abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181659397
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 22:47 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zo te lezen begreep iedereen het, alleen jammer dat ik een VVD er benoemde, pijnlijk hoor ik weet het, maar ik kan het niet veranderen.
Dan lees je net zo goed als je schrijft.
1 + 1 = blauw
pi_181659591
quote:
10s.gif Op maandag 3 september 2018 11:25 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dan lees je net zo goed als je schrijft.
Noem mij een datum dat Dijkhof het noemde voordat zijn dochtertje geboren is, of dat deze zich moeite deed daarvoor.

Ik ben trouwens voor vaccinatie niet ertegen, echter ik kan weinig betekenen in deze.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2018 11:35:57 ]
pi_181660267
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 11:34 schreef john2406 het volgende:

[..]

Noem mij een datum dat Dijkhof het noemde voordat zijn dochtertje geboren is, of dat deze zich moeite deed daarvoor.

Ik ben trouwens voor vaccinatie niet ertegen, echter ik kan weinig betekenen in deze.
Hey, kijk nou eens, begrijpelijke zinnen!

En om erop in te gaan: nee, daar ga ik niet naar zoeken, want zijn motieven zijn in dit geval ondergeschikt aan de gezondheid van de complete wereldbevolking.
1 + 1 = blauw
pi_181660313
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 15:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

John woorden zin als aankomen, trein snelweg gisteren. Maar rijbewijs is vaccinatie in engere bestand.Echter, het element financiering van Zen. Helaas, tenzij de TV ontvangt of gist uit malesuada van propaganda. De herfinanciering. Geen voeding categorie vastgoed wordt versterkt, en de saus temperatuur of in een grote massa Planning temperatuur. De leeuw van het relais. Er is geen voordeel, de uiteinden van de, Phasellus een bed dat, tenzij ze waren de grootste warm-up carrière. Present is gezegd basketbal.
Prachtig. _0_
"Pools are perfect for holding water"
pi_181665937
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 12:06 schreef Kamina het volgende:

[..]

Hey, kijk nou eens, begrijpelijke zinnen!

En om erop in te gaan: nee, daar ga ik niet naar zoeken, want zijn motieven zijn in dit geval ondergeschikt aan de gezondheid van de complete wereldbevolking.
Hoeft je ook niet voor te zoeken, ik denk eerder dat opeens eigenbelang voorop staat.

Is dat soort wel voor te vinden of niet?
Soort bedoel ik VVD er mee, niks voor het volk maar eigen belang? Of anders gezegd uit landsbelang?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2018 17:17:34 ]
pi_181667865
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 17:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoeft je ook niet voor te zoeken, ik denk eerder dat opeens eigenbelang voorop staat.

Soort bedoel ik VVD er mee, niks voor het volk maar eigen belang? Of anders gezegd uit landsbelang?
Jezus man, leer normaal praten. Het landsbelang is het belang voor het volk.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_181670377
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 17:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Overlevingsdrang is o.a. een menselijke eigenschap.

Wellicht dat Dijkhof de schrikbarende afname van de vaccinatiegraad onder ogen kreeg, of iets anders. Maar nogmaals, dat boeit niet. Het belang van vaccinatie gaat voorbij politiek.
1 + 1 = blauw
  maandag 3 september 2018 @ 21:49:26 #258
406824 BaasBanaan
Dancing Queef
pi_181672211
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 08:30 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik snap niet waar iedereen zich druk om maakt. Als je je spuitje hebt gekregen ben je zo goed als beschermd zo niet zou ik me afvragen waarom je dan nog laat vaccineren? Ik heb vroeger de mazzelen gehad en de bof mijn zusje de waterpokken, mijn zus en ik leven nog steeds en ook in mijn omgeving kregen kinderen al die ziektes waar we nu zo bang voor zijn, ga maar samen spelen dan heb je het tenminste gehad was het motto, niemand is er aan overleden. Persoonlijk neem ik geen vaccinaties ook niet als ik op reis ga, als het niet verplicht is doe ik het niet, nog nooit ziek ergens geworden. Living on the edge :)

Die unlucky gaf het ergens in dit topic al goed aan, het lijkt wel een religie die vaxxers.
Heel mooi dat jij er zonder kleerscheuren vanaf gekomen bent. Dat betekent echter niet dat dat altijd het geval zal zijn en dat je geen gevaar vormt voor anderen. Ik neem aan dat je ervan bewust bent dat er ook mensen aan sterven of voor de rest van hun leven gehandicapt raken? Of zijn dat allemaal verzinsels en leugens? In dat laatste geval, wil ik je graag aan een paar ouders voorstellen, zodat je dat recht in hun gezicht kan zeggen.
Ik heb echt niks zinnigs te zeggen, behalve iets over je penis aan de rand van een blikje snijden.
pi_181672314
"Roken is niet ongezond want ik heb nooit kanker ervan gekregen".
Conscience do cost.
  maandag 3 september 2018 @ 22:16:06 #260
406824 BaasBanaan
Dancing Queef
pi_181673012
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 21:52 schreef ems. het volgende:
"Roken is niet ongezond want ik heb nooit kanker ervan gekregen".
Auto ongelukken zijn ook totaal ongevaarlijk. Ik leef immers nog.
Ik heb echt niks zinnigs te zeggen, behalve iets over je penis aan de rand van een blikje snijden.
pi_181674586
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 18:51 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Jezus man, leer normaal praten. Het landsbelang is het belang voor het volk.
Al het volk? Volgens mij ben jij een beetje de weg kwijt.
pi_181674612
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 20:43 schreef Kamina het volgende:

[..]

Overlevingsdrang is o.a. een menselijke eigenschap.

Wellicht dat Dijkhof de schrikbarende afname van de vaccinatiegraad onder ogen kreeg, of iets anders. Maar nogmaals, dat boeit niet. Het belang van vaccinatie gaat voorbij politiek.
Toevallig onder ogen kreeg, dat is gvd zijn beroep alles onder ogen te krijgen hij zit daar niet om het stoeltje warm te houden!
pi_181674734
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 23:17 schreef john2406 het volgende:

[..]

Toevallig onder ogen kreeg, dat is gvd zijn beroep alles onder ogen te krijgen hij zit daar niet om het stoeltje warm te houden!
Grote woorden, kleine rijen. Linksaf is het lang niet zo slecht als vlaflip.
pi_181674910
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 23:17 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat het toevallig zou zijn maak jij ervan.
1 + 1 = blauw
pi_181674941
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 23:15 schreef john2406 het volgende:

[..]

Al het volk? Volgens mij ben jij een beetje de weg kwijt.
Al het volk? Nee, een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden aan de overweldigers en maakte het leven van de Romeinen in de omringende legerplaatsen bepaald niet gemakkelijk...
pi_181674944
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 23:29 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dat het toevallig zou zijn maak jij ervan.
Wellicht staat bij mij voor hetzelfde als toevallig, deze vertegenwoordigen het land het is hun beroep nogmaals, anders krijgen ze wat mij betreft teveel geld voor wat ze wellicht ontdekken!
pi_181675121
Dit topic heeft gebeld. Ze willen Yoda graag terug.
pi_181675202
quote:
6s.gif Op maandag 3 september 2018 23:37 schreef Treinhomo het volgende:
Dit topic heeft gebeld. Ze willen Yoda graag terug.
Wow, echt.
pi_181676595
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 01:02 schreef Unlucky1 het volgende:
Oja. Wakefield stelt ook. Dat het ook en combinatie is van meerdere virussen tegelijk. Dat komt in de realiteit namelijk niet voor. Bof, mazelen, pokken in één. Hiermee belast je zoals ik eerder al aangaf, het immuunsysteem van een kind aanzienlijk. Bof vaccin blijkt nieteens te werken. En CDC is door de FDA hierom naar de rechter gesleept.

Wat ik probeer te zeggen Kimosabesan, is dat Big Oharma je kind gebruikt voor de Monay.
Schattig hoe je de woorden Pharma en money probeert te blurren, alsof de CIA op de loer ligt om te checken waar jij het over hebt. Vooral de woorden PHARMA INDUSTRIE en MONEY niet noemen, heel gevaarlijk.

Stront ziek word je van complotters zoals jij, die mee gaan op de flow van die gekke mensen in Amerika.
pi_181676612
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 08:35 schreef ems. het volgende:

[..]

Je klinkt echt zo dom elke keer als je dat roept :') Te meer omdat je alleen maar je youtube vriendjes napraat.
Yep. Ook dit is heerlijk overkomen waaien uit Murica. Diegenen die het woord sheep(le) gebruiken weten zelf denk ik niet dat ze zelf een stel kudde dieren zijn, alternatieve kuddedieren, dat wel.
pi_181677744
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 02:25 schreef DeniesSY het volgende:

[..]

Schattig hoe je de woorden Pharma en money probeert te blurren, alsof de CIA op de loer ligt om te checken waar jij het over hebt. Vooral de woorden PHARMA INDUSTRIE en MONEY niet noemen, heel gevaarlijk.

Stront ziek word je van complotters zoals jij, die mee gaan op de flow van die gekke mensen in Amerika.
Wat die zwakzinnigen ook schijnbaar niet in hun kop krijgen is dat het veel voordeliger is voor "big pharma" als je niet geënt bent. Een BMR vaccin kost iets minder dan ¤12,- daar krijg je entingen voor drie ziektes voor dus. In 10% tot 30% van alle gevallen van mazelen zijn er complicaties waarbij er een arts wordt ingeschakeld (huisarts); in een kwart van alle complicaties is er uitgebreide extra zorg nodig die tien- tot honderdduizenden euros kost (in het geval van hersenontsteking).

Afgezien daarvan zouden er tientallen miljoenen artsen wereldwijd zijn die mee zouden doen aan dit complot en dat is nog niet eens zonder de miljoenen wetenschappers die in een veld werken dat gelieerd is aan medicijnontwikkelingen aan de medische wetenschap. Geen enkele van die artsen heeft het beste met je voor en het zijn allemaal Borg drones die de industrie napraten. Echt, waar halen ze het vandaan :D
  dinsdag 4 september 2018 @ 08:21:30 #272
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181677912
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 08:30 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik snap niet waar iedereen zich druk om maakt.
Geeft niet, is volledig jouw tekortkoming.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 4 september 2018 @ 08:24:34 #273
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_181677943
Waar ik mij (nog steeds) aan stoor is het frame dat vaccineren risicoloos is en daarom een no-brainer. Dat is gewoon niet waar. Vaccinaties worden gezet door mensen en mensen maken fouten. Zelfs als er met het vaccin in de basis niets mis is kan het verkeerd bewaard worden, kan er onhygiënisch gewerkt worden en kunnen individuele omstandigheden over het hoofd worden gezien die ervoor zorgen dat die ene persoon nu juist wél een verhoogd risico loopt bij vaccinatie. Statistisch gezien is het inderdaad het beste als iedereen overal voor ingeënt wordt, maar mijn naasten zijn geen statistieken. Natuurlijk kom je dan soms tot een andere afweging. Niet uit angst, maar vanuit kennis over jouw eigen individuele gezondheidssituatie.
Never explain, never apologize.
pi_181678206
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 08:24 schreef Lurf het volgende:
Waar ik mij (nog steeds) aan stoor is het frame dat vaccineren risicoloos is en daarom een no-brainer. Dat is gewoon niet waar. Vaccinaties worden gezet door mensen en mensen maken fouten. Zelfs als er met het vaccin in de basis niets mis is kan het verkeerd bewaard worden, kan er onhygiënisch gewerkt worden en kunnen individuele omstandigheden over het hoofd worden gezien die ervoor zorgen dat die ene persoon nu juist wél een verhoogd risico loopt bij vaccinatie. Statistisch gezien is het inderdaad het beste als iedereen overal voor ingeënt wordt, maar mijn naasten zijn geen statistieken. Natuurlijk kom je dan soms tot een andere afweging. Niet uit angst, maar vanuit kennis over jouw eigen individuele gezondheidssituatie.
Dit kan je ook zeggen over een boterham.
1 + 1 = blauw
pi_181678214
quote:
Het is ook een bijna risicoloze no-brainer. Als je in "risico's" gaat denken dan is de kans dat je bij je dagelijkse bezigheden overlijd of ernstig letsel oploopt vele malen hoger als bij vaccinatie.

Hier in Nederland worden vaccinaties toegediend door artsen. Die zijn opgeleid om met een spuit te werken. Die weten hoe ze met dergelijke middelen moeten omgaan en hoe ze hygiënisch moeten werken. Het is gewoon pure onzin om te twijfelen aan de veiligheid en effectiviteit van vaccinaties.

De enige relevante discussie in het hele vaccinatie verhaal is "hoe om te gaan met de dalende vaccinatiegraad". Dat is vooral een ethische discussie over waar de individuele vrijheid ophoud en groepsbelang belangrijker wordt.
pi_181678272
quote:
Je kan morgen ook door de bliksem geraakt worden. Er zijn strikte werkwijzes voor dit soort dingen. Ik zie niet in waarom dit iets is wat meegefactoreerd moet worden, het is inderdaad risicoloos vergeleken met doodgaan of ernstig ziek worden door een van de ziektes waarvoor je gevaccineerd wordt.
  dinsdag 4 september 2018 @ 09:06:40 #277
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181678326
quote:
Waar ik mij (nog steeds) aan stoor is het frame dat vaccineren risicoloos is en daarom een no-brainer.
Geen enkel medicijn is risicoloos en iedereen met een normale dosis gezond verstand weet dat.

[ Bericht 5% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 04-09-2018 09:12:47 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181678457
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 16:09 schreef MrvanTrapZ het volgende:
Vandaag begon de kraamhulp ook al te praten dat ze haar eigen kinderen niet zou vaccineren omdat ze niet weet wat voor rommel erin zit.

Gelukkig morgen de laatste dag van haar hier.
lekker wijf, stuur d'r naar huis, kan ze nadenken over haar rol in deze...

Stel dat haar kinderen dan mazzelen of andere ziektes krijgen, zijn al haar klanten direct in levensgevaar.
pi_181678493
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 09:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Geen enkel medicijn is risicoloos en iedereen met een normale dosis gezond verstand weet dat.
Dit, en als ouder dien je daar zeker overna te denken. Ik zou als ze heftig reageren op de eerste prik, heel waakzaam zijn bij de volgende.

Hier had nummer 4 nergens last van, dus dan zie ik niet zo snel vaccinatie-gevaar.
pi_181678796
Ik zie een gat in de markt, kinderdagverblijven voor gevaccineerden kinderen en een andere voor ongevaccineerde kinderen.

Kunnen we meteen kijken wat de verschillen zijn tussen de gezinnen.
pi_181681857
quote:
Gast niks in het leven is risico loos.
pi_181682206
quote:
'0 risico' bestaat dan ook niet in het leven, dus dat is een vreselijk non-argument. De kans dat je geraakt wordt door bliksem wanneer je van huis fiets en komt te overlijden is ook niet nul, maar dat lijkt me geen reden om binnen te blijven. Als het hard onweert en de inslagen zijn vlakbij is het wel raadzaam om even te wachten. Dat is vanwege het verschil in risico.

Als we naar vaccinaties kijken dan kun je bijvoorbeeld een grove risico-inschatting maken door te kijken naar het aantal sterfgevallen als gevolg van vaccinatie in Nederland per jaar te delen door het aantal vaccinaties per jaar. Volgens mij is dat risico dan effectief nul.
Bijwerkingen zijn er natuurlijk wel en via Lareb worden mogelijke bijwerkingen ook gerapporteerd. Maar echt serieuze bijwerkingen zijn ook redelijk verwaarloosbaar.
Gek genoeg is een risico van 0.0001% heel eng, maar gaat er niemand vanuit dat ze morgen de hoofdprijs in de staatsloterij winnen als ze een lot kopen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_181683259
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 13:26 schreef Monolith het volgende:

[..]

'0 risico' bestaat dan ook niet in het leven, dus dat is een vreselijk non-argument. De kans dat je geraakt wordt door bliksem wanneer je van huis fiets en komt te overlijden is ook niet nul, maar dat lijkt me geen reden om binnen te blijven. Als het hard onweert en de inslagen zijn vlakbij is het wel raadzaam om even te wachten. Dat is vanwege het verschil in risico.

Als we naar vaccinaties kijken dan kun je bijvoorbeeld een grove risico-inschatting maken door te kijken naar het aantal sterfgevallen als gevolg van vaccinatie in Nederland per jaar te delen door het aantal vaccinaties per jaar. Volgens mij is dat risico dan effectief nul.
Bijwerkingen zijn er natuurlijk wel en via Lareb worden mogelijke bijwerkingen ook gerapporteerd. Maar echt serieuze bijwerkingen zijn ook redelijk verwaarloosbaar.
Gek genoeg is een risico van 0.0001% heel eng, maar gaat er niemand vanuit dat ze morgen de hoofdprijs in de staatsloterij winnen als ze een lot kopen.
Daarbij zijn mensen notoir slecht om intuïtief risico's in te schatten. Wat is b.v. de kans dat je bij een positieve hiv-test ook daadwerkelijk hiv hebt? Een beroemd onderzoek van David Eddy uit 1982 onder artsen liet zien dat zelfs zij deze kans hopeloos inschatten (Een Bayesiaanse berekening leert dat dit soort kansen vaak om en nabij de 10% procent zijn, terwijl de artsen de kans gemiddeld richting 70-80% schatten!). En zij gaan vervolgens in gesprek met de patiënt. Eigenlijk best wel treurig :D
  dinsdag 4 september 2018 @ 14:42:06 #284
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181683352
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 14:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daarbij zijn mensen notoir slecht om intuïtief risico's in te schatten. Wat is b.v. de kans dat je bij een positieve hiv-test ook daadwerkelijk hiv hebt? Een beroemd onderzoek van David Eddy uit 1982 onder artsen liet zien dat zelfs zij deze kans hopeloos inschatten (Een Bayesiaanse berekening leert dat dit soort kansen vaak om en nabij de 10% procent zijn, terwijl de artsen de kans gemiddeld richting 70-80% schatten!). En zij gaan vervolgens in gesprek met de patiënt. Eigenlijk best wel treurig :D
Wil je nu zeggen dat als een hiv test positief is, er maar een 10% kans is dat je daadwerkelijk hiv geïnfecteerd bent?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181683417
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 14:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wil je nu zeggen dat als een hiv test positief is, er maar een 10% kans is dat je daadwerkelijk hiv geïnfecteerd bent?
Nee. The blood-based HIV ELISA has a demonstrated sensitivity of between 99.3 percent to 99.7 percent, with a specificity of between 99.91 percent and 99.97 percent. When combined with a Western blot, this translates to approximately one false positive out of every 250,000 tests in the general U.S. population.

Dus ik snap ook niet zo goed wat het punt is.
  Moderator dinsdag 4 september 2018 @ 14:45:42 #286
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181683424
Standaard voorbeeld is altijd als een test 99% betrouwbaarheid heeft en er van een ziekte er 2 op de 1000 mensen het hebben. Als je dan 1000 mensen test dan zijn 10 prositief waarvan er maar 2 dus de ziekte daadwerkelijk hebben. Bij zo'n test is de kans dat je ziek bent dus maar 20% als de test positief is...

Dat komt best wel vaak voor.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 4 september 2018 @ 14:47:46 #287
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181683461
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 14:45 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Nee. The blood-based HIV ELISA has a demonstrated sensitivity of between 99.3 percent to 99.7 percent, with a specificity of between 99.91 percent and 99.97 percent. When combined with a Western blot, this translates to approximately one false positive out of every 250,000 tests in the general U.S. population.

Het hangt er ook vanaf hoeveel HIV voorkomt..... als 1 in de 250000 mensen HIV heeft dan is er bij een false positive rate van 1 in de 250000 dus 50% kans dat een positieve uitslag niet klopt.

In Nederland leven er naar schatting 22.900 mensen met hiv. Dat is ongeveer 1 op de ~800 dus dan is het inmiddels wel een test die een beter percentage haalt.
pi_181683470
quote:

[..]

1982 hè?
  dinsdag 4 september 2018 @ 14:50:17 #289
45206 Pietverdriet
pi_181683505
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2018 14:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Standaard voorbeeld is altijd als een test 99% betrouwbaarheid heeft en er van een ziekte er 2 op de 1000 mensen het hebben. Als je dan 1000 mensen test dan zijn 10 prositief waarvan er maar 2 dus de ziekte daadwerkelijk hebben. Bij zo'n test is de kans dat je ziek bent dus maar 20% als de test positief is...

Dat komt best wel vaak voor.
Ja, maar je test niet at random de bevolking, maar risicogroepen, mensen waarheid vermoeden bestaat dat ze besmet zijn.
  Moderator dinsdag 4 september 2018 @ 14:50:58 #290
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181683512
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 14:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, maar je test niet at random de bevolking, maar risicogroepen, mensen waarheid vermoeden bestaat dat ze besmet zijn.
Dat maakt in deze niet uit. Als ze het niet hebben is die false positive kans hetzelfde.

(het verhaal wordt anders als je ook alle symptomen hebt etc etc. dan is het beter in te schatten dan alleen een test)
pi_181683535
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 14:45 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Het punt is vrij simpel. De menselijke intuïtie is hondsberoerd wat betreft het interpreteren van statistische resultaten.
  dinsdag 4 september 2018 @ 15:01:01 #292
45206 Pietverdriet
pi_181683645
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2018 14:50 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat maakt in deze niet uit. Als ze het niet hebben is die false positive kans hetzelfde.

(het verhaal wordt anders als je ook alle symptomen hebt etc etc. dan is het beter in te schatten dan alleen een test)
Nee, de kans op een false positive in je onderzoekspopulatie is niet hetzelfde
  Moderator dinsdag 4 september 2018 @ 15:03:28 #293
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181683682
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 15:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, de kans op een false positive in je onderzoekspopulatie is niet hetzelfde
Omdat je dan inderdaad plukt uit een pool waar de daadwerkelijke positieven procentueel hoger liggen inderdaad. :Y De kans op een false positive blijft wel hetzelfde maar daar staat tegenover dat de kans op een true positive omhoog gaat.
  dinsdag 4 september 2018 @ 15:06:22 #294
45206 Pietverdriet
pi_181683728
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2018 15:03 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Omdat je dan inderdaad plukt uit een pool waar de daadwerkelijke positieven procentueel hoger liggen inderdaad. :Y De kans op een false positive blijft wel hetzelfde maar daar staat tegenover dat de kans op een true positive omhoog gaat.
Een veel gemaakte fout bij onderzoek en statistische conclusies is je onderzoekspopulatie niet normaliseren of juist wel normaliseren. Je kan mensen uit een risicogroep die niet besmet zijn statistisch niet vergelijken met mensen uit de gehele populatie die niet besmet zijn als je testresultaat niet 100% betrouwbaar is.
pi_181684608
quote:
Ja, in het geval van b.v. het volgende simpele rekenvoorbeeld: als

* de a priori kans op hiv 0,01% is (1 op de 10.000 mensen)
* in 99% van de ziektegevallen de test positief is, en
* in 99,9% van de gezonden de test negatief is,

dan zegt de stelling van Bayes je dat in het geval van een positieve test de kans ongeveer 9% is dat je ook daadwerkelijk hiv hebt.

Dat is ook niet zo lastig te begrijpen: bij 10.000 mensen zal er eentje hiv hebben en dus 9.999 niet. Maar bij die 9.999 gezonde mensen zal de test in 0,999*10.00 = circa 10 gevallen toch positief zijn. Dus het totale aantal positieve tests bij 10.000 mensen is 10+1=11, en daar is slechts eentje daadwerkelijk ziek. Dus de kans op hiv bij een positieve test is circa 1/11=9%.

Ik ken de daadwerkelijke betrouwbaarheid van hiv-tests niet, maar volgens mij zijn dit geen hele gekke getallen. Maar ik ben natuurlijk geen medicus; het uiteindelijke getal kan wel wat hoger liggen, maar zal bij veel ziektetests lang niet zo hoog liggen als dat men intuïtief zou denken.

Eddy's paper is "Probabilistic reasoning in clinical medicine: problems and opportunities" en kun je online lezen. Hij behandelt het volgende geval van borstkanker:

* De a priori kans op borstkanker bij een vrouw is 1%
* In geval van ziekte zal de radioloog in 80% van de gevallen de ziekte correct aanwijzen
* In het geval van een goedaardig gezwel/geen kanker is de kans 10% dat de radioloog een incorrecte diagnose van kanker vaststelt.

De kans dat iemand bij een positieve testuitslag dan ook daadwerkelijk kanker heeft, is volgens de stelling van Bayes gelijk aan

0,8*0,01/(0,8*0,01 + 0,1*0,99) = 0,075 = 7,5 %

De kans is dus circa 7,5 %, terwijl in een steekproef van 100 artsen deze kans gemiddeld tien keer (!) hoger werd ingeschat.

Ik heb ook geen idee hoeveel beter de huidige tests zijn, dus nogmaals: hedendaagse getallen kunnen anders liggen. De clou van het onderzoek is echter dat zelfs professionals weinig intuïtie hebben omtrent statistiek bij gegeven getallen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 04-09-2018 16:05:51 (Theoretische aspect nog maar benadrukt) ]
pi_181684621
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 14:52 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het punt is vrij simpel. De menselijke intuïtie is hondsberoerd wat betreft het interpreteren van statistische resultaten.
Dat inderdaad, los van alle details :P

Volgens mij worden dit soort vragen ook wel gesteld tijdens sollicitatieprocedures/assessments van b.v. Google.
  dinsdag 4 september 2018 @ 16:05:53 #297
45206 Pietverdriet
pi_181684770
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 15:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, in het geval van b.v. het volgende simpele rekenvoorbeeld: als

* de a priori kans op hiv 0,01% is (1 op de 10.000 mensen)
* in 99% van de ziektegevallen de test positief is, en
* in 99,9% van de gezonden de test negatief is,

dan zegt de stelling van Bayes je dat in het geval van een positieve test de kans ongeveer 9% is dat je ook daadwerkelijk hiv hebt.

Dat is ook niet zo lastig te begrijpen: bij 10.000 mensen zal er eentje hiv hebben en dus 9.999 niet. Maar bij die 9.999 gezonde mensen zal de test in 0,999*10.00 = circa 10 gevallen toch positief zijn. Dus het totale aantal positieve tests bij 10.000 mensen is 10+1=11, en daar is slechts eentje daadwerkelijk ziek. Dus de kans op hiv bij een positieve test is circa 1/11=9%.

Ik ken de daadwerkelijke betrouwbaarheid van hiv-tests niet, maar volgens mij zijn dit geen hele gekke getallen. Maar ik ben natuurlijk geen medicus; het uiteindelijke getal kan wel wat hoger liggen, maar zal bij veel ziektetests lang niet zo hoog liggen als dat men intuïtief zou denken.

Eddy's paper is "Probabilistic reasoning in clinical medicine: problems and opportunities" en kun je online lezen. Hij behandelt het volgende geval van borstkanker:

* De a priori kans op borstkanker bij een vrouw is 1%
* In geval van ziekte zal de radioloog in 80% van de gevallen de ziekte correct aanwijzen
* In het geval van een goedaardig gezwel/geen kanker is de kans 10% dat de radioloog een incorrecte diagnose van kanker vaststelt.

De kans dat iemand bij een positieve testuitslag dan ook daadwerkelijk kanker heeft, is volgens de stelling van Bayes gelijk aan

0,8*0,01/(0,8*0,01 + 0,1*0,99) = 0,075 = 7,5 %

De kans is dus circa 7,5 %, terwijl in een steekproef van 100 artsen deze kans gemiddeld tien keer (!) hoger werd ingeschat.

Ik heb ook geen idee hoeveel beter de huidige tests zijn, dus nogmaals: hedendaagse getallen kunnen anders liggen. De clou van het onderzoek is echter dat zelfs professionals weinig intuïtie hebben omtrent statistiek.
Heel mooi rekenwerk, maar ook hier worden onderzoekspopulaties door elkaar gehaald
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een veel gemaakte fout bij onderzoek en statistische conclusies is je onderzoekspopulatie niet normaliseren of juist wel normaliseren. Je kan mensen uit een risicogroep die niet besmet zijn statistisch niet vergelijken met mensen uit de gehele populatie die niet besmet zijn als je testresultaat niet 100% betrouwbaar is.
pi_181684773
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 15:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat inderdaad, los van alle details :P

Volgens mij worden dit soort vragen ook wel gesteld tijdens sollicitatieprocedures/assessments van b.v. Google.
Het is een bekend fenomeen en ook vaak de reden dat bevolkingsbrede onderzoeken / screenings juist averechts kunnen werken in vergelijking met specifieke screenings op risicogroepen.
Als het aantal voorkomens zeer laag ligt, dan heb je een extreem hoge sensitiviteit en specificiteit nodig.
Stel dat je een ziekte hebt die bij 1 op de 100.000 gevallen voorkomt en je test 10.000.000 mensen. Dan heb je grofweg 100 daadwerkelijke gevallen. Die zul je wel zo ongeveer allemaal ook daadwerkelijk identificeren met een sensitiviteit van 99.3-99.7%.
Met een gemiddelde specificiteit van 99.94 procent zul je in pakweg 6 op de 10.000 gevallen onterecht een diagnose stellen, oftewel in 6000 gevallen. Dan heb je dus plots 6100 positieve diagnoses, waarvan er in werkelijkheid maar 100 correct zijn. Wanneer behandeling dan zwaar en risicovol is heeft dat een nadelig effect op de 6000 onterecht gediagnosticeerden. Die kunnen bovendien ook voor een verdringingseffect zorgen waardoor de 100 mensen die daadwerkelijk behandeld moeten worden pas veel later terechtkunnen voor een behandeling om maar wat te noemen.
pi_181684808
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 16:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heel mooi rekenwerk, maar ook hier worden onderzoekspopulaties door elkaar gehaald

[..]

Kom op Piet, je bent geen debiel. De clou van het onderzoek en mijn post was dat bij gegeven voorwaardelijke kansen mensen alsnog de kans op een gebeurtenis slecht kunnen inschatten. Dat heeft niks te maken met "onderzoekspopulaties die door elkaar worden gehaald"; de getallen zijn in deze voorbeelden gegeven. Als je een topic wilt openen waarin je methodisch het paper van Eddy (of wie dan ook) wilt bekritiseren, dan kunnen we dat ergens anders doen, maar ik zie je punt niet en het is hier offtopic.
pi_181684822
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 16:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is een bekend fenomeen en ook vaak de reden dat bevolkingsbrede onderzoeken / screenings juist averechts kunnen werken in vergelijking met specifieke screenings op risicogroepen.
Als het aantal voorkomens zeer laag ligt, dan heb je een extreem hoge sensitiviteit en specificiteit nodig.
Stel dat je een ziekte hebt die bij 1 op de 100.000 gevallen voorkomt en je test 10.000.000 mensen. Dan heb je grofweg 100 daadwerkelijke gevallen. Die zul je wel zo ongeveer allemaal ook daadwerkelijk identificeren met een sensitiviteit van 99.3-99.7%.
Met een gemiddelde specificiteit van 99.94 procent zul je in pakweg 6 op de 10.000 gevallen onterecht een diagnose stellen, oftewel in 6000 gevallen. Dan heb je dus plots 6100 positieve diagnoses, waarvan er in werkelijkheid maar 100 correct zijn. Wanneer behandeling dan zwaar en risicovol is heeft dat een nadelig effect op de 6000 onterecht gediagnosticeerden. Die kunnen bovendien ook voor een verdringingseffect zorgen waardoor de 100 mensen die daadwerkelijk behandeld moeten worden pas veel later terechtkunnen voor een behandeling om maar wat te noemen.
Ja. Deze week was b.v. nog in het nieuws dat scoliose weer vaker bij kinderen de kop opduikt omdat de "rechte ruggentest" niet meer gedaan wordt door kinderartsen vanwege een te groot aantal onterechte doorverwijzingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')