abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 augustus 2018 @ 10:33:33 #126
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_180870525
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:03 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Je doet ook niet erg je best om dingen serieus te onderbouwen.
En ik vind het naief om te geloven dat destijds in Jeruzalem een beweging ontstond die in amper 20 jaar (onder leiding van de Helige Geest natuurlijk..) al uitgebreide en bloeiende gemeenschappen opleverde in de grote steden en periferie van het hele Romeinse rijk.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 11:17:10 #127
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_180871398
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 09:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het simpele feit dat er 20 jaar na dato al een grote en bloeiende Jezus/messiasbeweging was in Rome. En niet alleen daar maar in het hele Midden-Oosten. Er is geen Petrus of Jacobus eerst naar Rome geweest om deze gemeente te stichten of zo.
Goeie vraag, ben er zelf nog niet eerder bij stilgestaan.

In handelingen 2 komen joden uit de hele wereld bijeen, ook uit Rome. Denk dat zij het geloof en de Heilige Geest mee naar huis hebben genomen. Kijk wat Filippus deed toen hij even door Samaria (han8) trok.

De verdere bijbelse verklaring:
quote:
Handelingen 5

30 De God van onze vaderen heeft Jezus opgewekt, Die u omgebracht hebt door Hem aan een kruishout te hangen. 31 Deze Jezus heeft God door Zijn rechterhand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker, om Israël bekering te geven en vergeving van zonden. 32 En wij zijn Zijn getuigen van deze dingen, en ook de Heilige Geest, Die God gegeven heeft aan hen die Hem gehoorzaam zijn. 33 Toen zij dit hoorden, barstten zij van woede en maakten zij plannen om hen te doden. 34 Maar er stond iemand op in de Raad, een Farizeeër van wie de naam Gamaliël was, een leraar van de wet, die in hoge achting stond bij heel het volk. Hij gaf opdracht dat men de apostelen even buiten zou doen staan. 35 En hij zei tegen hen: Israëlitische mannen, wees op uw hoede en bedenk wat u met deze mensen wilt gaan doen. 36 Want vóór deze dagen stond Theudas op, die zei dat hij wat was, en hij had een aanhang van ongeveer vierhonderd man; maar hij is omgebracht en allen die naar hem luisterden, zijn verstrooid en tot niets geworden. 37 Na hem stond Judas de Galileeër op, in de dagen van de inschrijving, en hij maakte veel volk afvallig, dat hem volgde; en deze is ook omgekomen, en allen die naar hem luisterden, zijn uiteengedreven. 38 En nu zeg ik u: Houd u ver van deze mensen en laat hen gaan, want als dit voornemen of dit werk van mensen afkomstig is, dan zal het afgebroken worden, 39 maar als het van God afkomstig is, kunt u dat niet afbreken, opdat u niet misschien ook tegen God blijkt te strijden.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 11:29:22 #128
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_180871612
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:17 schreef Manke het volgende:
30 De God van onze vaderen heeft Jezus opgewekt, Die u omgebracht hebt door Hem aan een kruishout te hangen. 31 Deze Jezus heeft God door Zijn rechterhand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker, om Israël bekering te geven en vergeving van zonden. 32 En wij zijn Zijn getuigen van deze dingen, en ook de Heilige Geest, Die God gegeven heeft aan hen die Hem gehoorzaam zijn. 33 Toen zij dit hoorden, barstten zij van woede en maakten zij plannen om hen te doden. 3
Philippus en de kamerling. Een mooi maar volstrekt ongeloofwaardig verhaal.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 11:30:56 #129
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_180871641
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Philippus en de kamerling. Een mooi maar volstrekt ongeloofwaardig verhaal.
niet die, vanaf vs 5 in hst 8
  woensdag 1 augustus 2018 @ 11:34:11 #130
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_180871705
Hiervan staan trouwens veel voorbeelden op yt van missiewerk in india

Handelingen 8

7 Want bij velen die onreine geesten hadden, gingen die er onder luid schreeuwen uit; en veel verlamden en kreupelen werden genezen.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 11:36:42 #131
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_180871753
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:30 schreef Manke het volgende:

[..]

niet die, vanaf vs 5 in hst 8
Samaria ligt naast Judea he? Verder net zo ongeloofwaardig als de hele stad Ninevé die zich blijkens het boek Jona in één klap bekeert tot een God waar ze totaal geen notie van hadden...
  woensdag 1 augustus 2018 @ 11:37:07 #132
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_180871765
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:34 schreef Manke het volgende:
Hiervan staan trouwens veel voorbeelden op yt van missiewerk in india

Handelingen 8

7 Want bij velen die onreine geesten hadden, gingen die er onder luid schreeuwen uit; en veel verlamden en kreupelen werden genezen.
India?
  woensdag 1 augustus 2018 @ 11:42:49 #133
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_180871871
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Samaria ligt naast Judea he? Verder net zo ongeloofwaardig als de hele stad Ninevé die zich blijkens het boek Jona in één klap bekeert tot een God waar ze totaal geen notie van hadden...
De heidenen / volken ook niet. Toch waren ze overtuigd omdat ze zelf ook wisten waar ze mee bezig waren. Das ook het idee van het evangelie.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 11:43:40 #134
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_180871891
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

India?
Ja, videobeelden
  woensdag 1 augustus 2018 @ 11:48:24 #135
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_180871976
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:42 schreef Manke het volgende:

[..]

De heidenen / volken ook niet. Toch waren ze overtuigd omdat ze zelf ook wisten waar ze mee bezig waren. Das ook het idee van het evangelie.
Het evangelie is heilsgeschiedenis, geen historie.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 12:18:33 #136
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180872513
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 09:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

ja ik zat er al op te wachten....deze dooddoener.
Hij heeft gewoon gelijk... en het start al met de eerste zin: "Niet alleen het Mithraisme"... en waar is dit op gebaseerd? Er zijn helemaal geen tastbare bewijzen voor een Mithras-cultus t.t.v. Jezus Christus. Hoe vaak moet ik dit nog zeggen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 12:19:03 #137
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180872523
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En ik vind het naief om te geloven dat destijds in Jeruzalem een beweging ontstond die in amper 20 jaar (onder leiding van de Helige Geest natuurlijk..) al uitgebreide en bloeiende gemeenschappen opleverde in de grote steden en periferie van het hele Romeinse rijk.
Dan dien je solide argumenten te geven, niet te speculeren.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 12:20:12 #138
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180872544
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:36 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Net zo als het ontbreken van Mithraïsche bronnen van voor 90 na Christus, en toch pretenderen dat de eerste christenen daar leentjebuur hebben gespeeld?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 1 augustus 2018 @ 12:21:10 #139
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180872556
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat probeer ik al een poosje maar het wordt gewoon categorisch ondergeschoffeld.
Omdat je bronnen suspect zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_180872851
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 09:31 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Het is helaas zo dat de informatie op zulk soort sites gebaseerd is op verouderde boeken. Net zoals creationisten hun argumenten van allerlei sites halen die allang weerlegde zaken beweren. Het is dus geen dooddoener, maar een stukje digitale geletterdheid.
Als je recente literatuur wilt over dit soort zaken, kun je b.v. Richard Carrier proberen. Zijn "on the historicity of jesus" is een (vind ik) interessant boek waarin hij de hypothese dat Jezus nooit als historisch figuur bestaan heeft uit het verdomhoekje probeert te halen. Ik ben zelf nog niet op de helft, maar vind zijn aanpak wel interessant.

Als natuurkundige vind ik het sowieso interessant om dit soort scenario's te onderzoeken, ook al zouden ze niet waar zijn. Als natuurkundige gebruik je ook vaak modellen als speeltuinen om nieuwe zaken te leren, ook al beschrijven deze niet onze wereld. Het kan interessante vragen opwerpen. Zijn motivatie is voornamelijk de overtuiging dat veel heersende criteria omtrent Jezus' historiciteit niet deugen en daarom zoveel verschillende scenario's hebben opgeleverd. Ook zijn pleidooi voor Bayesiaans denken spreekt me aan, al ben ik er nog niet over uit hoe exact precies je dit kunt hanteren in de historische wetenschappen.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 12:39:42 #141
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_180872921
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 12:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Omdat je bronnen suspect zijn.
Zegt de ketel of de pot? Kom op zeg...al mijn bronnen zijn suspect en jouw bronnen deugen allemaal. Tuurlijk.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 12:52:56 #142
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180873234
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 12:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zegt de ketel of de pot? Kom op zeg...al mijn bronnen zijn suspect en jouw bronnen deugen allemaal. Tuurlijk.
Waar het de geschiedenis betreft: jazeker. Maar net als aton zie jij het enkel vanuit het oogpunt van geloof. Dat is in dit geval geheel irrelevant. De bronnen die we hebben bewijzen steevast dat de stellingen die door jou en aton geopperd worden onhoudbaar zijn. Dat heeft niets met religie te maken maar met beschikbare, tastbare bronnen. Ik heb die. Jij niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_180873510
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 09:31 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Het is helaas zo dat de informatie op zulk soort sites gebaseerd is op verouderde boeken. Net zoals creationisten hun argumenten van allerlei sites halen die allang weerlegde zaken beweren. Het is dus geen dooddoener, maar een stukje digitale geletterdheid.
Als we ons afvragen wat er duizenden jaren geleden is gebeurd heeft dit argument wel iets heel paradoxaals. De realiteit is dat religieuze belangen een betrouwbare documentatie van de geschiedenis van religie al duizenden jaren in de weg staan.

Dat lijkt mij iets heel anders dan creationistische claims ten aanzien van natuurwetenschappen zoals evolutie en kosmologie. Dat zijn dingen die we gewoon direct kunnen onderzoeken. Ten aanzien van de geschiedenis van religie moeten we het doen met een enorme verzameling zeer onbetrouwbare teksten, die nooit als doel hebben gehad om de geschiedenis neutraal te documenteren. Er is vrijwel niets anders dat kan worden onderzocht.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180873565
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 12:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Waar het de geschiedenis betreft: jazeker. Maar net als aton zie jij het enkel vanuit het oogpunt van geloof. Dat is in dit geval geheel irrelevant. De bronnen die we hebben bewijzen steevast dat de stellingen die door jou en aton geopperd worden onhoudbaar zijn. Dat heeft niets met religie te maken maar met beschikbare, tastbare bronnen. Ik heb die. Jij niet.
Zie hierboven. Het lijkt mij dat de 'bronnen' die er zijn dusdanig onbetrouwbaar zijn dat je er helemaal niets mee kunt bewijzen. Waarmee deze discussie gedoemd is om te vervallen in welles nietes, en een enorme reeks persoonlijke aanvallen. Dat is dan helaas ook precies wat we in dit topic zien gebeuren.

Er zou vanalles gebeurd kunnen zijn, maar bewijzen lijkt me hier eenvoudig niet aan de orde.
pi_180873689
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 13:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als we ons afvragen wat er duizenden jaren geleden is gebeurd heeft dit argument wel iets heel paradoxaals. De realiteit is dat religieuze belangen een betrouwbare documentatie van de geschiedenis van religie al duizenden jaren in de weg staan.

Dat lijkt mij iets heel anders dan creationistische claims ten aanzien van natuurwetenschappen zoals evolutie en kosmologie. Dat zijn dingen die we gewoon direct kunnen onderzoeken. Ten aanzien van de geschiedenis van religie moeten we het doen met een enorme verzameling zeer onbetrouwbare teksten, die nooit als doel hebben gehad om de geschiedenis neutraal te documenteren. Er is vrijwel niets anders dat kan worden onderzocht.
Een hypothetische vraag: wat als b.v. de Katholieke kerk authentieke teksten in het bezit zou krijgen waarin b.v. het daadwerkelijke bestaan van Jezus (of noem es een andere pijler van het orthodoxe christendom) wordt weersproken/weerlegd en daarmee serieus in twijfel wordt getrokken. Wat zou er met zo'n tekst gebeuren?

Ik denk dat religieuze instanties vaak hun voortbestaan/continuiteit hoger in het vaandel hebben staan dan historische integriteit.
pi_180873708
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 13:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zie hierboven. Het lijkt mij dat de 'bronnen' die er zijn dusdanig onbetrouwbaar zijn dat je er helemaal niets mee kunt bewijzen. Waarmee deze discussie gedoemd is om te vervallen in welles nietes, en een enorme reeks persoonlijke aanvallen. Dat is dan helaas ook precies wat we in dit topic zien gebeuren.

Er zou vanalles gebeurd kunnen zijn, maar bewijzen lijkt me hier eenvoudig niet aan de orde.
Het aloude data science adagium: garbage in, garbage out :P

Ik denk overigens wel dat je bepaalde reconstructies kunt maken, maar altijd met een bepaalde (on)zekerheid. Oftewel: Bayesiaans denken.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 13:23:06 #147
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_180873837
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 12:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het lijkt me duidelijk wie hier uit het geloof spreekt.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 13:25:45 #148
545 dop
:copyright: dop
pi_180873891
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 13:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het lijkt me duidelijk wie hier uit het geloof spreekt.
De kerkvaders 😉
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_180873963
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 13:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een hypothetische vraag: wat als b.v. de Katholieke kerk authentieke teksten in het bezit zou krijgen waarin b.v. het daadwerkelijke bestaan van Jezus (of noem es een andere pijler van het orthodoxe christendom) wordt weersproken/weerlegd en daarmee serieus in twijfel wordt getrokken. Wat zou er met zo'n tekst gebeuren?

Ik denk dat religieuze instanties vaak hun voortbestaan/continuiteit hoger in het vaandel hebben staan dan historische integriteit.
Als zulke teksten ooit hebben bestaan dan zijn die natuurlijk zonder twijfel ergens op een brandstapel terecht gekomen. :) Dus dat die er nu niet zijn toont geenszins aan dat die nooit hebben bestaan.
pi_180873977
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 13:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het aloude data science adagium: garbage in, garbage out :P

Ik denk overigens wel dat je bepaalde reconstructies kunt maken, maar altijd met een bepaalde (on)zekerheid. Oftewel: Bayesiaans denken.
Wellicht. Maar dan kunnen we het nauwelijks nog harde wetenschap noemen, lijkt me. Een redelijk onbetrouwbare benadering bij gebrek aan beter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')