkt averechts, tenminste voor mij hoor en ik denk dat dit voor meer mensen telt.
Dat gedram doet mij alleen maar meer de hakken in het zand steken.
Als het een normale rustige discussie zou zijn waar beide partijen elkaar zouden benaderen dan is dat geen probleem maar helaas gaat dat niet met KOZP, en dat is inderdaad een kleine groep maar die heeft wel invloed omdat ze zo aanwezig zijn.
pi_182667946
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Toen niet. Maar wat vroeger acceptabel of zelfs normaal was is dat nu niet meer. Dat geld voor zo ontzettend veel dingen.
Dat is een beetje vreemd, hoe kan of iets al dan niet racistisch is veranderen? Heel veel zaken zijn juist veranderd omdát ze racistisch waren. Jij draait het om.

Maar goed, in ieder geval positief dat je onderkent dat iets wat in een bepaalde tijd als normaal en acceptabel wordt gezien kan veranderen. Zelf ben ik ervan overtuigd dat dit ook met de zwartheid van Piet gaat gebeuren :)
pi_182668061
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2018 10:06 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Non sequitur. Waarom zou men na het zien van die foto's ineens niet meer over Zwarte Piet moeten willen "zeuren"?
ik bedoel, dat de primitieve vorm van de zwarte piet figuur, zoals die in andere landen/gebeiden nog bestaat, niet per se zwart is.
pi_182668079
quote:
14s.gif Op maandag 22 oktober 2018 10:17 schreef Kamina het volgende:

[..]

Supergaaf! ^O^

Als kind had ik wel echt een trauma hieraan overgehouden, want zelfs van een man in een vogelpak moest ik al janken. :D
ja haha...
dat kan je dan weer verwerken door er zelf in te kruipen, als je ouder bent.
pi_182668111
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 10:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nou... ik weet wel van wie ik pepernoten aan pak.

Wat is dit? Een koeienkoppensneller die vervolgens de bel van de dode koe afhaalt en hem in zijn eigen lichaam spietst?
ieman die een pak heeft gemaakt van een bijenkorf?
  maandag 22 oktober 2018 @ 12:28:08 #71
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182668204
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 12:19 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik bedoel, dat de primitieve vorm van de zwarte piet figuur, zoals die in andere landen/gebeiden nog bestaat, niet per se zwart is.
Nog afgezien van de vraag of dat voor alle pro-pieten van belang is (voor mij persoonlijk gaat dat in elk geval niet op) - hoe weet je dat de figuur op de foto een primitieve versie vertegenwoordigt?Ook dat kan een eindpunt van een specifiek streekgebonden ontwikkeling zijn.
pi_182668272
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2018 12:28 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nog afgezien van de vraag of dat voor alle pro-pieten van belang is (voor mij persoonlijk gaat dat in elk geval niet op) - hoe weet je dat de figuur op de foto een primitieve versie vertegenwoordigt?Ook dat kan een eindpunt van een specifiek streekgebonden ontwikkeling zijn.
misschien hebben ze daar ook een discussie gehad: we doen geen zwart bijenkorf pak meer. dat staat zo somber.

maar serieus, ja dat kan. en europa is groot, dus de werkelijke origine van deze feesten is zover weg en apart van elkaar ontwikkeld, dat we toch nooit echt achter de bron zullen kunnen komen.
maar alles bij elkaar kan je wel een soort overzicht krijgen, en gemeenschappelijke dingetjes zien.
en dat is dan niet perse de kleur.
  maandag 22 oktober 2018 @ 12:40:38 #73
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182668384
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 12:32 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

misschien hebben ze daar ook een discussie gehad: we doen geen zwart bijenkorf pak meer. dat staat zo somber.

maar serieus, ja dat kan. en europa is groot, dus de werkelijke origine van deze feesten is zover weg en apart van elkaar ontwikkeld, dat we toch nooit echt achter de bron zullen kunnen komen.
maar alles bij elkaar kan je wel een soort overzicht krijgen, en gemeenschappelijke dingetjes zien.
en dat is dan niet perse de kleur.
Het zou kunnen dat "onherkenbaarheid" (hetzij door een masker, hetzij door het zwartmaken van het gezicht) naast het element van dreiging (tot voor kort dan) uiteindelijk de grootste gemene deler is. In dat deel van de traditie heb ik me eerlijk gezegd niet zo verdiept.
pi_182668576
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2018 12:40 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het zou kunnen dat "onherkenbaarheid" (hetzij door een masker, hetzij door het zwartmaken van het gezicht) naast het element van dreiging (tot voor kort dan) uiteindelijk de grootste gemene deler is. In dat deel van de traditie heb ik me eerlijk gezegd niet zo verdiept.
dat zie je bijna overal terug ja.
het zijn feesten van rond de jaarwisseling/zonnewende. gaat meestal om boze geesten verjagen, vruchtbaarheid voor het nieuwe jaar, dat soort dingen. en een afrekening voor wat je in het oude jaar hebt gedaan. die figuren komen, straffe je voor slecht gedrag, en je kan weer schoon aan het nieuwe jaar beginnen.
  maandag 22 oktober 2018 @ 13:14:59 #75
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182668924
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 12:52 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat zie je bijna overal terug ja.
het zijn feesten van rond de jaarwisseling/zonnewende. gaat meestal om boze geesten verjagen, vruchtbaarheid voor het nieuwe jaar, dat soort dingen. en een afrekening voor wat je in het oude jaar hebt gedaan. die figuren komen, straffe je voor slecht gedrag, en je kan weer schoon aan het nieuwe jaar beginnen.
Maar dat is dan de (mogelijk) pan-Europese oorsprong. Het leuke en eigene van de Nederlandse traditie vind ik dan weer dat we er binnen dat kader zo'n relatief kindvriendelijke en menselijke figuur van hebben gemaakt. Sinds Schenkman in elk geval, en vermoedelijk al wat eerder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')