abonnement Unibet Coolblue
pi_180672459
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 12:01 schreef ikke_84 het volgende:
Knap van I dat ze dat helemaal zelf heeft geleerd.
Het merendeel van de kinderen zal zich dat ook zelf aan kunnen leren.
Mijn M heeft daar wel wat hulp bij nodig en ik ben blij dat hij die hulp krijgt van iemand die weet waar ze het over heeft en het ook nog op een speelse manier kan aanleren.
De juf heeft 37 kinderen in de klas (na de zomer vakantie weer wat minder), die heeft dus echt niet de tijd om er zo voor te gaan zitten als de fysio dat doet. Ik vind het een goede samenwerking.

Wat ik bijzonder vind om te lezen is dat je denkt dat ze dit vooral bekijken vanuit de leerkracht en niet vanuit het kind.
Ik mag toch hopen dat leraren niet op die manier werken.
Dan moet ik het denk ik anders zeggen: het voelt voor mij alsof het kind zich dient te conformeren aan de eisen van het onderwijssysteem, en dat die eisen voor een kleuter al behoorlijk hoog liggen en dat er zo, naar mijn mening, niet altijd veel ruimte overblijft om het kind het zelf te laten doen.

Terwijl het ontwikkelen van zoiets als een potloodgreep in stadia verloopt, de ontwikkeling van het kind volgend in de fijne motoriek. Daar zie je dus verschillen in tussen kinderen. Rond de leeftijd van 6-7 zal bij de meeste kinderen die potloodgreep zich vanzelf hebben ontwikkeld (uiteraard met stimulans door activiteiten en met name in stimulans van de algehele fijne motoriek). Voor mijn gevoel gaat het dan nogal ver om bij een kind vanaf groep 1 kinderfysio aan te bieden. Behalve als er grote(re) achterstand is vastgesteld in de ontwikkeling van die fijne motoriek. Maar dat is dus mijn mening he. En ik ken jouw kind verder niet, dus is het niet individueel toegespitst.

Voor mij is dit, misschien in ogen van anderen wat overdreven vanuit mijn kant, een voorbeeld van hoe zaken in ons onderwijs momenteel al van heel jonge leeftijd af nogal geproblematiseerd worden, en dat van kinderen veel gevraagd wordt en dat ze ook al erg beoordeeld worden: het presteren en conformeren dus.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_180672693
Mooi gezegd Franny. O+

De juf van R is er gaan opletten, omdat R zelf haar naam wil gaan leren schrijven. (Ze vragen per periode wat kindjes willen leren hier). Dus toen heeft de juf haar op kindniveau uitleg gegeven hoe het werkt. En mij vertelde ze het tijdens de tien minuten gesprek.
pi_180673872
Ik ben het helemaal met je eens dat de eisen heel erg hoog liggen. Niet alleen bij kleuters vind ik dat.

Ik vind je daar niet overdreven in. Ik vind het interessant om te lezen hoe andere er tegen aan kijken.

Bij M in de klas wordt dit voorbeeld niet als een probleem gezien, maar als iets waar hij op spelende wijze ondersteuning bij kan krijgen.
Dat de fysio meekijkt is ook geen verplichting uiteraard, dit wordt besproken met ouders en er wordt toestemming voor gevraagd. De juf brengt het ook niet als probleem, ik denk dat dat ook veel uitmaakt.
  maandag 23 juli 2018 @ 23:28:34 #129
171422 LadyBlack
paint it black
pi_180686447
Ik schrijf al 30 jaar met 2 vingers bovenop de pen :D En ik schrijf behoorlijk netjes.

Ik zie ook wel veel voorbereiding op voorbereiding. Beetje flauwe vergelijking, maar het doet me denken aan de cb-arts die mijn moeder zei dat ze me wel sinaasappelsap van een lepeltje mocht gaan geven. Toen ik 2 maanden was. Want dan kon ik vast wennen aan het lepeltje voor het fruithapje straks :')!

E houdt haar potlood overigens op dezelfde manier vast als ik. En ik zeg er lekker niks van oO< Juf had het al wel opgemerkt las ik in het rapport, maar aangezien ze al aardig kan schrijven verwacht ik er geen actie op.
  maandag 23 juli 2018 @ 23:30:34 #130
171422 LadyBlack
paint it black
pi_180686511
Overigens ben ik helemaal voor observatie he, en als een leerkracht / kdv leidster een achterstand in motorische ontwikkeling ziet dan is het natuurlijk fantastisch hoeveel hulp daarbij mogelijk is.

En dan zou je ook wel gek zijn om daar geen gebruik van te maken.
pi_180687561
Twee-vingers-boven-de-pen-boks LB :D

quote:
2s.gif Op maandag 23 juli 2018 12:47 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Dan moet ik het denk ik anders zeggen: het voelt voor mij alsof het kind zich dient te conformeren aan de eisen van het onderwijssysteem, en dat die eisen voor een kleuter al behoorlijk hoog liggen en dat er zo, naar mijn mening, niet altijd veel ruimte overblijft om het kind het zelf te laten doen.

Heel erg mee eens, goed verwoord. En ik snap ook dat ouders zeggen 'ach een beetje ondersteuning is toch fijn' maar ik vind het aanbieden van hulp bij iets wat geen probleem is alles zeggen over hoe je naar kinderen kijkt en waar je de focus op legt. En ik denk dat zulke ogenschijnlijke futiliteiten op de lange termijn wel een onwenselijk klimaat creeeren: een waar onzekerheid en faalangst veel meer voedingsbodem krijgt dan wanneer een kind de ruimte en de tijd krijgt om een eigen pad te volgen.
  dinsdag 24 juli 2018 @ 11:08:54 #132
11682 Moonah
Jolie femme
pi_180692802
Wat betreft die pengreep: zoals genoemd doorlopen kinderen een fijn-motorische ontwikkeling. Zodra ze het potlood vanuit de vingers gaan bewegen, is het het handigst om de juiste pengreep aan te leren. Andere pengrepen kunnen leiden tot kramp, te hoge pendruk of het niet voldoende kunnen manipuleren van het potlood. Eenmaal foutief ingeslepen is het heel lastig weer af te leren. Dus een goede (kleuter)leerkracht kijkt in welke fase van ontwikkeling het kind is en begeleidt het daarin.
Vergelijk het met zwemles. Daar leert een kind ook zich op de meest efficiente manier te bewegen, ondanks dat het zich in een eerdere fase op een zelf-ontdekte manier bewoog in het water.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_180693300
Ik ben het helemaal eens met dat er te resultaatgericht gewerkt wordt, maar met de pengreep vind ik dat het het kind plezier en vrijheid kan geven in tekenen en later schrijven, meer dan dat het het kind beperkt.

O heeft vanaf heel klein al een ontzettend goede fijne motoriek. Nu schrijft ze al kleine letters, terwijl ze morgen pas 4 wordt.
Er heerst hier heel erg een «leer kinderen niet schrijven en lezen want dan vervelen ze zich misschien op school»-houding. Ik denk meer dat ik haar natuurlijke ontwikkeling volg en dat ze over twee jaar op school maar moeten zorgen dat ze dan nog uitdaging heeft.

Hoe kijken jullie daar tegen aan?
pi_180693440
Je moet kijken wat je kind leuk vindt.
Letters zoeken en leren prima
Schrijven dan kijk je naar letters samen en hoe je het doet
Is het een kind die lichamelijk graag actief is dus hele dagen voetballen, rennen, touwtjespringen etc zeg je toch ook niet doe maar niet want straks vervelen ze zich bij de gymles
pi_180693469
Net even naar de markt geweest, bleek er kleedjesmarkt te zijn en de jongens zagen gelijk een kleedje met Playmobil voor bijna niks dus ze hebben allebei dingen uitgezocht. Even afwassen en klaar *O*
pi_180693944
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 11:48 schreef Goitske het volgende:
Je moet kijken wat je kind leuk vindt.
Letters zoeken en leren prima
Schrijven dan kijk je naar letters samen en hoe je het doet
Is het een kind die lichamelijk graag actief is dus hele dagen voetballen, rennen, touwtjespringen etc zeg je toch ook niet doe maar niet want straks vervelen ze zich bij de gymles
Hahaha :D Zo had ik er nog niet naar gekeken nee :D

Ik werd er ook een beetje recalcitrant van.
pi_180694610
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 11:39 schreef Roomsnoes het volgende:
Ik ben het helemaal eens met dat er te resultaatgericht gewerkt wordt, maar met de pengreep vind ik dat het het kind plezier en vrijheid kan geven in tekenen en later schrijven, meer dan dat het het kind beperkt.

O heeft vanaf heel klein al een ontzettend goede fijne motoriek. Nu schrijft ze al kleine letters, terwijl ze morgen pas 4 wordt.
Er heerst hier heel erg een «leer kinderen niet schrijven en lezen want dan vervelen ze zich misschien op school»-houding. Ik denk meer dat ik haar natuurlijke ontwikkeling volg en dat ze over twee jaar op school maar moeten zorgen dat ze dan nog uitdaging heeft.

Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Bedoelen ze niet meer dat het risico bestaat dat een kind het dus verkeerd leert (zoals met die pengreep?).

Jij kunt dat natuurlijk wel goed beoordelen, maar niet alle ouders kunnen dat. Dus misschien zit 't m dan meer daarin, en niet het verveelpunt?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_180694944
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 12:40 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Bedoelen ze niet meer dat het risico bestaat dat een kind het dus verkeerd leert (zoals met die pengreep?).

Jij kunt dat natuurlijk wel goed beoordelen, maar niet alle ouders kunnen dat. Dus misschien zit 't m dan meer daarin, en niet het verveelpunt?
Ze bedoelden de cognitieve uitdaging. De pengreep wordt hier in de peuterspeelzaal gedaan (daar zitten ze tot 6 jaar).

School is hier iets anders dan in NL. Er is geen niveaugedeeld onderwijs dus alle kinderen worden in een soort middenweg gepropt. Ik ben er niet zo van, maargoed. Daarom raden ze het af zodat ze niet te ver voorlopen, maae ik ben dus van mening dat je zulke ontwikkelingen niet moet stoppen. Gelukkig is de psz het eens en bieden zij iig uitdaging aan.
pi_180695552
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 12:12 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Hahaha :D Zo had ik er nog niet naar gekeken nee :D

Ik werd er ook een beetje recalcitrant van.
ik krijg er een beetje jeuk van dat kinderen precies in het gareel van school moeten lopen en vooral niet mogen afwijken van het geheel want dan is er "iets mis" labels zat van hoogsensitief, hoogbegaafd tot autisme spectrum
pi_180697168
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 12:12 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Hahaha :D Zo had ik er nog niet naar gekeken nee :D

Ik werd er ook een beetje recalcitrant van.
:D Mooie vergelijking ja!

Wij kozen voor Montessori-onderwijs juist vanuit de visie dat het kindvolgend is. Als een kleuter interesse heeft in letters, dan bieden ze een lesje aan en wordt dat gestimuleerd. Als de interesse er nog niet is, net zo prima. Dan komt het wel in groep 3.

Nu ben ik wel benieuwd hoe ze erin staan als een kleuter idd nog nul interesse heeft vlak voor groep 3, maar dat is bij ons iig niet aan de orde. Er blijven wel nog 2 oudste kleuters een extra jaar in groep 2 (ze zijn ‘al’ 6 nu). Dat geeft wel aan dat ze echt kijken of ze eraan toe zijn zonder strak naar leeftijd te kijken of hoe het ‘hoort’.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_180697337
wat leuk Goitske. Playmobil is normaal best prijzig, zelfs op marktplaats, dus dat was mazzel voor je jongens (en je portemonnee)

Mijn M schrijft ook al letters. Zijn vriendje in groep 1 nog niet, die krijgt ook geen fysio. Ik denk dat ze daar wel heel bewust naar kijken. (of misschien heeft hij het gewoon niet nodig kan natuurlijk ook)
Maar er bestaan dus meer mensen die met 3 vingers op de pen schrijven :D

Room als ze er nu zelf om vraagt dan zou ik haar daar ook bij helpen. Fijn dat ze haar op de psz ook uitdaging bieden. Als ze daar tot 6 jaar op zit dan is een beetje uitdaging ook nodig lijkt me.
Gaan ze daar dan 5 dagen in de week heen of is dat afhankelijk van hoeveel de ouders werken?
pi_180697513
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 14:49 schreef ikke_84 het volgende:
wat leuk Goitske. Playmobil is normaal best prijzig, zelfs op marktplaats, dus dat was mazzel voor je jongens (en je portemonnee)

Mijn M schrijft ook al letters. Zijn vriendje in groep 1 nog niet, die krijgt ook geen fysio. Ik denk dat ze daar wel heel bewust naar kijken. (of misschien heeft hij het gewoon niet nodig kan natuurlijk ook)
Maar er bestaan dus meer mensen die met 3 vingers op de pen schrijven :D

Het scheelt behoorlijk! Ik heb voor dat geld een voetbalveld met voetballers en balletjes, supportersbus van het nederlandselftal incl supporters en toebehoren, vrachtwagen met 2 bakken waar stenen enzo in kunnen incl plastic stenen en bestuurder, 2 extra voetballers en een brandweerman ofzo.
Toevallig is mijn man in Berlijn in een winkel en zag daar ook het voetbalveld, nieuwprijs 50 euro

Ik schrijf ook niet zoals het moet. Heb een aparte pengrip en heb ook echt pennen waar ik geen grip op kan krijgen. Ik schrijf wel goed leesbaar en redelijk netjes dus vind het wel prima. Mijn man is linkshandig en ik kan het wel lezen maar netjes is anders
pi_180697648
wow dat is een goede koop dan!!

Ik kan echt jaloers zijn op mensen met een mooi, duidelijk en recht handschrift. Dat vind ik zo mooi. Als of ze er een liniaal onder hebben gelegd ofzo
pi_180699357
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 14:49 schreef ikke_84 het volgende:
wat leuk Goitske. Playmobil is normaal best prijzig, zelfs op marktplaats, dus dat was mazzel voor je jongens (en je portemonnee)

Mijn M schrijft ook al letters. Zijn vriendje in groep 1 nog niet, die krijgt ook geen fysio. Ik denk dat ze daar wel heel bewust naar kijken. (of misschien heeft hij het gewoon niet nodig kan natuurlijk ook)
Maar er bestaan dus meer mensen die met 3 vingers op de pen schrijven :D

Room als ze er nu zelf om vraagt dan zou ik haar daar ook bij helpen. Fijn dat ze haar op de psz ook uitdaging bieden. Als ze daar tot 6 jaar op zit dan is een beetje uitdaging ook nodig lijkt me.
Gaan ze daar dan 5 dagen in de week heen of is dat afhankelijk van hoeveel de ouders werken?
5 dagen idd. Bijna elke ouder werkt ook 5 dagen. Er zijn haast geen parttime banen hier.


Omg morgen wordt O gewoon 4! Mijn baby’tje 😍
pi_180700404
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 16:14 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

5 dagen idd. Bijna elke ouder werkt ook 5 dagen. Er zijn haast geen parttime banen hier.


Omg morgen wordt O gewoon 4! Mijn baby’tje 😍
Vind je het ook zo bizar?... 4 jaar!!♡
S. 2014
J. 2016
  dinsdag 24 juli 2018 @ 18:22:20 #146
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_180702210
Jongens ik weet niet eens wat een goede of slechte pengreep is :') .
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_180702929
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 18:22 schreef AwayTL het volgende:
Jongens ik weet niet eens wat een goede of slechte pengreep is :') .
:+ herkenbaar! Ik zit nu ook heel hard te denken of ik 1 of 2 vingers op een pen heb? Het voelt allebei niet heel gek. Volgens mij heb ik er 2.

Maar eigenlijk denk ik bij alles wat niet immoreel is, kind lekker door laten ontwikkelen wat het wil, toch? Wij zijn met toen 4-jarige naar ander land verhuisd, en hier noemen ze alle letters weer anders en sommige schrijfletters doen ze ook anders en dat komt allemaal écht wel weer goed. Of niet. En dan schrijven ze onleesbaar dus worden ze huisarts.
  dinsdag 24 juli 2018 @ 21:01:19 #148
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_180705524
Mijn oudste liep al bij de fysio en zij zag dat er pen vasthouden hem ontzettend veel moeite kost. Dus daat ook mee aande slag gegaan. Ik ben erg blij dat hij dat in rustig tempo heeft kunnen leren zodat hij in groep 3 dat niet ook nog eens hoeft te leren. Mijn meiden doen dat trouwens vanzelf goed. Maar helaas geldt dat niet voor elk kind. Hij was compleet verkrampt in zijn hand en sinds hij zijn pengreep goed heeft, heeft hij ook weer plezier in tekenen.
  dinsdag 24 juli 2018 @ 22:08:34 #149
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_180706965
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 11:08 schreef Moonah het volgende:
Wat betreft die pengreep: zoals genoemd doorlopen kinderen een fijn-motorische ontwikkeling. Zodra ze het potlood vanuit de vingers gaan bewegen, is het het handigst om de juiste pengreep aan te leren. Andere pengrepen kunnen leiden tot kramp, te hoge pendruk of het niet voldoende kunnen manipuleren van het potlood. Eenmaal foutief ingeslepen is het heel lastig weer af te leren. Dus een goede (kleuter)leerkracht kijkt in welke fase van ontwikkeling het kind is en begeleidt het daarin.
Vergelijk het met zwemles. Daar leert een kind ook zich op de meest efficiente manier te bewegen, ondanks dat het zich in een eerdere fase op een zelf-ontdekte manier bewoog in het water.
Dit! Ik check weleens bij Melba hoe ver hij is, en hij is echt nog vol in de vuistgreep dan wel bovenhandse greep.

Heeft nu echt nog geen zin hem te laten zien hoe je je potlood ook kan vasthouden (keer geprobeerd en die vingertjes gaan meteen yerug naar vuistgreep, de ontspanning is er nog niet).

Hij wordt ook pas 4 in oktober. Het is niet dat hij nou zo slecht is fijnmotorisch, tekent poppetjes met wimpers en pupillen en handen met vingers en voeten met tenen en een lijf en ledematen, als hij wil. Op andere momenten is het een krasboel en dat is dan een monster, of juist heel veel lijnen en dan is het een plattegrond ofzo.

Alles op zijn tijd. Met sommige dingen loopt hij juist voor (lezen heeft hij zichzelf al geleerd, gaat steeds sneller ook), dus dan is er voor die andere ontwikkelingen juist weer meer ruimte.
Kwak
  dinsdag 24 juli 2018 @ 22:11:27 #150
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_180707040
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 14:42 schreef Phaidra het volgende:

[..]

:D Mooie vergelijking ja!

Wij kozen voor Montessori-onderwijs juist vanuit de visie dat het kindvolgend is. Als een kleuter interesse heeft in letters, dan bieden ze een lesje aan en wordt dat gestimuleerd. Als de interesse er nog niet is, net zo prima. Dan komt het wel in groep 3.

Nu ben ik wel benieuwd hoe ze erin staan als een kleuter idd nog nul interesse heeft vlak voor groep 3, maar dat is bij ons iig niet aan de orde. Er blijven wel nog 2 oudste kleuters een extra jaar in groep 2 (ze zijn ‘al’ 6 nu). Dat geeft wel aan dat ze echt kijken of ze eraan toe zijn zonder strak naar leeftijd te kijken of hoe het ‘hoort’.
Dat eerste doen ze volgens mij op steeds meer basisscholen tegenwoordig wel :Y bij mij vroeger ook in de kleuterklas, op een reguliere school.

Fijn dat ze wb doorstroom de ruimte geven!
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')