Als het gaat om energie is er niet een 'one size fits all' oplossing. Kernenergie kan een goede oplossing zijn in zeer specifieke situaties. Maar het verbranden van fossiele brandstoffen los je er nooit volledig mee op.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 10:53 schreef julius123 het volgende:
Tijd om meer kerncentrales te bouwen.
Als dat waar zou zijn, had de hele transitie niet afgewimpeld geweest op de consument.quote:Op woensdag 10 oktober 2018 15:04 schreef vipergts het volgende:
[..]
Politici zijn nu niet de aangewezen personen om ver vooruit te kijken als we het van hun af laten hangen staan we in 2030 tot onze nek in het water
zonne energie is schoon. alleen het produceren van de energieopwekker is niet schoon. daarna is het opwekken van de energie volledig schoon.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 10:02 schreef cempexo het volgende:
[..]
Schone energie bestaat niet. Linksom of rechtsom...er is altijd een vervuilende bron gekoppeld bij het opwekken of leveren van die energie.
Zie de el auto en de voorwaarden van kunnen produceren en als geleverde product in stand kunnen houden.
plus,het moeten dumpen van onafbreekbaar afval.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 10:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als het gaat om energie is er niet een 'one size fits all' oplossing. Kernenergie kan een goede oplossing zijn in zeer specifieke situaties. Maar het verbranden van fossiele brandstoffen los je er nooit volledig mee op.
Dat doen vrijwel alle sceptici die niets van klimaat weten.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 14:36 schreef cempexo het volgende:
Ik hou mij vast aan de werkelijkheid van de middeleeuwen en iets daarna.
Ja, alleen geselecteerde academici weten er alles van. De burger niet...die niet.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 15:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat doen vrijwel alle sceptici die niets van klimaat weten.
De wetenschap houdt zich bezig met de wetenschappelijke methode en peer review. Het idee dat dit niet werkt hoort thuis in BNW.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 15:25 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ja, alleen geselecteerde academici weten er alles van. De burger niet...die niet.
Natuurlijk moet het werken want anders verliezen ze hun -riante- baantje. Of nog realistischer gezegd...het milieuprobleem mag niet opgelost worden...Nooit !quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 15:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wetenschap houdt zich bezig met de wetenschappelijke methode en peer review. Het idee dat dit niet werkt hoort thuis in BNW.
--> BNW / De Global Warming hysterie is de grootste zwendel aller tijden
Precies. Maar niet hardop zeggen, want er zit afluisterapparatuur in je palletsquote:Op zaterdag 13 oktober 2018 15:32 schreef cempexo het volgende:
[..]
Natuurlijk moet het werken want anders verliezen ze hun -riante- baantje. Of nog realistischer gezegd...het milieuprobleem mag niet opgelost worden...Nooit !
Dit heeft geen zin Maestro.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 18:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Precies. Maar niet hardop zeggen, want er zit afluisterapparatuur in je pallets
Als de rede ver te zoeken is, is er altijd nog de humor.quote:
Ik help die mensen al...ik blijf een 6 cylinder Porsche rijden.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 18:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Precies. Maar niet hardop zeggen, want er zit afluisterapparatuur in je pallets
De gedachte dat klimaatwetenschappers veel geld verdienen is allereerst geen argument tegen hun argumenten, slechts verdachtmaking, maar los daarvan volstrekte kolder. Phd's verdienen echt geen reet. Professors wel aardig, maar dan nog zijn dat er niet veel en zou de gemiddelde klimaatwetenschapper er vast beter aan gedaan hebben bv. de IT in te gaan of bv. de petrochemie of wat dan ook.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 15:32 schreef cempexo het volgende:
[..]
Natuurlijk moet het werken want anders verliezen ze hun -riante- baantje. Of nog realistischer gezegd...het milieuprobleem mag niet opgelost worden...Nooit !
Je weet natuurlijk niet wat iemand met een Porsche verstaat onder "fors", maar de academische wereld is vergeleken met de industrie geen vetpot inderdaad.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 22:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
De gedachte dat klimaatwetenschappers veel geld verdienen is allereerst geen argument tegen hun argumenten, slechts verdachtmaking, maar los daarvan volstrekte kolder. Phd's verdienen echt geen reet. Professors wel aardig, maar dan nog zijn dat er niet veel en zou de gemiddelde klimaatwetenschapper er vast beter aan gedaan hebben bv. de IT in te gaan of bv. de petrochemie of wat dan ook.
Ja, ik snap die argumenten nooit zo goed. Sowieso is het een samenzweringsgedachte, wat praktisch altijd hoogst onwaarschijnlijk is, maar voor het geld hoef je het echt niet te doen. Sterker, dan had je inderdaad beter aan de andere kant van "het argument" hebben kunnen staan... (ofschoon ook uit het eigen onderzoek van bedrijven als Shell en Exxon blijkt dat ze het weten en het ermee eens zijn... dit terzijde)quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 23:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je weet natuurlijk niet wat iemand met een Porsche verstaat onder "fors", maar de academische wereld is vergeleken met de industrie geen vetpot inderdaad.
Kun je beter bij Shell werken
Ik heb het niet over geld maar over een riant baantje. De groepscollectiviteit is extreem hoog daar politiek en sociaal gezien deze groep mensen hetzelfde doel, denkwijze en karakter hebben. Binnen zo'n organisatie zijn ze solidair met elkaar. Inclusief fouten en verkeerde informatie verbergen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 22:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
De gedachte dat klimaatwetenschappers veel geld verdienen is allereerst geen argument tegen hun argumenten, slechts verdachtmaking, maar los daarvan volstrekte kolder. Phd's verdienen echt geen reet. Professors wel aardig, maar dan nog zijn dat er niet veel en zou de gemiddelde klimaatwetenschapper er vast beter aan gedaan hebben bv. de IT in te gaan of bv. de petrochemie of wat dan ook.
Hoeveel van deze klimaatwetenschappers ken jij eigenlijk persoonlijk?quote:Op zondag 14 oktober 2018 07:17 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ik heb het niet over geld maar over een riant baantje. De groepscollectiviteit is extreem hoog daar politiek en sociaal gezien deze groep mensen hetzelfde doel, denkwijze en karakter hebben. Binnen zo'n organisatie zijn ze solidair met elkaar. Inclusief fouten en verkeerde informatie verbergen.
Kortom, de beste manier om het milieu te helpen kost geen geld, levert zelfs geld op: Kinderbijslag/subsidies afschaffenquote:Op zaterdag 13 oktober 2018 11:57 schreef Cattivo het volgende:
[ afbeelding ]
The problem of solar panel disposal
“will explode with full force in two or three decades and wreck the environment” because it “is a huge amount of waste and they are not easy to recycle.”
“The reality is that there is a problem now, and it’s only going to get larger, expanding as rapidly as the PV industry expanded 10 years ago.”
“Contrary to previous assumptions, pollutants such as lead or carcinogenic cadmium can be almost completely washed out of the fragments of solar modules over a period of several months, for example by rainwater.”
-a senior Chinese solar official, a 40-year veteran of the U.S. solar industry, and research scientists with the German Stuttgart Institute for Photovoltaics.
https://www.forbes.com/si(...)so-much-toxic-waste/
[ afbeelding ]
Degene met zonnecollectoren vernietigen de aarde.
Nothing seems what it is...quote:Op zondag 14 oktober 2018 12:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoeveel van deze klimaatwetenschappers ken jij eigenlijk persoonlijk?
Je kunt dit van vrijwel elke beroepsgroep claimen: artsen, autohandelaren, docenten, ambtenaren, varkensboeren, etc etc. Jouw visie lijkt me nogal overdreven en gebaseerd op onderbuikgevoel. Wat je verder met "riant" bedoelt is me ook niet duidelijk.
We vinden van onszelf natuurlijk dat we deugen, maar bij dit soort complotdenken krijg ik een "zoals de waard is..."-gevoel. Ik meende dat uit bepaalde onderzoeken ook bleek dat mensen die complotdenken ook eerder zouden meewerken in opgezette complotten, maar de link hiernaar kan ik even niet vinden.
Het komt voornamelijk neer op een autoriteitsprobleem van de wetenschap en politiek. Ik snap dat wel, maar om te claimen dat een hele groep wetenschappers moedwillig de boel loopt te besodemieteren, louter om hun professionele status quo te behouden, vind ik nogal bizar eerlijk gezegd. Het roept bij mij de eerdere vraag op dat als het allemaal zo verrot is, we dan eigenlijk toch in een heel welvarend land leven met fantastische voorzieningen en over het algemeen gelukkige mensen.
Misschien overdrijf je de boel een beetje.
Niet relevantquote:Op zondag 14 oktober 2018 12:07 schreef Haushofer het volgende:
Klopt, dit geldt voor elke beroepsgroep, met name die waarin sprake is van een monopolie positie.quote:Je kunt dit van vrijwel elke beroepsgroep claimen: artsen, autohandelaren, docenten, ambtenaren, varkensboeren, etc etc. Jouw visie lijkt me nogal overdreven en gebaseerd op onderbuikgevoel. Wat je verder met "riant" bedoelt is me ook niet duidelijk.
Weer framing, nu zijn het geen creationisten maar complotdenkers. Waarom mogen we niet kritisch zijn en dingen bij de naam noemen?quote:We vinden van onszelf natuurlijk dat we deugen, maar bij dit soort complotdenken krijg ik een "zoals de waard is..."-gevoel. Ik meende dat uit bepaalde onderzoeken ook bleek dat mensen die complotdenken ook eerder zouden meewerken in opgezette complotten, maar de link hiernaar kan ik even niet vinden.
Het autoriteitsprobleem ligt vrnl. bij de politiek en de media, helaas is het ook zo dat steeds meer wetenschappers ook autoriteit verliezen, met name in de alpha-wetenschapen, daar is ook een topic over hier op FOK.quote:Het komt voornamelijk neer op een autoriteitsprobleem van de wetenschap en politiek. Ik snap dat wel, maar om te claimen dat een hele groep wetenschappers moedwillig de boel loopt te besodemieteren, louter om hun professionele status quo te behouden, vind ik nogal bizar eerlijk gezegd.
Nog wel, maar "we" zijn Nederland in een hoog tempo aan het verkwanselen, zie eerdere postquote:Het roept bij mij de eerdere vraag op dat als het allemaal zo verrot is, we dan eigenlijk toch in een heel welvarend land leven met fantastische voorzieningen en over het algemeen gelukkige mensen.
Het netto besteedbaar inkomen in Nederland is de laatste 40 (veertig) jaar niet gestegen. Bron Rabobank en DNB.quote:Op zondag 14 oktober 2018 15:20 schreef Oud_student het volgende:
Nog wel, maar "we" zijn Nederland in een hoog tempo aan het verkwanselen, zie eerdere post
De politieke lijntjes als basis gegeven en dus niet hun wetenschappelijke prognoses ic antwoorden van de deelnemers zijn mij nu wel duidelijk.quote:Op zondag 14 oktober 2018 15:05 schreef Oud_student het volgende:
https://www.youtube.com/watch?v=ySHNGQxdOWI
Nog een tenenkrommende discussie over energietransitie en de "wetenschappers" die de kosten van deze transitie moeten uitrekenen.
Na veel gevraag en getrek, met tegenwerking van een hysterische voorzitster, komt er uiteindelijk het hoger woord eruit: voor de komende 20 jaar 50 miljard per jaar. Dus 1000 miljard voor een temperatuursverlaging (gebaseerd op de IPCC modellen) van 0,00007 graden Celsius.
Ongelofelijk
Toch bedankt voor de tijd en moeite. Ik vermoed dat je buiten deze discussie een intelligent persoon bent en er zullen zullen meerdere vakgebieden zijn waarin jij capabeler bent dan ik.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 10:29 schreef Haushofer het volgende:
@ MrRatio: Ondanks mijn toezegging het hierbij te laten, toch nog een reactie, maar wel een laatste. Omdat het hier niet helemaal ontopic is, maar ook omdat ik me simpelweg erger aan je manier van simplistisch reageren en drogredeneren. Dat zal ik ook hieronder wat toelichten, maar verwacht niet dat ik nog op verdere posts ga reageren. Je negeert mijn verdere opmerkingen over feedback van wolkvorming trouwens ook (stratus v.s. cirrus), maar bespaar je verdere moeite. Ook typisch: je hebt het constant over hoe verrot en vooringenomen de IPCC wel niet is, maar dat je grote voorbeeld Richard Lindzen gefinancieerd wordt vanuit de industrie (zie b.v. https://www.theguardian.c(...)hange-denial-funding) vind je blijkbaar geen enkel probleem.
[..]
Nee, "iets soortgelijks" is helemaal niet het geval met de volgers van de AGW-hypothese, dat is grote nonsens. Het percentage academici dat zich achter "de AGW-hypothese" schaart is vele, vele malen groter dan het percentage academici dat zich achter creationisme schaart. Drogreden, dus.
[..]
Ook een drogreden. In veel gevallen is consensus een heel goed teken. Vrijwel al jouw, mijn en ieder anders vertrouwen in de wetenschap is hierop gebaseerd omdat de meesten van ons simpelweg niet de tijd of expertise hebben om ons tot in detail te verdiepen in de achterliggende wetenschap. Dat maakt consensus niet heilig, natuurlijk, (dat zou ook erg onwetenschappelijk zijn) maar de manier waarop jij hier consensus bagatelliseert is wetenschappelijk gezien nonsens.
[..]
Je sleept er elke keer weer Al Gore bij, maar ik heb je al gezegd dat dat mij niet interesseert. Als b.v. Stephen Hawking uitspraken deed over het klimaat, kon me dat ook bar weinig schelen. Het is erg vermoeiend dat jij elke keer weer die activisten erbij sleept; het is daarmee lastig om op de wetenschappelijke inhoud te concentreren.
[..]
Je bedoelt dat....wetenschap wel eens foute voorspellingen doet? No shit, Sherlock. Dat zegt precies niks.
Einstein schreef in de jaren 30 (samen met Rosen) een artikel waarin hij het bestaan van zwaartekrachtsgolven afwees. Wat zegt dat precies?
Specifieke gebeurtenissen eruit pikken zoals jij hier doet, is drogredenate.
[..]
Nee, dat eerste punt is alleen vreemd als je je slechts richt op CO2 als activator van opwarming. Het is bovendien grote nonsens dat het IPCC zich alleen op CO2 zou richten. Wat klimaat zo ingewikkeld maakt zijn de talloze factoren en wisselwerkingen (feedback) hiertussen. De reden waarom CO2 zo prominent naar voren komt in klimaatdiscussies, is omdat het een langstondig in de cyclus aanwezig is en we uit het verleden weten dat het positieve feedbacks op gang kan brengen. Zo ook bij bijvoorbeeld de "water vapour feedback": een toename van CO2 kan meer waterdamp in de atmosfeer brengen, waardoor via positieve feedback deze extra waterdamp de temperatuur nog veel meer laat stijgen.
Daarbij is CO2 lang niet altijd de directe oorzaak van een initiële temperatuurstijging. De door sceptici vaak aangehaalde "lag" tussen de CO2-concentratie en temperatuurstijging is hier een mooi voorbeeld van. Sceptici concentreren zich vaak op louter CO2 en menen dat dit de "source of all evil" is, maar dat is onzin. Andere factoren, zoals de Milankovitch cyclus, kunnen bijvoorbeeld initiële temperatuurstijgingen tot gevolg hebben bij een aanvankelijk stabiele CO2 concentratie. Vervolgens kan door feedback (b.v. oceaanwater dat door stijgende temperatuur minder CO2 kan opnemen) daarna de CO2 concentratie toenemen, waardoor er een extra broeikaseffect optreedt.
Ik zie dit sceptici vaker doen: ze concentreren zich op 1 enkel aspect (vaak: CO2) en gaan dan allerlei anomalieën opzoeken ("de CO2 concentratie was zoveel miljoen jaar geleden tijdens de dino's veel hoger, en toch was de temperatuur niet extreem veel hoger dan nu; no shit sherlock, iets met ceteris paribus), en negeren daarbij alle andere factoren en wisselwerkingen hiertussen. Dat is slechte wetenschap of domweg deceptie. Het is daarom ook tekenend dat jij juist het IPCC hiervan beschuldigt.
Om daarmee op jouw opmerking terug te komen: je zegt zelf al, de industrie kwam flink op gang: vanaf 1940 kwamen er veel meer sulfaat-aerosolen door de industrie in de lucht. Dit zijn uitermate goede CCN's (condensatienucleïden voor wolkvorming), waardoor er veel meer van onstaan, de gemiddelde grootte ervan afneemt en hierdoor de grootte afneemt. Deze kleinere CCN's verstrooiën veel beter IR-straling (voornamelijk Rayleigh-verstrooiïng), waardoor het albedo toeneemt. Oftewel: negatieve feedback.
Je had daarmee in die periode ruwweg 2 effecten: positieve feedback van CO2 en negatieve feedback van sulfaat-aerosolen. De meeste papers uit die periode voorspelden dat binnen korte tijd de positieve feedback de overhand zou krijgen en dat de globale temperatuur zou stijgen. Een minderheid van de papers voorspelden het tegenovergestelde en voorzagen een volgende ijstijd. Dan heb je een schitterend Hollywood-verhaal, en bladen als Time gebruikten dit gretig.
Voor wie het interesseert: zie b.v.
https://skepticalscience.com/global-cooling-mid-20th-century.htm
[..]
Ik kan je papers geven waarin dit verschijnsel significant wordt aangetoond, zoals hier,
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/10/5/054007
Ik ken de details niet, maar jij plempt hier weer een bewering neer zonder verdere bronvermelding of toelichting, en dat maakt het vermoeiend om te reageren.
[..]
Ik ken zijn en Svensmark ideeën over kosmologische invloeden op het weer slechts oppervlakkig, maar wat ik niet kan rijmen is het feit dat de zonneactiviteit licht lijkt af te nemen de laatste decennia, terwijl de temperatuur op aarde toeneemt.
Voor wie het interesseert: dat zie je ook hier terug,
http://dialoguesonglobalw(...)shaviv-debunked.html
[..]
Ja, ik ben een beetje naïef wat dat betreft. Maar zoals gezegd: ik laat het hierbij, want ik vind het vermoeiend om te reageren op jouw manier van discusseren. Het zijn allemaal schotten hagel zonder concrete onderbouwing en vol van simplisme. Ik zit hier tegenwoordig voor m'n lol
Ja, dat is de tactiek van MrRatio: schotten hagel hier neerzetten en inhoudelijk niet ingaan op argumenten waarop hij reageert. En dat is, zoals ik al zei, erg vermoeiendquote:Op zondag 14 oktober 2018 23:56 schreef Bart2002 het volgende:
Hoewel m.i. een goede poging probeer je toch wat teveel info over te brengen in 1 keer.
Geen dank. Maar hoe "ik volg al jaren de discussie" een argument is, zie ik niet. En waarom je er dan maar vanuit gaat dat ik dat niet doe, snap ik ook niet. Misschien moet je je kristallen bol even oppoetsen.quote:Op zondag 14 oktober 2018 23:10 schreef MrRatio het volgende:
[..]
Toch bedankt voor de tijd en moeite. Ik vermoed dat je buiten deze discussie een intelligent persoon bent en er zullen zullen meerdere vakgebieden zijn waarin jij capabeler bent dan ik.
Op klimaatgebied is dat niet zo. Daar zijn meerdere redenen voor.
Allereerst volg ik al jaren de discussie.
Dan zijn je standaarden voor wat een Nobelprijs verdient, erg laag. Ten eerste is er nog genoeg twijfel over de precieze invloed van die GCR, zie b.v. deze lijst met papers:quote:Svensmark. Van mij mag hij een Nobelprijs krijgen. Knap om een interactie te vinden tussen twee sterk verschillende disciplines, klimaat en kosmische straling. Wat mij over de streep trekt is dat dit wel een verklaring lijkt te bieden voor de kleine ijstijd, de opwarming na ± 1700, de lichte afkoeling tussen 1940 en 1975, de stabilisatie na 2000. Iets wat de CO2 hypothese niet doet. Waarom krijgt deze man en zijn team niet meer funding?
Dit is een typisch crackpotargument, en heb ik al vele malen eerder gehoord. Het is een drogreden.quote:Kortom: het is te begrijpen dat goedbedoelende mensen zich laten beetnemen door politici en activisten. Waar ik me dan over verbaas dat er toch intelligente mensen die zelfs na een andere kijk op de zaak toch blijven volhouden.
"Opgelicht worden kan je overkomen.
Opgelicht blijven is een keuze"
Supervermoeiend. Ik bedoel, het begon hoopgevend. Hij ging netjes uitleggen waarom hij meer van dat vakgebied wist dan jij.quote:Op maandag 15 oktober 2018 08:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat is de tactiek van MrRatio: schotten hagel hier neerzetten en inhoudelijk niet ingaan op argumenten waarop hij reageert. En dat is, zoals ik al zei, erg vermoeiend
Maar de reden was dat hij de discussie al jaren volgt, en een boek had gekocht. Vervolgens krijg je een analyse over de hockeystick, waarna we al snel afdalen naar gekopieerde Engelse teksten.quote:Op klimaatgebied is dat niet zo. Daar zijn meerdere redenen voor.
Vind je? Als iemand een hele sterke mening heeft over een totale beroeps/ of bevolkingsgroep, dan vind jij het niet interessant om te weten hoeveel van deze mensen de persoon eigenlijk echt persoonlijk kent?quote:
Onder ambtenaren en docenten weinig groepsdenken? Ik heb meerdere familieleden die ambtenaar zijn en/of architect zijn en in de bouw werken, en daar hoor ik toch echt exact het tegenovergestelde. Ook onder docenten kan ik je verzekeren dat er een stevige mate van groepsdenken aanwezig is.quote:Klopt, dit geldt voor elke beroepsgroep, met name die waarin sprake is van een monopolie positie.
Dus voor autohandelaren, docenten, varkensboeren en lagere ambtenaren, is er weinig solidariteit en groepsdenken omdat de concurrentie groot en gezond is.
Bij de farmaceutische industrie kan ik met je meegaan.quote:Anders bij de artsen en big farma, zij willen hun positie handhaven, geen of weinig vernieuwing of concurrentie toelaten. De kosten rijzen dan ook de pan uit.
Ik noem dingen bij naam. Ik vergelijk de argumenten met die ik van creationisten krijg. Waarom mag ik niet kritisch zijn en dingen bij de naam noemen?quote:Weer framing, nu zijn het geen creationisten maar complotdenkers. Waarom mogen we niet kritisch zijn en dingen bij de naam noemen?
Ten eerste kun je met deze argumentatie elke wetenschappelijke conclusie verwerpen, dus het is nogal nietszeggend. Ten tweede is het maar sterk de vraag in hoeverre dit waar is.quote:Het is niet goed voor je carriére als jouw mening of onderzoek over iets afwijkt van de gangbare.(en ook deze mensen hebben kinderen en een hypotheek, dus heel menselijk)
ik verwacht geen reactie terug, toch maar even reageren:quote:Op maandag 15 oktober 2018 08:57 schreef Haushofer het volgende:
@MrRatio: Ik zal nog kort reageren op een paar punten. Hoewel ik al had aangegeven deze discussie niet fullblown hier te willen voeren, valt het me weer op dat jij inhoudelijk mijn post grotendeels negeert maar vooral je eigen verhaal hier loopt af te steken. De eerder genoemde schotten hagel, dus.
[..]
Geen dank. Maar hoe "ik volg al jaren de discussie" een argument is, zie ik niet. En waarom je er dan maar vanuit gaat dat ik dat niet doe, snap ik ook niet. Misschien moet je je kristallen bol even oppoetsen.
[..]
Dan zijn je standaarden voor wat een Nobelprijs verdient, erg laag. Ten eerste is er nog genoeg twijfel over de precieze invloed van die GCR, zie b.v. deze lijst met papers:
https://agwobserver.wordp(...)mic-rays-in-climate/
Ten tweede, en ook dat negeer je in mijn post, lijkt de activiteit juist af te nemen terwijl de temperatuur toeneemt. Ten derde leg ik je uit hoe die afkoeling tussen 1940 en 1975 verklaard wordt; ook dat negeer je. Hoe doe je dat? Door het over de "CO2-hypothese" te hebben, waarmee je lijkt te beweren dat klimatologen alleen CO2 als oorzaak van temperatuursverandering zien. Dat is grote kul, en pijnlijk omdat je in je eerdere post het IPCC hiervan beschuldigde. Iets met een waard die zijn gasten vertrouwt. Jij bent niet dom, dus de enige reden die ik kan verzinnen is dat je hier moedwillig en bewust de zaak loopt te verdraaien en stropoppen loopt te maken. Je aangehaalde Joanne Nova (wie? een australische hoogleraar communicatiewetenschappen) doet trouwens precies hetzelfde in haar "Skeptic's handbook".
Aldus hetzelfde riedeltje: de globale temperatuur hangt af van allerlei zaken en mechanismen, en sceptici laten deze allemaal weg op één na: CO2. En dan vervolgens klimaatgrafieken uit het verleden erbij slepen, en zeggen dat de relatie tussen temperatuur en CO2-concentratie in het verleden anders was. No shit sherlockEn dan het IPCC ervan beschuldigen dat ze zich teveel op alleen CO2 zouden concentreren. Ook dit stipte ik in mijn vorige post al aan, en ook dit negeer je.
Als je zegt je al jaren met dit onderwerp bezig te houden, dan vind ik het buitengewoon frappant dat je dit soort slappe argumenten erop na houdt. Elk fatsoenlijk boek over klimaat stipt dit aan.
[..]
Dit is een typisch crackpotargument, en heb ik al vele malen eerder gehoord. Het is een drogreden.
Ik zal de rest van je post straks rustig doorlezen, maar ik heb domweg weinig vertrouwen in wat je zegt omdat je argumentatie slap is, je stelselmatig dingen loopt te verdraaien en inhoudelijke reacties negeert, en geregeld de complotkaart loopt te trekken. Daar ga ik, zoals ik al zei, geen uren van mijn tijd in steken![]()
Nu echt laatste reactie, overigens
Trump gelooft niet in de AGW, alleen in natuurlijke klimaatvariatie.quote:Op maandag 15 oktober 2018 10:34 schreef tfors het volgende:
Zelfs Trump gelooft er nu in! https://www.theguardian.c(...)enies-lasting-impact "'It'll change back': Trump says climate change not a hoax, but denies lasting impact "
Dit slaat nergens op, aangezien deze papers al in de jaren '70 werden geschreven, toen de temperatuur de afgelopen 3 decennia niet gestegen was. Het was een duidelijke voorspelling, terwijl jij het hier afdoet als achteraf een beetje aan parameters draaien.quote:Op dinsdag 16 oktober 2018 21:23 schreef MrRatio het volgende:
[..]
Dit is geen weerlegging. Veel alarmisten geven nu eenmaal niet graag toe wanneer ze het even niet weten. De zonne-activiteit viel terug tussen 1940 en 1975.
Vulkaanuitbarstingen?
Het noemen van aerosolen wordt hier opgevoerd om het model kloppend te krijgen. De berekening komt niet uit? Dan is het verschil veroorzaakt door aerosolen!
Nogmaals: er is zoals ik het zie nog wel wat onzeker over de mate van invloed van GCR's. Dat jij desondanks Svensmark al een Nobelprijs wilt geven, laat zien dat je wetenschappelijke standaard erg laag is.quote:Weerlegging van de cosmic ray hypothese?
https://agwobserver.wordp(...)mic-rays-in-climate/
Zoals Svensmark het aangeeft gaat om de combinatie van hoogenergetische galactische deeltjes, wolken binnen een bepaalde band en de aanwezigheid van oververzadigde waterdamp. Voor mij is niet duidelijk of de genoemde publicaties die uitsplitsingen maken. Daarnaast blijkt het niet uit de abstracts en zijn veel linken dood.
Niemand heeft het hier over "runaway processen", maar over positieve feedback.quote:" Vervolgens kan door feedback (b.v. oceaanwater dat door stijgende temperatuur minder CO2 kan opnemen) daarna de CO2 concentratie toenemen, waardoor er een extra broeikaseffect optreedt. "
Dit zou een thermal runaway proces zijn. In het verleden is dat ook niet gebeurd na temperatuurstijgingen, dus waarom nu wel?
En ook dit is grote onzin, want zoals ik al eerder zei (lees jij wel?): CO2 triggered niet altijd een temperatuurstijging, maar treedt ook in de feedback op. Dat we op bepaalde plekken in grafieken terugzien dat de stijging van de CO2 concentratie volgt op temperatuurstijging is volkomen verwacht vanwege feedback.quote:Dit is reageren op Al Gore en zijn suggestie dat het gelijk opgaat in Incovenient Truth. Dat de CO2 concentratie stijgt bij temperatuurverhoging is een gevolg, niet de oorzaak.
Misschien hebben die "intelligente mensen" wel een punt.quote:Dit blijft overminderd van kracht:
Kortom: het is te begrijpen dat goedbedoelende mensen zich laten beetnemen door politici en activisten. Waar ik me dan over verbaas dat er toch intelligente mensen die zelfs na een andere kijk op de zaak toch blijven volhouden.
f. hij wordt betaald door de olie-industriequote:Op zondag 14 oktober 2018 14:58 schreef Oud_student het volgende:
Invloed van de zon op de temperatuur
Prof. de Jager heeft ongelijk, omdat:
a. Hij is te oud
b. Hij is een creationist
c. Hij is een scepticus
d. Hij sluit zich niet aan bij de "99% van de klimaatwetenschappers
e. De zon heeft geen invloed op de temperatuur
Feitelijk is het dus een -cultuur-Marxistisch complot.quote:Op zondag 14 oktober 2018 23:10 schreef MrRatio het volgende:
[..]
Toch bedankt voor de tijd en moeite. Ik vermoed dat je buiten deze discussie een intelligent persoon bent en er zullen zullen meerdere vakgebieden zijn waarin jij capabeler bent dan ik.
Op klimaatgebied is dat niet zo. Daar zijn meerdere redenen voor.
Allereerst volg ik al jaren de discussie. Het laatste papieren boek wat kocht over klimaat was The Hockeystick van Montford. Een echte eye-opener.
De Hockey stick is deze figuur:
[ afbeelding ]
Er gebeurt eigenlijk pas wat in het globale klimaat bij het starten van de industriële revolutie, wanneer er hopen CO2 in de atmosfeer terecht komen. De IPCC concentreert zich dan vooral daarop. De onderbouwing daarbij is dat dit de dominante drijfkracht is. In AR1(1990) was er nog veel aandacht voor freonen, dat verdween later uit beeld. Dat mag ook, inzichten kunnen evolueren. Dat beschouw ik zelf als positief. AR1 toonde ook de Medieval Warm Period, die later werd gladgestreken in de Hockeystick (AR3, 2001) .
Inmiddels is de Hockeystick ontmaskerd en werd niet meer genoemd in AR5(2013), en ook niet de recente IPCC publicatie van deze maand. Het wordt alleen niet toegegeven door Mann en zijn trawanten.
Over consensus heb ik al informatie gegeven, ik ga dat niet nog een keer doen. Die "consensus" bevindingen waren net zo betrouwbaar als dat Hillary Clinton in een land slide Trump zou verpletteren in de verkiezing van 2016.
Van het klimaatdebat kan gezegd worden kan het ook een politiek debat is. Daarbij hoort om advocaat te spelen voor het eigen standpunt en om de politieke tegenstander in diskrediet te brengen. Dat brengt het risico met zich mee dat goedbedoelende mensen die zich oppervlakkig in klimaat verdiepen een verkeerde keuze maken. Zoals jij.
Er zijn nu eenmaal veel luidruchtige activisten in het klimaatdebat te vinden. Die kunnen de verleiding niet weerstaan om met halve waarheden, hele onwaarheden en weglaten van relevante argumenten.
Mijn voorkeur gaat uit om het vooral te hebben over klimaat. Het wordt altijd weer een discussie over de poppetjes. Nou vooruit dan...
4 categoriën van betrokkenen, the good, the bad and the ugly.
1] enkele zg. sceptici (voorbeelden, de lijst is te lang om hier te tonen)
2] activisten in het klimaatdebat
3] politici
4] media
Willie Soon had metingen over invloed van de zon. Tsja, hij zou steun ontvangen van de olie-industrie. Blijkt dat er 30.000 US$ rechtstreeks naar de universiteit ging om het onderzoek van Willie Soon te steunen.
Richard Lindzen schat de climate sensitivity (temperatuur stijging bij verdubbeling van CO2 gehalte) in op 0.1°C, veel lager dan de 1.5 a 4.5°C van de IPCC. Dat zou dan volgens Lindzen betekenen dat CO2 uitstoot door mensen nauwelijks effect zal hebben op het klimaat. Een ongewenst standpunt wanneer je zou willen dat de mensen hun levensstijl gaan bijsturen. Tegen Richard Lindzen moet dan opgetreden worden. Associatie met de olie-industrie is een makkelijke keuze.
Jo Nova. Uit 2009 http://joannenova.com.au/2009/07/massive-climate-funding-exposed/
[ afbeelding ]
Svensmark. Van mij mag hij een Nobelprijs krijgen. Knap om een interactie te vinden tussen twee sterk verschillende disciplines, klimaat en kosmische straling. Wat mij over de streep trekt is dat dit wel een verklaring lijkt te bieden voor de kleine ijstijd, de opwarming na ± 1700, de lichte afkoeling tussen 1940 en 1975, de stabilisatie na 2000. Iets wat de CO2 hypothese niet doet. Waarom krijgt deze man en zijn team niet meer funding?
Gordon Moore. Mede-oprichter van Greenpeace. Hij begon zich steeds meer te storen aan de anti-kapitalistische activistische invulling van de Greenpeace activiteiten, en verliet de organisatie.
Judith Curry werkte aanvankelijk als wetenschapper en stond helemaal achter de AGW van de IPCC. Climategate zette haar aan het denken, aan het twijfelen en ze stak over naar de andere kant-waar ze nog steeds verkeert wanneer ik haar blog volg: judithcurry.com Ze kan donaties ontvangen via Patreon. Ik ga eens uitzoeken hoe dat werkt en dan geef ik haar een donatie van mijn privé geld.
John Christy vat temperatuurmetingen van weerballonnen en satellieten samen, en oei, strijdig met de landgebaseerde metingen van NOAA. Het voordeel van deze twee meetmethoden is dat er geen urban heat island zal zijn.
Zo zit hij eruit, naast een kogelgat in de kamer naast zijn kantoor op een 4e verdieping, erin gekomen na de 'March of Science'
[ afbeelding ]
Richard Tol onderzocht ook de zg 97% consensus en zag daar onacceptable werkwijzen in. Ook de politiek gedreven IPCC beviel Richard Tol niet.
Chris Landsea werkte voor de IPCC, zag ook daar onwetenschappelijke praktijken en verliet het IPCC. Met een toelichting waarom:
http://www.climatechangef(...)onLetterFromIPCC.htm
Alhoewel de IPCC een toename van het aantal stormen voorzag is dat niet bewaarheid, Chris landsea zag dat al aankomen.
Nils-Axel Morner stoorde zich aan de alarmistische toon van de zeespiegelstijging.
Tim Ball krijgt net als veel andere sceptische klimaatwetenschappers doodsbedreigingen en kreeg een rechtszaak aan zijn broek vanwege smaad, aangespannen door Michael Mann.
Enkele voorbeelden. Indien gewenst zijn er meer te vinden
De corrupte wetenschappers kregen ruim baan bij de IPCC. Zij riepen al veel vragen op met hun beweringen. De club rond Michael Mann, Philip Jones, Briffa hadden onderling intensief email contact waarin allerlei onverkwikkelijke zaken te vinden waren. Het bleek dus geen conspiracy theory.
James Hansen hield een emotioneel alarmistisch verhaal voor de senaat. Hij kreeg allerlei verantwoordelijkheden en mocht uitbreiden. Allerlei jongelui die de wereld wilden verbeteren via het klimaat werden aangenomen, dat gaf ook een bepaald politiek klimaat. De NOAA wijkt af van andere organisaties. Tot voor kort waren de jaren 30 de warmste jaren. Via een zg. homogenisatie werd het verleden kouder gemaakt. De jaren 30 stonden ook al bekend als de 'Dust bowl' en scheepslogboeken van die tijd registreerden relatief weinig ijs.
Daarnaast een stel activisten die zich graag inzetten voor de goede zaak. John Cook verzon consensusonderzoeksresultaten. Het email-archief van een clubje van hem werd openbaar gemaakt. Bleek dat John Cook zich onder iemand anders' naam berichten plaatste in een forum. Identity theft.
https://motls.blogspot.co(...)lubosmotl-turns.html
"John Cook was co-author (along with Stefan Lewandowsky) of another paper, ‘Recursive Fury‘, that was based on an even earlier paper reporting on the results of an internet survey of climate change skeptics. Recursive Fury had to be retracted because it violated ethical considerations, publishing the names of people the paper incorrectly labeled ‘conspiracy ideationists."
John Cook is de drijvende kracht achter de website scepticalscience.com, die niks met sceptics te maken heeft, en ook niet met science.
Het IPCC is gestart door de Canadees Maurice Strong. Zijn laatste jaren sleet in China, in de VS zou hij opgepakt worden vanwege ontduiken van het olie-embargo met Irak in het Oil for peace programma.
Al Gore had al iets met het broeikaseffect toen hij nog vice-president was; al druk bezig met het Kyoto-protocol. En drukte een stempel op het toewijzen van fondsen voor wetenschappelijk onderzoek- met een voorkeur voor klimaatgerelateerd onderzoek. Het soort onderzoek wat bedoeld is om beleid te rechtvaardigen.
Een ander motief achter de klimaatzwendel is de redistribution of wealth.
"
Then listen to the words of former United Nations climate official Ottmar Edenhofer:
"One has to free oneself from the illusion that international climate policy is environmental policy. This has almost nothing to do with the environmental policy anymore, with problems such as deforestation or the ozone hole," said Edenhofer, who co-chaired the U.N.'s Intergovernmental Panel on Climate Change working group on Mitigation of Climate Change from 2008 to 2015.
So what is the goal of environmental policy?
"We redistribute de facto the world's wealth by climate policy," said Edenhofer.
For those who want to believe that maybe Edenhofer just misspoke and doesn't really mean that, consider that a little more than five years ago he also said that "the next world climate summit in Cancun is actually an economy summit during which the distribution of the world's resources will be negotiated."
Mad as they are, Edenhofer's comments are nevertheless consistent with other alarmists who have spilled the movement's dirty secret. Last year, Christiana Figueres, executive secretary of U.N.'s Framework Convention on Climate Change, made a similar statement.
"This is the first time in the history of mankind that we are setting ourselves the task of intentionally, within a defined period of time, to change the economic development model that has been reigning for at least 150 years, since the Industrial Revolution," she said in anticipation of last year's Paris climate summit.
"This is probably the most difficult task we have ever given ourselves, which is to intentionally transform the economic development model for the first time in human history."
The plan is to allow Third World countries to emit as much carbon dioxide as they wish -- because, as Edenhofer said, "in order to get rich one has to burn coal, oil or gas" -- while at the same time restricting emissions in advanced nations. This will, of course, choke economic growth in developed nations, but they deserve that fate as they "have basically expropriated the atmosphere of the world community," he said. The fanaticism runs so deep that one professor has even suggested that we need to plunge ourselves into a depression to fight global warming.
Perhaps Naomi Klein summed up best what the warming the fuss is all about in her book "This Changes Everything: Capitalism vs. the Climate."
"What if global warming isn't only a crisis?" Klein asks in a preview of a documentary inspired by her book. "What if it's the best chance we're ever going to get to build a better world?"
In her mind, the world has to "change, or be changed" because an "economic system" -- meaning free-market capitalism -- has caused environmental "wreckage."
This is how the global warming alarmist community thinks. It wants to frighten, intimidate and then assume command. It needs a "crisis" to take advantage of, a hobgoblin to menace the people, so that they will beg for protection from the imaginary threat. The alarmists' "better world" is one in which they rule a global welfare state. They've admitted this themselves.
"
Media zien hun taak breder dan voorlichten. Het is ook opvoeden.
Hier een eerlijke fotograaf die het toegeeft:
https://www.dailywire.com(...)amanda-prestigiacomo
Henk Hagoort van de NPO liet al weten niet het sceptische willen laten horen. Daarentegen ruim baan voor Greenpeace, Urgenda enzo bij de publieke omroep.
https://www.groenerekenka(...)me-energiethematiek/
Kortom: het is te begrijpen dat goedbedoelende mensen zich laten beetnemen door politici en activisten. Waar ik me dan over verbaas dat er toch intelligente mensen die zelfs na een andere kijk op de zaak toch blijven volhouden.
"Opgelicht worden kan je overkomen.
Opgelicht blijven is een keuze"
Ik vond het zelf niet fijn om voorgelogen te worden en daarna maar zelf op zoek gegaan.
Mensen die zeggen dat er geen activisten actief zijn in het klimaatdebat zijn een weerloze prooi.
Heb jij Georg Ohm nog gekend?quote:Op zondag 14 oktober 2018 12:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
....
Wie zijn wij? Wij mensheid hebben de wetenschappelijke methode waarop we kunnen leunen. Niet perfect, maar veruit het beste wat we hebben.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 21:58 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vermoed dat het probleem van dienst iets te moeilijk (complexiteit en chaos wegens duizenden onzekere variabelen) is voor velen hier en misschien geldt dat wel voor de gehele mensheid. Wij gaan daar bij leven niet uitkomen waarschijnlijk.
Consensus is niet nodig. Figuren als Mr”Ratio” overtuig je nooit. Geen idee over de grootte van hersens, maar het argument dat iemand iets niet snapt komt niet sterk op me over. Doen we verder ook nergens bij. Moeten we het veel inhoudelijk complexere probleem van kankerbestrijding ook maar gewoon links laten liggen?quote:Misschien moeten we toegeven dat we hier moeten passen omdat er absoluut geen consensus valt te bereiken en dat het ding gewoon te groot is voor onze kleine hersentjes.
50 miljard per jaar klinkt als bangmakerij. Laten we gewoon de plannen afwachten die nu in de maak zijn en kijken waar die op uit komen. Ter herinnering, als wij onze beloftes niet na komen doen derde wereld landen dat al helemaal niet, aangezien die een veel kleinere footprint per capita hebben. Bovendien kost niks doen ook enorm veel geld.quote:Mijn persoonlijke mening die hier door sommigen gedeeld wordt is dat je er zeker geen gigantische bedragen (ik lees 50 miljard per jaar, even zonder context..) tegenaan moet gaan gooien als je niet weet of het iets helpt en als er nog zoveel op te lossen valt wat we beter begrijpen en waar ook veel geld voor nodig is.
Toch vertrouw ik een oncoloog die zijn geld er mee verdient beter dan random bloggers om me te behandelen tegen kanker. Evenzo klimaatwetenschappers om te kijken naar de staat van het klimaat ipv bloggers, die nota bene vaak betaald door de fossiele industrie ook nog. En niet te vergeten dat je onafhankelijke peer review hebt, maar ook onafhankelijke bevestiging door onderzoek uitgevoerd door Exxon en Shell zelf, wat ze decennialang opzettelijk verzwegen hebben.quote:En we moeten niet vergeten dat veel van de grote namen die hier voorbij komen gewoon hun geld verdienen met de studie der klimaatproblematiek. Dat is per definitie niet onafhankelijk of onpartijdig.
Ach, als de mens maar oud genoeg wordt krijgt ie vanzelf kanker. Als je blijft leven krijg je vanzelf iets waar je aan dood gaat bedoel ik daarmee. Mensen worden te oud. Het lichaam doet het nog wanneer de geest reeds lang geweken is. Kasplantjes zijn het gevolg.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 22:24 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Moeten we het veel inhoudelijk complexere probleem van kankerbestrijding ook maar gewoon links laten liggen?
Van mensen kun je dus niet veel verwachten dus is klimaatverandering door ons ook nep. Checkmate.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 22:48 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Verwacht daar geen grote werken van.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |