Mwah, ik kan me best voorstellen dat als je bv. elke zittende rechter een nieuwe laat nomineren waarna bv. de president er 1/3 van laat afvallen, waarna het door gaat naar het Huis, waar de top 2 dmv een approval vote door gaan naar de senaat, waarna de senaat er eentje kiest oid met minimaal 60 stemmen, best zou kunnen werken.quote:Op donderdag 6 september 2018 20:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
In Nederland is de Hoge Raad zelf ook in grote mate verantwoordelijk door de initiële voorselectie van kandidaten en bepaalt de regering na verdere selectie door de kamer wie het wordt.
Ik voorzie een dergelijk stelsel in de VS juist eerder averechts werken gezien het tweepartijenstelsel en de invloed van de "politieke overtuiging" van zittende rechters.
Heel veel is in het nederlandse staatsrecht beter geregeld dan in het amerikaanse.quote:Op donderdag 6 september 2018 20:41 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Dat hebben we in Nederland toch beter geregeld.
Maar hier bedenk je alweer een heel wat uitgebreider proces. Het probleem ligt in mijn ogen meer bij de steeds binairder wordende Amerikaanse politiek.quote:Op donderdag 6 september 2018 20:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Mwah, ik kan me best voorstellen dat als je bv. elke zittende rechter een nieuwe laat nomineren waarna bv. de president er 1/3 van laat afvallen, waarna het door gaat naar het Huis, waar de top 2 dmv een approval vote door gaan naar de senaat, waarna de senaat er eentje kiest oid met minimaal 60 stemmen, best zou kunnen werken.
Zou trouwens tegelijk ook denken dat je dat hooggerechtshof best zou kunnen uitbreiden naar een rechter of 45 ofzo waar er 2 per jaar genomineerd / afgelost worden, om 1) meer zaken parallel op te kunnen pakken (in dit geval bijvoorbeeld 5), 2) swing minder groot te kunnen laten zijn... wel met dien verstande dat er ook door allen gestemd/gehoord kan worden mocht de zaak van groot belang zijn... beetje zoals dat bij lagere rechtbanken ook gaat.
Ja, dat zou je dan inderdaad bij wet of zelfs in de grondwet moeten vast leggen. Niet met een simpele stem van 50 dat het zo even omgezet zou worden naar 50.quote:Op donderdag 6 september 2018 21:01 schreef Monolith het volgende:
Forsere meerderheden in de senaat eisen kan natuurlijk helpen om wat extremen te filteren. Maar ja, voor de SC is die meerderheid nu juist gereduceerd door de GOP in de senaat.
Ik bedoelde dat ons parlement geen controversiële beslissingen meer neemt op het moment dat de regering demissionair is.quote:Op donderdag 6 september 2018 20:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
In Nederland is de Hoge Raad zelf ook in grote mate verantwoordelijk door de initiële voorselectie van kandidaten en bepaalt de regering na verdere selectie door de kamer wie het wordt.
Ik voorzie een dergelijk stelsel in de VS juist eerder averechts werken gezien het tweepartijenstelsel en de invloed van de "politieke overtuiging" van zittende rechters.
De regering is nu niet demissionair in de VS.quote:Op donderdag 6 september 2018 21:56 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat ons parlement geen controversiële beslissingen meer neemt op het moment dat de regering demissionair is.
Maar er staat nergens beschreven wat 'controversieel' precies inhoudt voor zover ik weet. En dus hangt het volledig af van een mate van redelijkheid in de politiek, die er bij ons nog veel meer is dan in de VS.quote:Op donderdag 6 september 2018 21:56 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat ons parlement geen controversiële beslissingen meer neemt op het moment dat de regering demissionair is.
Maar er is niets demissionair. En de GOP pretendeerde juist geen beslissingen te willen nemen in de senaat met aankomende presidentsverkiezingen, maar dat was natuurlijk het schoolvoorbeeld van Frankfurt's bullshit zoals ik gisteren al aanhaalde.quote:Op donderdag 6 september 2018 21:56 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Ja, daar mogen we ook blij mee zijn.quote:Op donderdag 6 september 2018 22:42 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Maar er staat nergens beschreven wat 'controversieel' precies inhoudt voor zover ik weet. En dus hangt het volledig af van een mate van redelijkheid in de politiek, die er bij ons nog veel meer is dan in de VS.
Nu Trump nog.quote:Op donderdag 6 september 2018 23:06 schreef Ulx het volgende:
De MSM zegt dat Alex Jones en Infowars nu ook van Twitter zijn getrapt.
twitter:NPR twitterde op donderdag 06-09-2018 om 23:01:01Speaker Paul Ryan responded to The New York Times op-ed by saying that Trump administration officials should either work to help President Trump, or else resign. https://t.co/1D1UfRYIeo reageer retweet
In tegenstelling tot gekibbel tussen partijen in een coalitiestelsel bedoel je?quote:Op donderdag 6 september 2018 23:33 schreef trein2000 het volgende:
Zie hier de ellende van een tweepartijenstelsel. Kampen binnen de fractie. Intern gekibbel etc.
Maar niemand van enig kaliber wil nog voor Trump werken. Het staat slecht op je CV.quote:Op donderdag 6 september 2018 23:24 schreef Nintex het volgende:
twitter:NPR twitterde op donderdag 06-09-2018 om 23:01:01Speaker Paul Ryan responded to The New York Times op-ed by saying that Trump administration officials should either work to help President Trump, or else resign. https://t.co/1D1UfRYIeo reageer retweet
![]()
Waarbij daar toch vaker een compromis wordt gevonden...quote:Op donderdag 6 september 2018 23:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
In tegenstelling tot gekibbel tussen partijen in een coalitiestelsel bedoel je?
Als Trump opstapt denk ik dat dit topic wel redelijk gaat ontploffenquote:Op donderdag 6 september 2018 23:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee, dan is dit topic gelijk dood. Dat moeten we niet willen met zijn allen.
Ik denk dat hij het verschil wel snapt. Maar je krijgt gewoon veel steun als je tegen Roe vs Wade bent uit de conservatieve hoek.quote:Op donderdag 6 september 2018 23:38 schreef clumsy_clown het volgende:
Kavenaugh snapt het verschil niet tussen anticonceptie en "abortion inducing drugs". Het is niet gek dat men bang is dat hij Roe vs Wade in gevaar zal brengen.
https://www.huffingtonpos(...)7b79e4b0162f472b3cb8
Edit: ja, het is HuffPo, maar het filmpje is gewoon in de link te zien.
Heb je het stuk gelezen?quote:Op donderdag 6 september 2018 23:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik denk dat hij het verschil wel snapt. Maar je krijgt gewoon veel steun als je tegen Roe vs Wade bent uit de conservatieve hoek.
Ik denk niet dat hij dom is. Maar hij komt uit de politiek, dat speelt mee denk ik.quote:
Nog even en de Republikeinen hebben het volledige rechtssysteem in handentwitter:SenateMajLdr twitterde op donderdag 06-09-2018 om 20:50:24The Senate confirmed 8 more of @POTUS’s judicial nominees today. reageer retweet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |