Hartstikke mooi toch? Zwarte Piet evolueert, de tegenstanders kunnen tevreden zijn en eindelijk zijn we af van de jaarlijkse discussie over de assistent van Sinterklaas. Wat is dat heerlijke bouquet? Juist, de woeste geur van optimisme, verbinding en gelijkwaardigheid! Dachten we.quote:“Hiermee wordt de jarenlange inzet van activisten beloond. Eindelijk kan deze nationale traditie een inclusief feest voor alle kinderen van Nederland worden. BIJ1 hoopt dat deze aanpassingen door de NTR een voorbeeld zijn voor scholen, bedrijven en organisaties door het hele land. Velen daarvan geven tot nu toe aan de lijn van de NTR te volgen.”
U begrijpt. Kent u een Zwarte Piet? Geef hem aan!quote:“Maakt jouw lokale intocht nog wel gebruik van zwarte Piet? Neem dan contact op met jelle@bij1.org , hij kan je helpen BIJ1ers bij jou in de buurt te vinden om samen in actie te komen!”
Zwarte Piet hoort gewoon zwart te zijn, punt uit.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 23:18 schreef speknek het volgende:
Mooi. Was vorig jaar al zo in de grote steden. Staat eigenlijk ook gewoon veel beter. Zorgt ook voor beetje afwisseling. Modieuze pieten met vlechten, krullen, stijl haar, blond, veel roet, weinig roet, etc.
Kunnen we mooi massaal Sylvana aangeven.quote:U begrijpt. Kent u een Zwarte Piet? Geef hem aan!
quote:Op woensdag 3 oktober 2018 23:23 schreef ChrisCarter het volgende:
ik durf niet bij de bron te kijken maar ik hoop dat daar De Speld staat.
Media, stop aub met aandacht geven aan dit soort figurenwat een droefenis dit.
En Anthony, Mohammed, Mehmet, etc. anders is het discriminazi hèquote:Op woensdag 3 oktober 2018 23:27 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Kunnen we piet niet ook gewoon Niels of Joost noemen? Dan kunnen ze ook modernere kleding aan.
Daar hebben we nu afspraken over gemaakt. Dat gaan we dus niet doen.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 23:33 schreef madam-april het volgende:
[..]
En Anthony, Mohammed, Mehmet, etc. anders is het discriminazi hè
Oh wacht je hebt gelijk, die zijn natuurlijk niet blank en hij moet natuurlijk wel blank zijn..quote:Op woensdag 3 oktober 2018 23:36 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
[..]
Daar hebben we nu afspraken over gemaakt. Dat gaan we dus niet doen.
Zo wilde Syl het toch? Ben de moeilijkste niet hoor.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 23:41 schreef madam-april het volgende:
[..]
Oh wacht je hebt gelijk, die zijn natuurlijk niet blank en hij moet natuurlijk wel blank zijn..
quote:Op woensdag 3 oktober 2018 23:49 schreef Peter het volgende:
Wie zou als eerste Sylvana zelf aanmelden?
quote:Op woensdag 3 oktober 2018 23:52 schreef Ciclon het volgende:
Ik ga tijdens de intocht verkleed als Sylvana Piet. Een totale look a like.
Ik las negerpunt.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 23:06 schreef Toga het volgende:
Misschien is er een meldpunt voor alle idiote voorstellen die Sylvana Simons pleegt?
Oh wacht, die heet FOK !
Veel beter is een negeerpunt, een punt waar mensen niet reageren of deze onzin posten.
Vroegah was alles betah.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 01:18 schreef Ali_boo het volgende:
Vroeger wisten we nog hoe we deze mensen moesten aanpakken
Iemand zou naar de nr moeten bellen , de mensen daar in de maling nemen, vervolgens op internet zetten
Zijn er vrijwilligers ?
Is toch gewoon humor dit.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 01:20 schreef Jellereppe het volgende:
Terug naar Suriname sturen. Het gaat nergens meer over. Onzin.
Dat noemen ze zelf een BBC.quote:
Helaas joh. Sylvana meent dit echt.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 23:23 schreef ChrisCarter het volgende:
http://www.bij1.org/news/(...)veegpieten-ntr-19482quote:Reactie roetveegpieten NTR
" 12:12 03/10/2018
De NTR heeft besloten bij de nationale Sinterklaasintocht definitief roetveegpieten in te zetten. BIJ1 is blij met deze belangrijke stap in het afschaffen van de racistische karikatuur zwarte Piet. Politiek leider Sylvana Simons: “Hiermee wordt de jarenlange inzet van activisten beloond. Eindelijk kan deze nationale traditie een inclusief feest voor alle kinderen van Nederland worden.”
BIJ1 blijft de ontwikkelingen rondom het Sinterklaasfeest kritisch volgen. Simons: “BIJ1 hoopt dat deze aanpassingen door de NTR een voorbeeld zijn voor scholen, bedrijven en organisaties door het hele land. Velen daarvan geven tot nu toe aan de lijn van de NTR te volgen.”
De strijd tegen de racistische karikatuur zwarte Piet is onderdeel van de bredere beweging om Nederland te dekoloniseren. Simons: “De figuur zwarte Piet is een voorbeeld van de Nederlandse verhouding met haar koloniale geschiedenis. Op onze scholen, in musea, in de openbare ruimte en in ons taalgebruik zijn nog grote stappen te zetten.”
Maakt jouw lokale intocht nog wel gebruik van zwarte Piet? Neem dan contact op met jelle@bij1.org , hij kan je helpen BIJ1ers bij jou in de buurt te vinden om samen in actie te komen!
Jan Dijkgraaf https://l.facebook.com/l.(...)-van-jan-aan-de-aivdquote:Op woensdag 3 oktober 2018 23:49 schreef Peter het volgende:
Wie zou als eerste Sylvana zelf aanmelden?
Bedoelt Sylvana met Nederland dekoloniseren ook dat alle gekleurde mensen Nederland moeten verlaten? Dat is voor een groot deel koloniale erfenis...quote:Op donderdag 4 oktober 2018 08:58 schreef Montagui het volgende:
[..]
Helaas joh. Sylvana meent dit echt.
[..]
http://www.bij1.org/news/(...)veegpieten-ntr-19482
Kan deze link in de op? Hebben we in ieder geval de juiste bron.
Jij vindt negers maar vies?quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:06 schreef Resistor het volgende:
Zwart van 't roet, alles wordt schoner, maar zwarte piet is discriminatie, en een 'schonere' piet is ook weer niet goed
Volgende stap is Kerstmis en daarna Pasen. Want dit is aanstootgevend voor anders gelovigenquote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:21 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
En ondertussen begint het gehuil over die blanke slavendrijver genaamd "Sint".
Het is nooit genoeg voor dat volk, ze gaan door totdat ze op alle fronten hun zin hebben, en dan horen wij weer dat iedereen zich een beetje moet aanpassen aan elkaar.
Maar wel voer dit voor toekomstige discussies, mensen nemen aanstoot tegen Zwarte Piet omdat ze het associëren met de slavernij. Ik neem aan dat hoofddoekjes dan ook per direct worden afgeschaft, mensen associëren het met vrouwenonderdrukking en in de praktijk worden nog miljoenen vrouwen wereldwijd op deze manier onderdrukt. Helaas weten we het antwoord al op het laatste.
Ach het is met alles, beelden, schilderen, straatnamen, feestdagen. Zijn ze tevreden als alle historische figuren en elementen uit een samenleving verdwenen zijn, iedereen in exact hetzelfde huis woont inclusief inboedel en allemaal in uniform over straat? Zo heb je gelijkheid, misschien is Noord Korea wat voor dat volk.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:27 schreef matspontius het volgende:
[..]
Volgende stap is Kerstmis en daarna Pasen. Want dit is aanstootgevend voor anders gelovigenHet suikerfeest en de bunkermaand er aan vooraf wordt inmiddels als heel normaal beschouwd ....
Natuurlijk, en dat doen ze ook gewoon. Net zoals er heel veel donkere mensen met donkere kindjes al jarenlang gewoon genieten van de ouderwetse Sinterklaasintochten.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:27 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Mogen donkere medelanders eigenlijk nog wel piet spelen? Serieuze vraag?
Waarom zou dat niet mogen? Of denk je soms dat roetvegen onzichtbaar zijn op een donkerdere huid?quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:27 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
De Nederlander heeft nog teveel te verliezen, ze houden zich rustig omdat ze anders worden weggezet als racist of nazi en hun baan kunnen verliezen omdat het volk blijft roeptoeteren bij de werkgevers. Daarnaast bij gebruik van geweld worden wij keihard aangepakt. We worden klein gehouden en onder de duim omdat we teveel te verliezen hebben. De ommekeer gaat ooit komen, en gezien de ontwikkelingen in Europa en de groeiende frustratie kan dat geen tientallen jaren meer duren.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:28 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Moet ze lekker zelf weten. Als Wilders een Polenmeldpunt mag openen, mag dit ook.
Misschien is het maar beter dat dit een keer tot geweld leidt. Misschien dat de ogen van meer Nederlanders dan opengaan en ze eindelijk beseffen dat ze moeten vechten voor hun identiteit, cultuur en vrijheid.
"Roetmop" komt zo wel heel gevaarlijk dichtbij.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:33 schreef Copycat het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet mogen? Of denk je soms dat roetvegen onzichtbaar zijn op een donkerdere huid?
Geen idee eerlijk gezegd, je zal het wel zien maar minder toch? Misschien dat ze bang zijn dat er toch frustratie is tegen de donkere medemens die wel mee wilt doen aan dit kinderfeest? Als ze het associëren met slavernij is een donker persoon in zo'n pakje en de witte sint ernaast toch de ultieme trigger zou ik denken? Ik ken er genoeg die het totaal niet stoort eigenlijk, doen gewoon lekker mee en vinden Sinterklaas ook leuk. In mijn kring maar één donkere vrouw die zich stoort aan Zwarte Piet.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:33 schreef Copycat het volgende:
Waarom zou dat niet mogen? Of denk je soms dat roetvegen onzichtbaar zijn op een donkerdere huid?
Blank, superieur, racistisch, discriminerend, overheersend, lomp, lelijk .... Zo iets?quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:34 schreef Copycat het volgende:
De Nederlander!
Hoe ziet dat profiel er precies uit?
Mijn Surinaamse schoonfamilie heeft ook geen enkele moeite met Zwarte Piet. Sterker nog, ze voelen zich pas aangekeken en besproken sinds dat gezeur over de zwarte piet is begonnen ...quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:36 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Geen idee eerlijk gezegd, je zal het wel zien maar minder toch? Misschien dat ze bang zijn dat er toch frustratie is tegen de donkere medemens die wel mee wilt doen aan dit kinderfeest? Als ze het associëren met slavernij is een donker persoon in zo'n pakje en de witte sint ernaast toch de ultieme trigger zou ik denken? Ik ken er genoeg die het totaal niet stoort eigenlijk, doen gewoon lekker mee en vinden Sinterklaas ook leuk. In mijn kring maar één donkere vrouw die zich stoort aan Zwarte Piet.
De mensen die meedoen in deze samenleving, hard werken, hun belasting betalen en ook meedoen aan feestdagen zoals Sinterklaas. Net zo goed donkere mensen als blanken hoor. Het zijn niet alleen de blanke mensen die zich hieraan storen, je moet soms een een Indonesische vriend van mij horen als die losgaat over "zwarten", zijn dochter mag er niet mee thuiskomen in ieder geval. Als je denkt dat ik erg ben moet je eens een uur met hem zitten.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:34 schreef Copycat het volgende:
De Nederlander!
Hoe ziet dat profiel er precies uit?
Leuke, irrelevante aannames, maar van wie zou het nu niet mogen?quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:36 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Geen idee eerlijk gezegd, je zal het wel zien maar minder toch? Misschien dat ze bang zijn dat er toch frustratie is tegen de donkere medemens die wel mee wilt doen aan dit kinderfeest? Als ze het associëren met slavernij is een donker persoon in zo'n pakje en de witte sint ernaast toch de ultieme trigger zou ik denken?
https://www.metronieuws.n(...)etveegpiet-te-spelenquote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:33 schreef Copycat het volgende:
[..]
Je moest eens weten hoe Surinamers onderling discrimineren .... daar zit je dan als blanke tussen en denk je van ..... ok ...quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:38 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
De mensen die meedoen in deze samenleving, hard werken, hun belasting betalen en ook meedoen aan feestdagen zoals Sinterklaas. Net zo goed donkere mensen als blanken hoor. Het zijn niet alleen de blanke mensen die zich hieraan storen, je moet soms een een Indonesische vriend van mij horen als die losgaat over "zwarten", zijn dochter mag er niet mee thuiskomen in ieder geval. Als je denkt dat ik erg ben moet je eens een uur met hem zitten.
Mensen die zich eraan storen, die tegen ZP zijn. Ze voelen zich misschien verraden als een donker persoon wel meedoet terwijl zijzelf er aanstoot tegen nemen?quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:38 schreef Copycat het volgende:
[..]
Leuke, irrelevante aannames, maar van wie zou het nu niet mogen?
Aha! Ik voldoe aan drie van de vier. Behalve Sinterklaas dus. Ik ben geen echte Nederlander,quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:38 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
De mensen die meedoen in deze samenleving, hard werken, hun belasting betalen en ook meedoen aan feestdagen zoals Sinterklaas.
Dat is pas discriminatie!!quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
https://www.metronieuws.n(...)etveegpiet-te-spelen
Zwarte Piet mag niet zwart zijn. Dus ook niet van nature.
Je hoeft niet perse mee te doen aan sinterklaas hoor, maar ik bedoel met dat punt meer te zeggen mensen die niet in een parallelle samenleving wonen. Dus nee je hoeft geen haring te eten of bitterballen te eten, maar enige betrokkenheid bij de samenleving is wel gewenst. Althans zo kijk ik ertegenaan. Dus kinderen op school laten meedoen met bijvoorbeeld zulke zaken is voor mij een teken van goede integratie en dan ben je Nederlander ipv. een "allochtoon" die werkt en woont in Nederland en er voor de rest niks mee heeft.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:39 schreef Copycat het volgende:
[..]
Aha! Ik voldoe aan drie van de vier. Behalve Sinterklaas dus. Ik ben geen echte Nederlander,
Uiteraard. Zul je zien dat de onwetende onschuldige kindertjes hen dan aanwijzen als de échte Zwarte Piet (want ja, donker, zwart, kinderlijke associatie etc). Wat dan weer voer is voor het 'gelijk' van de anti-ZP-brigade. Zie je wel, Zwarte Pieten moeten negers voorstellen.....quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:27 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Inderdaad.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:36 schreef matspontius het volgende:
[..]
Blank, superieur, racistisch, discriminerend, overheersend, lomp, lelijk .... Zo iets?
quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
https://www.metronieuws.n(...)etveegpiet-te-spelen
Zwarte Piet mag niet zwart zijn. Dus ook niet van nature.
Het is ook een niet erg handige zet, die Zwarte Pieten-discussie. Ik denk dat het beter is Sinterklaas te laten zoals hij is. Ik ken echt niemand - en ik ken veel linkse mensen - die moeite heeft met zwarte Piet en Sint Nicolaas.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 09:37 schreef matspontius het volgende:
[..]
Mijn Surinaamse schoonfamilie heeft ook geen enkele moeite met Zwarte Piet. Sterker nog, ze voelen zich pas aangekeken en besproken sinds dat gezeur over de zwarte piet is begonnen ...
De NTR heeft gelukkig niks te zeggen over jouw intocht.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:00 schreef Japepk het volgende:
Ik vind het jammer dat men zo doorslaat met de roetveegpiet. In mijn ogen is dat een oplossing die het het feest om zeep helpt. Vergeet niet dat die Piet vooral een kleur heeft gekregen omdat hij een onherkenbaar figuur moet zijn. Dit is hetzelfde als Sinterklaas zonder baard rond laten lopen.
Fijn dat ze daar in de ivoren toren van de ntr ook nadenken over het feest dat in honderden dorpen en steden gevierd wordt, waar pieten herkend zullen worden als ze alleen roetvegen dragen.
Ik zit zelf in de organisatie van de intocht hier. De lol gaat er gauw af als je dat niet meer in je eigen dorp of stad kunt doen als piet.
Ik ben op zich niet tegen veranderingen van Zwarte Piet, maar de roetveeg is gewoon géén werkbare oplossing. Jammer dat de minderheid wint inderdaad.
Waarschijnlijk de overgang - gaan ze vreselijk van zeurenquote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:00 schreef Bocaj het volgende:
En ze was zo goed bij TMF.... What happend to her?
Een psychose.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:00 schreef Bocaj het volgende:
En ze was zo goed bij TMF.... What happend to her?
Sinterklaas mag wel een cursusje Nederlands.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:11 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[ afbeelding ]
En helaas, dus geen overwinning. Nu zullen de feestvierders vanwege de roetveegpiet wel weer massaal overgaan op geweld en dreigementen.
Gingen ze sowieso al.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:11 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[ afbeelding ]
En helaas, dus geen overwinning. Nu zullen de feestvierders vanwege de roetveegpiet wel weer massaal overgaan op geweld en dreigementen.
Nou niet verkeerd voor een Spanjaard.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:14 schreef Copycat het volgende:
[..]
Sinterklaas mag wel een cursusje Nederlands.
Turk dan, spreekt beter Nederlands dan de gemiddelde Turk. En dat voor iemand die maar een paar dagen per jaar in Nederland bivakkeert.quote:
Hihi.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:24 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Turk dan, spreekt beter Nederlands dan de gemiddelde Turk. En dat voor iemand die maar een paar dagen per jaar in Nederland bivakkeert.
Ach kom op, niet iedereen spreekt of schrijft perfect Nederlands. Zelf ben ik er ook geen kei in, vermoedelijk omdat we thuis altijd "plat" spraken, ondanks mijn allochtone afkomstquote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:25 schreef Copycat het volgende:
[..]
Hihi.
Hoe dan ook, deze facebooksint zet zichzelf precies neer als de tokkie die ik vermoed.
Turkije bestond toch echt nog laaaaaaaaang niet.quote:
Dan was het een Romein.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:31 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Turkije bestond toch echt nog laaaaaaaaang niet.
Het is gewoon een makkelijk counterargument als er geen inhoudelijke argumenten over zijn.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:29 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ach kom op, niet iedereen spreekt of schrijft perfect Nederlands. Zelf ben ik er ook geen kei in, vermoedelijk omdat we thuis altijd "plat" spraken, ondanks mijn allochtone afkomst(ja ook ik). Wiskunde was meer mijn vak dan Nederlands, en ja soms schaam ik mij ervoor dat ik nog domme schrijffouten maak, maar dat maakt je toch nog geen tokkie?
Of Byzantijn.quote:
Sorry, maar als je als zgn Sinterklaas Zaanstad in zo’n ‘deel dit!!!-bericht fouten maakt als ‘leverd’ ben je verre van serieus te nemen.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:32 schreef Lothiriel het volgende:
Het is gewoon een makkelijk counterargument als er geen inhoudelijke argumenten over zijn.
395, het jaar van de splitsing van het Romeinse Rijk in een Westelijk deel en een Oostelijk of Byzantijns deelquote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Of Byzantijn.
Weet niet precies wanneer ze zich daar Byzantijns zijn gaan noemen.
Oh ja dat snap ik wel maar ik vind het makkelijk om op die manier niet in te gaan op de inhoud. Ik zie wel vaker eigenlijk dat activisten langs alle kanten erg slecht Nederlands schrijven op hun facebookpagina's.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:34 schreef Copycat het volgende:
[..]
Sorry, maar als je als zgn Sinterklaas Zaanstad in zo’n ‘deel dit!!!-bericht fouten maakt als ‘leverd’ ben je verre van serieus te nemen.
Oke, dan is hij een tokkie. Maar neemt niet weg dat er gewoon zwarte pieten te zien zijn?quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:34 schreef Copycat het volgende:
[..]
Sorry, maar als je als zgn Sinterklaas Zaanstad in zo’n ‘deel dit!!!-bericht fouten maakt als ‘leverd’ ben je verre van serieus te nemen.
Ok, dus als je slecht Nederlands schrijft ben je een tokkie? Ik ken genoeg afgestudeerden en hoger opgeleiden die bar slecht Nederlands schrijven (bekend probleem inmiddels in Nederland), allemaal tokkies?quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:37 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Oke, dan is hij een tokkie. Maar neemt niet weg dat er gewoon zwarte pieten te zien zijn?
Die zijn dan waarschijnlijk nog zo slim iets eerst te laten redigeren alvorens te publiceren.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:39 schreef matspontius het volgende:
Ok, dus als je slecht Nederlands schrijft ben je een tokkie? Ik ken genoeg afgestudeerden en hoger opgeleiden die bar slecht Nederlands schrijven (bekend probleem inmiddels in Nederland), allemaal tokkies?
Jij snapt het helemaalquote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:41 schreef Copycat het volgende:
[..]
Die zijn dan waarschijnlijk nog zo slim iets eerst te laten redigeren alvorens te publiceren.
Thepostonline. Zelfde type nieuwssite als DeSpeld zo blijkt uit dit berichtquote:Op woensdag 3 oktober 2018 23:23 schreef ChrisCarter het volgende:
Bedankt! Wist dat het ergens in die tijd was maar het exacte jaar wist ik niet meer.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:37 schreef Lothiriel het volgende:
395, het jaar van de splitsing van het Romeinse Rijk in een Westelijk deel en een Oostelijk of Byzantijns deel
haha nee hoor, ik deel die mening niet. Het was een antwoord op Copycat die de discussie wou afleiden over Zwarte piet die toch komt en over Tokkies begon.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:39 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ok, dus als je slecht Nederlands schrijft ben je een tokkie? Ik ken genoeg afgestudeerden en hoger opgeleiden die bar slecht Nederlands schrijven (bekend probleem inmiddels in Nederland), allemaal tokkies?
Ik vind het zo jammer dat iedereen die roept over "het verpesten van het feest voor de kinderen" alleen maar bezig is met zichzelf ipv de kinderen.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:00 schreef Japepk het volgende:
Ik vind het jammer dat men zo doorslaat met de roetveegpiet. In mijn ogen is dat een oplossing die het het feest om zeep helpt. Vergeet niet dat die Piet vooral een kleur heeft gekregen omdat hij een onherkenbaar figuur moet zijn. Dit is hetzelfde als Sinterklaas zonder baard rond laten lopen.
Fijn dat ze daar in de ivoren toren van de ntr ook nadenken over het feest dat in honderden dorpen en steden gevierd wordt, waar pieten herkend zullen worden als ze alleen roetvegen dragen.
Ik zit zelf in de organisatie van de intocht hier. De lol gaat er gauw af als je dat niet meer in je eigen dorp of stad kunt doen als piet.
Ik ben op zich niet tegen veranderingen van Zwarte Piet, maar de roetveeg is gewoon géén werkbare oplossing. Jammer dat de minderheid wint inderdaad.
Je hele argument kun je natuurlijk ook omdraaien.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:54 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Ik vind het zo jammer dat iedereen die roept over "het verpesten van het feest voor de kinderen" alleen maar bezig is met zichzelf ipv de kinderen.
Die kinderen interesseert het geen drol.
Al die lui die zwarte piet spelen balen gewoon dat ze dat niet meer in hun eigen dorp kunnen doen.
En daarnaast zijn Nederlanders nogal bang om hun eigen koloniale verleden onder ogen te zien. Of ze weten er niet eens van. Zwarte piet is natuurlijk helemaal niet zwart omdat hij onherkenbaar moet zijn, dat hebben de gelegenheidspieten er van gemaakt.
Ik vermoed dat Sint gewoon zo'n pedo missionaris was die wat "leuke knechtjes" meenam.
Maar nogmaals, ga dan in een ander dorp pieten als je dat zo leuk vindt. Gewoon alle varianten met een roetveeg, dan kan iedereen meedoen en over 5 jaar heb je een hele generatie die niet beter weet. Dan houdt dat verhaal dat het van de schoorsteen komt ook iets beter stand.
Je kan het best jammer vinden maar dat gejank van mensen over dat het feest voor de kinderen verpest wordt komt me zo de strot uit
Overigens, ik denk dat de NTR precies dit doet, die vervangen het hele verhaal in 5 jaar tijd tot een moderne versie en daar is dan achteraf iedereen helemaal blij mee. Kinderen zien op tv straks alleen roetpieten en dus moeten de lokale intochten daar echt wel in mee.
Ik kom ook niet naar de intocht. Ik stoor me niet aan zwarte pieten. Ik vind het sinterklaasfeest en de aanloop ernaar toe geweldig.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je hele argument kun je natuurlijk ook omdraaien.
Als jij je stoort aan zwarte pieten, kom dan niet naar de intocht en ga naar een feestje met roetveegpieten. Zet de tv uit en laat andere mensen lekker doen waar ze zin hebben.
Hebben we dan geen andere zaken om ons druk over te maken dan in welke kleur de buurman zijn gezicht schminkt als hij met snoep gaat strooien. Grow the fuck up.
Zullen we gewoon de hele grachtengordel maar platgooien dan. Sterk verbonden aan koloniale geschiedenis.quote:Simons: “De figuur zwarte Piet is een voorbeeld van de Nederlandse verhouding met haar koloniale geschiedenis. Op onze scholen, in musea, in de openbare ruimte en in ons taalgebruik zijn nog grote stappen te zetten.”
Jezelf zwart schminken gaat niet ten koste van een ander. Voor ander bepalen in welke kleuren hij zijn gezicht wel of niet mag schminken, dát gaat ten koste van de vrijheid van een ander. Mensen kiezen er zelf voor zich te storen aan de kleur waarin een ander zijn gezicht schminkt. Je kiest er voor het ten koste van jezelf te laten gaan als jij het zo ervaart als pietenklager. Welke kleur iemand zijn gezicht ook schminkt, het gaat NOOIT ten koste van een ander. Totale nonsens.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 11:02 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Ik kom ook niet naar de intocht. Ik stoor me niet aan zwarte pieten. Ik vind het sinterklaasfeest en de aanloop ernaar toe geweldig.
Ik heb wel een probleem met een feest ten koste van een ander.
Dat is natuurlijk wat hier aan de hand is. Nederlanders hebben echt een enorme plaat voor hun hersens inzake hun eigen historie.
Volgens mij laat je nu de traditie van zwarte piet zoals hij sinds eind 19e eeuw is geweest los ten faveure van een "vrijheid voor alles".quote:Op donderdag 4 oktober 2018 11:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Jezelf zwart schminken gaat niet ten koste van een ander. Voor ander bepalen in welke kleuren hij zijn gezicht wel of niet mag schminken, dát gaat ten koste van de vrijheid van een ander. Mensen kiezen er zelf voor zich te storen aan de kleur waarin een ander zijn gezicht schminkt. Je kiest er voor het ten koste van jezelf te laten gaan als jij het zo ervaart als pietenklager. Welke kleur iemand zijn gezicht ook schminkt, het gaat NOOIT ten koste van een ander. Totale nonsens.
Ik ontken dat jezelf in welke kleur dan ook schminken ten koste van een ander gaat. Niets meer en niets minder.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 11:11 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Volgens mij laat je nu de traditie van zwarte piet zoals hij sinds eind 19e eeuw is geweest los ten faveure van een "vrijheid voor alles".
Als je gaat ontkennen dat zwarte piet een karikatuur is van donkere mensen in de koloniale tijd dan heb je echt je kop tot aan je middel in het zand. Kom op zeg
Lees eens over waar "sint en piet" vandaan komen? Dan zal je zien dat "piet" geen neger is... nieteens een mens !quote:Op donderdag 4 oktober 2018 11:11 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Volgens mij laat je nu de traditie van zwarte piet zoals hij sinds eind 19e eeuw is geweest los ten faveure van een "vrijheid voor alles".
Als je gaat ontkennen dat zwarte piet een karikatuur is van donkere mensen in de koloniale tijd dan heb je echt je kop tot aan je middel in het zand. Kom op zeg
Wat wil je nou? Vrijheid of traditie?
En al bestond voordat haar voorouders überhaupt in Nederland gearriveerd waren.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 11:12 schreef IShootPeople het volgende:
Als zwarte piet niet meer onherkenbaar is en elke gek ziet dat het de buurman of een leraar op school is. Dan is de lol er wel af... zeker ook voor kinderen.
Bedankt Simons voor het om zeep helpen van een kinderfeest wat al bestond voor dat je geboren was.
Tuthola.
Ik zie niet in waarom die twee met elkaar in tegenspraak zouden zijn. Ik zou zeggen vrijheid om je traditie te vieren zoals jij wilt zo lang die niet ten koste van een ander gaat (nee, je gezicht schminken gaat ten koste van niemand) en niet in strijd is met de wet.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 11:11 schreef jajablahblah het volgende:
Zie mijn post #41.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:42 schreef DaMart het volgende:
[..]
Thepostonline. Zelfde type nieuwssite als DeSpeld zo blijkt uit dit bericht.
En zouden de kinderen het associëren aan het slavernij verleden en slaven zien in Zwarte Piet, of zien ze hem gewoon als een kindervriend? Die opmerking gaat op voor beide kampen.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:54 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Ik vind het zo jammer dat iedereen die roept over "het verpesten van het feest voor de kinderen" alleen maar bezig is met zichzelf ipv de kinderen.
Al die lui die zwarte piet spelen balen gewoon dat ze dat niet meer in hun eigen dorp kunnen doen.
En daarnaast zijn Nederlanders nogal bang om hun eigen koloniale verleden onder ogen te zien. Of ze weten er niet eens van. Zwarte piet is natuurlijk helemaal niet zwart omdat hij onherkenbaar moet zijn, dat hebben de gelegenheidspieten er van gemaakt.
Ik vermoed dat Sint gewoon zo'n pedo missionaris was die wat "leuke knechtjes" meenam.
Maar nogmaals, ga dan in een ander dorp pieten als je dat zo leuk vindt. Gewoon alle varianten met een roetveeg, dan kan iedereen meedoen en over 5 jaar heb je een hele generatie die niet beter weet. Dan houdt dat verhaal dat het van de schoorsteen komt ook iets beter stand.
Je kan het best jammer vinden maar dat gejank van mensen over dat het feest voor de kinderen verpest wordt komt me zo de strot uit
Overigens, ik denk dat de NTR precies dit doet, die vervangen het hele verhaal in 5 jaar tijd tot een moderne versie en daar is dan achteraf iedereen helemaal blij mee. Kinderen zien op tv straks alleen roetpieten en dus moeten de lokale intochten daar echt wel in mee.
Wel even lezen vriend. Ik heb het niet over het verpesten van het feest voor kinderen; die zal het inderdaad weinig interesseren. Ik heb het over het praktisch onuitvoerbaar maken ervan met roetvegen. Als er voor, bijvoorbeeld, een grijze piet was gekozen (een kleur die met de schoorsteen te verklaren is) had je een betere oplossing voor beide kanten van het verhaal gehad volgens mij.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 10:54 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
We moeten af van het volstrekt idiote idee dat een karikatuur niet mag. Hoezo niet?quote:Op donderdag 4 oktober 2018 11:11 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Blijf je die domme vraag nou stellen in elk topic dat hier over gaat?quote:Op woensdag 3 oktober 2018 23:11 schreef Kamina het volgende:
Betekent dit ook dat alleen witte mensen zonder schmink Piet mogen wezen?
Waar heb ik die vraag eerder gesteld dan?quote:Op donderdag 4 oktober 2018 16:03 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Blijf je die domme vraag nou stellen in elk topic dat hier over gaat?
Dan moet ik mijn eigen oom aangeven?quote:Op woensdag 3 oktober 2018 22:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
Mooie overwinning voor de tegenstanders van Zwarte Piet woensdag.
De NTR – verantwoordelijk voor de landelijke intocht van de Goedheiligman en de dagelijkse verslaggeving middels het gerenommeerde Sinterklaasjournaal – maakte bekend louter nog te zullen werken met roetveegpieten.
Bij1-voorvrouw Sylvana Simons (Die 1 staat voor één zetel in de Amsterdamse gemeenteraad) is ook tevreden. In een inclusief perscommuniqué meldt de politica:
[..]
Hartstikke mooi toch? Zwarte Piet evolueert, de tegenstanders kunnen tevreden zijn en eindelijk zijn we af van de jaarlijkse discussie over de assistent van Sinterklaas. Wat is dat heerlijke bouquet? Juist, de woeste geur van optimisme, verbinding en gelijkwaardigheid! Dachten we.
Want hoe sluit Simons haar bericht af?
[..]
U begrijpt. Kent u een Zwarte Piet? Geef hem aan!
----
Daar gaan we weer!
De stokers op die stoomboot van hem moeten ook wel wat opleveren me dunkt.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 23:28 schreef Lunatiek het volgende:
Hoeveel kopgeld zou je voor zoeentje krijgen?
[ afbeelding ]
Dat roet is nog tot daar aan toe, ik zou veel liever willen horen hoe het kan dat je van schoorstenen kroeshaar krijgt.quote:Op vrijdag 5 oktober 2018 00:49 schreef Lunatiek het volgende:
Gaat de NRT ons ook informeren hoe die Pieten roetvegen krijgen van de doorsnee Nederlandse woning zonder rookkanaal?
Zwarte Piet heeft geen kroeshaar.quote:Op vrijdag 5 oktober 2018 04:18 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat roet is nog tot daar aan toe, ik zou veel liever willen horen hoe het kan dat je van schoorstenen kroeshaar krijgt.
"Negerkarikatuur"quote:Op vrijdag 5 oktober 2018 05:52 schreef Drekkoning het volgende:
Dat het een negerkarikatuur is is duidelijk, maar of we dat moeten verbieden is iets anders.
Wat mij betreft begint Sylvana lekker een feest met blanke karikaturen, lekker belangrijk.
Vorige keer dat ik keek zag Zwarte Piet er niet zo uit?quote:
Klopt, resultaat van bijna 200 jaar SJWquote:Op vrijdag 5 oktober 2018 06:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Vorige keer dat ik keek zag Zwarte Piet er niet zo uit?
quote:Zwarte Piet-meldpunt: PVV komt met tegenactie
https://www.ad.nl/rotterd(...)tegenactie~aea960bb/
Ik was heel even bang dat ze met een roetvegenpietmeldpunt zouden komen. Dit is nog wel een vrolijke actie.quote:
Een stuk vrolijker sowieso dan Sylvana die iedere burger gaat helpen om aangifte te doen van discriminatie bij het anti-discriminatiepunt Radar die problemen heeft met zwarte punt.quote:Op zondag 7 oktober 2018 22:12 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Ik was heel even bang dat ze met een roetvegenpietmeldpunt zouden komen. Dit is nog wel een vrolijke actie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |