abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 augustus 2018 @ 17:36:37 #176
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_180878725
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 17:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maar ik reageerde op jouw uitspraak

[..]

Ik zeg: nee, dat kan ook prima gebeuren als mensen verschillende vormen van methodiek aanhangen. Dat zie je niet alleen in de historische wetenschappen natuurlijk, ik zie het in mijn "eigen" vakgebied (de natuurkunde) net zo gebeuren.

En als het stof dan neergedaald is, dan schrijven we tekstboeken, is alles achteraf allemaal duidelijk, en doen we net alsof er een eenduidige wetenschapsmethodiek is die ons tot dat resultaat heeft geleid.

Ik zie dat als een moderne mythe. Dat wil niet zeggen dat de wetenschappelijke methode volledige anarchie is (a la Feyerabend); wat ik wil zeggen is dat ik de indruk heb dat jij de methode hier eenduidiger wil afschilderen dan ze in feite is.

Ook als reactie op je post omtrent het criterium van verlegenheid.
Volgens mij hebben we het dan over verschillende perspectieven. Kijk je binnen het vakgebied, dan zijn er inderdaad discussies over de methode en allerlei nuanceringen. Maar de slag bij Nieuwpoort blijft gewoon in 1600 gedateerd hoor.
pi_180879066
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 17:36 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Volgens mij hebben we het dan over verschillende perspectieven. Kijk je binnen het vakgebied, dan zijn er inderdaad discussies over de methode en allerlei nuanceringen. Maar de slag bij Nieuwpoort blijft gewoon in 1600 gedateerd hoor.
Daar is dan ook een berg archeologisch bewijs voor. Het is niet alsof het enige dat we daarvan weten een stukje tekst is, waarbij de slag bij Nieuwpoort centraal staat in een religieuze ideologie.

Dat is het verschil.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 17:57:54 #178
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180879068
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 13:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zie hierboven. Het lijkt mij dat de 'bronnen' die er zijn dusdanig onbetrouwbaar zijn dat je er helemaal niets mee kunt bewijzen. Waarmee deze discussie gedoemd is om te vervallen in welles nietes, en een enorme reeks persoonlijke aanvallen. Dat is dan helaas ook precies wat we in dit topic zien gebeuren.

Er zou vanalles gebeurd kunnen zijn, maar bewijzen lijkt me hier eenvoudig niet aan de orde.
Ik heb het niet over het bewijzen van een geloofskwestie (hemel, hel, goddelijkheid), ik heb het over het feit dat we uit de geschriften die we hebben wel iets kunnen zeggen over de historie.

Wanneer ATON pretendeert dat de zondag pas met Constantijn begon, of dat de 'goddelijkheid van Jezus' iets was waar men tot in de 4e eeuw niet eens over durfde te schrijven, tonen die geschriften feilloos aan dat hij er naast zit.

Het gaat me helemaal niet om het bevestigen of ontkrachten van een geloof; dat is onbegonnen werk. Het gaat mij om de zuivere historie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 17:59:48 #179
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180879104
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 13:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het lijkt me duidelijk wie hier uit het geloof spreekt.
Mij ook.

Ik verwijs naar geschriften die dateren van ver voor Constantijn. Ik verwijs naar geschriften en foto's van zogenaamde Mithraïsche rituelen. Ik verwijs naar tastbare bronnen, gedateerd en geanalyseerd.

Waar baseer jij precies je theorieën op?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_180879116
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 17:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik heb het niet over het bewijzen van een geloofskwestie (hemel, hel, goddelijkheid), ik heb het over het feit dat we uit de geschriften die we hebben wel iets kunnen zeggen over de historie.
Geen zorgen, daar heb ik het ook over. Geloofskwesties kunnen sowieso niet bewezen worden. Ik stel dat er ten aanzien van de geschiedenis van die geloofskwesties ook vrijwel niets te bewijzen valt.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 17:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

Wanneer ATON pretendeert dat de zondag pas met Constantijn begon, of dat de 'goddelijkheid van Jezus' iets was waar men tot in de 4e eeuw niet eens over durfde te schrijven, tonen die geschriften feilloos aan dat hij er naast zit.
Teksten die centraal staan in een religieuze ideologie? Dat lijkt me niet.
pi_180879144
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 17:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik verwijs naar geschriften die dateren van ver voor Constantijn. Ik verwijs naar geschriften en foto's van zogenaamde Mithraïsche rituelen. Ik verwijs naar tastbare bronnen, gedateerd en geanalyseerd.
Je kunt religieuze ideologische teksten 'tastbaar' noemen tot je een ons weegt, het blijven religieuze ideologische teksten. Het is geen waarheid, en het zijn al zeker geen teksten die het doel hebben om de geschiedenis objectief te beschrijven.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 18:02:44 #182
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180879163
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 15:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Leuk zo'n ad hominem. Verder niet heel constructief.

[..]

Verklaringen zoeken voor het bestaan van teksten met diverse meningen is echt een vrij hopeloze zaak.

Goed onderzoek volgt de wetenschappelijke methode, een goede discussie houdt zich aan de regels van der retorica. Deze post van je lijkt eigenlijk maar 1 ding aan te tonen: dat jij tot geen van beide in staat bent.
Dat is geen adhominem, dat is de waarheid.

ATON en hoatzin zijn al meerdere malen verwezen naar solide bronnen die hun theorieën onmogelijk maken. Maar in plaats van deze te bestuderen en te weerleggen, negeren ze die gewoon.

Ik begrijp werkelijk je zogenaamde 'neutraliteit' in deze discussie niet... het is aantoonbaar dat Cognitor, Haushofer en ik steevast met valide bronmateriaal komen. Materiaal wat niet aangedragen wordt om een geloof te bewijzen, maar om aan te tonen hoe ver terug we kunnen gaan om te kijken wanneer bepaalde ideeën VAN dat geloof aanwezig waren.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 18:06:23 #183
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180879233
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 15:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vermeende harde wetenschap en vermeend hard bewijs. :)

Concreet zijn het voornamelijk diverse meningen.
Nee, dat is het niet.

Het is geen mening dat de idee van de zondag als heilige christelijke dag pas met Constantijn in de vierde eeuw is gekomen, dat is een leugen

Dat weten we, omdat uit geschriften van diverse kerkvaders van eeuwen voor Constantijn blijkt dat die zondagsheiliging al in de eerste eeuw is ontstaan.

Het is geen mening dat Mithraïsme een post-christelijke cultus is die niets met de Perzische Mithra te maken heeft, of dat een zogenaamde proto-eucharistische uitspraak van deze Mithras helemaal niet van Mithras was (opnieuw, deze uitspraak staat in een PRO-CHRISTELIJK, dus overduidelijk NA Christus geschreven, en wel in 1690, en niet in de mond van Mithras maar van Zoroaster gelegd).

Dat weten we, omdat de bronnen die we hebben dat aantonen. De eerste Mithraïsche monumenten dateren van ca. 90 na Christus; geschriften over een Mithras-cultus met brood en wijn bestaan niet.

Kortom: of je leest enorm selectief, of je bent zelf niet objectief in deze

[ Bericht 0% gewijzigd door EttovanBelgie op 01-08-2018 18:23:48 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 18:07:12 #184
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180879251
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 15:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De kerkvaders als betrouwbare bronnen opvoeren heeft iig geen zin.
Zucht...

Als het om GELOOFSKWESTIES gaat niet nee.

Als het gaat om WAT zij geloofden wel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 18:07:50 #185
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180879266
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 16:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Met name historici. En die kunnen dat voor een groot deel doen op grond van bijvoorbeeld archeologische vondsten, Teksten zijn daarin - eventueel - ondersteunend bewijs.

Als het gaat om de aard en ontwikkeling van religieuze doctrine wordt het al vrij lastig. Dat zit hem voor het grootste deel in de aard van religie: het gaat niet over geschiedenis. het gaat over De Religieuze Waarheid. En De Religieuze Waarheid duldt geen tegenspraak. Kortom: als er al ooit iemand op het idee is gekomen dat Jezus wel eens compleet mythologisch geweest zou kunnen zijn dan zijn dan is die persoon en alles wat hij ooit heeft gezegd op een brandstapel gegooid.

Het idee dat religie ooit neutraal is gedocumenteerd is een complete illusie. En deze post van je is voornamelijk een autoriteitsargument.
Nog een keer...

HET GAAT NIET OM EEN RELIGIEUZE WAARHEID.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 18:10:00 #186
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180879300
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 17:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar is dan ook een berg archeologisch bewijs voor. Het is niet alsof het enige dat we daarvan weten een stukje tekst is, waarbij de slag bij Nieuwpoort centraal staat in een religieuze ideologie.

Dat is het verschil.
De vraag of men de zondag voor of na Constantijn als heilige dag zag is ook geen mysterie. Dat weten we namelijk ook uit verschillende teksten die dateren ver voor Constantijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 18:11:48 #187
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180879328
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 18:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geen zorgen, daar heb ik het ook over. Geloofskwesties kunnen sowieso niet bewezen worden. Ik stel dat er ten aanzien van de geschiedenis van die geloofskwesties ook vrijwel niets te bewijzen valt.

[..]

Teksten die centraal staan in een religieuze ideologie? Dat lijkt me niet.
Molurus...

Hoe moet ik dit precies uitleggen...

Als ATON beweert dat de christenen pas na Constantijn de zondag gingen vieren, en dat het een soort verwisseling was met de zonnengod, zouden we in de geschriften van de kerkvaders die leefden VOOR CONSTANTIJN niets moeten lezen over zondag als heilige dag.

En toch, zoals ik geciteerd heb, hebben we geschriften uit de 1e, 2e en 3e eeuw waarin kerkvaders de ZONDAG als heilige dag noemen.

Leg mij nu eens uit wat er zo moeilijk is aan dit feit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 18:12:35 #188
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180879345
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 18:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je kunt religieuze ideologische teksten 'tastbaar' noemen tot je een ons weegt, het blijven religieuze ideologische teksten. Het is geen waarheid, en het zijn al zeker geen teksten die het doel hebben om de geschiedenis objectief te beschrijven.
Oh, dus de kerkvaders in de 1e, 2e en 3e eeuw schreven over de zondagsheiliging omdat ze wisten dat in de 4e eeuw een Romeinse keizer het geloof zou aannemen?

Goeiedag zeg.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 18:16:23 #189
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180879411
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 18:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar die kerkvaders beschreven dan ook niet een geschiedenis, zij beschreven hoe het geloof in elkaar zat.

Wat begrijp je hier niet aan? Ik vraag niet dat je deze teksten als waarheid ziet omtrent geloofskwesties, maar zeg mij nu eens hoe je in vredesnaam kunt blijven volhouden dat ATON en ik gewoon 'verschillende meningen' hebben wanneer uit deze documenten blijkt dat de zondag al in de 1e eeuw reeds werd gezien als heilige dag?

Ik vraag je niet te geloven DAT de zondag een heilige dag is, of DAT dit bewijst dat het christendom waar is.

Ik zeg je: als uit documenten die 1, 2 dan wel 3 eeuwen VOOR CONSTANTIJN spreken over de zondag als heilige dag dan mag je concluderen dat de zondag al ver voor Constantijn de heilige dag voor christenen was.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 18:19:33 #190
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180879465
de zgn. skeptici in dit forum zijn de grootste gelovigen. :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 18:42:06 #191
545 dop
:copyright: dop
pi_180879845
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 18:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik zeg je: als uit documenten die 1, 2 dan wel 3 eeuwen VOOR CONSTANTIJN spreken over de zondag als heilige dag dan mag je concluderen dat de zondag al ver voor Constantijn de heilige dag voor christenen was.
Als er meerder malen word gesproken over de zondag als heilige dag, dan is de conclusie dat de zondag een heilige dag was.
Maar niet gelijk De heilige dag.
Daar is meer voor nodig.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 1 augustus 2018 @ 18:49:12 #192
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180879980
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 18:42 schreef dop het volgende:

[..]

Als er meerder malen word gesproken over de zondag als heilige dag, dan is de conclusie dat de zondag een heilige dag was.
Maar niet gelijk De heilige dag.
Daar is meer voor nodig.
En dat is er ook. De door mij aangehaalde geschriften spreken juist steeds over die dag als de heilige dag omdat het de zaterdag verving. En wel omdat de verrijzenis op de zondag plaatsgehad zou hebben. Dit is reeds bij de vroegste kerkvaders terug te vinden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 19:05:03 #193
545 dop
pi_180880249
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 18:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En dat is er ook. De door mij aangehaalde geschriften spreken juist steeds over die dag als de heilige dag omdat het de zaterdag verving. En wel omdat de verrijzenis op de zondag plaatsgehad zou hebben. Dit is reeds bij de vroegste kerkvaders terug te vinden.
daar ga je dus scheef.
Het is dan dus niet voldoende om geschriften te hebben waar in de zondag als heilige dag word genoemd.
Dat zegt namelijk niets over hoe algemeen dit gebruik was en of alle christenen dit zo volgden.
Daar is meer bewijs nodig.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 19:06:16 #194
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180880276
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 19:05 schreef dop het volgende:

[..]

daar ga je dus scheef.
Het is dan dus niet voldoende om geschriften te hebben waar in de zondag als heilige dag word genoemd.
Dat zegt namelijk niets over hoe algemeen dit gebruik was en of alle christenen dit zo volgden.
Daar is meer bewijs nodig.
Het is voldoende bewijs om ATON's stelling dat 'de zondag pas met Constantijn' begon te ontkrachten.

Zeg eens: heb je die geschriften zelf gelezen? Zo ja, zeg eens welke andere dagen deze schrijvers 'heilig' noemden?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 19:20:00 #195
545 dop
pi_180880522
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 19:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het is voldoende bewijs om ATON's stelling dat 'de zondag pas met Constantijn' begon te ontkrachten.

Zeg eens: heb je die geschriften zelf gelezen? Zo ja, zeg eens welke andere dagen deze schrijvers 'heilig' noemden?
Een Christelijke dag dus en niet De.

Je verwijst niet naar specifieke geschriften dus kan ik je niet antwoorden of ik ze gelezen heb.
Maar dat de sabbat als heilige dag werd gezien door een behoorlijke deel van de eerste christenen is in elk geval ook aannemelijk wat mij betreft.

Voor mij gaat het verder niet om Aton zijn gelijk of jou gelijk.
Jullie zijn allebei soms wat te stellig over je gelijk wat mij betreft
  woensdag 1 augustus 2018 @ 19:41:59 #196
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180880907
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 19:20 schreef dop het volgende:

[..]

Een Christelijke dag dus en niet De.

Je verwijst niet naar specifieke geschriften dus kan ik je niet antwoorden of ik ze gelezen heb.
Maar dat de sabbat als heilige dag werd gezien door een behoorlijke deel van de eerste christenen is in elk geval ook aannemelijk wat mij betreft.

Voor mij gaat het verder niet om Aton zijn gelijk of jou gelijk.
Jullie zijn allebei soms wat te stellig over je gelijk wat mij betreft
Die geschriften staan genoemd in het vorige topic, met auteur en titel.

En jazeker, die dag gold voor de proto-orthodoxe kerk als de dag. Ik heb nog geen kerkvader gelezen, uit welke eeuw dan ook, die over andere dagen spreekt. Erg vreemd als zondag gewoon 'een dag' zou zijn.

Het ging hier om een heel simpel gegeven: volgens ATON die verder werkelijk elke theorie, hoe onzinnig ook, zal aanhalen om zijn Vergerianisme er door te drukken, werd pas met keizer Constantijn besloten dat de zondag de feestdag van de christenen was; dit, uiteraard, wegens Sol Invictus, en zo probeert ATON een reeds lang ontkrachte theorie dat het christendom een amalgamatie van heidense, vooral Romeinse invloeden is geweest, er alsnog door heen te drukken nadat zijn hele Mithras-verhaal jammerlijk faalde.

Tussen neus en lippen door weet ATON erbij te vermelden dat het spreken over Jezus als god iets zou zijn van diezelfde tijd, pakweg de 4e eeuw. Wat heet: volgens ATON zou men het voor die tijd niet eens durven.

Ik heb niets anders gedaan dan aangetoond dat ATON op beide fronten gewoon feitelijk ongelijk heeft.

Want niet alleen schreven kerkvaders reeds in de eerste, tweede en derde eeuw na Christus over de goddelijkheid van Jezus, ze gaven eveneens aan de achtste dag, de zondag, de heilige dag was. Niet vanwege een of andere zonnegod, maar, en dit is gewoon terug te lezen, omdat zij geloofden - vooral op basis van Paulus en Romeinen - dat de sabbath was voorbijgestreefd door de dag waarop Jezus uit de dood herrees: de zondag.

Ofwel, ATON probeert opnieuw allerlei populair-wetenschappelijke meuk als feiten te presenteren, en niet eens vanuit oprechte wens tot weten, maar uit een persoonlijke vendetta tegen het geloof.

Allemaal prima, maar doe dan iets beter je best. Nu valt gewoon zo terug te halen dat nee, er was geen Mithras-brood-wijn-cultus, en zeker niet in Perzië, en zeker niet voor de tijd van Jezus; nee, de zondag werd niet pas na Constantijn de heilige dag, dat was het al eeuwen en nee, men durfde wel degelijk Jezus een god te noemen voor Constantijn, hetgeen ook gewoon terug te halen is.

Dat zijn de harde feiten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 21:22:51 #197
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_180883143
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 17:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is het verschil.
Toch zijn er zat feiten uit de oude geschiedenis die op een paar stukjes tekst gebaseerd zijn. Daar hoor je nooit iemand over, maar als het om het christendom gaat dan is het opeens allemaal moeilijk moeilijk, terwijl we het dan hebben over vrijwel precies dezelfde bewijsvoering. Dat is meten met 2 maten.

Zo is het op basis van de bronnen een feit dat de zondag al sinds de 1e eeuw een bijzondere dag voor christenen was. En zo is het op basis van de bronnen een feit dat veel christenen Jezus al sinds de 1e eeuw als goddelijk of God zagen. En zo is het op basis van de bronnen de enige in de wetenschap voorkomende hypothese dat de gemeente te Rome tussen het ontstaan van het christelijke opstandingsgeloof en 49 na Christus gesticht is.

Wat ook meten met 2 maten is, als je tegen bovenstaande feiten ingaat op basis van complottheorieën die geen enkele basis in de bronnen hebben. En dat er dan mensen zijn die denken dat je zo rationeel bezig bent. :')
pi_180883301
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 18:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nog een keer...

HET GAAT NIET OM EEN RELIGIEUZE WAARHEID.
Waarom blijf je dan doen alsof ik zeg dat het daarover gaat?

Leer eens luisteren.
pi_180883419
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 21:22 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Toch zijn er zat feiten uit de oude geschiedenis die op een paar stukjes tekst gebaseerd zijn. Daar hoor je nooit iemand over, maar als het om het christendom gaat dan is het opeens allemaal moeilijk moeilijk, terwijl we het dan hebben over vrijwel precies dezelfde bewijsvoering. Dat is meten met 2 maten.
Dat valt reuze mee, en zover dat al het geval is dan is men ook realistisch over de betrouwbaarheid daarvan. Het is alleen wanneer het over een populaire religie gaat dat mensen er werkelijk in geinteresseerd zijn. Goh, hoe zou het nou komen dat je daar dan meer over hoort?

Christenen zijn sinds mensenheugenis bezig met het verdraaien van feiten, het ontkennen van feiten en het vervolgen van iedereen die iets anders beweert. Is het dan zo vreemd dat de teksten die deze religie heeft voortgebracht gewantrouwd worden? Dat lijkt mij niet.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 21:22 schreef Cognitor het volgende:

Zo is het op basis van de bronnen een feit dat de zondag al sinds de 1e eeuw een bijzondere dag voor christenen was. En zo is het op basis van de bronnen een feit dat veel christenen Jezus al sinds de 1e eeuw als goddelijk of God zagen. En zo is het op basis van de bronnen de enige in de wetenschap voorkomende hypothese dat de gemeente te Rome tussen het ontstaan van het christelijke opstandingsgeloof en 49 na Christus gesticht is.

Wat ook meten met 2 maten is, als je tegen bovenstaande feiten ingaat op basis van complottheorieën die geen enkele basis in de bronnen hebben. En dat er dan mensen zijn die denken dat je zo rationeel bezig bent. :')
Ik denk dat als je je *uitsluitend* baseert op religieuze teksten dat je je op zeer glad ijs begeeft. De genoemde feitenclaims interesseren me trouwens geen hol, maar dat terzijde.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 21:53:26 #200
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180883858
quote:
13s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 21:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom blijf je dan doen alsof ik zeg dat het daarover gaat?

Leer eens luisteren.
Omdat je dat zelf als basis gebruikt om argumenten te negeren. Terwijl het simpelweg een rekensommetje is.

ATON: Zondag gold pas als heilige dag sinds Constantinus, 4e eeuw.
Bronnen: 1e, 2e en 3e eeuwse auteurs noemen zondag reeds de heilige dag voor de christenen.
Molurus: het zijn allebei meningen.

:'(

Cognitor heeft gelijk; lijkt wel alsof er een rode waas voor de ogen van doorgaans zo sceptische mensen komt wanneer het ook maar zijdelings om religie gaat.

JIJ luister niet. Het gaat er niet om of die kerkvaders de religieuze waarheid beschrijven, het gaat erom dat ze rituelen, gebruiken en dogma's beschrijven die aantonen dat deze ouder zijn dan Constantinus.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')