Volgens mij hebben we het dan over verschillende perspectieven. Kijk je binnen het vakgebied, dan zijn er inderdaad discussies over de methode en allerlei nuanceringen. Maar de slag bij Nieuwpoort blijft gewoon in 1600 gedateerd hoor.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 17:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar ik reageerde op jouw uitspraak
[..]
Ik zeg: nee, dat kan ook prima gebeuren als mensen verschillende vormen van methodiek aanhangen. Dat zie je niet alleen in de historische wetenschappen natuurlijk, ik zie het in mijn "eigen" vakgebied (de natuurkunde) net zo gebeuren.
En als het stof dan neergedaald is, dan schrijven we tekstboeken, is alles achteraf allemaal duidelijk, en doen we net alsof er een eenduidige wetenschapsmethodiek is die ons tot dat resultaat heeft geleid.
Ik zie dat als een moderne mythe. Dat wil niet zeggen dat de wetenschappelijke methode volledige anarchie is (a la Feyerabend); wat ik wil zeggen is dat ik de indruk heb dat jij de methode hier eenduidiger wil afschilderen dan ze in feite is.
Ook als reactie op je post omtrent het criterium van verlegenheid.
Daar is dan ook een berg archeologisch bewijs voor. Het is niet alsof het enige dat we daarvan weten een stukje tekst is, waarbij de slag bij Nieuwpoort centraal staat in een religieuze ideologie.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 17:36 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we het dan over verschillende perspectieven. Kijk je binnen het vakgebied, dan zijn er inderdaad discussies over de methode en allerlei nuanceringen. Maar de slag bij Nieuwpoort blijft gewoon in 1600 gedateerd hoor.
Ik heb het niet over het bewijzen van een geloofskwestie (hemel, hel, goddelijkheid), ik heb het over het feit dat we uit de geschriften die we hebben wel iets kunnen zeggen over de historie.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 13:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zie hierboven. Het lijkt mij dat de 'bronnen' die er zijn dusdanig onbetrouwbaar zijn dat je er helemaal niets mee kunt bewijzen. Waarmee deze discussie gedoemd is om te vervallen in welles nietes, en een enorme reeks persoonlijke aanvallen. Dat is dan helaas ook precies wat we in dit topic zien gebeuren.
Er zou vanalles gebeurd kunnen zijn, maar bewijzen lijkt me hier eenvoudig niet aan de orde.
Mij ook.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 13:23 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het lijkt me duidelijk wie hier uit het geloof spreekt.
Geen zorgen, daar heb ik het ook over. Geloofskwesties kunnen sowieso niet bewezen worden. Ik stel dat er ten aanzien van de geschiedenis van die geloofskwesties ook vrijwel niets te bewijzen valt.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 17:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het niet over het bewijzen van een geloofskwestie (hemel, hel, goddelijkheid), ik heb het over het feit dat we uit de geschriften die we hebben wel iets kunnen zeggen over de historie.
Teksten die centraal staan in een religieuze ideologie? Dat lijkt me niet.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 17:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wanneer ATON pretendeert dat de zondag pas met Constantijn begon, of dat de 'goddelijkheid van Jezus' iets was waar men tot in de 4e eeuw niet eens over durfde te schrijven, tonen die geschriften feilloos aan dat hij er naast zit.
Je kunt religieuze ideologische teksten 'tastbaar' noemen tot je een ons weegt, het blijven religieuze ideologische teksten. Het is geen waarheid, en het zijn al zeker geen teksten die het doel hebben om de geschiedenis objectief te beschrijven.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 17:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik verwijs naar geschriften die dateren van ver voor Constantijn. Ik verwijs naar geschriften en foto's van zogenaamde Mithraïsche rituelen. Ik verwijs naar tastbare bronnen, gedateerd en geanalyseerd.
Dat is geen adhominem, dat is de waarheid.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 15:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Leuk zo'n ad hominem. Verder niet heel constructief.
[..]
Verklaringen zoeken voor het bestaan van teksten met diverse meningen is echt een vrij hopeloze zaak.
Goed onderzoek volgt de wetenschappelijke methode, een goede discussie houdt zich aan de regels van der retorica. Deze post van je lijkt eigenlijk maar 1 ding aan te tonen: dat jij tot geen van beide in staat bent.
Nee, dat is het niet.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 15:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vermeende harde wetenschap en vermeend hard bewijs.
Concreet zijn het voornamelijk diverse meningen.
Zucht...quote:Op woensdag 1 augustus 2018 15:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De kerkvaders als betrouwbare bronnen opvoeren heeft iig geen zin.
Nog een keer...quote:Op woensdag 1 augustus 2018 16:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met name historici. En die kunnen dat voor een groot deel doen op grond van bijvoorbeeld archeologische vondsten, Teksten zijn daarin - eventueel - ondersteunend bewijs.
Als het gaat om de aard en ontwikkeling van religieuze doctrine wordt het al vrij lastig. Dat zit hem voor het grootste deel in de aard van religie: het gaat niet over geschiedenis. het gaat over De Religieuze Waarheid. En De Religieuze Waarheid duldt geen tegenspraak. Kortom: als er al ooit iemand op het idee is gekomen dat Jezus wel eens compleet mythologisch geweest zou kunnen zijn dan zijn dan is die persoon en alles wat hij ooit heeft gezegd op een brandstapel gegooid.
Het idee dat religie ooit neutraal is gedocumenteerd is een complete illusie. En deze post van je is voornamelijk een autoriteitsargument.
De vraag of men de zondag voor of na Constantijn als heilige dag zag is ook geen mysterie. Dat weten we namelijk ook uit verschillende teksten die dateren ver voor Constantijn.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 17:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar is dan ook een berg archeologisch bewijs voor. Het is niet alsof het enige dat we daarvan weten een stukje tekst is, waarbij de slag bij Nieuwpoort centraal staat in een religieuze ideologie.
Dat is het verschil.
Molurus...quote:Op woensdag 1 augustus 2018 18:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geen zorgen, daar heb ik het ook over. Geloofskwesties kunnen sowieso niet bewezen worden. Ik stel dat er ten aanzien van de geschiedenis van die geloofskwesties ook vrijwel niets te bewijzen valt.
[..]
Teksten die centraal staan in een religieuze ideologie? Dat lijkt me niet.
Oh, dus de kerkvaders in de 1e, 2e en 3e eeuw schreven over de zondagsheiliging omdat ze wisten dat in de 4e eeuw een Romeinse keizer het geloof zou aannemen?quote:Op woensdag 1 augustus 2018 18:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt religieuze ideologische teksten 'tastbaar' noemen tot je een ons weegt, het blijven religieuze ideologische teksten. Het is geen waarheid, en het zijn al zeker geen teksten die het doel hebben om de geschiedenis objectief te beschrijven.
Maar die kerkvaders beschreven dan ook niet een geschiedenis, zij beschreven hoe het geloof in elkaar zat.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 18:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt religieuze ideologische teksten 'tastbaar' noemen tot je een ons weegt, het blijven religieuze ideologische teksten. Het is geen waarheid, en het zijn al zeker geen teksten die het doel hebben om de geschiedenis objectief te beschrijven.
Als er meerder malen word gesproken over de zondag als heilige dag, dan is de conclusie dat de zondag een heilige dag was.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 18:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zeg je: als uit documenten die 1, 2 dan wel 3 eeuwen VOOR CONSTANTIJN spreken over de zondag als heilige dag dan mag je concluderen dat de zondag al ver voor Constantijn de heilige dag voor christenen was.
En dat is er ook. De door mij aangehaalde geschriften spreken juist steeds over die dag als de heilige dag omdat het de zaterdag verving. En wel omdat de verrijzenis op de zondag plaatsgehad zou hebben. Dit is reeds bij de vroegste kerkvaders terug te vinden.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 18:42 schreef dop het volgende:
[..]
Als er meerder malen word gesproken over de zondag als heilige dag, dan is de conclusie dat de zondag een heilige dag was.
Maar niet gelijk De heilige dag.
Daar is meer voor nodig.
daar ga je dus scheef.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 18:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dat is er ook. De door mij aangehaalde geschriften spreken juist steeds over die dag als de heilige dag omdat het de zaterdag verving. En wel omdat de verrijzenis op de zondag plaatsgehad zou hebben. Dit is reeds bij de vroegste kerkvaders terug te vinden.
Het is voldoende bewijs om ATON's stelling dat 'de zondag pas met Constantijn' begon te ontkrachten.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 19:05 schreef dop het volgende:
[..]
daar ga je dus scheef.
Het is dan dus niet voldoende om geschriften te hebben waar in de zondag als heilige dag word genoemd.
Dat zegt namelijk niets over hoe algemeen dit gebruik was en of alle christenen dit zo volgden.
Daar is meer bewijs nodig.
Een Christelijke dag dus en niet De.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 19:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is voldoende bewijs om ATON's stelling dat 'de zondag pas met Constantijn' begon te ontkrachten.
Zeg eens: heb je die geschriften zelf gelezen? Zo ja, zeg eens welke andere dagen deze schrijvers 'heilig' noemden?
Die geschriften staan genoemd in het vorige topic, met auteur en titel.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 19:20 schreef dop het volgende:
[..]
Een Christelijke dag dus en niet De.
Je verwijst niet naar specifieke geschriften dus kan ik je niet antwoorden of ik ze gelezen heb.
Maar dat de sabbat als heilige dag werd gezien door een behoorlijke deel van de eerste christenen is in elk geval ook aannemelijk wat mij betreft.
Voor mij gaat het verder niet om Aton zijn gelijk of jou gelijk.
Jullie zijn allebei soms wat te stellig over je gelijk wat mij betreft
Toch zijn er zat feiten uit de oude geschiedenis die op een paar stukjes tekst gebaseerd zijn. Daar hoor je nooit iemand over, maar als het om het christendom gaat dan is het opeens allemaal moeilijk moeilijk, terwijl we het dan hebben over vrijwel precies dezelfde bewijsvoering. Dat is meten met 2 maten.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 17:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar is dan ook een berg archeologisch bewijs voor. Het is niet alsof het enige dat we daarvan weten een stukje tekst is, waarbij de slag bij Nieuwpoort centraal staat in een religieuze ideologie.
Dat is het verschil.
Waarom blijf je dan doen alsof ik zeg dat het daarover gaat?quote:Op woensdag 1 augustus 2018 18:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog een keer...
HET GAAT NIET OM EEN RELIGIEUZE WAARHEID.
Dat valt reuze mee, en zover dat al het geval is dan is men ook realistisch over de betrouwbaarheid daarvan. Het is alleen wanneer het over een populaire religie gaat dat mensen er werkelijk in geinteresseerd zijn. Goh, hoe zou het nou komen dat je daar dan meer over hoort?quote:Op woensdag 1 augustus 2018 21:22 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Toch zijn er zat feiten uit de oude geschiedenis die op een paar stukjes tekst gebaseerd zijn. Daar hoor je nooit iemand over, maar als het om het christendom gaat dan is het opeens allemaal moeilijk moeilijk, terwijl we het dan hebben over vrijwel precies dezelfde bewijsvoering. Dat is meten met 2 maten.
Ik denk dat als je je *uitsluitend* baseert op religieuze teksten dat je je op zeer glad ijs begeeft. De genoemde feitenclaims interesseren me trouwens geen hol, maar dat terzijde.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 21:22 schreef Cognitor het volgende:
Zo is het op basis van de bronnen een feit dat de zondag al sinds de 1e eeuw een bijzondere dag voor christenen was. En zo is het op basis van de bronnen een feit dat veel christenen Jezus al sinds de 1e eeuw als goddelijk of God zagen. En zo is het op basis van de bronnen de enige in de wetenschap voorkomende hypothese dat de gemeente te Rome tussen het ontstaan van het christelijke opstandingsgeloof en 49 na Christus gesticht is.
Wat ook meten met 2 maten is, als je tegen bovenstaande feiten ingaat op basis van complottheorieën die geen enkele basis in de bronnen hebben. En dat er dan mensen zijn die denken dat je zo rationeel bezig bent.![]()
Omdat je dat zelf als basis gebruikt om argumenten te negeren. Terwijl het simpelweg een rekensommetje is.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 21:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom blijf je dan doen alsof ik zeg dat het daarover gaat?
Leer eens luisteren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |