abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_181101689
registreer om deze reclame te verbergen
nhhilFT.jpg

Spiritualiteit, wat betekent dat voor jou?

quote:
Spiritueel:
[Levensbeschouwing] Gericht op het geestelijke
Hoi allemaal, even voorstellen.. ik ben Charlotte3 en sinds kort draai ik mee als mod binnen TRU.
Ik ben sinds januari 2012 te vinden op Fok. Graag wil ik ‘TRU’ meer onder de aandacht brengen omdat het nu een vergeten hoekje lijkt. Een plek waar we elkaar inspireren en wellicht nieuwe inzichten geven.

Voor iedereen heeft spiritualiteit een andere mening/betekenis.
Om deze persoonlijke kennis ervan te vergroten vind ik het belangrijk om er met zoveel mogelijk andere mensen over te praten, elkaar de ruimte te geven en elkaar te accepteren.
Daarmee wil ik iedere user een mogelijkheid geven om zijn of haar mening, ervaring etc. te uiten, zolang dit maar op een respectvolle manier zal gebeuren. Zodat we met elkaar het plaatje compleet krijgen.

Spiritualiteit wordt door veel mensen gezien als zweverigheid en vaag gedoe.
Ook ik die de opmerking kreeg: ‘Jij? mod? Ben jij zo zweverig dan?’ ( :+ )
In onze maatschappij ligt zo'n taboe op spiritualiteit, als je alleen maar zegt dat je gelooft in een leven na de dood dan wordt je direct 'zweverig' gelabeld en kijken mensen je aan alsof je gek bent.

We trainen massaal ons fysieke gestel: gaan naar de gym, kweken spieren, botox hier en daar.. maar vaker trainen/voeden we juist niet onze ziel. Pas zodra het slecht gaat, zoeken we hulp bij bijvoorbeeld een psycholoog. Beter is om een bewuster leven te leiden waarbij het niet zo ver hoeft te komen en leert vanuit je innerlijke ik te handelen.

sBKAK7b.gif

Ik doe yoga, dans en ik mediteer en ik krijg ook regelmatig van mensen te horen dat ik wat meer in het NU moet leven. Wat die mensen niet snappen is dat mediteren en yoga juist heel down-to-earth is, en dat de hele dag piekeren over werk, priv en wat je thuis nog moet doen, wat je ’s avonds moet eten juist heel zweverig is.
Verder ben ik erg gevoelig, maar om er een label op te plakken zodat ik dan HSP genoemd mag worden..? Het grootste probleem met de wereld van vandaag is juist het gebrek aan spiritualiteit. Beseffen dat je niet alleen bent maar dat alles onderdeel uitmaakt van een groot geheel.

We leven op het moment in een cultuur waarin het ego, de Ik-cultuur, centraal staan.
Een cultuur waarin de meerderheid gericht is op materialisme en op economische vooruitgang.
Een maatschappij waarin het niet altijd geaccepteerd is om spiritueel te zijn.
Er heerst heel veel cynisme en de hele maatschappij draait eigenlijk om succes, een goede opleiding, werk vinden, een relatie hebben, een mooie huis kopen en aanzien hebben.
Ik denk dat veel mensen juist behoefte hebben aan ‘gewoon leven en zijn'.

mjw6Qt8.jpg

Maar daarnaast worden er ook steeds meer mensen ‘wakker’, meer mensen willen bewuster leven.
Een nieuwe structuur, waarbij meer vrijheid en minder systeem, groeien naar een vrijer mens waarin we omhoog gaan binnen ons bewustzijn.
Bepaalde zaken zijn ook aan het ‘ontwrichten’.. farmacie, economie, huizenmarkt, voeding, etc.
Het afzetten van maskers, vaker te laten zien hoe je echt bent en dingen te laten zijn zoals ze zijn.
Door naar je hart te gaan ontdek je talenten/passie.
Het vinden van je diepere zelf, het bewuster leven, waarbij ik geloof dat gelijkgestemde mensen elkaar hierin aantrekken.

zHUfvwv.jpg

Spiritualiteit kan helpen door van buiten naar binnen in jezelf te gaan, leren te verbinden met je gevoel, dromen waar te maken, manifesteren, in contact staan met mensen, om wellicht via aan andere zijde boodschappen door te krijgen.

Je menselijke zijn;
• mind (mindset beheersen),
• ziel (minder handelen vanuit je ego),
• hart (laat meer angst los en kom bij steeds meer liefde,
• lichaam (bijvoorbeeld yoga, dans, meditatie).

In een strikte betekenis wordt er met ‘spiritueel’ het bewustzijn aangeduid, de menselijke ziel of het menselijke innerlijk zijn, dat zijn oorsprong in een goddelijke of andere transcendentie heeft, of in relatie staat tot een hogere werkelijkheid.

Spiritueel zijn kan een diepere betekenis geven aan je leven, maar kan ook zorgen voor verwarring.
Voor mensen die er weinig tot geen ervaring mee hebben en recent een geheel nieuwe ervaring mee hebben gemaakt kan dit lastig zijn. Je staat stelt je ‘open’ op, dus bent sowieso kwetsbaar.
Om van je uiterlijke naar je innerlijke wereld te gaan, daar te verbinden met je gevoel, intutie en met je hart. Te luisteren naar je innerlijke stem. Iedereen heeft deze ‘gave’, we zijn allemaal n.. alleen is niet iedereen zich ervan bewust, de een kan/wil het toelaten de ander niet.

quote:
Be at peace with who you are.
Too many people spend money they do not have on things they don’t need to impress people that they don’t like. I AM who I AM not what l have.
Hoe ben jij met je spirituele ontwikkeling bezig?
Wat betekent voor jou de term ‘spiritueel’?

Ik ben benieuwd! :* :W
Lend me your eyes I can change what you see, but your soul you must keep totally free.
pi_181102117
Ik geloof in energie, is dat voldoende?
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:42:09 #3
181667 Strani
Amunt Valencia!
pi_181103696
Ik denk niet dat het voor iedereen noodzakelijk is om 'spiritueel' te zijn. Als ziel kan je ook van andere dingen leren. Stel, je gelooft in reincarnatie: Is het dan van belang om in elk leven mediterend en volledig relaxed richting het einde te zweven, of moet je dan juist verschillende ervaringen en leefomgevingen meemaken?

Daarbij kan je natuurlijk ook spiritueel zijn door gewoon diep over je leven na te denken. Dat kan heel analytisch zijn en niet zo zeer door middel van meditatie en yoga.
pi_181103744
Mooie OP!
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:12:24 #5
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181104254
Gewoon n zijn met mezelf en met de natuur. Ik wil ook alle andere mensen, diep, in me voelen.
Man of Steal.
  Manager PR / Moderator zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:15:19 #6
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_181105120
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:45 schreef moemoe het volgende:
Mooie OP!
Eens ^O^
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
<a href="http://www.librarything.com/catalog/senesta" target="_blank" rel="nofollow">http://www.librarything.com/catalog/senesta</a>
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:49:01 #7
181667 Strani
Amunt Valencia!
pi_181108038
De term 'wakker worden' zoals ook in de OP wordt gebruikt vind ik trouwens wel vrij fout. Daarmee geef je aan dat je vindt dat jij beter leeft dan anderen. Dat hoeft niet het geval te zijn. Mensen die niet zo met spiritualiteit bezig zijn kunnen ook een heel mooi en vol leven hebben.

Toen ik een tiener was, was ik ook meer met 'spiritualiteit' bezig, ook omdat dat toen in m'n omgeving de norm was. Toen ik iets ouder werd, heb ik me er tegen verzet. Ik vond (en vind nog steeds) dat men totaal met de verkeerde dingen bezig was. Handlezen, steentjes, droomcursussen.. maar niemand leek echt bezig met de echte levensvragen, over hoe je een beter en daadwerkelijk gelukkiger persoon kunt worden. Vaak leken de meest 'spirituele' mensen juist het minst te ontwikkelen en ook het minst tolerant te zijn richting mensen die een iets andere manier van leven hadden. Vandaar ook dat ik termen als 'wakker worden' een beetje onprettig vind.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:51:02 #8
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181108075
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:42 schreef Strani het volgende:
Ik denk niet dat het voor iedereen noodzakelijk is om 'spiritueel' te zijn. Als ziel kan je ook van andere dingen leren. Stel, je gelooft in reincarnatie: Is het dan van belang om in elk leven mediterend en volledig relaxed richting het einde te zweven, of moet je dan juist verschillende ervaringen en leefomgevingen meemaken?

Daarbij kan je natuurlijk ook spiritueel zijn door gewoon diep over je leven na te denken. Dat kan heel analytisch zijn en niet zo zeer door middel van meditatie en yoga.
Hangt af van de visie op reincarnatie. Is dat onder een karma systeem, of onder een cirkel van leven (zonder waardeoordeel)?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:52:06 #9
181667 Strani
Amunt Valencia!
pi_181108091
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 18:51 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Hangt af van de visie op reincarnatie. Is dat onder een karma systeem, of onder een cirkel van leven (zonder waardeoordeel)?
Terechte vraag. Laten we van dat laatste uitgaan. Of in elk geval een systeem waarin het juist de bedoeling is dat je alles een keer meemaakt, ook als dat niet positief is.
pi_181111920
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 18:51 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

een visie ;)
There is only one religion
  Moderator zondag 12 augustus 2018 @ 01:09:38 #11
20004 crew  EggsTC
GOA
pi_181118697
quote:
Mooie OP!
Wat een god.
Lambo of Rekt
  zondag 12 augustus 2018 @ 02:48:19 #12
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_181120796
quote:
Mooie OP!
Wat moemoe zegt!
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  Forum Admin zondag 12 augustus 2018 @ 03:20:06 #13
34614 crew  jogy
Hersenflatulent
pi_181121068
quote:
De beste visie. Goed topic trouwens O+. Als ik weer wakker ben dan prop ik hier mijn visie over Spiritualisme in.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
Vrijheid
Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"
pi_181138486
Stoppen met de ik-gedachte verslaving, niet in gedachten geloven, diep gaan in stilte, anderen en de wereld als jezelf leren zien- want niets staat op zichzelf.
pi_181143361
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 20:55 schreef alwaysbenice het volgende:
Stoppen met de ik-gedachte verslaving, niet in gedachten geloven, diep gaan in stilte, anderen en de wereld als jezelf leren zien- want niets staat op zichzelf.
We zijn een collectief. En alleen als een geheel kunnen we de aarde redden. We kunnen niet zonder de ander, en niet zonder al het leven op aarde. Alles is een.
Dieren, planten, mensen.
Samen een zijn. Een geheel.
  maandag 13 augustus 2018 @ 00:29:29 #16
401520 SebbeSwensje
Sebbe+Swensje=SebbeSwensje
pi_181143921
Goed topic. Erg uitnodigend geschreven en helder uiteengezet. Daarbij maakt het niet uit wat je er van vindt, maar de hersenen zijn tot veel meer in staat dan een geprogrammeerde routine te leren en af te spelen.
Elk tegengeluid op het waardering op financieel gewin systeem is een welkome.
Dit snap ik ook niet.
pi_181144572
Ik ben niet met spirituele ontwikkeling bezig.
De term spiritueel betekent voor mij dat je gelooft in bovennatuurlijke dingen
  Forum Admin maandag 13 augustus 2018 @ 09:26:13 #18
34614 crew  jogy
Hersenflatulent
pi_181147303
Voor mij was het een hobby waar ik in uit kon vogelen of het spirituele/'boven' natuurlijke een beetje persoonlijk te verifiren was en hoe het nou in elkaar stak. Dus boeken lezen, experimenten doen (online en offline) en tarotkaarten leggen en dan uit de legging proberen uit te vogelen wat de vraag was etc (destijds jaren geleden hier aardig wat kaarten gelegd), op een gegeven moment is het actieve onderdeel van het uitvogelen minder actief geworden en is het nu gewoon onderdeel van mijn doen en laten en 'gentegreerd' in mijn psyche, als ik stress heb dan doe ik ff een spoedmeditatie/ademoefening en weet ik het allemaal, kleine dingen. Het is machtig interessant en ik ben nog steeds wel overtuigd van het 'bewustzijnsuniversum' eigenlijk. Dat het hele universum bestaat uit bewustzijn die zichzelf subjectief ervaard (Bill Hicks O+ )

[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 13-08-2018 11:22:24 ]
Vrijheid
  maandag 13 augustus 2018 @ 11:03:30 #19
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_181149180
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 18:49 schreef Strani het volgende:
De term 'wakker worden' zoals ook in de OP wordt gebruikt vind ik trouwens wel vrij fout. Daarmee geef je aan dat je vindt dat jij beter leeft dan anderen.
Is dat niet wat jouw gevoel daarbij is?
Want voor mij heeft het een heel andere betekenis. Meer in de zin van dat je in de gaten krijgt wat je je hier op aarde in de dualiteit eigenlijk aan het doen bent.
quote:
Dat hoeft niet het geval te zijn. Mensen die niet zo met spiritualiteit bezig zijn kunnen ook een heel mooi en vol leven hebben.
Dat kan. Misschien was het wel helemaal niet het doel van die mensen om daar mee bezig te zijn.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Fr dich und mich, sicherlich fr dich und mich
  Moderator maandag 13 augustus 2018 @ 11:20:43 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181149528
quote:
17s.gif Op maandag 13 augustus 2018 09:26 schreef jogy het volgende:
jubjectief
Ik denk dat dit woord voor mijn spiritualiteit wel samenvat :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
  Forum Admin maandag 13 augustus 2018 @ 11:23:03 #21
34614 crew  jogy
Hersenflatulent
pi_181149567
quote:
2s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:20 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik denk dat dit woord voor mijn spiritualiteit wel samenvat :)
Raar, moest natuurlijk subjectief zijn :@.
Vrijheid
  Moderator maandag 13 augustus 2018 @ 12:28:54 #22
20004 crew  EggsTC
GOA
pi_181150894
Spiritualiteit is niet zweverig, dat zeggen mensen die niet begrijpen wat het is en de associatie ermee hebben dat het bovennatuurlijk zou moeten zijn.

Het is alles behalve dat, het is juist heel down to earth omdat je je geest leert kennen hoe het werkelijk in elkaar zit.

Ik ben me hier meer en meer op gaan richten nadat ik in aanraking kwam met psychedelics en bepaalde boeken. Ik zou iedereen deze aan kunnen raden;

9808992.jpg

en

ACIM-English-paperback1000pxH-10Mar2018.jpg

Die laatste is wat meer richting het zweverige.

Ik denk wel dat ik kan zeggen; als je "het" eenmaal gezien hebt, dan verandert je totale wereldbeeld. Alles wat je dacht dat belangrijk was valt weg en je krijgt een oergevoel ervoor terug, je herkent dat gevoel gelijk omdat het exact zo is als toen je kind was.

Het is het grootste "reward" wat je kan behalen in een menselijk leven, terug naar dat, terug naar de kern. Conquer the ego.

[ Bericht 9% gewijzigd door EggsTC op 13-08-2018 13:14:55 ]
Lambo of Rekt
  maandag 13 augustus 2018 @ 12:50:05 #23
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181151227
Naar mijn mening heb je twee soorten spiritualiteit:
Waar alles om jou en je innerlijke geest draait, ontvangen van verlichting, kennis en ervaring en rust.
En waar alles om je verbinding met God en je naaste draait, ontvangen van God (efeziers 1:3: alle geestelijke zegeningen wat new age spiritualiteit najaagt) en geven aan je naaste.

En als je je bewust bent van de immaterile wezen, dan kan je een God ook niet ontkennen. Ik ben dan van mening dat God tot de gebroken wereld heeft gesproken door de bijbel, waarvan Zijn einddoel de geestelijke verbinding herstellen door het wegnemen van zonden via Zijn Zoon.
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:42:03 #24
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_181170894
Ik vind dat er nogal wat spiritualiteit gebaseerd wordt op theorie. Ik zie het hierboven ook weer. Misschien moet je wel ervaren ipv bedenken.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Fr dich und mich, sicherlich fr dich und mich
pi_181177618
quote:
Mooie OP!
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 16:15 schreef senesta het volgende:

[..]Eens ^O^
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 01:09 schreef EggsTC het volgende:

[..]Wat een god.
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 02:48 schreef knokkels het volgende:

[..]Wat moemoe zegt!
Thanks allemaal :) :*
Lend me your eyes I can change what you see, but your soul you must keep totally free.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')