abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_180578124
registreer om deze reclame te verbergen
Hoi,

Situatie: we wonen al 5 jaar in een zelfstandig appartement (eigen voordeur). Dit maakt deel uit van een groter geheel met (ik geloof) 9 anderen (studenten). Ons huurcontract zegt het volgende:

De bruto huurprijs is als volgt samengesteld:

A) Huurprijs Kosten: 550 euro
B) Verbruiken:
1 Gas
2 Elektra
3 Water
4 Stadsverwarming
C) Gemeentelijke en Provinciale heffingen/belastingen Kosten 1, 2,3,4 en C samen: 180 euro
D*) Overige servicekosten 45 euro

Dus samen 775 euro. (Stadsverwarming hebben we hier overigens niet)

Dat hebben we 4 jaar lang betaald. De toenmalige huisbaas gaf nooit overzicht van ons gas/water/licht verbruikt, omdat dit niet van ons afzonderlijk wordt gemonitord, alleen van het pand als geheel. Ons eigen gas, water licht en elektraverbuik is dus niet te achterhalen. Geen probleem, wij kregen nooit een naheffing dus we vonden het best.

En toen kregen we vorig jaar een nieuwe huisbaas, waarbij het contract verder ongewijzigd bleef. Ik kreeg kort daarna van 2017 de afvalstoffenheffingen van de gemeente, dus heb em erop geattendeerd dat dit al door ons wordt betaald (punt C). Daar deed hij eerst moeilijk over, maar uiteindelijk toch betaald. Nu kregen we van 2018 ook weer de afvalstoffenheffing door de gemeente gepresenteerd. Ik heb deze 280 euro betaald en weer terugggevraagd, en nu begint de huisbaas weer moeilijk te doen. Blijkbaar vielen de stookkosten dit jaar tegen ondanks dat hij een nieuwe ketel had geinstalleerd, en daar was hij zichtbaar pissig over. Nu bracht hij het bij ons zo, dat wij waarschijnlijk qua verbruik toch bij moesten betalen, en dat hij daarom deze afvalstoffenheffing hiertegen weg wil strepen en dus niet aan ons wil betalen. Ook brandde bij ons een kachel onnodig veel. We hebben dit bij de vorige huisbaas meermaals aangegeven, daar is nooit wat mee gedaan, en laatst heeft de nieuwe huisbaas dit gerepareerd. Mooi natuurlijk, maar vanwege zijn hogere verbruikskosten verwijt hij ons nu plotseling dat we dit niet eerder aan hem hebben gemeld. In onze herinnering hebben we dat wel gedaan (mondeling) toen hij net aan kwam als nieuwe huisbaas. maar is daar toen niks mee gedaan. We kunnen dit niet terugvinden in mail- of appcontact, dus we kunnen niet expliciet aantonen dat we deze melding gedaan hebben.

Dit komt bij ons allemaal nogal dubieus over. Mijn vragen hier zijn als volgt:

• De huisbaas kan alleen het verbruik van het pand als geheel achterhalen en niet van ons afzonderlijk. Kan hij op basis hiervan (b.v. op basis van het aantal vierkante meters) ons dan überhaupt een naheffing voor verbruikskosten geven? En op basis waarvan precies gebeurt dit dan?
• Onder punt D, "overige servicekosten", staan dingen als "administratiekosten en andere verleende diensten (b.v. ontstoppen, witten, schilderen, e.d.)" Hiervan hebben we nooit een overzicht gekregen, maar in 5 jaar tijd dus wel 5*12*45=2700 euro betaald. Kunnen we hier nog een overzicht van vragen, verjaart zoiets, en mag dit überhaupt zo in het contract staan? Als hij hier geen duidelijk overzicht van kan geven, kunnen we dit dan (gedeeltelijk) terugkrijgen?
• Aannemende dat wij geen melding hebben gemaakt van die teveel brandende kachel (wat volgens ons wel zo is, maar ala), is dat niet de verantwoordelijkheid van de vorige huisbaas om dit soort gebreken te melden? Is dit ons aan te rekenen?
• We hebben toendertijd ook 350 euro contract/administratiekosten betaald (wordt vermeld in het contract). Is dit rechtsgeldig?

We hebben verder prima contact met onze nieuwe huisbaas, maar ik vind 280 euro extra betalen wel wat veel, en de manier waarop dit nu gebeurt vind ik niet echt kies. Zijn claim dat wij te weinig betalen heeft me er echter wel toegezet om dat contract nog eens goed door te nemen. De huisbaas voelt er volgens mij zelf ook weinig voor om de hele zaak expliciet na te gaan en uit te rekenen, en het voelt voor mij dat hij op deze manier makkelijk gecompenseerd wil worden voor extra verbruikskosten die hij (zegt hij) gemaakt heeft.

Iemand inzichten? :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 19-07-2018 11:59:22 ]
pi_180578221
Voor ¤800 kun je een mooi huis kopen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 19 juli 2018 @ 10:56:51 #3
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_180578321
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:52 schreef halfway het volgende:
Voor ¤800 kun je een mooi huis kopen.
Wat heeft dit met de OP te maken?

En wat voor een huis heb je voor 800 euro? Daar heb je normaal nog geen bankstel voor.
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:07:05 #4
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_180578531
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:56 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Wat heeft dit met de OP te maken?

En wat voor een huis heb je voor 800 euro? Daar heb je normaal nog geen bankstel voor.
800 euro per maand is een huis van 2 ton. Kan je genoeg voor halen
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:11:28 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180578610
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:56 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Wat heeft dit met de OP te maken?
Niets, maar het is nu eenmaal leuk om te vertellen dat huurders geld weg gooien etc. Niet gehinderd door enige realiteitszin betreffende huizenprijzen etc
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:11:44 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180578613
quote:
8s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:07 schreef genakt het volgende:

[..]

800 euro per maand is een huis van 2 ton. Kan je genoeg voor halen
Waar dan? In Zuid Oost Groningen?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_180578620
registreer om deze reclame te verbergen
Toen ik nog huurde en alles netjes uitbesteed werd aan een net bedrijf, kreeg ik elk jaar netjes ee. Afrekening met daarop de door mij voorgeschote kosten en daarnaast de gemaakte kosten. Dat werd gewoon jaarlijks een mooie verekening en het verschil kreeg ik terug. (en anders werden de servicekosten opgrhoogd voor het volgende jaar)
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:13:07 #8
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_180578647
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:11 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Waar dan? In Zuid Oost Groningen?
Blijkbaar door heel Nederland.

https://www.funda.nl/kaar(...)91,4.611551605157956
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_180578676
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:46 schreef Haushofer het volgende:
Hoi,

Situatie: we wonen al 5 jaar in een zelfstandig appartement (eigen voordeur). Dit maakt deel uit van een groter geheel met (ik geloof) 9 anderen (studenten). Ons huurcontract zegt het volgende:

De bruto huurprijs is als volgt samengesteld:

A) Huurprijs Kosten: 550 euro
B) Verbruiken:
1 Gas
2 Elektra
3 Water
4 Stadsverwarming
C) Gemeentelijke en Provinciale heffingen/belastingen Kosten 2,3,4 en C samen: 180 euro
D*) Overige servicekosten 45 euro

Dus samen 775 euro. (Stadsverwarming hebben we hier overigens niet)

Dat hebben we 4 jaar lang betaald. De toenmalige huisbaas gaf nooit overzicht van ons gas/water/licht verbruikt, omdat dit niet van ons afzonderlijk wordt gemonitord, alleen van het pand als geheel. Ons eigen gas, water licht en elektraverbuik is dus niet te achterhalen. Geen probleem, wij kregen nooit een naheffing dus we vonden het best.

En toen kregen we vorig jaar een nieuwe huisbaas, waarbij het contract verder ongewijzigd bleef. Ik kreeg kort daarna van 2017 de afvalstoffenheffingen van de gemeente, dus heb em erop geattendeerd dat dit al door ons wordt betaald (punt C). Daar deed hij eerst moeilijk over, maar uiteindelijk toch betaald. Nu kregen we van 2018 ook weer de afvalstoffenheffing door de gemeente gepresenteerd. Ik heb deze 280 euro betaald en weer terugggevraagd, en nu begint de huisbaas weer moeilijk te doen. Blijkbaar vielen de stookkosten dit jaar tegen ondanks dat hij een nieuwe ketel had geinstalleerd, en daar was hij zichtbaar pissig over. Nu bracht hij het bij ons zo, dat wij waarschijnlijk qua verbruik toch bij moesten betalen, en dat hij daarom deze afvalstoffenheffing hiertegen weg wil strepen en dus niet aan ons wil betalen. Ook brandde bij ons een kachel onnodig veel. We hebben dit bij de vorige huisbaas meermaals aangegeven, daar is nooit wat mee gedaan, en laatst heeft de nieuwe huisbaas dit gerepareerd. Mooi natuurlijk, maar vanwege zijn hogere verbruikskosten verwijt hij ons nu plotseling dat we dit niet eerder aan hem hebben gemeld. In onze herinnering hebben we dat wel gedaan (mondeling) toen hij net aan kwam als nieuwe huisbaas. maar is daar toen niks mee gedaan. We kunnen dit niet terugvinden in mail- of appcontact, dus we kunnen niet expliciet aantonen dat we deze melding gedaan hebben.

Dit komt bij ons allemaal nogal dubieus over. Mijn vragen hier zijn als volgt:

• De huisbaas kan alleen het verbruik van het pand als geheel achterhalen en niet van ons afzonderlijk. Kan hij op basis hiervan (b.v. op basis van het aantal vierkante meters) ons dan überhaupt een naheffing voor verbruikskosten geven? En op basis waarvan precies gebeurt dit dan?
• Onder punt D, "overige servicekosten", staan dingen als "administratiekosten en andere verleende diensten (b.v. ontstoppen, witten, schilderen, e.d.)" Hiervan hebben we nooit een overzicht gekregen, maar in 5 jaar tijd dus wel 5*12*45=2700 euro betaald. Kunnen we hier nog een overzicht van vragen, verjaart zoiets, en mag dit überhaupt zo in het contract staan? Als hij hier geen duidelijk overzicht van kan geven, kunnen we dit dan (gedeeltelijk) terugkrijgen?
• Aannemende dat wij geen melding hebben gemaakt van die teveel brandende kachel (wat volgens ons wel zo is, maar ala), is dat niet de verantwoordelijkheid van de vorige huisbaas om dit soort gebreken te melden? Is dit ons aan te rekenen?
• We hebben toendertijd ook 350 euro contract/administratiekosten betaald (wordt vermeld in het contract). Is dit rechtsgeldig?

We hebben verder prima contact met onze nieuwe huisbaas, maar ik vind 280 euro extra betalen wel wat veel, en de manier waarop dit nu gebeurt vind ik niet echt kies. Zijn claim dat wij te weinig betalen heeft me er echter wel toegezet om dat contract nog eens goed door te nemen. De huisbaas voelt er volgens mij zelf ook weinig voor om de hele zaak expliciet na te gaan en uit te rekenen, en het voelt voor mij dat hij op deze manier makkelijk gecompenseerd wil worden voor extra verbruikskosten die hij (zegt hij) gemaakt heeft.

Iemand inzichten? :)
Gas wordt wel apart berekend?
Hij heeft niet echt een poot om op te staan denk ik, maar ik zou als ik jou was ook niet meer zo'n rekening gewoon voorschieten...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_180578895
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:52 schreef halfway het volgende:
Voor ¤800 kun je een mooi huis kopen.
Prima,maar niet in dit topic graag, da's weer een ander verhaal.
pi_180578958
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:15 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Gas wordt wel apart berekend?
Hij heeft niet echt een poot om op te staan denk ik, maar ik zou als ik jou was ook niet meer zo'n rekening gewoon voorschieten...
Nee, we betalen 180 euro voor gas,water,licht (niet aanwezige) stadsverwarming en gemeentelijke heffingen/belastingen. Dat laatste is ongeveer 280 per jaar=23 euro per maand, dus effectief betalen we 180-23=157 euro voor gas, water en licht per maand. Ons appartement heeft enkel glas en is circa 60 m2, dus mij klinkt dit niet zo gek in de oren.

Omdat we nooit naheffingen kregen van de vorige huurbaas heb ik hier ook nooit echt bij stilgestaan, en de afvalstoffenheffingenrekening ging ook linea reacta naar hem. Nu dus niet meer, en het is in mijn ervaring nogal een gedoe om dat op iemand anders z'n naam te zetten, dus heb ik het voorgeschoten.
pi_180579013
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:12 schreef wcborstel het volgende:
Toen ik nog huurde en alles netjes uitbesteed werd aan een net bedrijf, kreeg ik elk jaar netjes ee. Afrekening met daarop de door mij voorgeschote kosten en daarnaast de gemaakte kosten. Dat werd gewoon jaarlijks een mooie verekening en het verschil kreeg ik terug. (en anders werden de servicekosten opgrhoogd voor het volgende jaar)
Punt is: we hebben dan wel een eigen voordeur, maar ons verbruik wordt gemeten met dat van alle andere mensen in het pand, dus we kunnen niet eenduidig zien wat wij verbruiken. Als buurman boven een wietplantage heeft, heb ik geen zin om daar voor te betalen :P

Vandaar ook mijn vraag: kan de huurbaas überhaupt het totale verbruik middelen en ons op basis van vierkante meters een een verbruik voorschotelen?
pi_180579139
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Punt is: we hebben dan wel een eigen voordeur, maar ons verbruik wordt gemeten met dat van alle andere mensen in het pand, dus we kunnen niet eenduidig zien wat wij verbruiken. Als buurman boven een wietplantage heeft, heb ik geen zin om daar voor te betalen :P

Vandaar ook mijn vraag: kan de huurbaas überhaupt het totale verbruik middelen en ons op basis van vierkante meters een een verbruik voorschotelen?
Bij mijn studentenclomplex werd dat wel gedaan ja. Meerdere huizen met meerdere studenten op 1 hoop. Dus als 1 persoon veel meer gebruikte was hij goedkoop uit
pi_180579214
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:33 schreef Haushofer het volgende:
Vandaar ook mijn vraag: kan de huurbaas überhaupt het totale verbruik middelen en ons op basis van vierkante meters een een verbruik voorschotelen?
Hoe staat het in het huurcontract qua (verdeling van de) energiekosten?
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:45:38 #15
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_180579233
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:40 schreef wcborstel het volgende:

[..]

Bij mijn studentenclomplex werd dat wel gedaan ja. Meerdere huizen met meerdere studenten op 1 hoop. Dus als 1 persoon veel meer gebruikte was hij goedkoop uit
Mooie tijden waren dat,

Midden in de winter raampje open voor de frisse lucht maar wel de verwarming op 23 _O_
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
  Forum Admin donderdag 19 juli 2018 @ 11:47:38 #16
58789 crew  Snakey
-||||--------||||-
pi_180579269
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Punt is: we hebben dan wel een eigen voordeur, maar ons verbruik wordt gemeten met dat van alle andere mensen in het pand, dus we kunnen niet eenduidig zien wat wij verbruiken. Als buurman boven een wietplantage heeft, heb ik geen zin om daar voor te betalen :P

Vandaar ook mijn vraag: kan de huurbaas überhaupt het totale verbruik middelen en ons op basis van vierkante meters een een verbruik voorschotelen?
Het klinkt een beetje apart dat je wel een eigen voordeur hebt maar geen eigen meter. Maar ik ken de situatie niet dus het zal zo zijn.

Ik denk dat je nooit precies belast wordt voor je GLW gebaseerd op vierkante meters. Je buurman is misschien een koukleum en heeft de kachel continu op 24 graden staan en jij op bv 20. (Of andersom natuurlijk). Maar ik zou ook niet weten hoe je het dan wel moet meten zonder aparte meters te installeren. ¤157 per maand klinkt niet gek in ieder geval voor 60 vierkante meter.

Ik vind het niet zo raar dat je afvalstoffenheffing moet betalen. Het is tenslotte je eigen afval waar je voor betaald.
pi_180579295
quote:
7s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:47 schreef Snakey het volgende:
Het klinkt een beetje apart dat je wel een eigen voordeur hebt maar geen eigen meter. Maar ik ken de situatie niet dus het zal zo zijn.
Hele appartementencomplexen die zo in elkaar zaten vroeger en misschien nu nog.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_180579405
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe staat het in het huurcontract qua (verdeling van de) energiekosten?
Zie de OP: alleen een totaalbedrag voor gas water licht en gemeentelijke heffingen/belastingen. Geen verdere specificatie dus.
pi_180579440
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zie de OP: alleen een totaalbedrag voor gas water licht en gemeentelijke heffingen/belastingen. Geen verdere specificatie dus.
in de op staat het gas er los van! Dus of je hebt het verkeerd overgenomen of je kan genaaid worden via t gas.
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_180579463
quote:
7s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:47 schreef Snakey het volgende:

[..]

Het klinkt een beetje apart dat je wel een eigen voordeur hebt maar geen eigen meter. Maar ik ken de situatie niet dus het zal zo zijn.

Ik denk dat je nooit precies belast wordt voor je GLW gebaseerd op vierkante meters. Je buurman is misschien een koukleum en heeft de kachel continu op 24 graden staan en jij op bv 20. (Of andersom natuurlijk). Maar ik zou ook niet weten hoe je het dan wel moet meten zonder aparte meters te installeren. ¤157 per maand klinkt niet gek in ieder geval voor 60 vierkante meter.

Ik vind het niet zo raar dat je afvalstoffenheffing moet betalen. Het is tenslotte je eigen afval waar je voor betaald.
We wonen in een pand dat vreemd is opgedeeld. Zo delen we ook een stroomgroep in onze meterkast met de buurman.

Die afvalstoffenheffing: dat is dus 4 jaar door de vorige huisbaas betaald omdat dit zo in het contract staat en is afgesproken.
pi_180579508
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:57 schreef tombolafan het volgende:

[..]

in de op staat het gas er los van! Dus of je hebt het verkeerd overgenomen of je kan genaaid worden via t gas.
Sorry, aangepast, gas hoort ook bij die 180 euro.

Bedenk me nu dat er ook nog andere gemeentelijke belastingen en heffingen zijn natuurlijk behalve afvalstoffenheffing.
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:17:13 #22
134944 Hi_flyer
Uw fiets staat gereed.
pi_180579756
157 euro gwl/maand vind ik bizar veel, zelfs met enkel glas. Wat voor 'kachel' staat er dan? Als het een cv-ketel is, kan deze niet 'zomaar' branden he. Dan is er toch ergens warmtevraag. Die energie moet ergens heen en kan in een moderne cv-ketel alleen de cv-leidingen in of gebruikt worden om tapwater te verwarmen.
pi_180579801
Heb je een overzicht van het gebruik van G/W/L over de afgelopen jaren?
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_180579822
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:20 schreef blomke het volgende:
Heb je een overzicht van het gebruik van G/W/L over de afgelopen jaren?
Nee, nooit gehad. Heb dus geen goed beeld van de eigenlijke gebruikskosten.
pi_180579835
Kun je je huisbaas geen nota's laten overleggen van het verbruik en een specificatie van de kosten die hij in rekening brengt? Want dit kan ook zomaar nattevingerwerk zijn en puur voor zijn portemonnee zijn. Dat dat voor de huurprijs geldt, soit, maar voor de overige kosten lijkt me dat niet heel fair.
Op woensdag 7 februari 2018 11:59 schreef Vader_Aardbei het volgende:
En het bestaansrecht van blanke mensen is de laatste tijd in het geding.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')