abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_180778605
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 22:13 schreef Voice_Over het volgende:

[..]

Nee, feiten zijn niet belangrijk voor je. Daarom blijf je maar liegen over de multiculturele samenleving die volgens jou nu uitstekend functioneert.
Nederland functioneert best wel...
Het is nooit ' uitstekend' geweest. Dat zal het ook nooit zijn. Voor geen enkele samenlevilng.
Al die depressiefmakend haat. Get a life.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 00:50:06 #102
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180781288
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 17:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een vrije maatschappij is noodzakelijk multicultureel. Dat heeft niets met immigratie te maken.

Als multiculturaliteit je niet bevalt moet je in een land als Noord-Korea gaan wonen.
Nee, andersom. Een vrije maatschappij is per definitie monocultureel, hooguit met een veelheid van subculturen. Waar culturen botsen bestaat immers geen algemene vrijheid.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 00:52:39 #103
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180781361
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 00:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, andersom. Een vrije maatschappij is per definitie monocultureel, hooguit met een veelheid van subculturen. Waar culturen botsen bestaat immers geen algemene vrijheid.
Wie zegt dat verschillende culturen noodzakelijk botsen? Of is dat je definitie van het onderscheid tussen culturen en 'subculturen'? :D

Dat lijkt me wel een wat eigenaardige definitie dan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 01:13:32 #104
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180781863
De een wil een feestdag op dag A, de ander op dag B. Dat botst en beide partijen zullen zich in hun vrijheid beperkt zien.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 01:21:28 #105
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180782044
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 01:13 schreef Lunatiek het volgende:
De een wil een feestdag op dag A, de ander op dag B. Dat botst en beide partijen zullen zich in hun vrijheid beperkt zien.
Waarom zou dat botsen? Wanneer je een feestdag viert moet je helemaal zelf weten lijkt me?
pi_180783904
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:08 schreef Sarasi het volgende:
Ik hoorde vorige week van een Syrisch gezin wat nu twee jaar in Nederland woont en inmiddels best fatsoenlijk Nederlands praat. Een kennis van me was de vrouw tegen gekomen op straat en had een praatje gemaakt, waarom de vrouw haar spontaan uitnodigde voor haar verjaardag diezelfde avond. "Kom alsjeblieft!" Dus kennis opgetut en wel daarheen 's avonds, en de woonkamer was gewoon compleet leeg. Er was niemand anders op komen dagen. "Niemand komt, ik nodig altijd uit, zeg, kom! kom! maar niemand komt. Niemand praat met mij."

En de inwoners van datzelfde dorp zijn degenen die het hardst mauwen dat buitenlanders niet genoeg integreren en niet voldoende Nederlands spreken. Goh. :')
Droeg die vrouw een hoofddoek? Dan was ik ook niet gekomen: tussen religieuze fanatiekelingen en mij botert het totaal niet.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  zaterdag 28 juli 2018 @ 05:13:55 #107
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180783920
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 04:52 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Droeg die vrouw een hoofddoek? Dan was ik ook niet gekomen: tussen religieuze fanatiekelingen en mij botert het totaal niet.
Ik stel me zo voor dat jij wel meer problemen hebt in de sociale omgang met andere mensen. _O-
pi_180783930
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 05:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik stel me zo voor dat jij wel meer problemen hebt in de sociale omgang met andere mensen. _O-
Nee hoor.

Jij echter lijkt me een ongetrouwde eenzame zolderkamernerd.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180789269
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 19:43 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Onzinnig links maakbaarheidsdenken dit. Japan en Zuid-Korea laten zien dat landen met een monocultuur ontzettend welvarend en ontwikkeld kunnen zijn. Daarbij is de sociale cohesie daar velen malen sterker dan de gemiddelde westerse multiculti samenleving waar groepen van verschillende etniciteiten niet met elkaar maar naast elkaar leven in hun eigen gesegregeerde wereldjes.
In japan sterven ook veel mensen zonder dat iemand om ze bekommert, is ook erg individu hoor, savonds laat thuis komen want... tot 11 uur savonds met de baas en collega@s zijn... ZuidKorea heeft daarnaast (Japan ook) een hoog zelfmoordcijfer
  zaterdag 28 juli 2018 @ 15:47:17 #110
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180792479
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 01:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom zou dat botsen? Wanneer je een feestdag viert moet je helemaal zelf weten lijkt me?
Het gaat niet om individuen. Het gaat erom dat een deel van de bevolking wil feesten en het andere deel daar last van heeft. Je kunt daarom niet volop vieren. Zondagsrust is pas echt zondagsrust als het hele dorp meedoet en niet een of andere mongool gaat klussen. Ramadan is veel makkelijker als je buurman niet gaat bbqen. Je moet steeds een beetje inschikken, water bij de wijn doen, je aanpassen aan een andere cultuur. Dat is het tegenovergestelde van vrjheid.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 15:50:32 #111
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180792550
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 15:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het gaat niet om individuen. Het gaat erom dat een deel van de bevolking wil feesten en het andere deel daar last van heeft. Je kunt daarom niet volop vieren.
Sja, in een vrije samenleving moet je inderdaad rekening met elkaar houden. Om dat nu uit te leggen als "botsen" gaat me wat ver. Mensen mogen wmb best lol hebben in voetbal, maar ik heb liever niet dat mijn hele straat vol hangt met oranje slingers tijdens voetbalwedstrijden. Voetbal interesseert mij verder geen moer.

Hoe dan ook zie ik er ook niet noodzakelijk een groot probleem in. Gewoon een beetje rekening met elkaar houden.

quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 15:47 schreef Lunatiek het volgende:

Zondagsrust is pas echt zondagsrust als het hele dorp meedoet en niet een of andere mongool gaat klussen. Ramadan is veel makkelijker als je buurman niet gaat bbqen. Je moet steeds een beetje inschikken, water bij de wijn doen, je aanpassen aan een andere cultuur. Dat is het tegenovergestelde van vrjheid.
Ik zie er geen tegengestelde in. Vrijheid kan nooit absoluut zijn, zelfs niet (of juist niet!) in een monoculturele samenleving.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 15:51:10 #112
478980 Voice_Over
Chief Opinion Officer
pi_180792563
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 05:28 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Nee hoor.

Jij echter lijkt me een ongetrouwde eenzame zolderkamernerd.
En zo is het.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 15:52:09 #113
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180792593
Altijd leuk, van die debieltjes die denken dat een ad hominem een valide argument is. :')
  zaterdag 28 juli 2018 @ 15:59:22 #114
478980 Voice_Over
Chief Opinion Officer
pi_180792742
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 15:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sja, in een vrije samenleving moet je inderdaad rekening met elkaar houden.
Waarom krijg ik dan door 2 Marokkanen als toeschouwer tijdens een amateurvoetbalwedstrijd te horen dat ik "MOET OPROTTEN" met mijn broodje rookworst? Dat vind jij normaal? Of anders, ik had er rekening mee moeten houden dat deze 2 "landgenoten" liever geen varkensvlees in hun buurt wilden? Het lag dus volgens jou aan mij dat ik de multiculturele samenleving op dat moment aan het verpesten was?

Je lult wel heel erg veel maar het is allemaal nergens op gebaseerd.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 16:02:13 #115
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180792812
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 15:59 schreef Voice_Over het volgende:

[..]

Waarom krijg ik dan door 2 Marokkanen als toeschouwer tijdens een amateurvoetbalwedstrijd te horen dat ik "MOET OPROTTEN" met mijn broodje rookworst? Dat vind jij normaal?
Ik vermoed omdat jij je in het dagelijks leven net zo asociaal gedraagt.

Dit soort problemen heb ik in elk geval nooit.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 16:12:19 #116
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180793086
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 15:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sja, in een vrije samenleving moet je inderdaad rekening met elkaar houden. Om dat nu uit te leggen als "botsen" gaat me wat ver. Mensen mogen wmb best lol hebben in voetbal, maar ik heb liever niet dat mijn hele straat vol hangt met oranje slingers tijdens voetbalwedstrijden. Voetbal interesseert mij verder geen moer.

Hoe dan ook zie ik er ook niet noodzakelijk een groot probleem in. Gewoon een beetje rekening met elkaar houden.

[..]

Ik zie er geen tegengestelde in. Vrijheid kan nooit absoluut zijn, zelfs niet (of juist niet!) in een monoculturele samenleving.
Het punt is dat een vrijheid een gebied met mensen betreft die een monocultuur hebben en dus op dergelijke punten geen rekening hoeven te houden met anderen, omdat iedereen meedoet. Of mee wil doen. Of in elk geval begrijpt hoe belangrijk het is voor de gemeenschap om samen te vieren.
Dus ja veel herrie tot na middernacht met oud en nieuw en met de nachtmis en midzomer, maar niet op 5 oktober. Gedeelde normen en waarden, dat is vrijheid.

En dat op veel meer vlakken dan alleen feestdagen. Denk aan aanstoorgevende kleding, die grens van wat aanstootgevend is kan per vrijheid verschillen, al naar gelang de gedeelde normen en waarden daar. Je kunt je aanpassen en er deel van worden, je kunt een andere vrijheid zoeken, of je kunt jezelf gaan beperken, of wat je hier veel ziet: eisen dat de meerderheid zijn vrijheden gaat beperken. Dat laatste ondermijnt de gemeenschap, waardoor het leven individueler en anoniemer wordt met alle problemen vandien: asocialiteit, criminaliteit, egocentrisme. Dat vereist een veel grotere rol van de overheid om dingen af te dwingen die voorheen vanzelfsprekend waren, zoals ouderenzorg, opvoeding.
Mensen werken nu eenmaal liever samen met mensen die hetzelfde zijn, die gunnen ze veel meer. Culturele uitingen zijn het smeermiddel van de saamhorigheid.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 16:14:37 #117
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180793141
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 16:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het punt is dat een vrijheid een gebied met mensen betreft die een monocultuur hebben en dus op dergelijke punten geen rekening hoeven te houden met anderen, omdat iedereen meedoet. Of mee wil doen.
Dat werkt natuurlijk alleen als iedereen ook daadwerkelijk meedoet. Dat lijkt mij het tegenovergestelde van vrijheid: er is geen keuze om het anders te doen.

Is het werkelijk vrijheid als je kiest voor de enige keuze die je hebt? Ik denk het niet.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 16:24:33 #118
478980 Voice_Over
Chief Opinion Officer
pi_180793438
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 16:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vermoed omdat jij je in het dagelijks leven net zo asociaal gedraagt.

Dit soort problemen heb ik in elk geval nooit.
Wat ik eerder zei, je beweert van alles maar het is allemaal fake.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 16:25:50 #119
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180793469
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:08 schreef Sarasi het volgende:
Ik hoorde vorige week van een Syrisch gezin wat nu twee jaar in Nederland woont en inmiddels best fatsoenlijk Nederlands praat. Een kennis van me was de vrouw tegen gekomen op straat en had een praatje gemaakt, waarom de vrouw haar spontaan uitnodigde voor haar verjaardag diezelfde avond. "Kom alsjeblieft!" Dus kennis opgetut en wel daarheen 's avonds, en de woonkamer was gewoon compleet leeg. Er was niemand anders op komen dagen. "Niemand komt, ik nodig altijd uit, zeg, kom! kom! maar niemand komt. Niemand praat met mij."

En de inwoners van datzelfde dorp zijn degenen die het hardst mauwen dat buitenlanders niet genoeg integreren en niet voldoende Nederlands spreken. Goh. :')
Dat is typisch iemand die niet ingeburgerd is. Verjaardagen zijn voor familie en goede vrienden, niet voor kennissen of toevallige passanten.
Bovendien mag je niet met lege handen op een verjaardag komen, waardoor de Syrische veronderstelt dat vage kennissen een cadeau gaan kopen voor haar. Waarbij die investering wordt "terugverdiend" door op je eigen verjaardag een gelijkwaardig cadeau te krijgen. Iemand terug uitnodigen is daarom bijna verplicht. Maar niemand zit erop te wachten om op een "ons soort mensen" kringverjaardag een buitenstaander uit te nodigen.

De Syrische had eerst gewoon een buur op de koffie kunnen vragen. Kennismaking, kletsen. Van daar kan de relatie met de buren verder uitgebouwd worden: kinderen bij elkaar spelen, uitnodiging voor de bbq, kopje suiker halen, klusjes doen voor elkaar. Als dat allemaal goed loopt kun je een goede vriend worden en het privilege van kringverjaardag verdienen. Behalve als oom Henk een hekel heeft aan buitenlanders: het hemd is nader dan de rok en om de lieve vrede te bewaren kun je dan beter geen buitenlanders uitnodigen, oom Henk weigeren betekent immers mot in de familie.

En dat is dus Nederlandse cultuur. Dat is hoe het hier werkt en dat al eeuwen. Door te ontkennen dat er een etnische Nederlandse cultuur is, kun je zoiets niet leren aan niet-Nederlanders. En blijven ze dergelijke pijnlijke blunders begaan, waardoor ze altijd buitenstaanders blijven.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 16:26:23 #120
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180793483
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 16:24 schreef Voice_Over het volgende:

[..]

Wat ik eerder zei, je beweert van alles maar het is allemaal fake.
Kijk eens in de spiegel, debieltje.
pi_180794277
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 16:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is typisch iemand die niet ingeburgerd is. Verjaardagen zijn voor familie en goede vrienden, niet voor kennissen of toevallige passanten.
Bovendien mag je niet met lege handen op een verjaardag komen, waardoor de Syrische veronderstelt dat vage kennissen een cadeau gaan kopen voor haar. Waarbij die investering wordt "terugverdiend" door op je eigen verjaardag een gelijkwaardig cadeau te krijgen. Iemand terug uitnodigen is daarom bijna verplicht. Maar niemand zit erop te wachten om op een "ons soort mensen" kringverjaardag een buitenstaander uit te nodigen.

De Syrische had eerst gewoon een buur op de koffie kunnen vragen. Kennismaking, kletsen. Van daar kan de relatie met de buren verder uitgebouwd worden: kinderen bij elkaar spelen, uitnodiging voor de bbq, kopje suiker halen, klusjes doen voor elkaar. Als dat allemaal goed loopt kun je een goede vriend worden en het privilege van kringverjaardag verdienen. Behalve als oom Henk een hekel heeft aan buitenlanders: het hemd is nader dan de rok en om de lieve vrede te bewaren kun je dan beter geen buitenlanders uitnodigen, oom Henk weigeren betekent immers mot in de familie.

En dat is dus Nederlandse cultuur. Dat is hoe het hier werkt en dat al eeuwen. Door te ontkennen dat er een etnische Nederlandse cultuur is, kun je zoiets niet leren aan niet-Nederlanders. En blijven ze dergelijke pijnlijke blunders begaan, waardoor ze altijd buitenstaanders blijven.
Dat heeft ze dus geprobeerd, en niemand wil op de koffie komen. Niemand wil komen eten, of überhaupt met haar praten. En tijdens de inburgeringscursus heeft ze alleen geleerd of de tv op standby of uit moet staan. Moet ze dan maar vanuit het niets raden dat ze zo contact moet leggen, en dan nog, hoe doe je dat met mensen die bij voorbaat al niet eens met je willen praten omdat je uit Syrië komt?

Mijn moeder is taalcoach van een Syrische vrouw die ontzettend haar mannetje staat, elke ochtend in de dorpswinkel brood verkoopt, staat te koken in de dorpswinkel voor het maandelijkse dorpsdiner, en baklava bakt voor de hele straat. En daar komen dorpsbewoners nog naartoe om te vertellen dat soep hier een voorgerecht is en niet een hoofdgerecht en dat ze, als ze dat niet kan leren, maar beter helemaal niks kan doen.

Integratie komt van twee kanten, en ik kan er heel slecht tegen dat er altijd mensen zijn die lekker in hun eentje op hun rots gaan zitten roeptoeteren dat de ander het niet goed doet.
Your opinion of me is none of my business.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 17:18:08 #122
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180794842
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 16:57 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Dat heeft ze dus geprobeerd, en niemand wil op de koffie komen. Niemand wil komen eten, of überhaupt met haar praten. En tijdens de inburgeringscursus heeft ze alleen geleerd of de tv op standby of uit moet staan. Moet ze dan maar vanuit het niets raden dat ze zo contact moet leggen, en dan nog, hoe doe je dat met mensen die bij voorbaat al niet eens met je willen praten omdat je uit Syrië komt?

Mijn moeder is taalcoach van een Syrische vrouw die ontzettend haar mannetje staat, elke ochtend in de dorpswinkel brood verkoopt, staat te koken in de dorpswinkel voor het maandelijkse dorpsdiner, en baklava bakt voor de hele straat. En daar komen dorpsbewoners nog naartoe om te vertellen dat soep hier een voorgerecht is en niet een hoofdgerecht en dat ze, als ze dat niet kan leren, maar beter helemaal niks kan doen.

Integratie komt van twee kanten, en ik kan er heel slecht tegen dat er altijd mensen zijn die lekker in hun eentje op hun rots gaan zitten roeptoeteren dat de ander het niet goed doet.
Maar waarom zouden mensen die hier al eeuwen wonen moeite moeten doen? Zij hebben niet om nieuwe Nederlanders gevraagd. Die Syrische heeft er voor gekozen hier te komen wonen. Als je je dan zo weinig interesseert voor de cultuur hier verdien je ook niet beter.
De mensen die hier al wonen hebben hun normen, waarden, en gewoontes. Die moet je niet lastigvallen met je importgewoontes. Vanuit een politiekcorrecte achtergrond doen we wel of alles maar kan, maar zo'n voorbeeld als met die soep geeft aan hoe zeer mensen verknocht zijn aan hun eigen cultuur en gebruiken. Het geeft ook aan hoe moeilijk immigranten hun eigen cultuur kunnen loslaten. Dat komt dus van twee kanten en daarom zijn die wrijvingen er. Dat los je ook niet zomaar op.
pi_180797483
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 16:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ook hoogopgeleide expats uit bijv. de VS lopen hier tegenaan en vinden het vervelend. Nederland is na Denemarken een van de meest sociaal gesloten landen van de wereld.

Dan moet je gewoon niet klagen als expats dan van Amsterdam-Centrum hun wereldje maken, en allochtonen van Amsterdam-West. Etc.
pi_180797578
Ik vind dat gedeelte van de Nederlandse cultuur overigens zelf ook verschrikkelijk. Ook al ben ik 100% autochtoon, ik kan er niks mee.
pi_180799665
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 16:57 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Lekkere buurt is dat. :{ Mevrouw doet haar best en wordt vervolgens afgekraakt omdat ze een klein dingetje verkeerd doet. Lekker belangrijk dat je soep als hoofdgerecht krijgt. Het gaat om het gebaar.
ROBODEMONS..................|:(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')