Persoonlijke meningen zijn ook welkom.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:23 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je kan niet iedereen die tegen de afbraak van het Sinterklaasfeest is op een hoop vegen.
Oh? Volgens mij kan niemand hier namens iemand anders spreken.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je bent dan ook zo'n beetje de enige...
Omdat zij regelmatig in de media komen en op de TV mensen neer zetten als racisten, daar is het fout gegaanquote:Op maandag 22 oktober 2018 11:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat lijkt me dus niet juist. Er is hier geen "in zijn algemeen".
[..]
Waarom dan die focus op de grootste extremisten in de totale groep van anti-pieters?
Als wij een discussie hebben over immigratiepolitiek, dan zou het toch ook nergens op slaan als ik alleen over de NVU wil praten?
In het begin was ik best OK met enige concessies.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Omdat de meeste aanpassingen aan zp al gebeurd zijn door met tegenstanders te overleggen die wel voor rede vatbaar zijn. En de meeste tegenstanders nemen er ook genoegen mee als dat betekent dat zwarte piet gewoon zwart blijft.
Maar het zijn de grootste tegenstanders die het debat domineren. Zij zijn degene die het feest proberen te verpesten en zoveel mogelijk de aandacht opeisen.
Dat we het hebben over publieke opinie wil niet zeggen dat die publieke opinie uniform is. De opvattingen lopen nou juist sterk uiteen. Daarom zeg ik: er is geen "in zijn algemeen".quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. We hadden het over de publieke opinie en of het uiterlijk van zwarte piet moreel verantwoord is in de publieke opinie.
Sorry, maar dit is toch echt complete bullshit. Ik snap dat het pro-kamp graag doet alsof het om een klein groepje Galliers gaat die graag de Romeinen het leven zuur maakt. De werkelijkheid is dat dit land hopeloos verdeeld is over dit vraag stuk. Dit gaat echt niet alleen over "KOZP vs 'de rest van Nederland'".quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dan heb je het altijd over het algemeen omdat er altijd mensen zullen zijn die zwarte piet immoreel vinden. De publieke opinie is daarentegen eensgezind: bijna iedereen vind de zwarte kleur van zp prima.
Een hoop mensen denken er zo over. Zonder de harde kern anti-pieten zou zwarte piet al veel meer aangepast zijn.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:43 schreef thedeedster het volgende:
[..]
In het begin was ik best OK met enige concessies.
Maar toen bleek dat het gejank eerder erger dan minder werd en de eisen alleen maar ridiculer, was ik er op een gegeven moment helemaal klaar mee.
Kom op! Deel141????
Vrij weinig? Het zijn toch echt jouw eigen woorden, 'niet meer van deze tijd'.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Eigenlijk vrij weinig. De meeste veranderingen zijn aan het gedrag van zp geweest. Hij heeft geen roe meer, gedraagt zich niet zo bozig meer en hij neemt al helemaal geen kinderen mee in de zak naar Spanje.
Nogmaals, je doet nu wederom alsof het alleen om die groep vs 'de rest' gaat. Dat klopt niet.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Maar het zijn de grootste tegenstanders die het debat domineren. Zij zijn degene die het feest proberen te verpesten en zoveel mogelijk de aandacht opeisen.
Waarom denk je dat uitgerekend zij zo veel media-aandacht krijgen?quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:42 schreef Bottendaal het volgende:
[..]
Omdat zij regelmatig in de media komen en op de TV mensen neer zetten als racisten, daar is het fout gegaan
Zwarte piet die met een roe kinderen opjaagt, vooral bezig is met wie er stout is, met een sterk accent praat en kinderen in de zak stopt is niet meer van deze tijd.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vrij weinig? Het zijn toch echt jouw eigen woorden, 'niet meer van deze tijd'.
Kom je hier nu op terug? Zou het eigenlijk ook wel prima zijn als ZP grote rode lippen, gouden oorringen en een roe had?
Ik denk eerder vanwege de ordeverstoringen en geweld bij Sinterklaasintochten.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom denk je dat uitgerekend zij zo veel media-aandacht krijgen?
Omdat pro-pieters er geil van worden. Ze zijn zelf de oorzaak daarvan.
Correct, daarom kun jij ook niet zeggen dat zwarte piet racistisch is aangezien jij dat schijnbaar zo voelt maar de rest van de goegemeente niet.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:41 schreef Molurus het volgende:
Oh? Volgens mij kan niemand hier namens iemand anders spreken.
Ik weet het niet precies, maar het zal zoiets zijn als dat 95% graag zwarte pieten heeft en 5% iets anders. Vind ik verder ook niet heel boeiend.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nogmaals, je doet nu wederom alsof het alleen om die groep vs 'de rest' gaat. Dat klopt niet.
Althans: ik garandeer je dat ik tot geen van beide groepen behoor. En ik ben echt geen uitzondering.
quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:44 schreef Molurus het volgende:
Sorry, maar dit is toch echt complete bullshit. Ik snap dat het pro-kamp graag doet alsof het om een klein groepje Galliers gaat die graag de Romeinen het leven zuur maakt. De werkelijkheid is dat dit land hopeloos verdeeld is over dit vraag stuk. Dit gaat echt niet alleen over "KOZP vs 'de rest van Nederland'".
Nee.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Goede vraag. Vinden pro-pieters de aanpassingen die er zijn geweest terecht? Zo ja, waarom?
Ik word er niet geil van, het maakt me alleen maar boos, zonder hun waren we misschien al veel eerder tot een compromis gekomen, als ze het anders gebracht hadden zonder het woord racisme erin dan had het anders overgekomen en dan waren misschien meer mensen bereid om water bij de wijn te doen, dit werkt averechts, tenminste voor mij hoor en ik denk dat dit voor meer mensen telt.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom denk je dat uitgerekend zij zo veel media-aandacht krijgen?
Omdat pro-pieters er geil van worden. Ze zijn zelf de oorzaak daarvan.
Dat is een beetje vreemd, hoe kan of iets al dan niet racistisch is veranderen? Heel veel zaken zijn juist veranderd omdát ze racistisch waren. Jij draait het om.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Toen niet. Maar wat vroeger acceptabel of zelfs normaal was is dat nu niet meer. Dat geld voor zo ontzettend veel dingen.
ik bedoel, dat de primitieve vorm van de zwarte piet figuur, zoals die in andere landen/gebeiden nog bestaat, niet per se zwart is.quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:06 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Non sequitur. Waarom zou men na het zien van die foto's ineens niet meer over Zwarte Piet moeten willen "zeuren"?
ja haha...quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:17 schreef Kamina het volgende:
[..]
Supergaaf!![]()
Als kind had ik wel echt een trauma hieraan overgehouden, want zelfs van een man in een vogelpak moest ik al janken.
ieman die een pak heeft gemaakt van een bijenkorf?quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nou... ik weet wel van wie ik pepernoten aan pak.
Wat is dit? Een koeienkoppensneller die vervolgens de bel van de dode koe afhaalt en hem in zijn eigen lichaam spietst?
Nog afgezien van de vraag of dat voor alle pro-pieten van belang is (voor mij persoonlijk gaat dat in elk geval niet op) - hoe weet je dat de figuur op de foto een primitieve versie vertegenwoordigt?Ook dat kan een eindpunt van een specifiek streekgebonden ontwikkeling zijn.quote:Op maandag 22 oktober 2018 12:19 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik bedoel, dat de primitieve vorm van de zwarte piet figuur, zoals die in andere landen/gebeiden nog bestaat, niet per se zwart is.
misschien hebben ze daar ook een discussie gehad: we doen geen zwart bijenkorf pak meer. dat staat zo somber.quote:Op maandag 22 oktober 2018 12:28 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nog afgezien van de vraag of dat voor alle pro-pieten van belang is (voor mij persoonlijk gaat dat in elk geval niet op) - hoe weet je dat de figuur op de foto een primitieve versie vertegenwoordigt?Ook dat kan een eindpunt van een specifiek streekgebonden ontwikkeling zijn.
Het zou kunnen dat "onherkenbaarheid" (hetzij door een masker, hetzij door het zwartmaken van het gezicht) naast het element van dreiging (tot voor kort dan) uiteindelijk de grootste gemene deler is. In dat deel van de traditie heb ik me eerlijk gezegd niet zo verdiept.quote:Op maandag 22 oktober 2018 12:32 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
misschien hebben ze daar ook een discussie gehad: we doen geen zwart bijenkorf pak meer. dat staat zo somber.
maar serieus, ja dat kan. en europa is groot, dus de werkelijke origine van deze feesten is zover weg en apart van elkaar ontwikkeld, dat we toch nooit echt achter de bron zullen kunnen komen.
maar alles bij elkaar kan je wel een soort overzicht krijgen, en gemeenschappelijke dingetjes zien.
en dat is dan niet perse de kleur.
dat zie je bijna overal terug ja.quote:Op maandag 22 oktober 2018 12:40 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het zou kunnen dat "onherkenbaarheid" (hetzij door een masker, hetzij door het zwartmaken van het gezicht) naast het element van dreiging (tot voor kort dan) uiteindelijk de grootste gemene deler is. In dat deel van de traditie heb ik me eerlijk gezegd niet zo verdiept.
Maar dat is dan de (mogelijk) pan-Europese oorsprong. Het leuke en eigene van de Nederlandse traditie vind ik dan weer dat we er binnen dat kader zo'n relatief kindvriendelijke en menselijke figuur van hebben gemaakt. Sinds Schenkman in elk geval, en vermoedelijk al wat eerder.quote:Op maandag 22 oktober 2018 12:52 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat zie je bijna overal terug ja.
het zijn feesten van rond de jaarwisseling/zonnewende. gaat meestal om boze geesten verjagen, vruchtbaarheid voor het nieuwe jaar, dat soort dingen. en een afrekening voor wat je in het oude jaar hebt gedaan. die figuren komen, straffe je voor slecht gedrag, en je kan weer schoon aan het nieuwe jaar beginnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |