abonnement Unibet Coolblue
pi_180034832
Fokkers die dit bewust hebben meegemaakt die er iets over kunnen zeggen?

Vind het raar, want ben begin jaren '90 geboren, maar altijd als ik geconfronteerd word met oldskool muziek, foto's, films krijg ik een gevoel van : Volgens mij was die tijd echt top.

Alleen al om hoe alles er uit zag. Huizen en (middelbare) scholen hadden gewoon nog fel oranje of kobalt blauwe zonneschermen. De supermarkten waren nog gewoon grootgrutters met lelijke witte plavuizen en TL balken in plaats van die hipster Albert Heijns met ''snoep paprikaatjes'' en allerlei andere hip bakfiets onzin.

Nog geen instagram en jeugd die meent zich te moeten gedragen/kleden alsof ze popsterren zijn. Ik erger me er ook aan als het zoveelste publieke gebouw of cafe weer wordt gemoderniseerd. Mijn oude middelbare school ook : Staan nu allemaal hoogglans witte meubels met neon licht in de centrale hal :') Net zoals alle cafe's en strandtenten : één en al eenheidsworst.

Mijn pa heeft nog wat oud VVS materiaal liggen van verjaardagen in de jaren 80/ begin 90. Gewoon de BBQ aansmijten, hamburgers en worsten er op. Drinken kon je kiezen uit Sinas, Cola, Bier en Wijn en verder geen gezeik of moeilijk gedoe. Niemand die zich druk maakte om vegetarisch geneuzel of de afkomst van het vlees (dat is misschien een klein pluspuntje voor het heden).

Een kinderkamer hing je gewoon een leuk olifanten/dinosaurus/ballonnen behang op. Kwam laatst in de kinderkamer van het nog ongeboren eerste kind van een maat van mij : Helemaal steriel wit met zwarte tinten :') Wat sfeerloos ook weer.

Iemand die mij kan vertellen of het toen echt zo veel toffer/beter was?
pi_180034888
Dat het toen zoveel beter leek te zijn is voornamelijk nostalgie, en niet echt de waarheid.
pi_180034942
In mijn herinnering wel. Het is een feit dat er toen op zondag geen reclame te zien was op tv.
Dat mis ik wel eens.
Je had toen ook niet zoveel tv-zenders. De muziek was beter. De kleding was maar zozo. Tenminste dat vond ik.
Belangrijkste is natuurlijk dat je toen geen gezeik had over de meest onbenullige zaken.
pi_180034956
De kleding was kut
Veel muziek was kut
Jaren 80 kapsels, letterlijk één ding over te zeggen: :')
Krakers en geweld in de steden.

Mwoach.
pi_180034966
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:14 schreef LurkJeRot het volgende:
Dat het toen zoveel beter leek te zijn is voornamelijk nostalgie, en niet echt de waarheid.
Ja, dat zou je denken. Maar als een jong iemand op latere leeftijd terugkijkt op deze jaren, zou die dan ook vinden dat alles vandaag beter was? Zou het steeds slechter worden? Of juist beter?
pi_180034979
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:18 schreef LurkJeRot het volgende:
De kleding was kut
Veel muziek was kut
Jaren 80 kapsels, letterlijk één ding over te zeggen: :')
Krakers en geweld in de steden.

Mwoach.
Ik vind veel muziek van nu nog kutter.
  maandag 25 juni 2018 @ 14:20:36 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180034999
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:10 schreef Jaume_I het volgende:

Nog geen instagram en jeugd die meent zich te moeten gedragen/kleden alsof ze popsterren zijn.
Toen had je de bladen en de jeugd nam gewoon de trends die de sterren zetten over. Daar is echt niet in veranderd.
And so is the past
pi_180035005
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:19 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ik vind veel muziek van nu nog kutter.
Dat kan, smaak is subjectief.
pi_180035191
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:17 schreef Hiddendoe het volgende:
Belangrijkste is natuurlijk dat je toen geen gezeik had over de meest onbenullige zaken.
Bwahahahahahaahahahaaaaaa _O-

Wat een goede grap :D _O-
pi_180035206
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:29 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Bwahahahahahaahahahaaaaaa _O-

Wat een goede grap :D _O-
Sorry, dit snap ik even niet. Leg uit.
  Moderator maandag 25 juni 2018 @ 14:31:22 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_180035229
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:10 schreef Jaume_I het volgende:
Fokkers die dit bewust hebben meegemaakt die er iets over kunnen zeggen?

Vind het raar, want ben begin jaren '90 geboren, maar altijd als ik geconfronteerd word met oldskool muziek, foto's, films krijg ik een gevoel van : Volgens mij was die tijd echt top.

Alleen al om hoe alles er uit zag. Huizen en (middelbare) scholen hadden gewoon nog fel oranje of kobalt blauwe zonneschermen. De supermarkten waren nog gewoon grootgrutters met lelijke witte plavuizen en TL balken in plaats van die hipster Albert Heijns met ''snoep paprikaatjes'' en allerlei andere hip bakfiets onzin.

Nog geen instagram en jeugd die meent zich te moeten gedragen/kleden alsof ze popsterren zijn. Ik erger me er ook aan als het zoveelste publieke gebouw of cafe weer wordt gemoderniseerd. Mijn oude middelbare school ook : Staan nu allemaal hoogglans witte meubels met neon licht in de centrale hal :') Net zoals alle cafe's en strandtenten : één en al eenheidsworst.

Mijn pa heeft nog wat oud VVS materiaal liggen van verjaardagen in de jaren 80/ begin 90. Gewoon de BBQ aansmijten, hamburgers en worsten er op. Drinken kon je kiezen uit Sinas, Cola, Bier en Wijn en verder geen gezeik of moeilijk gedoe. Niemand die zich druk maakte om vegetarisch geneuzel of de afkomst van het vlees (dat is misschien een klein pluspuntje voor het heden).

Een kinderkamer hing je gewoon een leuk olifanten/dinosaurus/ballonnen behang op. Kwam laatst in de kinderkamer van het nog ongeboren eerste kind van een maat van mij : Helemaal steriel wit met zwarte tinten :') Wat sfeerloos ook weer.

Iemand die mij kan vertellen of het toen echt zo veel toffer/beter was?
Dat doen mensen nu nog steeds, dat olifanten/whatever behang ophangen. Ik persoonlijk moet daar van kotsen. Het is dan ook niet dat het een of het ander beter was, en heeft ook niets met 'de jaren 80' te maken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_180035246
Ik ben ontzettend nostalgisch over de jaren '80, zelfs zo zeer dat ik super graag een tijdmachine zou willen hebben om die tijd te kunnen bezoeken. Ik heb er wel herinneringen aan, maar aangezien ik van '78 ben, zijn dat kinderherinneringen. Ik zou het heel graag eens willen bezoeken met de ogen van een volwassene.

Bij gebrek daaraan, zou een themapark met die tijd al een heel goed begin zijn. Helaas zie ik al gelijk problemen. Asbakken in het restaurant kan niet meer. En de lipjes van blikjes blijven gewoon vast zitten. In het Openluchtmuseum heb je wel een paar huizen uit die tijd. Zien er net zo oranje uit als de foto's van ons huis in die tijd :D
pi_180035257
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:30 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Sorry, dit snap ik even niet. Leg uit.
Ook in de jaren '80 (en in elke andere jaren) werd er gezeikt over onbenullige zaken. Andere dan nu, maar net zo onbenullig.
pi_180035292
https://www.libelle.nl/lifestyle/dingen-jaren-80/

Korte samenvatting: Madonna, AIDS, ontvoering van Freddy Heineken, Beatrix wordt queen, Dirty Dancing was DE filmhit, eerste Nederlander in de ruimte (Wubbo dus), en de opkomst van de CD en de walkman.
pi_180035438
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:32 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Ook in de jaren '80 (en in elke andere jaren) werd er gezeikt over onbenullige zaken. Andere dan nu, maar net zo onbenullig.
Ik moet het wel met je eens zijn, alleen voelt het niet zo voor mijn gevoel. Het zal ook wel door internet komen dat veel zaken heel dichtbij lijken te zijn.
Piet was nog gewoon zwart, een man was een man, een vrouw was een vrouw, een homo was een homo, een lesbienne was een lesbienne, een Turk was een Turk, een neger was een neger.
Toen had je ook vrouwen met korte en pittige kapsels, geen hond die zich daar aan stoorde.
Foute uitspraken of daden van bekende mensen werden schouderophalend aangehoord en men ging vervolgens over tot de orde van de dag.
Kom daar vandaag de dag eens om. Elke komma wordt onder een microscoop gelegd.
Pesten bestond toen ook al, heeft altijd al bestaan, maar vandaag is het een maatschappelijk probleem geworden.
Onlangs zag ik 'One chance' op de tillevisie. Als Paul Potts niet gepest zou zijn, zou hij dan nu ook zo beroemd zijn?
pi_180035510
Komt denk ik ook een deel doordat als je jong bent je nergens druk over hoeft te maken?
Ik zwaai naar dieren.
pi_180035606
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:47 schreef Geerd het volgende:
Komt denk ik ook een deel doordat als je jong bent je nergens druk over hoeft te maken?
Zo waar. Je bent jong en je kijkt niet verder dan vijf minuten.
  Moderator maandag 25 juni 2018 @ 14:55:34 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_180035655
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:47 schreef Geerd het volgende:
Komt denk ik ook een deel doordat als je jong bent je nergens druk over hoeft te maken?
Ik denk dat dat het wel is ja. Alleen voor TS gaat dat niet op, want hij is in de jaren 90 geboren. Die kijkt dus naar een tijd waarin hij er nog helemaal niet was.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 25 juni 2018 @ 14:58:40 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180035699
De jaren 80 waren wel erg lelijk. Uitvloeisel nog van de jaren 70. Met bouwen was het de opkomst van de bloemkoolwijken. Rommelig, onoverzichtelijk, voetgangers voorop.

Het was ook wel een tijd waarop de Koude Oorlog en de angst voor de Bom op z'n hoogtepunt waren. Dat was toch wel een serieus schrikbeeld.

Verder was er veel werkloosheid en ontzettend veel misbruik van sociale voorzieningen (WAO). In het algemeen was de sfeer wel doendenken.

Keuzes waren nog beperkt (cola of sinas, frikandel of kroket) en dat voorkwam wel veel stress bij de mensen.

Het was ook de opkomst van werkende vrouwen, meer keuzes, yuppies, de computer. Cultureel-Marxisme verspreidde zich in de insituties. Eerste problemen met gastarbeiders, maar wie dat alleen al aanhangig wilde maken werd verketterd.

Al met al niet zo geweldig hoor. De jaren 70 waren veel relaxter, chill, minder zorgen, meer flower-power, optimistischer, minder materialistisch.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 25 juni 2018 @ 15:01:28 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180035761
Wij hadden ook een linkse Maatschappijleraar in de jaren 80. Die dacht bij de jeugd aan te kunnen sluiten door mee te huilen met allerlei linkse praatjes (krakers, milieu etc). Toen moesten wij een keer onze ideale staat schetsen als opdracht. Hadden we doodseskaders bedacht die onrendabelen en soortgelijken op straat afknalden. Toen de rest van de klas daar ook enthousiast over werd begon hij te huilen.
Het was allemaal nog niet zo politiek correct, en je mocht gewoon zeggen waar het op stond.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_180035811
De jaren zeventig vond ik leuker. Dat is ook de periode van die kleuren. In de jaren tachtig was het al weer somberder en de economie zakte ook al in.

Verder had iedereen het er over dat vroeger alles beter was, wat dat betreft is er weinig veranderd.

Internet was er niet, je had dagelijks een krant en verder wat tijdschriften. TV waren meestal nog maar twee, later drie zenders. In de pauze op het werk besprak je toen nog wat je had gezien, iedereen keek toch naar hetzelfde omdat er weinig keus was.

GPS bestond ook niet, je had een papieren kaart en het laatste stukje deed je met een routebeschrijving of je vroeg de weg aan een voorbijganger.

maar omdat ik kind was in de 70 vond ik die periode leuker. In 80 een tijdje werkeloos en dat zit me nog steeds dwars.
  maandag 25 juni 2018 @ 15:05:07 #22
104871 remlof
Europees federalist
pi_180035829
De jaren 80 waren mijn middelbare school tijd, dus ik vond ze wel tof.
Gewoon alle meiden topless op het strand was nog wel het beste :9
  maandag 25 juni 2018 @ 15:06:00 #23
104871 remlof
Europees federalist
pi_180035847
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:58 schreef LXIV het volgende:
Cultureel-Marxisme verspreidde zich in de insituties.
_O-
pi_180036125
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 15:04 schreef nanuk het volgende:
De jaren zeventig vond ik leuker. Dat is ook de periode van die kleuren. In de jaren tachtig was het al weer somberder en de economie zakte ook al in.

Verder had iedereen het er over dat vroeger alles beter was, wat dat betreft is er weinig veranderd.

Internet was er niet, je had dagelijks een krant en verder wat tijdschriften. TV waren meestal nog maar twee, later drie zenders. In de pauze op het werk besprak je toen nog wat je had gezien, iedereen keek toch naar hetzelfde omdat er weinig keus was.

GPS bestond ook niet, je had een papieren kaart en het laatste stukje deed je met een routebeschrijving of je vroeg de weg aan een voorbijganger.

maar omdat ik kind was in de 70 vond ik die periode leuker. In 80 een tijdje werkeloos en dat zit me nog steeds dwars.
Ik heb dat met de jaren 60. Toen ontstonden de echte revoluties.
Kennedy werd vermoord en de wereld ging in trauma. We gingen zoeken naar uitgangen.
En die vonden we. In drugs. Muziek.
Halt roepen en pas op de plaats maken.
Onze droom en ons ideaal waren dood. Dus moesten we wel zoeken naar een alternatief.
En dat vonden we. In muziek. Drugs. Afzetten tegen het establissement.
De jaren 60 zijn net zo cruciaal gebleken voor de westerling als de tweede wereldoorlog dat was.
pi_180036140
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 15:22 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ik heb dat met de jaren 60. Toen ontstonden de echte revoluties.
Kennedy werd vermoord en de wereld ging in trauma. We gingen zoeken naar uitgangen.
En die vonden we. In drugs. Muziek.
Halt roepen en pas op de plaats maken.
Onze droom en ons ideaal waren dood. Dus moesten we wel zoeken naar een alternatief.
En dat vonden we. In muziek. Drugs. Afzetten tegen het establissement.
De jaren 60 zijn net zo cruciaal gebleken voor de westerling als de tweede wereldoorlog dat was.
Kijk wat het nu geworden is....
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_180036245
Ik vind dat het een klerebende is geworden in de wereld. Ook een enorme toename van materialisme. De jaren 60 hebben daar inderdaad een aanleiding toe gegeven omdat de economie op volle toeren draaide door de opbouw na de oorlog. We zijn gegroeid in alles, maar we hebben niets geleerd.

In de jaren 80 stond de opkomst van de computer centraal en keek iedereen vol verwachting naar de toekomst. Wat een techniek en het zou het leven zo gemakkelijk maken.

Maar kijk nu, de regering kan meekijken wat ik nu tik. En als ik een scheet laat hoort Apple en de BVD het. Niet voor niets trek ik regelmatig de internetstekker eruit.

En kijk wat de techniek ons heeft gebracht die zo opbloeide in de jaren 80. We moeten vrezen voor ons leven nu. De jaren 80 waren de jaren van mooie auto's die nog ontwerpers kenden, maar we betalen een prijs.

En door al die massaliteit in mogelijkheden van gegevensuitwisselingen krijgen we plotseling te maken met nieuw fanatisme en nieuwe oorlogsvoering waar we nu nog geen antwoord op weten.
Vroeger was je boer, nu vloek je.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_180037625
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat doen mensen nu nog steeds, dat olifanten/whatever behang ophangen. Ik persoonlijk moet daar van kotsen. Het is dan ook niet dat het een of het ander beter was, en heeft ook niets met 'de jaren 80' te maken.
Oke meneer coolguy die weer even komt uitleggen hoe de wereld in elkaar zit.
  Moderator maandag 25 juni 2018 @ 16:43:14 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_180037687
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 16:39 schreef Jaume_I het volgende:

[..]

Oke meneer coolguy die weer even komt uitleggen hoe de wereld in elkaar zit.
:') Ja er is geen wet die zegt dat mensen nu geen olifantjesbehang meer mogen op de kinderkamer, en niet iedereen tegenwoordig heeft een kinderkamer die jij niet mooi vindt. Ik bedoel, olifantjesbehang of soortgelijk behang is niet iets wat wél in de jaren 80 voorkwam en NIET anno nu. Zie het kinderkamertopic op FOK! nota bene.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_180037794
Mijn pa is vrijwel non stop melancholisch over zijn jeugd. Hij is bijna 65, dus dat gaat wel een stukje verder terug dan de jaren '80.

Maar toch snap ik zijn gevoel wel een beetje, denk ik. Wereld was toen wel mega overzichtelijk. Het internet en alle moderne media geeft mij een heleboel (ik kan zelfs een voetbalwedstrijd in de tweede divisie van Bolivia live zien als ik zou willen), maar ik vraag me af of het opweegt tegen alle nadelen.

Ben er zelf wel van overtuigd dat internet/sociale media voor een hele hoop strijd/stress/prestatiedruk onder jonge mensen zorgt. Wat lijkt het me heerlijk dat als je een nieuwe baan hebt, je dit alleen maar hoeft te vertellen aan je vrienden en familie. De rest van buiten dat kleine cirkeltje heeft geen flauw benul wat je uitspookt. Anno 2018 houdt iedereen elkaar enorm in de gaten.
pi_180037856
Wat me trouwens wél opvalt (klein beetje off topic misschien), is dat de technologische vooruitgang zo onderhand wel een beetje tot stilstand lijkt te zijn gekomen.

Ik weet nog wel dat je tussen het WK van 2006 en 2010 opeens een enorme toename had in beeldkwaliteit (van monoloog/kabel naar ultra HD). WK 2014 werd toen heel tof gedaan door TV dat ze opeens ''super- slo-mo's'' konden laten zien en je kreeg toen opeens die spider cam boven het veld.

Nu zijn dat soort nieuwe dingen volgens mij niet echt meer. Als ik de beeldkwaliteit vergelijk met wedstrijden van 4/8 jaar terug, is er ook niet zo veel verschil meer.
pi_180038031
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 16:51 schreef Ruislip het volgende:
Wat me trouwens wél opvalt (klein beetje off topic misschien), is dat de technologische vooruitgang zo onderhand wel een beetje tot stilstand lijkt te zijn gekomen.

Ik weet nog wel dat je tussen het WK van 2006 en 2010 opeens een enorme toename had in beeldkwaliteit (van monoloog/kabel naar ultra HD). WK 2014 werd toen heel tof gedaan door TV dat ze opeens ''super- slo-mo's'' konden laten zien en je kreeg toen opeens die spider cam boven het veld.

Nu zijn dat soort nieuwe dingen volgens mij niet echt meer. Als ik de beeldkwaliteit vergelijk met wedstrijden van 4/8 jaar terug, is er ook niet zo veel verschil meer.
Perceptie, technologische groei gaat alleen maar snEller.
pi_180039153
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 16:51 schreef Ruislip het volgende:
Wat me trouwens wél opvalt (klein beetje off topic misschien), is dat de technologische vooruitgang zo onderhand wel een beetje tot stilstand lijkt te zijn gekomen.

Ik weet nog wel dat je tussen het WK van 2006 en 2010 opeens een enorme toename had in beeldkwaliteit (van monoloog/kabel naar ultra HD). WK 2014 werd toen heel tof gedaan door TV dat ze opeens ''super- slo-mo's'' konden laten zien en je kreeg toen opeens die spider cam boven het veld.

Nu zijn dat soort nieuwe dingen volgens mij niet echt meer. Als ik de beeldkwaliteit vergelijk met wedstrijden van 4/8 jaar terug, is er ook niet zo veel verschil meer.
Mwah, la liga heeft anders behoorlijk toffe technieken _O_

  maandag 25 juni 2018 @ 18:09:45 #33
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_180039349
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 16:51 schreef Ruislip het volgende:
Wat me trouwens wél opvalt (klein beetje off topic misschien), is dat de technologische vooruitgang zo onderhand wel een beetje tot stilstand lijkt te zijn gekomen.

Ik weet nog wel dat je tussen het WK van 2006 en 2010 opeens een enorme toename had in beeldkwaliteit (van monoloog/kabel naar ultra HD). WK 2014 werd toen heel tof gedaan door TV dat ze opeens ''super- slo-mo's'' konden laten zien en je kreeg toen opeens die spider cam boven het veld.

Nu zijn dat soort nieuwe dingen volgens mij niet echt meer. Als ik de beeldkwaliteit vergelijk met wedstrijden van 4/8 jaar terug, is er ook niet zo veel verschil meer.
Mwoah, kijk voor de grap even naar vooruitgang in de medische techniek (behandeling en diagnostiek). Shit gaat wel snel hoor tegenwoordig.
  maandag 25 juni 2018 @ 18:12:42 #34
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_180039430
Ontopic: elke periode heeft zijn voors en tegens, als volwassene in de jaren 80 zal ik vast ook genoeg aan mijn kop hebben gehad.

Maar gezien mijn leeftijd kwam ik qua aandachtsspanne niet heel veel verder dan duplo en ander stapelbaar speelgoed.
pi_180039437
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 16:51 schreef Ruislip het volgende:
Wat me trouwens wél opvalt (klein beetje off topic misschien), is dat de technologische vooruitgang zo onderhand wel een beetje tot stilstand lijkt te zijn gekomen.

Ik weet nog wel dat je tussen het WK van 2006 en 2010 opeens een enorme toename had in beeldkwaliteit (van monoloog/kabel naar ultra HD). WK 2014 werd toen heel tof gedaan door TV dat ze opeens ''super- slo-mo's'' konden laten zien en je kreeg toen opeens die spider cam boven het veld.

Nu zijn dat soort nieuwe dingen volgens mij niet echt meer. Als ik de beeldkwaliteit vergelijk met wedstrijden van 4/8 jaar terug, is er ook niet zo veel verschil meer.
Hmm, weet niet welke tv provider jij had die al ultra HD aanbood in 2006 ?
  maandag 25 juni 2018 @ 18:21:29 #36
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_180039636
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:10 schreef Jaume_I het volgende:
Fokkers die dit bewust hebben meegemaakt die er iets over kunnen zeggen?

Mijn pa heeft nog wat oud VVS materiaal liggen van verjaardagen in de jaren 80/ begin 90. Gewoon de BBQ aansmijten, hamburgers en worsten er op. Drinken kon je kiezen uit Sinas, Cola, Bier en Wijn en verder geen gezeik of moeilijk gedoe. Niemand die zich druk maakte om vegetarisch geneuzel of de afkomst van het vlees (dat is misschien een klein pluspuntje voor het heden).

Een kinderkamer hing je gewoon een leuk olifanten/dinosaurus/ballonnen behang op. Kwam laatst in de kinderkamer van het nog ongeboren eerste kind van een maat van mij : Helemaal steriel wit met zwarte tinten :') Wat sfeerloos ook weer.

Iemand die mij kan vertellen of het toen echt zo veel toffer/beter was?
Wij leven nog steeds zo. Niet iedereen leeft in de bubbel die je nu beschrijft.

Ik vond de jaren 80 trouwens niet zo heel tof. Veel werkloosheid.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_180039939
Zwarte Piet mocht het land gewoon in. Dat was top.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 25 juni 2018 @ 18:41:09 #38
104871 remlof
Europees federalist
pi_180040125
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 18:32 schreef Cat-astrophe het volgende:
Zwarte Piet
Wie?
pi_180040200
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 18:32 schreef Cat-astrophe het volgende:
Zwarte Piet mocht het land gewoon in. Dat was top.
Tja, maar die ontvoerde destijds nog kinderen naar Spanje.
Ik weet niet of je daar als kind zo blij mee was. ;)
pi_180040405
Naar mijn inziens waren de jaren 70 en 80 beter.
Mensen hadden meer tijd voor elkaar.
Je kon met 1 inkomen een gezin onderhouden.

Alles was wat relaxter, je hoefde ook niet zo veel managers aan het werk te houden die moesten zorgen dat jij efficiënt werkte.
Wat een luxe was dat, geen computers op je werk.

En gewoon roken in de trein en op je werk ~O>
pi_180040525
Het was toen eigenlijk niet veel anders als nu, maar alles wat toen modern was is nu ouderwets, soms denk ik wel eens dat de automatisering van bepaalde zaken wel weer wat minder kan, want je kunt zelf vaak zoveel meer dan je denkt.. (Dat heet ontwikkeling!)..!!
With a Song in my heart and a smile on my face...
pi_180040652
Het leven was rustiger. Je leefde meer live dan online.
Als je de trein nam pakte je een boekje mee. Of ging zitten rondkijken. Nu duikt iedereen (ik ook) in de telefoon.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_180043754
Ik ben zelf in 1982 geboren en de jaren 90 is de periode waarmee ik opgegroeid ben en als ik dat vergelijk met de huidige periode beleefde je alles nog bewust mee, had je meer geduld en moest je nog veel zelf ontdekken. Nu is alles voorgekauwd, overal en door iedereen word al een mening over gegeven. En zeg nou eerlijk, als jij weet dat jij morgen naar een bepaald restaurant ga, kijk je dan van te voren de reviews en het menu niet alvast?

Maar waar ik helemaal naar terugkijk is dat we niet overal die Action en Ikea bullshit hadden, van die HOME letters voor je raam (alsof je anders bij de buren in huis loop) of die “In dit huis respecteren wij elkaar, vegen we onze voeten...”-posters, gemaakt voor de kort-pittige-huismoeders die alles liken op Facebook voor een eventuele gratis slagroomtaart van de lokale bakker.
pi_180043819
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 19:04 schreef Cat-astrophe het volgende:
Het leven was rustiger. Je leefde meer live dan online.
Als je de trein nam pakte je een boekje mee. Of ging zitten rondkijken. Nu duikt iedereen (ik ook) in de telefoon.
Tegenwoordig, als er toevallig een volwassene een opmerking maakt dat een jongeren wat minder geluid wil maken met bellen / appen / gamen op z’n telefoon, krijgt hij een poffer op z’n neus ipv dat er met rode wangetjes excuses word gemaakt...
pi_180043956
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 16:48 schreef Ruislip het volgende:
Wereld was toen wel mega overzichtelijk.
Nee hoor, overal conflicten, atoomdreiging, terreur, binnenlandse onrust, massa werkeloosheid, heroïne epidemie etc. etc.
pi_180051720
Jaren '80 waren beter dan het huidige tijdperk, maar de sfeer werd al Amerikaanser, grimmiger en niet meer zo liefdevol zoals in de jaren '60 en '70 het geval was.

Volgens mij waren de jaren '70 echt het hoogtepunt, de mensheid leek wel verlicht te zijn. O+ Mensen hadden idealen, er werd gedemonstreerd tegen de Vietnamoorlog, er ontstonden overal woon- en leefgemeenschappen, er was weinig materialisme en geen plek voor volgevreten yuppen. Mensen waren lief tegen elkaar en de sfeer was verre van grimmig.

Niet alleen in Nederland, ook in (west-)Duitsland was het toen supertoll.

Na de tweede wereldoorlog wilde men nooit meer fascisme. Overal kwamen mensen samen om te werken aan oplossingen voor allerlei vraagstukken.

Helaas is de generatie die de oorlog heeft meegemaakt grotendeels overleden en is het fascisme in al haar rauwheid, grimmigheid en angstaanjagendheid helemaal terug. Das Gespenst ist wieder da. :{ -O-

Oh en de muziek was echt goed in de jaren '70, in de jaren '80 nam de creativiteit al af en bestond het louter nog uit synchroon lopende saaie danspasje en anno 2018 wordt er niets meer geproduceerd dat nog met de beste wil van de wereld 'muziek' genoemd kan worden. :r
  dinsdag 26 juni 2018 @ 06:53:23 #48
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180051860
Wat ik vooral uit de '80's kan waarderen is de enorme vrijheid. In de '60 begon dat al, in de '70's werd er nog gestreden maar in de '80's kon en mocht je veel meer dan ooit, en vrijwel niemand die er iets van zei. De verzuiling was voorbij, de kerk had weinig meer te zeggen en ondanks de werkloosheid was er een goede algemene welvaart.
Dat kreeg tegenslag met de aids-epidemie waardoor seks ineens minder vanzelfsprekend was, het geloof in vooruitgang door techniek kreeg een flinke knauw door de Challengerramp en Tsjernobyl. Het sudderde nog wat door in de '90's, hoewel de vrijheid daar in drugsgebruik en decadentie wat uit de hand liep.
Ik erger me vandaag aan de nieuwe preutsheid, aan de nieuwe verzuiling, aan de dictatuur van het geloof, aan dat niemand meer iets durft omdat ze dan mogelijk voor gek staan, aan de Nieuwe Kuddes die daardoor zijn ontstaan, vooral op internet. Er is maar weinig individualisme, wie die kant op gaat wordt voor autist uitgemaakt.
Sowieso: in de '80's had je ook autisten en adhders en borderliners etc, maar daar deed niemand moeilijk over (tenzij het echt zware gevallen waren), iedereen was immers anders? Mensen ergerden zich veel minder aan anderen en waren veel minder bezig met hoe ze op anderen overkwamen, of waren daar wel mee bezig maar dan meer provocerend (o.a. metalheads, goth). Het leven hoefde niet perfect te zijn, als je maar jezelf kon zijn.

Er was in de muziek heel veel kutmuziek, maar er was zoveel keuze dat je wel iets vond dat bij je paste en niet kut was, gewoon op Hilversum III.

De 80's zijn trouwens bekend van de grote, spierwitte woonkamers met hoogpolig wit tapijt en roodkoperen potten, zoals in vt-wonen was te zien. Jan des Bouvrie en zo. Industrieel wit met chroom. Hoekig. Plastic.
Als het felle kleuren waren, dan neon, fluor, vooral lichtgroen, hardroze, geel, plutoniumblauw. Althans, voor wie met de mode mee wilde.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 07:01:50 #49
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180051887
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 17:03 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Perceptie, technologische groei gaat alleen maar snEller.
Maar in consumentenelektronica en toekomstvisies merk je er weinig van. Er zijn verbeterde versies van wat er was, weinig radicaal nieuwe uitvindingen waarmee je de toekomst een andere kant op ziet gaan. Sinds de smartphone is er niet echt iets bijgekomen.

En een hoop is slechter geworden, veel standaardspul dat lastig naar je eigen hand is te zetten, zelfs als je het geld hebt. Het is allemaal gericht op de massa, niet op het individu.
pi_180051919
Gewoon roken in huis, in de bioscoop en op school.
Winkels dicht s avonds en op zondag.
Geen thuisbezorgd maar chinees halen in het weekend en dan een paar knaken in de gokkast gooien.
Door je vader meegesleept worden de rokerige kroeg in waar je je 1e slokje bier nipte als 11 jarige en naar de dikke tieten vd barvrouw staarde.
Pakje peuken moeten halen voor je oudere broers als 12 jarige en het gewoon meekrijgen.
Disco binnenkomen op je 14e.
Zundapp, Kreitler of Puch rijdend houden met 2 waterpomptangen en erop knallen zonder rijbewijs.
Films scoren in de semi-criminele videotheek en dan stiekem de pornohoek in gaan.
Vriendinnetje opbellen en dr vader aan de lijn krijgen.
Op de bonnefooi langs vrienden gaan en als ze er niet waren naar plekken rijden naar de hangplek rijden om te kijken of ze daar zijn.
Testbeeld.

_O_
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  dinsdag 26 juni 2018 @ 07:10:06 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180051924
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:33 schreef JayHovah het volgende:
Maar waar ik helemaal naar terugkijk is dat we niet overal die Action en Ikea bullshit hadden, van die HOME letters voor je raam (alsof je anders bij de buren in huis loop) of die “In dit huis respecteren wij elkaar, vegen we onze voeten...”-posters, gemaakt voor de kort-pittige-huismoeders die alles liken op Facebook voor een eventuele gratis slagroomtaart van de lokale bakker.
Nee, we hadden houten ganzen voor het raam, een macraméplantenhanger erboven (soms ook een glasinlood-geval) en dubbelzinnige stickers met "Fok!kers doen het op het toetsenbord" of zo op de bumper van je auto en het concert des levens geborduurd aan de muur :')
Niet veel veranderd dus.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 07:16:47 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180051950
Wat mij aan mijn middelbare school opvalt, is dat je bij de entree nu kluisjes hebt. In de 80's nam je alles mee in je leren schooltas en je jas hing je aan een haakje in de gang.
In het laatste jaar (1989) hadden we wel wat kluisjes, vooral voor degenen die wat verderop woonden, voor regenkleding, lunchpakket, brommerhelm.
Kluisjes -lockers- kenden we daarvoor alleen van Amerikaanse tv-series.
pi_180051961
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar in consumentenelektronica en toekomstvisies merk je er weinig van. Er zijn verbeterde versies van wat er was, weinig radicaal nieuwe uitvindingen waarmee je de toekomst een andere kant op ziet gaan. Sinds de smartphone is er niet echt iets bijgekomen.

En een hoop is slechter geworden, veel standaardspul dat lastig naar je eigen hand is te zetten, zelfs als je het geld hebt. Het is allemaal gericht op de massa, niet op het individu.
Moore's law is nog steeds geldig, en toepasbaar op techniek in het algemeen. Dat het niet direct zichtbaar is in consumentenelektronica kan. Ik zie dat anders, IoT wordt steeds verder uitgebreid, smartwatches zijn smarter dan 5 jaar oude telefoons, draagbare speakers (met versterker) geven geweldig geluid. Om zo maar wat dingen te noemen. Maar goed, zwaar offtopic natuurlijk :Y)
  dinsdag 26 juni 2018 @ 07:21:16 #54
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_180051966
Veel herkenbare punten in dit topic, al moet ik zeggen dat ik een 90's kid ben.

Door opkomst van het internet en sociale media lijkt de wereld kleiner te zijn geworden, goed voorbeeld hiervan is inderdaad alles van tevoren opzoeken naar reviews, ervaringen etc. Dit heeft ons ook een stukje macht en kennis gegeven, maar het leven ook erg voorspelbaar gemaakt.

Ook lijkt de sociale controle die vroeger buiten plaatsvond vind nu ook voor een groot deel online plaats. Door de digitalisering zijn ook de machtsmiddelen van de overheid veranderd, vroeger had je nog een papieren strippenkaart of studentenov/treinkaartje, tegenwoordig moet alles digitaal met een pasje waarbij je gevolgd wordt en de informatie ook nog eens onder instanties met elkaar gewisseld wordt. Zie ook de verschuiving van contant geld naar 't pinnen. Alles onder het mom van ''gemak''.

Autoriteit lijkt minder vanzelfsprekend te zijn, zie bijvoorbeeld het toenemende geweld tegen de hulpdiensten, buschauffeurs, leraren enz.

Mensen zijn makker, door de hoge mate van welvaart lijkt niemand de behoefte te hebben om te echt demonstreren of te protesteren, vooral bij jongeren lijkt dit het geval te zijn. Had de overheid 40 jaar geleden stufi kunnen afschaffen? Denk het niet, dan stonden alle studenten en scholieren in Den Haag met de spandoeken omhoog.
Regels die de vrijheid van de burger schenden worden zonder morren door een groot deel van de burgers geaccepteerd. Zie w.i.v.

Wat hier ook al is genoemd is er steeds minder ruimte is en/of behoefte is om ''uniek'' te zijn, ik ging rond 2005 naar de middelbare school, er waren toen nog veel groepjes, alto's (later emo's) , metalheads, goths, hiphopheads, ''sporters'' etc, tegenwoordig lijken alle groepen steeds homogener te worden en naar elkaar toe te groeien, dit zie je ook in de muziek.
Je kunt ook niet meer gek doen in het openbaar zonder gefilmd te worden, en zelfs als je niet gek doet hangen overal wel camera's van de overheid, dat vind ik wel echt een nadeel van het huidige tijdperk

[ Bericht 11% gewijzigd door dexamfetamine op 26-06-2018 07:44:16 ]
  dinsdag 26 juni 2018 @ 07:23:35 #55
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_180051976
Kleine dingen die mij ook zijn opgevallen:

-Als kind zag ik nog vaak oudere Nederlandse vrouwen (niet moslim) met een hoofddoekje op, dit heb ik zeker de afgelopen 18 jaar niet meer gezien.
-Mensen gebruiken geen zakdoek meer, alles is van papier en gemaakt om 1 keer te gebruiken en het daarna weg te doen. Mijn opa gebruikt nog wel een stoffen zakdoek.
-Geld betalen om je banden te pompen bij het tankstation en geen emmer met water/zeep meer om je ruiten schoon te maken
- Er gaan minder mensen naar de (week)markt/winkels. Bijna Iedereen doet zijn boodschappen in de supermarkt/online

[ Bericht 12% gewijzigd door dexamfetamine op 26-06-2018 07:31:18 ]
pi_180051979
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 16:51 schreef Ruislip het volgende:
Wat me trouwens wél opvalt (klein beetje off topic misschien), is dat de technologische vooruitgang zo onderhand wel een beetje tot stilstand lijkt te zijn gekomen.

Ik weet nog wel dat je tussen het WK van 2006 en 2010 opeens een enorme toename had in beeldkwaliteit (van monoloog/kabel naar ultra HD). WK 2014 werd toen heel tof gedaan door TV dat ze opeens ''super- slo-mo's'' konden laten zien en je kreeg toen opeens die spider cam boven het veld.

Nu zijn dat soort nieuwe dingen volgens mij niet echt meer. Als ik de beeldkwaliteit vergelijk met wedstrijden van 4/8 jaar terug, is er ook niet zo veel verschil meer.
Nee joh het gaat achterlijk hard. Kunstmatige intelligentie, drones, autonome voertuigen, robotisering, etc
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  dinsdag 26 juni 2018 @ 07:26:39 #57
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180051986
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:19 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Moore's law is nog steeds geldig, en toepasbaar op techniek in het algemeen. Dat het niet direct zichtbaar is in consumentenelektronica kan. Ik zie dat anders, IoT wordt steeds verder uitgebreid, smartwatches zijn smarter dan 5 jaar oude telefoons, draagbare speakers (met versterker) geven geweldig geluid. Om zo maar wat dingen te noemen. Maar goed, zwaar offtopic natuurlijk :Y)
Internet of things sprak ik in 1993 al over, al noemden we het niet zo.
De andere dingen die je noemt hebben nauwelijks impact op het leven. Die geweldige speakers halen het niet bij de revolutie van Walkman en ghettoblaster.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 26-06-2018 07:57:07 ]
pi_180052033
quote:
2s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:41 schreef sig000 het volgende:

[..]

Nee hoor, overal conflicten, atoomdreiging, terreur, binnenlandse onrust, massa werkeloosheid, heroïne epidemie etc. etc.
Maar die dreiging was overzichtelijk. NAVO vs Warschaupact en die zaten overzichtelijk aan weerskanten van heel duidelijke grenzen.

Tegenwoordig is de vijand onder ons.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  dinsdag 26 juni 2018 @ 07:34:14 #59
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_180052059
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:31 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Maar die dreiging was overzichtelijk. NAVO vs Warschaupact en die zaten overzichtelijk aan weerskanten van heel duidelijke grenzen.

Tegenwoordig is de vijand onder ons.
Wat is er dan niet overzichtelijk aan de huidige ''dreiging''. Nu is het vooral het klimaat en moslimterreur aan de orde toch? Dat is wat het NOS/de regering wil dat je belangrijk moet vinden.
pi_180052078
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:21 schreef dexamfetamine het volgende:

Je kunt ook niet meer gek doen in het openbaar zonder gefilmd te worden, en zelfs als je niet gek doet hangen overal wel camera's van de overheid, dat vind ik wel echt een nadeel van het huidige tijdperk
Zo ik ben zooooo blij dat er in mijn gabbertijdperk nog geen mobieltjes met camera en internet was. Als al die ongein opgenomen en online gezet was🙄
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180052125
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:34 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]

Wat is er dan niet overzichtelijk aan de huidige ''dreiging''. Nu is het vooral het klimaat en moslimterreur aan de orde toch? Dat is wat het NOS/de regering wil dat je belangrijk moet vinden.
Omdat die moslimterreur gewoon in je eigen land zit. Burgers.

Toen was het simpelweg 34 Sovjet-divisies aan de Oost/West-Duitse grens.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  dinsdag 26 juni 2018 @ 07:40:34 #62
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180052140
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:23 schreef dexamfetamine het volgende:
Kleine dingen die mij ook zijn opgevallen:

-Als kind zag ik nog vaak oudere Nederlandse vrouwen (niet moslim) met een hoofddoekje op, dit heb ik zeker de afgelopen 18 jaar niet meer gezien.

Regenkapjes kan ik mij wel herinneren, hoofddoekjes slechts sporadisch. Maar dat kan ook weer een regionaal dingetje zijn natuurlijk.
And so is the past
pi_180052161
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:31 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Maar die dreiging was overzichtelijk. NAVO vs Warschaupact en die zaten overzichtelijk aan weerskanten van heel duidelijke grenzen.

Tegenwoordig is de vijand onder ons.
In de jaren '80 was er veel meer terreur dan nu. Toen was de vijand pas onder ons.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 07:46:29 #64
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_180052212
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:40 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Regenkapjes kan ik mij wel herinneren, hoofddoekjes slechts sporadisch. Maar dat kan ook weer een regionaal dingetje zijn natuurlijk.
Regenkapjes :D Zo heetten die dingen dus, maar dan van stof in mijn herinnering, zag er voor mij gewoon uit als hoofddoekje, maar kon mij herinneren dat vrouwen dat ook droegen als het niet echt regende, gewoon tijdens op een frisse dag/ochtend. Ben in Nijmegen opgegroeid.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 07:46:33 #65
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180052213
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:42 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

In de jaren '80 was er veel meer terreur dan nu. Toen was de vijand pas onder ons.
Groepen als RAF en RARA en natuurlijk de IRA's en ETA's.

En de bende van Nijvel.
And so is the past
pi_180052223
En toch is deze tijd beter, de hoeveelheid kennis ter beschikking in ms, daar kan niks tegenop
pi_180052318
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:46 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]

Regenkapjes :D Zo heetten die dingen dus, maar dan van stof in mijn herinnering, zag er voor mij gewoon uit als hoofddoekje, maar kon mij herinneren dat vrouwen dat ook droegen als het niet echt regende, gewoon tijdens op een frisse dag/ochtend. Ben in Nijmegen opgegroeid.
Nee kapjes waren van doorzichtig plastic en dat deed oma om dr permanen tegen de regen te beschermen.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  dinsdag 26 juni 2018 @ 07:55:47 #68
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180052340
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:47 schreef Doublepain het volgende:
En toch is deze tijd beter, de hoeveelheid kennis ter beschikking in ms, daar kan niks tegenop
Er wordt maar weinig mee gedaan. Geen enkele tijd is "beter" denk ik. Alles heeft voordelen en nadelen.
And so is the past
  dinsdag 26 juni 2018 @ 07:56:41 #69
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180052355
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:40 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Regenkapjes kan ik mij wel herinneren, hoofddoekjes slechts sporadisch. Maar dat kan ook weer een regionaal dingetje zijn natuurlijk.
Het was een tijdje mode voor vrouwen om met zo'n boerenzakdoek als hoofddoekje te lopen :o
  dinsdag 26 juni 2018 @ 07:58:02 #70
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180052372
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het was een tijdje mode voor vrouwen om met zo'n boerenzakdoek als hoofddoekje te lopen :o
Nouja in Heerlen liepen we meestal wel wat achter op de geldende mode. _O-.
And so is the past
pi_180052377
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:47 schreef Doublepain het volgende:
En toch is deze tijd beter, de hoeveelheid kennis ter beschikking in ms, daar kan niks tegenop
Ik weet het nog niet. Grote keerzijde is de bizarre privacyfuck die er nu is.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  dinsdag 26 juni 2018 @ 08:00:04 #72
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180052403
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:46 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Groepen als RAF en RARA en natuurlijk de IRA's en ETA's.

En de bende van Nijvel.
:{w Die hadden duidelijke politieke doelen. Burgers waren collateral damage bij het bereiken ervan, deels ook als chantage. Voor de moslimterroristen is het het doel zoveel mogelijk slachtoffers te maken - er valt niets te onderhandelen om het te voorkomen.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 08:03:53 #73
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180052454
quote:
11s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:35 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Zo ik ben zooooo blij dat er in mijn gabbertijdperk nog geen mobieltjes met camera en internet was. Als al die ongein opgenomen en online gezet was🙄
Ben jij dat?

  dinsdag 26 juni 2018 @ 08:06:16 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180052480
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:25 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Nee joh het gaat achterlijk hard. Kunstmatige intelligentie, drones, autonome voertuigen, robotisering, etc
Het zal vooral de time to market zijn die anders is. Je zit niet meer op tv te kijken naar wat over 10 jaar mogelijk ècht is, het is er al voor je het weet.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 08:06:37 #75
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180052483
En natuurlijk permanentjes en kuiven voor de dames. Die kuiven hoe hoger hoe beter.

Gelukkig heeft dat niet te lang geduurd, had ik misschien homo moeten worden. :').
And so is the past
  dinsdag 26 juni 2018 @ 08:14:23 #76
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180052542
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:21 schreef dexamfetamine het volgende:
Door opkomst van het internet en sociale media lijkt de wereld kleiner te zijn geworden, goed voorbeeld hiervan is inderdaad alles van tevoren opzoeken naar reviews, ervaringen etc. Dit heeft ons ook een stukje macht en kennis gegeven, maar het leven ook erg voorspelbaar gemaakt.
Dat steeds kijken naar reviews heeft er mee te maken dat je niet per ongeluk op de foto wilt worden gezet en op internet wil worden gezien in een gelegenheid die niet minstens 9/10 is, dat zou een afgang zijn voor je ego.

quote:
Autoriteit lijkt minder vanzelfsprekend te zijn, zie bijvoorbeeld het toenemende geweld tegen de hulpdiensten, buschauffeurs, leraren enz.
Ironisch genoeg wordt er door de daders om respect geroepen.
In de 80's kreeg je geen respect, dat moest je verdienen. Bijvoorbeeld door een opleiding tot politieagent

quote:
Mensen zijn makker, door de hoge mate van welvaart lijkt niemand de behoefte te hebben om te echt demonstreren of te protesteren, vooral bij jongeren lijkt dit het geval te zijn.
Angst om voor het verkeerde te protesteren, de angst om een verkeerde keuze te maken.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 08:16:38 #77
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180052563
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 08:06 schreef nogeenoudebekende het volgende:
En natuurlijk permanentjes en kuiven voor de dames. Die kuiven hoe hoger hoe beter.

Gelukkig heeft dat niet te lang geduurd, had ik misschien homo moeten worden. :').
Maar dan had je afscheid moeten nemen van je matje O-)
  dinsdag 26 juni 2018 @ 08:36:03 #78
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180052809
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 08:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar dan had je afscheid moeten nemen van je matje O-)
Nooit gehad. _O-. Wel pas op m'n 16e voor het eerst naar de kapper.
And so is the past
pi_180053155
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:33 schreef JayHovah het volgende:
Ik ben zelf in 1982 geboren en de jaren 90 is de periode waarmee ik opgegroeid ben en als ik dat vergelijk met de huidige periode beleefde je alles nog bewust mee, had je meer geduld en moest je nog veel zelf ontdekken. Nu is alles voorgekauwd, overal en door iedereen word al een mening over gegeven. En zeg nou eerlijk, als jij weet dat jij morgen naar een bepaald restaurant ga, kijk je dan van te voren de reviews en het menu niet alvast?

Maar waar ik helemaal naar terugkijk is dat we niet overal die Action en Ikea bullshit hadden, van die HOME letters voor je raam (alsof je anders bij de buren in huis loop) of die “In dit huis respecteren wij elkaar, vegen we onze voeten...”-posters, gemaakt voor de kort-pittige-huismoeders die alles liken op Facebook voor een eventuele gratis slagroomtaart van de lokale bakker.
precies dit, ook in 82 geboren
je moest als kind inventief zijn om jezelf een dag te vermaken, je moest je zelf maar redden ;) Hele omgangsvorm is ook veranderd met komst van internet/Whatsapp
pi_180053607
Mooi zoals 'iedereen' het decennium van de jeugd het mooiste vind. Ik verhuisde ook nog eens op mn twaalfde (+_1970) De scheidslijn tussen mijn kindertijd in de 60' en mijn jeugd in de 70' is dan ook keihard.

Wat die hoofddoekjes betreft, volgens mij zijn die eind zestig min of meer verdwenen gelijk met de hoeden en petten voor mannen. Het plastic regenkapje en zeker de transparante is duidelijk van een paar jaar later. Misschien is het verplicht stellen van de brommerhelm wel de laatste doodsteek geweest voor het hoofddoekje voor vrouwen, moslims kwamen mogelijk in de grote steden voor, bij ons was een buitenlander een hooggeschoolde expat die bij Euratom/RCN/ECN of zo werkte.

Volgens mij is het grootste negatieve keerpunt voor de jeugd en sociaal gedrag de opkomst van dag-TV geweest (begin 90?). Daarvoor ging je wel (buiten) spelen, sinds de TV overdag ook uitzond was die noodzaak een beetje weg en is de maatschappij individueler geworden.
pi_180053724
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:16 schreef Lunatiek het volgende:
Wat mij aan mijn middelbare school opvalt, is dat je bij de entree nu kluisjes hebt. In de 80's nam je alles mee in je leren schooltas en je jas hing je aan een haakje in de gang.
In het laatste jaar (1989) hadden we wel wat kluisjes, vooral voor degenen die wat verderop woonden, voor regenkleding, lunchpakket, brommerhelm.
Kluisjes -lockers- kenden we daarvoor alleen van Amerikaanse tv-series.
Hier waren in de jaren 80 al kluisjes. Altijd te weinig dus het was wachten tot je in de derde zat want dan had je er automatisch recht erop. En hoefde je niet de hele dag met al je boeken rond te slepen wie unne N00b. 8-)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_180054181
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 09:08 schreef michiel_merk het volgende:

[..]

precies dit, ook in 82 geboren
je moest als kind inventief zijn om jezelf een dag te vermaken, je moest je zelf maar redden ;) Hele omgangsvorm is ook veranderd met komst van internet/Whatsapp
Ja ik vraag me soms ook af hoe ik mij in godsnaam de dag heb door kunnen komen in de zomervakanties als vriendjes enzo op vakantie waren...

Je waardeerde ook veel meer wat je had, geen weggooi cultuur en hypes die maximaal 3 weken duren.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 10:54:44 #83
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180054659
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 09:39 schreef nanuk het volgende:
Volgens mij is het grootste negatieve keerpunt voor de jeugd en sociaal gedrag de opkomst van dag-TV geweest (begin 90?). Daarvoor ging je wel (buiten) spelen, sinds de TV overdag ook uitzond was die noodzaak een beetje weg en is de maatschappij individueler geworden.
Dat waren wel de sensaties van de '80's op mediagebied, ik herinner me experimenten met ontbijt-tv, en de eerste middagprogrammeringen op werkdagen (naast de woensdagmiddag) met Tineke de Nooij en Take Five.
Maar ook musicbox/skybox (Skychannel) was behoorlijk revolutionair, sowieso commerciele tv. Dat was tevens het einde van de piraten-tv.
Revolutionair tijdperk!
  dinsdag 26 juni 2018 @ 11:24:43 #84
476677 DatDitKanJoh
Dat wist ik heel nie!
pi_180055004
Oude mensen lok topic.

Maar toch. Ik ben uitgekakt in '87 dus net opgegroeid voor de social media meuk en camera's op den mobiel. Tijdens VMBO kwam MSN op komst en vond het toen al kut. Nu durf ik zelf bijna niets meer want voor je het weet word je ergens achterhaald als je volgens sommige iets niet goed doet en op internet gesmeten.
Ik denk dat ik dat nogwel het minste vind van de huidige tijd.

En voor zover ik mij kan herinneren meer verschillende subcultuurtjes ipv alles één pot nat. Respect voor oudere en oom agent was toen ook meer aan de orde. Ik spreek dan voornamelijk over eind jaren 90 begin 2000.

[ Bericht 11% gewijzigd door DatDitKanJoh op 26-06-2018 11:29:46 ]
pi_180055868
Lelijk, grauw, cynisch, grimmig, vuil, koud, agressief, plastic, nep, karig, zuur, conformistisch en rusteloos.

Ik had het best naar mijn zin hoor, maar in mijn optiek kwam de in de jaren 60 bevochten vrijheid in de jaren 70 tot bloei (en wildgroei). Dat was echt een tijd waarin qua vormgeving, muziek, seks etc alles kon en ook alles moest omdat het kon. Het een was minder geslaagd dan het ander maar durf en expressie genoeg. Dat was nog een deels collectief gebeuren maar in de jaren 80 werd die vrijheid een individuele aangelegenheid en was het idee van vooruitgang verdwenen, met vervuiling op straat, vandalimse en onverschillig geweld als gevolg. Economisch was het ook de tijd van de opkomst van het neoliberalisme met al zijn parasitaire egoisme, de marketing nam een hoge vlucht, ontzettend veel goedkoop plastic dat snel stuk ging en was vormgegeven om iets anders te lijken. Van turbo stickers op van alles en nog wat tot synthesizers die je kon omhangen als een gitaar tot stereotorens met ontzetten veel onzinlampjes die er alleen maar uitzagen als losse onderdelen. Er gaapte nog een enorme kloof tussen hogeropgeleiden en boeren en arbeiders, zo groot dat ze nauwelijks met elkaar konden communiceren. Dat soort dingen.

In de jaren negentig zette dat weliswaar door, maar kreeg het egoisme een hedonistischer en vriendelijker karakter. De eerste retrotrends brachten wat esthetische verankering terug in de vormgeving en de mode, consumenten wapenden zich enigzins tegen marketing en andere nep. Mensen kwamen er achter dat een geordende en nette samenleving toch wel prettige kanten had en niet verstikkend hoefde te zijn.

Zo heb ik het althans beleefd/kijk ik er nu op terug. Echt een cultureel dieptepunt, ik moet er wel bij zeggen dat ik toen al de jaren 70 en 60 muziek ontdekte en daar de voorkeur aan gaf, en altijd een zwak heb gehad voor jaren 70 kleding en vormgeving. Maar ik geloof ook wel dat de geschiedenis mij daarin gelijk heeft gegeven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 12:25:04 #86
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_180055906
Ik had wel de tijd willen meemaken dat iedereen in wintersportkleding rond liep :')
:')
pi_180055926
Jaren '80 muziek omvat toch ook de Guns 'n Roses en Metallica's en heerlijke poppie-muziek als Madness, Prince, Duran Duran & Billy Idol en zo. En aan het einde de 1e house.... acid!
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  dinsdag 26 juni 2018 @ 12:27:32 #88
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_180055934
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 12:26 schreef De_Onnoembare het volgende:
Jaren '80 muziek omvat toch ook de Guns 'n Roses en Metallica's en heerlijke poppie-muziek als Madness, Prince, Duran Duran & Billy Idol en zo. En aan het einde de 1e house.... acid!
Balen wel dat je die muziek tegenwoordig niet meer kan luisteren
:')
  Grootste filosoof 2022 dinsdag 26 juni 2018 @ 13:13:08 #89
442397 UitStraling
pi_180056661
Enorme bossen schaamhaar bij vrouwen, zo vaak lopen gorgelen op zondagochtend
  dinsdag 26 juni 2018 @ 13:16:05 #90
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180056709
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 12:27 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Balen wel dat je die muziek tegenwoordig niet meer kan luisteren
Waarom zou dat niet kunnen?

Vanmorgen nog de buren getrakteerd op een flinke bak 80's hardrock/metal geïnspireerd door dit topic. _O-.
And so is the past
pi_180056716
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 12:26 schreef De_Onnoembare het volgende:
Jaren '80 muziek omvat toch ook de Guns 'n Roses en Metallica's en heerlijke poppie-muziek als Madness, Prince, Duran Duran & Billy Idol en zo. En aan het einde de 1e house.... acid!
Toen GnR kwam was dat voor mij ook een echte verademing, ik dacht eerst dat sweet child o mine een jaren 70 klassieker was die ik om een of andere reden had gemist. Prince was de enige bekende artiest die ik goed vond. Ik wil niet alles uit de jaren 80 plastic noemen, maar glad, gelikt, gepolijst, en elektronisch vormde de overgrote meerderheid.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_180056935
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 12:27 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Balen wel dat je die muziek tegenwoordig niet meer kan luisteren
Dat is nu juist wel WEL 1 vd voordelen vh internet:


Have fun
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180056990

Dit zal tegenwoordig wel Cultural Appropriation genoemd worden.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180057133
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 13:30 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Dat is nu juist wel WEL 1 vd voordelen vh internet:


Have fun
Sarcasme niet herkennen. :')
  dinsdag 26 juni 2018 @ 14:17:54 #95
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180057676
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:10 schreef Jaume_I het volgende:
Iemand die mij kan vertellen of het toen echt zo veel toffer/beter was?
Nederland was nog Nederland. Je kon dus nog Nederlands praten en als je een keer naar de andere kant van de stad ging, waande je niet als ware je op vakantie.

Touwtjes konden nog uit de brievenbus hangen, deuren konden nog open blijven. Bang dat er een steeldief binnenkwam hoefde je niet te zijn.

Je klasgenoten waren 90% jouw huidskleur en Sinterklaas kon nog gevierd worden zonder gezeik. Het donkere klasgenootje deed gewoon mee, zonder gezeik.

Scholen hadden nog houten tafeltjes. Nouja, de bladen waren van hout. Linoleum vloeren en typisch jaren '70/'80. Later werden dat tafeltjes met witte kunstofachtige bladen, dacht ik.

Tekenfilms waren beter dan de huidige meuk van nu. Denk aan tekenfilms als Ducktales, He-man, de troetelbeertjes, smurfen. Hooguit de Smurfen zullen jou nog iets zeggen, want die worden nog steeds uitgezonden.

Muziek was nog muziek. Geen 'kijk mij een stoere neger zijn'-rapmuziek, dat kwam een paar jaar later pas.

Enz..enz..
  dinsdag 26 juni 2018 @ 14:20:56 #96
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180057715
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:32 schreef wolfjeamadeus het volgende:
En de lipjes van blikjes blijven gewoon vast zitten.
Vroeger.. vroeger hadden ze nog parkeermeters waar je muntjes in moest stoppen en dan gaf je een draai eraan en was er extra parkeertijd zichtbaar. Of bij gebrek aan muntjes, de lipjes van een blikje :D Als jong kind meermalen gewoon voor de lol gedaan en dan zag je dat kwartje niet meer, maar dat lipje achter het venster :D

Vroeger is dus jaren '80 :)
pi_180057733
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 14:17 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Nederland was nog Nederland. Je kon dus nog Nederlands praten en als je een keer naar de andere kant van de stad ging, waande je niet als ware je op vakantie.

Touwtjes konden nog uit de brievenbus hangen, deuren konden nog open blijven. Bang dat er een steeldief binnenkwam hoefde je niet te zijn.

Je klasgenoten waren 90% jouw huidskleur en Sinterklaas kon nog gevierd worden zonder gezeik. Het donkere klasgenootje deed gewoon mee, zonder gezeik.

Scholen hadden nog houten tafeltjes. Nouja, de bladen waren van hout. Linoleum vloeren en typisch jaren '70/'80. Later werden dat tafeltjes met witte kunstofachtige bladen, dacht ik.

Tekenfilms waren beter dan de huidige meuk van nu. Denk aan tekenfilms als Ducktales, He-man, de troetelbeertjes, smurfen. Hooguit de Smurfen zullen jou nog iets zeggen, want die worden nog steeds uitgezonden.

Muziek was nog muziek. Geen 'kijk mij een stoere neger zijn'-rapmuziek, dat kwam een paar jaar later pas.

Enz..enz..
Nederland was lekker kneuterig. Die onschuld is het nu helaas wel verloren.... :{

Wat ik vooral mis was het echte vakantiegevoel: een reis naar Italie, inclusief de GEVREESDE GRENSCONTROLES :o :o :o :o en GELD MOETEN WISSELEN :o :o :o :o en dat je daar dan echt weg was en je 2 weken niets van het thuisfront zag en of hoorde. De laatste hit in NL ging aan je voorbij en de Italiaanse zomerhit daar kenden niemand in NL en deed je nog jaren herinneren aan die vakantie, maar je kon hem nergens opzoeken, je sprak niemand die tijd en het enige wat zij van je hoorde was het kaartje dat pas aankwam als je al weer thuis kwam. En als je dan eens ging bellen moest een je een handvol kleingeld hebben en schreeuwen in de hoorn vanwege de dramatische verbinding. En de foto's waren misschien 1 of 2 rolletjes en die zag je pas nadat je thuis kwam. Het betalen met buitenlands geld. Je italiaanse vakantievriendinnetje die je daarna nooit meer zag en alleen eens een paar brieven mee uitwisselde. Jaren lang idealiseren totdat je d'r 15 jaar later eens op Facebook vind en ze er niet meer uitziet! :'(
Het leek echt even een andere wereld, ik vond dat echt magisch.

Dat is allemaal toch wel enorm veranderd.



[ Bericht 6% gewijzigd door De_Onnoembare op 26-06-2018 14:31:23 ]
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  dinsdag 26 juni 2018 @ 14:29:02 #98
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180057822
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:23 schreef dexamfetamine het volgende:
-Als kind zag ik nog vaak oudere Nederlandse vrouwen (niet moslim) met een hoofddoekje op, dit heb ik zeker de afgelopen 18 jaar niet meer gezien.
Ja, zo'n ding droeg mn oma ook. Tegen de regen waarschijnlijk, om dr permanentje goed te houden ofzo :D

Zag er niet uit, toen al niet en nu nog steeds niet.
pi_180057997
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:14 schreef LurkJeRot het volgende:
Dat het toen zoveel beter leek te zijn is voornamelijk nostalgie, en niet echt de waarheid.
Er zijn wel bepaalde aspecten van de '80s waar ik naar terugverlang.

In die tijd werd bijvoorbeeld over androgynie niet zo moeilijk gedaan, denk aan (bekende) personen als David Bowie, Annie Lennox, Boy George. Ook met kleding was het niet allemaal zo strikt man-vrouw, om nog maar te zwijgen over de acceptatie van korte korte broeken :9
Ik wil mijn vrouwen net als mijn koffie. Roomblank, zoet, gruwelijk heet!
  dinsdag 26 juni 2018 @ 15:37:30 #100
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180058775
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 12:25 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik had wel de tijd willen meemaken dat iedereen in wintersportkleding rond liep :')
Je bedoelt de Moonboots-rage?
pi_180058823
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 14:39 schreef Onaniem het volgende:

[..]

Er zijn wel bepaalde aspecten van de '80s waar ik naar terugverlang.

In die tijd werd bijvoorbeeld over androgynie niet zo moeilijk gedaan, denk aan (bekende) personen als David Bowie, Annie Lennox, Boy George. Ook met kleding was het niet allemaal zo strikt man-vrouw, om nog maar te zwijgen over de acceptatie van korte korte broeken :9
Toch eiste niemand dat je Boy George met They aansprak en dat hij een genderqueer non-binary was en je was dan geen transfoob als je de man met make-up benoemde voor wat hij is: man met make up.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180059917
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 14:17 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Nederland was nog Nederland. Je kon dus nog Nederlands praten en als je een keer naar de andere kant van de stad ging, waande je niet als ware je op vakantie.

Touwtjes konden nog uit de brievenbus hangen, deuren konden nog open blijven. Bang dat er een steeldief binnenkwam hoefde je niet te zijn.

Je klasgenoten waren 90% jouw huidskleur en Sinterklaas kon nog gevierd worden zonder gezeik. Het donkere klasgenootje deed gewoon mee, zonder gezeik.
Vroeger toen je nog niet straffeloos in het semi-openbaar buitenlanderhaat kon ten toon spreiden O+
pi_180060665
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 14:39 schreef Onaniem het volgende:

[..]

Er zijn wel bepaalde aspecten van de '80s waar ik naar terugverlang.

In die tijd werd bijvoorbeeld over androgynie niet zo moeilijk gedaan, denk aan (bekende) personen als David Bowie, Annie Lennox, Boy George. Ook met kleding was het niet allemaal zo strikt man-vrouw, om nog maar te zwijgen over de acceptatie van korte korte broeken :9
Ik ben met je eens dat de jaren 80 qua kleding bijzonder vergevingsgezind waren, maar dat had andere oorzaken. Bowies androgynie was van de jaren 70, Boy George was toen een extreem rare druif die best wel ophef maakte en Lennox had gewoon kort haar. Vrouwen met kort haar (en schoudervullingen) waren gewoon in de mode, dat zal zeker met de vrouwenemancipatie te maken hebben gehad, maar dat werd toen als vrouwelijk gezien. In mijn optiek heel terecht, tenzij het vrouwen met een stierennek zijn natuurlijk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_180062569
Ik zie nu flodder op TV. Zo stel ik me een beetje de jaren '80 voor. Niet met zulke aso's maar wel met die kledingstijl enzo.
pi_180062584
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 18:23 schreef Jaume_I het volgende:
Ik zie nu flodder op TV. Zo stel ik me een beetje de jaren '80 voor. Niet met zulke aso's maar wel met die kledingstijl enzo.
_O-
With a Song in my heart and a smile on my face...
pi_180062654
quote:
2s.gif Op maandag 25 juni 2018 20:41 schreef sig000 het volgende:

[..]

Nee hoor, overal conflicten, atoomdreiging, terreur, binnenlandse onrust, massa werkeloosheid, heroïne epidemie etc. etc.
Dat is op globaal niveau. Maar op individueel (jan modaal) niveau was het volgens mij wel degelijk zo.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 18:30:01 #107
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_180062668
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 18:28 schreef Jaume_I het volgende:

[..]

Dat is op globaal niveau. Maar op individueel (jan modaal) niveau was het volgens mij wel degelijk zo.
Spreek je uit ervaring?
pi_180062768
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 16:29 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Vroeger toen je nog niet straffeloos in het semi-openbaar buitenlanderhaat kon ten toon spreiden O+
Feiten liegen er niet om natuurlijk
Ik zwaai naar dieren.
pi_180062786
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 18:30 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Spreek je uit ervaring?
Nee maar dat betekent niet dat je er geen mening over kunt vormen (dat doen we allemaal over allerlei problemen over de hele wereld of in ons land, waar we zelf ook over het algemeen persoonlijk geen ervaring mee hebben).

Maar ik ben niet de enige overigens die zegt dat de verwachtingen van mensen (jongeren) steeds hoger zijn geworden. Er is ook niet voor niets zoveel sprake van depressie / angst etc. door jonge mensen.

Zelf ben ik iemand die dat redelijk makkelijk van me af kan laten glijden, maar als je het je héél erg aantrekt of je wel voldoet aan de verwachtingen / de maatschappij anno 2018 kan dat je behoorlijke stress opleveren.

Ik denk dat dit vroeger minder was.

Ik merk dit overigens ook aan mijn eigen generatie : best veel figuren die in bizarre proporties bezig zijn met hun imago, status, geld. Sommigen ook binnen mijn directe kennissenkring, voldoende dicht bij om te weten dat er onder het oppervlak serieuze psychologische issues spelen. Maar het beeld van jezelf op facebook/linkedin/instagram gaat voor sommige mensen boven het eigen levensgeluk en keuzes durven maken waar je blij van wordt. Dat is wel echt iets van nu denk ik.
pi_180063021
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 18:37 schreef Geerd het volgende:

[..]

Feiten liegen er niet om natuurlijk
We hebben het over de jaren '80, toen waren die 'feiten' er nog niet. Doei.
pi_180063100
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 18:51 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

We hebben het over de jaren '80, toen waren die 'feiten' er nog niet. Doei.
Daarom was het toen ook beter _O_
Ik zwaai naar dieren.
pi_180063256
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 07:09 schreef De_Onnoembare het volgende:
Gewoon roken in huis, in de bioscoop en op school.
Winkels dicht s avonds en op zondag.
Geen thuisbezorgd maar chinees halen in het weekend en dan een paar knaken in de gokkast gooien.
Door je vader meegesleept worden de rokerige kroeg in waar je je 1e slokje bier nipte als 11 jarige en naar de dikke tieten vd barvrouw staarde.
Pakje peuken moeten halen voor je oudere broers als 12 jarige en het gewoon meekrijgen.
Disco binnenkomen op je 14e.
Zundapp, Kreitler of Puch rijdend houden met 2 waterpomptangen en erop knallen zonder rijbewijs.
Films scoren in de semi-criminele videotheek en dan stiekem de pornohoek in gaan.
Vriendinnetje opbellen en dr vader aan de lijn krijgen.
Op de bonnefooi langs vrienden gaan en als ze er niet waren naar plekken rijden naar de hangplek rijden om te kijken of ze daar zijn.
Testbeeld.

_O_
Beste samenvatting. +1
pi_180064417
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 15:41 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Toch eiste niemand dat je Boy George met They aansprak en dat hij een genderqueer non-binary was en je was dan geen transfoob als je de man met make-up benoemde voor wat hij is: man met make up.
Dat maakte de jaren 80 dus de jaren 80. Beetje vreemd maar wel lekker.
Ondanks dat het allemaal maar een depressieve zooi was destijds.
Ik wil mijn vrouwen net als mijn koffie. Roomblank, zoet, gruwelijk heet!
pi_180064656
Koud.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:04:47 #115
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180064667
Nostalgistisch gelul

Enkel de muziek in de jaren 80 was beter. Hoewel ook weer niet zo goed als die in de jaren 90 en jaren 00.

Maar verder
-Geen internet
-Een economie die vrij treurig was en veel werkloosheid
-Veel onrust en krakerstuig
-Hetzelfde gejank over de buitenlanders maar toen waren Surinamers nog de minst populaire soort
-Geen mobiele telefoons
-Computers die loeiduur waren en bijna niks konden
-Lelijke kleding en kapsels
-Het land was nog een stuk primitiever qua infrastructuur

Nee, ik wil zeker niet terug
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:13:55 #116
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180064919
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 16:29 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Vroeger toen je nog niet straffeloos in het semi-openbaar buitenlanderhaat kon ten toon spreiden O+
Want Nederland was nog Nederland.
Ja, dan valt er weinig buitenlander haat ten toon te spreiden, al denk ik dat er toen nog wel flink wat meer mensen in leven waren met een gruwelijke hekel aan Duitsers. Ook dat zijn buitenlanders immers.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:14:15 #117
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_180064929
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:04 schreef Hexagon het volgende:
Nostalgistisch gelul

Enkel de muziek in de jaren 80 was beter. Hoewel ook weer niet zo goed als die in de jaren 90 en jaren 00.

Maar verder
-Geen internet
-Een economie die vrij treurig was en veel werkloosheid
-Veel onrust en krakerstuig
-Hetzelfde gejank over de buitenlanders maar toen waren Surinamers nog de minst populaire soort
-Geen mobiele telefoons
-Computers die loeiduur waren en bijna niks konden
-Lelijke kleding en kapsels
-Het land was nog een stuk primitiever qua infrastructuur

Nee, ik wil zeker niet terug
Heerlijk, dat internetloze en social mediavrije tijdperk. Toffe tekenfilms maar alleen op woensdag tussen 15.00 en 17.00 uur en Fun Factory op zondag. Eindeloos buiten spelen, nou ja tot de lichten aan gingen dan. Geen uitgezakte kinderen voor een beeldbuis, en minder welvaartsziektes.
With the stars as her umbrella
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:18:01 #118
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180065099
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:14 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Heerlijk, dat internetloze en social mediavrije tijdperk. Toffe tekenfilms maar alleen op woensdag tussen 15.00 en 17.00 uur en Fun Factory op zondag. Eindeloos buiten spelen, nou ja tot de lichten aan gingen dan. Geen uitgezakte kinderen voor een beeldbuis, en minder welvaartsziektes.
Liever een internetloos tijdperk en dan hier op FOK! hangen :?

Bovendien heb ik aan die kinderdingen als dertiger geen boodschap. De enige eerlijke vergelijking zou zijn om die jaren op dezelfde leeftijd meemaken.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:21:20 #119
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_180065178
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:18 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Liever een internetloos tijdperk en dan hier op FOK! hangen :?

Bovendien heb ik aan die kinderdingen als dertiger geen boodschap. De enige eerlijke vergelijking zou zijn om die jaren op dezelfde leeftijd meemaken.
Op FOK! hangen?! We zijn nu niet meer in de jaren 80 hè :) Het is niet dat ik het internet ontwijk.
With the stars as her umbrella
pi_180065240
1980:

Je gaat op bezoek bij een vriend ergens 200km verderop met je auto

Eerst moet er kaart gelezen worden. Want GPS bestond niet. Bij de route er naar toe blijk je dat je ergens verkeerd bent gereden. Het is 0u want je bent hopeloos verkeerd gereden. Even SMSen dat je wat later zal zijn zal niet lukken want je mobiel foon is pas 14 jaar later uitgevonden

Het blijkt dat er 3 (!) km moet gelopen worden om dichtstbijzijnde huis te vinden. geen optie dus. Dus tuf je maar verder tot je terug vind!

Eindelijk gevonden! maar plots valt de moter stil en hebb je pech
Sta je daar midden in de nacht. Lopend naar een telefooncel/dichtbijzijnde huis, mensen storen rond 01u ofzo om te vragen of je moet bellen.

2018:

Je stelt je GPS in (of zelfs met je smartphone) en tuf je relaxent naar je bestemming. Oeps je hebt pech....; haal je pohne even uit en bel maar de pechdienst. Enkele minuten/uren later zijn ze daar.

Ohja: en ondertussen sms je je vriend om te zeggen dat je pech hebt gehad en wat later zal zijn
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:24:50 #121
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180065253
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:21 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Op FOK! hangen?! We zijn nu niet meer in de jaren 80 hè :) Het is niet dat ik het internet ontwijk.
Nee, maar om nou het internetloze tijdperk boven dit te verkiezen.

Ik kan me nog wel herinneren als je informatie nodig had voor een werkstuk. Moest je hopen dat ze in de bibliotheek een boek met een halve bladzij hadden. Nu heb je een eindeloze bron en kom je ook nog makkelijk met kenners in contact.

Ik moet er ook niet aan denken om in de jaren 80 secretaris van een partijafdeling te zijn geweest. Iedere maand 300 brieven op de bus doen. :')
pi_180065300
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee, maar om nou het internetloze tijdperk boven dit te verkiezen.

Ik kan me nog wel herinneren als je informatie nodig had voor een werkstuk. Moest je hopen dat ze in de bibliotheek een boek met een halve bladzij hadden. Nu heb je een eindeloze bron en kom je ook nog makkelijk met kenners in contact.

Ik moet er ook niet aan denken om in de jaren 80 secretaris van een partijafdeling te zijn geweest. Iedere maand 300 brieven op de bus doen. :')
Nu 300 mailadressen aanvinken en op versturen drukken

Het hedendaagse tijdperk _O_
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:29:11 #123
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_180065367
Sommige mensen zouden het op eigen kracht inderdaad nooit gered hebben in de jaren 80.
With the stars as her umbrella
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:32:19 #124
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180065458
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:29 schreef -Miauw- het volgende:
Sommige mensen zouden het op eigen kracht inderdaad nooit gered hebben in de jaren 80.
Ja in de steentijd konden mensen zich ook redden.

Maar de moderne techniek maakt nou eenmaal meer mogelijk.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:33:03 #125
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180065481
Internet/de media/mobieltjes vind ik te overheersend in de jaren '10. Veel mensen leven tegenwoordig in hun telefoon. Ik zou het zo inruilen voor de netwerkloze jaren 80, met Nederland 1 en 2 die pas om 19:00 begonnen met uitzenden.
We hebben veel gekregen met internet, maar er nog veel meer voor ingeleverd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:39:21 #126
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180065668
En ik denk dat mn datingpool als vrijgezelle dertiger in de jaren 80 een stuk schraler was geweest zonder het grote net.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:40:24 #127
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_180065699
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:33 schreef LXIV het volgende:
Internet/de media/mobieltjes vind ik te overheersend in de jaren '10. Veel mensen leven tegenwoordig in hun telefoon. Ik zou het zo inruilen voor de netwerkloze jaren 80, met Nederland 1 en 2 die pas om 19:00 begonnen met uitzenden.
We hebben veel gekregen met internet, maar er nog veel meer voor ingeleverd.
Nou ik ben wel dol op Netflix en Spotify maar het eindeloze gestaar naar telefoonschermen kan ik ook wel missen. Net als de vele mensen die social media als dagboek gebruiken of de sterrenstatus van sommige vloggers. Ik kan nog wel even doorgaan...
With the stars as her umbrella
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:40:40 #128
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180065707
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:39 schreef Hexagon het volgende:
En ik denk dat mn datingpool als vrijgezelle dertiger in de jaren 80 een stuk schraler was geweest zonder het grote net.
IJdelheid en het najagen van wind
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:41:46 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180065746
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:40 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Nou ik ben wel dol op Netflix en Spotify maar het eindeloze gestaar naar telefoonschermen kan ik ook wel missen. Net als de vele mensen die social media als dagboek gebruiken of de sterrenstatus van sommige vloggers. Ik kan nog wel even doorgaan...
Als ik nú mocht kiezen, dan zouden alle smartphones, internetcomputers meteen verdwijnen. Mobiel bankieren en beleggen, navigatie, GSM met bellen en SMS mochten blijven.

Toch gezelliger uiteindelijk..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 20:43:21 #130
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_180065791
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als ik nú mocht kiezen, dan zouden alle smartphones, internetcomputers meteen verdwijnen. Mobiel bankieren en beleggen, navigatie, GSM met bellen en SMS mochten blijven.

Toch gezelliger uiteindelijk..
Gezelliger en fatsoenlijker ook.
With the stars as her umbrella
pi_180066000
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:24 schreef capuchon_jongen het volgende:
1980:

Je gaat op bezoek bij een vriend ergens 200km verderop met je auto

Eerst moet er kaart gelezen worden. Want GPS bestond niet. Bij de route er naar toe blijk je dat je ergens verkeerd bent gereden. Het is 0u want je bent hopeloos verkeerd gereden. Even SMSen dat je wat later zal zijn zal niet lukken want je mobiel foon is pas 14 jaar later uitgevonden

Het blijkt dat er 3 (!) km moet gelopen worden om dichtstbijzijnde huis te vinden. geen optie dus. Dus tuf je maar verder tot je terug vind!

Eindelijk gevonden! maar plots valt de moter stil en hebb je pech
Sta je daar midden in de nacht. Lopend naar een telefooncel/dichtbijzijnde huis, mensen storen rond 01u ofzo om te vragen of je moet bellen.

2018:

Je stelt je GPS in (of zelfs met je smartphone) en tuf je relaxent naar je bestemming. Oeps je hebt pech....; haal je pohne even uit en bel maar de pechdienst. Enkele minuten/uren later zijn ze daar.

Ohja: en ondertussen sms je je vriend om te zeggen dat je pech hebt gehad en wat later zal zijn
Zo'n auto heb ik ook eens gehad...
pi_180066195
Wat ik van de tegenwoordige tijd ook zo tegenstaat is dat we overal een label op moeten plakken. Als kind heb je ADHD of één of andere variant en krijg je een rits pillen in je mik geduwd. En als je dan alle bloempotten van oma's vensterbank sloeg "komt het door z'n ADHD". Vroeger was je gewoon een energiek kind.
En we hebben nu overal een angst of fobie voor. En ligt het aan mij of is iedereen nu wel ergens allergisch of intolerant voor?

Maar eventjes als zelfreflectie en anderen voor te zijn: ja ik ben ook zo'n zure pik die zich oud voelt en weer graag terugkijkt naar "toen ik nog jong en onschuldig was..."
pi_180068736
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:40 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Nou ik ben wel dol op Netflix en Spotify maar het eindeloze gestaar naar telefoonschermen kan ik ook wel missen. Net als de vele mensen die social media als dagboek gebruiken of de sterrenstatus van sommige vloggers. Ik kan nog wel even doorgaan...
Van dat laatste heb je bijzonder weinig last als je je FB/Insta in de prullenbak gooit.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 22:38:35 #134
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180069498
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:57 schreef JayHovah het volgende:
En ligt het aan mij of is iedereen nu wel ergens allergisch of intolerant voor?
In elk geval waren de 80's minder hygiënisch waardoor je weerstand ontwikkelde.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 22:55:08 #135
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180069926
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:24 schreef capuchon_jongen het volgende:
1980:

Je gaat op bezoek bij een vriend ergens 200km verderop met je auto

Eerst moet er kaart gelezen worden. Want GPS bestond niet. Bij de route er naar toe blijk je dat je ergens verkeerd bent gereden. Het is 0u want je bent hopeloos verkeerd gereden. Even SMSen dat je wat later zal zijn zal niet lukken want je mobiel foon is pas 14 jaar later uitgevonden

Het blijkt dat er 3 (!) km moet gelopen worden om dichtstbijzijnde huis te vinden. geen optie dus. Dus tuf je maar verder tot je terug vind!

Eindelijk gevonden! maar plots valt de moter stil en hebb je pech
Sta je daar midden in de nacht. Lopend naar een telefooncel/dichtbijzijnde huis, mensen storen rond 01u ofzo om te vragen of je moet bellen.

2018:

Je stelt je GPS in (of zelfs met je smartphone) en tuf je relaxent naar je bestemming. Oeps je hebt pech....; haal je pohne even uit en bel maar de pechdienst. Enkele minuten/uren later zijn ze daar.

Ohja: en ondertussen sms je je vriend om te zeggen dat je pech hebt gehad en wat later zal zijn
Eerder:
- opletten bij topografie zodat je op de borden kunt rijden.
- in de woonplaats van je vriend bekijk je de plattegrond om te zien hoe je bij zijn huis komt, of je vraagt het enkele vriendelijke burgers.
- zorgen dat je auto tiptop in orde is
- natuurlijk kun je kleine defecten zelf repareren. Niks boordcomputers.
- uit voorzorg ben je lid van de anwb wegenwacht. Langs de rijkswegen staan praatpalen, elders telefooncellen.
- je gaat ruim op tijd weg. Je vriend vertrouwt erop dat wanneer je niet op tijd bent, je daar een goede reden voir hebt. Mogelijk gaat hij naar je laten zoeken via de 27mc.

2018: het boeit je allemaal geen reet, yolo, dreig je te laat te komen of heb je pech omdat he navigatie je met een kluitje het riet instuurde, dan bel je wel ff terwijl die vrind voor niks zit te wachten.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 23:03:21 #136
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_180070107
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 22:09 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Van dat laatste heb je bijzonder weinig last als je je FB/Insta in de prullenbak gooit.
:)
With the stars as her umbrella
pi_180070769
Geboren in 1980, dus ik was nog kind toen.

We bouwden toen buiten hutten, hadden een spionnenclub, deden oorlogje en andere buiten dingen.

Binnen was het spelen met Lego, transformers, he-man of we maakten zelf iets. Zoals een fort van een doos waar een cv ketel inzat.

Tv was nog simpel en met chips had je 'normaal' en 'paprika'. Daar kwam bolonage nog bij.

En films waar Rusland steevast de vijand was.

Ik weet wel dat mijn pa werkeloos werd begin 80. En dat in 89 de muur viel. Dus wel mondjesmaat dingen meegekregen.

Soms vraag ik me wel eens af of het niet beter zou zijn dat de decennia's niet 10, maar 20 jaar zouden duren wat ontwikkeling betreft, zodat het wat makkelijker wennen is aan nieuwe zaken. Ook vraag ik me af of we tegenwoordig niet teveel keuzes hebben in alles.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  woensdag 27 juni 2018 @ 00:06:43 #138
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_180071151
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:39 schreef Hexagon het volgende:
En ik denk dat mn datingpool als vrijgezelle dertiger in de jaren 80 een stuk schraler was geweest zonder het grote net.
Jij hebt volgens mij ook geen week zonder date. Dat is nu ook best uitzonderlijk en denk dat ik wanneer ik met een teletijdmachien naar begin jaren 80 terug zou reizen ik ongeveer net zo vaak een leuke meid zou treffen als tegenwoordig. Dus met een iets mindere frequentie van dates regelen (om de zoveel weken) maakt het waarschuw ijnlijk weinig uit of je digitaal of irl zoekt.
  woensdag 27 juni 2018 @ 05:47:53 #139
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180073480
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 00:06 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Jij hebt volgens mij ook geen week zonder date. Dat is nu ook best uitzonderlijk en denk dat ik wanneer ik met een teletijdmachien naar begin jaren 80 terug zou reizen ik ongeveer net zo vaak een leuke meid zou treffen als tegenwoordig. Dus met een iets mindere frequentie van dates regelen (om de zoveel weken) maakt het waarschuw ijnlijk weinig uit of je digitaal of irl zoekt.
De rubriek "kennismaking" bij de particuliere advertenties in de krant was erg groot.
  woensdag 27 juni 2018 @ 06:24:13 #140
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_180073524
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 06:53 schreef Lunatiek het volgende:
Ik erger me vandaag aan de nieuwe preutsheid, aan de nieuwe verzuiling, aan de dictatuur van het geloof, aan dat niemand meer iets durft omdat ze dan mogelijk voor gek staan, aan de Nieuwe Kuddes die daardoor zijn ontstaan, vooral op internet. Er is maar weinig individualisme, wie die kant op gaat wordt voor autist uitgemaakt.
*ergert zich mee*

En als je in het openbaar een misstap begaat, mag je hopen dat het niet op Dumpert belandt, of via een andere route viral gaat.

Even uitvallen omdat je je ergens druk om maakt, kan met al die smartphones in de buurt al genoeg zijn. "Laat ik het eens filmen, lachen joh!"

En social media zorgt voor een mondiale sociale controle ipv eentje die tot je eigen omgeving beperkt blijft. Mensen houden elkaar onder de duim, op zo ongeveer alle vlakken van het leven, en zo zie je steeds minder uitschieters. Dat conformisme levert weer likes op.
pi_180073527
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:39 schreef Hexagon het volgende:
En ik denk dat mn datingpool als vrijgezelle dertiger in de jaren 80 een stuk schraler was geweest zonder het grote net.
Geen last van gehad. Ipv scherm staren pikte ik ze gewoon op in de kroeg of discotheek.

En als 30er ging je dan eens settelen hè.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180073537
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 20:13 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Want Nederland was nog Nederland.
Ja, dan valt er weinig buitenlander haat ten toon te spreiden, al denk ik dat er toen nog wel flink wat meer mensen in leven waren met een gruwelijke hekel aan Duitsers. Ook dat zijn buitenlanders immers.
De Duitser-haat was toen overal aanwezig en zeer politiek correct. De VPRO en Freek de Jonge konden er geen genoeg van krijgen.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 27 juni 2018 @ 08:38:36 #143
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180074629
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 06:25 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Geen last van gehad. Ipv scherm staren pikte ik ze gewoon op in de kroeg of discotheek.

En als 30er ging je dan eens settelen hè.
Ook in 1980 gingen er dertigers uit elkaar na een lange relatie. Maar het is en/en denken. Nog meer mogelijkheden dan toen. Dus nog beter.
  woensdag 27 juni 2018 @ 08:42:49 #144
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180074668
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 00:06 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Jij hebt volgens mij ook geen week zonder date. Dat is nu ook best uitzonderlijk en denk dat ik wanneer ik met een teletijdmachien naar begin jaren 80 terug zou reizen ik ongeveer net zo vaak een leuke meid zou treffen als tegenwoordig. Dus met een iets mindere frequentie van dates regelen (om de zoveel weken) maakt het waarschuw ijnlijk weinig uit of je digitaal of irl zoekt.
Ik vraag me af of vrijgezelle dertigers het toen zo gemakkelijk hadden. Die liepen toen ook niet meer wekelijks de deur plat bij allerlei uitgaansgelegenheden. En ook het aantal festivals en dergelijke was volgens mij veel beperkter.

Volgens mij was je keuze toen behoorlijk beperkt tov nu.
pi_180074689
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 08:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik vraag me af of vrijgezelle dertigers het toen zo gemakkelijk hadden. Die liepen toen ook niet meer wekelijks de deur plat bij allerlei uitgaansgelegenheden. En ook het aantal festivals en dergelijke was volgens mij veel beperkter.
Nee toen ging je naar de disco. Geopend op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 27 juni 2018 @ 08:46:13 #146
104871 remlof
Europees federalist
pi_180074705
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 06:30 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

De Duitser-haat was toen overal aanwezig en zeer politiek correct. De VPRO en Freek de Jonge konden er geen genoeg van krijgen.
Yep, de Duitslandhaat was wijd verspeid tot 21 juni 1988.
Daarna was het daarmee snel afgelopen.
pi_180074735
quote:
7s.gif Op woensdag 27 juni 2018 08:46 schreef remlof het volgende:

[..]

Yep, de Duitslandhaat was wijd verspeid tot 21 juni 1988.
Daarna was het daarmee snel afgelopen.
Echt niet. Dat is echt doorgegaan tot ergens dik boven 2000.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 27 juni 2018 @ 08:51:08 #148
104871 remlof
Europees federalist
pi_180074759
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 08:48 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Echt niet. Dat is echt doorgegaan tot ergens dik boven 2000.
Nee, na die 21 juni 1988 is het echt heel snel heel veel minder geworden.
Er was eigenlijk alleen nog het spuugincident tussen Rijkaard en Völler in 1990 als stuiptrekking en dat was het dan.
pi_180074789
quote:
7s.gif Op woensdag 27 juni 2018 08:51 schreef remlof het volgende:

[..]

Nee, na die 21 juni 1988 is het echt heel snel heel veel minder geworden.
Er was eigenlijk alleen nog het spuugincident tussen Rijkaard en Völler in 1990 als stuiptrekking en dat was het dan.
Njet. https://www.volkskrant.nl(...)et-noemen-~bfa4aecd/

Feitelijk pas na het WK in 2006.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 27 juni 2018 @ 09:04:02 #150
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180074892
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 08:44 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Nee toen ging je naar de disco. Geopend op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag.
Lekker iedere week dezelfde eenheidsworst. Top!
  woensdag 27 juni 2018 @ 09:04:33 #151
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180074901
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 08:48 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Echt niet. Dat is echt doorgegaan tot ergens dik boven 2000.
Mwah, ik heb nog staan rellen in '88 op de Nieuwstraat in Kerkrade. Het WK daarna was de sfeer toch een stuk gemoedelijker. Tegenwoordig gebeurt er niets meer daar.
And so is the past
pi_180074947
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 09:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Lekker iedere week dezelfde eenheidsworst. Top!
Nee de festivals zijn allemaal compleet anders 😂
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 27 juni 2018 @ 09:36:39 #153
104871 remlof
Europees federalist
pi_180075278
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 08:53 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Njet. https://www.volkskrant.nl(...)et-noemen-~bfa4aecd/

Feitelijk pas na het WK in 2006.
Dat is niet mjn ervaring. En ik was 18 in 1988 dus ik heb het allemaal heel bewust meegemaakt.
  woensdag 27 juni 2018 @ 09:47:57 #154
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180075420
quote:
7s.gif Op woensdag 27 juni 2018 09:36 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat is niet mjn ervaring. En ik was 18 in 1988 dus ik heb het allemaal heel bewust meegemaakt.
Wellicht dat het regionaal wat verschilde maar hier vlakbij de grens was het gif na '88 wel op inderdaad.
And so is the past
  woensdag 27 juni 2018 @ 10:48:08 #155
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_180076200
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 08:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik vraag me af of vrijgezelle dertigers het toen zo gemakkelijk hadden. Die liepen toen ook niet meer wekelijks de deur plat bij allerlei uitgaansgelegenheden. En ook het aantal festivals en dergelijke was volgens mij veel beperkter.

Volgens mij was je keuze toen behoorlijk beperkt tov nu.
Wellicht dat met de kleinere poule mensen minder kritisch zijn bij beginnend contact. Maar ik ben wel benieuwd naar wat de dertigers van toen er over te melden hebben.


O zure regen was eind jaren tachtig ook een ding toch? Of was het net in het volgende decennium?
  woensdag 27 juni 2018 @ 10:50:17 #156
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180076224
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:48 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

O zure regen was eind jaren tachtig ook een ding toch? Of was het net in het volgende decennium?
Dat was echt misselijk. Brandende lippen en ogen en die nare smaak kan ik mij nog goed herinneren.
And so is the past
  woensdag 27 juni 2018 @ 10:51:54 #157
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_180076240
quote:
8s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dat was echt misselijk. Brandende lippen en ogen en die nare smaak kan ik mij nog goed herinneren.
Het viel mij vooral op dat ten tijde van global warming niemand het meer over zure regen had.
  woensdag 27 juni 2018 @ 10:51:58 #158
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180076242
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:48 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Wellicht dat met de kleinere poule mensen minder kritisch zijn bij beginnend contact. Maar ik ben wel benieuwd naar wat de dertigers van toen er over te melden hebben.
Ik ben er ook wel benieuwd naar eigenlijk.

quote:
O zure regen was eind jaren tachtig ook een ding toch? Of was het net in het volgende decennium?
Nee dat is jaren tachtig. Net als de ononlaag. Beide problemen zijn succesvol bestreden.
  woensdag 27 juni 2018 @ 10:57:11 #159
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180076312
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:51 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Het viel mij vooral op dat ten tijde van global warming niemand het meer over zure regen had.
Komt door het verbod op CFK's. Al zijn er de laatste tijd wel zorgen over illegale productie van het goedje in Azië. Dus met een beetje pech komt dat weer terug.
And so is the past
  woensdag 27 juni 2018 @ 10:58:32 #160
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180076330
quote:
14s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:57 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Komt door het verbod op CFK's. Al zijn er de laatste tijd wel zorgen over illegale productie van het goedje in Azië. Dus met een beetje pech komt dat weer terug.
CFK's zijn schadelijk voor de ozonlaag. Zure regen komt door Zwaveldioxide
  woensdag 27 juni 2018 @ 10:59:28 #161
104871 remlof
Europees federalist
pi_180076345
quote:
14s.gif Op woensdag 27 juni 2018 09:47 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Wellicht dat het regionaal wat verschilde maar hier vlakbij de grens was het gif na '88 wel op inderdaad.
Ik kom ook uit de grensregio inderdaad. Wellicht dat het in het westen wat langer heeft doorgeëtterd, maar dat is aan mij voorbijgegaan.
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:00:35 #162
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_180076361
Zure regen bestaat nog wel maar is drastisch afgenomen en heet tegenwoordig zure depositie.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Miauw- op 27-06-2018 11:06:59 ]
With the stars as her umbrella
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:02:48 #163
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180076399
quote:
7s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:59 schreef remlof het volgende:

[..]

Ik kom ook uit de grensregio inderdaad. Wellicht dat het in het westen wat langer heeft doorgeëtterd, maar dat is aan mij voorbijgegaan.
Ik denk dat het pensioen van Lothar Matthaus wel een beetje de mijlpaal was.
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:13:07 #164
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180076520
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk dat het pensioen van Lothar Matthaus wel een beetje de mijlpaal was.
Die haten we nog gewoon uiteraard. :D.
And so is the past
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:16:09 #165
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180076549
quote:
6s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:13 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Die haten we nog gewoon uiteraard. :D.
Vraag iemand van beneden de 25 wie Lothar Matthaus en Rudi Voller waren en ze kijken je vragend aan.
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:23:35 #166
104871 remlof
Europees federalist
pi_180076636
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk dat het pensioen van Lothar Matthaus wel een beetje de mijlpaal was.
Dat was pas in 2000. Maar Matthäus was inderdaad wel de laatste Duitse voetballer oude stijl.

Bovendien een echte rat die de Schwalbe tot kunstvorm had verheven en en er zeer veel genoegen in schiep anderen een rode kaart aan te naaien.
pi_180076922
Die Duitser haat was wel een ding toen. In de Efteling Duitsers de verkeerde kant op sturen als ze de weg vroegen. Of bij een fonteintje waar bij stond dat het geen drinkwater was, ze laten drinken als ze vroegen of dat kon.

Erg slecht, besef ik me nu ook wel. Ik had ook wel het idee, dat, dat in de loop van de jaren 90 wel minder werd.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:49:29 #168
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180077005
Wat ook zal schelen is dat de groep die de oorlog nog heeft meegemaakt inmiddels erg is uitgedund.
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:55:37 #169
104871 remlof
Europees federalist
pi_180077083
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:49 schreef Hexagon het volgende:
Wat ook zal schelen is dat de groep die de oorlog nog heeft meegemaakt inmiddels erg is uitgedund.
Nou ja, ik kreeg die moffenhaat ook nog wel met de paplepel ingegoten, ondanks dat ik 25 jaar na de oorlog ben geboren. Maar ik heb het nu helemaal van me afgeschud, heb zelfs Duitse vrienden :P
pi_180078867
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:51 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Het viel mij vooral op dat ten tijde van global warming niemand het meer over zure regen had.
Komt omdat we een lading geld, energie en moeite tegen zure regen aan hebben gemikt. We hebben het opgelost :)
pi_180079782
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:44 schreef steelhead het volgende:
Die Duitser haat was wel een ding toen. In de Efteling Duitsers de verkeerde kant op sturen als ze de weg vroegen. Of bij een fonteintje waar bij stond dat het geen drinkwater was, ze laten drinken als ze vroegen of dat kon.

Erg slecht, besef ik me nu ook wel. Ik had ook wel het idee, dat, dat in de loop van de jaren 90 wel minder werd.

Aha, jij zat destijds ook in het verzet ;)
pi_180080753
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:48 schreef Trashcanman het volgende:
Wellicht dat met de kleinere poule mensen minder kritisch zijn bij beginnend contact. Maar ik ben wel benieuwd naar wat de dertigers van toen er over te melden hebben.
Mensen ontmoet je bij uitgaan. Rond een jaar of dertig waren de meeste gesetteld en gingen nauwelijks meer uit. Maar je was altijd wel lid van een paar verenigingen dus daar kwam je nieuwe mensen tegen, ook die van het andere geslacht. Ook op feesten kwam je vaak nieuwe mensen tegen.
  Grootste filosoof 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 15:55:04 #173
442397 UitStraling
pi_180080838
Tomaat smaakte nog niet naar plat water, spruitjes smaakten naar de onderbroek van oma en witlof nog niet alsof het uit een Haribo zakje komt
  woensdag 27 juni 2018 @ 18:06:40 #174
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_180084310
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 14:58 schreef Klepper272 het volgende:

[..]


Aha, jij zat destijds ook in het verzet ;)
Damn wat tergend langzaam
:')
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 18:12:26 #175
74056 crew  ToT
  woensdag 27 juni 2018 @ 18:56:19 #176
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_180085412
Toen had je nog niet echt die sneue sneeuwvlokjes, transsexuelen, en in mindere maten van die moslimpjes.
pi_180087220
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 18:06 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Damn wat tergend langzaam
Weet je wat (in elk geval voor mij) dé jaren 80 film is? Blade Runner.
Daarbij vergeleken is deze video flitsend.
Ik wil mijn vrouwen net als mijn koffie. Roomblank, zoet, gruwelijk heet!
  Grootste filosoof 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 21:44:41 #178
442397 UitStraling
pi_180089698
quote:
Dit was echt te slecht :')
pi_180089744
quote:
10s.gif Op woensdag 27 juni 2018 21:44 schreef UitStraling het volgende:

[..]

Dit was echt te slecht :')
Dat soort bagger is van alle tijden.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 21:46:09 #180
74056 crew  ToT
pi_180089745
quote:
10s.gif Op woensdag 27 juni 2018 21:44 schreef UitStraling het volgende:

[..]

Dit was echt te slecht :')
Hell no! :D
pi_180089815
quote:
2s.gif Op woensdag 27 juni 2018 21:46 schreef ToT het volgende:

[..]

Hell no! :D
Misschien leuk wanneer je 12 bent of zo.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 21:48:12 #182
74056 crew  ToT
pi_180089820
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 18:56 schreef RickoKun het volgende:
Toen had je nog niet echt die sneue sneeuwvlokjes, transsexuelen, en in mindere maten van die moslimpjes.
Mijn vrouw en ik zijn net een wandeling gaan maken en kwamen langs een basisschool.
HOE FUCKING VEEL rubber stoeptegels moet je tegenwoordig wel niet onder een schommel hebben zeg??? :X
Volgens mij als zo'n koter echt KEIhard gelanceerd zou worden maakt-ie nog steeds echt never nooit geen kans om een gewone tegel te raken!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 21:48:34 #183
74056 crew  ToT
pi_180089834
quote:
2s.gif Op woensdag 27 juni 2018 21:48 schreef sig000 het volgende:

[..]

Misschien leuk wanneer je 12 bent of zo.
1985, dus ik was 10. :P
  Spellchecker woensdag 27 juni 2018 @ 21:49:18 #184
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_180089856
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:17 schreef Hiddendoe het volgende:
In mijn herinnering wel. Het is een feit dat er toen op zondag geen reclame te zien was op tv.
En met Kerstmis en Pasen enzo ook niet. En geen een winkel open ....
  Grootste filosoof 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 21:49:35 #185
442397 UitStraling
pi_180089867
quote:
2s.gif Op woensdag 27 juni 2018 21:46 schreef ToT het volgende:

[..]

Hell no! :D
Jawel dit was die veel te blije lijzige MTV VJ (naar woord) die wel eens wilde laten zien dat je een hit kon maken met wat figuranten, haarlak en vrolijke kleurtjes _O-

In dezelfde categorie;

pi_180089878
In de jaren 80 ging de kleine gewoon los op de achterbank van de auto.
pi_180089941
quote:
2s.gif Op woensdag 27 juni 2018 21:48 schreef ToT het volgende:

[..]

1985, dus ik was 10. :P
Tsja ik was 20/21 in 1980.
  Grootste filosoof 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 21:52:43 #188
442397 UitStraling
pi_180089987
quote:
11s.gif Op woensdag 27 juni 2018 21:49 schreef sig000 het volgende:
In de jaren 80 ging de kleine gewoon los op de achterbank van de auto.
Ik kreeg nog illegaal autorijles van mijn pa op zondag "maak maar wat fouten tijdens je eerste echte lesje anders valt het zo op jongen" :D
pi_180089996
Ik weet nog wel dat ik wel eens met een klasgenootje zijn vader meereed, die was schilder en die had gewoon met een houten bankje zelf een dubbel cabine getimmerd. Natuurlijk zonder gordels en ramen. Geen politieagent die er een probleem van maakte. Als het tegenwoordig al niet op je kentekenbewijs staat dat je bus goedgekeurd is voor dubbel cabine moet je al bijna de bak in...
pi_180090006
Junks die gezellig zaten te basen/chinesen in de metro en overal rondslingerende naalden.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_180090078
quote:
10s.gif Op woensdag 27 juni 2018 21:52 schreef UitStraling het volgende:

[..]

Ik kreeg nog illegaal autorijles van mijn pa op zondag "maak maar wat fouten tijdens je eerste echte lesje anders valt het zo op jongen" :D
Deed ik eind jaren 70 al met mijn pa en eerst motorrijbewijs met 1 rijles na half jaar oefenvergunning en 2 jaar brommert die al 100 ging.
  Grootste filosoof 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 21:55:22 #192
442397 UitStraling
pi_180090086
Bioscoopfilms op zaterdagmiddag op de Belg, echt een wonder vond ik dat ook al waren die films toen al oud :)
pi_180090131
quote:
10s.gif Op woensdag 27 juni 2018 21:52 schreef UitStraling het volgende:

[..]

Ik kreeg nog illegaal autorijles van mijn pa op zondag "maak maar wat fouten tijdens je eerste echte lesje anders valt het zo op jongen" :D
Herkenbaar, reed 1 dag voor mijn examen een politiefuik in. :{
Wilde al uitstappen, nee hoor blijf maar zitten alleen even blazen.
De P van prima dankjewel fijne avond!

Van de stress liet ik de koppeling te snel opkomen en reed bijna over haar tenen. :D
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  Grootste filosoof 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 21:58:16 #194
442397 UitStraling
pi_180090173
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 21:57 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Herkenbaar, reed 1 dag voor mijn examen een politiefuik in. :{
Wilde al uitstappen, nee hoor blijf maar zitten alleen even blazen.
De P van prima dankjewel fijne avond!

Van de stress liet ik de koppeling te snel opkomen en reed bijna over haar tenen. :D
_O-
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 21:58:36 #195
74056 crew  ToT
pi_180090182
De tijd waarin André van Duin nog leuk was.
pi_180090186
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 21:53 schreef Zalmslaatje het volgende:
Junks die gezellig zaten te basen/chinesen in de metro en overal rondslingerende naalden.
Veel dope ja overal.
Heleboel van mijn generatiegenoten uit de buurt leven niet meer.
  Grootste filosoof 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 22:01:06 #197
442397 UitStraling
pi_180090256
Mijn eerste auto, een zwarte kever uit 1968 met trapchoke, als ik dat ding in de winter warm liet draaien (met waxinelichtjes op de bijrijdersstoel tegen het ijs op de binnenraam) werden ze drie dorpen verder wakker van het geluid :)
  Grootste filosoof 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 22:02:49 #198
442397 UitStraling
pi_180090311
En kaas was jong, oud of komijnekaas
pi_180090781
Ik vond er niet zoveel aan eigenlijk, armoedig vooral.

Marokkanen stalen toen ook al je fiets of je oma’s handtas. Surinamers zeiken over slavernij en de NL regering. Iedereen was werkeloos en op tv maar aandringen op een nieuwe auto, want die had katalysator en kon ongelood tanken. Groepen die zich druk maakten over kruisraketten en zure regen.

Asielzoekerscentra zaten toen ook al vol, met somaliers, iranezen en irakezen.

Mensen leefden toen echt slecht, roken, werken zonder bescherming, op je knieen, veel te zwaar sjouwen. We betalen nog steeds voor hun WAO.

Er waren drugsdealers, liquidaties en verkrachters. Falende justitie, te weinig blauw op straat. Gigantische batterijen ambtenaren, bankierse, verzekeraars en pensioenfondsen die ons stiekem arm leechen..

ENIGE leuke was oorlog naspelen op schoolplein. Rode scheppen als geweren, dekens op een klimrek als legertent. Loopblokken waren walkie talkies. En je mocht de auto van je vader starten en warmdraaien met de choke terwijl de halve straat naar benzine stonk.
.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 22:32:20 #200
74056 crew  ToT
pi_180091138
quote:
10s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:01 schreef UitStraling het volgende:
Mijn eerste auto, een zwarte kever uit 1968 met trapchoke, als ik dat ding in de winter warm liet draaien (met waxinelichtjes op de bijrijdersstoel tegen het ijs op de binnenraam) werden ze drie dorpen verder wakker van het geluid :)
Had-ie wel gordels? :P
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 22:34:41 #201
74056 crew  ToT
pi_180091196
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:18 schreef Fer het volgende:
Ik vond er niet zoveel aan eigenlijk, armoedig vooral.

Marokkanen stalen toen ook al je fiets of je oma’s handtas. Surinamers zeiken over slavernij en de NL regering. Iedereen was werkeloos en op tv maar aandringen op een nieuwe auto, want die had katalysator en kon ongelood tanken. Groepen die zich druk maakten over kruisraketten en zure regen.

Asielzoekerscentra zaten toen ook al vol, met somaliers, iranezen en irakezen.

Mensen leefden toen echt slecht, roken, werken zonder bescherming, op je knieen, veel te zwaar sjouwen. We betalen nog steeds voor hun WAO.

Er waren drugsdealers, liquidaties en verkrachters. Falende justitie, te weinig blauw op straat. Gigantische batterijen ambtenaren, bankierse, verzekeraars en pensioenfondsen die ons stiekem arm leechen..

ENIGE leuke was oorlog naspelen op schoolplein. Rode scheppen als geweren, dekens op een klimrek als legertent. Loopblokken waren walkie talkies. En je mocht de auto van je vader starten en warmdraaien met de choke terwijl de halve straat naar benzine stonk.
:D Die rode scheppen idd!

Die waren waardeloos om zand mee te scheppen trouwens! :')
Die kleine handschepjes waren daar VELE malen beter voor! :Y

Oorlogje spelen? Hell, cowboy en indiaantje, wat tegenwoordig als hartstikke fout gezien wordt! :')
  woensdag 27 juni 2018 @ 22:35:37 #202
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_180091223
quote:
11s.gif Op woensdag 27 juni 2018 21:49 schreef sig000 het volgende:
In de jaren 80 ging de kleine gewoon los op de achterbank van de auto.
Ik zat zelfs in de kofferbak als de achterbank vol was. En dat vond ik prima :)
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 22:36:45 #203
74056 crew  ToT
pi_180091246
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:35 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Ik zat zelfs in de kofferbak als de achterbank vol was. En dat vond ik prima :)
Dat heb ik vaker gehoord! :D
  woensdag 27 juni 2018 @ 22:38:53 #204
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180091316
quote:
2s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:34 schreef ToT het volgende:

[..]

:D Die rode scheppen idd!

Die waren waardeloos om zand mee te scheppen trouwens! :')
Die kleine handschepjes waren daar VELE malen beter voor! :Y

Oorlogje spelen? Hell, cowboy en indiaantje, wat tegenwoordig als hartstikke fout gezien wordt! :')
Ook hier kwamen de herinneringen terug aan die rode scheppen. Was die echt al helemaal vergeten, tot nu :D Donkerrode, plastic scheppen! En natuurlijk de bijbehorende zandbak. Op een schoolplein dat NIET volledig omhekt was.

Over datzelfde schoolplein werd geraced met een kar met een stalen frame. Een groot rond metalen stuur die de voorste wielen stuurde en aangeduwd door een of twee andere kinderen.

Sweet memories :Y
pi_180091486
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:18 schreef Fer het volgende:

Asielzoekerscentra zaten toen ook al vol, met somaliers, iranezen en irakezen.

Och hemel, nu moet ik ineens denken aan Het Eerste Somalische Gezin. Ik woonde in een dorpje in Drenthe (waar géén buitenlanders woonden, niet 1 licht getint iemand) en er was een Somalisch asielzoekersgezin dat bij ons een huis kreeg toegewezen. Een huurhuis vol met mensen. Ik ben er een keer binnen geweest (één van de kinderen kwam bij mij op school) en al die mensen sliepen op de grond in de woonkamer. Ik vond dat zo gek...

Toen ik 15 was ging ik op zaterdag in een bloemenwinkel werken. Ik geloof dat al die enge, dunne, pikzwarte Somalische mannen die daar woonden wel aan mij hebben gevraagd of ik met ze wilde neuken. Ja, neuken. Op die manier. Ik was 15 huh. Dit heeft mijn mening over Somalische mannen bijzonder gekleurd 8-)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 27 juni 2018 @ 22:46:35 #206
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_180091527
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:38 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Ook hier kwamen de herinneringen terug aan die rode scheppen. Was die echt al helemaal vergeten, tot nu :D Donkerrode, plastic scheppen! En natuurlijk de bijbehorende zandbak. Op een schoolplein dat NIET volledig omhekt was.

Over datzelfde schoolplein werd geraced met een kar met een stalen frame. Een groot rond metalen stuur die de voorste wielen stuurde en aangeduwd door een of twee andere kinderen.

Sweet memories :Y
Jaaaa, dat weet ik nog. Racen met uitstekende benen. Sébastien brak zo zijn been terwijl hij stuurde en volgens mij bleef de kar toen een tijdje in het hok staan.
With the stars as her umbrella
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 22:54:43 #207
74056 crew  ToT
pi_180091744
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:38 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Ook hier kwamen de herinneringen terug aan die rode scheppen. Was die echt al helemaal vergeten, tot nu :D Donkerrode, plastic scheppen! En natuurlijk de bijbehorende zandbak. Op een schoolplein dat NIET volledig omhekt was.

Over datzelfde schoolplein werd geraced met een kar met een stalen frame. Een groot rond metalen stuur die de voorste wielen stuurde en aangeduwd door een of twee andere kinderen.

Sweet memories :Y
Zat ik ook aan te denken. We hadden 2 verschillende soorten karren. Een zware soort die moeilijk te duwen en moeilijk te sturen was, en eentje met beugels die wat schuin naar achteren liepen die veel makkelijker waren. :)
Het metaal was rood van kleur overigens.
  woensdag 27 juni 2018 @ 22:57:18 #208
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180091818
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:45 schreef Isabeau het volgende:

Toen ik 15 was ging ik op zaterdag in een bloemenwinkel werken. Ik geloof dat al die enge, dunne, pikzwarte Somalische mannen die daar woonden wel aan mij hebben gevraagd of ik met ze wilde neuken. Ja, neuken. Op die manier. Ik was 15 huh. Dit heeft mijn mening over Somalische mannen bijzonder gekleurd 8-)
Da's toch nog best aardig dat ze het netjes vraagden?

:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 27 juni 2018 @ 23:16:16 #209
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180092423
quote:
2s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:54 schreef ToT het volgende:

[..]

Zat ik ook aan te denken. We hadden 2 verschillende soorten karren. Een zware soort die moeilijk te duwen en moeilijk te sturen was, en eentje met beugels die wat schuin naar achteren liepen die veel makkelijker waren. :)
Het metaal was rood van kleur overigens.
Zoiets was het.. alleen dacht ik dat er andere wielen opzaten en dat ie wat groter was maar dat kan ook omdat ik nog een klein mannetje was toen :)



Ah, found! Deze hieronder dus:
pi_180092509
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:38 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Ook hier kwamen de herinneringen terug aan die rode scheppen. Was die echt al helemaal vergeten, tot nu :D Donkerrode, plastic scheppen! En natuurlijk de bijbehorende zandbak. Op een schoolplein dat NIET volledig omhekt was.

Over datzelfde schoolplein werd geraced met een kar met een stalen frame. Een groot rond metalen stuur die de voorste wielen stuurde en aangeduwd door een of twee andere kinderen.

Sweet memories :Y
En een achterop staan met die rode schep schieten als Hannibal schietend uit de bus van BA.
.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 23:20:01 #211
74056 crew  ToT
pi_180092514
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 23:16 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Zoiets was het.. alleen dacht ik dat er andere wielen opzaten en dat ie wat groter was maar dat kan ook omdat ik nog een klein mannetje was toen :)

[ afbeelding ]
Lijkt er idd wel donders veel op, ja! :D
Volgens mij was dit de wat zwaardere.
Bij de lichtere liep de verticale stang wat diagonaler, onderkant wat meer naar voren toe. :)

_O- En in mijn herinnering zag het er allemaal een stuk sportiever uit! :')
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 23:20:56 #212
74056 crew  ToT
pi_180092547
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 23:19 schreef Fer het volgende:

[..]

En een achterop staan met die rode schep schieten als Hannibal uit de bus van BA.
_O- En wij vroeger altijd "Bee Aa" zeggen! :')
  woensdag 27 juni 2018 @ 23:24:19 #213
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180092631
Als ik ooit kinderen krijg, en ik kan zo'n ding op de kop tikken voor ze ga ik dr eentje voor ze kopen, zoveel plezier heeft dat ding me gebracht. Op het schoolplein dan.

Thuis hadden we (broertje en ik) allebei een heuse skelter :Y Zodra dr weer ergens een verbouwing was en we ergens een gipsblok konden vinden, werden er wegen over het hele pleintje getekend.

Een klein joch zijn, zou het zo weer willen :Y
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 27 juni 2018 @ 23:37:55 #214
74056 crew  ToT
pi_180092923
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 23:24 schreef Kamelenteen het volgende:
Als ik ooit kinderen krijg, en ik kan zo'n ding op de kop tikken voor ze ga ik dr eentje voor ze kopen, zoveel plezier heeft dat ding me gebracht. Op het schoolplein dan.

Thuis hadden we (broertje en ik) allebei een heuse skelter :Y Zodra dr weer ergens een verbouwing was en we ergens een gipsblok konden vinden, werden er wegen over het hele pleintje getekend.

Een klein joch zijn, zou het zo weer willen :Y
Hehehe zat ik me gisteren ook weer eens te bedenken, ja! :P

En een skelter; vroeger had ik er ook eentje waarbij je de pedalen om en om naar voren moest duwen om vooruit te kunnen komen en dus geen normale trapbeweging. Enorm log gevaarte van hout en metaal dat ik echt niet vooruit kreeg. :@
  donderdag 28 juni 2018 @ 07:27:00 #215
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180095795
quote:
2s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:34 schreef ToT het volgende:

[..]

:D Die rode scheppen idd!

Die waren waardeloos om zand mee te scheppen trouwens! :')
Die kleine handschepjes waren daar VELE malen beter voor! :Y

Oorlogje spelen? Hell, cowboy en indiaantje, wat tegenwoordig als hartstikke fout gezien wordt! :')
Alleen waren die rode scheppen er in de '70's al en mogelijk al eerder.
  donderdag 28 juni 2018 @ 07:29:42 #216
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180095809
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 23:16 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Zoiets was het.. alleen dacht ik dat er andere wielen opzaten en dat ie wat groter was maar dat kan ook omdat ik nog een klein mannetje was toen :)

[ afbeelding ]

Ah, found! Deze hieronder dus:
[ afbeelding ]
Ook deze reden al rond in de '70's (en mogelijk eerder).
  Grootste filosoof 2022 donderdag 28 juni 2018 @ 08:01:00 #217
442397 UitStraling
pi_180096123
quote:
2s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:32 schreef ToT het volgende:

[..]

Had-ie wel gordels? :P
Nopes
  donderdag 28 juni 2018 @ 08:13:39 #218
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180096227
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 07:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ook deze reden al rond in de '70's (en mogelijk eerder).
En nu nog. :D.

Tijdloos modelletje.
And so is the past
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 28 juni 2018 @ 09:47:26 #219
74056 crew  ToT
pi_180097386
quote:
10s.gif Op donderdag 28 juni 2018 08:01 schreef UitStraling het volgende:

[..]

Nopes
Een oom en tante van mij haden een groene, en hebben 'm toen ingeruild voor een auto die meer bij de jaren '80 hoorde (ook al werd hij daarvoor en daarna ook nog gemaakt) : een Renault 5! :P
  donderdag 28 juni 2018 @ 13:36:18 #220
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180101087
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 07:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Alleen waren die rode scheppen er in de '70's al en mogelijk al eerder.
Pas in het einde van die jaren ging ik in productie ;)
pi_180101496
Er was geen APK, veel auto's reden net zo lang door tot ze helemaal uit elkaar vielen.
Menig auto gezeten waar je de weg onder je door zag gaan als je naar benden keek. _O-
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 28 juni 2018 @ 14:04:02 #222
74056 crew  ToT
pi_180101502
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 14:03 schreef Zalmslaatje het volgende:
Er was geen APK, veel auto's reden net zo lang door tot ze helemaal uit elkaar vielen.
Menig auto gezeten waar je de weg onder je door zag gaan als je naar benden keek. _O-
Wrak Van De Weg op tv! :D *O*


Altijd leuk om te zien op welke manieren de auto's vernietigd werden! _O_

[ Bericht 19% gewijzigd door ToT op 28-06-2018 14:14:10 ]
pi_180101529
Een oom van mij zakte door de bodemplaat, hij had mazzel dat hij net stilstond voor een stoplicht. _O-

Vakantiebaantje begin jaren 90 als maaltijdbezorger, zij kochten elke week een 'nieuwe' auto van 100 gulden.
Was meer tijd kwijt aan het ontwijken van de politie dan aan het bezorgen.

[ Bericht 32% gewijzigd door Zalmslaatje op 28-06-2018 14:09:28 (aanvulling) ]
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_180101579
Toen bestonden de grenscontroles nog en reed je niet met 120 door.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_180108631
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 23:16 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Zoiets was het.. alleen dacht ik dat er andere wielen opzaten en dat ie wat groter was maar dat kan ook omdat ik nog een klein mannetje was toen :)

[ afbeelding ]

Ah, found! Deze hieronder dus:
[ afbeelding ]
fuck zeg, wat een nostalgie. zal wel niet meer mogen, niet veilig en geen rubberen matten en ook geen gordels zie ik nu.
pi_180108936
Aah die rode scheppen die karren ^O^

Ik keek ook altijd 12 steden 13 ongelukken. Vond ik zooo spannend. En ik ging altijd Mantano’s halen voor mama als vijfjarige. Van het wisselgeld mocht ik zo’n roomijsje halen in een trechtervormig bekertje met een knetterharde smakeloze rode kauwgombal onderin O+
Alius aliud dicit
pi_180110013
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 14:03 schreef Zalmslaatje het volgende:
Er was geen APK, veel auto's reden net zo lang door tot ze helemaal uit elkaar vielen.
Menig auto gezeten waar je de weg onder je door zag gaan als je naar benden keek. _O-
Auto’s van toen waren ook kut.

Opel van mijn pa haalde de 300000km niet eens in 8 jaar. Onderkant weggerot, raamstijlen achter, tankdop, 2e motorkap allemaak wegens roest. Moest toen een 3e cilinderkop in, nadat de weinige electronica erin ook al rot was gegaan en de koppeling uiteraard.

Meeste zijn tegenwoordig na 8 jaar pas halverwege de levensduur.
.
pi_180110818
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 14:03 schreef Zalmslaatje het volgende:
Er was geen APK, veel auto's reden net zo lang door tot ze helemaal uit elkaar vielen.
Menig auto gezeten waar je de weg onder je door zag gaan als je naar benden keek. _O-
Apk is ingevoerd in 1982, dat was iets van de jaren 70
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 28 juni 2018 @ 22:04:15 #229
74056 crew  ToT
pi_180110919
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 20:40 schreef Mrmime het volgende:
Aah die rode scheppen die karren ^O^

Ik keek ook altijd 12 steden 13 ongelukken. Vond ik zooo spannend. En ik ging altijd Mantano’s halen voor mama als vijfjarige. Van het wisselgeld mocht ik zo’n roomijsje halen in een trechtervormig bekertje met een knetterharde smakeloze rode kauwgombal onderin O+
De Verborgen Vallei, De Berenboot, Fabeltjeskrant. Beertje Colargol, Dieren Van Het Groene Woud, Teddy Ruxpin, Superted, Bananaman, Thundercats, He-Man, She-La, De Bluffers enz enz enz. :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 28 juni 2018 @ 22:17:41 #230
74056 crew  ToT
pi_180111210


_O_ Fakking awesome games waar je tenminste nog geen dikke grafische kaart voor nodig had! _O_
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 28 juni 2018 @ 22:28:02 #231
74056 crew  ToT
pi_180111429
De jaren '80, waarin scholen nog Disneyfiguren op de ramen konden schilderen zonder een copyrightclaim aan de broek te krijgen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 28 juni 2018 @ 22:28:51 #232
74056 crew  ToT
pi_180111446


Dit speelgoed, maar dan met een gaatje er in omdat een kind een oog verloren was.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 28 juni 2018 @ 22:30:05 #233
74056 crew  ToT
pi_180111480
Kanteldoelen! Zure regen!
Toekan en Hoedje Toe
E.O. Kinderkrant met z'n moderne vertelling van het verhaal van Jezus.
Snorkelkauwgum

[ Bericht 16% gewijzigd door ToT op 28-06-2018 22:39:37 ]
pi_180111641
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 21:59 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Apk is ingevoerd in 1982, dat was iets van de jaren 70
Kan zijn, gehandhaafd werd er iig niet of nauwelijks.
Je moest het heel wel heel bont maken voor er ingegrepen werd. (zie filmpjes van wrak op de weg)
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 28 juni 2018 @ 22:38:47 #235
74056 crew  ToT
pi_180111700
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 22:36 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Kan zijn, gehandhaafd werd er iig niet of nauwelijks.
Je moest het heel wel heel bont maken voor er ingegrepen werd. (zie filmpjes van wrak op de weg)
De Sinterklaasversie van Wrak van de weg was humor! _O- Dat het paard gekeurd werd! _O-
pi_180111924
Schoolinspectie stelde ook niks voor, je kon spijbelen zo veel je wilde, school kon daar niks aan doen of had geen interesse om daar iets aan te doen.

Leraren waren allemaal hippies, die vonden dat je maar gewoon je eigen gang moest gaan, vrijheid blijheid of zoiets.
En net als nu waren ze allemaal zo links als de pest.

Sommige wilde wel een paar halen van je joint in de pauze of dronken een biertje mee. :{
Maar zelf een keer wat meenemen... ho maar :P
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 28 juni 2018 @ 23:44:47 #237
74056 crew  ToT
pi_180113101
Dokter Snuggles, Vrouwtje Theelepel
Selma Duim

De schooltandarts met z'n fluorbitjes! :X :X :X :r
  donderdag 28 juni 2018 @ 23:49:28 #238
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_180113157
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juni 2018 22:17 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
_O_ Fakking awesome games waar je tenminste nog geen dikke grafische kaart voor nodig had! _O_

maar die wel ongeveer net zo duur waren :P
Same shit, different day
SC hopper present
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 28 juni 2018 @ 23:53:48 #239
74056 crew  ToT
pi_180113214
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 23:49 schreef Koen66 het volgende:

[..]

maar die wel ongeveer net zo duur waren :P
idd ja! _O-





Veel van deze games ken ik nog gewoon! :D

_O- En heb je ook wel een games in boekvorm gekocht?
Echt van kaft tot kaft alles overtypen om een debiel simpel spelletje te krijgen?
Poke 12,128, 66,148,8,7
Data 44, 87,144,77,5
enz enz enz enz
En vervolgens een blokkerig resultaat krijgen omdat je ergens een punt hebt gezet waar een komma moest staan of een komma waar een punt had moeten staan? _O- Of net een cijfertje verkeerd?

Echt het HELE boek weer doorlezen en vergelijken met wat je had ingevoerd om te kijken waar de fout zat?
  donderdag 28 juni 2018 @ 23:57:42 #240
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_180113259
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juni 2018 22:28 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]

Dit speelgoed, maar dan met een gaatje er in omdat een kind een oog verloren was.
En met dat mini gaatje gebeurt dat niet meer :?
:')
  vrijdag 29 juni 2018 @ 00:00:39 #241
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_180113292
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juni 2018 23:53 schreef ToT het volgende:

[..]

idd ja! _O-

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Veel van deze games ken ik nog gewoon! :D

_O- En heb je ook wel een games in boekvorm gekocht?
Echt van kaft tot kaft alles overtypen om een debiel simpel spelletje te krijgen?
Poke 12,128, 66,148,8,7
Data 44, 87,144,77,5
enz enz enz enz
En vervolgens een blokkerig resultaat krijgen omdat je ergens een punt hebt gezet waar een komma moest staan of een komma waar een punt had moeten staan? _O- Of net een cijfertje verkeerd?

Echt het HELE boek weer doorlezen en vergelijken met wat je had ingevoerd om te kijken waar de fout zat?
spelletjes op tape opslaan en vervolgens een kwartier geduld hebben :P
Same shit, different day
SC hopper present
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 00:00:40 #242
74056 crew  ToT
pi_180113293
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2018 23:57 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

En met dat mini gaatje gebeurt dat niet meer :?
Nee; die dingen keerde je binnenstebuiten en gooide je op de grond om ze keihard omhoog te laten schieten (hoewel rustig neerleggen en wachten tot ze dat vanzelf deden ook prima werkte).
Als ze omhoog schoten, konden ze (als je EXTREEM veel pech had) tegen je oog aan komen en door de kinetische kracht konden ze zich tegen je oog vacuüm zuigen en zo je fakking oog er uit trekken! _O- :D :o :r
Met een klein gaatje er in kon dat vacuüm niet ontstaan.
  vrijdag 29 juni 2018 @ 00:02:26 #243
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_180113328
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:00 schreef ToT het volgende:

[..]

Nee; die dingen keerde je binnenstebuiten en gooide je op de grond om ze keihard omhoog te laten schieten (hoewel rustig neerleggen en wachten tot ze dat vanzelf deden ook prima werkte).
Als ze omhoog schoten, konden ze (als je EXTREEM veel pech had) tegen je oog aan komen en door de kinetische kracht konden ze zich tegen je oog vacuüm zuigen en zo je fakking oog er uit trekken! _O- :D :o :r
Met een klein gaatje er in kon dat vacuüm niet ontstaan.
denk eerder dat er kinderen spelletjes meededen en het ding zelf op hun oog drukten
Same shit, different day
SC hopper present
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 00:02:38 #244
74056 crew  ToT
pi_180113336
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:00 schreef Koen66 het volgende:

[..]

spelletjes op tape opslaan en vervolgens een kwartier geduld hebben :P
Csave
En later Cload.

Die 2 niet door elkaar halen (zoals ik als 7-jarig jochie of zo ooit gedaan had) want dan was een hele middag aan typwerk verloren gegaan! _O-
Regelmatig tussendoor opslaan, want het elektriciteitsnet was in die tijd ook nog minder betrouwbaar! _O- Wij hadden in ons dorp nog bovengrondse kabels en de daarbij behorende nodige storingen! :')
  Grootste filosoof 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 00:02:45 #245
442397 UitStraling
pi_180113338
Met mandarijntjes op zaterdag de Willem Ruis Show kijken met mij benen tegen de open haard omhoog :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 00:03:01 #246
74056 crew  ToT
pi_180113347
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:02 schreef Koen66 het volgende:

[..]

denk eerder dat er kinderen spelletjes meededen en het ding zelf op hun oog drukten
Dat kan ook heel goed, ja! :Y Klinkt veel aannemelijker.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 00:03:33 #247
74056 crew  ToT
pi_180113357
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:02 schreef UitStraling het volgende:
Met mandarijntjes op zaterdag de Willem Ruis Show kijken met mij benen tegen de open haard omhoog :)
"De HONderd ZEI-DEN..."

_O- :D
  vrijdag 29 juni 2018 @ 00:03:37 #248
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_180113358
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:03 schreef ToT het volgende:

[..]

Dat kan ook heel goed, ja! :Y Klinkt veel aannemelijker.
maar in de USA kon je dan geheid de fabrikant een proces aandoen :Y
Same shit, different day
SC hopper present
  vrijdag 29 juni 2018 @ 00:04:05 #249
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_180113366
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:02 schreef UitStraling het volgende:
Met mandarijntjes op zaterdag de Willem Ruis Show kijken met mij benen tegen de open haard omhoog :)
US , u leeft nog *O*
Same shit, different day
SC hopper present
  Grootste filosoof 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 00:04:42 #250
442397 UitStraling
pi_180113384
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:02 schreef UitStraling het volgende:
Met mandarijntjes op zaterdag de Willem Ruis Show kijken met mij benen tegen de open haard omhoog :)
Mezelf quote, "Konden ze me mee naar binnen lokken anders ging ik gigantische kutten zoals het een wilde jongeman betaamt"
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 00:04:49 #251
74056 crew  ToT
pi_180113387
De Fred Oster show met z'n marmotten
De Knock-Out show van Spaan en Vermegen
  Grootste filosoof 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 00:05:18 #252
442397 UitStraling
pi_180113392
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:04 schreef Koen66 het volgende:

[..]

US , u leeft nog *O*
Ja joh, ik leef nog wel even hoor :)
  vrijdag 29 juni 2018 @ 00:05:21 #253
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_180113393
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:04 schreef ToT het volgende:
De Fred Oster show met z'n marmotten
De Knock-Out show van Spaan en Vermegen
was dat laatste jaren 80?
Same shit, different day
SC hopper present
  vrijdag 29 juni 2018 @ 00:05:38 #254
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_180113399
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:05 schreef UitStraling het volgende:

[..]

Ja joh, ik leef nog wel even hoor :)
mooi zo *O*
Same shit, different day
SC hopper present
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 00:06:33 #255
74056 crew  ToT
pi_180113416
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:05 schreef Koen66 het volgende:

[..]

was dat laatste jaren 80?
Dat moet wel ja, ik zat nog op de basisschool en ik ben van '74. :)
  vrijdag 29 juni 2018 @ 00:07:09 #256
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_180113426
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:06 schreef ToT het volgende:

[..]

Dat moet wel ja, ik zat nog op de basisschool en ik ben van '74. :)
funny, geeft bij mij meer een 90's gedachte. Maar dat zal wel door de opvolgende Spaan&Vermegen progs komen
Same shit, different day
SC hopper present
  Grootste filosoof 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 00:07:29 #257
442397 UitStraling
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 00:09:00 #258
74056 crew  ToT
pi_180113459
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:07 schreef Koen66 het volgende:

[..]

funny, geeft bij mij meer een 90's gedachte. Maar dat zal wel door de opvolgende Spaan&Vermegen progs komen
Bij Spaan en Vermegen denk ik vooral aan Slaon pao (irritant dat de A en de O net andersom zijn als in het dialect waarmee ik ben opgegroeid), Koud he, en Ballen in m'n buik. :)
  vrijdag 29 juni 2018 @ 00:12:47 #259
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_180113539
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:09 schreef ToT het volgende:

[..]

Bij Spaan en Vermegen denk ik vooral aan Slaon pao (irritant dat de A en de O net andersom zijn als in het dialect waarmee ik ben opgegroeid), Koud he, en Ballen in m'n buik. :)
ik zit er echt helemaal naast, zie op YT stukjes van "Verona", en dat kwam nog na "Pisa" uit 1988
Same shit, different day
SC hopper present
pi_180113730
Ik herinner me de eerste paar jaar van de 80s niet zo goed, maar het leven was een stuk relaxter dan nu. Er was weliswaar minder welvaart, maar mensen waren relaxter en hadden meer oog voor elkaar. Daar tegenover stond meer verzuiling en sociale controle.

Als kind was je met veel minder tevreden dan kinderen nu. Je had geen iPads, internet en mobiele telefoons. Je moest je vermaken met simpele bordspelletjes of met buitenspelen: voetballen, verstoppertje, stoeprandje...

Als oudste kind droeg je vaker nieuwe kleding dan jongere broertjes of zusjes, die gerust nog een tijdje rondliepen in oude kleding van jou. Spijkerbroeken met gaten bij de knieën werden hersteld met knielappen. Je had nog niet een kwart van het speelgoed dat kinderen tegenwoordig hebben.

Op televisie had je maar een paar zenders: Nederland 1 en 2, Duitsland 1 (ARD) en 2 (ZDF) en tweemaal Duitsland 3 (NDR & WDR). Pas in 1988 kwam daar Nederland 3 bij. Programma's kon je opnemen met een videorecorder, waarbij je de zenders handmatig moest instellen met wieltjes.

Wat radio betreft was je vooral aangewezen op Radio 3. Er was geen horizontale programmering, maar elke omroep had zijn eigen uitzenddag. Alternatieven op de FM waren er nauwelijks. Voor buitenlandse zenders kon je terecht op de middengolf (AM), met beroerde geluidskwaliteit.

Met de cassetterecorder in de aanslag nam je muziek op van de radio; je hoopte dan dat de DJ niet door het nummer heen praatte... Muziek kon je natuurlijk ook kopen op LP of muziekcassette; revolutionair was de komst van de cd-speler, halverwege de 80s.

In de jaren 80 bestond er ook veel meer respect dan nu voor bijvoorbeeld docenten, politici, medewerkers van hulpdiensten, politiemensen en andere deskundigen / vakmensen. Zelfs de postbode genoot aanzien. Omgangsvormen waren sowieso beleefder en formeler dan nu.
  vrijdag 29 juni 2018 @ 00:25:30 #261
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_180113771
Same shit, different day
SC hopper present
pi_180113821
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 22:36 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Kan zijn, gehandhaafd werd er iig niet of nauwelijks.
Je moest het heel wel heel bont maken voor er ingegrepen werd. (zie filmpjes van wrak op de weg)
Stickertjes uit de kroeg >:)
.
pi_180113912
quote:
Leuk, maar de absolute topper was toch wel Popie Jopie; een nummer dat ze maakten vanwege een bezoek van de Paus aan Nederland. Zou de huidige Paus nu naar Nederland komen en zou Popie Jopie vandaag uitkomen, dan kraaide er geen haan naar. Maar destijds zorgde het voor veel controverse.
pi_180114092
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:29 schreef Fer het volgende:

[..]

Stickertjes uit de kroeg >:)
? Wat voor stickers?
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  vrijdag 29 juni 2018 @ 01:06:27 #265
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180114424
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:09 schreef ToT het volgende:

[..]

Bij Spaan en Vermegen denk ik vooral aan Slaon pao (irritant dat de A en de O net andersom zijn als in het dialect waarmee ik ben opgegroeid), Koud he, en Ballen in m'n buik. :)
Ballen in m'n buik is van Koot & Bie (De Vieze Man) :{w hoewel die Harry ook een vieze man is...
Slaon Pao komt uit de sketches van De Boerderie. Wat een parodie is op Dallas.
pi_180114530
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 01:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De Boerderie. Wat een parodie is op Dallas.
Grappig nooit geweten, het enige wat ik mij van de boerderie herinner is dat 1 van die 2 altijd een knal voor zijn harses kreeg.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_180114600
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:44 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

? Wat voor stickers?
APK voor op je kentekenplaat.
.
  vrijdag 29 juni 2018 @ 01:20:02 #268
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180114604
quote:
10s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:02 schreef UitStraling het volgende:
En kaas was jong, oud of komijnekaas
Nee. Je had ook jong belegen en belegen.
En kaasjes als La Vache Qui Rit en Tresana en Rambol... :Y)
  vrijdag 29 juni 2018 @ 01:23:22 #269
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_180114646
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 22:47 schreef Zalmslaatje het volgende:
Schoolinspectie stelde ook niks voor, je kon spijbelen zo veel je wilde, school kon daar niks aan doen of had geen interesse om daar iets aan te doen.

Leraren waren allemaal hippies, die vonden dat je maar gewoon je eigen gang moest gaan, vrijheid blijheid of zoiets.
En net als nu waren ze allemaal zo links als de pest.

Sommige wilde wel een paar halen van je joint in de pauze of dronken een biertje mee. :{
Maar zelf een keer wat meenemen... ho maar :P
En nu wordt alles met gruwelijkheden als Magister gemonitord. :{

Pubers moeten stomme dingen kunnen doen, vind ik.

En scholen hebben nu beveiligingspoortjes. Die waren ook in de 90's nog ver te zoeken (laat staan in de 80's). Roken? Praktisch verboden. In het tussenuur naar het centrum? Is aan regels gebonden.

Alleen al om dit soort dingen ben ik blij dat ik niet nú jong ben. :')
pi_180114710
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 01:23 schreef Eightyone het volgende:

[..]

En nu wordt alles met gruwelijkheden als Magister gemonitord. :{

Pubers moeten stomme dingen kunnen doen, vind ik.

En scholen hebben nu beveiligingspoortjes. Die waren ook in de 90's nog ver te zoeken (laat staan in de 80's). Roken? Praktisch verboden. In het tussenuur naar het centrum? Is aan regels gebonden.

Alleen al om dit soort dingen ben ik blij dat ik niet nú jong ben. :')
Ik ook, als je nu als kind ergens niet aan het gemiddelde voldoet wordt je meteen naar een psycholoog oid gestuurd.
Beetje druk, hup aan de speed. Beetje stil hup aan de antidepri pillen.
Ok beetje overdreven maar niet veel.

Allemaal in het belang van het kind de maakbaarheidsindustrie. :{

Of gaat het misschien om geld?
Is er toch nog iets van dat linkse gelul blijven hangen. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Zalmslaatje op 29-06-2018 01:41:42 ]
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  vrijdag 29 juni 2018 @ 01:35:49 #271
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_180114739
Voeger had je ook hooguit een paar brakke camera's in de centrale hal.

Nu is alles zichtbaar (ook minus alle smartphones om je heen).

Wat vreemd nou dat mensen steeds meer op elkaar gaan lijken. :')

Alles lijkt er tegenwoordig op ingericht om elkaar onder de duim te houden.
pi_180114757
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 01:35 schreef Eightyone het volgende:
Voeger had je ook hooguit een paar brakke camera's in de centrale hal.

Nu is alles zichtbaar (ook minus alle smartphones om je heen).
Camera's? Die dingen waren zo groot als een gemiddelde koffer en hartstikke duur. :D
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 05:52:13 #273
74056 crew  ToT
pi_180115456
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 01:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ballen in m'n buik is van Koot & Bie (De Vieze Man) :{w hoewel die Harry ook een vieze man is...
Slaon Pao komt uit de sketches van De Boerderie. Wat een parodie is op Dallas.
:o Och fuck idd ja! :@
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 05:53:52 #274
74056 crew  ToT
pi_180115460
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:23 schreef Elfletterig het volgende:
Ik herinner me de eerste paar jaar van de 80s niet zo goed, maar het leven was een stuk relaxter dan nu. Er was weliswaar minder welvaart, maar mensen waren relaxter en hadden meer oog voor elkaar. Daar tegenover stond meer verzuiling en sociale controle.

Als kind was je met veel minder tevreden dan kinderen nu. Je had geen iPads, internet en mobiele telefoons. Je moest je vermaken met simpele bordspelletjes of met buitenspelen: voetballen, verstoppertje, stoeprandje...

Als oudste kind droeg je vaker nieuwe kleding dan jongere broertjes of zusjes, die gerust nog een tijdje rondliepen in oude kleding van jou. Spijkerbroeken met gaten bij de knieën werden hersteld met knielappen. Je had nog niet een kwart van het speelgoed dat kinderen tegenwoordig hebben.

Op televisie had je maar een paar zenders: Nederland 1 en 2, Duitsland 1 (ARD) en 2 (ZDF) en tweemaal Duitsland 3 (NDR & WDR). Pas in 1988 kwam daar Nederland 3 bij. Programma's kon je opnemen met een videorecorder, waarbij je de zenders handmatig moest instellen met wieltjes.

Wat radio betreft was je vooral aangewezen op Radio 3. Er was geen horizontale programmering, maar elke omroep had zijn eigen uitzenddag. Alternatieven op de FM waren er nauwelijks. Voor buitenlandse zenders kon je terecht op de middengolf (AM), met beroerde geluidskwaliteit.

Met de cassetterecorder in de aanslag nam je muziek op van de radio; je hoopte dan dat de DJ niet door het nummer heen praatte... Muziek kon je natuurlijk ook kopen op LP of muziekcassette; revolutionair was de komst van de cd-speler, halverwege de 80s.

In de jaren 80 bestond er ook veel meer respect dan nu voor bijvoorbeeld docenten, politici, medewerkers van hulpdiensten, politiemensen en andere deskundigen / vakmensen. Zelfs de postbode genoot aanzien. Omgangsvormen waren sowieso beleefder en formeler dan nu.
_O_ So true, allemaal!
pi_180115474
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2018 22:47 schreef Zalmslaatje het volgende:
Schoolinspectie stelde ook niks voor, je kon spijbelen zo veel je wilde, school kon daar niks aan doen of had geen interesse om daar iets aan te doen.

Leraren waren allemaal hippies, die vonden dat je maar gewoon je eigen gang moest gaan, vrijheid blijheid of zoiets.
En net als nu waren ze allemaal zo links als de pest.

Sommige wilde wel een paar halen van je joint in de pauze of dronken een biertje mee. :{
Maar zelf een keer wat meenemen... ho maar :P
Wij gingen op de MTS in de pauze naar het tankstation en dan halve liters bier klappen. Daarna de laatste uurtjes half sicker hangen in de klas 😂
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 06:22:54 #276
74056 crew  ToT
pi_180115504
Leraren die rookten op het schoolplein van de basisschool. (Pijp en sigaretten)
Zelf aparte sigaretten voor de leraar z'n verjaardag meenemen en hem die in de klas laten uitproberen. :') Zo had er eentje bij ons kruimels van die Evergreen koekjes in een sigaret verwerkt! _O- De leraar vond de mentholsigaret die hij kreeg nog wel lekker, maar DIE weer niet echt! _O-

Verbod op spijkerbroeken en op gel in je haar op school . (Wij moesten corduroy broeken dragen)
Verplicht schrijven met een vulpen.

Leerlingen die midden voor de klas volkomen afgezeken werden door de leraar.
Leraren die soms ff meekeken hoe een leerling door een ander in elkaar gebeukt werd en vervolgens wegkuierden alsof er niks aan de hand was.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 06:42:30 #277
74056 crew  ToT
pi_180115545


Snoepjes en drankjes smaakten veel chemischer toen. :P
  vrijdag 29 juni 2018 @ 06:51:07 #278
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_180115555
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 06:22 schreef ToT het volgende:
Verplicht schrijven met een vulpen.

Leerlingen die midden voor de klas volkomen afgezeken werden door de leraar.
Dit gebeurde rond de eeuwwisseling ook nog.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 29 juni 2018 @ 07:07:30 #279
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_180115601
Dat eerste ook? :?
  vrijdag 29 juni 2018 @ 08:22:35 #280
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_180116238
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 07:07 schreef Eightyone het volgende:
Dat eerste ook? :?
Ik op de basisschool wel. Vulpen O+
With the stars as her umbrella
  vrijdag 29 juni 2018 @ 08:30:45 #281
11736 Ceased2Be
Misantroop
pi_180116303
quote:
0s.gif [b]Op vrijdag 29 juni 2018 00:23 schreef
Als kind was je met veel minder tevreden dan kinderen nu. Je had geen iPads, internet en mobiele telefoons. Je moest je vermaken met simpele bordspelletjes of met buitenspelen: voetballen, verstoppertje, stoeprandje...
Mwah, het ging nog steeds tegen elkaar op met de nieuwe Transformers / He-man / Star Wars / G.I. Joe. En ook qua kleding e.d. (je hoorde er niet bij als je niet in je Levi's liep met je L.A. Gear schoenen en je Fido Dido shirt).
Daarnaast kon je goed de blits maken met je Nintendo of je Commodore 64 (en later Amiga).

De eindeloze speelgoed reclames op tv hielpen ook goed mee. Het speelgoed is wellicht veranderd, maar om nu te zeggen dat je met minder tevreden was? neuh.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_180116349
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 08:30 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Mwah, het ging nog steeds tegen elkaar op met de nieuwe Transformers / He-man / Star Wars / G.I. Joe. En ook qua kleding e.d. (je hoorde er niet bij als je niet in je Levi's liep met je L.A. Gear schoenen en je Fido Dido shirt).
Daarnaast kon je goed de blits maken met je Nintendo of je Commodore 64 (en later Amiga).

De eindeloze speelgoed reclames op tv hielpen ook goed mee. Het speelgoed is wellicht veranderd, maar om nu te zeggen dat je met minder tevreden was? neuh.
Dat met dure kleding is veranderd volgens mij. Ze shoppen allemaal graag bij de Primark hede ten dage.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  vrijdag 29 juni 2018 @ 08:36:06 #283
11736 Ceased2Be
Misantroop
pi_180116357
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 08:35 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Dat met dure kleding is veranderd volgens mij. Ze shoppen allemaal graag bij de Primark hede ten dage.
Maar moeten wel elke x weken een nieuwe garderobe. Kwaliteit is naar kwantiteit gegaan.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  vrijdag 29 juni 2018 @ 08:47:26 #284
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180116485
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 08:22 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Ik op de basisschool wel. Vulpen O+
Ik moest nog met kroontjespen aan de slag. En ik ben links, vloeipapier was niet alleen voor inkt maar ook voor de tranen. _O-.
And so is the past
  vrijdag 29 juni 2018 @ 09:13:57 #285
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_180116769
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 06:42 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]

Snoepjes en drankjes smaakten veel chemischer toen. :P
tegenwoordig weten ze zooi beter te maskeren :P
Same shit, different day
SC hopper present
  vrijdag 29 juni 2018 @ 09:36:54 #286
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180117103
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 09:13 schreef Koen66 het volgende:

[..]

tegenwoordig weten ze zooi beter te maskeren :P
Nee, een hoop kleur-en smaakstoffen zijn inmiddels verboden.
And so is the past
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 09:44:18 #287
74056 crew  ToT
pi_180117220
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 08:30 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Mwah, het ging nog steeds tegen elkaar op met de nieuwe Transformers / He-man / Star Wars / G.I. Joe. En ook qua kleding e.d. (je hoorde er niet bij als je niet in je Levi's liep met je L.A. Gear schoenen en je Fido Dido shirt).
Daarnaast kon je goed de blits maken met je Nintendo of je Commodore 64 (en later Amiga).

De eindeloze speelgoed reclames op tv hielpen ook goed mee. Het speelgoed is wellicht veranderd, maar om nu te zeggen dat je met minder tevreden was? neuh.
Buurmeisje is binnenkort jarig. Ze wil een LOL-surprise, een Smooshy-Mushy of een Squishy! _O- Help! :')

En zo'n Squishy is gewoon een stuk memory-foam met een coating in de vorm van een kat-hamburger of iets anders vaags en dan met een geurtje er aan! :') Mag 14 euro kosten maar dan heb je ook wat! _O-
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 09:47:13 #288
74056 crew  ToT
pi_180117277
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 09:36 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Nee, een hoop kleur-en smaakstoffen zijn inmiddels verboden.
E120! _O_ :9~
  vrijdag 29 juni 2018 @ 09:49:10 #289
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180117308
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 09:47 schreef ToT het volgende:

[..]

E120! _O_ :9~
Fijngestampte luizen. :r.
And so is the past
  vrijdag 29 juni 2018 @ 09:58:51 #290
11736 Ceased2Be
Misantroop
pi_180117533
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 09:44 schreef ToT het volgende:

[..]

Buurmeisje is binnenkort jarig. Ze wil een LOL-surprise, een Smooshy-Mushy of een Squishy! _O- Help! :')

En zo'n Squishy is gewoon een stuk memory-foam met een coating in de vorm van een kat-hamburger of iets anders vaags en dan met een geurtje er aan! :') Mag 14 euro kosten maar dan heb je ook wat! _O-
Net als die 'smurvensnot' of dat plastic toilet met 'poep' erin of die glow-in-the-dark snotballen die je tegen de muur kon gooien etc etc.
Meuk is van alle tijden :)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 10:10:09 #291
74056 crew  ToT
pi_180117730
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 09:58 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Net als die 'smurvensnot' of dat plastic toilet met 'poep' erin of die glow-in-the-dark snotballen die je tegen de muur kon gooien etc etc.
Meuk is van alle tijden :)
True, true. :Y Maar die zooi was volgens mij wel een stuk goedkoper. :P
Je hebt nu ook van dat snot dat alle kanten op glibbert en wat je uit elkaar kunt scheuren en weer in elkaar kunt doen. De buurvrouw heeft geloof ik niet verteld hoeveel dat spul nou werkelijk kost, maar het was meer dan zo'n Smooshy-Mushy, Squishy, Flipsy-Tipsy of whatever de fuck het allemaal ook is! _O-

@ spul tegen de muur gooien: vroeger had je van die handjes met zo'n "draadje" van het zelfde materiaal wat je tegen de muur of zelfs tegen het plafond kon gooien. Dat draadje rekte dan helemaal uit en dat handje liet weer een permanente nat uitziende vlek op het plafond achter zodat je ouders weer konden gaan sauzen! _O-
Same shit met een soort octopusje dat je tegen de muur kon gooien, wat dan naar beneden rolde.
Na een stuk of 5x gooien zat er al stof op en was het de kleefkracht kwijt. :')
  vrijdag 29 juni 2018 @ 10:11:03 #292
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_180117751
Ik was tiener in de jaren '80 en ik herinner me het als een tijd waarin heel veel kon en mocht, ik zonder enige angst alleen ergens fietste (ook 's nachts) en heel veel mensen eigenlijk behoorlijk tolerant waren. Toleranter dan nu.

Ik prijs mij gelukkig dat ik tiener was in een tijd zonder mobieltjes en social media. Als je iets stoms deed en je beweerde gewoon glashard dat het niet gebeurd was dan was er ook geen bewijs.
De muziek vond ik geweldig en dat vind ik nog steeds.

Niet geweldig, de kleding. Echt werkelijk waar ik sta elke keer weer verbaasd te kijken hoe die dingen nog retro worden ook. Van megagrote brilleglazen tot sleehaklaarsjes tot vleermuismouwen.
Toen al lelijk, nu nog steeds.

Bende van Nijvel, RARA, IRA en RAF hebben overigens op mij wel een enorme indruk gemaakt, net als het vallen van de muur in Berlijn (misschien wel het meest indrukwekkende historische moment dat ik heb meegemaakt).

Werkloosheid, kroningsrellen etc speelde in mijn omgeving niet, dus daar heb ik niet zoveel van meegekregen.

Het leven was een stuk rustiger. Ik waardeer de voordelen van internet ontzettend, maar ik denk dat we er met z'n allen best baat bij konden hebben als we geconfronteerd werden met een maand zonder internet. Gewoon weer praten met elkaar.

Pak maar eens een foto van tienermeisjes van nu, en van in de jaren 80.
Die van nu staan allemaal geposeerd. Omdat ze weten dat het op beeld komt. Gemaakt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:23 schreef Elfletterig het volgende:
In de jaren 80 bestond er ook veel meer respect dan nu voor bijvoorbeeld docenten, politici, medewerkers van hulpdiensten, politiemensen en andere deskundigen / vakmensen. Zelfs de postbode genoot aanzien. Omgangsvormen waren sowieso beleefder en formeler dan nu.
En dat.
Ik was new wave/punk en had een enorme grote waffel, maar als er een agent kwam dan was die de baas. Klaar, geen discussie.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  vrijdag 29 juni 2018 @ 10:12:41 #293
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_180117800
quote:
8s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 08:47 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ik moest nog met kroontjespen aan de slag. En ik ben links, vloeipapier was niet alleen voor inkt maar ook voor de tranen. _O-.
Aaawww :D mocht je wel met links schrijven? Mijn broer hebben ze dat geprobeerd af te leren :')
With the stars as her umbrella
  vrijdag 29 juni 2018 @ 10:13:54 #294
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180117820
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 10:12 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Aaawww :D mocht je wel met links schrijven? Mijn broer hebben ze dat geprobeerd af te leren :')
Ja, in de eerste klas, groep 3 dus, zat ik bij een non en die wilde mij het afleren. Toen heeft m'n pa mij maar naar een openbare gedaan.
And so is the past
  Grootste filosoof 2022 vrijdag 29 juni 2018 @ 10:16:38 #295
442397 UitStraling
pi_180117897
De jaarlijkse Wehkamp catalogus als seksueel hoogtepunt :')
  vrijdag 29 juni 2018 @ 10:23:50 #296
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_180118056
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 10:13 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ja, in de eerste klas, groep 3 dus, zat ik bij een non en die wilde mij het afleren. Toen heeft m'n pa mij maar naar een openbare gedaan.
Heksen :')
With the stars as her umbrella
  vrijdag 29 juni 2018 @ 10:26:52 #297
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180118128
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 10:23 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Heksen :')
:Y. Niet bij mij maar er is ook nog wel eens een liniaal over vingertjes gevlogen.
And so is the past
  vrijdag 29 juni 2018 @ 10:32:00 #298
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_180118269
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 09:36 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Nee, een hoop kleur-en smaakstoffen zijn inmiddels verboden.
klopt maar dat wil niet zeggen dat alles gezond is :)
Same shit, different day
SC hopper present
pi_180119159
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 00:23 schreef Elfletterig het volgende:
Ik herinner me de eerste paar jaar van de 80s niet zo goed, maar het leven was een stuk relaxter dan nu. Er was weliswaar minder welvaart, maar mensen waren relaxter en hadden meer oog voor elkaar. Daar tegenover stond meer verzuiling en sociale controle.

Als kind was je met veel minder tevreden dan kinderen nu. Je had geen iPads, internet en mobiele telefoons. Je moest je vermaken met simpele bordspelletjes of met buitenspelen: voetballen, verstoppertje, stoeprandje...

Als oudste kind droeg je vaker nieuwe kleding dan jongere broertjes of zusjes, die gerust nog een tijdje rondliepen in oude kleding van jou. Spijkerbroeken met gaten bij de knieën werden hersteld met knielappen. Je had nog niet een kwart van het speelgoed dat kinderen tegenwoordig hebben.

Op televisie had je maar een paar zenders: Nederland 1 en 2, Duitsland 1 (ARD) en 2 (ZDF) en tweemaal Duitsland 3 (NDR & WDR). Pas in 1988 kwam daar Nederland 3 bij. Programma's kon je opnemen met een videorecorder, waarbij je de zenders handmatig moest instellen met wieltjes.

Wat radio betreft was je vooral aangewezen op Radio 3. Er was geen horizontale programmering, maar elke omroep had zijn eigen uitzenddag. Alternatieven op de FM waren er nauwelijks. Voor buitenlandse zenders kon je terecht op de middengolf (AM), met beroerde geluidskwaliteit.

Met de cassetterecorder in de aanslag nam je muziek op van de radio; je hoopte dan dat de DJ niet door het nummer heen praatte... Muziek kon je natuurlijk ook kopen op LP of muziekcassette; revolutionair was de komst van de cd-speler, halverwege de 80s.

In de jaren 80 bestond er ook veel meer respect dan nu voor bijvoorbeeld docenten, politici, medewerkers van hulpdiensten, politiemensen en andere deskundigen / vakmensen. Zelfs de postbode genoot aanzien. Omgangsvormen waren sowieso beleefder en formeler dan nu.
De meesten van die dingen zeiden ze in de jaren 80 over de 50s, zij het in iets andere woorden
pi_180126996
Een foto zegt meer dan woorden.

pi_180127250
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')