Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2017 is in Nederland 223 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 170 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.
Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.E-mail alerts
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 06-09-2018 15:35:30 ]
Project Tothemaxx (GvE) had een borgstelling die vorige maand is afgelopen. Aangezien ze deze maand de annuïteit nog niet voldaan hadden dacht ik: Het zal toch niet......
De business lijkt echter goed te lopen. Van een eenmanszaak gericht op verkoop muziekattributen en geluids/lichttechnicus lijkt het bedrijf zich ontwikkeld te hebben naar een evenementenbureau waar 7 man werken. Nu alleen nog even netjes de annuïteit betalen. https://nl-nl.facebook.com/tothemaxxeventservices/
[ Bericht 7% gewijzigd door djh77 op 06-09-2018 08:58:01 ]
De business lijkt echter goed te lopen. Van een eenmanszaak gericht op verkoop muziekattributen en geluids/lichttechnicus lijkt het bedrijf zich ontwikkeld te hebben naar een evenementenbureau waar 7 man werken
Ik hoop het niet, maar ik vermoed dat de groei mede mogelijk gemaakt is met jouw geld, maar door een of andere truuk hoeven ze niet meer te betalen. Meneer DJH77 wordt hartelijk bedankt en met het bekende kluitje in het riet gestuurd.
Ik hoop het niet, maar ik vermoed dat de groei mede mogelijk gemaakt is met jouw geld, maar door een of andere truuk hoeven ze niet meer te betalen. Meneer DJH77 wordt hartelijk bedankt en met het bekende kluitje in het riet gestuurd.
Ook met jouw geld toch.... We wachten af of we een berichtje van GvE gaan ontvangen. Als het maar niet zo is, dat de borg alweer maanden de annuïteit heeft betaald zonder de investeerders in te lichten
in dit geval gelukkig geen geld van mij hier in. ik sta tegenwoordig nergens meer van te kijken, maar wellicht is hier niks aan de hand en loopt alles idd prima
Op donderdag 6 september 2018 10:05 schreef bleyenburg het volgende: in dit geval gelukkig geen geld van mij hier in. ik sta tegenwoordig nergens meer van te kijken, maar wellicht is hier niks aan de hand en loopt alles idd prima
Ik zat even terug te lezen in het forum en kwam jouw naam tegen:
quote:
Op woensdag 1 juni 2016 11:29 schreef bleyenburg het volgende: ik heb de incentive van ¤100,00 (tothemaxx) al verpatst voor ¤ 80,00 aan een muzikant
Update Samen in geld: Na 5 dagen is het gelukt om 15 van de 16 uit te betalen. Dus nog steeds niet compleet. Ik heb een mail gehad dat het vanwege storing bij de betaaldienstverlener komt. De zoveelste keer dat men dit als excuus gebruikt. Ik heb geantwoord waarom moeten wij voor iedere opname dan betalen als men zo slechte diensten levert.
Zojuist een uiterst nette email ontvangen van FNC waarvoor mijn dank. Kort samengevat, het heeft alle schijn van "list en bedrog" om maar eens een bekende snor te citeren en de zaak is overgedragen aan een advocaat. Verdere stappen worden nog bepaald. De update zal per de 15e aan iedere investeerder worden verstrekt. Duidelijk werd dat er een actief beleid is gevoerd, ben ik persoonlijk erg blij mee.
Bij Crowdestate wordt er zo massaal ingetekend dat de investeringen worden verdeeld over de inschrijvers naar rato. Valt me nog mee dat de rente% aldaar zo "hoog" blijven...
@djh77: ik heb ff nagekeken maar ik zit daar echt niet in. Ik vermoed dat ik dat destijds wel van zin was maar om wat voor reden dan ook uiteindelijk niet geïnvesteerd heb.
@kopersneek: Ik had ook geïnformeerd en ik kreeg eveneens terugkoppeling dat er over anderhalve week een update verstrekt wordt. Nou had ik al enigszins voorgesorteerd op de aanname dat het hier een frauduleus geval zou kunnen betreffen en heb daarom in dezelfde mail gevraagd of dit geval aanleiding was voor FNC hun aanname beleid te heroverwegen danwel aan te scherpen. Daar heb ik dan weer geen antwoord op gekregen.
Momenteel heb ik 7(!!) projecten die al na géén, 1 of 2 betalingen in de problemen blijken te zitten. (dit is dus los van de andere late of wanbetalers)
kleine aanvulling op voorgaande: Op moment van schrijven mocht ik een mail van FNC ontvangen waarin uiteindelijk de conclusie is dat ze geen reden zien hun beleid te herzien danwel aan te passen. waarvan akte.
Momenteel heb ik 7(!!) projecten die al na géén, 1 of 2 betalingen in de problemen blijken te zitten. (dit is dus los van de andere late of wanbetalers)
Allemaal FnC? Iets te zeggen over ratings of sectoren of andere samenhang?
Op donderdag 6 september 2018 12:44 schreef kopersneek het volgende: Bij Crowdestate wordt er zo massaal ingetekend dat de investeringen worden verdeeld over de inschrijvers naar rato. Valt me nog mee dat de rente% aldaar zo "hoog" blijven...
Eerst krijgen de voorinschrijvers die de 1e 100% hebben vooringeschreven de mogelijkheid om definitief in te schrijven. Hierna alles boven de 100%. Naar rato gaat volgens mij niet gebeuren.
Op donderdag 6 september 2018 11:03 schreef bridgetofar het volgende: Update Samen in geld: Na 5 dagen is het gelukt om 15 van de 16 uit te betalen. Dus nog steeds niet compleet. Ik heb een mail gehad dat het vanwege storing bij de betaaldienstverlener komt. De zoveelste keer dat men dit als excuus gebruikt. Ik heb geantwoord waarom moeten wij voor iedere opname dan betalen als men zo slechte diensten levert.
Lendahand is overgestapt naar Intersolve, volgens mij dezelfde betaaldienstverlener als SiG. Sinds die overstap heb ik nog geen euro ontvangen van Lendahand vanwege een probleem met (de relatie tussen de vorige betaaldienstverlener en) Intersolve....
Op donderdag 6 september 2018 12:44 schreef kopersneek het volgende: Bij Crowdestate wordt er zo massaal ingetekend dat de investeringen worden verdeeld over de inschrijvers naar rato. Valt me nog mee dat de rente% aldaar zo "hoog" blijven...
Ik neem dat dit over project Wilhelmshaven II gaat. Dit is voor mij weer één van de raadselen van crowdfunding. Ik zie dit niet als een slecht project, maar ook zeker niet als een topproject (waarbij je verwacht dat investeerders zo ongeveer vechten om te mogen investeren).
Beetje knullig, maar denkelijk goed bedoeld en eerlijk mailtje van een HCN project, welke gestuurd is naar alle investeerders van dit project door eigenaar zelf. ( dus ook de investeerders < 1000 euro).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Inloggen ging goed, maar wel wat knullige foutjes hoor. - Einddatum automatisch investeren was verdwenen, snel hersteld. - Bedragen in jaaroverzichten kloppen niet, inmiddels wat veranderd maar nog niet correct.
Als ik nog wat tijd over heb ga ik nog wel verder kijken, maar het lijkt er op dat de nieuwe site ongetest live is gezet.
Op donderdag 6 september 2018 17:57 schreef NaRegenDeZon het volgende: Beetje knullig, maar denkelijk goed bedoeld en eerlijk mailtje van een HCN project, welke gestuurd is naar alle investeerders van dit project door eigenaar zelf. ( dus ook de investeerders < 1000 euro).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als ik dit berichtje zo lees ga ik toch twijfelen of 'de Saeck' niet toevallig ook een spelfout is geweest... In ieder geval is het mailtje in dezelfde schrijfstijl als de bedrijfsnaam
Dan ben ik toch weer blij dat ik vrijwel nooit in projecten investeer met een C, D of E. Blijkt maar weer met een reden
Verder ben ik niet verbaasd met het feit dat ze de toelatingsprocedure niet aan gaan passen. Wat dat betreft is FNC ook gewoon lekker eigenwijs. Alhoewel er natuurlijk altijd een rotte appel door kan glippen.
Als ik dit berichtje zo lees ga ik toch twijfelen of 'de Saeck' niet toevallig ook een spelfout is geweest... In ieder geval is het mailtje in dezelfde schrijfstijl als de bedrijfsnaam
Inloggen ging goed, maar wel wat knullige foutjes hoor. - Einddatum automatisch investeren was verdwenen, snel hersteld. - Bedragen in jaaroverzichten kloppen niet, inmiddels wat veranderd maar nog niet correct.
Als ik nog wat tijd over heb ga ik nog wel verder kijken, maar het lijkt er op dat de nieuwe site ongetest live is gezet.
Ik heb nog een heel mooie gevonden die te leuk is om hier niet te delen:
op https://horecacrowdfunding.nl/privacy staat onderaan bij "Wijzigingen" een hyperlink naar de HCN website. Als je daar op klikt, kom je echter op de website van Kapitaal Op Maat uit!
Wow die is echt heel goed gevonden. De tekst is bijna 1 op 1 overgenomen, waarschijnlijk omdat dat makkelijker en sneller was. Zou dat ook wat over hun keuzes qua beveiliging van persoonsgegevens zeggen?
Afgelopen tijd minder interessante projecten met goede zekerheden gevonden, meer mensen die zich hierin kunnen vinden óf ben ik te kieskeurig.
Heb nu ongeveer de onderstaande spreiding;
10% FCN 10% Estate Guru 20% HCN 7% KOM 1% leH 52% GvE
Komen er bijv. nog projecten bij SiG binnenkort, hoor daar al een tijdje niks over (behalve dan de wallet/betalings problemen). Mijn doel is om alles te herinvesteren, maar blijkt nog lastiger dan aanvankelijk verwacht.
Kom probeer ik te vermijden en FCN blijft nog steeds bij veel projecten geen 2017 cijfers en is volgens mij ook nooit met meer dan HA.
Eerst krijgen de voorinschrijvers die de 1e 100% hebben vooringeschreven de mogelijkheid om definitief in te schrijven. Hierna alles boven de 100%. Naar rato gaat volgens mij niet gebeuren.
Ik zie dat in mijn post de "EU" is weggevallen, gaat niet over de NL Crowdestate.
New system:
If there are more investments than the project could fit, then the investments will be distributed proportionately among the investors, for example:
Investment opportunity amount is 1000¤. During the pre-booking, 4 investors invest in the amount of 100¤, 1000¤, 10 000¤ and 100 000¤. Investments will be 100¤, 100¤, 400¤ and 400¤ and the remaining investments will be returned to investors.
OR
During the pre-booking, 5 investors invest in the amount of 100¤, 200¤, 1000¤, 5000¤ and 5000¤. Investments will be 100¤, 100¤, 200¤, 300¤ and 300¤ and the remaining investments will be returned to investors.
Mijn inschrijving moet ik nu dus op basis van gevoel een (klein)% hoger maken om uit te komen op mijn daadwerkelijk gewenste bedrag...
Op vrijdag 7 september 2018 08:07 schreef Ron1986 het volgende: Afgelopen tijd minder interessante projecten met goede zekerheden gevonden, meer mensen die zich hierin kunnen vinden óf ben ik te kieskeurig.
Heb nu ongeveer de onderstaande spreiding;
10% FCN 10% Estate Guru 20% HCN 7% KOM 1% leH 52% GvE
Komen er bijv. nog projecten bij SiG binnenkort, hoor daar al een tijdje niks over (behalve dan de wallet/betalings problemen). Mijn doel is om alles te herinvesteren, maar blijkt nog lastiger dan aanvankelijk verwacht.
Kom probeer ik te vermijden en FCN blijft nog steeds bij veel projecten geen 2017 cijfers en is volgens mij ook nooit met meer dan HA.
Viainvest is rechtoe rechtaan. Geen sec market, kortlopende leningen tegen 11%. Rente wordt continu bijgeschreven en accumuleert. Heb alles op autoinvest en heeft buyback op alle leningen. Eigenlijk geen omkijken naar..
Op vrijdag 7 september 2018 11:12 schreef bleyenburg het volgende: Bij KOM denken ze dat ze antwoorden op lastige vragen even op de lange baan kunnen schuiven.....
Vermoedelijk loopt de mailbox helemaal over met klachten en denken ze met dit nietszeggende mailtje eea tot bedaren te brengen, echt belachelijk
SPOILER
Op vrijdag 7 september 2018 11:12 schreef bleyenburg het volgende: Bij KOM denken ze dat ze antwoorden op lastige vragen even op de lange baan kunnen schuiven.....
Antwoorden krijgen daar is überhaupt een kunst, wat een waardeloos gedoe daar weer sorry. wat een ballentent zeg werkelijk waar.
Op vrijdag 7 september 2018 10:59 schreef kopersneek het volgende: Viainvest is rechtoe rechtaan. Geen sec market, kortlopende leningen tegen 11%. Rente wordt continu bijgeschreven en accumuleert. Heb alles op autoinvest en heeft buyback op alle leningen. Eigenlijk geen omkijken naar..
Wat houd buy back dan in; heb daar niet echt ervaring mee?
Wat houd buy back dan in; heb daar niet echt ervaring mee?
Terugkoppgarantie. De verstrekker "bank tussenpersoon" staat garant voor de lening en betaalt jou terug wanneer de leningnemer het niet meer kan terugbetalen.
Viainvest ziet er wel leuk uit, die kende ik nog niet. Hoe zijn jou ervaringen daarmee?
Ik kende het ook nog niet en heb dus even gekeken. Er gaan bij mij wat alarmbellen rinkelen aangaande het standaard inhouden van buitenlandse belasting op je opbrengsten (waar ze in hun faq nogal veel woorden aan besteden).
Nou ben ik daar, door negatieve ervaringen in het verleden nogal allergisch voor geworden, dus misschien zie ik het wat zwarter in dan hoeft.
Bondora heeft dit bijvoorbeeld niet. Alle defaults zijn voor eigen rekening. In combinatie met de huidige default ervaringen aldaar is dat voor mij exit.
Op Mintos kun je de aanbieders (Loan Originators) kiezen die dit bieden of niet. Twino biedt de keuze tussen BuyBack of Payment Guarantee (uitleg)
Ik kende het ook nog niet en heb dus even gekeken. Er gaan bij mij wat alarmbellen rinkelen aangaande het standaard inhouden van buitenlandse belasting op je opbrengsten (waar ze in hun faq nogal veel woorden aan besteden).
Nou ben ik daar, door negatieve ervaringen in het verleden nogal allergisch voor geworden, dus misschien zie ik het wat zwarter in dan hoeft.
Per 1 september is dat niet meer zo, zal het even opzoeken en bijvoegen...
SPOILER
Particuliere crowdfunding is in Nederland nog klein, maar volgens Robert Leclercq, medeoprichter van Lender & Spender, komt daar verandering in. “Crowdfunding voor consumentenkrediet gaat groter worden dan die voor de zakelijke markt.”
Wie in Nederland op zoek gaat naar crowdfunding komt al snel uit bij bedrijfsfinancieringen. Ondernemers zijn afgelopen jaren veelvuldig op zoek geweest naar een oplossing wanneer de bank niet wilde financieren. Crowdfunding bleek soms een goed alternatief. Inmiddels wordt het mkb voor honderden miljoenen via crowdfunding gefinancierd.
Particuliere crowdfunding is in het buitenland vaak groter dan de zakelijke markt, maar in Nederland nog niet echt een succes. Volgens Robert Leclercq komt dat simpelweg omdat er nog weinig partijen in het gat zijn gesprongen.
‘Wij kunnen direct concurreren met de bank’ Want interesse is er volgens hem zeker. De markt voor persoonlijke leningen is volgens cijfers van het BKR zo’n 7 miljard euro per jaar en dat geld zit volgens hem grotendeels bij de bank, maar dat kan veranderen. “Zakelijke leningen zijn vaak goedkoper bij de bank, en dus klopt een deel van de ondernemers pas aan als het daar niet lukt. Bij consumenten scheelt het allemaal niet zoveel en kunnen wij dus direct met de banken concurreren.”
Lender & Spender is een kleine twee jaar bezig met peer-to-peer lenen, zoals particuliere crowdfunding ook wel wordt genoemd. Op dit moment is er bijna 5 miljoen uitgezet, dankzij ruim vierhonderd actieve investeerders die gemiddeld ruim 4,1 procent nettoresultaat halen op hun investering.
Het begin is dus gemaakt, maar de getallen zijn bewust erg laag gehouden. “We waren actief, maar de handrem zat er stevig op. We hebben eerst data verzameld, ons systeem geoptimaliseerd en ervoor gezorgd dat we het allemaal ook bij grote getallen aankunnen.”
‘Investeerders kunnen tussentijds uitstappen’ Een grootste laatste stap was het aanbieden van tussentijds uitstappen voor investeerders. Vermogende particulieren die investeren kunnen bij aandelen tussentijds makkelijk uitstappen, bij crowdfunding kan dat vaak niet. Bij Lender & Spender is dat nu, onder voorwaarden, ook mogelijk gemaakt.
De handrem kan er nu dus echt af. “Het tussentijds uitstappen was nog een laatste grote stap die we wilden afwachten. Technisch is dat niet heel lastig, maar dat soort zaken moet langs de AFM en nemen qua papierwerk veel tijd in beslag. Nu dat rond is, zijn we klaar om de versnelling in te zetten.”
‘We zijn hard op zoek naar investeerders’ De markt is er volgens Robert klaar voor. Via vergelijkingssites of soortgelijke portalen is de potentie in de markt al duidelijk. De bottleneck komende tijd ligt ‘m volgens Robert daarom in het vinden van investeerders. Al heeft het investeren in particulieren volgens hem veel voordelen.
Het gaat nu goed met bedrijven, maar als het economisch minder gaat, heeft dat direct effect op zakelijke crowdfunding. Bij particulieren is dat veel minder het geval, denkt Robert. Hij ziet uit branchecijfers dat ook tijdens de crisis mensen toch hun lening terugbetaalden. “Met uitkeringen of andere vangnetten blijken consumenten veel beter in staat om tegenslagen op te vangen dan bedrijven. Die kunnen altijd failliet gaan en dan sta je al snel met lege handen.”
‘Komend jaar willen we 25 miljoen via particuliere investeerders ophalen’ Desondanks zal het nog een hele klus worden om de investeerders te vinden. Particuliere crowdfunding heeft voor een investeerder veel voordelen ten opzichte van de zakelijke variant, maar de zakelijke platformen lopen qua bekendheid jaren voor en hebben soms al tienduizenden investeerders aan zich weten te binden. De uitdaging voor Lender & Spender is dus om komend jaar deze of soortgelijke mensen te overtuigen van haar voordelen.
Om echt het vliegwiel in te kunnen zetten is Robert daarom, naast het geld van particuliere investeerders, ook op zoek naar professionele investeerders. “Van de 100 miljoen euro die we in 2019 weg willen zetten zal ongeveer een kwart van particuliere investeerders moeten komen, de rest zal geld van professionele partijen zijn
Op vrijdag 7 september 2018 10:59 schreef kopersneek het volgende: Viainvest is rechtoe rechtaan. Geen sec market, kortlopende leningen tegen 11%. Rente wordt continu bijgeschreven en accumuleert. Heb alles op autoinvest en heeft buyback op alle leningen. Eigenlijk geen omkijken naar..
Waarom wil iemand een lening voor 2 weken tot een maand met 11% rente?
Op vrijdag 7 september 2018 13:10 schreef Jaerock het volgende: Ik heb wel eens wat langs zien komen, maar hoe is jullie ervaring met Lender & Spender ?
Zit er beperkt in. Doe op dit moment geen extra stortingen. Wil eerst even zien hoe men omgaat met de achterstanden in de aflossingen.
Op vrijdag 7 september 2018 13:10 schreef Jaerock het volgende: Ik heb wel eens wat langs zien komen, maar hoe is jullie ervaring met Lender & Spender ?
Ben eruit gestapt; vind de rente te laag voor het risico. ze hadden de ontsnap knop nu al 95% van mijn inleg terug. Naar mijn idee te veel achterstanden etc. Nu nog voor een heel klein bedrag dr in
Op vrijdag 7 september 2018 13:01 schreef djh77 het volgende: ‘Investeerders kunnen tussentijds uitstappen’ Een grootste laatste stap was het aanbieden van tussentijds uitstappen voor investeerders. Vermogende particulieren die investeren kunnen bij aandelen tussentijds makkelijk uitstappen, bij crowdfunding kan dat vaak niet. Bij Lender & Spender is dat nu, onder voorwaarden, ook mogelijk gemaakt.
Heel benieuwd hoe ze dit gaan doen. Secundaire markt mag voorlopig nog niet in NL volgens AFM. Zou je ze terug kunnen verkopen aan LS die ze vervolgens dan zelf weer in de markt zet ofzo?
Heel benieuwd hoe ze dit gaan doen. Secundaire markt mag voorlopig nog niet in NL volgens AFM. Zou je ze terug kunnen verkopen aan LS die ze vervolgens dan zelf weer in de markt zet ofzo?
Volgens mij is het daar gewoon een grote pot waar men uit vist. Wat dan verdeeld word over de leningen. Ik kon enkel het bedrag wat niet uitstond of in achterstanden stond opnemen meen ik.
Per 1 september is dat niet meer zo, zal het even opzoeken
Please note that these changes only apply to loans originated in Latvia by the loan originator SIA VIA SMS. Earnings from investments in loans originated in Poland, Spain or the Czech Republic will still be taxed according to usual order and requirements until stated otherwise.
Diep triest en uiterst verwerpelijk hoe ze bij KOM de hete aardappel over aan het gooien zijn.
KOM weigert stomweg een antwoord te geven op een reeds vier keer gestelde vraag.
Vandaag voor vijfde keer de vraag gesteld en gemeld dat ik niet accepteer dat ze mij d.m.v. een email aan de kant schuiven en de zaak doorpassen naar de stichting.
Grote flauwekul! KOM saboteert en traineert. Uiterst triest dat er op deze manier met investeerders wordt omgegaan.
Wat is een credit-line ? Wat is daar de looptijd van, is me nog niet geheel duidelijk.
Speicaalbier trekt mij altijd wel aan. Echter vind ik verpanding van aandelen iets ondoorzichtig en de groeiprognose erg optmistisch.
Fijn is dat, de aandelen kunnen alleen worden opgeeist als het bedrijf niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Wat zouden die aandelen dan waard zijn?
Op vrijdag 7 september 2018 15:36 schreef bleyenburg het volgende: Diep triest en uiterst verwerpelijk hoe ze bij KOM de hete aardappel over aan het gooien zijn.
KOM weigert stomweg een antwoord te geven op een reeds vier keer gestelde vraag.
Vandaag voor vijfde keer de vraag gesteld en gemeld dat ik niet accepteer dat ze mij d.m.v. een email aan de kant schuiven en de zaak doorpassen naar de stichting.
Grote flauwekul! KOM saboteert en traineert. Uiterst triest dat er op deze manier met investeerders wordt omgegaan.
Ik zie dat KOM sinds een week in ieder geval 1 nieuwe aandeelhouder heeft, KOM Holding, vertegenwoordigd door Lambert Kassing. Hij is ooit persoonlijk failliet verklaard, maar het faillissement is na hoger beroep vernietigd. Hij blijft niet bij de pakken neerzitten...
Fijn is dat, de aandelen kunnen alleen worden opgeeist als het bedrijf niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Wat zouden die aandelen dan waard zijn?
buiten dat , inleg 20k in ¤, en ¤ 20k in goederen (??) en zie exploitatie (out mgmtfee ¤ 98k 1e 15mnd , en vervolgens ¤ 102k per jr. ieder maar een magere ¤ 10k cash inbreng, and by the way, aandelen kun je niet opdrinken, uitdagend plan zal ik maar zeggen
Op donderdag 6 september 2018 23:57 schreef dyna18 het volgende: Wow die is echt heel goed gevonden. De tekst is bijna 1 op 1 overgenomen, waarschijnlijk omdat dat makkelijker en sneller was. Zou dat ook wat over hun keuzes qua beveiliging van persoonsgegevens zeggen?
Prima dat HCN software gaat gebruiken die ook bij KOM in gebruik is. De software van de KOM site is prima in orde. Het zou vervelender zijn als men ook het gedrag van KOM ging kopiëren.
Op zich lijkt me dit wel een aardig project. Wat ik mis is een opmerking over hoe men om gaat met tegenslag bijvoorbeeld als er vogelgriep geconstateerd wordt. Is hier een verzekering voor afgesloten?
Wij zijn verheugd u te kunnen melden dat project 15072 | Vastgoed Groningen deze maand volledig is afgerond. Dit houdt in dat u de laatste uitbetaling zult ontvangen vanuit Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl.
Mede dankzij uw investering maken mensen hun ambities waar. Dat is waar crowdfunding via Geldvoorelkaar.nl voor bedoeld is!
Wij danken wij u daarom nogmaals voor het vertrouwen
Denk dat ik deze oversla. Ik heb al een Kvik via KOM die kon het doen met een lening van 90K. Deze mannen hebben 3* dat bedrag nodig voor zo''n filiaal. Daarnaast ben ik ook niet gecharmeerd van twee keer een morele borgstelling v.d. aandeelhouders.. Bovendien twee kapiteins op een schip..........................................
Denk dat ik deze oversla. Ik heb al een Kvik via KOM die kon het doen met een lening van 90K. Deze mannen hebben 3* dat bedrag nodig voor zo''n filiaal. Daarnaast ben ik ook niet gecharmeerd van twee keer een morele borgstelling v.d. aandeelhouders.. Bovendien twee kapiteins op een schip..........................................
Twee kapteins en een schipper
quote:
Thijs Kaptein (39 jaar) woont samen met Marije Schipper
Op vrijdag 7 september 2018 17:31 schreef djh77 het volgende: Wij zijn verheugd u te kunnen melden dat project 15072 | Vastgoed Groningen deze maand volledig is afgerond. Dit houdt in dat u de laatste uitbetaling zult ontvangen vanuit Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl.
Mede dankzij uw investering maken mensen hun ambities waar. Dat is waar crowdfunding via Geldvoorelkaar.nl voor bedoeld is!
Mijn hart maakte even een sprongetje. Ik dacht dat het ging om 13266 | Appartementen Groningen waar ik zelf in zit.
Even een juridisch technisch vraagje. Het is heel gebruikelijk om een vordering te (ver)kopen. Op zakelijk niveau gebeurt dit continue. Maar ook op particulier niveau is het in de regel mogelijk om een vordering te verkopen en over te dragen. Hoe zit het met onze vorderingen t.o.v. de geldnemers die via een crowdfundplatform lopen? Zouden we onze vorderingen ook kunnen verkopen?
Edit: ik verwacht natuurlijk geen perfect juridisch sluitend antwoord. Ben vooral benieuwd hoe jullie hierover denken.
In de pitch van deze PH Express zie ik staan "Pandrecht op de Bankrekening(en), Overige Rechten, Bedrijfsinventaris en Voorraad" terwijl op de site van Omroep Flevoland staat "een brief van een deurwaarder waaruit blijkt dat de inboedel onder de hamer gaat". Ik weet niet of er hier iemand in dit project zit (ik niet), maar is het GVE die hier opdrachtgever is, of een andere partij? In het laatste geval zou ik deelnemers adviseren GVE snel te informeren om het pandrecht veilig te stellen.
Op vrijdag 7 september 2018 17:31 schreef djh77 het volgende: Wij zijn verheugd u te kunnen melden dat project 15072 | Vastgoed Groningen deze maand volledig is afgerond. Dit houdt in dat u de laatste uitbetaling zult ontvangen vanuit Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl.
Die had ik ook, maar ook 13515 City Apartments Expoitatie Groningen, de e-mail ontvangen voor afronding van het project, twee keurige projecten, zo zie je ze te weinig
In de pitch van deze PH Express zie ik staan "Pandrecht op de Bankrekening(en), Overige Rechten, Bedrijfsinventaris en Voorraad" terwijl op de site van Omroep Flevoland staat "een brief van een deurwaarder waaruit blijkt dat de inboedel onder de hamer gaat". Ik weet niet of er hier iemand in dit project zit (ik niet), maar is het GVE die hier opdrachtgever is, of een andere partij? In het laatste geval zou ik deelnemers adviseren GVE snel te informeren om het pandrecht veilig te stellen.
Ikweetniehoor, maar hoe kan je in deze tijd met een fastfood PH in Almere op het station geen geld verdienen, i dont get it.
Feli. Altijd leuk als een project positief eindigt.
Op zaterdag 25 augustus 2018 10:42 schreef Ron1986 het volgende: Iemand al kaartjes ontvangen van Monkey Town. Cadeautje voor investeerders MT Leeuwarden GvE? Ik wacht al zeker 1,5 week er word gezegd dat ze verstuurd zijn, ondertussen al 3x over gemaild maar nog niks gezien..
Ik heb ook nog niks ontvangen, begin van de week maar eens gemaild. Ze zouden zijn verstuurd maar ze sturen ze nogmaals, nog niets gezien alleen.
Ik heb ook nog niks ontvangen, begin van de week maar eens gemaild. Ze zouden zijn verstuurd maar ze sturen ze nogmaals, nog niets gezien alleen.
Zelfde verhaal hier. GvE heeft ook al contact gehad namens mij met de eigenaar. Inmiddels al een keer of 3-4 toezegging gehad dat ze verstuurd waren, waren terug gekomen was op vakantie geweest etc. Nu zijn ze eergisteren verstuurd schijnbaar; ik wacht af.
Maar blijven bellen, mailen totdat je ze ontvangen hebt ook met GvE. Doe ik ook.
Die had ik ook, maar ook 13515 City Apartments Expoitatie Groningen, de e-mail ontvangen voor afronding van het project, twee keurige projecten, zo zie je ze te weinig
Ik zat hier behoorlijk in dus mooi dat die goed is afgelopen ja en dan breng ik ook mn uitstaande bedrag weer een stuk naar beneden.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Op vrijdag 7 september 2018 22:41 schreef DeElfde het volgende: Even een juridisch technisch vraagje. Het is heel gebruikelijk om een vordering te (ver)kopen. Op zakelijk niveau gebeurt dit continue. Maar ook op particulier niveau is het in de regel mogelijk om een vordering te verkopen en over te dragen. Hoe zit het met onze vorderingen t.o.v. de geldnemers die via een crowdfundplatform lopen? Zouden we onze vorderingen ook kunnen verkopen?
Edit: ik verwacht natuurlijk geen perfect juridisch sluitend antwoord. Ben vooral benieuwd hoe jullie hierover denken.
Zonder te pretenderen hierin voldoende juridisch onderlegd te zijn... De AFM houdt toezicht op de financiële markt en kijkt daarbij met name naar financiële ondernemingen. Het aanbieden van vorderingen of het aanbieden om vorderingen te kopen valt onder het toezicht van de AFM. Hier voor is een vergunning nodig en/of dit moet aan regels voldoen. De AFM kijkt vooral naar het aanbod door financiële ondernemingen (o.m. aan consumenten) en houdt hier toezicht op en stelt dus geen regels op waaraan consumenten moeten voldoen. Volgens mij kun je prima je vorderingen kopen of verkopen, zolang er maar geen financiële onderneming bij betrokken is die hierin faciliteert.
Als we hier geen duidelijkheid over krijgen, wil ik de vraag wel aan de AFM voorleggen, want ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat er wel en niet kan.
[ Bericht 2% gewijzigd door Benger op 08-09-2018 12:53:35 ]
Zonder te pretenderen hierin voldoende juridisch onderlegd te zijn... De AFM houdt toezicht op de financiële markt en kijkt daarbij met name naar financiële ondernemingen. Het aanbieden van vorderingen of het aanbieden om vorderingen te kopen valt onder het toezicht van de AFM. Hier voor is een vergunning nodig en/of dit moet aan regels voldoen. De AFM kijkt vooral naar het aanbod door financiële ondernemingen (o.m. aan consumenten) en houdt hier toezicht op en stelt dus geen regels op waaraan consumenten moeten voldoen. Volgens mij kun je prima je vorderingen kopen of verkopen, zolang er maar geen financiële onderneming bij betrokken is die hierin faciliteert.
Als we hier geen duidelijkheid over krijgen, wil ik de vraag wel aan de AFM voorleggen, want ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat er wel en niet kan.
Nouja crowdfunding vorderingen verkopen lijkt mij relatief lastig op een consumentenmarkt zonder dat het vergunningshoudende bedrijf hier bij faciliteert
Bezoek van de website leidt bij mij tot aanslaan van Avast: "De verbinding met drupalupdates.tk is verbroken vanwege een infectie met JS:Miner-L [Trj]"
Bezoek van de website leidt bij mij tot aanslaan van Avast: "De verbinding met drupalupdates.tk is verbroken vanwege een infectie met JS:Miner-L [Trj]"
Die website is vaker gehacked als ik de source zie dan een prostituee op de wallen...
Ik zie niet in hoe de AFM dit niet zou toestaan. Sterker nog, ik zie niet in hoe de AFM een relevante actor zou kunnen zijn in het verhaal van (ver)kopen van vorderingen. Dit is namelijk een civiele aangelegenheid waar de AFM in eerste instantie als toezichthouder niets mee te maken heeft.
Let op! Als u als investeerder meedoet in toekomstige crowdfund projecten bij Investormatch, gaat er iets belangrijks voor u wijzigen.
Mocht een ondernemer zijn of haar verplichtingen niet (kunnen) nakomen, dan willen we dit snel oplossen. Hiervoor zal u bij uw eerstvolgende investering of toezegging een volmacht dienen te ondertekenen. Met deze volmacht kunnen wij sneller een ondernemer in gebreke stellen of een rechtszaak starten. De volmacht die u geeft, voorziet er in dat als Investormatch een bepaalde regeling wil treffen met de ondernemer, 51% van de investeerders hiermee akkoord moet gaan. Wij zullen een eventuele regeling dus altijd aan u voorleggen!
De nieuwe volmacht is alleen geldig voor nieuwe projecten
Ik vind het toch interessant hoe corwdfundingplatformen zelf ook nog niet precies weten hoe ze het een en ander juridisch moeten aankleden en zaken uitproberen.
Daarom wil ik ook weten wat er mogelijk is volgens de AFM. Misschien kunnen we bijvoorbeeld hier een aparte subthread opzetten voor koop en verkoop van vorderingen, zonder dat daarbij sprake is van een aparte professionele aanbieder (waarbij de rol van de AFM volgens mij wel geldt).
Op zaterdag 8 september 2018 18:15 schreef Benger het volgende: Daarom wil ik ook weten wat er mogelijk is volgens de AFM. Misschien kunnen we bijvoorbeeld hier een aparte subthread opzetten voor koop en verkoop van vorderingen, zonder dat daarbij sprake is van een aparte professionele aanbieder (waarbij de rol van de AFM volgens mij wel geldt).
Zo'n subthread kan eigenlijk wel interessant zijn idd.
Op zaterdag 8 september 2018 18:15 schreef Benger het volgende: Daarom wil ik ook weten wat er mogelijk is volgens de AFM. Misschien kunnen we bijvoorbeeld hier een aparte subthread opzetten voor koop en verkoop van vorderingen, zonder dat daarbij sprake is van een aparte professionele aanbieder (waarbij de rol van de AFM volgens mij wel geldt).
Hoe zou je dat praktisch dan willen regelen? Een paar symbid-certificaten verkopen lijkt me vrij eenvoudig, maar mocht je je vordering van een GvE project aan iemand willen verkopen is dat niet direct mogelijk volgens mij.
Hoe zou je dat praktisch dan willen regelen? Een paar symbid-certificaten verkopen lijkt me vrij eenvoudig, maar mocht je je vordering van een GvE project aan iemand willen verkopen is dat niet direct mogelijk volgens mij.
Ik denk dat het niet mogelijk en niet wenselijk is. Zonder medewerking van GVE blijft rente en aflossing op de rekening van verkopende partij aankomen. Niet wenselijk omdat het dan nog ondoorzichtiger wordt. Nu moet iemand die geinvesteerd heeft ook de hele rit uitzitten, anders zou hij (met voorkennis) de boel kunnen doorverkopen.
Ik heb dit eerder aangehaald, zie hieronder.
quote:
Op vrijdag 7 september 2018 22:41 schreef DeElfde het volgende: Even een juridisch technisch vraagje. Het is heel gebruikelijk om een vordering te (ver)kopen. Op zakelijk niveau gebeurt dit continue. Maar ook op particulier niveau is het in de regel mogelijk om een vordering te verkopen en over te dragen. Hoe zit het met onze vorderingen t.o.v. de geldnemers die via een crowdfundplatform lopen? Zouden we onze vorderingen ook kunnen verkopen?
Mij lijkt dat het eigenlijk gewoon kan, voornamelijk op basis van gut-feeling. In een eenvoudige situatie waarbij er geen platform tussen zit is dit eenvoudig voor te stellen.
Vb: een aannemer haalt een grote opdracht binnen. De aannemer mag een complex bouwen voor de debiteur. Betaling geschiedt naar gelang de vorderingen van de bouw van het complex. Voor de aannemer is dit niet prettig, hij wil zo snel mogelijk het geld tot zijn beschikking hebben. De aannemer verkoopt de vordering.
De aannemer zou ¤ 50.000,- verspreid krijgen maar kiest ervoor om zijn vordering te verkopen aan partij X voor ¤ 40.000,-. De aannemer krijgt direct ¤ 40.000,- liquide middelen en de nieuwe crediteur is partij X.
Dit soort zaken gebeuren, zonder ons medeweten, dagelijks. Nu een complicerende factor: er zit een tussenpersoon tussen die betrokken is geweest bij het tot stand komen van de overeenkomst en het coördineren van aflossingen en rentebetalingen. Praktisch zal alles afhangen van de bereidwilligheid van de platformen. Maar zijn ze juridisch verplicht om mee te werken?
De aannemer zou ¤ 50.000,- verspreid krijgen maar kiest ervoor om zijn vordering te verkopen aan partij X voor ¤ 40.000,-. De aannemer krijgt direct ¤ 40.000,- liquide middelen en de nieuwe crediteur is partij X.
Dit soort zaken gebeuren, zonder ons medeweten, dagelijks. Nu een complicerende factor: er zit een tussenpersoon tussen die betrokken is geweest bij het tot stand komen van de overeenkomst en het coördineren van aflossingen en rentebetalingen. Praktisch zal alles afhangen van de bereidwilligheid van de platformen. Maar zijn ze juridisch verplicht om mee te werken?
Leuk dat je niet wilt luisteren, je vraagt of ze juridisch verplicht zijn om mee te werken maar op basis van de vergunning (lees: hun bestaansrecht) is het hun juridisch verboden om hier aan mee te werken.
Prima dat het kan, het is niet meer dan het veranderen van een nummertje in een database "vordering X van gebruiker Y is nu van Z" maar daarna kunnen ze hun platform opdoeken omdat ze hun vergunning kwijtraken.
Wil je het precies weten, bel de AFM en vraag naar de vergunningen van de platformen die jij wilt benaderen om dit te laten ontstaan en neem een paar juristen. Of lees je gewoon eens in.
Leuk dat je niet wilt luisteren, je vraagt of ze juridisch verplicht zijn om mee te werken maar op basis van de vergunning (lees: hun bestaansrecht) is het hun juridisch verboden om hier aan mee te werken.
Prima dat het kan, het is niet meer dan het veranderen van een nummertje in een database "vordering X van gebruiker Y is nu van Z" maar daarna kunnen ze hun platform opdoeken omdat ze hun vergunning kwijtraken.
Wil je het precies weten, bel de AFM en vraag naar de vergunningen van de platformen die jij wilt benaderen om dit te laten ontstaan en neem een paar juristen. Of lees je gewoon eens in.
Volgens mij mogen crowdfundplatformen er desgevraagd wel aan meewerken, maar mogen ze het niet aanbieden. De regels van de AFM gelden voor aanbieders van financiële producten.
Volgens mij mogen crowdfundplatformen er desgevraagd wel aan meewerken, maar mogen ze het niet aanbieden. De regels van de AFM gelden voor aanbieders van financiële producten.
Het zijn aanbieders van financiële producten. Ze faciliteren daarbij een handeling die ze niet zomaar kunnen doen van de AFM. Maar prima joh, als jij vind dat jij hun benaderen en zij hier stelselmatig aan gaan meewerken iets anders is dan aanbieden. Ik ben bang dat de AFM hier anders in gaat staan.
Het zijn aanbieders van financiële producten. Ze faciliteren daarbij een handeling die ze niet zomaar kunnen doen van de AFM. Maar prima joh, als jij vind dat jij hun benaderen en zij hier stelselmatig aan gaan meewerken iets anders is dan aanbieden. Ik ben bang dat de AFM hier anders in gaat staan.
Het is niet heel anders dan het verhandelen van Symbid certificaten. Die handel is er wel degelijk en voor zover ik weet is het volledig legaal. Verschillende coöperaties van aandeelhouders werken hier aan mee, maar voor zover ik weet biedt geen enkele coöperatie aan om dit te faciliteren. Symbid probeert een vergunning te krijgen zodat zij dit wel mogen faciliteren.
In de eerste plaats denk ik dat ik met mijn juridische achtergrond iets inbreng waar ik mijzelf zeker over heb ingelezen. Ik geef gelijk toe: een sluitend antwoord heb ik niet.
Nu jouw reactie. Waar jij het over hebt is vanuit een professie een markt opzetten waarin je de mogelijkheid hebt om aandelen en leningen te verhandelen. Dit is echt een andere situatie dan waar ik het over heb.
Ik geloof maar al te graag dat voor het opzetten van een markt m.b.t. verhandelen van aandelen en leningen regeltjes van de AFM aan te pas komen en dat dit wellicht in de status quo niet met crowdfunding leningen niet mogelijk is. Dat hoor je mij niet zeggen.
Mijn ideeën zijn een fundamenteel andere. Stel: ik zit in project X met een crowdfunding investering. Op enig moment raak ik in financiële nood en heb ik liquide middelen nodig. Ik kies ervoor om mijn lening, waar naar alle verwachten nog ¤ 1.000,- inclusief rente van volgt te verkopen voor ¤ 900,-. Ik benader Benger en hij is geïntresseerd. In dit geval breng ik zelf vraag en aanbod bij elkaar. Deze markt wordt niet gefacilliteerd door het platform.
De situatie die ik aankaart is geheel privaatrechtelijk van aard. De AFM komt in deze situatie, lijkt mij, niet om de hoek kijken. Zoals je zelf aangeeft hoeft het platform, lijkt mij inderdaad ook, enkel een nummertje in het systeem aan te passen.
Mocht jij je graag willen inlezen in de (on)mogelijkheden van (ver)kopen van vorderingen en overdracht hiervan, dan kun je de arresten Oryx/Van Eesteren en Coface Finanz/Intergamma te lezen. Succes
Edit: de arresten zijn iets te lastig dus waag je zonder juridische kennis hier maar niet aan. Mocht je echt iets willen lezen over dit leerstuk, dan kun je het beste even Google op: 'cederen van vorderingen'. Je zal dan wel bij een of ander leuke advocatenpagina terecht komen die er iets algemeens over zegt.
[ Bericht 3% gewijzigd door DeElfde op 08-09-2018 20:10:03 ]
Op zaterdag 8 september 2018 19:47 schreef DeElfde het volgende: Ik kies ervoor om mijn lening, waar naar alle verwachten nog ¤ 1.000,- inclusief rente van volgt te verkopen voor ¤ 900,-
Dan zal de geldnemer cq. de intermediair die hier een rol bij speelt dit moeten toestaan en niet op voorhand hebben moeten uitsluiten in de getekende overeenkomsten, dat is nu (vrijwel?) altijd wel het geval bij de crowdfunding platvormen en daar is vast een reden (verplichting?) voor. Daarnaast zijn er steeds meer, voornamelijk zeer grote, afnemers die hun leveranciers verbieden hun vordering te verpanden, cederen, factoring toe te passen of welke term we daar ook voor bedenken, simpelweg omdat ze niet met een voor hun onbekende en niet zelf gekozen partij te maken willen hebben. Ik ken minimaal één van mijn klanten die dat in hun inkoopvoorwaarden had staan, of dat bij een rechter stand houdt weet ik (nog ;-) niet
Weet niet of het bekend is bij jullie maar volgende week woensdag om 12 uur gaat de inboedel van PH express Almere onder de hamer. Stond vrijdag een advertentie in het AD
Op zondag 9 september 2018 08:37 schreef JJdJ1984 het volgende: Weet niet of het bekend is bij jullie maar volgende week woensdag om 12 uur gaat de inboedel van PH express Almere onder de hamer. Stond vrijdag een advertentie in het AD
Ik zou het maar eens doormailen aan GVE, blijft mijn vraag staan,hoe kan je met een PH op een station /plein in Utrecht & Almere geen geld verdienen en by the way een paar 100k verbranden, I dont get it, werk voor de curator, en snap de rol van de PH org, ook niet helemaal, als je PH op de kaart wilt zetten in NL,gaat dit zo niet lukken, en zul je toch wat moeten doen.
Ik zou het maar eens doormailen aan GVE, blijft mijn vraag staan,hoe kan je met een PH op een station /plein in Utrecht & Almere geen geld verdienen en by the way een paar 100k verbranden, I dont get it, werk voor de curator, en snap de rol van de PH org, ook niet helemaal, als je PH op de kaart wilt zetten in NL,gaat dit zo niet lukken, en zul je toch wat moeten doen.
ik zit niet in desbetreffend project maar mijn oog viel erop
Op zondag 9 september 2018 10:34 schreef peterc het volgende: snap de rol van de PH org, ook niet helemaal, als je PH op de kaart wilt zetten in NL,gaat dit zo niet lukken, en zul je toch wat moeten doen.
De PH organisatie/holding is de geldnemer + geen HA
quote:
De in de aanhef weergegeven G-PD% en Creditsafe score zijn van geldnemer PH Express Holding B.V. Medegeldnemers zijn: - PH Express Almere B.V. (i.o.) – deze vennootschap dient nog definitief te worden opgericht - PH Express Utrecht CS B.V. (G-PD% 2,52% % en Creditsafe score 23) en - Medegeldnemers zijn tevens de 2 aandeelhouders (elk voor 50%) van PH Express Holding B.V.: • Ajay Holding B.V. (G-PD% 0,17% en Creditsafe 37). De aandelen van deze vennootschap zijn 100% eigendom van de heer R.K. Sewnarain. • Etnolife Holding B.V. (G-PD% 0,82% en Creditsafe 45). De aandelen va deze vennootschap zijn 100% eigendom van de heer S. Sewnarain.
Er is bij deze lening geen sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid in privé doch de heren R.K. Sewnarain en S. Sewnarain ondertekenen ieder afzonderlijk een borgstelling van ¤ 35.000,-. Deze borgstellingen zijn op dit moment van materiële waarde.
De PH organisatie/holding is de geldnemer + geen HA
[..]
Ik zit ook niet i d projecten, maar de "moederorg PH" welke de naam & faam en de $ heeft, 'moet" dit gepruts toch niet willen. Als je als wereld-company PH in NL op de kaart wilt zetten, hetgeen vlgs mij moet kunnen, gooi je er wat $ en ¤ met een goed plan tegenaan.
Ik zit ook niet i d projecten, maar de "moederorg PH" welke de naam & faam en de $ heeft, 'moet" dit gepruts toch niet willen. Als je als wereld-company PH in NL op de kaart wilt zetten, hetgeen vlgs mij moet kunnen, gooi je er wat $ en ¤ met een goed plan tegenaan.
Je bedoelt Yum! Amerika? Ik weet niet hoe zij erin staan. NL zal geen groot aandeel uitmaken van concern omzet/winst. Ze gaan wel wat franchisefee missen, maar wereldwijd zal het weinig veranderen. PH was al jaren weg uit NL
[ Bericht 3% gewijzigd door djh77 op 09-09-2018 14:02:07 ]
Je bedoelt Yumm Amerika? Ik weet niet hoe zij erin staan. NL zal geen groot aandeel uitmaken van concern omzet/winst.
Correct, t.o.v. de US en GB zal het nooit zo dik worden, maar kijk naar de vele MAC;s die schuiven aardig binnen. Nu zal PH nooit zo groot worden. Maar kijk naar de Taco Mundo's , Starbucks, KFC , en BurgerKings, Taco bell's welke hier zijn en komen, blijkt toch wel te kunnen. Maar goed their problem evenwel treurig voor de crowd investors.
[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 09-09-2018 16:34:06 ]
Ik pas, om een of andere reden heb ik er geen goed gevoel bij. Zij gaat bij 'schoonouders' werken en start later voor eigen rekening en haar partner/vriend (ik neem aan zoon van diezelfde 'schoonouders'?) gaat vervolgens bij haar werken als werknemer. Ik zou me voor kunnen stellen dat ze het samen zouden gaan doen, maar partner/vriend staat blijkbaar expliciet buiten de onderneming en is 'gewoon' werknemer. Op zich natuurlijk mogelijk en misschien is er ook wel een goed verhaal of reden waarom voor deze constructie is gekozen, maar ik heb er persoonlijk een wat vreemd gevoel bij, en bij twijfel niet inhalen is dan mijn uitgangspunt.
Ik pas, om een of andere reden heb ik er geen goed gevoel bij. Zij gaat bij 'schoonouders' werken en start later voor eigen rekening en haar partner/vriend (ik neem aan zoon van diezelfde 'schoonouders'?) gaat vervolgens bij haar werken als werknemer. Ik zou me voor kunnen stellen dat ze het samen zouden gaan doen, maar partner/vriend staat blijkbaar expliciet buiten de onderneming en is 'gewoon' werknemer. Op zich natuurlijk mogelijk en misschien is er ook wel een goed verhaal of reden waarom voor deze constructie is gekozen, maar ik heb er persoonlijk een wat vreemd gevoel bij, en bij twijfel niet inhalen is dan mijn uitgangspunt.
Het had inderdaad sterker overgekomen als de partner ook mee zou tekenen, nu blijft hij er helemaal buiten.
Op het punt van zekerheden komt het zwak over. Blijkbaar heeft IVM niet goed gechecked wat hoogte en samenstelling is van het privévermogen. Mocht het mis gaan dan zijn er méér kapers op de kust buiten de crowdfunders.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik doe er niets mee.
Thanks, ik vind het zelf geen overtuigend project. Heb wel vanmorgen een bedragje ingebracht bij project Van Laere Investments B.V. van Collin. Het was binnen 10 minuten vol.
Het had inderdaad sterker overgekomen als de partner ook mee zou tekenen, nu blijft hij er helemaal buiten.
Op het punt van zekerheden komt het zwak over. Blijkbaar heeft IVM niet goed gechecked wat hoogte en samenstelling is van het privévermogen. Mocht het mis gaan dan zijn er méér kapers op de kust buiten de crowdfunders.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik doe er niets mee.
Ik ben ook niet overtuigd.
SPOILER
Thanks, ik vind het zelf geen overtuigend project. Heb wel vanmorgen een bedragje ingebracht bij project Van Laere Investments B.V. van Collin. Het was binnen 10 minuten vol.
Nee, 7. Ik was nog aan het lezen en toen zat het al vol.
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
Even een zijspoor van CF naar P2P (dat mag ook wel in dit forum toch).
Vanavond wat ingelezen in buitenlandse (Nederland kent alleen maar LenderSpender) P2P-platformen. Je ziet dan bijna door de bomen het bos niet meer, aangezien ik na een korte tijd al tot de volgende lijst komt:
Er zijn niet zoveel NL Reviews te vinden en op YouTube vind ik nagenoeg enkel Duitse filmpjes.
2 vragen: -met welk platform hebben jullie goede ervaringen en waarom? -verder vraag ik me af: als de platformen met buy-back-service bij wanbetaling dat doen, waarom hebben deze banken dan ook niet die leningen zelf verstrekt en moet dat via P2P?
Natuurlijk staat er nog een authentieke Smoked BBQ op de agenda voor alle ambassadeurs. Een mooie manier om elkaar wat beter te leren kennen en te zien en proeven waar jullie het allemaal voor doen!
We willen je graag uitnodigen voor 16 september a.s. Vanaf 14:00 uur ben je welkom aan de Torenstraat en heffen we eerst samen het glas met een lekker live muziekje erbij. Aansluitend steken we de BBQ aan voor een heerlijk stuk vlees of vis.
Vanavond wat ingelezen in buitenlandse (Nederland kent alleen maar LenderSpender) P2P-platformen. Je ziet dan bijna door de bomen het bos niet meer, aangezien ik na een korte tijd al tot de volgende lijst komt:
Er zijn niet zoveel NL Reviews te vinden en op YouTube vind ik nagenoeg enkel Duitse filmpjes.
2 vragen: -met welk platform hebben jullie goede ervaringen en waarom? -verder vraag ik me af: als de platformen met buy-back-service bij wanbetaling dat doen, waarom hebben deze banken dan ook niet die leningen zelf verstrekt en moet dat via P2P?
Heb zelf nu EstateGuru en ViaInvest.
Ik heb Mintos, Twino en Bondora. Met Mintos en Twino heb ik positieve ervaringen. Met Bondora op zich ook wel, maar het is toch wel afwachten hoe het resultaat is als alle defaults in mijn portefeuille zijn afgewikkeld. Ik investeer er niet meer in nieuwe leningen. Mintos biedt hoge rente met buyback, hoewel het nu wat mager is, maar ik verwacht dat de rente op nieuwe leningen wel weer verder zal oplopen. Bij Mintos kun je goed spreiden over verschillende loan originators. Twino biedt ook een mooie 10-11% met buyback. De kredietinstellingen (het zijn geen echte banken) die buyback aanbieden verstrekken zelf de leningen. Vervolgens wordt een deel van de verstrekte leningen doorverkocht op de platformen. Daardoor komt er weer nieuw kapitaal vrij om nog meer leningen te verstrekken. De kredietinstellingen pakken marge op de leningen die ze via de platformen verpand hebben.
Ik zou liever zien dat het over crowdlending uit NL gaat. Mocht er behoefte zijn aan een P2P forum misschien beter een eigen topic starten? Net als Kickstarter.
Ik zou liever zien dat het over crowdlending uit NL gaat. Mocht er behoefte zijn aan een P2P forum misschien beter een eigen topic starten? Net als Kickstarter.
Ik ben het hierin wel met je eens. Hoewel veel investeerders zowel in p2p-lending als in crowdlending zit, is het voor het overzicht wel beter om dit in verschillende topics te bespreken. Uiteindelijk spelen heel andere overwegingen een rol bij investeren in een p2p-lening in Georgie dan bij een crowdlending aan de bakker om de hoek.
Daarnaast zijn er uiteraard ook members die alleen in p2p geinteresseerd zijn, en hoe wel dat hier ook besproken wordt, is het grootste gedeelte over crowdlending niet relevant voor hen.
En ook bij Aspe Dronten (IVM)... Ik ben nu zo'n 10 maanden bezig en had tot gisteren geen achterstanden, helaas nu ineens 2 tegelijk... Hopelijk is dit toeval.
Op dinsdag 11 september 2018 09:41 schreef cellog het volgende: En ook bij Aspe Dronten (IVM)... Ik ben nu zo'n 10 maanden bezig en had tot gisteren geen achterstanden, helaas nu ineens 2 tegelijk... Hopelijk is dit toeval.
Ik had gisteren toevallig contact met IVM: betaling komt er een dezer dagen aan vanwege foutieve overboeking vanuit Spanje. Hierover zou vandaag een mail aan de investeerder worden gezonden.
Om er dan meteen nog maar een potentieel probleem project bij te zetten.
Gisteren deze bekende mail van GvE mogen ontvangen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kr. Bedrag 220K Class. 3 Looptijd 48 mnd Voldaan 27 mnd Rente 8%
Gisteren deze bekende mail van GvE mogen ontvangen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kr. Bedrag 220K Class. 3 Looptijd 48 mnd Voldaan 27 mnd Rente 8%
Die heb ik helaas ook langs zien komen. Het is de laatste weken wel raak met dergelijke mails.
Is dat IVM project al van de het openbare gedeelte van de site van IVM gehaald? Kan er niets van terug vinden.
Betreft dit het etablissement dat op Google 3.3/5 scoort en op Eet.nu 3.3/10? Pitch ziet er verder goed uit. HCN kent het 5***** toe.
Na contact met HCN werd deze aangegeven: https://www.woktogo.nl/ve(...)stwetering-foodspot/. Deze scoort uitstekend. Ik schrijf zeker in. Grote eigen inbreng en eigenaren niet afhankelijk van inkomen uit deze vestiging
[ Bericht 4% gewijzigd door bridgetofar op 11-09-2018 10:44:02 ]
Na contact met HCN werd deze aangegeven: https://www.woktogo.nl/ve(...)stwetering-foodspot/. Deze scoort uitstekend. Ik schrijf zeker in. Grote eigen inbreng en eigenaren niet afhankelijk van inkomen uit deze vestiging
Ik pak deze ook mee.
Imker zit ik trouwens ook in, vind het geen goed teken dat zo'n jong project al haarscheurtjes vertoont. Voordeel van een klein platform als CC is dat ze er in ieder geval voldoende tijd voor kunnen vrijmaken.
Ben eruit gestapt; vind de rente te laag voor het risico. ze hadden de ontsnap knop nu al 95% van mijn inleg terug. Naar mijn idee te veel achterstanden etc. Nu nog voor een heel klein bedrag dr in
Heb zelf nu EstateGuru en ViaInvest.
Ik heb ervaring met: Mintos en Twino (inmiddels zo'n 2 jaar goede ervaring, Twino weinig projecten)
Omaraha (gestopt, slechte ervaring)
Net begonnen <1jr met: (tot nu toe goede ervaring) Robocash Grupeer Swaper (weinig projecten) Finbee (geen buy back guarantee) Viainvest Fastinvest
Natuurlijk staat er nog een authentieke Smoked BBQ op de agenda voor alle ambassadeurs. Een mooie manier om elkaar wat beter te leren kennen en te zien en proeven waar jullie het allemaal voor doen!
We willen je graag uitnodigen voor 16 september a.s. Vanaf 14:00 uur ben je welkom aan de Torenstraat en heffen we eerst samen het glas met een lekker live muziekje erbij. Aansluitend steken we de BBQ aan voor een heerlijk stuk vlees of vis.
Imker zit ik trouwens ook in, vind het geen goed teken dat zo'n jong project al haarscheurtjes vertoont. Voordeel van een klein platform als CC is dat ze er in ieder geval voldoende tijd voor kunnen vrijmaken.
En het is zover mij bekend hun eerste probleem dus men zal er vermoedelijk alles aan doen om hun zero default status niet te verliezen.
Bottom line: Sinds begin juli kapseisden in China 350 crowdfundingsplatformen, waar kleine spaarders en kredietnemers rechtstreeks van en aan elkaar lenen. De implosie bracht een golf aan protesten teweeg, met als reactie daarop politierepressie en stevige sociale onrust. De neergang van peer-to-peer-bedrijven is een gevolg van strengere regulering, waarmee Chinese toezichthouders de risico’s in de financiële markt willen beperken. De gedupeerden voelen zich slachtoffer van overheidsbeleid.
Bottom line: Sinds begin juli kapseisden in China 350 crowdfundingsplatformen, waar kleine spaarders en kredietnemers rechtstreeks van en aan elkaar lenen. De implosie bracht een golf aan protesten teweeg, met als reactie daarop politierepressie en stevige sociale onrust. De neergang van peer-to-peer-bedrijven is een gevolg van strengere regulering, waarmee Chinese toezichthouders de risico’s in de financiële markt willen beperken. De gedupeerden voelen zich slachtoffer van overheidsbeleid.
Dat is wel een rampscenario inderdaad. Platformen sluiten hun deuren en vertrekken met de noorderzon. Zie dan nog maar eens je geld terug te krijgen.
Ook in Nederland niet volledig uit te sluiten. Ik verwacht van de politiek niet heel veel hulp en van het publiek niet heel veel sympathie als het mis gaat.
Dat is wel een rampscenario inderdaad. Platformen sluiten hun deuren en vertrekken met de noorderzon. Zie dan nog maar eens je geld terug te krijgen.
Ook in Nederland niet volledig uit te sluiten. Ik verwacht van de politiek niet heel veel hulp en van het publiek niet heel veel sympathie als het mis gaat.
Het is mogelijk maar met een stichting ertussen (bij de meest platforms) en AFM in de nek zijn de risico's wel een stuk beperkt.
Edit: dat een platform (gefingeerd) failliet raakt is wel iets meer denkbaar. Daarom is het ook goed om niet alleen je investering per project te verspreiden maar ook te verspreiden over meerdere platforms.
Er werd recent gevraagd naar ervaringen in verschillende p2p platformen. Hierbij mijn ervaringen (in een spoiler omdat de tekst wel wat lang is). Zoals altijd: spreiding is alles, en investeer alleen geld dat je niet direct nodig hebt.
SPOILER
Op dinsdag 11 september 2018 21:33 schreef MacM het volgende: Lang meegelezen - soms een kortere of langere pauze - en nu kan ik jullie goed gebruiken (A).
Vanwege aankoop van een woning ben ik op zoek naar iemand die interesse heeft in certificaten:
- Lohuis, 125 stuks - NXT Motors, 25 stuks
Ik hoor graag! Ook de eerlijke reacties ;-)
dit stond op symbid: "Vanuit LOHUIS willen wij hier aan toevoegen dat wij ALTIJD bereid zijn deze certificaten zelf in te kopen tegen een koers die blijkt uit het laatst verschenen kwartaalbericht."
Op dinsdag 11 september 2018 21:33 schreef MacM het volgende: Lang meegelezen - soms een kortere of langere pauze - en nu kan ik jullie goed gebruiken (A).
Vanwege aankoop van een woning ben ik op zoek naar iemand die interesse heeft in certificaten:
- Lohuis, 125 stuks - NXT Motors, 25 stuks
Ik hoor graag! Ook de eerlijke reacties ;-)
Kan je enig inzicht geven in de prestatie van deze bedrijven over de afgelopen jaren?
Uiteindelijk draait het natuurlijk om de onderliggende cijfers i.c.m. de ratings. Puur even inzoomend op de beoordelingen gaat het wél om de lage beoordelingen (gemiddeld) die ik noemde. Ware het niet dat enkel de positieve beoordelingen staan onder de link die je stuurt.
Op dinsdag 11 september 2018 21:57 schreef BruderKlaus het volgende: Er werd recent gevraagd naar ervaringen in verschillende p2p platformen. Hierbij mijn ervaringen (in een spoiler omdat de tekst wel wat lang is). Zoals altijd: spreiding is alles, en investeer alleen geld dat je niet direct nodig hebt.
SPOILER
Ik bouw Bondora helemaal af; alles wat nog komt gaat retour naar de polder. Op papier sta ik op winst maar als ik zie wat er nog steeds betaalt, denk ik niet dat ik uit de rode cijfers zal blijven.
De andere platformen die ik heb in het buitenland (TWI, MIN), houd ik nauwlettend in de gaten en ik boek regelmatig wat weg. Het lijkt allemaal goed te functioneren maar ik houd mijn hart vast voor als er de klad komt in de economie.
Op dinsdag 11 september 2018 21:57 schreef BruderKlaus het volgende: Er werd recent gevraagd naar ervaringen in verschillende p2p platformen. Hierbij mijn ervaringen (in een spoiler omdat de tekst wel wat lang is). Zoals altijd: spreiding is alles, en investeer alleen geld dat je niet direct nodig hebt.
Dank voor het delen van je ervaringen. Ik merk dat ik nu een stuk risicomijdender ben geworden dan toen ik 2 jaar geleden startte met crowdfunding. Alleen de hele zekere projecten doe ik nog mee.
Op woensdag 12 september 2018 11:55 schreef peterc het volgende: Deze staat er ook tussen / onderhands gegaan Boca Bar & Kitchen Houten Project nr.: 155 Financieringsbedrag: ¤ 75.000,–
Is niet meer terug te vinden. Moeten we de vooraankondigingen al ook veilig stellen.
Ik heb de vooraankondiging nog opgeslagen op mijn telefoon. Daar was hij inderdaad 8 procent.
Heb ze al gemaild. Als het idd 7.5 procent is annuleer ik mijn investering.
PREVIEW NIEUW PROJECT WOK TO GO LEIDSCHE RIJN RENTE 8,0% - LOOPTIJD 48 MAANDEN – 5 STERREN Recensie HCN: er is sprake van een on-going concern, waarbij de Wok to Go formule zich reeds heeft bewezen in de markt. De ondernemers hebben ervaring binnen de franchiseformule. De locatie beoordelen wij als voldoende voor dit laagdrempelige kwalitatief hoogwaardige concept. Gezien de zeer ruime ervaring en de geprognosticeerde cashflow is naar onze mening een 5 sterrenclassificatie te rechtvaardigen. De ondernemers tekenen hoofdelijk mee en er is sprake van verpanding van de inventar
Al reactie gehad van HCN dat de rente in de preview abusievelijk verkeerd stond vermeld. Hij komt ook wel vol zonder mijn investering.
[ Bericht 10% gewijzigd door flexion op 12-09-2018 12:42:02 ]
Ik heb de vooraankondiging nog opgeslagen op mijn telefoon. Daar was hij inderdaad 8 procent.
Heb ze al gemaild. Als het idd 7.5 procent is annuleer ik mijn investering.
PREVIEW NIEUW PROJECT WOK TO GO LEIDSCHE RIJN RENTE 8,0% - LOOPTIJD 48 MAANDEN – 5 STERREN Recensie HCN: er is sprake van een on-going concern, waarbij de Wok to Go formule zich reeds heeft bewezen in de markt. De ondernemers hebben ervaring binnen de franchiseformule. De locatie beoordelen wij als voldoende voor dit laagdrempelige kwalitatief hoogwaardige concept. Gezien de zeer ruime ervaring en de geprognosticeerde cashflow is naar onze mening een 5 sterrenclassificatie te rechtvaardigen. De ondernemers tekenen hoofdelijk mee en er is sprake van verpanding van de inventar
Al reactie gehad van HCN dat de rente in de preview abusievelijk verkeerd stond vermeld. Hij komt ook wel vol zonder mijn investering.
Dank flexion, project vol, geloof deze keer wel in een foutje , maar in theorie obv de ingeschakelde auto-invest functie vd investeerders kunnen ze natuurlijk wel een forecast maken van de investeringen in het project, en zou je in theorie de rente kunnen aanpassen. Denk dat het een vergissinkje was, normaal download ik alle docu & info van de projecten, bij HCN ook regelmatig de preview, naast de def pitch, maar deze keer dus niet. |Dit project voor standaard HCN bedrag meegenomen.
Zelf twijfelde ik of de statistieken van GVE met betrekking tot het aantal defaults wel kloppen. Het viel mij daarbij op dat ze al sinds mei niet geupdate zijn. Zelf heb ik een geïnvesteerd in 156 leningen waarvan er 31 in default zijn geraakt en op twee heeft een afboeking plaatsgevonden. (Hierbij laat ik voor het gemak de leningen van Multi Care Noizezz buiten beschouwing)
GVE haar statistieken geven op 01/05/2018 weer dat er een default percentage is van 2,78% (conform de AFM richtlijn van afboeken na 90 dagen) op basis van 129,3 miljoen EUR aan verstrekt leningen. Hierbij zou dus ¤ 3.594.540 (129,3*0.0278) zijn afgeboekt.
Wanneer ik kijk naar mijn eigen portefeuille (zie bijlage) kom ik al aan een afgeboekt bedrag van ¤ 3.567.014 wat bijna exact hetzelfde is als hoe GVE zijn gehele lening boek heeft gepresteerd.*
Gezien het feit dat ik in 1/9 leningen heb deelgenomen (156 van de 1326 verstrekte leningen op 01/05/2018) vraag ik mij af of ik wellicht enorm veel pech heb gehad dat ik in vrijwel alle probleemprojecten zit of dat GVE de statistieken mooier voorstelt als dat ze zijn.
Wellicht dat we hier met de crowd in kunnen duiken? Ik zie bovenaan het forum al het kopje 'Projecten met problemen' maar deze data is bijgewerkt tot: 09-10-2017. Zou mooi zijn als hier een actueel lijstje van kan worden gemaakt en kijken wat het afgeboekte bedrag is van al die 104 probleem projecten.
Op woensdag 12 september 2018 13:19 schreef investeren het volgende: Zelf twijfelde ik of de statistieken van GVE met betrekking tot het aantal defaults wel kloppen. Het viel mij daarbij op dat ze al sinds mei niet geupdate zijn. Zelf heb ik een geïnvesteerd in 156 leningen waarvan er 31 in default zijn geraakt en op twee heeft een afboeking plaatsgevonden. (Hierbij laat ik voor het gemak de leningen van Multi Care Noizezz buiten beschouwing)
GVE haar statistieken geven op 01/05/2018 weer dat er een default percentage is van 2,78% (conform de AFM richtlijn van afboeken na 90 dagen) op basis van 129,3 miljoen EUR aan verstrekt leningen. Hierbij zou dus ¤ 3.594.540 (129,3*0.0278) zijn afgeboekt.
Wanneer ik kijk naar mijn eigen portefeuille (zie bijlage) kom ik al aan een afgeboekt bedrag van ¤ 3.567.014 wat bijna exact hetzelfde is als hoe GVE zijn gehele lening boek heeft gepresteerd.*
Gezien het feit dat ik in 1/9 leningen heb deelgenomen (156 van de 1326 verstrekte leningen op 01/05/2018) vraag ik mij af of ik wellicht enorm veel pech heb gehad dat ik in vrijwel alle probleemprojecten zit of dat GVE de statistieken mooier voorstelt als dat ze zijn.
Wellicht dat we hier met de crowd in kunnen duiken? Ik zie bovenaan het forum al het kopje 'Projecten met problemen' maar deze data is bijgewerkt tot: 09-10-2017. Zou mooi zijn als hier een actueel lijstje van kan worden gemaakt en kijken wat het afgeboekte bedrag is van al die 104 probleem projecten.
Ik hou niet van dit soort "fouten". Helemaal niet als het heimelijk zonder de investeerders in te lichten dan wel een aantekening in de pitch op te nemen van 8% naar 7.5% wordt bijgesteld. Lijkt op sjoemelen onder het mom van men merkt het toch niet Het zou HCN sieren om de rente terug te zetten op 8%!
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 12-09-2018 13:57:11 ]
Op woensdag 12 september 2018 13:19 schreef investeren het volgende: Zelf twijfelde ik of de statistieken van GVE met betrekking tot het aantal defaults wel kloppen. Het viel mij daarbij op dat ze al sinds mei niet geupdate zijn. Zelf heb ik een geïnvesteerd in 156 leningen waarvan er 31 in default zijn geraakt en op twee heeft een afboeking plaatsgevonden. (Hierbij laat ik voor het gemak de leningen van Multi Care Noizezz buiten beschouwing)
*Ik heb de projecten in default die niet zijn opgenomen in de statistieken van mei bij GVE weergegeven in het oranje.
Ik denk met je dat de cijfers van GvE te optimistisch zijn. Ik vermoed dat ze net als bijvoorbeeld Collin de projecten waar een regeling mee is niet meetellen. B.v. Traffic ID met een regeling waar de ondernemer zo weinig betaald dat voorlopig alleen de kosten van incasso kunnen worden betaald zal wel niet meegeteld worden.
Het wordt inderdaad tijd om de lijst met probleem projecten in de OP een update te geven. Heb helaas de komende paar weken nog geen tijd. Verwacht er medio oktober aan toe te komen.
Ik hou niet van dit soort "fouten". Helemaal niet als het heimelijk zonder de investeerders in te lichten dan wel een aantekening in de pitch op te nemen van 8% naar 7.5% wordt bijgesteld. Lijkt op sjoemelen onder het mom van men merkt het toch niet Het zou HCN sieren om de rente terug te zetten op 8%!
Ik ook niet want je zult niet vaak meemaken dat de rente achteraf ineens hóger uitvalt.........
Vooral de investeerders die gebruik maken van auto-invest worden hierdoor gedupeerd want hun beslissing is gebaseerd op de oorspronkelijke presentatie en die gaan het hele verhaal niet nog een keer doorlezen. Aan de andere kant, heb je een dag om te annuleren, maar dan moet je het wel toevallig gezien hebben en/of meelezen op Fok!.
Het aanpassen bewust van de rente is een trucje dat je maar een keer kunt doen, Als het een fout was, meld het dan als een opmerking erbij, en doe het niet heimelijk, Alsnog een opmerking van HCN bij de pitch zetten, zou hen sieren en professioneel transparant zijn
Ik ook niet want je zult niet vaak meemaken dat de rente achteraf ineens hóger uitvalt.........
Vooral de investeerders die gebruik maken van auto-invest worden hierdoor gedupeerd want hun beslissing is gebaseerd op de oorspronkelijke presentatie en die gaan het hele verhaal niet nog een keer doorlezen. Aan de andere kant, heb je een dag om te annuleren, maar dan moet je het wel toevallig gezien hebben en/of meelezen op Fok!.
Van de HCN website: "Zo kan een automatische investering uitsluitend worden geannuleerd op het moment dat een project nog niet voor 100% is gefund. Is een project wel voor 100% gefund dan kan de automatische investering dus niet meer worden geannuleerd. Indien er twee keer een automatische investering wordt geannuleerd, dan komt deze optie te vervallen voor de betreffende investeerder."
Is het gefilosofeer over autoinvest slachtoffers op HCN niet ietwat hypothetisch? Autoinvest geeft namelijk de mogelijkheid om een minimum percentage in te stellen. Als je dan een autoinvest instelt op een percentage dat lager ligt dan 8% terwijl je 8% verwacht heb je toch niet veel recht van klagen als je autoinvest een lening oppakt met een lagere rente dan 8%?
Op woensdag 12 september 2018 15:02 schreef BruderKlaus het volgende: Is het gefilosofeer over autoinvest slachtoffers op HCN niet ietwat hypothetisch? Autoinvest geeft namelijk de mogelijkheid om een minimum percentage in te stellen. Als je dan een autoinvest instelt op een percentage dat lager ligt dan 8% terwijl je 8% verwacht heb je toch niet veel recht van klagen als je autoinvest een lening oppakt met een lagere rente dan 8%?
Je gaat er vanuit dat mensen hun autoinvest instellen op basis van specifieke criteria en alle leningen willen hebben die aan die criteria voldoen. In de praktijk gebruiken mensen autoinvest vaak om automatisch een specifiek project mee te pakken wat ze vooraf hebben doorgelezen, zodat ze niet te laat zijn met investeren en niet online hoeven te zijn als het project wordt opengesteld. Die mensen gaan dit niet waarderen.
Op woensdag 12 september 2018 15:02 schreef BruderKlaus het volgende: Is het gefilosofeer over autoinvest slachtoffers op HCN niet ietwat hypothetisch? Autoinvest geeft namelijk de mogelijkheid om een minimum percentage in te stellen. Als je dan een autoinvest instelt op een percentage dat lager ligt dan 8% terwijl je 8% verwacht heb je toch niet veel recht van klagen als je autoinvest een lening oppakt met een lagere rente dan 8%?
Zo lust ik er nog wel een paar🤔 Stel dat ik - om wat voor reden dan ook - doorlopend 6% instel, heeft HCN een vrijbrief om er maximaal 2% af te halen zonder mogelijkheid om achteraf te annuleren. Zal niet gauw voorkomen .maar toch.
Bij een matig project zet ik de autoinvest uit maar dan moet dat wel voldoende duidelijk zijn vanuit de oorspronkelijke pitch.
Je gaat er vanuit dat mensen hun autoinvest instellen op basis van specifieke criteria en alle leningen willen hebben die aan die criteria voldoen. In de praktijk gebruiken mensen autoinvest vaak om automatisch een specifiek project mee te pakken wat ze vooraf hebben doorgelezen, zodat ze niet te laat zijn met investeren en niet online hoeven te zijn als het project wordt opengesteld. Die mensen gaan dit niet waarderen.
Als deze de minimumrente op 8% hadden ingesteld, is er niet automatisch geïnvesteerd.
Op woensdag 12 september 2018 15:11 schreef Benger het volgende: Je gaat er vanuit dat mensen hun autoinvest instellen op basis van specifieke criteria en alle leningen willen hebben die aan die criteria voldoen.
Dit lijkt me precies waar de auto-invest functie voor bedoeld is
Slordig, maar kan gebeuren en als je om deze reden van je investering af wilt verwacht ik niet dat HCN moeilijk doet. (Desnoods gewoon niet betalen als het betaalverzoek komt met deze reden)
Als met de ondernemers ook 7,5% is afgesproken, zou ik het ten opzichte van hen niet fair vinden om de rente dan maar te verhogen. Daarmee zou HCN zich ook niet populair maken bij horeca ondernemers.
Als deze de minimumrente op 8% hadden ingesteld, is er niet automatisch geïnvesteerd.
Waar het natuurlijk per saldo om gaat dat mensen zich bij de voorpublicatie kunnen oriënteren om bij het online gaan niet meer te hoeven lezen en gelijk kunnen investeren. Als dan sneaky de voorwaarden worden veranderd zonder enige opmerking in the kop van het project dan wordt je gewoon belazerd
Ik vraag me ook af of dit niet in strijd is met de AFM regel dat een project eerst 48 zichtbaar moet zijn voordat je kunt investeren. Als je nu investeert in dit project, investeer je in feite in een ander project (met lagere rente).
Slordig, maar kan gebeuren en als je om deze reden van je investering af wilt verwacht ik niet dat HCN moeilijk doet. (Desnoods gewoon niet betalen als het betaalverzoek komt met deze reden)
Als met de ondernemers ook 7,5% is afgesproken, zou ik het ten opzichte van hen niet fair vinden om de rente dan maar te verhogen. Daarmee zou HCN zich ook niet populair maken bij horeca ondernemers.
Ik heb een antwoord gehad op de mail die ik heb gezonden. Als ik zou willen dan kan ik de inschrijving ongedaan maken en men biedt nederig haar excuses aan. De inschrijving handhaaf ik maar heb nog wel om uitleg gevraagd als er een fout wordt gemaakt waarom dit dan niet in de pitch vermelden. Een dergelijk handelswijze is met de ervaring die ik met hen heb HCN onwaardig. Men is altijd snel met antwoorden en volledig transparant als ik een vraag stel. Dus men heeft een foutje gemaakt en noem mij een persoon die geen fouten maakt. Alleen kom daar dan openlijk voor uit en dat heb i k hen ook verteld. .
Redelijk project met goede zekerheid, wordt enkel bijna niks afgelost in 5 jaar.
* De eigen middelen bestaan voor ¤ 25.000 uit een aangegane persoonlijke lening met de borg. Er is een looptijd aangegaan van 303 maanden en de overeengekomen rente is 1,5%. Voor deze persoonlijke lening zijn geen zekerheden bedongen.
Ben benieuwd waar je een dergelijke persoonlijke lening kunt afsluiten?!
Redelijk project met goede zekerheid, wordt enkel bijna niks afgelost in 5 jaar.
* De eigen middelen bestaan voor ¤ 25.000 uit een aangegane persoonlijke lening met de borg. Er is een looptijd aangegaan van 303 maanden en de overeengekomen rente is 1,5%. Voor deze persoonlijke lening zijn geen zekerheden bedongen.
Ben benieuwd waar je een dergelijke persoonlijke lening kunt afsluiten?!
Zoals ik het lees, de persoonlijkke kennis die ook borg staat voor 25k.
Ik heb een antwoord gehad op de mail die ik heb gezonden. Als ik zou willen dan kan ik de inschrijving ongedaan maken en men biedt nederig haar excuses aan. De inschrijving handhaaf ik maar heb nog wel om uitleg gevraagd als er een fout wordt gemaakt waarom dit dan niet in de pitch vermelden. Een dergelijk handelswijze is met de ervaring die ik met hen heb HCN onwaardig. Men is altijd snel met antwoorden en volledig transparant als ik een vraag stel. Dus men heeft een foutje gemaakt en noem mij een persoon die geen fouten maakt. Alleen kom daar dan openlijk voor uit en dat heb i k hen ook verteld. .
Ik dacht antwoord op mijn mail te hebben gehad, maar dit was een mail die aan iedere investeerder is gezonden. Men bood dus iedereen aan om de investering terug te trekken en bood excuses aan voor het ongemak. Nu heeft men uitgelegd wat er gebeurd is. Overal is rekening gehouden met 7,5%: ook in de exploitatieprognose. Alleen werd men er door de leningnemer vanmorgen op geattendeerd dat vermeld stond 8% i.p.v. 7,5% en men heeft dit direct aangepast. En men heeft toen aan de investeerder gemeld dat men de inschrijving kon terugtrekken en uiteraard excuses aangeboden. Voor mij is de zaak afgedaan. Ik blijf de mening toegedaan dat ik zou wensen dat iedereen zo transparant is en zo snel antwoord geeft als HCN.
Volgens mij hadden ze de preview aan moeten passen en dan na 48 uur op de site.
Het kan aan mij liggen maar volgens mij stond de pitch er niet als je niet inlogde of als je wel inlogde en gewoon bij projecten keek. die preview zag je toch alleen als bijlage/nieuws in je eigen omgeving na inloggen.
Ik dacht antwoord op mijn mail te hebben gehad, maar dit was een mail die aan iedere investeerder is gezonden. Men bood dus iedereen aan om de investering terug te trekken en bood excuses aan voor het ongemak. Nu heeft men uitgelegd wat er gebeurd is. Overal is rekening gehouden met 7,5%: ook in de exploitatieprognose. Alleen werd men er door de leningnemer vanmorgen op geattendeerd dat vermeld stond 8% i.p.v. 7,5% en men heeft dit direct aangepast. En men heeft toen aan de investeerder gemeld dat men de inschrijving kon terugtrekken en uiteraard excuses aangeboden. Voor mij is de zaak afgedaan. Ik blijf de mening toegedaan dat ik zou wensen dat iedereen zo transparant is en zo snel antwoord geeft als HCN.
ik heb geen mail gehad. misschien alleen die via autoinvest hebben meegedaan
ik heb geen mail gehad. misschien alleen die via autoinvest hebben meegedaan
Ik doe mee met dit project via auto-invest, zie ‘m ook bij “mijn projecten” staan.
Echter, ik heb alleen de algemene mail gehad met daarin de aankondiging van het project. Geen bevestiging van mijn investering (die mail komt meestal een paar uur voorafgaand aan de algemene aankondigingsmail) en ook geen mail mbt het foutje in de rente.
Nu staat er een nieuw "preview" document waar het percentage is aangepast naar 7,5%. Zo wordt het wel heel ondoorzichtig allemaal...
Zeker! Ook erg jammer vind ik dat ik auto-invest aan had staan, maar dat doe ik altijd specifiek per project, oftewel ik had hem aanstaan op 8%... Ik heb logischerwijs ook niets van HCN gehoord en hem niet meegepakt, terwijl ik dat waarschijnlijk wel had willen doen...
Mensen, aangezien ik geen los topic kon vinden over Garantiefondsen, vraag ik het hier: wat is jullie mening over www.meerdervoort.com (5,2% rente voor 7 jaar) of www.alodio.com (7% rente voor 3 of 5 jaar)?
En jullie mening over www.mogelijk.nl (6% voor 20 jaar)? Die laatste komt mij wel het betrouwbaarst over maar hij duurt zo lang.
En jullie mening over www.mogelijk.nl (6% voor 20 jaar)? Die laatste komt mij wel het betrouwbaarst over maar hij duurt zo lang.
Ik heb niet ingelezen anders dan dat ik weet wat het betreft. Maar let je wel op dat als het beursgenoteerd vastgoed is, de afschaffing van de dividendbelasting ernstige gevolgen kan hebben voor je rendement?
Op één of andere manier word ik altijd wat allergisch van dit soort vastgoedleningen. Straalt op mij een hoog coyboygehalte af. Minimale inleg hoog; beleggen buiten AFM toezicht, dat soort dingen. Als je dermate veel liggende gelden hebt kan je volgens mij beter zelf in vastgoed gaan investeren.
Helaas is dat niet het geval, ik vrees dat de mail alleen de mensen die mopperden is gestuurd. Ik heb in elk geval geen mail gezien, de enige goede oplossing was geweest een nieuwe vooraankondiging en opnieuw de 48 uur laten starten, want tijdens de vooraankondiging de voorwaarden wijzigen (om welke reden dan ook, fouten zijn menselijk, maar herstel ze dan op een transparante manier) en vervolgens inde pitch niets melden is niet goed te praten.
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 12-09-2018 20:08:01 ]