Er is geen enkele aanwijzing dat hij nog in leven is, en hij heeft 6 maanden voorsprong, ik zie ook niet hoe hij nog gevonden gaat worden maar wie weet.quote:
Was ie niet op blote voeten?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:20 schreef NoXia het volgende:
[..]
Zijn schoenzolen waren schoon. Het leek erop dat hij verplaats was.
Ben nog nooit iemand tegengekomen met de naam Brech.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:21 schreef Za het volgende:
[..]
Er is geen enkele aanwijzing dat hij nog in leven is, en hij heeft 6 maanden voorsprong, ik zie ook niet hoe hij nog gevonden gaat worden maar wie weet.
Daarnaast woont in elke straat in NL, FR, BEL, DE wel een Jos Brech, lastig.
Ja. Dat is een van de bijna zekerheden, dat Nicky daar is neergelegd en dat het niet de primaire plaats delict was.quote:
Ah ja, zijn voeten waren schoon.quote:
quote:Nicky ligt zogezegd op zijn rug en draagt een rode joggingbroek, die hij normaal als pyjamabroek draagt. Daaronder draagt hij een blauwe onderbroek. Verder draagt hij niets. Hij heeft blote voeten en zijn voeten zijn schoon. Het is dus ondenkbaar, dat Nicky zelf is gaan wandelen op de heide en hij hier uit zichzelf is overleden. Zijn lichaam doet blauw aan en er zit een roze gloed op de wangen.
quote:De politie zegt het volgende over de vindplaats: "Het lichaam voelde koud. Het slachtoffer lag op de rug. Gezien de ligging kan worden aangenomen dat het slachtoffer zo was neergelegd. Het hoofd lag met de rechterzijde nagenoeg op de grond, kost naast de stam van een dennenboom. De linkerarm lag geheel gestrekt in het verlengde van zijn linkerschouder. De rechterarm lag naast het lichaam, waarbij zijn rechterhand- en pols onder zijn zitvlak lagen. De beide benen waren vrijwel geheel gestrekt waarbij het rechterbeen deels op het linkerbeen lag. Beide voeten lagen kort naast elkaar."
Ik woon al heel mijn leven in Nederland en heb tot van de week nog nooit van de naam Brech gehoord.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:21 schreef Za het volgende:
[..]
Er is geen enkele aanwijzing dat hij nog in leven is, en hij heeft 6 maanden voorsprong, ik zie ook niet hoe hij nog gevonden gaat worden maar wie weet.
Qua uiterlijk.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:22 schreef westwoodblvd het volgende:
Ben nog nooit iemand tegengekomen met de naam Brech.
Wat voor een figuur zou hem onderdak bieden?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:25 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat hij ergens ondergedoken zit. Dus hulp heeft. Geloof er niks van dat hij nu buiten ronddwaalt. Veel te link.
Die was natuurlijk ook best wel snel leeg geweest dus daar zou hij niks aan hebben.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 13:41 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die gsm had ie achter gelaten in Old Crow. het was een einzelganger dus was men daar niet verbaasd over.
Thnx, dit punt had ik volledig gemistquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:20 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Die vraag wordt al 20 jaar gesteld hoor, dit is geen nieuws.
bronquote:De politie bevestigt tegenover RTL Nieuws dat Jos Brech, die verdacht wordt van betrokkenheid van de dood van Nicky Verstappen, in 2009 van een lijst is gehaald van wie DNA onderzocht moest worden.
Op die lijst stonden personen die op verschillende manieren in beeld waren gekomen bij de politie tijdens het onderzoek naar de dood van de 11-jarige jongen. Jos Brech werd in augustus 1998 staande gehouden op de Brunssummerheide, waar toen onderzoek werd verricht op het plaats delict.
In de buurt
Naast Jos Brech werden in 2009 nog meer personen van de lijst gehaald, ook andere passanten die net als Brech in de buurt waren toen het lichaam van Verstappen was gevonden.
Uiteindelijk zijn van 107 personen wél DNA afgenomen. "Dit aantal was voor die tijd echt groot", zegt een woordvoerder van de politie. Voor het afnemen van DNA moet telkens toestemming verkregen worden van het Openbaar Ministerie.
'Onbegrijpelijk'
Misdaadverslaggever Peter R. de Vries zegt tegen RTL Nieuws dat hij het 'onbegrijpelijk' vindt dat Jos Brech destijds van de lijst is geschrapt. "Ik kan me niet indenken waarom je deze naam eraf streept", zegt hij. "Ik ben er gebrand op om te weten: wie heeft dat gedaan en met welke overweging? Ik kom niet verder dan dat het van uit een soort efficiency is gebeurd. Zo van: 'Laten we niet te veel nodeloze kosten maken, deze man was waarschijnlijk gewoon een passant. Dit kost tijd, geld en moeite. Laten we dat niet doen'."
Een verkeerde afweging, blijkt nu. "Anders was de zaak in 2009 opgelost geweest." Volgens De Vries willen ook de ouders van Nicky Verstappen, Berthie en Peter, weten hoe dit heeft kunnen gebeuren. "Zij willen hier ook antwoorden op hebben."
Vermist
Uiteindelijk is het DNA van Jos Brech toch bij de politie terechtgekomen. Eind 2017 werd Brech in het DNA-verwantschapsonderzoek door de politie benaderd vanwege het 1-op-1 DNA-afname traject. Hij gaf geen gehoor aan die oproep. Sterker nog: hij verdween, naar verluidt vertrok hij naar de Vogezen. Daarop werd hij als vermist opgegeven.
In het kader van de vermissingszaak zijn toen door een ander politieteam buiten Limburg persoonlijke goederen van Jos Brech voor DNA-onderzoek ingezonden naar het NFI. Daarnaast heeft het onderzoeksteam Nicky Verstappen ook persoonlijke spullen van de man naar het NFI gezonden. Er werd door het onderzoeksteam ook DNA van twee verre verwanten van de man ingestuurd.
Op 8 juni van dit jaar berichtte het NFI dat de DNA-profielen uit het vermissingsonderzoek en het onderzoek Nicky Verstappen en de profielen van de verre verwanten van de man overeenkwamen met de verdachte sporen op de kleding van Nicky Verstappen.
Hij is toch ook verhoord of niet?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat wisten ze in een later stadium van het onderzoek wel. Dat heeft hij ze namelijk zelf verteld en ze hebben vanuit de politie zelfs de scouting waar hij actief was nog getipt over zijn zedenverleden.
Dan kun je natuurlijk niet achteraf beweren dat er geen aanleiding was hem te onderzoeken:
- is 3,5 uur na de vondst op een plaats delict
- valt op jongens in de leeftijd van het slachtoffer
- is eerder met de politie in aanraking geweest wegens gerommel met jongens in die leeftijd.
En zoals ik zei ken ik het gebied niet, maar je maakt mij niet wijs dat het daar woensdagnacht 00:30 een drukke boel is met nachtelijke fietsers.
Of dood of ondergedoken, zoveel voedsel biedt dat gebied ook niet, of jaagt hij ookquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:25 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat hij ergens ondergedoken zit. Dus hulp heeft. Geloof er niks van dat hij nu buiten ronddwaalt. Veel te link.
Hou nou eens op met die onzin.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:21 schreef Za het volgende:
[..]
Lijkt me wel. In 1 van zijn filmpjes maakte hij een gans klaar. Niet dat dat perse wil betekenen dat hij jaagt, maar toch.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:28 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Of dood of ondergedoken, zoveel voedsel biedt dat gebied ook niet, of jaagt hij ook
Dit was wel nadat hij in 2001 zelf over zijn zedenverleden had gebabbeld...quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:28 schreef NoXia het volgende:
Politie haalde Jos Brech in 2009 van DNA-lijst
[..]
bron
En dan wordt het verhaaltje geslikt dat ie post bezorgd 's nachts....werktequote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:28 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Hij is toch ook verhoord of niet?
Huh?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:31 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
En dan wordt het verhaaltje geslikt dat ie post bezorgd 's nachts....werkte
Hij uberhaupt bij de postbezorging, wat voor post was dat dan?
Die in de straat wonen bij je zijn het iig níétquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:21 schreef Za het volgende:
[..]
bronquote:Politie gaat Vogezen betegelen om Jos Brech te vinden
Jos Brech is bushcrafter en kan dus heel lang overleven in de natuur. De politie heeft daarom besloten om Brechs vermoedelijke verblijfplaats, de Vogezen, compleet te betegelen.
“We gaan alle natuur vervangen door grijze tegels. Straks is het voor Brech onmogelijk om een kampvuur te maken, laat staan dat hij ergens kan slapen. Knappe jongen die een hut weet te bouwen van graniet,” aldus Tamara Schoon, woordvoerder van de politie.
Mocht Jos Brech over een week nog steeds onvindbaar zijn, gaat de politie heel Frankrijk betegelen.
Ja, en toen zei hij dat hij op jonge jongens viel, in het verleden was behandeld door het riagg, en eerder met justitie in aanraking was geweest vanwege ontucht,quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:28 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Hij is toch ook verhoord of niet?
Klopt, erg dom.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:31 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dit was wel nadat hij in 2001 zelf over zijn zedenverleden had gebabbeld...
We hebben het over 1998 toen werd de post nog bezorgd door de PTT, de enige post die je zelf bezorgde was de post van je eigen clubje of organisatie, als je om een of andere reden de moeite wilde nemen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:31 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Hij is helemaal niet geschrapt uit het onderzoek. Er was gewoon geen reden om aan te nemen dat hij iets met de zaak te maken had.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja, en toen zei hij dat hij op jonge jongens viel, in het verleden was behandeld door het riagg, en eerder met justitie in aanraking was geweest vanwege ontucht,
En dan denkt de politie:
"deze pedofiel die eerder misbruik heeft gepleegd troffen we snachts aan op de plaatsdelict, 3,5 uur na de vondst van het lichaam. Laten we hem schrappen uit het onderzoek"
Daar is echt geen enkel excuus voor te bedenken. Dit is niet uit te leggen.
Ja, dat wisten ze inderdaad in een later stadium. Toen is hij dus twee keer verhoord (en waarschijnlijk ook onderzocht), en daar is dus geen enkele nuttige informatie uit gekomen. Wat hadden ze volgens jou dan vervolgens moeten doen? Vele uren na een misdaad langs een plaats delict fietsen en toevallig een pedofiel zijn is niet genoeg om een gerechtelijk bevel voor DNA te krijgen. Plus, DNA-analyse was toendertijd enorm beperkt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat wisten ze in een later stadium van het onderzoek wel. Dat heeft hij ze namelijk zelf verteld en ze hebben vanuit de politie zelfs de scouting waar hij actief was nog getipt over zijn zedenverleden.
Dan kun je natuurlijk niet achteraf beweren dat er geen aanleiding was hem te onderzoeken:
- is 3,5 uur na de vondst op een plaats delict
- valt op jongens in de leeftijd van het slachtoffer
- is eerder met de politie in aanraking geweest wegens gerommel met jongens in die leeftijd.
En zoals ik zei ken ik het gebied niet, maar je maakt mij niet wijs dat het daar woensdagnacht 00:30 een drukke boel is met nachtelijke fietsers.
Tijdens de zomer moet er genoeg voedsel te vinden zijn. Een akker met piepers is ook in de Vogezen wel te vinden.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:28 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Of dood of ondergedoken, zoveel voedsel biedt dat gebied ook niet, of jaagt hij ook
Onzin, hij is 2009 van de lijst geschrapt:quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:33 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Hij is helemaal niet geschrapt uit het onderzoek. Er was gewoon geen reden om aan te nemen dat hij iets met de zaak te maken had.
Dat verhaal is toch door iemand op dit forum verzonnen. Ik meen gelezen te hebben dat Brech verklaart heeft dat hij ging fietsen omdat het warm was en hij wat wilde afkoelenquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:31 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Zijn mogelijkheden tot overleven twijfel ik ook het minst aan.... daarbij heeft hij er vast niet zo'n moeite mee terrein te betreden waar hij niet hoort te komen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:35 schreef grimselman het volgende:
[..]
Tijdens de zomer moet er genoeg voedsel te vinden zijn. Een akker met piepers is ook in de Vogezen wel te vinden.
Hij verklaarde nog wat brieven rond gebracht te hebben. Hij bezuinigde op postzegels. En het was warm dus wilde er ook even tussenuit.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:37 schreef grimselman het volgende:
[..]
Dat verhaal is toch door iemand op dit forum verzonnen. Ik meen gelezen te hebben dat Brech verklaart heeft dat hij ging fietsen omdat het warm was en hij wat wilde afkoelen
Ja dat is ook zo, ik was er nog niet zo lang geleden, maar in het hoge alpengedeelte, daar was het maar een kale boel.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:35 schreef grimselman het volgende:
[..]
Tijdens de zomer moet er genoeg voedsel te vinden zijn. Een akker met piepers is ook in de Vogezen wel te vinden.
Ja is het zo'n veelvoorkomende naam?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:21 schreef Za het volgende:
[..]
Wat ze dan hadden moeten doen? Hem niet sschrappen van de DNA lijst en een kruisje achter zijn naam zetten natuurlijk.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:34 schreef Royyy het volgende:
Een drukke boel? Nee, maar het is er ook niet uitgestorven 's nachts. Voordat ik m'n rijbewijs had fietste ik er vaak 's nachts (snelste route tussen de stad waar ik woonde, en de stad waar m'n toenmalige vriendin woonde), en kwam er altijd wel wat andere fietsers tegen.
En al was hij de enige geweest... er waren 100+ andere mensen die daar waren rondom het tijdstip waarop de misdaad gepleegd werd. Logisch dat aan hen in eerste instantie meer aandacht werd geschonken dan aan iemand die er vele uren later langs kwam.
Dit is gewoon onderdeel van de discussie.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:29 schreef Byzantynixschii het volgende:
Hou nou eens op met die onzin.
Er is juist geen enkele aanwijzing dat hij dood is.
Met al die gegevens die ze toen hadden, concluderen dat er geen reden is om een sterretje achter zijn naam te zetten, dan ben je gewoon niet geschikt voor het vak.quote:Hij is helemaal niet geschrapt uit het onderzoek. Er was gewoon geen reden om aan te nemen dat hij iets met de zaak te maken had.
Nee - vanochtend in de pers, hij bracht brieven rond voor scouting. An sich niks geks aan, maar was kilometers van Nuth (waar hij scoutingleider was) en Simpelveld (waar hij woonde) vandaan en de brunssumerheide ligt daar niet logisch tussen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:37 schreef grimselman het volgende:
[..]
Dat verhaal is toch door iemand op dit forum verzonnen. Ik meen gelezen te hebben dat Brech verklaart heeft dat hij ging fietsen omdat het warm was en hij wat wilde afkoelen
Dat hij toen niet op de dna afname lijst is gezet betekent nog niet dat hij uit het onderzoek is geschrapt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Onzin, hij is 2009 van de lijst geschrapt:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-2009-van-dna-lijst
En er was alle reden om aan te nemen dat hij iets met de zaak te maken was:
- pedofiel
- praktiserend want eerder misbruik bekend.
- valt op jongens van de leefttijd van het slachtoffer
- was snachts (!!!) op de plaats delict met een vaag verhaal.
- geeft geen DNA af.
Werk jij bij de recherche zuid limburg?
Onzin. Ze hebben zelfs het tegenovergestelde bevestigd:quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:39 schreef Byzantynixschii het volgende:
Die bushcrafters hebben al lang bevestigd dat iemand met Jos' capaciteiten in staat is om in theorie de rest van z'n leven te overleven op zo'n plek.
Is hij dat inderdaad aan het doen dan zullen zijn hunter/gatherer skills niet het probleem. Het gevaar is veel eerder dat het gebied te klein is om onopgemerkt te blijven, hij een ongeluk krijgt waarvoor hij medische hulp nodig heeft of behoefte krijgt aan gezelschap.
Persoonlijk betwijfel ik sterk of hij nu aan het bushcraften is, al dan niet in de Vogezen, maar goed speculeren is voor huisvrouwen met sherry flessen.
Ah op die fietsquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:38 schreef NoXia het volgende:
[..]
Hij verklaarde nog wat brieven rond gebracht te hebben. Hij bezuinigde op postzegels. En het was warm dus wilde er ook even tussenuit.
De politievrouw vertelde dus niet de waarheid tijdens de persconferentie. Zij zei dat zijn antwoord was dat hij op dit tijdstip naar huis fietste omdat het overdag zo warm was.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:41 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Nee - vanochtend in de pers, hij bracht brieven rond voor scouting. An sich niks geks aan, maar was kilometers van Nuth (waar hij scoutingleider was) en Simpelveld (waar hij woonde) vandaan en de brunssumerheide ligt daar niet logisch tussen.
Dat betekent het wel degelijk want het onderzoek was dood en focuste zich volledig op de mensen die gevraagd waren DNA af te staan, Als Jos Brecht van de DNA lijst is geschrapt is hij dus gewoon geschrapt uit het onderzoek.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:42 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Dat hij toen niet op de dna afname lijst is gezet betekent nog niet dat hij uit het onderzoek is geschrapt.
De redenen die jij noemt zijn geen redenen om aan te nemen dat hij iets met deze zaak te maken had, nee. Dat is gewoon totale onzin.
Met uitzondering van het niet afstaan van dna maar dat was pas nu aan de orde.
Nee, dat is helemaal geen onderdeel van de discussie. Het is onzinnige speculatie.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:39 schreef Za het volgende:
[..]
Dit is gewoon onderdeel van de discussie.
Mensen die vermoeden dat hij niet meer in leven is vinden gespeculeer dat Jos nog ergens in de Vogezen rondhangt misschien onzin, beide discussies moeten gevoerd kunnen worden.
In elke andere situatie waarin een persoon al 6 maanden vermist is nadat hij de bossen is ingedoken zou geen mens denken dat die persoon nog steeds in het bos zit, in zijn geval is het anders, maar hij heeft geen toekomst perspectief meer, dus wat is zijn drive dan verder.
Ah, ik dacht alquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:42 schreef Za het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde dat zijn uiterlijk zo veelvoorkomend is.
Dat heeft hij ook gezegd, tegen die twee van de KMAR. Wat ik begreep kwam in 2001 tijdens zijn eerste verhoor dat brievenverhaal op tafel. Tijdens het tweede verhoor (ook in 2001?) wist hij niet meer waar hij de dagen rondom Nicky’s verdwijning was geweest...quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 14:43 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
De politievrouw vertelde dus niet de waarheid tijdens de persconferentie. Zij zei dat zijn antwoord was dat hij op dit tijdstip naar huis fietste omdat het overdag zo warm was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |