Dit gebeurde rond de eeuwwisseling ook nog.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 06:22 schreef ToT het volgende:
Verplicht schrijven met een vulpen.
Leerlingen die midden voor de klas volkomen afgezeken werden door de leraar.
Mwah, het ging nog steeds tegen elkaar op met de nieuwe Transformers / He-man / Star Wars / G.I. Joe. En ook qua kleding e.d. (je hoorde er niet bij als je niet in je Levi's liep met je L.A. Gear schoenen en je Fido Dido shirt).quote:[b]Op vrijdag 29 juni 2018 00:23 schreef
Als kind was je met veel minder tevreden dan kinderen nu. Je had geen iPads, internet en mobiele telefoons. Je moest je vermaken met simpele bordspelletjes of met buitenspelen: voetballen, verstoppertje, stoeprandje...
Dat met dure kleding is veranderd volgens mij. Ze shoppen allemaal graag bij de Primark hede ten dage.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 08:30 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Mwah, het ging nog steeds tegen elkaar op met de nieuwe Transformers / He-man / Star Wars / G.I. Joe. En ook qua kleding e.d. (je hoorde er niet bij als je niet in je Levi's liep met je L.A. Gear schoenen en je Fido Dido shirt).
Daarnaast kon je goed de blits maken met je Nintendo of je Commodore 64 (en later Amiga).
De eindeloze speelgoed reclames op tv hielpen ook goed mee. Het speelgoed is wellicht veranderd, maar om nu te zeggen dat je met minder tevreden was? neuh.
Maar moeten wel elke x weken een nieuwe garderobe. Kwaliteit is naar kwantiteit gegaan.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 08:35 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Dat met dure kleding is veranderd volgens mij. Ze shoppen allemaal graag bij de Primark hede ten dage.
Ik moest nog met kroontjespen aan de slag. En ik ben links, vloeipapier was niet alleen voor inkt maar ook voor de tranen.quote:
tegenwoordig weten ze zooi beter te maskerenquote:Op vrijdag 29 juni 2018 06:42 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Snoepjes en drankjes smaakten veel chemischer toen.
Nee, een hoop kleur-en smaakstoffen zijn inmiddels verboden.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 09:13 schreef Koen66 het volgende:
[..]
tegenwoordig weten ze zooi beter te maskeren
Buurmeisje is binnenkort jarig. Ze wil een LOL-surprise, een Smooshy-Mushy of een Squishy!quote:Op vrijdag 29 juni 2018 08:30 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Mwah, het ging nog steeds tegen elkaar op met de nieuwe Transformers / He-man / Star Wars / G.I. Joe. En ook qua kleding e.d. (je hoorde er niet bij als je niet in je Levi's liep met je L.A. Gear schoenen en je Fido Dido shirt).
Daarnaast kon je goed de blits maken met je Nintendo of je Commodore 64 (en later Amiga).
De eindeloze speelgoed reclames op tv hielpen ook goed mee. Het speelgoed is wellicht veranderd, maar om nu te zeggen dat je met minder tevreden was? neuh.
E120!quote:Op vrijdag 29 juni 2018 09:36 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Nee, een hoop kleur-en smaakstoffen zijn inmiddels verboden.
Net als die 'smurvensnot' of dat plastic toilet met 'poep' erin of die glow-in-the-dark snotballen die je tegen de muur kon gooien etc etc.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 09:44 schreef ToT het volgende:
[..]
Buurmeisje is binnenkort jarig. Ze wil een LOL-surprise, een Smooshy-Mushy of een Squishy!Help!
En zo'n Squishy is gewoon een stuk memory-foam met een coating in de vorm van een kat-hamburger of iets anders vaags en dan met een geurtje er aan!Mag 14 euro kosten maar dan heb je ook wat!
True, true.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 09:58 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Net als die 'smurvensnot' of dat plastic toilet met 'poep' erin of die glow-in-the-dark snotballen die je tegen de muur kon gooien etc etc.
Meuk is van alle tijden
En dat.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 00:23 schreef Elfletterig het volgende:
In de jaren 80 bestond er ook veel meer respect dan nu voor bijvoorbeeld docenten, politici, medewerkers van hulpdiensten, politiemensen en andere deskundigen / vakmensen. Zelfs de postbode genoot aanzien. Omgangsvormen waren sowieso beleefder en formeler dan nu.
Aaawwwquote:Op vrijdag 29 juni 2018 08:47 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ik moest nog met kroontjespen aan de slag. En ik ben links, vloeipapier was niet alleen voor inkt maar ook voor de tranen..
Ja, in de eerste klas, groep 3 dus, zat ik bij een non en die wilde mij het afleren. Toen heeft m'n pa mij maar naar een openbare gedaan.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 10:12 schreef -Miauw- het volgende:
[..]
Aaawwwmocht je wel met links schrijven? Mijn broer hebben ze dat geprobeerd af te leren
Heksenquote:Op vrijdag 29 juni 2018 10:13 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ja, in de eerste klas, groep 3 dus, zat ik bij een non en die wilde mij het afleren. Toen heeft m'n pa mij maar naar een openbare gedaan.
quote:
klopt maar dat wil niet zeggen dat alles gezond isquote:Op vrijdag 29 juni 2018 09:36 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Nee, een hoop kleur-en smaakstoffen zijn inmiddels verboden.
De meesten van die dingen zeiden ze in de jaren 80 over de 50s, zij het in iets andere woordenquote:Op vrijdag 29 juni 2018 00:23 schreef Elfletterig het volgende:
Ik herinner me de eerste paar jaar van de 80s niet zo goed, maar het leven was een stuk relaxter dan nu. Er was weliswaar minder welvaart, maar mensen waren relaxter en hadden meer oog voor elkaar. Daar tegenover stond meer verzuiling en sociale controle.
Als kind was je met veel minder tevreden dan kinderen nu. Je had geen iPads, internet en mobiele telefoons. Je moest je vermaken met simpele bordspelletjes of met buitenspelen: voetballen, verstoppertje, stoeprandje...
Als oudste kind droeg je vaker nieuwe kleding dan jongere broertjes of zusjes, die gerust nog een tijdje rondliepen in oude kleding van jou. Spijkerbroeken met gaten bij de knieën werden hersteld met knielappen. Je had nog niet een kwart van het speelgoed dat kinderen tegenwoordig hebben.
Op televisie had je maar een paar zenders: Nederland 1 en 2, Duitsland 1 (ARD) en 2 (ZDF) en tweemaal Duitsland 3 (NDR & WDR). Pas in 1988 kwam daar Nederland 3 bij. Programma's kon je opnemen met een videorecorder, waarbij je de zenders handmatig moest instellen met wieltjes.
Wat radio betreft was je vooral aangewezen op Radio 3. Er was geen horizontale programmering, maar elke omroep had zijn eigen uitzenddag. Alternatieven op de FM waren er nauwelijks. Voor buitenlandse zenders kon je terecht op de middengolf (AM), met beroerde geluidskwaliteit.
Met de cassetterecorder in de aanslag nam je muziek op van de radio; je hoopte dan dat de DJ niet door het nummer heen praatte... Muziek kon je natuurlijk ook kopen op LP of muziekcassette; revolutionair was de komst van de cd-speler, halverwege de 80s.
In de jaren 80 bestond er ook veel meer respect dan nu voor bijvoorbeeld docenten, politici, medewerkers van hulpdiensten, politiemensen en andere deskundigen / vakmensen. Zelfs de postbode genoot aanzien. Omgangsvormen waren sowieso beleefder en formeler dan nu.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |