Spiritualiteit, wat betekent dat voor jou?quote:
Spiritueel:
[Levensbeschouwing] Gericht op het geestelijke
Hoi allemaal, even voorstellen.. ik ben Charlotte3 en sinds kort draai ik mee als mod binnen TRU.
Ik ben sinds januari 2012 te vinden op Fok. Graag wil ik ‘TRU’ meer onder de aandacht brengen omdat het nu een vergeten hoekje lijkt. Een plek waar we elkaar inspireren en wellicht nieuwe inzichten geven.
Voor iedereen heeft spiritualiteit een andere mening/betekenis.
Om deze persoonlijke kennis ervan te vergroten vind ik het belangrijk om er met zoveel mogelijk andere mensen over te praten, elkaar de ruimte te geven en elkaar te accepteren.
Daarmee wil ik iedere user een mogelijkheid geven om zijn of haar mening, ervaring etc. te uiten, zolang dit maar op een respectvolle manier zal gebeuren. Zodat we met elkaar het plaatje compleet krijgen.
Spiritualiteit wordt door veel mensen gezien als zweverigheid en vaag gedoe.
Ook ik die de opmerking kreeg: ‘Jij? mod? Ben jij zo zweverig dan?’ (

)
In onze maatschappij ligt zo'n taboe op spiritualiteit, als je alleen maar zegt dat je gelooft in een leven na de dood dan wordt je direct 'zweverig' gelabeld en kijken mensen je aan alsof je gek bent.
We trainen massaal ons fysieke gestel: gaan naar de gym, kweken spieren, botox hier en daar.. maar vaker trainen/voeden we juist niet onze ziel. Pas zodra het slecht gaat, zoeken we hulp bij bijvoorbeeld een psycholoog. Beter is om een bewuster leven te leiden waarbij het niet zo ver hoeft te komen en leert vanuit je innerlijke ik te handelen.
![sBKAK7b.gif]()
Ik doe yoga, dans en ik mediteer en ik krijg ook regelmatig van mensen te horen dat ik wat meer in het NU moet leven. Wat die mensen niet snappen is dat mediteren en yoga juist heel down-to-earth is, en dat de hele dag piekeren over werk, privé en wat je thuis nog moet doen, wat je ’s avonds moet eten juist heel zweverig is.
Verder ben ik erg gevoelig, maar om er een label op te plakken zodat ik dan HSP genoemd mag worden..? Het grootste probleem met de wereld van vandaag is juist het gebrek aan spiritualiteit. Beseffen dat je niet alleen bent maar dat alles onderdeel uitmaakt van een groot geheel.
We leven op het moment in een cultuur waarin het ego, de Ik-cultuur, centraal staan.
Een cultuur waarin de meerderheid gericht is op materialisme en op economische vooruitgang.
Een maatschappij waarin het niet altijd geaccepteerd is om spiritueel te zijn.
Er heerst heel veel cynisme en de hele maatschappij draait eigenlijk om succes, een goede opleiding, werk vinden, een relatie hebben, een mooie huis kopen en aanzien hebben.
Ik denk dat veel mensen juist behoefte hebben aan ‘gewoon leven en zijn'.
![mjw6Qt8.jpg]()
Maar daarnaast worden er ook steeds meer mensen ‘wakker’, meer mensen willen bewuster leven.
Een nieuwe structuur, waarbij meer vrijheid en minder systeem, groeien naar een vrijer mens waarin we omhoog gaan binnen ons bewustzijn.
Bepaalde zaken zijn ook aan het ‘ontwrichten’.. farmacie, economie, huizenmarkt, voeding, etc.
Het afzetten van maskers, vaker te laten zien hoe je echt bent en dingen te laten zijn zoals ze zijn.
Door naar je hart te gaan ontdek je talenten/passie.
Het vinden van je diepere zelf, het bewuster leven, waarbij ik geloof dat gelijkgestemde mensen elkaar hierin aantrekken.
![zHUfvwv.jpg]()
Spiritualiteit kan helpen door van buiten naar binnen in jezelf te gaan, leren te verbinden met je gevoel, dromen waar te maken, manifesteren, in contact staan met mensen, om wellicht via aan andere zijde boodschappen door te krijgen.
Je menselijke zijn;
• mind (mindset beheersen),
• ziel (minder handelen vanuit je ego),
• hart (laat meer angst los en kom bij steeds meer liefde,
• lichaam (bijvoorbeeld yoga, dans, meditatie).
In een strikte betekenis wordt er met ‘spiritueel’ het bewustzijn aangeduid, de menselijke ziel of het menselijke innerlijk zijn, dat zijn oorsprong in een goddelijke of andere transcendentie heeft, of in relatie staat tot een hogere werkelijkheid.
Spiritueel zijn kan een diepere betekenis geven aan je leven, maar kan ook zorgen voor verwarring.
Voor mensen die er weinig tot geen ervaring mee hebben en recent een geheel nieuwe ervaring mee hebben gemaakt kan dit lastig zijn. Je staat stelt je ‘open’ op, dus bent sowieso kwetsbaar.
Om van je uiterlijke naar je innerlijke wereld te gaan, daar te verbinden met je gevoel, intuïtie en met je hart. Te luisteren naar je innerlijke stem. Iedereen heeft deze ‘gave’, we zijn allemaal één.. alleen is niet iedereen zich ervan bewust, de een kan/wil het toelaten de ander niet.
quote:
Be at peace with who you are.
Too many people spend money they do not have on things they don’t need to impress people that they don’t like. I AM who I AM not what l have.
Hoe ben jij met je spirituele ontwikkeling bezig?
Wat betekent voor jou de term ‘spiritueel’?Ik ben benieuwd!
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2018 13:12:36 ]